[24" TFT]Dell 2405FPW ervaringen Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.547 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ben blij dat ik eergister besteld heb met 30% korting!

Hij's nu 1.307,81 EUR !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

mboots schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 16:48:
[...]

Dat ligt volgens mij vooral aan de manier waarop je betaalt. Tussen het moment van bestellen/geld overmaken en verzending zat bij bij 5 werkdagen. Als je hem met credit card betaalt kun je hem binnen 3 tot 4 werkdagen in huis hebben volgens mij. Dan moet ie uiteraard wel op voorraad zijn enzo. Toen mijn betaling was verwerkt werd mijn bestelling dezelfde dag meteen afgerond en de volgende werkdag verstuurd. Ik verwacht hem morgen op mijn bureau (hij is vanochtend bij Eindhoven ingescand).

Al met al is het nogal afhankelijk van een aantal factoren. Tja.. Dell.
Ach, met die nieuwe hoge prijzen zal de vraag wel even dalen...
Modbreak:aub niet schoppen binnen 24u :o

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 03-11-2005 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whkan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 05:01
Dell 24" is hier maandag binnengekomen. 'Oude' 20" LG TFT aangesloten op de VGA van mijn Sapphire Radeon 9200 128MB (AGP), en nieuwe Dell aangesloten op DVI. Zoals verwacht deed de Dell het perfect en was de LG wazig op VGA. Ben van plan om een simpele PCI video-kaart met DVI te nemen voor naast mijn huidige kaart, om de LG (1600*1200) aan te sturen. Ik dacht dat er vast wel mensen waren die ook een PCI kaart met DVI hebben 'moeten' aanschaffen om hun 'oude' TFT aan te sturen. Voor diegenen, welke PCI kaart hebben jullie genomen en wat zijn de ervaringen daarmee? Ik zat zelf te denken aan een Saphire Radeon 9250 128MB PCI voor ongeveer 45 euro, goede keus? Bij 4launch zeiden ze "Ik kan niet garanderen dat deze PCI kaart sterk genoeg is om de resolutie te halen die nodig is voor dergelijke schermen. Voor de Dell denk ik zo ie zo niet. Daarnaast werken nvidia kaarten veel betere in een dual opstelling dan ati kaarten." :/ maar daar heb ik zo m'n twijfels bij, sinds de Dell zelfs op een Radeon 9200 vlekkeloos draait.

Edit:
alweer een maandje terug ofzo bovenstaande PCI kaart gekocht en het werkt als een zonnetje. Aanrader voor iedereen die alleen nog een PCI slot over heeft voor een extra videokaart voor de extra DVI poort. Voor (toekomstige) search gebruikers met soortgelijke vraag: Saphire Radeon 9250 128MB PCI kan via DVI 1600 * 1200 2D werk prima aan.

[ Voor 23% gewijzigd door whkan op 20-12-2005 18:06 . Reden: Kaart gekocht en werkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor (moderne) games gaat 1600x1200 natuurlijk veel te zwaar zijn voor zulke kaarten, maar een 2D-resolutie van 1600x1200 kunnen ze allemaal vlot aan. De tijden dat je echt op zoek moest gaan naar een kaart om 1600x1200 in 2D snel weer te kunnen geven liggen ondertussen weeral bijna 10 jaar achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 20:33
whkan schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:08:
Dell 24" is hier maandag binnengekomen. 'Oude' 20" LG TFT aangesloten op de VGA van mijn Sapphire Radeon 9200 128MB (AGP), en nieuwe Dell aangesloten op DVI. Zoals verwacht deed de Dell het perfect en was de LG wazig op VGA. Ben van plan om een simpele PCI video-kaart met DVI te nemen voor naast mijn huidige kaart, om de LG (1600*1200) aan te sturen. Ik dacht dat er vast wel mensen waren die ook een PCI kaart met DVI hebben 'moeten' aanschaffen om hun 'oude' TFT aan te sturen. Voor diegenen, welke PCI kaart hebben jullie genomen en wat zijn de ervaringen daarmee? Ik zat zelf te denken aan een Saphire Radeon 9250 128MB PCI voor ongeveer 45 euro, goede keus? Bij 4launch zeiden ze "Ik kan niet garanderen dat deze PCI kaart sterk genoeg is om de resolutie te halen die nodig is voor dergelijke schermen. Voor de Dell denk ik zo ie zo niet. Daarnaast werken nvidia kaarten veel betere in een dual opstelling dan ati kaarten." :/ maar daar heb ik zo m'n twijfels bij, sinds de Dell zelfs op een Radeon 9200 vlekkeloos draait.
Ik gebruik de Sapphire 9250 in combinatie met de Dell 24"

Werkt op zich prima, alleen krijg ik 1 op de tien keer als ik opstart zwart beeld.

Ik moet de resolutie dan even wijzigen en het is weer goed. Voor de rest werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
scherm is weer 1300 nog wat

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

dan ga ik maar meedoen met de inkoopactie!
Modbreak:Geen slowchat aub

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 03-11-2005 11:48 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-08 21:57

Tuk

Het acer AL2416WS 24IN TFT

scherm is uit en kost 877 euro

Het scherm, dat 1920 bij 1200 beeldpunten meet, kent een opmerkelijk lage responsetijd van 6ms, een contrastwaarde van 1000:1 en een kijkhoek van net geen 180 graden in alle richtingen.

heeft iemand er ervaring mee kan er nergens iets over vinden

Dit gaat dell geld kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Mmm Tuk nice!! Juist op de valreep maybe.
Hopelijk vind ik wat meer info of reviews. Want de actie loopt binnen enkele dagen af!

Waarschijnlijk ook het paneel van Samsung dat gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:47
De Acer AL2416WS vs de Samsung 242MP(die hetzelfde paneel gebruikt als de Dell 2004FPW)
Aangezien het uiteindelijk gaat om wat je ziet kan je die foto's wel als review zien denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

de acer is analoog in!!
No dvi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Bron?
Als dat echt zo is, dan valt dat wel tegen.
1920x1200 met Analoge ingang lijkt me namelijk neit zo heel scherp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Het is wel duidelijk dat Acer het eigen 24" scherm niet al te serieus neemt. Het scherm wordt geprofileerd in de budget 1-serie, de ondergrens van het Acer monitorgamma. Op geen enkel scherm uit de 1-serie is DVI te vinden.

Ik heb even de Technical Specifications van de Acer Value Line online gezet waarin je de specificaties van de AL2416Ws kunt vinden. Op zich zien die er niet mis uit, maar de afwezigheid van DVI is een dooddoener - zeker op deze resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Yay Dell : maandag betaald, nog steeds geen trackingnummer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Correctie, net binnengekomen. Staat spontaan in fase 4, is dat goed?
Modbreak:Oi, niet binnen 24u schoppen :o

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 03-11-2005 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 12-09 09:46
EquiNox schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:01:
Ja, ging ook zo met mijn PDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinto
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
EquiNox schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:01:
Bij mij ging het precies zo.. maandag besteld en geld overgemaakt, vrijdag ineens t/m fase 4 gereed en zaterdag verzonden. Ik had hem vervolgens woensdag op mijn bureau.

Reporter: 'What do you think about western civilization?'
Gandhi: 'I think it would be a good idea.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje en aangezien er geen dual screen topic is, maar het wel over een dell gaat stel ik hier de vraag.

Ik heb naast me Dell, een tv waar ik films op kijk op me 9800pro aangesloten.
Clone mode, en overlay aan.
Alleen als ik een film start, wordt me scherm gezien als het tv scherm. Ik krijg dus op me dell een volledig beeld, zonder muis etc. terwijl ik op me tv gewoon de film zie + taskbaar etc. en op dat moment kan ik alleen daar me muis besturen.

Weet iemand hoe ik dit oplossen?

Als ik me schermen intendiviseer (raar wordt) krijgt me tv een 1 en Dell een 2, maar die krijg ik niet meer goed :(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Alleen je dell aansluiten, rebooten, en dan later de TV aansluiten.
Dan krijgt hij nummer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:59:
Ik heb een probleempje en aangezien er geen dual screen topic is, maar het wel over een dell gaat stel ik hier de vraag.

Ik heb naast me Dell, een tv waar ik films op kijk op me 9800pro aangesloten.
Clone mode, en overlay aan.
Alleen als ik een film start, wordt me scherm gezien als het tv scherm. Ik krijg dus op me dell een volledig beeld, zonder muis etc. terwijl ik op me tv gewoon de film zie + taskbaar etc. en op dat moment kan ik alleen daar me muis besturen.

Weet iemand hoe ik dit oplossen?

Als ik me schermen intendiviseer (raar wordt) krijgt me tv een 1 en Dell een 2, maar die krijg ik niet meer goed :(
Als je bij beeldscherm eigenschappen kijkt op het tabblad instellingen zie je als het goed is beide schermen naast elkaar staan. Versleep de een eens naar dan andere kant van de ander. Volgens mij moet dat werken, tenminste ik heb dat eens gedaan met een Nvidea Quadro kaart..

