De defecte speler is omgeruild. Even langs gereden in Rotterdam en het werd direct omgeruild. Het probleem was simpel: dood.
Paar impressies:
Geluid
De geluidskwaliteit is een stuk beter dan van andere spelers die ik ken. Ik heb eerst de EQ neutraal gezet en de diverse filters uit want anders kan je nauwelijks vergelijken. Bij sommige muziek vind ik het wel leuk om de bassen wat zwaarder te hebben, zoals bij de Screaming Trees en Massive Attack. Dat gaat erg goed met deze speler. Je kan het behoorlijk zwaar zetten zonder dat het degenereert tot dikke modder.
Muziek van accoustische instrumenten klinkt ook erg goed. Het klinkt 'natuurlijk'. Een klavecimbel gaat hier niet klinken naar een synthesizer. Ook het karakter tussen verschillende klavecimbels is goed te horen. Uitstekend!
Bij deze speler merk ik ook duidelijk dat de Shure E3c meer en betere details geeft dan de E2c. Komen ze toch nog tot hun recht. Hier heb je het natuurlijk over kwaliteitsverschillen voor de verstokte audiofiel. Voor dagelijks gebruik is dat niet helemaal interessant.
Vergelijken
Nog even vergelijken met de iPod Nano (gen2). Het laag van de Cowon D2 klinkt voller en het hoog is minder kunstmatig. Toch wel belangrijk. Ik heb ook een oude Samsung YP-53. Die is echt van een oude generatie want ik hoor weinig verschil tussen MP3's van 128bps en van hogere kwaliteit. Toch vind ik die nog steeds de beste userinterface hebben. Op de Cowon D2 vind ik ook makkelijk mijn weg maar die heeft ook veeeel meer mogelijkheden. Voordat ik het gewenste nummer op gang heb moet ik toch heel wat tikken.
Beeld:
Eigenlijk had ik een betere beeldkwaliteit verwacht. Is het niet eerlijk om dit met een volwaardig 1680 x 1050 scherm te vergelijken? Ik heb geen specs gezien maar het lijkt op een TN paneel met 16ms gg of zelfs 32ms gg. Beetje langzaam, maar dat is niet echt een bezwaar want ik ga er niet op gamen. Het TN paneel is wel een mindere keuze door de kijkhoek. Juist bij zo'n draagbaar exemplaar moet die zo groot mogelijk zijn maar het is zeker zo gevoelig als TN-paneel van mijn PC. Daardoor moet ik constant zoeken naar de juiste hoek om optimaal beeld te houden.
Het schermpje van 2.5 inch is echt wel aan de kleine kant. Het is eerder een uitgebreide MP3 speler dan een compacte multi-media speler. Als ik een documentaire wil bekijken (ik kijk geen films) dan is het even zoeken naar de juiste afstand. Op 60cm is het iets te klein, dat wordt een beetje turen. Op 40 cm merk ik dat ik een leesbril nodig heb. Op 25 cm afstand zie ik het scherp want dan zet ik mijn bril van -6 even af. Voordeel is dan nog dat het relatief vrij groot lijkt. Best knap dat het dan nog een erg duidelijk beeld geeft met die 320 x 240 resolutie.
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de redenen om de firmware te vervangen. Er is natuurlijk een lijst met verbeteringen maar zolang ik geen probleem heb hoef ik toch niks te vervangen? Misschien moet ik me eerst 'inlezen' om te kunnen begrijpen dat ik een probleem heb