Nikon D200 dSLR

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.635 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Interval > time lapse, dus ja, je kan idd instellen dat ie om de zoveel tijd een foto maakt :)

Erg leuk:

D200: Coverage 95%, magnification 0.94x
D70s: 95%, 0.75x
D2x: 100%, 0.86x

Het gaat om die 0.94x magnification: grotere viewfinder dus dan de D70s, en flink ook! :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

YellowCube

Wait...what?

viewfinder. Dat was het enige wat ik nog zocht.
Is dat niet zo'n beetje gelijk aan die van de 1Ds van Canon?
de vergroting that is

en timelapse had ik op m'n oude digicam ook zitten...kun je leuke dingen mee doen, maar is niet onontbeerlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door YellowCube op 31-10-2005 10:08 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 13:54

Zoefff

❤ 

En de 'vergroting' is ten opzichte van de sensor (APS-C) toch?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Yep :) Ik heb de specs vanuit die italiaanse press release (die nu offline is) even in de topicstart gezet.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Vooral de prijs maakt me laaiend enthausiast, $1700,- is bijna minder dan wat ik ooit voor m'n D70 heb betaald :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Zoefff schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 11:56:
Vooral de prijs maakt me laaiend enthausiast, $1700,- is bijna minder dan wat ik ooit voor m'n D70 heb betaald :o
;) maar dat waarsch. een D70 kit? :)
ik neem aan dat de D200 net als de D100 alleen als losse body te koop is? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat is waar, het was wel de kit. Maargoed, de D200 body-only zou inmiddels ook wel voldoen aangezien ik de 18-70 nu van de D70 heb. Aan de andere kant ziet de nieuwe 18-200 -mits de optische prestaties goed zijn- er ook wel leuk uit. Een dollartje of 2000 lijkt me leuk voor een D200-kit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

En ik ben alweer aan het sparen :o

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

* YellowCube gaat er ook maar voor

tenzij de prestaties echt om te huilen zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 17:32

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Shooting modes - Single Shot; Low Speed Contiuous Shooting (L) 1-4fps; High Speed Coninuous Shooting (H) 5fps; Timer; MLU.
Shooting Buffer - 23 NEF (RAW); 54 JPEG(normal)

Kijk daar word ik nou blij van, en mn portomonee niet, want nu wil ik hem dus echt hebben. Die buffer van 23 NEF's is wel aardig bruut. Je kan dus bijna 5 seconden je ontspanknop ingedrukt houden voordat je buffer vol zit.

Ik vraag me alleen af of dit de zwaarste NEF's zullen zijn, want ik heb ooit wel eens gelezen dat je ook evt. op 6.1 megapixel NEF's zou kunnen schieten, of heb ik het nu helemaal mis?

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 15:52

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

En dan de hamvraag, is het focusscreen te verwisselen door een ander screen met zo'n half maantje ten behoeve van het scherpstellen? Indien ja, dan gaat een wereld van Ai-S lenzen open \o/ Indien nee... Tja.... jammer.... erg jammer.....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ralph Smeets schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:04:
En dan de hamvraag, is het focusscreen te verwisselen door een ander screen met zo'n half maantje ten behoeve van het scherpstellen? Indien ja, dan gaat een wereld van Ai-S lenzen open \o/ Indien nee... Tja.... jammer.... erg jammer.....
ik neem aan van wel.. dat is namelijk mogelijk bij de D70, en de D2x :) dus lijkt me dat het met de D200 ook gewoon kan :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

DeWaanzin schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 12:54:
Shooting modes - Single Shot; Low Speed Contiuous Shooting (L) 1-4fps; High Speed Coninuous Shooting (H) 5fps; Timer; MLU.
Shooting Buffer - 23 NEF (RAW); 54 JPEG(normal)

Kijk daar word ik nou blij van, en mn portomonee niet, want nu wil ik hem dus echt hebben. Die buffer van 23 NEF's is wel aardig bruut. Je kan dus bijna 5 seconden je ontspanknop ingedrukt houden voordat je buffer vol zit.

Ik vraag me alleen af of dit de zwaarste NEF's zullen zijn, want ik heb ooit wel eens gelezen dat je ook evt. op 6.1 megapixel NEF's zou kunnen schieten, of heb ik het nu helemaal mis?
Ik denk dat die 23 NEF buffer inderdaad een crop is, net zoals de D2x dat doet. Daarom geven ze ook High Speed CS en Low Speed CS aan. Low speed zal de volle mep zijn, High Speed een deel ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Euh nee hoor Zoefff ;)

Niks crop, die 23 consecutive NEFs is echt op 10MP @ 5fps. Low Speed betekent niks meer dan 1fps tot 4fps (instelbaar in menu) en High Speed gewoon full blown 5fps, da's alles. CS staat voor Continuous Shooting, de D200 doet dus niet aan crop.
want ik heb ooit wel eens gelezen dat je ook evt. op 6.1 megapixel NEF's zou kunnen schieten, of heb ik het nu helemaal mis?
Dat is dus bij de D2X zo, maar op de D200 zal je vast ook op half formaat (10,2 MP gedeeld door 2) kunnen schieten: je hebt dan dus wel het hele beeld op minder pixels, en niet een crop van je beeld (2x fov crop zoals D2X).