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2005 17:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Laatst online: 23-07 17:16
Hmm, ben ik nu de enige die gewoon 2 van die schermen heb besteld als dual monitor setup? 8)
Zit nu met 2 hitachi 17 inch tft's waar ik op zich heel tevreden mee ben... maar het gras is altijd groener aan de overkant. Lijkt mij heerlijk nog minder te schuiven met vensters. ook de verzadiging in het zwart stoorde mij een beetje (met foto's editen) met die 1000:1 contrastverhouding zal dat wel een stuk beter zijn

Het enige wat ik mij afvraag is of mijn videokaart zo'n dual monitor setup kan behapstukken. Dat wordt dus 2x 1900x1200. Ik heb een DUAL DVI Geforce 4 MX 440 (agp 8x). (ik dacht een ASUS V9180 video suite)
Het budget voor een Geforce 7 is eventjes op ;)

[ Voor 13% gewijzigd door satoer op 31-10-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Satoer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:44:
Hmm, ben ik nu de enige die gewoon 2 van die schermen heb besteld als dual monitor setup? 8)
Kijk in het eerste 2405 topic. Daarin zul je heel wat mensen tegenkomen met dual monitor setups.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/58422/full.jpg

:+

[ Voor 6% gewijzigd door satcp op 31-10-2005 15:36 . Reden: Edit: verkeerde link naar plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Satoer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:44:
Zit nu met 2 hitachi 17 inch tft's waar ik op zich heel tevreden mee ben... maar het gras is altijd groener aan de overkant. Lijkt mij heerlijk nog minder te schuiven met vensters. ook de verzadiging in het zwart stoorde mij een beetje (met foto's editen) met die 1000:1 contrastverhouding zal dat wel een stuk beter zijn

Het enige wat ik mij afvraag is of mijn videokaart zo'n dual monitor setup kan behapstukken. Dat wordt dus 2x 1900x1200. Ik heb een DUAL DVI Geforce 4 MX 440 (agp 8x). (ik dacht een ASUS V9180 video suite)
Het budget voor een Geforce 7 is eventjes op ;)
Ik heb de DELL2405FPW ook 1 maand in dual monitor setup gehad. Op een X850XT PE.
Dit ging geheel goed, MAAR...

Ik heb er eentje weer verkocht omdat ik persoonlijk 2x24" niet meer fijn vond werken, TE groot..
Het leek mij in het begin ook super.. maar na dagenlang naar een muur van licht te hebben gekeken werd ik er gek van. Daarbij wil ik X-fire of SLI en die ondersteunen geen dualscreen.

Ik merkte in games trouwens ook meteen eer perfomance verbetering op singlescreen i.t.t. dualscreen. Maar vergeet niet dat het een heeeel fel scherm is en dat 2 keer was voor mij teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Predje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:58:
Ik merkte in games trouwens ook meteen eer perfomance verbetering op singlescreen i.t.t. dualscreen. Maar vergeet niet dat het een heeeel fel scherm is en dat 2 keer was voor mij teveel.
Inderdaad, als ik een minpunt zou moeten aanduiden aan de 2405 dan is het wel de helderheid. Zelfs op 0 is de helderheid vaak nog te hoog. Jammer dat Dell het regelbereik hier niet flink groter heeft gemaakt. Dat zou de weergave van zwart trouwens nog verbeteren - zeker bij filmweergave in een donkere ruimte. Ik heb zelfs met het idee liggen lopen om zelf de lampen minder fel te laten branden, maar zulk een hardware-mod doet de garantie natuurlijk meteen vervallen. Ik mag de schermen dan wel aan een lage prijs gekocht hebben, ik hou toch liever de garantie intact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Laatst online: 23-07 17:16
Hmm dan zou ik er in pixels alleen maar achteruit op gaan. :'(
zit nu dus met 2x 1280x1024 = 2621440 ten opzichte van 1x 1920x1200 = 2304000
.... dat wordt dus leterlijk met zonnebril achter de schermen zitten? 8) ;)

Jammer dat het regelbereik niet zo groot is dan.
ps SatCP, plaatje doet het niet.
[edit] plaatje doet het :) wow... dat is echt ziek. Dan moet je waarschijnlijk een las-kap op ;)

[ Voor 20% gewijzigd door satoer op 31-10-2005 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Ik heb het scherm nu iets van een week en ik heb toch een kleine onhandigheid ontdekt. Als je de monitor uitzet schakelt ie ook meteen de ingebouwde USB hub uit. Opzich wel logisch, maar ik heb er de draadloze ontvanger van me toetsenbord inhangen. Mooi uit het zicht enzo. Maar goed, duurt gewoon even paar seconde na aanzetten scherm voor ik weer kan tikken. Verder is het echt een superscherm!

Ik begin nu een beetje te wennen aan het formaat, b.v. dat GoT maar 40% van de breedte van het scherm inneemt. Wel echt gaaf, het is echt zo een kanon wat je bombardeerd met beeld, overal waar je maar kijkt.

Afbeeldingslocatie: http://miekol.www.cistron.nl/asoscherm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Hey Miekol,

Dat bureau heb ik in slechtere staten gezien :D
Hoe bevalt ie voor fotobewerking? dat wilde ik nog weten.
Ik heb 'm ook besteld namelijk, nog ff volhouden tot na de 16e.
Eerst maar ff world of warcraft op 1920 zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Is die Enzo wallpaper nog ergens te krijgen?
Ik heb alle topics gehad en kwam alleen deze link tegen:
http://interfacelift.com/...lutions.php?w=1920&page=1
Kheb alle 32 pagina's gecheckt, mooi spul maar niet die Ferrari, en er is vast meer.

Google leverde niet veel op, ook de voorgaande 4 topics niet echt.
Iemand nog tips?
Modbreak:GoT Huisregels

Het is niet de bedoeling op topics binnen 24u te schoppen. Edit dan je vorige post ipv opnieuw te posten - en sowieso is de vraag die je hier stelt ronduit offtopic. Het gaat hier over een beeldscherm, een wallpaper is niet bepaald iets technisch :Z

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 03-11-2005 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
Never mind...

[ Voor 99% gewijzigd door MaTr1x op 01-11-2005 03:41 ]

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 10-09 22:12
SatCP schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:06:
[...]
Inderdaad, als ik een minpunt zou moeten aanduiden aan de 2405 dan is het wel de helderheid. Zelfs op 0 is de helderheid vaak nog te hoog. Jammer dat Dell het regelbereik hier niet flink groter heeft gemaakt. Dat zou de weergave van zwart trouwens nog verbeteren - zeker bij filmweergave in een donkere ruimte. Ik heb zelfs met het idee liggen lopen om zelf de lampen minder fel te laten branden, maar zulk een hardware-mod doet de garantie natuurlijk meteen vervallen. Ik mag de schermen dan wel aan een lage prijs gekocht hebben, ik hou toch liever de garantie intact :)
Probeer anders gewoon Brightness op 0 en bij je videokaartinstellingen de Gamma op 0.80 ipv 1.
Dat scheelt een stuk en hielp voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ja, ik heb de gamma natuurlijk al omlaag gehaald, maar dat verandert niets aan het feit dat het scherm te helder is. Door de gammawaarde te verlagen verlaag je meteen ook de contrastwaarde omdat het zwart - of beter gezegd donkergrijs door de lichtlekkage - niet donkerder wordt bij het verlagen van de gamma. De enige manier om nog donkerder grijs weer te geven is door de helderheid van de backlight te verlagen, en dat gaat niet...

Bij normaal kamerlicht is het zwart van de 2405 absoluut diepzwart, zelfs bij zeer donkere beelden. Maar in een duistere ruimte - wanneer je film ziet bijvoorbeeld - is in donkere scenes de lichtlekkage van de backlight nog vrij groot wat een grijs beeld oplevert. Dan kun je de gamma zo laag instellen als je wilt, het "zwart" op het scherm zal er niets donkerder door worden.

Er had gewoon nog een soort nachtmode op moeten staan waarbij de lamphelderheid ongeveer de helft lager ligt dan het huidige laagste niveau.

Maar kom, voor de prijs die ik eraan gegeven heb (in vergelijking met toenmalige concurrenten die zeker niet beter waren) is er weinig reden tot klagen :)

[ Voor 9% gewijzigd door satcp op 01-11-2005 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Uiteraard vond ik het scherm ook te licht, ook nadat ik de brightness op 0 had gezet.
Ik heb vervolgens een Dell 2405 driver gedownload die al eerder in dit topic besproken is.
Daar zat ook een icc profiel bij wat ik ook niet oke vond.
Uiteindelijk heb ik het scherm hardwarematig gecalibreerd met Eye One Match.
Vervolgens laad ik dat profiel bij het opstarten met Adobe Gamma dat standaard door Photoshop wordt geïnstalleerd. Voor degenen die dat profiel willen proberen:
http://matr1x.nl/2405/
Hier staat ook die driver voor het scherm.
Enige nadeel dat ik totnutoe heb ondervonden is dat zodra ik een game gespeeld heb en terugkom op het Windows bureaublad dat ik het profiel even handmatig moet laden.

