Heh? Hoezo heeft een CRT ook ghosting? Kun je dat uitleggen?Darth_Punk schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:19:
[...]
Ghosting is ook op je CRT. misschien nog wel meer dan op een TFT, aangezien Ghosting anders is op een crt dan op een (lcd) tft. dus waarom zou je niet kunnen wennen aan de ghosting op een tft?
de fosfors die geactiveerd worden in de cathodebuis blijven een tijdje nagloeien. als dat niet zo was zou je slechts een pixel heel snel over je schermpje zien.HyperioN. schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:48:
[...]
Heh? Hoezo heeft een CRT ook ghosting? Kun je dat uitleggen?
[ Voor 8% gewijzigd door frogger3d op 20-10-2005 17:59 ]
Zie hier De ghosting van een CRT(links) vergeleken met de ghosting van een van de snelste LCD's(rechts).
Verwijderd
Net de review van de 770P op behardware.com gelezen. Maar het instellen van de monitor moet met software gedaan worden, omdat er geen OSD is. Ik neem aan dat dit ook zo is bij de 970P? En die software zal natuurlijk ook wel weer Windows/Mac only zijn...
Samsung laat de Linux gebruikers stikken? Ik wil sowieso al niet zoveel geld neerleggen voor een monitor als de 770P/970P, maar dit vind ik toch wel een klotestreek.
Samsung laat de Linux gebruikers stikken? Ik wil sowieso al niet zoveel geld neerleggen voor een monitor als de 770P/970P, maar dit vind ik toch wel een klotestreek.
Verwijderd
Zelfde hier... Ik ben dan wel geen Linux gebruiker maar ik zou het wel erg vinden als de 970p alleen in Windows in te stellen is.
Ik had deze monitor bijna besteld totdat ik dit las.
Voor linux is er http://ddccontrol.sourceforge.net/ Die schijnt het te kunnen.
Maar dan wil nog wel weten : Hoe werkt het ? Werkt het als een driver of schrijft het programma echt informatie naar het scherm weg zodat je ook buiten Windows je eigen settings hebt ? In dit geval is misschien een Windows PE boot cdtje een oplossing met het tooltje erop gebrand.
Als het als driver werkt dan wil deze monitor ECHT NIET hebben.
Ik had deze monitor bijna besteld totdat ik dit las.
Voor linux is er http://ddccontrol.sourceforge.net/ Die schijnt het te kunnen.
Maar dan wil nog wel weten : Hoe werkt het ? Werkt het als een driver of schrijft het programma echt informatie naar het scherm weg zodat je ook buiten Windows je eigen settings hebt ? In dit geval is misschien een Windows PE boot cdtje een oplossing met het tooltje erop gebrand.
Als het als driver werkt dan wil deze monitor ECHT NIET hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 21:55 ]
Bij de Belinea 101920 worden 2 versies in de pricewatch genoemd:101920 gewoon (zo'n 20 bedrijven) en de 101920 ref.101919 versie (met zo'n 4 bedrijven).In enkele gevallen wordt er bij de "gewone 101920 versie" bedrijven in de technische specs ook weer over bestelnummer 101919 gesproken.Zijn er nog verschillen tussen ref.101919 versie's onderling en wat is het verschil met de 101920 (de Belinea site geeft geen info).
Sinds een weekje ben ik de trotse bezitten van een Samsung 930BF.
Hiervoor heb ik een jaartje op een 17" Iiyama gezeten, de E435S. Deze monitor had ik destijds uitgekozen eigenlijk gedeeltelijk door gierigheid gekozen bij mijn game-PC. De laatste tijd begon die 19" toch wel te lonken eigenlijk, en toen mijn moeder vertelde een TFT voor mijn broertje te willen halen had ik eventjes een goed voorstel op de tafel gegooid. Mijn broertje nam mijn 17", en ik betaalde het verschil met een 19" wel bij. Mooie deal !
Samsung 930BF
Wat me als eerste opviel, is dat Samsung tenminste een DVI kabel meeleverde. Tenslotte haal ik die monitor voor de DVI, en bij de vorige werd iedere keer alleen een analoge kabel meegeleverd. Pluspuntje dus.
Het design mag er wezen, al had ik graag wat donkerder zwart gezien. De monitor is namelijk niet echt pikzwart, waardoor die enigzins uitsteekt bij de rest van de PC. Verder is dit meer voor het patsgehalte, maar toch jammer.
Dan word het tijd voor de eerste testen ermee:
- Als eerste natuurlijk de grote vraag, dooie pixels ? Gelukkig niet zeg, zou lekker zijn met zo'n dure monitor ( vind ik dan, 380,- Euri ).
- De kijkhoek is goed genoeg. Bij mij staat die in de hoek van de kamer, en vanuit de hele kamer kan ik gewoon het beeld vanuit alle mogelijk hoeken goed zien.
- Tijd voor een potje Unreal Tournament. Waar ik bij mijn oude monitor nog lichtelijk last had wat Ghosting, bij de Samsung totaal niet. Alles loopt vloeiend.
- Het enigste waar ik toch wel een beetje over val, in het begin dacht ik dat de brightness settings enigzins veranderd waren. Had namelijk daarvoor ook andere drivers etc. geinstalleerd. Dit bleek echter in de monitor te zitten. Het ziet er allemaal heel goed uit hoor, alleen lijken de kleuren een beetje flets, zeker in Unreal Tournament.
De ietwat onnatuurlijke kleurweergeve is dus mijn enigste minpunt eigenlijk, maar dat is al eerder ook genoemd. Verder een topscherm, waarvan ik zeker geen spijt heb. Aanradertje dus
Hiervoor heb ik een jaartje op een 17" Iiyama gezeten, de E435S. Deze monitor had ik destijds uitgekozen eigenlijk gedeeltelijk door gierigheid gekozen bij mijn game-PC. De laatste tijd begon die 19" toch wel te lonken eigenlijk, en toen mijn moeder vertelde een TFT voor mijn broertje te willen halen had ik eventjes een goed voorstel op de tafel gegooid. Mijn broertje nam mijn 17", en ik betaalde het verschil met een 19" wel bij. Mooie deal !
Samsung 930BF
Wat me als eerste opviel, is dat Samsung tenminste een DVI kabel meeleverde. Tenslotte haal ik die monitor voor de DVI, en bij de vorige werd iedere keer alleen een analoge kabel meegeleverd. Pluspuntje dus.
Het design mag er wezen, al had ik graag wat donkerder zwart gezien. De monitor is namelijk niet echt pikzwart, waardoor die enigzins uitsteekt bij de rest van de PC. Verder is dit meer voor het patsgehalte, maar toch jammer.
Dan word het tijd voor de eerste testen ermee:
- Als eerste natuurlijk de grote vraag, dooie pixels ? Gelukkig niet zeg, zou lekker zijn met zo'n dure monitor ( vind ik dan, 380,- Euri ).
- De kijkhoek is goed genoeg. Bij mij staat die in de hoek van de kamer, en vanuit de hele kamer kan ik gewoon het beeld vanuit alle mogelijk hoeken goed zien.
- Tijd voor een potje Unreal Tournament. Waar ik bij mijn oude monitor nog lichtelijk last had wat Ghosting, bij de Samsung totaal niet. Alles loopt vloeiend.
- Het enigste waar ik toch wel een beetje over val, in het begin dacht ik dat de brightness settings enigzins veranderd waren. Had namelijk daarvoor ook andere drivers etc. geinstalleerd. Dit bleek echter in de monitor te zitten. Het ziet er allemaal heel goed uit hoor, alleen lijken de kleuren een beetje flets, zeker in Unreal Tournament.
De ietwat onnatuurlijke kleurweergeve is dus mijn enigste minpunt eigenlijk, maar dat is al eerder ook genoemd. Verder een topscherm, waarvan ik zeker geen spijt heb. Aanradertje dus
Tja, ik heb ook net de review van de 770P op Behardware gelezen en eerlijk gezegd valt het me toch een beetje tegen.....
De responstijd is niet sneller dan de 8ms MVA van AUO ondanks dat Samsung beweert sneller te zijn. Daarnaast is de kleursaturatie inderdaad (zoals je iig in het filmshot ziet) wel erg overdreven, maar hier is met goed instellen wel wat aan te doen lijkt me. Aan de andere kant is natuurlijk het contrast wel veel beter dan die van het AUO paneel met 1000:1 voor de 970P en ongeveer 600:1 voor de Belinea 101920 die gemeten is (dacht ik) door Behardware. Samsung zal dit contrast toch vermoedelijk wel (bijna) halen met de 970P aangezien ze voor contrast altijd wel ongeveer de goede waarde weten op te geven. Verder ziet de monitor er natuurlijk wel super goed uit.
Voor mezelf kom ik voor de 970P op dit moment op het volgende rijtje pro's, twijfels en cons:
+ goed contrast
+ goed uiterlijk
+ zeer goed verstelbaar
+ auto pivot
? USB hub? (op Behardware's plaatje van het aansluitdoosje zie je geen USB connector)
? kleursaturatie
- maar één inputmogelijkheid (niet via D-sub en DVI tegelijkertijd aan te sluiten)
- externe voeding
- responstijd niet zo snel als wellicht verwacht
- "twinkling" in films
- softwarematig "OSD"
De responstijd is niet sneller dan de 8ms MVA van AUO ondanks dat Samsung beweert sneller te zijn. Daarnaast is de kleursaturatie inderdaad (zoals je iig in het filmshot ziet) wel erg overdreven, maar hier is met goed instellen wel wat aan te doen lijkt me. Aan de andere kant is natuurlijk het contrast wel veel beter dan die van het AUO paneel met 1000:1 voor de 970P en ongeveer 600:1 voor de Belinea 101920 die gemeten is (dacht ik) door Behardware. Samsung zal dit contrast toch vermoedelijk wel (bijna) halen met de 970P aangezien ze voor contrast altijd wel ongeveer de goede waarde weten op te geven. Verder ziet de monitor er natuurlijk wel super goed uit.
Voor mezelf kom ik voor de 970P op dit moment op het volgende rijtje pro's, twijfels en cons:
+ goed contrast
+ goed uiterlijk
+ zeer goed verstelbaar
+ auto pivot
? USB hub? (op Behardware's plaatje van het aansluitdoosje zie je geen USB connector)
? kleursaturatie
- maar één inputmogelijkheid (niet via D-sub en DVI tegelijkertijd aan te sluiten)
- externe voeding
- responstijd niet zo snel als wellicht verwacht
- "twinkling" in films
- softwarematig "OSD"
Gemberthee: water met een smaakje.
Verwijderd
twinkling... Nu zie ik deze "term" weer ... Wat houd dat precies is in ?
Het heeft te maken met films maar wat is het precies ? en waarom heb je geen twinkling effect in games ?
Het heeft te maken met films maar wat is het precies ? en waarom heb je geen twinkling effect in games ?