[ Voor 11% gewijzigd door Remy op 31-10-2005 13:11 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ralph Smeets schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:04:
dat wordt met een grotere zoeker idd wel een aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Waar haal je dat vandaan dan Remy? Want dat is een behoorlijke buffer dan. Die 23 zijn bijna een verdriedubbeling t.o.v. de 9 bij de D70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De D70 is dan ook geintro'd in maart vorig jaar, en de D200 in november dit jaar. 1,5 jaar is lang in camland, zeker voor geheugen/buffer etc. Bovendien denk ik dat ze behoorlijk wat I/O-truukjes hebben geleend van de D2X en D2Hs ;)

Daarnaast komt dit van de italiaanse press release van Nikon: http://fradlis.com/leak200.htm :
La D200 dispone anche dell'eccezionale funzione di ripresa in sequenza ad alta velocità a 5 fps che le consentono di catturare fino a 54 immagini in formato JPEG (normal) oppure 23 in formato NEF (RAW) compresso. La funzione di autofocus Multi-CAM 1000, di recente sviluppo ed estremamente flessibile, offre il sistema AF a 11 aree di grande precisione ereditato dalla serie D2 di Nikon, nonché l'AF a 7 aree ampie per una semplice messa a fuoco di grandi oggetti in movimento.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:27:
[...]

dat wordt met een grotere zoeker idd wel een aantrekkelijke optie.
Dan moet Nikon die optie wel gaan ondersteunen. Zelfs de D2x heeft geen officiële focus screens van Nikon (behalve de stock versie), je zult een 3rd party model moeten bestellen. En dat terwijl ze op vrijwel alle dSLR's te vervangen zijn (D50 weet ik niet)
Het is jammer dat ze op dit moment vrijwel geen keuze bieden t.o.v. de analoge versies, maar qua accessoires is Nikon toch al moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Zoefff schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:28:
Waar haal je dat vandaan dan Remy? Want dat is een behoorlijke buffer dan. Die 23 zijn bijna een verdriedubbeling t.o.v. de 9 bij de D70 :)
Maak er maar een 7.666667 x zo grote buffer van, want die 9 is voor jpg fine bij een D70, na 3 NEF's krijgt hij al problemen.
Daarom ben ik zo blij, dit is wel zo'n enorme verbetering tov een D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm, sorry. Ik red inderdaad 4 NEF-jes in burst, daarna gaat het wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De brochure in NL (3,4MB): http://crew.tweakers.net/Remy/D200_brochure.pdf

Enjoy :Y)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Ik zie daar ook dat er environmental seals op bepaalde plaatsen zitten. (PDFje) Als dat echt zo is, geeft dat NIKON wel een zeer sterke body voor die prijs.

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

DPreview heeft een preview: http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp
Imaging Resource: http://www.imaging-resource.com/NEWS/1130824803.html
Steves Digicams: http://www.steves-digicams.com/diginews.html#d200

DPreview: "The D200's viewfinder is bright with no distortion. Despite the DX (1.5x) crop the view through the viewfinder is surprisingly big. :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/NikonD200/Images/viewfinderdiag.jpg

Wat ik heel interessant vind, is de (metering) support voor AiS en E lenzen (MF)! Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht, maar het gerucht was er al.

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/NikonD200/Images/lenscompatible-001.gif
  1. IX Nikkor lenses can not be used.
  2. Vibration Reduction (VR) supported with VR lenses.
  3. Spot metering meters selected focus area.
  4. The camera's exposure metering and flash control systems do not work properly when shifting and/or tilting the lens, or when an aperture other than the maximum aperture is used.
  5. Electronic range finder can not be used with shifting or tilting.
  6. Manual exposure mode only.
  7. Compatible with AF-I Nikkor lenses and with all AF-S lenses except DX ED 12-24 mm f/4G and AF-S series ED 17-35 mm f/2.8D, DX 17-55 mm f/2.8G, ED 24-85 mm f/3.5-4.5G, VR ED 24-120 mm f/3.5-5.6G, and ED 28-70 mm f/2.8D.
  8. With maximum effective aperture of f/5.6 or faster.
  9. If AF 80-200 mm f/2.8S, AF 35-70 mm f/2.8S, new-model AF 28-85 mm f/3.5-4.5S, or AF 28-85 mm f/3.5-4.5S is zoomed in while focusing at minimum range, image on matte screen in viewfinder may not be in focus when in-focus indicator is displayed. Focus manually using image in viewfinder as guide.
  10. With maximum aperture of f/5.6 or faster.
  11. Some lenses can not be used (see following page).
  12. Range of rotation for Ai 80-200 mm f/2.8S ED tripod mount limited by camera body. Filters can not be exchanged while Ai 200-400 mm f/4S ED is mounted on camera.
  13. If maximum aperture is specified using Non-CPU Lens Data option in shooting menu, aperture value will be displayed in viewfinder and control panel.
  14. Can be used only if lens focal length and maximum aperture are specified using Non-CPU Lens Data option in shooting menu. Use spot or center-weighted metering if desired results are not achieved.
  15. For improved precision, specify lens focal length and maximum aperture using Non-CPU Lens Data option in shooting menu.
  16. Can be used at in manual exposure modes at shutter speeds slower than 1/125 s. If maximum aperture is specified using Non-CPU Lens Data option in shooting menu, aperture value will be displayed in viewfinder and control panel.
  17. Exposure determined by presetting lens aperture. In aperture- priority auto exposure mode, preset aperture using lens aperture ring before performing AE lock or shifting lens. In manual exposure mode, preset aperture using lens aperturering and determine exposure before shifting lens.
  18. Exposure compensation required when used with AI 28-85 mm f/3.5-4.5S, AI 35-105 mm f/3.5-4.5S, AI 35-135 mm f/3.5-4.5S, or AF-S 80-200 mm f/2.8D. See teleconverter manual for details.
  19. Requires PK-12 or PK-13 auto extension ring.
  20. Use preset aperture. In exposure mode A, set aperture using focusing attachment before determining exposure and taking photograph.

[ Voor 5% gewijzigd door Devster op 01-11-2005 07:42 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zien ik ook de ISO waarde in de zoeker?

En van de Engelse site: D200 body only £1299.99 / €1940

[ Voor 49% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2005 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Yup, ISO in de viewfinder. Dit is een D2X in een kleiner jasje met wat missende truukjes zoals HSC. Die enorme viewfinder, ISO 100 - 1600, vertical grip, display..het is alles wat ik wil èn nodig heb. * Remy gaat er zeker een halen :).