Ik had trouwens gisteren gepost dat ik nu ook zo'n verschrikkelijk irritante piep had in m'n scherm. Heb dus gisteren zo een paar afleveringen van 24 gekeken :| (wel vet trouwens zo met dit scherm :) ). Maar het is gelukkig niet het scherm wat zo piept, het was een van de inverters van me ccfls. Dus die is gelijk uit nu zoals je begrijpt.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Over die wallpapers, hier staan wat links:
http://inkoopactie.net/topic/97hr9pll

De coolste vond ik wel http://xavsniper.free.fr/wide_screen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit erover te denken om dit scherm aan te schaffen bij een nieuwe computer.
Ik ga deze computer gebruiken voor het produceren van house. Ik gebruik hiervoor Cubase, Reason en Ableton.

Het grootste vraag die ik echter nog heb voordat ik over wil gaan tot aanschaf zijn jullie ervaringen met de 1900 x 1200 resolutie op de 2405. Is het allemaal niet te klein?

Kan je nog wel tekst lezen en knoppen (in programma's) gemakkelijk vinden zonder compleet in je scherm te hoeven duiken. Ik wil natuurlijk wel lekker in m'n stoel kunnen zitten...:)

Ik zou graag jullie meningen hierover willen horen! Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:34:
Ik zit erover te denken om dit scherm aan te schaffen bij een nieuwe computer.
Ik ga deze computer gebruiken voor het produceren van house. Ik gebruik hiervoor Cubase, Reason en Ableton.

Het grootste vraag die ik echter nog heb voordat ik over wil gaan tot aanschaf zijn jullie ervaringen met de 1900 x 1200 resolutie op de 2405. Is het allemaal niet te klein?

Kan je nog wel tekst lezen en knoppen (in programma's) gemakkelijk vinden zonder compleet in je scherm te hoeven duiken. Ik wil natuurlijk wel lekker in m'n stoel kunnen zitten...:)

Ik zou graag jullie meningen hierover willen horen! Alvast bedankt!
Hiervoor had ik een 17" TFT met een native res. van 1280*1024
Op een 2405 is 1900*1200 'even' groot, d.w.z. de pixels zijn even groot.
De letters zijn dus niet kleiner, maar de ruimte op het scherm is wel groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 23:34:
Kijk naar de dot pitch. Dat getal vertelt exact hoe groot of hoe klein de pixels zijn. Door te vergelijken met de dot pitch van andere schermen (die je wel al hebt gezien) kun je uitmaken of de Dell voor u een fijne pitch zal hebben.

Even een getallenvoorbeeld:

• 24" (1920x1200): 0.270 mm per pixel.
• 20" (1600x1200): 0.255 mm per pixel.
• 19" (1280x1024): 0.294 mm per pixel.
• 17"(1280x1024): 0.264 mm per pixel.

Wat kunnen we daaruit afleiden? Hoe kleiner het aantal millimeters per pixel, hoe kleiner logischerwijs de pixel zelf en hoe kleiner de informatie op uw scherm zal zijn. We zien dat de 20" TFT schermen met een resolutie van 1600x1200 de kleinste pixels hebben. Op een ruime afstand daarvan volgen de 17" schermen met 1280x1024 pixels. Met vrijwel dezelfde waarde volgen de 24" 1920x1200 panelen. En dan als laatste weer met een grote sprong heb je de 19" schermen die omdat ze dezelfde resolutie hebben als de 17" schermen een veel grotere dot pitch hebben.

Concreet kun je dus stellen dat het beeld op de Dell 2405FPW exact evengrote pixels heeft als een standaard 17" TFT scherm. Zulke schermen heb je misschien zelf al of zijn makkelijk te bewonderen in talloze winkels zodat je eenvoudig kunt uitmaken voor jezelf of dat groot genoeg is. Vergeet immers niet dat je vasthangt aan die dot pitch. Even overschakelen naar een lagere resolutie als alles te klein is zit er niet in bij TFT (nou ja, het gaat natuurlijk wel, maar tenkoste van de beeldkwaliteit). Is de dot pitch van een 17" scherm nog te klein, dan moet je de 19" schermen met eenzelfde resolutie overwegen. Deze hebben relatief grote pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties. Onwijs duidelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
En ik moet zeggen dat games er op de niet native resolutie van dit scherm toch wel goed uitzien, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ik speel BF2 bijvoorbeeld gewoon op 1280x1024 en FEAR en CoD2 op 1152x864 en dat ziet er toch best wel vet uit al zeg ik het zelf.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:12:
Hoe kleiner het aantal millimeters per pixel, hoe kleiner logischerwijs de pixel zelf en hoe kleiner de informatie op uw scherm zal zijn.
Hoe kleiner de informatie? Das een beetje over generaliseren. Eigenlijk geldt het alleen voor bitmaps. Als voorbeeld, start een 3D spel op (in 1920*1200) en alle objecten zullen juist groter zijn. Dit omdat bijna alle 3D spellen met exact dezelfde viewport werken voor elke resolutie. Omdat je scherm fysiek groter is, worden je objecten gemeten in millimeters dus ook groter. Het surplus aan pixels wordt 'alleen' gebruikt om de afzonderlijke objecten met meer detail te tekenen.

Als het de volgende generatie operating systems gaat lukken om de desktop geheel in vectors te tekenen, zal het bovenstaande verhaal ook niet meer op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:25:
Hoe kleiner de informatie? Das een beetje over generaliseren. Eigenlijk geldt het alleen voor bitmaps. Als voorbeeld, start een 3D spel op (in 1920*1200) en alle objecten zullen juist groter zijn. Dit omdat bijna alle 3D spellen met exact dezelfde viewport werken voor elke resolutie.
Op een paar toepassingen na gaat de regel nochtans wel steeds op. Het was misschien fout om te doen uitschijnen dat het altijd opgaat, maar in de meeste gevallen is het wel degelijk het geval.

Ook in games zul je vaak zien dat hoewel de 3d-wereld wel identiek van grootte blijft de interface-elementen wel meeschalen met de resolutie.

Maar op de Windows/Linux desktop, Office suites, fotobewerking, geluidsbewerking, programmatie-IDE's, browsers,... gaat de regel netjes op. En dan mag je al een fervent gamer zijn, de meesten zullen toch ook heel wat uren in een normale Windows/Linux-applicatie spenderen waardoor de dot pitch zeker geen onbelangrijk detail is. Voor mensen die bijvoorbeeld een hele dag programmeren als werk kan het verschil tussen 0.270 en 0.255 mm per pixel het verschil zijn tussen comfortabel kunnen lezen, of het onnodig vermoeien van de ogen. Veel hangt ook van jezelf af. De ene vindt 0.255 nog comfortabel terwijl een ander 0.294 het minimum vindt...

En ja, met vector graphics gaat deze regel niet meer opgaan, maar zolang die geen mainstream zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Soms kom je ook in games tegen dat je de interface groter of kleiner kan maken...
Voor films maakt de dot-pitch ook weinig uit, dus eigenlijk alleen voor desktop-gebeuren hoef je er op te letten.(maar hopelijk verhelpt Longhorn(o nee, Vista...) dat probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:46:
[...]
Maar op de Windows/Linux desktop, Office suites, fotobewerking, geluidsbewerking,
programmatie-IDE's, browsers,... gaat de regel netjes op.
offtopic:
programmatie-IDE's???? Verzin je die term nou zelf ter plekke ofzo?

Voor de meeste programma's die je nu noemt kun je gewoon het font een stuk groter zetten.

Zelf werk ik elke dag z'n 10 uur met de Eclipse IDE. De meeste tijd kijk ik gewoon naar de source-code. Omdat ik momenteel ook met redelijk kleine pixels werk, staat mijn font een stuk groter. De meeste window managers staan je ook nog toe om widgets standaard een formaat groter te maken. Met SVG widgets kun je ze zelf traploos scalen. De toolbar-icons in Eclipse scalen niet mee nee. Maar als je iemand bent die 'de hele dag programmeerd', dan heb je de short-cut keys voor alle meest voorkomende acties in je hoofd (ctrl-shift-r, F5, F6, F8, etc etc.).

Veel technische documentatie die ik lees is in PDF formaat. Ook hier geen enkel probleem. Resize to Window, en de tekst, inclusief alle diagrammen en zelfs bitmap pictures staan uitstekend leesbaar op mijn scherm. Ook bij het browsen is er geen enkel probleem. Gewoon firefox ondersteund al het vergroten van fonts. Wil je het helemaal perfect dan gebruik je Opera.

Blijft natuurlijk wel dat dotpitch inderdaad geen 'onbelangrijk' detail is. Natuurlijk niet!

