Ok, gisteren voor de eerste maal een game zien draaien op een 19" TFT. Een vriend had me gevraagd welk scherm ik hem zou aanraden in de prijsklasse 300 tot 400 euro, aangezien ik geregeld met hem game had ik 'm de 930BF aangeraden. Hij is zo iemand van 'het moet snel gaan en ik wil er geen moeite voor doen, zeg maar wat ik moet kopen'. Ik denk dat iedereen hier hem hetzelfde had aangeraden.
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Ik heb enkel ervaring met games op een 17" CRT van LG en met office applicaties op allerlei soorten TFT 's van HP/Dell dus niet echt vergelijkingsmateriaal.
1280x1024 op een 19" TFT vind ik net goed voor gebruik zonder te gamen, ik ben gewoon van games op die resolutie te draaien op een 17" CRT en als je dat dan ziet op een 19" TFT dan ziet alles er toch gigantisch uit, vooral die letters lol.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Hij heeft m gewoon gekocht bij 'n vriend van mij die in een softwareshop werkt in de buurt, 400 euro heeft ie m betaald zonder pixelgarantie. Na een paar snelle tests (achtergrondkleur veranderen, icoontjes verbergen), heb ik 1 dode pixel gevonden in de rechter onderhoek boven de taakbalk en ik moet zeggen dat ik (een toch wel zeer kritisch persoon) mij hier helemaal niet aan stoor, die pixels zijn miniem en je moet ze echt zoeken als je ze wilt zien. Verder zat er zowel een analoge als DVI kabel bij dus dat was wel in orde. Het rare daaraan was dat als het scherm analoog aangesloten was, BF2 steeds een zwarte balk gaf van 3 cm aan de rechterzijde (op 1280x1024 en gelijk welke refreshrate??) die ik op geen enkele manier weg kreeg. Uiteraard het scherm met DVI kabel aangesloten toen ik dit merkte en alles was ok.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Even BF2 gedraait en hoewel dit mijn eerste ervaring is met zo 'n games op een TFT moet ik zeggen dat ik toch wel ghosting opmerkte, in het begin niet, maar na een tijdje spelen wel. Als ik snel ronddraaide zoals velen hier zeggen viel het niet op, maar als ik een kwartdraai maakte naar een vijand vond ik toch dat alles de neiging had wat wazig te worden (vooral bomen). Uiteraard went dit mss wel en ben ik ook gewoon van met hogere specs te spelen, maar op die korte tijd dat ik gespeeld heb, vond ik het soms redelijk storend.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Op een pikzwart scherm (k vond dat het zwart toch redelijk zwart was... had veel erger verwacht) zie je onderaan en bovenaan, in het midden v/h beeld een beetje licht maar dit is miniem en stoort helemaal niet... of mss wel bij games als Doom 3/Splintercell, maar zover ben ik nog niet geraakt. Voor de rest is het wel een vrij helder scherm en mag de brightness wel wat naar beneden, dat is zeker.
De kijkhoek vond ik ook heel goed meevallen, het scherm wordt wel ietsje donkerder als je wat opzij gaat, maar alles blijft toch duidelijk leesbaar.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Staat stevig op z'n voet, het klepje achteraan dat de kabels verbergt, is zoals al velen gezegd hebben belachelijk goedkoop en klikt helemaal niet vast. Voor de rest vind ik het een strak scherm, knopjes op de goede plaats, maar mocht wel wat meer beweeglijk zijn.
Voordelen
- Groot beeld
- Stabiele voet
- Mooi design
- Pakt heel weinig plaats in
Nadelen
- Toch nog beetje ghosting bij mijn weten, dit is wel de eerste TFT waar ik op game dus heb geen vergelijkingsmateriaal
- Kwaliteit van het beeld doet toch onder aan een CRT op gebied van kleuren, alles is me iets te helder hoewel dit mss wel bijgeregeld kan worden
- Bijna niet verstelbaar (enkel voorwaarts/achterwaarts kantelen)
Besluit
Na dit gezien te hebben blijf ik zeker nog een tijdje bij mijn CRT, als gamer kies ik toch wel voor het beste beeld en dat is nog niet haalbaar met TFT 's zo blijkt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Largamelion op 18-10-2005 10:57
]