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 07:39

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Devster schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 07:37:
Compatible with AF-I Nikkor lenses and with all AF-S lenses except DX ED 12-24 mm f/4G and AF-S series ED 17-35 mm f/2.8D, DX 17-55 mm f/2.8G, ED 24-85 mm f/3.5-4.5G, VR ED 24-120 mm f/3.5-5.6G, and ED 28-70 mm f/2.8D.
Ik hoop dat ik deze zin niet goed begrijp, of dat hij niet klopt. ik mag toch niet hopen dat dit waar is, lijkt me te bizar voor woorden. Het lijkt mij alsof de hele rits na except dus niet ondersteund wordt, maar dat zel wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:53:
...Dit is een D2X in een kleiner jasje met wat missende truukjes zoals HSC....
De D2x heeft niet de AI objectieven support die de D200 biedt /me Krusher jaloers is.. een beetje dan.
Verder erg mooie camera, en dit zal zeker een hit worden voor Nikon. Nu nog een lading orginele accessoires voor de gehele dSLR range die ook in Nederland te koop zijn en dan is iedereen blij :)
Bizar dat Nikon er zo lang over gedaan heeft overigens om deze op de markt te zetten (aan de andere kant, hierdoor zullen ze ongetwijfeld D2h/x klanten erbij gekregen hebben :X ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Precies, is gewoon marketing: eerst een zut D2H(s)/D2X-body's verkopen, daarna de D200 intro'en.

Nog een (P)review:

http://www.letsgodigital..../nikon/d200/dslr_NL1.html

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanenkelen schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:56:
[...]

Ik hoop dat ik deze zin niet goed begrijp, of dat hij niet klopt. ik mag toch niet hopen dat dit waar is, lijkt me te bizar voor woorden. Het lijkt mij alsof de hele rits na except dus niet ondersteund wordt, maar dat zel wel niet.
Dat heeft met footnote 7 te maken: AF-S/AF-I Teleconversion lenses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

vanenkelen schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:56:
[...]
Goed lezen! ;) Dit geldt als je een teleconvertor gebruikt (puntje 7 in de tabel. Lenzen als een 12-24 werken sowieso niet met een teleconvertor. Zonder TC werken ze dus prima.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:53:
Yup, ISO in de viewfinder. Dit is een D2X in een kleiner jasje met wat missende truukjes zoals HSC. Die enorme viewfinder, ISO 100 - 1600, vertical grip, display..het is alles wat ik wil èn nodig heb. * Remy gaat er zeker een halen :).
* YellowCube vraagt Remy een seintje te geven want dan gaat ie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:01
Mocht ik nog twijfel hebben, dan is die na diverse artikelen nu geheel weggenomen :+ Man, dit is precies wat ik wil :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

8)7 Vanenkelen gaat z'n bril opzetten en nog maar eens een koffie halen, het was vroeg vanmorgen :Z

Ik heb mezelf voor mijn afstuderen (nog een paar maandjes) een D70s of 20D beloofd, schiet nu nog met een geleende 10D (die ik ooit weer eens terug moet geven). Maar nu begint de twijfel weer te knagen, vooral die grote viewfinder is errug lekker en iets wat me nu erg tegenvalt bij "mijn" 10D of de D70 van een vriend van me. Maar denk toch niet dat ik de extra centen er voor over ga hebben. Dit wordt er een voor een doorgroeitrajectje.

Trouwens Remy, zit jij soms met je kont midden in Nikon ofzo, jemig wat ben jij snel op de hoogte van alle nieuwe ontdekkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 18:19
YellowCube schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 08:43:
zien ik ook de ISO waarde in de zoeker?

En van de Engelse site: D200 body only £1299.99 / €1940
Da's dan wel weer jammer, dat scheelt toch behoorlijk met de Amerikaanse introductieprijs van 1700 dollar.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Trouwens Remy, zit jij soms met je kont midden in Nikon ofzo, jemig wat ben jij snel op de hoogte van alle nieuwe ontdekkingen.
Haha, grapjas :)

Nee, ik heb zo mijn bronnen, laat ik het zo zeggen :+
daniel_ev schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:01:
...
Da's dan wel weer jammer, dat scheelt toch behoorlijk met de Amerikaanse introductieprijs van 1700 dollar.
Dat is nog de adviesprijs voor de intro in dec hè, hoeft niet zo te zijn dat ie daadwerkelijk 1940 eur gaat kosten ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Remy op 01-11-2005 10:04 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het is echt onvoorstelbaar hoe ze met de D200 gewoon alles bieden wat ik mis aan de D70.
[list]• Grotere viewfinder
• ISO-weergave in de viewfinder
• Verticale grip
• NEF+JPEG fine
• Magnesium body

Het is alleen jammer dat de flash synch speed is teruggebracht naar 1/250 t.o.v. de 1/500 bij de D70. Maargoed, dat weerhoud me niet om t.z.t. dit beestje aan te schaffen. Zullen we een inkoopactie houden? O-)

Het stomme is wel dat ik eigenlijk ook nog op zoek ben naar goed glas, waarbij de 17-55 f/2.8 en 70-200 f/2.8 VR goede kandidaten zijn, maar beide ongeveer even duur als de D200. Mijn gadget-verstand zegt dat ik de D200 moet hebben, maar mijn gezond verstand zegt dat het verstandig is om éérst degelijk glaswerk aan te schaffen...