Waar het mij voornamelijk om ging is dat je zo heel stellig beweerd dat alle informatie kleiner wordt. Nu is dat opzich al een kromme zin (informatie zelf is een abstract concept, je bedoeld natuurlijk de rendering/weergave van informatie), maar buiten dat is het gewoon niet waar wat je beweert. In deze semi-moderne tijd is het op alle gangbare desktops nog maar een gedeelte van de content dat kleiner wordt, met name toolbar icons. Elk operating systeem, zelf Windows, heeft wel een setting om de window decorations te vergroten/verkleinen, en het overgrote deel van de productivity-apps heeft vergelijkbare settings.
En ja, met vector graphics gaat deze regel niet meer opgaan, maar zolang die geen mainstream zijn...
Quartz extreme is er nu al. Cairo staat om de hoek, en Windows Vista komt nu echt al heel dichtbij, mischien volgend jaar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:16:
programmatie-IDE's???? Verzin je die term nou zelf ter plekke ofzo?
Ja, eigenlijk wel... Maar ik heb al eens 'IDE' gebruikt in de context van een ontwikkelomgeving waarop een snugger persoon zich afvroeg wat harde schijven er mee te maken hadden. Ik had natuurlijk gewoon "ontwikkelomgevingen" kunnen schrijven, maar ik heb de afgelopen week veel te weinig uurtjes slaap gehad zodat het hierboven niet allemaal meer helder werkt :)
Voor de meeste programma's die je nu noemt kun je gewoon het font een stuk groter zetten.
Ja dat klopt natuurlijk, maar op dat vlak schiet het z'n doel voorbij. Ik neem een hogere resolutie om meer "informatie" op m'n scherm te kunnen zien door gewoon alles 1:1 te laten. Als je de fonts gaat vergroten haal je niet meer zoveel voordeel uit de toegenome pixelhoeveelheid. De leesbaarheid neemt ongetwijfeld toe, niet alleen omdat de teksten weer groter zijn, maar ook omdat ze door meer pixels worden weergegeven. Stel dat je 2 19" TFT's hebt. Eentje met 1280x1024, de ander met 1600x1200 pixels. Door de fontgrootte te veranderen (of de hele interface zoals bij vectorgestuurde interfaces) zul je uiteindelijk dezelfde optische grootte krijgen van de schermelementen. Maar wat is dan het echte voordeel geweest van de hogere resolutie? Ok, ik stel het hier wat te kortzichtig voor omdat je waarschijnlijk nooit dezelfde optische grootte zult nastreven om toch schermoppervlakvoordeel te halen uit de hogere resolutie, net zoals een te kleine dotpitch - hoewel er in mijn denkpiste veel meer oppast - ook verre van zaligmakend is. Misschien dat ik te eng gefocust ben op een bepaalde visie ivm met dot pitches...

Voor de rest geef ik je natuurlijk wel volledig gelijk dat moderne gebruikersinterfaces vollop voorzien in mogelijkheden tot fontgrootte-aanpassing, widget sizes,... en dat het verhaal helemaal zal veranderen wanneer volledig vectorgestuurde gebruikersomgevingen de mainstream worden. Dan zal de dot pitch de 'optische scherpte' van de getoonde informatie op je scherm gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Gman schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 00:21:
Hey Miekol,

Dat bureau heb ik in slechtere staten gezien :D
Hoe bevalt ie voor fotobewerking? dat wilde ik nog weten.
Ik heb 'm ook besteld namelijk, nog ff volhouden tot na de 16e.
Eerst maar ff world of warcraft op 1920 zetten :P
Hey Gman :)

Scherm bevalt prima voor bewerken, dyanmisch bereik is volgens mij prima en kleuren zit volgens mij ook wel snor. Ik moet hem nog even calibreren, heb hier zo een (geleende) spyder liggen dus ik denk dat ik daar morgen wel een poging toe ga wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit scherm ook sinds korts. Ik heb alleen een probleempje. Ik werk vaak in word en het valt mij op dat bepaalde letters dikker zijn dan ze horen te zijn de ene letter lijkt wel vet gedrukt en de ander ziet er wel normaal uit. Ik heb eens even lopen rommelen met mijn scherm en ik ben er achter gekomen dat als ik mijn resolutie een stuk later zet op "1280x1024" mijn letters wel normaal zijn. Ik draai normaal op 1600 of hoger wat een normale resolutie is voor dit scherm. Zijn er meer mensen die dit hebben laat het me weten ik ben benieuwt !

Verder Schitterend beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
TFT-schermen hebben een zogenaamde native resolutie. Dat is de enige resolutie waarop het inkomende beeldsignaal een 1:1 verhouding met het aantal beschikbare beeldpunten heeft. Dus de enige resolutie waarin het scherm de maximale scherpte zal halen (*). Voor de Dell is dat 1920x1200. Bij andere resoluties moet er interpolatie toegepast worden wat tot lelijke resultaten kan leiden zoals u nu ondervindt. Zet dus de desktopresolutie op 1920x1200 en het probleem van de 'lettertjes' zal verholpen zijn. Controleer even op het scherm dat dit ook daadwerkelijk 1920x1200 is (met de Menu/Return knop krijg je een OSD waarin je onderaan de huidige resolutie ziet). Ik heb op een oude Matrox ervaren dat wanneer ik 1920x1200 instelde, de beeldkaart nog steeds 1600x1200 uitstuurde.

Let trouwens ook dat het om een widescreen scherm gaat. Wil je ware verhoudingen, dan moet je de 16:10 regel toepassen en niet de klassieke 4:3 fullscreen verhouding. Bv 1920x1200 en 1440x900 zijn 16:10 verhoudigen terwijl 1600x1200 4:3 is. Sommige resoluties als 1280x1024 zijn een buitenbeentje met de 5:4 verhouding. Alle niet 16:10 beeldverhoudingen zullen vervormd weergegeven worden.

Wil je een lagere resolutie dan 1920x1200 maar toch het volle schermoppervlak blijven benutten, dan zul je met de soms lelijke artifacten van de interpolatie moeten leren leven. In heel wat toepassingen valt het overigens wel mee. In games is het vaak nauwelijks of niet storend, en hoe lager de ingestelde resolutie ten opzichte van de native resolutie hoe minder duidelijk zichtbaar de hoogte/breedteverschillen zullen zijn.

Je kan overigens wel instellen dat de Dell de gekozen resolutie 1:1 laat zien en zwarte balken laat waar nodig.

*: Bij gehalveerde resoluties, bv 960x600 is dat ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:46:
[...]
Ja, eigenlijk wel... Maar ik heb al eens 'IDE' gebruikt in de context van een ontwikkelomgeving waarop een snugger persoon zich afvroeg wat harde schijven er mee te maken hadden. Ik had natuurlijk gewoon "ontwikkelomgevingen" kunnen schrijven, maar ik heb de afgelopen week veel te weinig uurtjes slaap gehad zodat het hierboven niet allemaal meer helder werkt :)
Aha! :)
Ja dat klopt natuurlijk, maar op dat vlak schiet het z'n doel voorbij. Ik neem een hogere resolutie om meer "informatie" op m'n scherm te kunnen zien door gewoon alles 1:1 te laten. Als je de fonts gaat vergroten haal je niet meer zoveel voordeel uit de toegenome pixelhoeveelheid.
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Mensen kopen ook printers met een hogere DPI, terwijl de absolute grote van letters op A4 exact hetzelfde is. Prints op 75 DPI zien er niet uit, 150 DPI eigenlijk ook nog niet. Pas 600 DPI ziet er goed uit, maar voor hele sierlijke letters is 1200 DPI nog net iets beter.

Waarom verhogen mensen de resolutie van hun printer zonder dat ze er meer op kwijt kunnen? Dat is precies vanwege het scherpte gevoel. Als je het met papier vergelijkt (ok, niet een eerlijke vergelijking omdat papier reflecteerd en een scherm uitstraald, maar toch) hebben schermen nog heel wat in te halen kwa pixels 'per object'.

Kwa windowing systems; heel vroeger draaide ik Geos op de C64 op een ~19" TV. De resolutie was dacht ik 160 x 200. Even later Amiga OS op een 19" RGB monitor met 320*240 en nu vaak Windows of Linux op een evengrote monitor op 1280*1024. De hoeveelheid weergegeven informatie is grofweg gelijk. Een icoontje is door al die jaren fysiek ongeveer dezelfde grote gebleven voor mij, evenals mijn mouse pointer. Toch ziet een icoontje er nu veel en veel mooier uit. Als ik Mac OS X icons op een 15" powerbook scherm (1440x960 op zo'n klein opervlakte!) tot maximale grote scale (128*128 pixels), dan zien deze er echt heel erg goed uit. Alleen dat ene icoontje is dus al -bijna- meer pixels nu dan mijn desktop vroeger was.

Als jij dus zoals je boven beweert 1:1 zou willen blijven werken, dan zou je een gehele desktop op een opervlakte van net iets meer zetten dan de ruimte die een icoontje inneemt. Natuurlijk gebeurd dit niet. De enige conclusie is dat ook zonder scalen, mensen steeds meer pixels per object willen hebben en dat dat dus met enige vertraging ook gebeurd. Nieuwere software gaat 'steeds' (om de zoveel jaar) uit van hogere resoluties op een zelfde opervlakte.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is, maar nog een voorbeeld; Windows 3.1 kon je perfect op een 640*480 resolutie draaien. Windows XP heeft eigenlijk minimaal 1024*768 nodig, en dan staat er eigenlijk niet 'meer informatie' op je scherm. Alle grafische elementen van XP (title bar, icons, etc) worden gewoon met meer pixels getekend.