De nieuwe en de oude versie lopen zoals je al constateert inderdaad flink door elkaar heen. In principe kan je er vanuit gaan dat het om de nieuwe versie gaat als het nieuwe ref. nr. 111919 (en dus niet 101919 zoals ik hier eerst per abuis had staan) vermeld wordt. Ik zou dit echter toch wel even navragen voordat je tot kopen overgaat. Wat hier gebeurd is dus gewoon het stomme resultaat van als je een nieuwe monitor onder de oude naam uitbrengt, erg vervelend dus!numlocknumlock schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:58:
Bij de Belinea 101920 worden 2 versies in de pricewatch genoemd:101920 gewoon (zo'n 20 bedrijven) en de 101920 ref.101919 versie (met zo'n 4 bedrijven).In enkele gevallen wordt er bij de "gewone 101920 versie" bedrijven in de technische specs ook weer over bestelnummer 101919 gesproken.Zijn er nog verschillen tussen ref.101919 versie's onderling en wat is het verschil met de 101920 (de Belinea site geeft geen info).
Aangaande het verschil tussen ref. nr. 111919 en ref. nr. 111912 (en dus niet 101920 want dat is gewoon de naam van beide monitoren): Dit zit hem voornamelijk in het paneel, het is sneller (8ms tegenover 25ms) en het zou in principe een hoger contrast op moeten leveren dan het oude paneel. Behardware mat echter dat het met het contrast nog wel tegenviel (zo'n 600:1 meen ik). Over het algemeen denk ik dat je het oude paneel zeker niet wil hebben en het nieuwe wellicht wel. Dit is natuurlijk afhankelijk van je smaak aangezien sommigen de nieuwe versie niet zo mooi vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door anonimoes op 21-10-2005 20:55 ]
Volgens mij bedoelen ze hiermee een soort 'ruis' op de achtergrond van de film. Uit de review van Behardware:Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:20:
twinkling... Nu zie ik deze "term" weer ... Wat houd dat precies is in ?
Als ik het goed heb is dit dus een effect van overdrive, iemand?Also, like all Samsung monitors with overdrive, we noticed a strong twinkling effect in movies, stronger than on AU Optronics panels. The monitor is small so you just have to step away six feet for this effect to fade away. It´s still quite unfortunate.
[ Voor 6% gewijzigd door anonimoes op 20-10-2005 22:27 ]
Verwijderd
Deze ruis heb je niet in games ?Volgens mij bedoelen ze hiermee een soort 'ruis' op de achtergrond van de film.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 22:31 ]
Hierbij dan mijn (wat lange) onlangs beloofde review van de Samsung 930BF die ik nu bijna een week in bezit heb. Er zijn er al veel van geschreven, dus ik hoop dat jullie er niet inmiddels een beetje moe van worden...
Waarom mijn scherm vervangen?
Mijn oude scherm, een 19” CRT, Iiyama Vision Master Pro 450 van een jaar of 5/6 oud (of nog ouder, weet ik niet zeker meer) was aan vervanging toe omdat:
Ik heb lang zitten wikken en wegen welke monitor ik wilde. Ik ben een vrij typische gebruiker denk ik: games, internet, DVD’tje kijken en wat office-werkzaamheden. Kleurechtheid is uiteraard belangrijk, maar niet enorm.
Formaat: Ik heb nog lang over een 17” zitten denken, maar aangezien ik eerst 1024 * 768 had op een 19” CRT zag ik het niet zitten om 1280 * 1024 te doen op een iets kleiner scherm dat ik verder weg ga zetten op m’n bureau. En groot is gewoon fijn!
Verstelbaarheid: natuurlijk zijn hoogteverstelbaarheid en pivot erg nuttig en leuk. Uiteindelijk zie ik mezelf echter niet vaak pivot gebruiken – je moet ook elke keer je instelling aanpassen, want dat gaat niet vanzelf. De hoogte van het scherm heb ik in de winkel gemeten. Een 19” is voor mij precies goed (bovenrand scherm ongeveer op ooghoogte). Daarnaast is hij wel gewoon kantelbaar. Goede ergonomie was voor mij dus al een feit. Kan altijd nog een andere voet kopen als ik wil!
Snelheid en kijkhoek: op dit front won de Samsung het van de Iiyama E481 en Benq FP937s+. Ik wilde toch voor zekerheid gaan met de verticale hoek en de snelheid. Ook de Belinea 101920 (111919) heeft het vanwege de snelheid afgelegd, alsmede diens magere leverbaarheid (voorraad stond bij alle aanbieders in pricewatch op nul).
Waar gekocht?
Bij Encyshop te Amersfoort. Ik kon het scherm daar aangesloten in werking zien en zelf de verschillende kleuren e.d. testen. Getest op dooie pixels en beeldkwaliteit: sprak me erg aan en de koop was dus snel gesloten. Betaald: € 374.
Beeldbeleving
Vooral de combinatie van kleuren en de kleurovergangen vielen me erg mee en ik zie amper verschil met m’n CRT. Wel zie ik wat verschil bij de lichtere kleuren. Het lichtgrijs van de taakbalk (XP met classic look) lijkt bijvoorbeeld wat fletser dan op m’n oude scherm. In spellen is het daarentegen briljant: ik zie meer nuances en diepte en de kleuren zijn geweldig. Echt genieten!! Ik heb alleen nog contrast en helderheid aangepast en verder nog niets aan de kleuren gedaan – ik ga daar nog wel even mee spelen. Misschien krijg ik het zwart nog iets zwarter...
Ghosting heb ik in het geheel niet kunnen zien en ook bij het snel omdraaien in een FPS (Far Cry en UT2004 getest) gaat het beeld geweldig vlotjes mee. Ik had hier wel eens gelezen over bezwaren van gebruikers, maar kan deze dus niet onderschrijven. Ook het scrollen van tekst gaat geweldig soepel en scherp – dit is wel anders bij de Philips 170p6eg (8 ms.) op m’n werk – daar vlekt de scrollende tekst over het scherm alsof het met houtskool geschreven is!
Het scherm is egaal gekleurd en overal hetzelfde, maar vertoont een zeer lichte mate van leaking aan de uiterste boven- en onderkant. Dit zie je alleen bij zwarte schermen, maar niet in full-screen weergave van bijvoorbeeld je desktop of in spellen. Valt me dus ook erg mee na al die negatieve verhalen erover!
De verticale kijkhoek vind ik belangrijk en die bevalt me erg goed bij deze monitor. Ik ben een onrustig persoon achter m’n PC en wissel vaak af tussen rechtop naar voren zitten, kleermakerszit en relaxed achterover hangen – dit levert me geen enkel probleem op met deze monitor. In de winkel heb ik de verticale inkijkhoek vergeleken met die van het oudere 8ms paneel van Samsung en vond deze toch wat minder. Horizontaal ontloop het elkaar niet veel, maar boeit mij ook niet, want ik gebruik hem altijd alleen.
Ik heb ook een DVD’tje getest, de heerlijk donkere Underworld. Dit beeld zag er gewoon goed en soepel uit en ik heb ook geen twinkelende effecten, of wat dan ook, kunnen zien, i.t.t. een ons welbekende reviewteam… Maar nu weet ik ook niet precies hoe ik het moet herkennen, dus eh...
Bouwkwaliteit en vormgeving
Foto’s ga ik niet plaatsen, die hebben jullie al meer dan genoeg gezien. :-) Kwaliteit vind ik heel erg goed, design is geweldig, er zitten geen stomme speakers op en ik heb zelfs geen last van de achterklep – hij zit gewoon goed. Ik vind het juist wel handig dat alles zonder gereedschap eenvoudig te bevestigen is.
De voordelen en nadelen
Ja, die heb ik hierboven toch net allemaal op zitten schrijven. RTFR!
Kortom: een aanradertje dit scherm (als je dat nog niet wist!).
Oh ja, en nog bedankt aan iedereen voor alle goeie tips en ervaringen! Heb ik zeer gewaardeerd.
Waarom mijn scherm vervangen?
Mijn oude scherm, een 19” CRT, Iiyama Vision Master Pro 450 van een jaar of 5/6 oud (of nog ouder, weet ik niet zeker meer) was aan vervanging toe omdat:
- mijn nieuwe werkplek en bureau smaller zijn (toetsenbord stond 5 cm. van de rand van het bureau – werkt niet echt lekker)
- de coating beschadigd is (eigen schuld, mug doodgeslagen op het scherm, ‘muggensap’ werkt niet fijn op coating…)
- het beeld regelmatig vreemd doet – beeld wordt dan snel knipperend smaller en weer breder: nogal irritant
Ik heb lang zitten wikken en wegen welke monitor ik wilde. Ik ben een vrij typische gebruiker denk ik: games, internet, DVD’tje kijken en wat office-werkzaamheden. Kleurechtheid is uiteraard belangrijk, maar niet enorm.
Formaat: Ik heb nog lang over een 17” zitten denken, maar aangezien ik eerst 1024 * 768 had op een 19” CRT zag ik het niet zitten om 1280 * 1024 te doen op een iets kleiner scherm dat ik verder weg ga zetten op m’n bureau. En groot is gewoon fijn!
Verstelbaarheid: natuurlijk zijn hoogteverstelbaarheid en pivot erg nuttig en leuk. Uiteindelijk zie ik mezelf echter niet vaak pivot gebruiken – je moet ook elke keer je instelling aanpassen, want dat gaat niet vanzelf. De hoogte van het scherm heb ik in de winkel gemeten. Een 19” is voor mij precies goed (bovenrand scherm ongeveer op ooghoogte). Daarnaast is hij wel gewoon kantelbaar. Goede ergonomie was voor mij dus al een feit. Kan altijd nog een andere voet kopen als ik wil!
Snelheid en kijkhoek: op dit front won de Samsung het van de Iiyama E481 en Benq FP937s+. Ik wilde toch voor zekerheid gaan met de verticale hoek en de snelheid. Ook de Belinea 101920 (111919) heeft het vanwege de snelheid afgelegd, alsmede diens magere leverbaarheid (voorraad stond bij alle aanbieders in pricewatch op nul).
Waar gekocht?
Bij Encyshop te Amersfoort. Ik kon het scherm daar aangesloten in werking zien en zelf de verschillende kleuren e.d. testen. Getest op dooie pixels en beeldkwaliteit: sprak me erg aan en de koop was dus snel gesloten. Betaald: € 374.
Beeldbeleving
Vooral de combinatie van kleuren en de kleurovergangen vielen me erg mee en ik zie amper verschil met m’n CRT. Wel zie ik wat verschil bij de lichtere kleuren. Het lichtgrijs van de taakbalk (XP met classic look) lijkt bijvoorbeeld wat fletser dan op m’n oude scherm. In spellen is het daarentegen briljant: ik zie meer nuances en diepte en de kleuren zijn geweldig. Echt genieten!! Ik heb alleen nog contrast en helderheid aangepast en verder nog niets aan de kleuren gedaan – ik ga daar nog wel even mee spelen. Misschien krijg ik het zwart nog iets zwarter...