Ben sowieso reuze benieuwd naar de beeldkwaliteit, maar denk niet dat die onder zal doen aan de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
hier kan je em al bestellen voor 1699,99 dollar :+

Zoefff: ik durf te wedden dat de beeldkwaliteit minstens zo goed is als die van de D2X, of zelfs beter :)

Ohja:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/muhaha.jpg

Het heeft even geduurd, maar dan heeft Nikon ook wat _o_

(let niet op de filename) :+

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Zoefff schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:41:

Het stomme is wel dat ik eigenlijk ook nog op zoek ben naar goed glas, waarbij de 17-55 f/2.8 en 70-200 f/2.8 VR goede kandidaten zijn, maar beide ongeveer even duur als de D200. Mijn gadget-verstand zegt dat ik de D200 moet hebben, maar mijn gezond verstand zegt dat het verstandig is om éérst degelijk glaswerk aan te schaffen...
.
een lens als de 24-85 van Nikon is ook een prima kandidaat en ongeveer 1000 euro goedkoper dan bijv. de 17-55

[ Voor 68% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

[b][message=24510750,noline]Het is alleen jammer dat de flash synch speed is teruggebracht naar 1/250 t.o.v. de 1/500 bij de D70.
Dat is dus niet waar, tenminste, als de D70 ISO100 had gehad, was de flash synch ook gewoon 1/250e geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

overigens ook wel lekker dat je nu de mogelijkheid hebt om met 1 knop de focusstand naar m, s, of c te zetten. Moest je eerst het menu voor induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

YellowCube schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:52:
[...]

een lens als de 24-85 van Nikon is ook een prima kandidaat en ongeveer 1000 euro goedkoper dan bijv. de 17-55
Ja, maar ik ben behoorlijk verkikkerd op de 18mm van m'n kitlens. Bij een 24-85 zou ik daarnaast nog een 12-24 moeten aanschaffen om dat groothoekbereik te hebben, terwijl ik de 17mm als ik die heb ook wel voldoende vind. Daarnaast is de 24-85 ook f/2.8-4, terwijl ik hem ook erg veel binnen wil gaan gebruiken. Zodoende ga ik liever voor de 17-55 dan voor de 24-85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Sample ploatjes let op groot! http://fradlis.com/d200/ :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
WAUW, wat een body werkelijk alles waar je van kan dromen zit erin.
Helaas heeft mijn glas een andere vatting maar dit is niet alleen voor nikonians gunstig maar voor ALLE gebruikers.
Nikon heeft nu echt wel iets waar andere merken over zullen moeten nadenken en achter hun oor krabbelen, ik hoop dat dit de trend is qua prijs en dat de body's nu eindelijk beter te betalen gaan worden en van deze vette specs hebben
Uiteraard kan ik niet wachten op een eventueel antwoord van Canon maar ik vrees dat deze body toch wel heel erg mooi is.
Zo op het eerste gezicht is de body erg goed uitgerust op alle fronten en met name fijn dat er veel snelheid in zit en de weathersealing heerlijk voor outdoorevents.

Iemand een linkje voor een converter canon --> nikon?? please? :X

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywise0
  • Laatst online: 19:10
Dit is inderdaad een hele fijne body als je de specs leest.
Ik hoop dat Canon bij de opvolger van de 20D de viewfinder vergroot want dat is, voor mij, een hele grote ergernis op de 20D. Het is zo klein, bijna een reden om over te stappen naar de D200. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Even een wat sneller (en exclusiever ;) ) mirrortje gemaakt:
[list]• http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0001.jpg
http://crew.tweakers.net/...0_samples/DSC_0016(1).jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0030.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0051.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0116.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0122.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0132.jpg

De zwart/wit functie (DSC_0030) ziet er goed uit, daar valt leuk mee te experimenteren. Verder moet ik zeggen dat het wel _ragscherpe_ platen zijn, maar dat kan deels natuurlijk ook aan het gebruikte glas liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

oempf :/ wat een camera :9~ ik kan er eigenlijk niet veel meer over zeggen.
Als ik nu nog voor een keuze had gestaan van D50/D70s, was ik voor de D200 gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:16:
[...]

Even een wat sneller (en exclusiever ;) ) mirrortje gemaakt:
[list]• http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0001.jpg
http://crew.tweakers.net/...0_samples/DSC_0016(1).jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0030.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0051.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0116.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0122.jpg
http://crew.tweakers.net/...d200_samples/DSC_0132.jpg

De zwart/wit functie (DSC_0030) ziet er goed uit, daar valt leuk mee te experimenteren. Verder moet ik zeggen dat het wel _ragscherpe_ platen zijn, maar dat kan deels natuurlijk ook aan het gebruikte glas liggen :)
D'oh, daar was ik al mee bezig, ook om ze even netjes in de topicstart te zetten: gebeurt zodadelijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oh, sorry. Nouja, beter te veel dan te weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37
Ziet er zeker niet verkeerd uit :9
Enig idee met welke lens deze fotos geschoten zijn? Toevallig met die nieuwe 18-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JJapie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:20:
[...]

Enig idee met welke lens deze fotos geschoten zijn? Toevallig met die nieuwe 18-200?
staat dat niet gewoon in de exif? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:16:
...
Dat kan ik je wel garanderen ja:
the pic# 116 was shot with AF-C and 28-70 @ 5.6
Alle foto's zijn tussen juni en aug 2005 gemaakt, dus nog een pre-production model. Kan alleen maar beter worden dus! :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37
ThunderNet schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:21:
[...]

staat dat niet gewoon in de exif? :)
De EXIF-plugin die ik voor Firefox gebruik geeft dat niet weer. Ik kan wel eens zoeken naar een andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
JJapie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:20:
[...]

Is er trouwens al iets bekend over de prijs van die lens, of lees ik daar nu volledig overheen? Jammer dat er nu geen D200 /18-200 kit komt.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ongeveer 750 eur omgerekend. En waarom zou er geen D200 / 18-200-kit komen? Zullen vast wel fotozaken zijn die die combo als kit aan gaan bieden hoor :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-09 14:09
Damn, die D200 maakt het me niet makkelijk, net eigenlijk besloten voor de D70s te gaan, komt dit om de hoek kijken... Ben wel 'beginnend' DSLR gebruiker, maar met oog naar de toekomst is de D200 toch wel interessant... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Ongeveer 750 eur omgerekend. En waarom zou er geen D200 / 18-200-kit komen? Zullen vast wel fotozaken zijn die die combo als kit aan gaan bieden hoor :)
Had dat op de frontpage gelezen. Mooi bereik heeft die lens, en in verhouding ook niet te duur. Ben heel benieuwd naar de eerste hands on reviews!