Maar goed, voor de rest bedoelen we denk ik allebei toch wel hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:45:
[...]
Als ik Mac OS X icons op een 15" powerbook scherm (1440x960 op zo'n klein opervlakte!) tot maximale grote scale (128*128 pixels), dan zien deze er echt heel erg goed uit. Alleen dat ene icoontje is dus al -bijna- meer pixels nu dan mijn desktop vroeger was.
De volledige grote van icons in OS X is zelfs nog groter dan jij denkt, namelijk 256*256!

Overigens is het een vergissing om te denken dat Mac OS X ondanks dat het Quartz Extreme gebruikt (=OpenGL rendering van de desktop) vector gebasseerd zou zijn. HEEL OSX is gewoon bitmap, zelfs die mooie icons. OpenGL ziet de desktop dus gewoon als textures.

Het meest gehoorde gerucht is wel dat OS X 10.5 (begin 2007) wel geheel vector zal zijn. Dit betekend dus dat Apple en Microsoft wat dat betreft weer eens precies gelijk op gaan (als het goed is komt Windows Vista ook begin 2007 met een vector desktop).

[ Voor 4% gewijzigd door flowerp op 05-11-2005 14:29 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Ik heb ook enkele vraagjes mbt dit scherm die ik nog niet heb kunnen terugvinden. Als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn... Thx!

Ik heb me eens goed laten gaan voor wat betreft de aanschaf van een nieuw scherm. Eerst wou ik enkel maar 1 van deze 2504FPW's kopen, maar omdat ik toch al een tijdje gewoon ben van in een dual screen setup te werken dacht ik van, "ach, laat ik die tweede monitor ook maar upgraden". Omdat twee van die 2405fpw's voor mij echt wel van het goeie teveel was heb ik een 2005fpw erbij gekocht, zijn kleinere 20" broertje dus. Dus 20" heb ik al, de 24" wacht ik nog op, want die werd besteld via de inkoop actie.

1) Het is dus de bedoeling dat deze setup gaat draaien in een dual monitor setup. Mijn videokaart is echter een 6600GT 128MB. Is dit kaartje sterk genoeg om het te trekken voor deze beide monitoren? Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo goed als nooit game, dus 3D is voor mij echt van ondergeschikt belang. Ik wil enkel weten of die kaartje het aan zal kunnen om op de ene DVI 1920*1200 te sturen en tegelijkertijd op de tweede DVI 1680*1050 ?

2) Indien niet, welke kaart zou ik dan beter kopen? Na het doorlezen van dit topic denk ik een ATI X1800 XL of XT ofzo ? (ik denk dat ATI het iets beter doet in de hogere resoluties dan nVidia, of ben ik verkeerd?). Ook nog : welke van beide Ati of nVidia loopt het koelst? (belangrijk mbt stilte)

Voorlopig kan ik nog niets doen met mijn systeem omdat ik ook nog aan het wachten ben op een nieuwe HD. Omdat ik toch iets met die 20" wil doen heb ik er voorlopig een videorecorder op aangesloten. Kan ik nog wat TV kijken. Ik gebruik daarvoor een scart to svideo/composiet. Uiteraard was het de bedoeling dat ik svideo ging gaan gebruiken, maar dat beeld was echt zo slecht! Er liepen strepen door het beeld en echt zuiver was het toch ook niet. Ik dacht dat het aan de scart to svideo adapter lag of aan de kabel en heb daarom nog speciaal een nieuwe gold plated kabel en adapter gekocht, maar het bleef hetzelfde. Composiet werkte wel goed. Beeld is redelijk goed, en ik gebruik het nu maar zo. Maar ik vind het toch zonde. Hoe denken jullie dat het komt dat svideo zo slecht werkt?? (ik heb voordoen ook al eens mijn dvd aangesloten op mijn tv via svideo en dat was toen eigenlijk hetzelfde probleem. Is svideo bagger ofzo??)

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Archeon schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:55:
1) Het is dus de bedoeling dat deze setup gaat draaien in een dual monitor setup. Mijn videokaart is echter een 6600GT 128MB. Is dit kaartje sterk genoeg om het te trekken voor deze beide monitoren? Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo goed als nooit game, dus 3D is voor mij echt van ondergeschikt belang. Ik wil enkel weten of die kaartje het aan zal kunnen om op de ene DVI 1920*1200 te sturen en tegelijkertijd op de tweede DVI 1680*1050 ?

2) Indien niet, welke kaart zou ik dan beter kopen? Na het doorlezen van dit topic denk ik een ATI X1800 XL of XT ofzo ? (ik denk dat ATI het iets beter doet in de hogere resoluties dan nVidia, of ben ik verkeerd?). Ook nog : welke van beide Ati of nVidia loopt het koelst? (belangrijk mbt stilte)

Voorlopig kan ik nog niets doen met mijn systeem omdat ik ook nog aan het wachten ben op een nieuwe HD. Omdat ik toch iets met die 20" wil doen heb ik er voorlopig een videorecorder op aangesloten. Kan ik nog wat TV kijken. Ik gebruik daarvoor een scart to svideo/composiet. Uiteraard was het de bedoeling dat ik svideo ging gaan gebruiken, maar dat beeld was echt zo slecht! Er liepen strepen door het beeld en echt zuiver was het toch ook niet. Ik dacht dat het aan de scart to svideo adapter lag of aan de kabel en heb daarom nog speciaal een nieuwe gold plated kabel en adapter gekocht, maar het bleef hetzelfde. Composiet werkte wel goed. Beeld is redelijk goed, en ik gebruik het nu maar zo. Maar ik vind het toch zonde. Hoe denken jullie dat het komt dat svideo zo slecht werkt?? (ik heb voordoen ook al eens mijn dvd aangesloten op mijn tv via svideo en dat was toen eigenlijk hetzelfde probleem. Is svideo bagger ofzo??)

Dank !
Die 6600GT kan dat makkelijk aan. Het zou wel heel erg zonde zijn om zo'n dure videokaart te kopen als je nooit games speelt..
Het beeld van je videorecorder zal overigens altijd bagger zijn op zo'n scherm. Pal heeft een hele lage resolutie van 768 x 576. Aangezien jouw scherm op 1680*1050 native draait zal het altijd enorm uitgerekt worden. + dat een tft scherm normaal gezien al een stuk scherper is als een crt beeldbuis, vandaar dat je de slechte kwaliteit van PAL al meteen ziet. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Satch op 07-11-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Metal schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:05:
[...]

Die 6600GT kan dat makkelijk aan. Het zou wel heel erg zonde zijn om zo'n dure videokaart te kopen als je nooit games speelt..
Ah, dank! da's een hele geruststelling. Kan ik nog even verder mer mijn kaartje! :)
Het beeld van je videorecorder zal overigens altijd bagger zijn op zo'n scherm. Pal heeft een hele lage resolutie van 768 x 576. Aangezien jouw scherm op 1680*1050 native draait zal het altijd enorm uitgerekt worden. + dat een tft scherm normaal gezien al een stuk scherper is als een crt beeldbuis, vandaar dat je de slechte kwaliteit van PAL al meteen ziet. :)
Ok, klinkt logisch. Ik heb trouwens ondervonden dat het beel een stuk beter wordt als je het niet laat oprekken en via die filter het beeld zachter maakt (kan me nu niet direct de exacte naam van die functie herinneren en zit nu niet thuis).
Wat ik trouwens wel raar vind is dat het scherm uitzendingen die in 16/9 zijn dan niet fullscreen doet, maar dan zowel aan de boven/onderzijde als zijkanten van het beeld zwarte balken vertoont. Terwijl het toch een breedbeeldscherm is?? (3/4 uitzendingen hebben enkel balken aan de zijkanten van het beeld, en het beeld is dan op die manier dus groter dan bij 16/9??)

Maar waarom is svideo dan zo slecht? De laatste maal dat ik dat probeerde was dat wel degelijk via een DVD speler, dus dat zou dan toch wel goed beeld moeten zijn? Composiet werkt steeds probleemloos.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Archeon schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:15:
[...]

Ah, dank! da's een hele geruststelling. Kan ik nog even verder mer mijn kaartje! :)

[...]

Ok, klinkt logisch. Ik heb trouwens ondervonden dat het beel een stuk beter wordt als je het niet laat oprekken en via die filter het beeld zachter maakt (kan me nu niet direct de exacte naam van die functie herinneren en zit nu niet thuis).
Wat ik trouwens wel raar vind is dat het scherm uitzendingen die in 16/9 zijn dan niet fullscreen doet, maar dan zowel aan de boven/onderzijde als zijkanten van het beeld zwarte balken vertoont. Terwijl het toch een breedbeeldscherm is?? (3/4 uitzendingen hebben enkel balken aan de zijkanten van het beeld, en het beeld is dan op die manier dus groter dan bij 16/9??)

Maar waarom is svideo dan zo slecht? De laatste maal dat ik dat probeerde was dat wel degelijk via een DVD speler, dus dat zou dan toch wel goed beeld moeten zijn? Composiet werkt steeds probleemloos.