Ghosting heb ik in het geheel niet kunnen zien en ook bij het snel omdraaien in een FPS (Far Cry en UT2004 getest) gaat het beeld geweldig vlotjes mee. Ik had hier wel eens gelezen over bezwaren van gebruikers, maar kan deze dus niet onderschrijven. Ook het scrollen van tekst gaat geweldig soepel en scherp – dit is wel anders bij de Philips 170p6eg (8 ms.) op m’n werk – daar vlekt de scrollende tekst over het scherm alsof het met houtskool geschreven is!
Het scherm is egaal gekleurd en overal hetzelfde, maar vertoont een zeer lichte mate van leaking aan de uiterste boven- en onderkant. Dit zie je alleen bij zwarte schermen, maar niet in full-screen weergave van bijvoorbeeld je desktop of in spellen. Valt me dus ook erg mee na al die negatieve verhalen erover!
De verticale kijkhoek vind ik belangrijk en die bevalt me erg goed bij deze monitor. Ik ben een onrustig persoon achter m’n PC en wissel vaak af tussen rechtop naar voren zitten, kleermakerszit en relaxed achterover hangen – dit levert me geen enkel probleem op met deze monitor. In de winkel heb ik de verticale inkijkhoek vergeleken met die van het oudere 8ms paneel van Samsung en vond deze toch wat minder. Horizontaal ontloop het elkaar niet veel, maar boeit mij ook niet, want ik gebruik hem altijd alleen.
Ik heb ook een DVD’tje getest, de heerlijk donkere Underworld. Dit beeld zag er gewoon goed en soepel uit en ik heb ook geen twinkelende effecten, of wat dan ook, kunnen zien, i.t.t. een ons welbekende reviewteam… Maar nu weet ik ook niet precies hoe ik het moet herkennen, dus eh...

Bouwkwaliteit en vormgeving
Foto’s ga ik niet plaatsen, die hebben jullie al meer dan genoeg gezien. :-) Kwaliteit vind ik heel erg goed, design is geweldig, er zitten geen stomme speakers op en ik heb zelfs geen last van de achterklep – hij zit gewoon goed. Ik vind het juist wel handig dat alles zonder gereedschap eenvoudig te bevestigen is.
De voordelen en nadelen
Ja, die heb ik hierboven toch net allemaal op zitten schrijven. RTFR!
Kortom: een aanradertje dit scherm (als je dat nog niet wist!).
Oh ja, en nog bedankt aan iedereen voor alle goeie tips en ervaringen! Heb ik zeer gewaardeerd.
nieuwste aanwinsten: Western Digital 2500JB, Samsung SyncMaster 930BF, SonyEricsson W800i, Nintendo DS, Leadtek A6600 GT AGP, NEC 3520 DVD-RW DL 16x
Verwijderd
Beliniea 101920 ref. nummer 111919 is het scherm met schijnbaar (600:1 volgens Behardware, wat ik overigens niet zomaar aan neem, volgens de specs dus 1000:1) en 8 ms response time (gray2gray)...oftwel de op volger van de ouwe 10 bla bla. Kijk naar het type nummer 101920 en ref nummer 111919 das alles. By the way voor 400 euro (als het kan incl pixel fuck'n garantie) is het een erg veelzijdig scherm, best kwaliteit/prijs verhouding naar mijn mening.anonimoes schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:23:
[...]
De nieuwe en de oude versie lopen zoals je al constateert inderdaad flink door elkaar heen. In principe kan je er vanuit gaan dat het om de nieuwe versie gaat als het nieuwe ref. nr. 101919 vermeld wordt. Ik zou dit echter toch wel even navragen voordat je tot kopen overgaat. Wat hier gebeurd is dus gewoon het stomme resultaat van als je een nieuwe monitor onder de oude naam uitbrengt, erg vervelend dus!
Aangaande het verschil tussen ref. nr. 101919 en ref. nr. 101912 (en dus niet 101920 want dat is gewoon de naam van beide monitoren): Dit zit hem voornamelijk in het paneel, het is sneller (8ms tegenover 25ms) en het zou in principe een hoger contrast op moeten leveren dan het oude paneel. Behardware mat echter dat het met het contrast nog wel tegenviel (zo'n 600:1 meen ik). Over het algemeen denk ik dat je het oude paneel zeker niet wil hebben en het nieuwe wellicht wel. Dit is natuurlijk afhankelijk van je smaak aangezien sommigen de nieuwe versie niet zo mooi vinden.
Wel last van backlight bleeding maar overdag met daglicht heb je daar mini minimaal last van, te verwaarlozen. Ben je een nachtwerker zal je er zowieso meer last van hebben, dan valt het, bij een zwart scherm, duidelijk op.
Verder vind ik het een top scherm., ik stoor me niet aan het uiterlijk..tja het kan mooier (samsung 970P..wauw...beetje apple samenwerking denk ik,...Apple.. dat is zowieso erg mooi...apple!! design desgin desgin..)
Kachel!
kom op jongens, ik sta hier te springen om een userreviewtje van de 970p
is al iemand die hem in huis heeft??
pictures?
Anders bestel ik het ding maar gewoon.
is al iemand die hem in huis heeft??
pictures?
Anders bestel ik het ding maar gewoon.
Volgens mij zit er standaard al een beetje ruis in films(bijvoorbeeld een pixel die tussen grijswaarde 15 en grijswaarde 16 wisselt de hele tijd).anonimoes schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:26:
[...]
Volgens mij bedoelen ze hiermee een soort 'ruis' op de achtergrond van de film. Uit de review van Behardware:
[...]
Als ik het goed heb is dit dus een effect van overdrive, iemand?
Die ruis is normaal niet zichtbaar, maar Overdrive stuurt bij elke Rise 100% spanning(alsof ie dus naar wit zou gaan) naar de pixel, waardoor ie bij zo'n Rise eventjes oplicht.
Omgekeerd zal een lichte pixel met een beetje achtergrondruis door overdrive heel eventjes uitdoven.
Volgens mij zit het ongeveer zo...
Die achtergrondruis is er inderdaad niet bij games.
Review van de 770P! helaas niet de 970P maar ik denk niet dat het veel uit gaat maken
http://www.behardware.com...-770p-pva-6ms-1500-1.html
En ik: ik ga weer wachten denk ik... leuk scherm, maar vind het nog niet ultiem genoeg
teveel ghosting naar mijn smaak en de kijkhoek mag ook wel iets beter!
voor de mensen die er wel voor gaan, ik zou dus op zeker professionele apparatuur huren om je monitor perfect te calibreren... als je dit niet doet kan je net zo goed voor een goedkoper scherm gaan.
En ik: ik ga weer wachten denk ik... leuk scherm, maar vind het nog niet ultiem genoeg
voor de mensen die er wel voor gaan, ik zou dus op zeker professionele apparatuur huren om je monitor perfect te calibreren... als je dit niet doet kan je net zo goed voor een goedkoper scherm gaan.
[ Voor 52% gewijzigd door n00bs op 21-10-2005 02:50 ]
Ehh.. ja en dan nog 200 euro bijleggen bedoel je.. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn trouwens wel meer belangrijke punten aan een monitor behalve de kleurechtheid. De 970P heeft weinig ghosting, heel diep zwart, een goede kijkhoek en ergonomie, mooi design ect. Dat je net zo goed voor een goedkopere monitor kan gaan is dus onzin.n00bs schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 02:42:
Review van de 770P! helaas niet de 970P maar ik denk niet dat het veel uit gaat maken
En ik: ik ga weer wachten denk ik... leuk scherm, maar vind het nog niet ultiem genoegteveel ghosting naar mijn smaak en de kijkhoek mag ook wel iets beter!
Er staat trouwens in de review dat de 770P (en dus waarschijnlijk ook de 970P) het beter doet dan veel andere monitoren wat betreft kleurechtheid. Ikzelf ga trouwens geen colorimeter aanschaffen, ik vind het te duur.
Ik deel enkel mijn ondervindingen met andere mensen die nog geen ervaring hebben met een TFT en games. Zoals ik vermeld heb in m'n review is het het eerste 19" TFT scherm waar ik een FPS op getest heb. In het begin merkte ik niet direct ghosting, maar na een tijdje spelen merkte ik bij het ronddraaien dat alles wazig leek te worden, terwijl ik er helemaal niet op lette, het viel gewoon op. Dit effect heb je niet bij een CRT en ik wou dit gewoon meedelen aan mensen die nog geen ervaring hebben met TFT 's en games, daarvoor dient een review nou eenmaal. Ik heb ook vermeld dat er mss wel aan te wennen valt, maar dat je dat op zo 'n korte tijd niet kan zeggen.Gunner schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:31:
[...]Mijn opmerking was meer gericht op de zeurpieten die beginnen te miepen over ghosting op een 4ms scherm, dat soort gasten moeten maar tot in den eeuwigheid bij een CRT blijven.
Noem me dus geen zeurpiet en respecteer andermans review. Mensen proberen hier zoveel mogelijk info te verkrijgen voor ze een TFT aanschaffen en ik wil ze helpen het juiste idee te krijgen. Iedereen die zegt dat je geen ghosting ziet op de 930BF is er gewoon al aan gewend... en ziet het niet meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 21-10-2005 11:13 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Mlancee>
De 970P is niet 200 Euro duurder! als je dit topic gevolgd had, had je geweten dat de 970P voor ruim onder de 500 Euro van eigenaar wisselt.
En als je dus de review had gelezen op behardware, dan is dat "weinig" ghosting toch meer dan de meeste gehoopt hadden. In bepaalde situaties is die oude Viewsonic sneller en in andere situaties de Samsung. MAAR in de test hebben ze de 17" getest en ik verwacht dat de 19" iets minder presteert.
Het zwart is inderdaad erg diep dus dat is een plus voor Yoko, maar de 19" Samsung heeft een veel lagere contrastratio dan de 770P (1000:1 en de 770P 1500:1). Dus het is maar afwachten hoe het met het zwart van de 970P staat.
Kijkhoek valt enigszins tegen in de test, het design is verder mooi maar dat is wel subjectief!
De kleurechtheid is in het algemeen standaard al redelijk goed voor een TFT scherm, echter wil je het scherm gebruiken voor fotobewerking, films kijken dan zou ik dus toch echt dat ding calibreren om het maximale uit het scherm te persen... anders heb je nog steeds geen ultiem scherm.
Als design het belangrijkste is, moet je zeker voor een Samsung scherm gaan, wil je echter een snel ghostvrij scherm, of een scherm met betere kijkhoeken dan wordt het naar mijn mening weer wachten. Er is gewoon voor minder geld ook een scherm van bijna dezelfde kwaliteit te vinden en dat vind ik gewoon jammer.
Mocht het zo zijn dat de 970P rond de 300 Euro gaat kosten, dan zal ik er zeker 1 aanschaffen, maar rond de 475 Euro vind ik naar aanleiding van deze review helaas te veel.