[ Voor 36% gewijzigd door daniel_ev op 01-11-2005 12:20 ]

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Martijn schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:17:
Damn, die D200 maakt het me niet makkelijk, net eigenlijk besloten voor de D70s te gaan, komt dit om de hoek kijken... Ben wel 'beginnend' DSLR gebruiker, maar met oog naar de toekomst is de D200 toch wel interessant... :)
Als ik jou was zou ik lekker de D70 aanschaffen. Scheelt je een smak geld, je krijgt er een toplens bij (18-70), en je kan er uitstekend mee leren. Imho is een D200 juist overkill, tenzij je de centen er misschien toch wel voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Zoefff schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:41:

Ben sowieso reuze benieuwd naar de beeldkwaliteit, maar denk niet dat die onder zal doen aan de D70.
Denk dat je beter eerst goed glaswerk kunt doen idd. Ik wil me ook éérst nog een 17-55 scoren voordat ik deze cam neem. En glas wordt niet echt goedkoper, zo'n body wel. Dus het kost je dan per saldo ook nog eens minder :) (ervan uitgaande dat gezien de bedragen er wel enige tijd zit tussen de aanschaf van de spullen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Grappig dat twee features van mijn Fuji S2 weer terug komen in deze cam: Zwart-wit modus en Multi Exposure (niet dat ik die veel gebruik, zwart-wit omzetting doe ik sowieso achteraf).

Maar ik kan gezien de specs en de pics niet anders concluderen dat ik een D200 moet kopen ;)

Prijs in Duitsland lijkt goed, zeker als hij nog wat gaat zakken:
1699 EUR including VAT is suggested pricing (by Nikon) in Germany

[ Voor 22% gewijzigd door Devster op 01-11-2005 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

Ondertussen staat ie ook op de prijslijst bij Cameranu.nl, alleen.. ugh, wat een prijs: €2499,-. Hoop toch dat dat een foutje is :).

http://www.cameranu.nl/in...9&art_id=2030&view=detail

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Garyu schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:25:
Ondertussen staat ie ook op de prijslijst bij Cameranu.nl, alleen.. ugh, wat een prijs: €2499,-. Hoop toch dat dat een foutje is :).

http://www.cameranu.nl/in...9&art_id=2030&view=detail
Specs en plaatje kloppen niet, maar de meest duidelijke hint is wel:

Voorinschrijving is vanaf heden mogelijk. Definitieve prijs is nog niet bekend!!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Devster schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:32:
[...]

Specs en plaatje kloppen niet, maar de meest duidelijke hint is wel:

Voorinschrijving is vanaf heden mogelijk. Definitieve prijs is nog niet bekend!!

;)
beetje jammer dat ze geen correct plaatjes laten zien :? of ligt dat aan mij....

8)7 * ThunderNet loopt nog maar een keer naar de koffieautomaat 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderNet op 01-11-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

ThunderNet schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:35:
[...]

beetje jammer dat ze geen correct plaatjes laten zien :? of ligt dat aan mij....
Lees mijn posting hierboven nog eens.. ;) "Specs en plaatjes kloppen niet"

[ Voor 9% gewijzigd door Devster op 01-11-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

Je bent toch gek als je je nu al in gaat schrijven terwijl de prijs nog niet bekend is :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:41:
Je bent toch gek als je je nu al in gaat schrijven terwijl de prijs nog niet bekend is :?
Je moet ze de kost geven die als eerste willen patsen met hun spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Garyu schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:41:
De prijs is al bekend: 1699 dollar. Je kan altijd je bestelling annuleren als de prijs te extreem blijkt te zijn tov die ESP of MSRP. En er zijn mensen die die body echt 'nodig' hebben (workwise) dat ze er ook voor willen/kunnen betalen. Die hebben de hand op de knip gehouden toen de D70(s) en D2X uitkwamen, en gebruiken bv een D1(x/h) of D100 + analoog spul. Dan heb je in 2 a 3 jaar behoorlijk kunnen sparen (laten we zeggen 2000 ~ 3500 eur? niet onmogelijk, is ongeveer 100 eur per maand) en met zo'n budget kan je een hele D200-outfit kopen, inclusief de grip en een leuke lens. 1700 + 300 + lens van 1000 eur = 3000 eur. En je kan weer 3 jaar toe ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

^^
precies. Zo heb ik per maand een bedrag gespaard voor de opvolger (wat dus de D200) is sinds ik de D70 heb (feb. 2004).

Net dat ik daarmee zeg de D200 nu al te bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Rob Galbraith heeft ook een item over de D200, de voorlopige conclusie:
If the image quality is solid (managing noise at ISO 400 and above has been a challenge for Nikon in recent times) and the new autofocus system is reasonably capable, then the D200 may well be one of the most interesting digital SLR models the company will release in some time. At first glance, it looks to be an effective response to Canon's slightly less expensive entry-level pro camera the EOS 20D, because the D200 will almost certainly have a more-capable flash system, it produces a higher-resolution photo and most of its other main specifications meet or exceed those of the Canon model too. We'll wait to view the pictures produced by the D200 before declaring it the superior of the two, however, since the image quality from the 20D is really good, and it's especially impressive at the higher ISO settings where Nikon's other double-digital megapixel camera, the D2X, falters.
Als de high ISO noise dus in orde is, heeft Nikon dus een van z'n beste cams sinds de D1 op de markt gezet. Sweet :o

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 01-11-2005 15:08 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:08:

Als de high ISO noise dus in orde is, heeft Nikon dus een van z'n beste cams sinds de D1 op de markt gezet. Sweet :o
Niet heel gek he. Ze hebben dan ook drieeneenhalf jaar gedaan over het ontwikkelen van deze camera. Volgens mij geldt de opmerking van je bij iedere introductie van een DSLR. Ik kan me overigens niet heugen wanneer ik voor het laatst een D100 heb verkocht. Dat is echt anderhalf jaar geleden oid. Kun je nagaan hoe veel ze te laat zijn.