Dank!
Ik heb eigenlijk alleen nog ervaring met mijn gamecube en playstion 2 op composiet. Dit was echter zeer bagger. Misschien ga ik nog component kabels hiervoor kopen alleen vind ik die vrij prijzig.
Ik heb ook nog een tijdje een videorecorder op de composiet aansluiting gehad, maar dat was ook niet om aan te zien.
Voor ervaringen met S-video kan je misschien even in dit deel + de vorige delen zoeken met de search. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:26
Deze monitor is echt een aanrader. Echt super goede kwaliteit. Helaas is vorige week mijn huis leeggehaald en is mijn dierbare dell ook meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
omg :'( ik hoop dat je goed verzekerd was, zodat je in ieder geval de waarde van alles in geld terugkrijgt. Sterkte man!

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pizzaboertje schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:52:
Deze monitor is echt een aanrader. Echt super goede kwaliteit. Helaas is vorige week mijn huis leeggehaald en is mijn dierbare dell ook meegenomen.
zonder gelul dat is echt zwaar lullig... en dan heb ik het niet expliciet over je dell. ik hoop voor je dat ze die inbreker eff flink neermeppe als ze em kunnen oppakken ;) (ik doe graag mee :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Metal schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:49:
[...]
Voor ervaringen met S-video kan je misschien even in dit deel + de vorige delen zoeken met de search. :)
In dit deel staat er alleszins niets over, maar ik zal de overige 4 er nog eens op napluizen. :)

Maar mijn punt was dat ik laatst exact hetzelfde probleem heb gehad met svideo toen ik mijn DVD op mijn TV aansloot via die aansluiting. (dezelfde storingen in het beeld als dewelke ik nu zie op mijn Dell 20" met svideo. Ik heb toen uiteindelijk ook composiet moeten gebruiken, want het was niet om aan te zien)

Daarom dacht ik nu eerst dat het de kabel was, dat die stuk was ofzo. Maar na vervanging van de kabel door een ander, duur, gold-plated model bleek het resultaat echter exact hetzelfde. Nog steeds die strepen in het beeld. Hetgeen me dus doet vermoeden dat svideo kwalitatief niet hetgeen is was mensen ervan beweren?
Het is erg om te zeggen, maar bij mij ziet composiet er stukken beter uit dan svideo. En ik weet dat het niet aan mijn kabels ligt. En bijna 100% zeker ook niet aan de Dell. Begrijp dat maar eens! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, binnen een dikke week ben ik ook een trotse eigenaar van de Dell 2405 via de inkoopactie.

Heb op hardforum ondertussen het volgende ontdekt:

Onlangs is Dell de 2405fpw v2.0 beginnen leveren die een aantal kinderziektes verhelpt:
- 8ms (onbevestigd)
- geen buzzing meer vanuit de voeding
- problemen met macrovision verholpen bij aansluiten dvdspeler
- nog andere ? ...

Je kan zelf je revisienummer checken door het volgende te doen in het serivce menu:

1) Hold menu and '+' buttons (3rd and 5th buttons from left) while powering on the unit.
2) Press menu button (3rd button from left) and select "Factory Reset"
3) Select "Factory" at the bottom of the menu.

Ook als je net zoals ik de Dell 2405 voor grafische toepassingen gaat gebruiken kan je met behulp van volgende instellingen je scherm beter afstellen qua kleuren/brightness (ze komen wat ongebalanceerd uit de fabriek) :
Using my Pantone Colorvision USB color calibration unit, here are the settings I came up with for my particular unit. YMMV based on manufacturing variability, but for those without a calibration unit this is probably a good start.

Since this is supposedly an sRGB compliant monitor, normally just setting sRGB should be perfect, but that wasn't the case. These settings work much better:

(target sRGB 6500K of course)

Brightness 27
Contrast N/A (not available in DVI)
Color: User Preset
Red 36
Green 33
Blue 32

With any brightness setting the gamma was still too low (i.e. too bright) around 1.89. I solved this by using the nVidia driver color adjustment page to set the gamma slider to 0.91 which gave me a measured gamma of 2.05. This is still a touch brighter than sRGB but I couldn't get it any higher, and as the page below notes, 2.0 is a good compromise between Mac (1.8) and PC (2.2) gamma.

There is a good gamma adjustment page here:

http://www.photoscientia.co.uk/Gamma.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:54:
Hoi, binnen een dikke week ben ik ook een trotse eigenaar van de Dell 2405 via de inkoopactie.

Onlangs is Dell de 2405fpw v2.0 beginnen leveren die een aantal kinderziektes verhelpt:
- 8ms (onbevestigd)
- nog andere ? ...

Je kan zelf je revisienummer checken door het volgende te doen in het serivce menu:

1) Hold menu and '+' buttons (3rd and 5th buttons from left) while powering on the unit.

Ook als je net zoals ik de Dell 2405 voor grafische toepassingen gaat gebruiken kan je met behulp van volgende instellingen je scherm beter afstellen qua kleuren/brightness (ze komen wat ongebalanceerd uit de fabriek) :

[...]
Interresant dat speciale menu. Ik heb revisienummer : 1.8 Zoals velen volgens mij.
Waar zouden Burn-in Mode en ISP Mode eigenlijk voor zijn? Iemand enig idee? :)
Time Used Hour 2665 Min 52. Zit er denk een beetje te vaak achter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

- 8ms (onbevestigd)
- nog andere ? ...

[...]
Betekend het dan dat als je 1 van de bovengenoemde problemen hebt dat je dan een nieuwe krijgt? Want dan kijk ik wel even wat er gebeurt als ik een DVD speler aansluit >:)

Verder helemaal geen problemen met dit scherm. Ben er nog steeds heel erg tevreden mee.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 08-11-2005 17:59 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
kiddyl schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 17:59:
[...]

Betekend het dan dat als je 1 van de bovengenoemde problemen hebt dat je dan een nieuwe krijgt? Want dan kijk ik wel even wat er gebeurt als ik een DVD speler aansluit >:)

Verder helemaal geen problemen met dit scherm. Ben er nog steeds heel erg tevreden mee.
Dan zou spontaan 95% van de schermen last krijgen van buzzing uit de voeding. (volgens de eigenaren dan) ;) Dus ik denk dat ze daar niet aan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Archeon schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:15:
[...]

Dank!
Als je nog balken krijgt is het niet 16/9; De meeste DVD's zijn cinema formaat (anamorph). En daardoor krijg je natuurlijk nog zwarte balken boven/onder.
Tenzij je een 'Blowup' naar full 16/9 doet, maar dan verlies je links/rechts iets van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:57
Lijkt me niet dat Samsung opnieuw een appart scherm gaat produceren met 8MS. Wat moeten ze dan met de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:52:
Lijkt me niet dat Samsung opnieuw een appart scherm gaat produceren met 8MS. Wat moeten ze dan met de rest...
Kdenk niet dat ze speciaal een apart scherm moeten produceren, want uit de volgende pagina blijkt dat de originele 24" tft module al 8ms had...waarschijnlijk kreeg Dell een lichtjes aangepast scherm met een iets hogere respons tijd en wou Samsung de 8ms versie een tijdje voor zichzelf houden...

http://www.samsung.com/Pr...ial/LTM240M1/LTM240M1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Dan mag jij mij uitleggen hoe men in godsnaam 16ms van een scherm kan maken terwijl het geproduceerd is op 8ms

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-11-2005 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:15:
Dan mag jij mij uitleggen hoe men in godsnaam 16ms van een scherm kan maken terwijl het geproduceerd is op 8ms
geen idee 8)

maar een 16ms scherm staat er niet tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:10:
[...]

Kdenk niet dat ze speciaal een apart scherm moeten produceren, want uit de volgende pagina blijkt dat de originele 24" tft module al 8ms had...waarschijnlijk kreeg Dell een lichtjes aangepast scherm met een iets hogere respons tijd en wou Samsung de 8ms versie een tijdje voor zichzelf houden...

http://www.samsung.com/Pr...ial/LTM240M1/LTM240M1.htm
Dat zie je verkeerd. Er staat 8 ms (G/G) Grey to Grey. Echter van zwart naar wit is 16 ms.
Op de responstijd van zwart naar wit moet je je dus ook focussen. Dat is de belangrijkste. :)
Uit een ander topic:
De responstijd zou moeten aanduiden van hoeveel ghosting een TFT last heeft. Theorie: De responstijd houdt het aantal milliseconde in dat een TFT nodig heeft om een pixel van zwart naar wit naar zwart (black-white-black) of van grijs naar wit naar grijs (grey-to-grey) te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metal schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:18:
[...]

Dat zie je verkeerd. Er staat 8 ms (G/G) Grey to Grey. Echter van zwart naar wit is 16 ms.
Op de responstijd van zwart naar wit moet je je dus ook focussen. Dat is de belangrijkste. :)
Uit een ander topic:

[...]
Je hebt gelijk met g/g en z/w, maar er is nog altijd een tegenstrijdigheid tussen de Dell specs en Samsung specs qua respons tijd...

DELL: 12ms (g/g)
SAMSUNG: 8ms (g/g)

Iemand die hier meer van weet zou dit kunnen bevestigen of ontkrachten, maar ik zou het logisch vinden moest Samsung een tijd lang wat betere panels voor zichzelf houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 20:40:
[...]

Je hebt gelijk met g/g en z/w, maar er is nog altijd een tegenstrijdigheid tussen de Dell specs en Samsung specs qua respons tijd...