De 970P is niet 200 Euro duurder! als je dit topic gevolgd had, had je geweten dat de 970P voor ruim onder de 500 Euro van eigenaar wisselt.
En als je dus de review had gelezen op behardware, dan is dat "weinig" ghosting toch meer dan de meeste gehoopt hadden. In bepaalde situaties is die oude Viewsonic sneller en in andere situaties de Samsung. MAAR in de test hebben ze de 17" getest en ik verwacht dat de 19" iets minder presteert.
Het zwart is inderdaad erg diep dus dat is een plus voor Yoko, maar de 19" Samsung heeft een veel lagere contrastratio dan de 770P (1000:1 en de 770P 1500:1). Dus het is maar afwachten hoe het met het zwart van de 970P staat.
Kijkhoek valt enigszins tegen in de test, het design is verder mooi maar dat is wel subjectief!
De kleurechtheid is in het algemeen standaard al redelijk goed voor een TFT scherm, echter wil je het scherm gebruiken voor fotobewerking, films kijken dan zou ik dus toch echt dat ding calibreren om het maximale uit het scherm te persen... anders heb je nog steeds geen ultiem scherm.
Als design het belangrijkste is, moet je zeker voor een Samsung scherm gaan, wil je echter een snel ghostvrij scherm, of een scherm met betere kijkhoeken dan wordt het naar mijn mening weer wachten. Er is gewoon voor minder geld ook een scherm van bijna dezelfde kwaliteit te vinden en dat vind ik gewoon jammer.
Mocht het zo zijn dat de 970P rond de 300 Euro gaat kosten, dan zal ik er zeker 1 aanschaffen, maar rond de 475 Euro vind ik naar aanleiding van deze review helaas te veel.
Inderdaad, het valt mij ook allemaal een beetje tegen. De ultieme 19" TFT is er imho dan ook nog steeds niet. Desondanks heb ik geen spijt van mijn order, want ik heb nu gewoon een scherm nodig en dan is de 970P op dit moment denk ik wel de beste keus.
Overigens nog een minpuntje van de 970P, volgens de winkelier hebben 9 van de 10 schermen die ze binnenkrijgen dode pixels. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik heb in ieder geval geen spijt van die dode pixelgarantie.
Overigens nog een minpuntje van de 970P, volgens de winkelier hebben 9 van de 10 schermen die ze binnenkrijgen dode pixels. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik heb in ieder geval geen spijt van die dode pixelgarantie.
Die 200 euro had ik over het apparatuur om je monitor mee te calibreren, dat de 970P niet 200 euro duurder is dan de 770P weet ik ook wel. Daar heb ik nog een bericht over gepost in het 17" forum.n00bs schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:12:
Mlancee>
Deze zin snap ik ook niet: "Er is gewoon voor minder geld ook een scherm van bijna dezelfde kwaliteit te vinden en dat vind ik gewoon jammer." Wat dacht je van de oude Viewsonic. Deze was zelfs nog duurder dan de 970P. Toch kwam deze steeds zeer goed uit de tests.
Ik had trouwens ook helemaal niet verwacht dat de 970P helemaal ghost vrij zou zijn, en ik denk wel meer mensen niet. Het ligt op hetzelfde niveau als de 930BF, en dit is gewoon ruim voldoende voor mij.
De 100% ultieme tft waar jij op zit te wachten zal waarschijnlijk niet komen. Als hij dan toch komt, en dat zal niet binnenkort zijn, zal hij wel een stuk meer gaan kosten dan de 475 euro die voor de 970P staat.
Deze monitor voldoet aan mijn eisen de prijs is beter dan verwacht. Nee hij is niet perfect maar daar zul je langer op moeten wachten EN meer geld voor moeten neerleggen.
[ Voor 26% gewijzigd door Mlancee op 21-10-2005 12:15 ]
Verwijderd
Weet iemand hoe dat zit met die Monitor Configuratie tool van de Samsung 970p ?
Als dat alleen in Windows werkt vind ik dat wel een HEEL ERG minpunt van deze monitor.
De vraag is : "Hoe werkt het precies ?"
Werkt het als driver of wijzigt hij daadwerkelijk instellingen in de monitor zodat het ook buiten Windows goed ingesteld is ?
Als dat alleen in Windows werkt vind ik dat wel een HEEL ERG minpunt van deze monitor.
De vraag is : "Hoe werkt het precies ?"
Werkt het als driver of wijzigt hij daadwerkelijk instellingen in de monitor zodat het ook buiten Windows goed ingesteld is ?
Zo een calibratie tool kan je gewoon huren en je hoeft er dus geen 200 Euro voor uit te geven...
Verder denk ik dat je net zo goed voor een Belinea kan gaan als het niet om de looks gaat
Verder denk ik dat je net zo goed voor een Belinea kan gaan als het niet om de looks gaat
Ik heb al eens gepoogd om een verhuurtoko te vinden voor die tools, maar heb ze niet kunnen vinden. Heb jij paraat waar dat zoal kan, of is het bij de willekeurige fotoapparatuur verhuur winkel? Want op de sites die ik gezien heb, heb ik geen calibratie tools kunnen vinden.n00bs schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:14:
Zo een calibratie tool kan je gewoon huren en je hoeft er dus geen 200 Euro voor uit te geven...
Anonimous, hou het bondig
Het is gewoon de Belinea 101920 ref 111919. In de pricewatch staat één fout; "Belinea 101920 versie 101919" moet "Belinea 101920 versie 111919" zijn.

Ik zie de 970P dan eerder als een verbeterde P19-2.
En 300 euro is natuurlijk onzin, daar heb je nog nieteens een 8ms TN paneeltje van Benq voor. Een prijs van 480 is best redelijk, je hebt meer ghosting dan op een Belinea 101920 ref 111919, maar geen backlight leakage, veel dieper zwart, mooier design. Dat zijn zaken die nou eenmaal geld kosten en dat kun je weten als je het "inside info" artikel van Behardware leest (zie laatste stap startpost). De 970P is gewoon een goed alternatief voor de Belinea voor de mensen die iets minder gamen en wat meer waarde hechten aan zaken als contrast en design.
En ja, waarschijnlijk voor mij ook nog niet ultiem genoeg, maar das een ander verhaal. Er valt vandaag de dag weer wat te wachten gezien de komst van AMA en/of Philips' knippertechniek, en deze CRT houdt het nog wel een half jaar uit
In de winter is zo'n extra verwarming natuurlijk ook geen minpunt!
Dit is gewoon VA kijkhoek, niets mis mee.teveel ghosting naar mijn smaak en de kijkhoek mag ook wel iets beter!

Behardware zegt aan het eind, goede responstijd, goede kijkhoek, zeer groot contrast. Enige is (voor dit 17" model) de prijs en wat meer ghosting dan op het AUO paneel. Verder zal het voor de 970P ook wel ongeveer hetzelfde zijn, ik geloof er niet in dat het 19" model opeens een duidelijk lager contrast heeft. De ghosting wil ik dus zelf eerst wel effe zelf checken, ben benieuwd wat THG ervan bakt deze keerOn the left, the 770 has smaller horizontal viewing angles but not smaller than AU-Optronics P-MVA panel. Once again, these two are comparable.
Ik zie de 970P dan eerder als een verbeterde P19-2.
En 300 euro is natuurlijk onzin, daar heb je nog nieteens een 8ms TN paneeltje van Benq voor. Een prijs van 480 is best redelijk, je hebt meer ghosting dan op een Belinea 101920 ref 111919, maar geen backlight leakage, veel dieper zwart, mooier design. Dat zijn zaken die nou eenmaal geld kosten en dat kun je weten als je het "inside info" artikel van Behardware leest (zie laatste stap startpost). De 970P is gewoon een goed alternatief voor de Belinea voor de mensen die iets minder gamen en wat meer waarde hechten aan zaken als contrast en design.
En ja, waarschijnlijk voor mij ook nog niet ultiem genoeg, maar das een ander verhaal. Er valt vandaag de dag weer wat te wachten gezien de komst van AMA en/of Philips' knippertechniek, en deze CRT houdt het nog wel een half jaar uit
[ Voor 173% gewijzigd door Yokozuna op 21-10-2005 15:27 ]
Ik ben in het bezit van een ViewSonic VP191B en de laatste tijd stoor ik mij aan een soort van ghosting. In sommige spellen krijg ik achter donkere objecten een korte zwarte veeg als ik beweeg. Het is echt alleen maar bij zwarte objecten. In het spel fear is dit er ergst. Weet iemand of dit echt aan het scherm ligt of dat dit toch aan een instelling of driver ligt (heb al meerdere forceware driver geprobeerd en soms is het ergers en soms minder erg). Ik heb dit als eerste gemerkt bij de demo van fear daar was het redelijk erg. toen ben ik eens gaan kijken bij andere spellen en bij sommige spellen zie je dit ook maar dan moet je er echt op letten. Ik vraag me daarom ook af waarom dit als enigste bij het spel fear zo erg kan zijn. Bij fear maakt het ook niet uit of ik andere resoluties kies. Heeft iemand een idee?
Dus voornamelijk bij zwart-wit overgangen? dat zie je namelijk heel erg bij de nieuwe Samsung schermen... nog erger dan bij de Viewsonic.
Wil je dit echt tot 0 elimineren dan moet je dus gaan voor een 4ms TN schermpje, maar dat gaat dan weer ten koste van je kijkhoek, contrast en kleurkwaliteit.
Wil je dit echt tot 0 elimineren dan moet je dus gaan voor een 4ms TN schermpje, maar dat gaat dan weer ten koste van je kijkhoek, contrast en kleurkwaliteit.
Ze zeggen dat de 8ms AUO MVA(Belinea 101920) even snel is als de 6ms S-PVA(Samsung 770P)...Yokozuna schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:
...Behardware zegt aan het eind, goede responstijd, goede kijkhoek, zeer groot contrast. Enige is (voor dit 17" model) de prijs en wat meer ghosting dan op het AUO paneel. Verder zal het voor de 970P ook wel ongeveer hetzelfde zijn, ik geloof er niet in dat het 19" model opeens een duidelijk lager contrast heeft. De ghosting wil ik dus zelf eerst wel effe zelf checken, ben benieuwd wat THG ervan bakt deze keer
Ik zie de 970P dan eerder als een verbeterde P19-2...
Als ik naar die plaatjes kijk, dan is de worst-case bij de 770P inderdaad een beetje slechter, maar Behardware zegt zelf al dat die heel weinig voorkomen en de best-case is bij de 770P weer beter.
Als de 970P net zo snel wordt, dan wordt het dus geen opvolger van de P19-2, maar een monitor die de sterke punten van de VP191 en van de P19-2 combineert, dus hij komt gewoon het dichtste bij de ultieme monitor in de buurt.
Verder hoef de 970P niet 100% zoals de 770P te zijn.