Eerlijk gezegd vind ik de camera specs enorm tegenvallen. Ik had gedacht dat ze de camera significant beter zouden maken dan de 20D, maar ik heb eerder een gevoel dat ze een 20D hebben gemaakt met de leuke speeltjes van de D2X (wifi en gps) en uiteraard een chip hebben gekozen met het aantal mp van vandaag. Nee, het is nog meer van hetzelfde.

DPreview weet deze cam zelfs te vergelijken met de 5D. Heel goed om te zien dat de D200 wel een ingebouwde flitser heeft en de 5D niet en nog veel meer van dergelijke onzinzaken. Naar mijn mening is de D200 gewoon de vervanger van de D100 en deze heeft ook nooit willen concurreren met de 5D.

Disclaimer: ik vind het een goede zaak dat ze deze camera naar buiten hebben gebracht, want het ziet er uit als een prima apparaat. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld dat het drieeneenhalf jaar heeft geduurd om een Canon kloon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:51:
[...]

[knip
Eerlijk gezegd vind ik de camera specs enorm tegenvallen. Ik had gedacht dat ze de camera significant beter zouden maken dan de 20D, maar ik heb eerder een gevoel dat ze een 20D hebben gemaakt met de leuke speeltjes van de D2X (wifi en gps) en uiteraard een chip hebben gekozen met het aantal mp van vandaag. Nee, het is nog meer van hetzelfde.
[/knip]
.
iso in de zoeker, weathersealing, betere bouw kwaliteit, grote heldere zoeker.. dat vind jij allemaal niet speciaal?

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik niet met je eens, de overeenkomsten die hij met de 20D heeft vind ik eerlijk gezegd niet verrassend binnen het prijssegment. Megapixels op een 1.6 crop chip kan je eigenlijk pas beoordelen wannneer je de ISO resultaten hebt gezien. Dit lijkt mij een haalbaar aantal om ook nog enigzins ruisvrije foto's mogelijk te maken.

Een grote zoeker is echt een big plusplunt, de D200 schud daarmee het grootste deel van de consumer associatie van zich af. De grip, tja, daar zullen Nikonians uiteraard wel blij mee zijn, maar dat had de D70 allang moeten hebben, marketing my ass, ze hadden veel meer Nikon klanten kunnen binnenhalen met een D70 met grip, dus dat heeft ze alleen maar klanten gekost.

Het verhaal is nog niet compleet, maar ik kan het vandaag niet meer aanvullen dus post ik het zo maar. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Eerlijk gezegd vind ik de camera specs enorm tegenvallen
Een viewfinder die groter is dan die van de D2X, ja dat valt tegen :z
met de leuke speeltjes van de D2X (wifi en gps)
Je noemt nu de extra's ja, diep van binnen zit veel meer (semi)pro spul dan die leuke speeltjes, zoals SteAlthmAn er al een paar noemt.
Ik ben alleen een beetje teleurgesteld dat het drieeneenhalf jaar heeft geduurd om een Canon kloon te maken.
Ik ben alleen een beetje teleurgesteld dat je de D200 al als een 'Canon kloon' bestempelt nog voordat er uberhaupt complete reviews van zijn, of je er zelf mee hebt geschoten. Komt niet al te serieus over zo :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:53:
...
Ik ben alleen een beetje teleurgesteld dat je de D200 al als een 'Canon kloon' bestempelt nog voordat er uberhaupt complete reviews van zijn, of je er zelf mee hebt geschoten. Komt niet al te serieus over zo :)
Ach, zo zullen er wel meer komen. Feit blijft dat Nikon behoorlijk laat is.
Overigens zie ik de D200 eerder als een D2x die te heet gewassen is :+
en voor sommige mensen is het nooit goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SteAlthmAn schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:06:
[...]

iso in de zoeker, weathersealing, betere bouw kwaliteit, grote heldere zoeker.. dat vind jij allemaal niet speciaal?
Iso in de zoeker is een leuke functie, maar die werd op internet al heel vaak gevraagd. Weathersealing is ook erg leuk dat ze die hebben meegenomen, evenals de instelbare snelheid van de langzame burst (hoor ik hier 1D MKII?). Zoeker is inderdaad een stuk groter en ook groter dan de concurrentie, maar je kan het natuurlijk ook omdraaien door te stellen dat de zoeker van de D2X veel te klein is ;) Betere bouwkwaliteit, dat gaan we nog wel even zien, is nogal moeilijk meetbaar. Voorlopig vind ik de superieure handligging van de D2X slechter dan die van de inferieure 1D MKII, maar dat is toch persoonlijk.

Overall gezien zitten er natuurlijk goede verbeteringen in, maar ik vind het eerder een verzameling van features in een nieuwe body. Leuk, maar voor mij geen hype waard. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:19:
[...]
..maar ik vind het eerder een verzameling van features in een nieuwe body...
Tja, zo kun je eigenlijk elke camera wel bestempelen.. eigenlijk kan ik de nieuwe Canon die op de PMA gepresenteerd gaat worden ook wel dat stempel meegeven... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

geen enkele camera is imo een hype waard tenzij er echt revolutionare techniek inzit of een andere manier waardoor het ding een grens overschrijdt. Wellicht dat mensen het helemaal oneens zijn met me, maar een camera als de 300D is zo'n ding. Simpelweg de eerste camera die de dSLR voor een breed publiek beschikbaar maakte en zo de weg vrijmaakte voor de rest van de prosumer camera's. Alles wat er nakwam was simpelweg een verbetering van die camera.