DELL: 12ms (g/g)
SAMSUNG: 8ms (g/g)

Iemand die hier meer van weet zou dit kunnen bevestigen of ontkrachten...
Ik ga een poging doen:
De zwart->wit->zwart tijden zijn bij beide gelijk(16ms).
De oorspronkelijke specs van het paneel zeggen 8ms GTG, maar de 8ms GTG S-PVA panelen zijn eigenlijk langzamer in grijs->grijs overgangen dan 8ms GTG MVA panelen van AUO omdat Samsung's overdrive te zwak was.(klik)
In werkelijkheid zit de snelheid in grijs->grijs overgangen veel dichter in de buurt van 16ms IPS-schermen(klik)
Dell heeft dit waarschijnlijk doorgehad en heeft de specs wat eerlijker gemaakt(bij 16ms IPS schermen wordt meestal 12ms GTG opgegeven).

Verder denk ik eigenlijk dat Acer's 6ms 24"(de AL2416W) gewoon hetzelfde paneel gebruikt als de Samsung 242MP en de Dell 2405 FPW maar dan met sterkere overdrive want de zwart->wit->zwart overgangen zijn niet echt sneller.(klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb Jeroen van de inkoop actie gemaild en hij zegt dat er op de website nog steeds gesproken wordt over versie 1.0!

De schermen worden in Ierland besteld en die zouden nieuwer zijn. Dus hopelijk versie 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Ik ben bang dat we gewoon nog een dikke 1,5 week moeten wachten totdat we het zeker weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 09-11-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 11:05
op hexus.net staat een nieuwe (zeer positieve) review van de monitor.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=3835

Aan 't einde van het artikel staat:
With the huge upsurge in HDV videography, a 1920 x 1080 Monitor is required to view the HD results in an edit suite. The Dell 2405FPW is the most cost effective way of doing this. It is fed HD YUV from the editing card - eg. the Edius NX or SP by Canopus - and while it's not so hot at SD YUV, it's great at native HD YUV.
begrijp ik het goed dat de Dell 2405FPW dus met een High Definition signaal om kan gaan en de monitor als hdtv kunt gebruiken ? (ik heb hier niet zo veel verstand van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quasar- schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:18:

begrijp ik het goed dat de Dell 2405FPW dus met een High Definition signaal om kan gaan en de monitor als hdtv kunt gebruiken ? (ik heb hier niet zo veel verstand van)
De Dell 2405 kan 1920*1200 aan. HD op de hoogste resolutie is 1920*1080. Dus ja, de Dell kan HD aan. Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Argh, ik hoor sinds kort een hoge toon als mijn monitor aan staat.
Is daar handmatig wat aan te doen zonder dat de garantie vervalt of moet ik dell opbellen met de vraag of ze hem komen ophalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:16:
Argh, ik hoor sinds kort een hoge toon als mijn monitor aan staat.
Is daar handmatig wat aan te doen zonder dat de garantie vervalt of moet ik dell opbellen met de vraag of ze hem komen ophalen ?
Zoals al vaker in het topic gezegd: Het komt uit de voeding, ga je je scherm openmaken dan is je garantie weg. Vaak gaat het wel weg als je een paar dagen wacht. Zo niet, dan bel je voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 20:33
Metal schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:30:
[...]

Zoals al vaker in het topic gezegd: Het komt uit de voeding, ga je je scherm openmaken dan is je garantie weg. Vaak gaat het wel weg als je een paar dagen wacht. Zo niet, dan bel je voor garantie.
Inderdaad ik had het ook, maar het verdween vanzelf binnen een week of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:14:
Ik heb Jeroen van de inkoop actie gemaild en hij zegt dat er op de website nog steeds gesproken wordt over versie 1.0!

De schermen worden in Ierland besteld en die zouden nieuwer zijn. Dus hopelijk versie 2.0?
Wat zijn de wezenlijke verschillen met deze zogenaamde versie 2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:48:
[...]

Wat zijn de wezenlijke verschillen met deze zogenaamde versie 2.0?
Als je een pagina terug kijkt zie je deze post:

- 8ms (onbevestigd)
- nog andere ? ...

[...]
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
multipasser schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:14:

Ze worden in Ierland geasembleerd, dat is bij elk scherm van DELL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8 ms betekend ander panel? Dus misschien hele andere eigenschappen qua kleurenreproductie enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Of hetzelfde paneel, maar dan met sterkere overdrive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sinds de belachelijke prijsverhoging van eind vorige maand van dit scherm, en de al eerdere prijsdaling van het Apple 23" scherm, zitten deze twee kwa prijs nu exact gelijk.

Eigenlijk sinds de introductie was de Dell steeds enorm veel goedkoper (gemiddeld zo'n 600,- geloof ik), dus was er weinig overweging mogelijk tenzij je natuurlijk echt een die-hard Apple fan was.

Nu ze dus exact gelijk staan (nja 1344,- vs 1389) is het een interesante vergelijking. Het Apple scherm is 1" kleiner, maar de resolutie is het zelfde (per oppervlakte ziet het er dus scherper uit op de Apple, maar totaal heb je iets minder oppervlakte).

Voorderest heeft het Apple scherm wel en fors lagere contrast, 400:1 vs 1000:1.

Wat mogelijk een voordeel van Apple is, is dat je het scherm in de winkel kan bekijken en eventueel ook in een winkel kan kopen. Bij de Dell moet je maar anderen geloven dat ie mooi is; er is geen winkel te wereld waar ze een demo model van de Dell hebben staan.

Nog een voordeel van Apple is, is dat je niet bang hoeft te zijn als je 's ochtends hebt besloten hem te kopen, dat ie dan 's avonds als je uit je werk komt weer eens 400,- duurder is. Natuurlijk kun je ook bij Apple pech hebben dat je hem maandag koopt en dat ie dinsdag goedkoper is, maar het zijn voor zover ik weet altijd dalingen bij Apple, nooit extreme stijgingen.

Waar het natuurlijk het meest om gaat:

Welk scherm ziet er nu gewoon mooier uit kwa beeld? Is er iemand die ze wel eens naast elkaar heeft gezien? Of iemand met een 2405 die in de winkel het Apple scherm heeft bekeken?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 12:11

El Martino

Zo niet, dan toch.

Belachelijke prijsverhoging? :? Er heeft helemaal geen prijsverhoging plaatsgevonden. Dell had een tijdelijke actie waarbij je 30% korting kreeg. De einddatum van die actie heeft er vanaf het begin bij gestaan...

Ik vind met deze resolutie trouwens 24" wel het minimum. Naar mijn idee heb je bij 23" net wat te kleine pixels waardoor ikzelf meer moeite moet doen om te lezen. En inderdaad, je kunt 'm niet van te voren bekijken, maar aangezien iedereen zowel hier als op andere fora enorm positief was durfde ik de gok wel te nemen. Geen seconde spijt van gehad. :)

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
El Martino schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 12:44:
Belachelijke prijsverhoging? :? Er heeft helemaal geen prijsverhoging plaatsgevonden.
Nja, mischien heb ik niet goed opgelet dan, maar zelfs de introductie prijs was toch niet >1300???
Was dat niet 1200,- ofzo? Vanaf het begin zag je ook al dat ie af en toe voor +- 900,- te krijgen was. Daarna was het weer opeens +-1600, toen was het weer 900,- en nu dus meer dan 1300.

Ik vind het prijsverloop maar erg vaag bij de Dell.

De Apple was eerst rond de 1600 en is gewoon elke paar maanden iets goedkoper geworden. Dit geldt ook voor de andere schermen. De 30" was eerst 3500,- ofzo, toen rond de 3000,- en nu rond de 2600,-.

Dell schermen zie ik alleen maar schommelen en kunnen rustig een jaar na introductie duurder zijn dan de introductie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 12:11

El Martino

Zo niet, dan toch.

Mmmm, inderdaad was hij bij de introductie goedkoper, nl. 1248 (en dan de 2e voor de halve prijs). Wat verder het prijsverloop is geweest weet ik niet. Het was al duidelijk dat ze regelmatig aardig hebben lopen stunten met de prijs. Wellicht is de huidige 'normale' prijs het gevolg van de slechtere cijfers van Dell?

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
pricewatch: Dell Ultrasharp 2405FPW (24", 16ms, D-sub/DVI-D)

Daar zie je het prijsverloop(gemiddelde en laagste prijs, hoogste prijs krijg je(met twee aanbieders) met het volgende sommetje: max = 2 x gem - min)
Daar zie je ook dat 4launch momenteel een stuk goedkoper is dan Dell, mischien hebben ze monitoren ingekocht tijdens een actie om die nu door te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

ofwel heeft dell deze superactie gedaan om alle oude 16ms panelen kwijt te geraken.
Omdat ze vanaf nu de 'duurdere' 8ms panelen gebruiken!

Hopelijk hebben we via de inkoop actie toch een 'iets' nieuwere versie dan de V1's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
multipasser schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:12:
ofwel heeft dell deze superactie gedaan om alle oude 16ms panelen kwijt te geraken.
Hmmm... maar waarom zegt Dell dan zelf dat het een 16ms is, terwijl het dus in het echt een 8ms is?