In de Hongaarse review was de kijkhoek van alle PVA monitoren iets groter dan van AUO PVA, en volgens hun plaatje zou de 970P zo ongeveer even snel zijn als de VX924(4ms AUO TN).
Ik wacht dus nog even de reviews die echt over de 970P gaan af voor ik ga bepalen of ie wel of niet goed zou zijn.
Is dat een reactie op Bart1983?n00bs schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:40:
Dus voornamelijk bij zwart-wit overgangen? dat zie je namelijk heel erg bij de nieuwe Samsung schermen... nog erger dan bij de Viewsonic.
Volgens mij gaat het daar toch echt om zwart -> grijs overgangen, die altijd het zwakke punt van *VA's zonder overdrive zijn geweest.
De Overdrive van de VP191 zou dat eigenlijk juist moeten verhelpen, maar als je daar nog steeds lange sporen hebt, dan lijk hte wel alsof je een 25ms of 16ms VP191 hebt...
Ik zit er over na te denken om een Philips 190X6 aan te schaffen alleen vind er dus echt geen informatie over. ik weet dat hij het zelfde is als de B6 maar zijn er mensen die ook echt de X6 hebben? En wat vinden ze ervan?
http://www.behardware.com...-770p-pva-6ms-1500-1.htmlXiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:46:
[...]
Is dat een reactie op Bart1983?
Volgens mij gaat het daar toch echt om zwart -> grijs overgangen, die altijd het zwakke punt van *VA's zonder overdrive zijn geweest.
De Overdrive van de VP191 zou dat eigenlijk juist moeten verhelpen, maar als je daar nog steeds lange sporen hebt, dan lijk hte wel alsof je een 25ms of 16ms VP191 hebt...
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden
@ n00bs:
Ik denk dat je de verkeerde post geqoute hebt
Verder heb ik ook naar de plaatjes gekeken(ik heb er zelfs iets over gezegt in mijn post), en de worst-case(rechts) is bij de 770P inderdaad slechter, maar de best-case(links) is weer beter.
Als ik dan aanneem dat de worst-case inderdaad veel minder voorkomt dan de best-case(zoals ze zeggen), dan kan ik best geloven dat ze uiteindelijk even snel zijn met het bewegende autotje.
Bij zwart->wit->zwart is de 770P inderdaad duidelijk trager dan de 101920, maar hoe vaak game jij eigenlijk in 2 kleuren?
Ik denk dat je de verkeerde post geqoute hebt

Verder heb ik ook naar de plaatjes gekeken(ik heb er zelfs iets over gezegt in mijn post), en de worst-case(rechts) is bij de 770P inderdaad slechter, maar de best-case(links) is weer beter.
Als ik dan aanneem dat de worst-case inderdaad veel minder voorkomt dan de best-case(zoals ze zeggen), dan kan ik best geloven dat ze uiteindelijk even snel zijn met het bewegende autotje.
Bij zwart->wit->zwart is de 770P inderdaad duidelijk trager dan de 101920, maar hoe vaak game jij eigenlijk in 2 kleuren?
Ik heb hem bij die 3co besteld en het serienummer klopt en er stond ook nog 8ms op de doos. IK heb echt 0,0 bij alle kleuren. Het probleem doet zich alleen voor met zwarte dingen en dan niet eens in alle spellen met het is voral hinderlijk bij F.E.A.R.XiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:46:
[...]
Is dat een reactie op Bart1983?
Ik zou haast denken dat het toch iets met die engine te maken heeft omdat het bij fear zo erg is.
[ Voor 8% gewijzigd door Bart1983 op 21-10-2005 16:22 ]
Daaronder die Schlier testXiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:14:
@ n00bs:
Ik denk dat je de verkeerde post geqoute hebt![]()
Verder moet ik wel zeggen dat wanneer de Samsung gecalibreerd is de kleurkwaliteit ULTIEM is!!! beter dan een CRT!
[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 21-10-2005 16:23 ]
Zwarte dingen... op wat voor achtergrond?Bart1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:19:
...Het probleem doet zich alleen voor met zwarte dingen en dan niet eens in alle spellen met het is voral hinderlijk bij F.E.A.R...
en heb je het ook niet als je bijvoorbeeld met PixPerAn de voorgrondkleur en de achtergrondkleur zo precies mogelijk instelt?
Bij de fear demo sta je op een gegeven moment buiten en zie je in de verte bijvoorbeeld een of andere water ton (toren) staan als ik dan langzaam naar links beweeg dan krijg je achter die waterton zo'n zwarte waas (de rest van de achtergrond is (donker) blauw. Ik heb pixperan gedownload en zijn test gerunt met een zwarte vlag op een witte achter grond bij het snelste tempo onstaat er een heel kort sliertje.XiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:24:
[...]
Zwarte dingen... op wat voor achtergrond?
en heb je het ook niet als je bijvoorbeeld met PixPerAn de voorgrondkleur en de achtergrondkleur zo precies mogelijk instelt?
Maar waar en hoe kan ik dit instellen: "de voorgrondkleur en de achtergrondkleur zo precies mogelijk instelt"?
[ Voor 5% gewijzigd door Bart1983 op 21-10-2005 16:33 ]
Wel een goed plan jaIk wacht dus nog even de reviews die echt over de 970P gaan af voor ik ga bepalen of ie wel of niet goed zou zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 21-10-2005 16:39 ]
Daarvoor moet je de chase-test hebben.Bart1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:32:
...Maar waar en hoe kan ik dit instellen: "de voorgrondkleur en de achtergrondkleur zo precies mogelijk instelt"?
[ Voor 75% gewijzigd door n-i-x op 21-10-2005 16:38 ]
Das wel interesant. Ik had 2 zwarte vierkantjes. Met een witte achtergrond is de sliert echt nauwelijks te zien. Nu heb ik die achtergrond lichtblauw gemaakt en dat gaf hetzelfde resultaat (nauwelijks een sliert). Maar als ik van lichtblauw steeds naar donkerder blauw ga wordt de sliert beter zicht baar.
Dit verklaart echter nog steeds niet waarom dit ghosting nou zogoed waarneembaar is in fear
Als er ghosting is bij zwart->donkerblauw, dan zal je die ook in games zien bij die kleurovergangen lijkt me.
Hoe lang wordt die sliet eigenlijk ongeveer?(met PixPerAn kan je het ene blokje tegen de sliert van de ander aanzetten, zodat je de afstand in pixels, en daarmee ook de ghosting in ms weet.
Als ie echt zoveel langer wordt, dan denk ik toch echt dat je ondanks de 8ms op de doos een 16ms of een 25ms hebt.
Hoe lang wordt die sliet eigenlijk ongeveer?(met PixPerAn kan je het ene blokje tegen de sliert van de ander aanzetten, zodat je de afstand in pixels, en daarmee ook de ghosting in ms weet.
Als ie echt zoveel langer wordt, dan denk ik toch echt dat je ondanks de 8ms op de doos een 16ms of een 25ms hebt.
Verwijderd
Hmm net 2 stuks 970p monitoren bij 4launch besteld met pixel garantie... Bellen ze me op dat alle 20 monitoren die ze hebben dode pixels hebben en ze voorlopig geen perfecte schermen kunnen leveren.
Wat is dit nou ?
Maakt samsung zulke troep ?
Wat is dit nou ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 17:58 ]
...
Dat klinkt niet echt goed...
Of had 4launch mischien minder monitoren op voorraad als ze dachten/zeiden?
Dat klinkt niet echt goed...
Of had 4launch mischien minder monitoren op voorraad als ze dachten/zeiden?
Verwijderd
Nee ze hadden meer dan 20 monitoren op voorraad alleen zeiden ze dat alle schermen defecte pixels hadden ... Omdat ik er 2 wilde vroeg ik "Hebben jullie dan tenminste 1 goed scherm?" ... Maar helaas zelfs dat niet ....
Zal misschien komen omdat het de eerste lading is en het eigenlijk een dump partij van Samsung is om ook nederland te kunnen leveren .... Misschien dat ze daarom zo goedkoop zijn ?
WAARSCHUWING : NEEM EEN PIXEL GARANTIE !!!!! Als je een Samsung 970p scherm besteld.
Zal misschien komen omdat het de eerste lading is en het eigenlijk een dump partij van Samsung is om ook nederland te kunnen leveren .... Misschien dat ze daarom zo goedkoop zijn ?
WAARSCHUWING : NEEM EEN PIXEL GARANTIE !!!!! Als je een Samsung 970p scherm besteld.
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 18:28 ]
Mischien een idee om dit als waarschuwing in de startpost te zetten? Yoko?
Ja, ik had vandaag dus hetzelfde. Gisteren en eergisteren werd ik ook al gebeld door 4Launch dat de schermen die ze binnen gekregen hadden dode pixels bevatten. Vandaag kreeg ik de optie om een scherm met 20 euro korting en 1 dode pixel te kopen of de bestelling te annuleren. Ik heb voor het laatste gekozen.
Ik vraag me toch af hoe het komt dat zoveel schermen dode pixels bevatten.
Ik vraag me toch af hoe het komt dat zoveel schermen dode pixels bevatten.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat 4launch gewoon heel goedkoop een serie 970's heeft kunnen krijgen waarvan bekend was dat er fouten in zaten. Het zou daarom kunnen zijn dat de prijs zo laag was. Als je Behardware mag geloven, kost de 770 440 EUR and de 970 zelfs meer dan 600 EUR.
Dat is natuurlijk pure speculatie, maar het zou toch een mogelijkheid kunnen zijn.
Dat is natuurlijk pure speculatie, maar het zou toch een mogelijkheid kunnen zijn.
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
Ik weet niet precies of ik het allemaal goed doe maar volgens mij is het 5 en dat is rond de 8ms maar ik vind het wel allemaal moeilijk om te zien. Maar ik ga er gewoon van uit dat het een 8ms scherm is want ik heb het serie nummer gecontroleerd en dat klopteXiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:27:
Als er ghosting is bij zwart->donkerblauw, dan zal je die ook in games zien bij die kleurovergangen lijkt me.
Ja, en volgens Behardware kost de Belinea 101920 €500,- , wat in werkelijkheid toch echt €375,- is.TetsuoShima schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:32:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat 4launch gewoon heel goedkoop een serie 970's heeft kunnen krijgen waarvan bekend was dat er fouten in zaten. Het zou daarom kunnen zijn dat de prijs zo laag was. Als je Behardware mag geloven, kost de 770 440 EUR and de 970 zelfs meer dan 600 EUR.
Die €480,- in plaats van €600 klinkt dus best normaal.