Maar om het on topic te houden en wat al eerder door anderen aangehaald is:
Wat ik vooral aardig vind aan de D200 is dat ie de functies heeft die ik op de D70 mis en dat houdt voor mij in dat het een voortschrijdende lijn is. Het ding voegt 100% toe aan de D70 en D100. In feite had je er niks minder van mogen verwachten en dat is imo ook wat Mig29 bedoelt.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 01-11-2005 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Wat wellicht 'revolutionair' in de D200 is, is de grote zoeker. Zeer zeker voor een Nikon:
TypeVergrotingGroteEffectief
D10,896%0,768
D1x0,896%0,768
D1h0,896%0,768
D1000,895%0,76
D2H0,86100%0,86
D700,7595%0,7125
D2X0,86100%0,86
D2Hs0,86100%0,86
D70s0,7595%0,7125
D500,7595%0,7125
D2000,9495%0,893

Het lijkt er dus op dat de D200 de grootste zoeker heeft die Nikon ooit in een DSLR heeft toegepast. Lijkt me toch aardig revolutionair! Tel daar het aantal features bij op die tot nu toe alleen maar op high-end camera's werden toegepast, WiFi, GPS en weathersealed, en Nikon zet gewoon de standaard voor de instap professionele DSLR weer wat hoger.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De D200 vult hoop ik het gat tussen de D70 en de D2. Ik heb nu een F100 en zou graag een digitale versie ervan zien. Die is er nu niet en voor mij een reden om nog niet over te stappen op digitaal. Als de D200 wel zo is dan stap ik misschien nog over ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywise0
  • Laatst online: 19:10
Wat mij opvalt aan Nikon is dat ze complete camera's maken, spotmeter ook in de D50 enzo.
Canon laat bepaalde functionaliteit uit de camera's, zo dat die features een bepaalde Pro-status krijgen. En dat je 3000+ moet betalen voor die functies zoals weathersealing, spotmeter, grote viewfinder.
Met de D200 laat Nikon zien dat dat niet hoeft. Dat maakt deze camera speciaal. Goede zet van Nikon!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
[...]

Niet heel gek he. Ze hebben dan ook drieeneenhalf jaar gedaan over het ontwikkelen van deze camera. Volgens mij geldt de opmerking van je bij iedere introductie van een DSLR. Ik kan me overigens niet heugen wanneer ik voor het laatst een D100 heb verkocht. Dat is echt anderhalf jaar geleden oid. Kun je nagaan hoe veel ze te laat zijn.

DPreview weet deze cam zelfs te vergelijken met de 5D. Heel goed om te zien dat de D200 wel een ingebouwde flitser heeft en de 5D niet en nog veel meer van dergelijke onzinzaken. Naar mijn mening is de D200 gewoon de vervanger van de D100 en deze heeft ook nooit willen concurreren met de 5D.

Disclaimer: ik vind het een goede zaak dat ze deze camera naar buiten hebben gebracht, want het ziet er uit als een prima apparaat. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld dat het drieeneenhalf jaar heeft geduurd om een Canon kloon te maken.
De specs vind ik persoonlijk niet 'enorm tegenvallen', ik had van tevoren letterlijk gehoopt op een Nikon versie v.d. Canon D20 maar dan nóg iets beter, dat lijkt het ook geworden te zijn :) Het is dus maar net welk verwachtingspatroon je hebt. Een reden dat ik hier ook op gehoopt heb is de prijs; maak 'm nóg geavanceerder en hij wordt alleen maar duurder.

Dat men 'm her en der vergelijkt met een 5D vind ik ook betrekkelijk kansloos, da's toch weer een heel ander soort dSLR voor een ander marktsegment. Anyway, om 'm nu wel of niet achteloos een Canon kloon te noemen maakt mij allemaal niks uit; ik ben al lang blij dat Nikon iets heeft wat met gemak met de Canon D20 kan concureren want dat is gewoon iets wat ik zocht (overstappen naar een D20 is voor mij gezien m'n lenzen geen optie evenals een veel duurdere D200 ook geen optie is).

Dit alles bekeken vanuit m'n eigen wensen en voorkeuren natuurlijk, want wat kan het mij nou schelen dat Canon voor ligt op Nikon wat betreft de frequentie waarmee nieuw en vernieuwend spul op de markt wordt gegooid; ik word er niks beter of minder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 22:57

Jman

jfphoto.nl

Ik vind het wel heel tof dat de AI objectieven worden ondersteund, dit is natuurlijk wel een groot voordeel bij het aanschaffen van een objectief 2e hands

Ik wilde eigenlijk een D70s aanschaffen maar ik denk nu dat ik toch maar even ga wachten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 24-09 16:39

Beaves

Usque ad Finem

Dat Nikon deze camera weathersealed gemaakt heeft is echt goed, maar je moet ook nog objectieven hebben die er tegen kunnen :). Maar het is in ieder geval beter dan wat ik redelijk vaak doe, met een 20D in de regen staan en hopen dat het allemaal goed komt :P (Overigens heb ik met de 20D vaak in de stromende regen gefotografeerd en dat is nog altijd goed gegaan, de body sluit dan ook mooi aan rond de knoppen etc. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de D70 anders is).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is een gemiddelde (d)SLR best goed bestand tegen de kou en vocht. Ik begrijp ook wel dat we allemaal heel voorzichtig proberen te zijn met onze dure apparatuur, maar het kan allemaal best wel een stootje hebben.

Zo ben ik een keer tijdens een opdracht op m'n bek gegaan met camera en al. Ik lag open en het bloed gutste (ahum) alle kanten op. M'n camera deed het gewoon nog, al zat het flitsschoentje wel wat losser. Nadat ik dacht dat ik het zelf wel kon maken brak het bovenste deel van m'n camera af (niet zo gek als je met een schroevendraaier zit te kloten). Maar goed, als ik dus niets had gedaan dan was er niets aan de hand geweest.

Nu ken ik echter ook wel verhalen van een 1DMK2 die er mee ophoudt in een flinke regenbui....

Wat ik probeer te zeggen is : een camera kan wel wat hebben hoor, maar extra beveiliging (wheathersealed) kan nooit kwaad.