(als ik nu op de Dell site kijk dan staat er gewoon 16ms bij de 2405fpw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
XiN schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:03:
pricewatch: Dell Ultrasharp 2405FPW (24", 16ms, D-sub/DVI-D)

Daar zie je het prijsverloop(gemiddelde en laagste prijs, hoogste prijs krijg je(met twee aanbieders)
Je ziet daar inderdaad goed het chaotische prijsverloop. Als je dat vergelijkt met het Apple 23" scherm:

http://www.tweakers.net//pricewatch/34772

Dat is gewoon een mooie aflopende curve, zoals je die eigenlijk verwacht van produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:33:
[...]

Hmmm... maar waarom zegt Dell dan zelf dat het een 16ms is, terwijl het dus in het echt een 8ms is?

(als ik nu op de Dell site kijk dan staat er gewoon 16ms bij de 2405fpw)
multipasser schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:12:

Hopelijk hebben we via de inkoop actie toch een 'iets' nieuwere versie dan de V1's.
Er is door één iemand gezegd dat er mogelijk een 8 ms paneel in de nieuwe versie zit waar hij
achter heeft gezet : (onbevestigd) :z
Imo wordt er nog steeds precies het zelfde paneel gebruikt, het voldoet prima dus...
Dell staat trouwens bekend om zijn acties die zo ongeveer om de dag weer verandert worden, volgens mij moest er dus helemaal geen voorraad oude schermen verkocht worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Dag mensen.

Ik zit te twijfelen over 2 schermen:

Deze Dell 2405 FPW Of de
Acer AL2416W.

Schermem lijken qua specs veel op elkaar. Alleen de Acer zou 6ms Grey to grey hebben tov de 12 mb van de Dell. Ik heb nog geen goede revieuws van de acer gevonden. Maar hij heeft een iets wat goedkoepre uitstraling:

Afbeeldingslocatie: http://www.icomputers.nl/images/products/437_Acer_AL2416Ws.jpg

En ik weet niet of hij kan kantelen.

Maar nu komt de vraag aan jullie :). Waarom zouden jullie voor de Dell gaan en niet voor de Acer.

Specs:

- Model AL2416W
- Display Size 24"
- Wide 518.4 x 324 mm
- Pixel Pitch 0.270mm
- Resolution 1920 x 1200 WUXGA
- Design Color Silver Value line
- Design Brightness (typ.) 500 cd/m2
- Contrast Ratio (typ.) 1000:1
- Max. Refresh Rate 75 Hz Viewing Angle (typ.) 178(H), 178(V)
Response Time (typ.) 6ms (Grey to Grey)
- Input Signal "VGA (Analog D-sub) "
- Speaker No Power Adaptor (100V-240V)
- Internal Power Consumption 110W (max.)
- Dimensions (WxHxD mm) 577 x 457 x 221
- TBC Kensington Lock Supported
- VESA Wall Mounting

Ik ben benieuwd.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Input Signal "VGA (Analog D-sub) "
Als dat alles is, zonder twijfel voor de dell gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 13-09 08:05
Heel even terugkomen op het prijsverloop van de Dell. Het is in mijn ogen vrij simpel. Zij hanteren gewoon een andere prijsstrategie dan Apple. Ze doen zo nu en dan acties. Wil je de Dell heel graag, dan loont het zeer waarschijnlijk om nog even te wachten tot het eind van deze maand omdat er dan waarschijnlijk wel weer acties komen. Apple verlaagt steeds met kleine stapjes de prijs. Tja wat het beste is hangt af van tijdstip waarop je de monitor koopt, voor iemand met geduld is de prijsstrategie van Dell natuurlijk superieur.

Overigens slaat het ook nergens op om te zeggen dat Dell de actie zou houden om hun oude voorraad weg te werken. Ze hebben namelijk sinds dat ze deze monitor leveren (minstens een half jaar) al regelmatig acties gehad en die van de afgelopen tijd waren zeker niet agressiever dan de voorgaande acties.

Overigens vind ik het in dit geval wel appels en peren vergelijken. Kijk de 2005FWP en het 20 inch broertje van Apple zijn echt vergelijkbaar, ze gebruiken hetzelfde panel, daarbij heeft de Apple veel mooier design en de Dell meer aansluitmogelijkheden. In dit geval gebruikt Apple een heel ander panel (zelfs de groote is anders), de aansluitingen zijn anders etc.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:53:
[...]

Als dat alles is, zonder twijfel voor de dell gaan..
D-Sub is die oude connecor toch ? En de Dell heeft denk ik wel DVI ? Lijkt me idd wel sterk als die Acer niet eens DVI zou hebben. Scherm van 900 euro maar geen buget om er een DVI connector op te zetten. K zal het eens gaan onderzoeken.

Edit:

De dell kost op hun site gewoon 1300 euro :\ Hij is ook vaak voor veel minder verkocht. Wanneer denken jullie dat hij weer rond de 800-900 euro zit ? (Dus de volgende actie)

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 13-11-2005 18:01 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop hem net als velen van ons via de inkoopaktie.. heb je ook gewoon 3 jaar garantie, geen enkele reden om hem via dell.nl te kopen :)

En over die dvi aansluiting op die acer, volgens mij ging het een tijdje terug ook al over dit scherm en nergens was terug te vinden of er een dvi aansluiting opzat ja of nee, naja, nergens stond het dus ga maar uit van niet, als er dvi op zit zou je dat als fabrikant toch alleen maar van harte mee willen delen.
(was het niet zo dat er meer monitoren in deze serie waren en dat geen van allen dvi aansluitingen hadden?)
De dell heeft dus een vga, dvi, component, composiet en s-video aansluitingen, heb nog een fototje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vincentbisschop/werkplek3.jpg
Daarbij zitten er nog 4 usbaansluitingen op en 4 cardreaders, die uiteindelijk veel beter van pas kwamen dan me leek :)

Btw, veel klagen over het design van de Dell, maar eigenlijk vind ik die Acer nog een stap lelijker :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een gerucht opgevangen dat er begin 2006 wel DVI op de Acer komt.

Het grootste nadeel van geen DVI op dit moment lijkt mij dat je niet kunt gamen op 1600x1200 native (met een zwarte balk links en rechts) mocht je dat willen. VGA LCD's scalen zover ik weet altijd naar full screen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Ik las net dat 1 van de organisatoren van de huidige Dell inkoopactie informatie heeft vernomen over het nieuwe type scherm:
Wat ik heb vernomen is dat er medio Maart 2006 pas een nieuwere versie uitkomt die écht 8ms is. Het type wordt dan de Dell 2407fpw.

Met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar het is wel hoogstwaarschijnlijk dat wij de V1.9 versie nu krijgen.
Overigens heb ik vrijwel nooit last van ghosting, dus voor mij is die 16 ms geen enkel probleem :)
Enigste wat wel verbeterd mag worden is de contrast ratio. 1: 1000 vind ik eigenlijk nog wat te weinig om lekker een film te kunnen kijken in het donker. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 13-11-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Astennu schreef op zondag 13 november 2005 @ 17:56:
D-Sub is die oude connecor toch ? En de Dell heeft denk ik wel DVI ? Lijkt me idd wel sterk als die Acer niet eens DVI zou hebben. Scherm van 900 euro maar geen buget om er een DVI connector op te zetten.
De Acer heeft wel degelijk geen DVI. Ik quote mezelf even:
SatCP schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:00:
Het is wel duidelijk dat Acer het eigen 24" scherm niet al te serieus neemt. Het scherm wordt geprofileerd in de budget 1-serie, de ondergrens van het Acer monitorgamma. Op geen enkel scherm uit de 1-serie is DVI te vinden.

Ik heb even de Technical Specifications van de Acer Value Line online gezet waarin je de specificaties van de AL2416Ws kunt vinden. Op zich zien die er niet mis uit, maar de afwezigheid van DVI is een dooddoener - zeker op deze resoluties.
Ongetwijfeld komen er ook wel 24" modellen in de betere (maar ook duurdere) Acer series waarop wel DVI aanwezig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje:

Als je het scherm op een lage res zet, scaled je scherm gewoon naar fullscreen (in windows bijv.) dan word alles wazig, is er een manier om ipv wazigheid te kiezen voor dat pixels die niet uitgezonden worden gewoon zwart blijven? dus net zoals de meeste crt's werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ah okeey dat zegt mij al weer genoeg :(, Dan ga ik wachten op die Dell 2407. Als die vrij snel komt wacht ik daar wel even op. Heb nu wel een goede monitor alleen wou graag een wide screen TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:36:
Nog een vraagje:

Als je het scherm op een lage res zet, scaled je scherm gewoon naar fullscreen (in windows bijv.) dan word alles wazig, is er een manier om ipv wazigheid te kiezen voor dat pixels die niet uitgezonden worden gewoon zwart blijven? dus net zoals de meeste crt's werken?
Sommige monitoren kunnen dit met een optie in het OSD(ik dacht dat Dell monitoren het ook konden, maar ik weet het niet zeker), en als je je monitor via DVI aangesloten hebt dan kan je het ook in je videokaartdrivers instellen.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.