Samsung heeft 3 jaar een zeer goede on site garantie, waarom zou je pixelgarantie nemen 
Koop gewoon voor weinig geld een gaar scherm... en claim je garantie
Koop gewoon voor weinig geld een gaar scherm... en claim je garantie
He bah, nou doe ik het inderdaad alweer fout met die ref. nrs........ Ik heb het aangepast, bedankt voor je oplettendheid anders had het er nog tijden gestaan en creeer ik dus alleen maar onduidelijkheid.Yokozuna schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:01:
Anonimous, hou het bondigHet is gewoon de Belinea 101920 ref 111919. In de pricewatch staat één fout; "Belinea 101920 versie 101919" moet "Belinea 101920 versie 111919" zijn.
Over de 970P: Ik zal ook nog maar eens wat andere reviews afwachten denk ik. In eerste instantie vind ik het iets minder dan verwacht. Nu waren mijn verwachtingen waarschijnlijk te hoog gespannen mbt de prestaties dus ik moet denk ik toch wel iets minder kritisch zijn. Er is denk ik namelijk wel een goede kans dat dit toch de monitor wordt die ik begin volgend jaar op mijn bureau ga zetten. Uiteindelijk is dit scherm uiteraard zeker wel 1 van de beste overdrive *VA monitoren van dit moment.
[ Voor 34% gewijzigd door anonimoes op 21-10-2005 21:01 ]
Probleem is dat je garantie alleen kan claimen als er ook een defect is. Samsung gebruikt een norm waarbij er minimaal 10 defecte (sub)pixels moeten zijn!
Zie http://erms.samsungusa.co...PROD_SUB_ID=28&PROD_ID=-1. en http://graphics.tomshardw...030319/lcd_pixels-05.html
Zie http://erms.samsungusa.co...PROD_SUB_ID=28&PROD_ID=-1. en http://graphics.tomshardw...030319/lcd_pixels-05.html
Verwijderd
Als ik de verhalen zo lees ben ik "bijna" blij dat ik mijn order bij 4Launch voor de 970P geannuleerd heb. "Bijna" omdat ik dus nog steeds niet een nieuwe TFT heb. De monitor had ik met pixelgarantie afgesloten. Ben een beetje voorbarig geweest dus wacht bij deze de eerste echte revieuws af van de 970P
Hier een reactie van 4Launch voordat ik mijn order geannuleerd heb:
We hebben vandaag 2 Samsung 970P's binnen gekregen en die hebben we gecheckt maar beiden hadden ze dode pixels, morgen komt er een volgende levering , verder waren de schermen wit en niet zwart en wil ik U vragen om een wit scherm te mogen leveren aangezien zwart heel moeilijk leverbaar is in Nederland.
Hier een reactie van 4Launch voordat ik mijn order geannuleerd heb:
We hebben vandaag 2 Samsung 970P's binnen gekregen en die hebben we gecheckt maar beiden hadden ze dode pixels, morgen komt er een volgende levering , verder waren de schermen wit en niet zwart en wil ik U vragen om een wit scherm te mogen leveren aangezien zwart heel moeilijk leverbaar is in Nederland.
Ik denk niet dat dit al vermeld is op dit forum, dus doe ik het maar:
AUO heeft een geupdate versie van het bekende 19" P-MVA scherm in produktie genomen:
Nieuwe specs zijn:
- resolutie: 1280x1024
- actief gebied: 376.3x301.1 (mm)
- pixel pitch: 0.294 (mm)
- aantal kleuren: 16.7M
- kleurverzadiging: 72%
- kijkhoek: 178/178
- helderheid: 300 (cd/m²)
- contrast ratio: 1300:1
- reactietijd: 8 (ms)
- verbruik: 28 (W)
Zoals je ziet is AUO nog niet uitgeresearched en met deze contrastratio zijn ze klaar om de stijd aan te gaan met de 970P van Samsung die maar 1000:1 haalt. Op 17" gebied, doet AUO nog steeds niet mee en daar zit geen verandering in te komen. Ook op 21" vlak haal je bij AUO niets interessants, ook daar is Samsung zowat alleenheerser. Op 19" vlak daarentegen is nog niets beslist. Ben benieuwd wanneer de retailmerken hun produkt specs gaan updaten, want dit is gewoon een evolutie van de reeds bestaande schermen. Dan mogen we waarschijnlijk binnenkort weer gaan uitkijken welk serienummer er op het scherm staat...
AUO heeft een geupdate versie van het bekende 19" P-MVA scherm in produktie genomen:
Nieuwe specs zijn:
- verbruik: 28 (W)
Zoals je ziet is AUO nog niet uitgeresearched en met deze contrastratio zijn ze klaar om de stijd aan te gaan met de 970P van Samsung die maar 1000:1 haalt. Op 17" gebied, doet AUO nog steeds niet mee en daar zit geen verandering in te komen. Ook op 21" vlak haal je bij AUO niets interessants, ook daar is Samsung zowat alleenheerser. Op 19" vlak daarentegen is nog niets beslist. Ben benieuwd wanneer de retailmerken hun produkt specs gaan updaten, want dit is gewoon een evolutie van de reeds bestaande schermen. Dan mogen we waarschijnlijk binnenkort weer gaan uitkijken welk serienummer er op het scherm staat...
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.
Eerst zien, dan geloven.TetsuoShima schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 22:59:
...Nieuwe specs zijn:
- verbruik: 28 (W)...
De Belinea 101920 zou ook 1000:1 moeten halen, maar haalt slechts 600:1...
Verwijderd
sorry dat ik het hier moet vragne, maar weet iemand soms een belgische winkel in vlaamsbrabant of gans vlaanderen desnoods waar de 970p te koop is, zal komen en waar ik ook een pixelgarantie kan afsluiten?
want bv www.vcd.be heeft reeds de 970p in zijn lijst, maar daar kan ik geen pixelgarantie verkrijgen (is slecht 5 km van men huis dat wel)
want bv www.vcd.be heeft reeds de 970p in zijn lijst, maar daar kan ik geen pixelgarantie verkrijgen (is slecht 5 km van men huis dat wel)
Precies. Waarschuwing staat erin trouwens.XiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 23:55:
Eerst zien, dan geloven.
[ Voor 3% gewijzigd door Yokozuna op 22-10-2005 13:37 ]
Inderdaad, maar meestal is het zo dat een uiteindelijk produktiescherm niet de volledige specificatie haalt op gebied van contrast. Het ook daarom dat ik eens een review zou willen zien van de 930 van Viewsonic, omdat ik toch net iets meer vertrouwen in hun heb op gebied van hoge kwaliteit.XiN schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 23:55:
[...]
Eerst zien, dan geloven.
600:1 bij een specificatie van 1000:1 is namelijk wel een zeer groot verschil. De vp191 waarvan het scherm 'officieel' een specificatie had van 800:1 haalde namelijk al 650:1 in de tests. Ik mag dus hopen dat de Viewsonic met datzelfde scherm meer haalt dan 600:1, anders zie ik achteruitgang ipv vooruitgang. Ik zou dus durven gokken dat de Viewsonic toch 800:1 zou moeten kunnen halen. Nog steeds geen 1000:1, maar ik betwijfel ten zeerste of de 970P zijn specificatie volledig haalt. Ik heb er nog geen grondige review van gezien (in een oorspronkelijke taal die ik versta). Ik zou wel durven stellen dat een kwaliteit retail merk met dat nieuwe scherm toch even goed zou moeten presteren dan de Samsung.
Natuurlijk, als er binnenkort een review van de vp930 verschijnt en het ziet er niet beter uit dan de Belinea, dan trek ik mijn bewering volledig in. Maar een scherm kost toch niet voor niets 150 EUR duurder denk ik. 50-100 zou je nog kunnen verklaren via merknaam (=25%) , maar meer dan dat lijkt me onwaarschijnlijk. Rekening houdend met Behardwares review over verschillende kwaliteiten van dezelfde schermen, zou ik denken dat de rest van het prijsverschil toch wel eens daadwerkelijk een echt kwaliteitsverschil voorstelt.
Maar goed, allemaal speculatie (alweer), totdat er een review verschijnt...
Over de 970P heb ik niet zoveel twijfels.TetsuoShima schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:38:
...maar ik betwijfel ten zeerste of de 970P zijn specificatie volledig haalt. Ik heb er nog geen grondige review van gezien (in een oorspronkelijke taal die ik versta). Ik zou wel durven stellen dat een kwaliteit retail merk met dat nieuwe scherm toch even goed zou moeten presteren dan de Samsung...
De 193P haalde bij Behardware 1050:1, en bij THG zelfs boven de 1100:1.
Andere monitoren met een PVA paneel haalden meestal ergens rond de 900:1, dus de 970P zal in ieder geval wel bij de 1000:1 in de buurt komen.
Verder zullen we inderdaad wel even een review van de VP930 afwachten, maar ik denk niet dat dat veel uit gaat maken voor ons zelfs al zou ie 1000:1 halen.
De 970P is bijvoorbeeld al leverbaar, terwijl de VP930, die veel eerder gelanceerd is nog steeds niet te koop is hier.
Bovendien kan ik me van een paar topics geleden herrinneren dat Viewsonic wou stoppen met verkopen in de Benelux.
[ Voor 24% gewijzigd door n-i-x op 22-10-2005 14:07 ]
Het zwart van de de Belinea met AUO 1000:1 paneel is niet dieper dan dat van de VP191b, zie Behardware review van de Belinea 101920. Het contrast bleek slechts 600:1. Samsung gooit niet zo snel met specificaties en uit oude reviews van TFT's met hun PVA panelen blijkt zelfs dat deze panelen soms nog een hoger contrast halen dan de opgegeven waarde.600:1 bij een specificatie van 1000:1 is namelijk wel een zeer groot verschil. De vp191 waarvan het scherm 'officieel' een specificatie had van 800:1 haalde namelijk al 650:1 in de tests. Ik mag dus hopen dat de Viewsonic met datzelfde scherm meer haalt dan 600:1, anders zie ik achteruitgang ipv vooruitgang. Ik zou dus durven gokken dat de Viewsonic toch 800:1 zou moeten kunnen halen. Nog steeds geen 1000:1, maar ik betwijfel ten zeerste of de 970P zijn specificatie volledig haalt.
+ de VP930 gaat waarschijnlijk 530-550euro kosten, tegenover 480 euro introprijs van de 970P.De 970P is bijvoorbeeld al leverbaar, terwijl de VP930, di veel eerder gelanceerd is nog steeds niet te koop is hier.
[ Voor 28% gewijzigd door Yokozuna op 22-10-2005 14:03 ]
De VP930 in face a face
De snelheid ziet er goed uit, maar de kleurechtheid blijft wat achter bij die van de 101920 en de VP191.
Jammer genoe is er geen contrastmeting...
De snelheid ziet er goed uit, maar de kleurechtheid blijft wat achter bij die van de 101920 en de VP191.
