Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:31:
Net even een testje gadaan... Een image bestand van 3,82 gig uitpakken op de zelfde partitie als waar de image staat in 1minuut 19... Das niet slecht dacht ik. Het zelfde ook gedaan op mijn opslagschijf. Een WD caviar 400 gig die doet er 3 minuut 34 over
Met twee singledisk schrijven: 1x 80GB WD caviar, 1x 320GB Caviar.
Test: 4GB rar-file archief uitpakken:
-in dezelfde map als de rar-files: 0:03.52
-van de 320Gb naar de 80GB disk: 0:01:40
Conclusie: uitpakken naar de dezefde disk(of array) als waar de bron staat is verre van optimaal.
Met twee singledisks kom je al aardig in buurt van 3 harddisks in RAID-0. Twee RAID-0 arrays is dan ook veel interresanter. Mijn zwager was genezen, hij pakt nu nooit meer "ff snel" uit in dezelfde map waar de rar-files staan. Nu gaat de inhoud direct naar disk-2, vanwaar hij toch al brandde.
Hij pakte dus uit op dezelfde disk (fout

), daarna knipte/kopieerde hij dat naar disk-2 (fout 2

).
Oude werkwijze: 3.50 + 1:40 = minstens 5 en een 1/2 minuut.
Nieuwe werkwijze: ongeveer 1 minuut en 40 seconden. (terwiijl er ook nog zo'n 3000kb per sec binnenkwam op disk-1)
Je kan ook stellen dat behalve een RAID-0 array inzetten om de prestaties te verbeteren, je ook kan kijken hoe je bepaalde processen kan optimaliseren. Zeker als je al meerdere single disks hebt. De winst kan flink oplopen, het kost je helemaal niks. Blijf je werken op de oude, vertragende manier zal RAID-0 wel helpen. Maar het kan zoveel sneller, je mist gewoon een hoop "snelheid in potentie"(woord is nogal popi hier, wilde het ook eens gebruiken

).
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:27:
Vraagje, wat zouden jullie doen?
2 x
Raptor 36GB in RAID 0
1 x
Raptor 150GB
EDIT:
Voornamelijk voor XP / games dus. De RAID setup zal waarschijnlijk wat sneller zijn, maar ik heb liever gewoon 1 schijf. Minder gedoe, en kleinere kans dat er iets mis gaat. Natuurlijk zal ik er een gewone S-ATA schijf voor mn data bij hebben, maar de kans op dataverlies is gewoon groter bij een RAID setup.
Oja, voor je OS zou ik eerder voor een single disk gaan. RAID scoort niet echt sterk met veel kleine bestanden operaties, iets, wat nu juist op je OS-partitie veel gebeurt (IE-cache, Swapfiles, bootfiles, systeem files, etc, etc.). Zou ik eerder kiezen voor een setup met 1 bootdisk (singledisk) en een RAID-0 array voor games, downloads , programa's desnoods, alles waarvan je denkt dat het snelheid nodig heeft.
[
Voor 21% gewijzigd door
Madrox op 20-08-2007 15:12
]