[ Voor 8% gewijzigd door n-i-x op 22-10-2005 14:57 ]
Goed nieuws voor de mensen die geen zin hebben in het nemen van een pixelgarantie maar toch 0 dode pixels willen. Komplett verkoopt de 970P nu ook en houdt zich (volgens de klantenservice) WEL aan de wet "kopen op afstand". Je kunt dus je bestelling binnen 7 dagen terugsturen zonder reden op te geven, en binnen een maand krijg je je geld terug. Misschien handig om te weten
Verwijderd
# U een Account heeft aangemaakt als privé persoon.Mlancee schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:58:
Goed nieuws voor de mensen die geen zin hebben in het nemen van een pixelgarantie maar toch 0 dode pixels willen. Komplett verkoopt de 970P nu ook en houdt zich (volgens de klantenservice) WEL aan de wet "kopen op afstand". Je kunt dus je bestelling binnen 7 dagen terugsturen zonder reden op te geven, en binnen een maand krijg je je geld terug. Misschien handig om te weten
# U het product niet geopend/gebruikt heeft.
# Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn.
# Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd.
Ook niet helemaal dus
Maar ze weten duidelijk van de wet 'kopen op afstand' af, en geven zewlfs een link naar een pagina waar staat wat het precies inhoud.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:04:
[...]
# U een Account heeft aangemaakt als privé persoon.
# U het product niet geopend/gebruikt heeft.
# Er geen zichtbare schade op het product te vinden is of duidelijke tekenen van gebruik zichtbaar zijn.
# Het product en alle onderdelen die erbij horen, in dezelfde staat wordt geretourneerd zoals het naar u was verstuurd.
Ook niet helemaal dus
En op die site staat duidelijk dat dat winkels alleen een ongeopende verpakking kunnen eisen wanneer het om computerprogrammatuur, audio, of video gaat.
Ik denk dat je Komplet.nl dus wel zo ver zal kunnen krijgen dat ze het toch accepteren.(makkelijker dan bij de winkels waar ze nog nooit van de wet 'kopen op afstand' gehoord hebben.
Hé, mooie vondst. Die pagina wordt blijkbaar frequent geupdate met nieuwe modellen.XiN schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:54:
De VP930 in face a face
De VP930 ziet er idd wat aan de donkere kant uit.
-----------
Ik wist dat Samsung in het algemeen een beter contrast kreeg met hun PVA technologie, maar dat ze soms daadwerkelijk hun specs overschrijden wist ik niet. Nu ja, kan alleen maar goed zijn voor de consument.
Gister de opstelling met twee Belinea 101920 - ref 111919 monitoren geinstalleerd. Beide monitoren pixel-perfect gearriveerd.
Helaas is het me niet gelukt ze naar tevredenheid af te stellen - met name de monitor die ik in pivot stand heb staan blijft nogal flets. Iemand een nieuwe link naar dat tooltje wat in de startpost wordt genoemd? (Want die link is niet meer.)
Helaas is het me niet gelukt ze naar tevredenheid af te stellen - met name de monitor die ik in pivot stand heb staan blijft nogal flets. Iemand een nieuwe link naar dat tooltje wat in de startpost wordt genoemd? (Want die link is niet meer.)
welke tool bedoel je?
Wat je kan doen om het beelt minder flets te maken is bij je videokaartdrivers een gamma-waarde van iets onder de 1 instellen.
Wat je kan doen om het beelt minder flets te maken is bij je videokaartdrivers een gamma-waarde van iets onder de 1 instellen.
Verwijderd
Gamma van 0.85 bij je videokaartinstellingen doet de truuk.Birdie schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:38:
Gister de opstelling met twee Belinea 101920 - ref 111919 monitoren geinstalleerd. Beide monitoren pixel-perfect gearriveerd.![]()
Ik bedoelde deze verwijzing uit de openingspost: Contrast instellen Chrasher in "[19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 8" legt je uit hoe dit perfect kan.XiN schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:48:
welke tool bedoel je?
Maar ik denk eerlijk gezegd dat ik de instellingen voor helderheid en contrast al optimaal heb staan. Ik heb daarvoor even een willekeurig review gepakt op www.dpreview.org. Onderaan de eerste bladzijde van elk review staat daar een rijtje blokjes om je hierbij te helpen. Dat lijkt zo'n beetje hetzelfde als hoe Chrasher zijn tooltje beschrijft.
Dus: ik ga maandag (ze staan op m'n werk) met die gamma instelling spelen.
Verwijderd
iemandVerwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 00:48:
sorry dat ik het hier moet vragne, maar weet iemand soms een belgische winkel in vlaamsbrabant of gans vlaanderen desnoods waar de 970p te koop is, zal komen en waar ik ook een pixelgarantie kan afsluiten?
want pixelgarantie is in belgië niet makkelijk te vinden
970p is hier ook nog niet fantastisch te krijgen... maar waarom koop je hem niet gewoon in Nederland dan? Zoveel hoger zullen de verzendkosten niet liggen lijkt me...Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:39:
[...]
iemand
want pixelgarantie is in belgië niet makkelijk te vinden
Verwijderd
De VP930 is al levebaar bij 3-co.de in Duitsland voor 517,36 EUR, dus je mag aannemen dat deze duurder is in Nederland:Yokozuna schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:55:
[...]
Het zwart van de de Belinea met AUO 1000:1 paneel is niet dieper dan dat van de VP191b, zie Behardware review van de Belinea 101920. Het contrast bleek slechts 600:1. Samsung gooit niet zo snel met specificaties en uit oude reviews van TFT's met hun PVA panelen blijkt zelfs dat deze panelen soms nog een hoger contrast halen dan de opgegeven waarde.
[...]
+ de VP930 gaat waarschijnlijk 530-550euro kosten, tegenover 480 euro introprijs van de 970P.
Verwijderd
hou niet van op afstand kopen (zoals in uber wantrouwig)FaZe schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:49:
[...]
970p is hier ook nog niet fantastisch te krijgen... maar waarom koop je hem niet gewoon in Nederland dan? Zoveel hoger zullen de verzendkosten niet liggen lijkt me...
en gewoon een winkel dat samsung schermen verkoopt in belgie is al goed (zullen uiteindelijk de 970p ook dus leveren)
Kan me goed voorstellen hoor. Maar probeer via samsung zelf anders een zaak te zoeken... je kan daarbij lang niet alle zaken vinden, maar eentje is misschien al genoeg.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:38:
[...]
hou niet van op afstand kopen (zoals in uber wantrouwig)
en gewoon een winkel dat samsung schermen verkoopt in belgie is al goed (zullen uiteindelijk de 970p ook dus leveren)
Ff voor de aardigheid:
http://www.samsung.com/nl/support/saleslocations/index.htm
op een mailtje naar 4launch, kreeg ik een spijtig berichtje terug.
Ik had gevraagd of de 970p al een beetje leverbaar was zonder de pixelproblemen en het het zit met de pixelgarantie;
"Op dit moment kunnen wij deze monitor niet met een pixelgarantie leveren. Het uitvalpercentage is te hoog."
aldus 4 launch
Ik had gevraagd of de 970p al een beetje leverbaar was zonder de pixelproblemen en het het zit met de pixelgarantie;
"Op dit moment kunnen wij deze monitor niet met een pixelgarantie leveren. Het uitvalpercentage is te hoog."
aldus 4 launch
Een tijdje geleden stond op de frontpage dat samsung in Noord-Korea Zuid-Korea alle schermen pixelfoutloos standaard ging afleveren, met uiteraard de nodige wantrouwen van ons niet-zuid-koreanen 
Er zijn nu toch niet echt alle goede schermen daarheen gegaan en de crap hierheen hoop ik toch voor ze he
Er zijn nu toch niet echt alle goede schermen daarheen gegaan en de crap hierheen hoop ik toch voor ze he
[ Voor 5% gewijzigd door FaZe op 23-10-2005 14:33 ]
+Jerox schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:47:
aldus 4 launch
= ?FaZe schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:53:

Bron: http://tweakers.net/nieuws/35579/
Nou ik denk het niet echt serieus, maar moest natuurlijk wel meteen aan dit bericht denken
Nou ik denk het niet echt serieus, maar moest natuurlijk wel meteen aan dit bericht denken
Hoi allemaal,
Klein vraagje: ik heb momenteen de 193p, perfecte tft enzo,
alleen vroeg ik mij af wat het verschil is als er een dvi-d dual kabel aanhang ipv van een single.
De responsetijd en kwaliteit van de kleuren verbeteren volgens een aantal websites. Iemand ervaring, aangezien ik 40 euro voor een kabel toch veel vind.
Klein vraagje: ik heb momenteen de 193p, perfecte tft enzo,
alleen vroeg ik mij af wat het verschil is als er een dvi-d dual kabel aanhang ipv van een single.
De responsetijd en kwaliteit van de kleuren verbeteren volgens een aantal websites. Iemand ervaring, aangezien ik 40 euro voor een kabel toch veel vind.
Volgens mij was een dual kabel alleen om boven bepaalde resoluties / refreshrates uit te kunnen komen. Met een 19"TFT zit je nog niet aan dat maximum.
Even op google gekeken en inderdaad:
http://www.hallresearch.com/products/cables/video/dvi.htm Is alleen boven de 1920 x 1080 nodig. En heb je bij een 19"TFT nog niet nodig
Even op google gekeken en inderdaad:
http://www.hallresearch.com/products/cables/video/dvi.htm Is alleen boven de 1920 x 1080 nodig. En heb je bij een 19"TFT nog niet nodig
Verwijderd
Ik zag dat de AG Neovo m-19 in de aanbieding was bij de office center. Hij kost daar nu 300 euro.
Specs:
Panel Panel Type TFT LCD
Panel Size 19.0" (483mm)
Max. Resolution SXGA 1280 x 1024
Pixel Pitch 0.294mm
Brightness 250cd/m2 (Typical)
Contrast Ratio 500:1 (Typical)
Surface Treatments Hard Coating (3H), Anti-glare
Treatment
Viewing Angle (H/V) 170°/170° (Typical)
Display Color 16.7M
Response Time 12ms (Typical)
Frequency (H/V) H: 30kHz – 80kHz
V: 50Hz – 75Hz
Max. Pixel Clock 135MHz
Life Time 40,000hrs (Minimum)
Input Analog 15-Pin D-Sub
Digital 29-Pin DVI-D
USB Port Right: USB Port 2.0/1.1 Compatible
Left: Power Port DC 5V, 800mA (Max.)
Audio Audio In 3.5mm Audio Line-in
Audio Out 3.5mm Headphone Jack
Speaker 2W x 2
Dit lijkt me voor de prijs wel een goeie, ook aangezien ik student ben
Ik zal een tft scherm vooral gebruiken voor webdesign en ander grafisch werk. Ook videobewerkingprogramma's als Avid en After Effects gebruik ik veel, evenals Maya. Kleurechtheid is dus wel belangrijk. Hij heeft alleen een contrast van 500:1, wat is het verschil met bijvoorbeeld een contrast van 800:1, zijn de kleuren dan beter of wat anders?
Is deze tft-monitor daar een goede keus voor? Of kan ik toch beter voor een ander scherm gaan, wie o wie kan mij dit vertellen
Alvast bedankt!
Plaatje van de tft:
Specs:
Panel Panel Type TFT LCD
Panel Size 19.0" (483mm)
Max. Resolution SXGA 1280 x 1024
Pixel Pitch 0.294mm
Brightness 250cd/m2 (Typical)
Contrast Ratio 500:1 (Typical)
Surface Treatments Hard Coating (3H), Anti-glare
Treatment
Viewing Angle (H/V) 170°/170° (Typical)
Display Color 16.7M
Response Time 12ms (Typical)
Frequency (H/V) H: 30kHz – 80kHz
V: 50Hz – 75Hz
Max. Pixel Clock 135MHz
Life Time 40,000hrs (Minimum)
Input Analog 15-Pin D-Sub
Digital 29-Pin DVI-D
USB Port Right: USB Port 2.0/1.1 Compatible
Left: Power Port DC 5V, 800mA (Max.)
Audio Audio In 3.5mm Audio Line-in
Audio Out 3.5mm Headphone Jack
Speaker 2W x 2
Dit lijkt me voor de prijs wel een goeie, ook aangezien ik student ben
Ik zal een tft scherm vooral gebruiken voor webdesign en ander grafisch werk. Ook videobewerkingprogramma's als Avid en After Effects gebruik ik veel, evenals Maya. Kleurechtheid is dus wel belangrijk. Hij heeft alleen een contrast van 500:1, wat is het verschil met bijvoorbeeld een contrast van 800:1, zijn de kleuren dan beter of wat anders?
Is deze tft-monitor daar een goede keus voor? Of kan ik toch beter voor een ander scherm gaan, wie o wie kan mij dit vertellen
Alvast bedankt!
Plaatje van de tft:

Verwijderd
Kijk eens gewoon in de startpost
Contrast houdt in hoe diep het zwart is. De diepte van het zwart kun je berekenen door de helderheid te delen door de contrast ratio. Als een TFT bijvoorbeeld een helderheid van 250nits en een contrast van 1000:1 heeft, betekent dat, dat het diepste zwart 0.25nits is (250/1000). Als een TFT een helderheid van 300nits heeft en een contrast van 700:1, dan is het diepste zwart (300/700=) 0.43nits. Fabrikanten zijn niet altijd even secuur met deze specificatie, maar het blijft een goede indicatie van de diepte van het zwart.
Verwijderd
Helemaal overheen gekeken
Maar hoe lager de nits des te beter de zwart dus? Ik zie dik veel professionele schermen die ook een contrast van 500:1 hebben, dus dat zegt toch ook niet alles?
Op het ag Neovo scherm komt het uit op 0.5 nits. Is dat ok of heb je dan gelijk een scherm met een wazig licht zwart?
Maar hoe lager de nits des te beter de zwart dus? Ik zie dik veel professionele schermen die ook een contrast van 500:1 hebben, dus dat zegt toch ook niet alles?
Op het ag Neovo scherm komt het uit op 0.5 nits. Is dat ok of heb je dan gelijk een scherm met een wazig licht zwart?
Persoonlijk vind ik hem niet bijzonder mooi ofzo... maar voor bijna hetzelfde geld kun je toch de belinea kopen die zichzelf in dit topic vooral voor jouw eissen toch wel bewezen heeft?? (Ik neem aan dat je de officenterprijs ex. btw genomen hebt...)
Hej XiN ik zie dat je het nieuwe 17" topic deel hebt geopend, vanwaar dat? Ik dacht dat je voor een 19" TFT ging? Ik vind het niet erg ofzo (ookal zou ik dat vinden dan boeit dat niet), maar vroeg me gewoon af waarom.
[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 23-10-2005 17:31 ]
Verwijderd
Een vraagje over dat twinkel effect, dat toch steeds meer lijkt voor te komen: Behardware vindt t irritant bij oa de P19-2 en zelfs de 770P, (dus ook 970P?).
Ik ben zelf op zoek naar iets als de 970P, t moet grafisch goed in orde zijn, (Maya, Photoshop), af en toe gamen, Far Cry ofzo. En een filmpje kijken moet ook lekker gaan, daarom kies ik voor 19" ipv 17". Maar het lijkt nu alsof de meeste nieuwe overdrive pva's last hebben van dat twinkelen bij films. Kan ik beter geen overdrive pva nemen en dan maar wat minder gamen? Of ligt t daar niet aan..
Ik ben zelf op zoek naar iets als de 970P, t moet grafisch goed in orde zijn, (Maya, Photoshop), af en toe gamen, Far Cry ofzo. En een filmpje kijken moet ook lekker gaan, daarom kies ik voor 19" ipv 17". Maar het lijkt nu alsof de meeste nieuwe overdrive pva's last hebben van dat twinkelen bij films. Kan ik beter geen overdrive pva nemen en dan maar wat minder gamen? Of ligt t daar niet aan..
Verwijderd
Ik sluit me aan bij vorige post en zit nu ook enorm te twijfelen tussen 970P en 930BF
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 18:44 ]
Verwijderd
Ik zag op de samsung site dat je ook nog een 960bf hebt ! 4 ms en ook zo'n mooie voet net zoals de 970p
ik vind het maar lastig al die schermen !
ik vind het maar lastig al die schermen !
Verwijderd
had ik ook gevonden op google.
het eerste verschil met de 930BF dat me opvalt is dat van he contrast
930BF: 800:1
960BF: 700:1
iets minder goeie kleuren, maar wel een draaibare en in de hoogte verstelbare pivot.
Nog een nadeel: wit. Ik heb ze liever in het zwart.
970P :mooi, maar: duur en geen pixelgarantie mogelijk:
mailtje van 4launch:
Dit is op dit moment niet haalbaar voor deze monitor. 90% van dit type heeft een dode pixel.
Met vriendelijke groet,
Guido Raaijmakers
4Launch
edit:
heb dit filmpje gevonden als voorbeeld van twinkling bij films; Geeft je een goed beeld van wat het juist inhoudt:
http://mitglied.lycos.de/mugger/101920/Video.avi
het eerste verschil met de 930BF dat me opvalt is dat van he contrast
930BF: 800:1
iets minder goeie kleuren, maar wel een draaibare en in de hoogte verstelbare pivot.
Nog een nadeel: wit. Ik heb ze liever in het zwart.
970P :mooi, maar: duur en geen pixelgarantie mogelijk:
mailtje van 4launch:
Dit is op dit moment niet haalbaar voor deze monitor. 90% van dit type heeft een dode pixel.
Met vriendelijke groet,
Guido Raaijmakers
4Launch
edit:
heb dit filmpje gevonden als voorbeeld van twinkling bij films; Geeft je een goed beeld van wat het juist inhoudt:
http://mitglied.lycos.de/mugger/101920/Video.avi
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2005 19:29 ]
Hoe kom je daarbij? Beide schermen hebben een contrast van 700:1. Vergelijk de specs maar op de officiele Samsung site. (www.samsung.de bijv)930BF: 800:1
Overdrive TN paneel met het flashy design+optimale instelmogelijkheden van de 770/970P is inderdaad wel leuk ja, mooie optie voor gamers die veel om design/instelmogelijkheden geven en bereid zijn daar 5 tientjes meer voor te dokken, misschien wel iets voor de startpost.
Dus als je bij 4launch geen pixelgarantie op de 970P kan afsluiten kan dat meteen overal niet, en als ze bij 4launch slechte ladingen binnenkrijgen gebeurd dat ook overal? Dat is generaliseren. Check de pricewatch hoeveel winkels hem al verkopen en hoeveel winkels gewoon voor elk scherm pixelgarantie verkopen. Dat zijn er voor mij in ieder geval genoeg.970P :mooi, maar: duur en geen pixelgarantie mogelijk
En met duur ben ik het oneens, misschien dat jij 480 euro veel vindt, maar het gaat erom waarom hij duurder is dan .... en wat je er meer voor krijgt. De meerprijs/extra ratio van de 970P t.o.v. van een Belinea 101920 is voor mij toch aanzienlijk (beter: dieper zwart, geen backlight leakage, mooier en moderner design ||| redelijk gelijk: kijkhoek, soms wat meer ghosting, soms wat minder)
[ Voor 126% gewijzigd door Yokozuna op 23-10-2005 21:52 ]
Dat vind ik wel erg kort door de bocht, alsof Samsung bewust een partij slechte schermen bij 1 verkoper dumpt.Yokozuna schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:42:Dus als je bij 4launch geen pixelgarantie op de 970P kan afsluiten kan dat meteen overal niet, en als ze bij 4launch slechte ladingen binnenkrijgen gebeurd dat ook overal? Dat is generaliseren.
Ik heb dit weekend dan ook maar de Samsung 930BF besteld... Hopelik sturen die gasten hem morgen op, zodat ik hem donderdag in huis heb 
Van een Samsung 172v naar een 930BF zal wel een wereld van verschil zijn
Van een Samsung 172v naar een 930BF zal wel een wereld van verschil zijn
Waarom?Yokozuna schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:30:
Hej XiN ik zie dat je het nieuwe 17" topic deel hebt geopend, vanwaar dat? Ik dacht dat je voor een 19" TFT ging? Ik vind het niet erg ofzo (ookal zou ik dat vinden dan boeit dat niet), maar vroeg me gewoon af waarom.
Ze vroegen het aan me, en ik kon geen reden bedenken om nee te zeggen...
Voor het 19"-topic hoef je je geen zorgen te maken, dat ik een 17"-topic open betekent niet dat ik geen 19"-topic kan openen.
[rml][ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 13[/rml]
Om het maar een keertje te doen voor we de 500 posts bereikt hebben.
ps. @ Yoko:
Ik heb het plaatje even zo gelaten zoals het is.
Als ik weer achter mijn eigen PC zit, dan zal ik een nieuwe plaats(op internet) zoeken om het plaatje neer te zetten.
Om het maar een keertje te doen voor we de 500 posts bereikt hebben.
ps. @ Yoko:
Ik heb het plaatje even zo gelaten zoals het is.
Als ik weer achter mijn eigen PC zit, dan zal ik een nieuwe plaats(op internet) zoeken om het plaatje neer te zetten.
-
[ Voor 169% gewijzigd door Yokozuna op 24-10-2005 01:27 ]
Ik ben weer veel te vroeg op voor een vrije dag, maargoed, heb nog wat leuks gevonden:
http://www.online-systems...t&id=1032&action=prodinfo
Wat denken jullie? Een fout? In pricewatch staat hij namelijk voor 100 euro meer. Vraag me zoiezo af of ik slim ben dit hier te posten, straks zijn ze al op voordat ik hem wil bestellen
http://www.online-systems...t&id=1032&action=prodinfo
Wat denken jullie? Een fout? In pricewatch staat hij namelijk voor 100 euro meer. Vraag me zoiezo af of ik slim ben dit hier te posten, straks zijn ze al op voordat ik hem wil bestellen
Dit topic is gesloten.