My 2 eurocents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Een vraag over de F-mount van Nikon. Naar wat ik begrepen heb draait dat ding alweer een tijdje mee
Hoe groot is kans dat Nikon tussen bijv. nu en 10 jaar overgaat naar een andere mount?
Is er voorlopig nog genoeg speelruimte om de huidige mount uit te breiden?

Vroeg me af of iemand zich daar wel eens in verdiept heeft
waarbij ik uiteraard hoopvol naar Remy kijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-09 14:09
YellowCube schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:35:
Een vraag over de F-mount van Nikon. Naar wat ik begrepen heb draait dat ding alweer een tijdje mee
Hoe groot is kans dat Nikon tussen bijv. nu en 10 jaar overgaat naar een andere mount?

Volgens mij is juist Nikon DE fabrikant die de hoogste "backwardse" compatibiliteit biedt wat betreft lenzen, ik bedoel, de F mount bestaat al heeeeeeeeel lang. Ik zou het gek / onverstandig vinden als ze daar nu vanaf zouden stappen... Ik denk ook niet dat ze dat doen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is kans dat Nikon tussen bijv. nu en 10 jaar overgaat naar een andere mount?...
De mount zelf gaat al heel lang mee, maar er zijn wel degelijk verschillende soorten, die min of meer upwards compatible zijn (hangt voornamelijk van je body af of je een AI lens met metering bv kunt gebruiken, bij de D200 kan het dus)

Gezien de hoeveelheid lenzen in omloop zou Nikon ERG dom zijn om nu en in de toekomst te kiezen voor een andere mount. Uitbreidinging OP de mount kan er wel gebeuren uiteraard (meer pinnen etc)

Een stuk geschiedenis over de F mount kun je hier lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter

;)

Ja, ik heb me daar in verdiept, redelijk recentelijk nog, omdat ik bezig was met de verschillen tussen normale 35mm (full frame) lenzen en DX/DC-lenzen.

De Nikon F-mount bestaat al sinds 1959, en kan nog jaren mee, ook voor DX. Door de manier waarop de mount fysiek in elkaar zit, kunnen zowel moderne lenzen (met uitzondering van DX dan...) op oude cams gebruikt worden, en oude op nieuwe cams. De oude AI-lenzen (Automatic Indexing) die vanaf 1977 op de markt kwamen, voegden matrix metering toe aan de body's: een flinke vooruitgang toendertijd. Later in de jaren '80 zijn de AF(-S) lenzen geïntroduceerd: met daarin de variaties tussen de D (focus distance info) en de G versies (geen diafragma ring).

Voor de toekomst van de F-mount ben ik niet bang: die gaat nog minimaal 20 jaar mee, waarschijnlijk wel 50 jaar. Er is nog genoeg uit te breiden aan de contactpunten/info op lenzen en de body's, om systemen als iTTL-flitsfotografie, 3D Matrix metering en de MULTI-CAM AF-modules in Nikon-body's te verbeteren. En ja, ook DX/DC-lenzen zullen zich prima thuis voelen op de F-mount: verschillende DX-lenzen hebben al laten zien dat ze zich prima kunnen meten met hun oudere 35mm-broers. Zoals de 17-55 f/2.8 die de DX-versie is van de 28-70, of de 10,5 DX fisheye :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:41:
[...]

Volgens mij is juist Nikon DE fabrikant die de hoogste "backwardse" compatibiliteit biedt wat betreft lenzen, ik bedoel, de F mount bestaat al heeeeeeeeel lang. Ik zou het gek / onverstandig vinden als ze daar nu vanaf zouden stappen... Ik denk ook niet dat ze dat doen eigenlijk...
maar om nou te zeggen dat dit echt handig is, 20 uitzonderingen horen er bij. De lenzen passen maar of je dat als compatible mag zien ?

Ik geloof niet dat ze van de mount af zullen stappen, daarmee zouden ze zichzelf mee in de vingers snijden (zeg maar gewoon einde verhaal), plus dat er geen noodzaak voor is.

Al met al lijkt het me een mooie camera, hoop details komen eruit en het dynamisch bereik lijkt ook wat meer latitude te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:08:
[...]

maar om nou te zeggen dat dit echt handig is, 20 uitzonderingen horen er bij. De lenzen passen maar of je dat als compatible mag zien ?

...
Op Manual werken ze allemaal, dus ja, compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
Eng ventje... die Ken Rockwell.

Ik snap nog steeds niet waarom mensen de D200 vergelijken met een 5D van Canon. Twee verschillende camera's. 20D vs. D200... prima.... maar een FF camera met een D200?

Anyway.... ik verkoop m'n 20D met al m'n lenzen en flitsers.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Spaanse preview in het Engels: link.

De 18-200 VR kost in de US btw zo'n 670 dollar, ben benieuwd wat ie in NL gaat kosten.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

volgens mij zag ik een prijs van 750 euro voorbij zeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:08:
[...]

Ik geloof niet dat ze van de mount af zullen stappen, daarmee zouden ze zichzelf mee in de vingers snijden (zeg maar gewoon einde verhaal), plus dat er geen noodzaak voor is.

Al met al lijkt het me een mooie camera, hoop details komen eruit en het dynamisch bereik lijkt ook wat meer latitude te hebben.
Ten eerste staan er in die tabel een aantal 'lenzen' die heel erg specialistisch zijn, het zijn immers niet allemaal lenzen, er staan bijvoorbeeld ook macroextensieringen en de PC-6 bellows voor macrofotografie. Ik ken maar weinig merken, of beter, ik ken geen enkele camerafabrikant die een autofocus bellows levert voor een SLR-camera.

En dan zijn er natuurlijk de manual focuslenzen. Die staan ook in deze tabel. Het moge duidelijk zijn, dat een manual focus lens op een AF-body, echt geen autofocus krijgt. Hoewel de D200 je wel gaat helpen met de electronic rangefinder. Waarbij Nikon onder andere de opmerking plaatst dat de rangefinder alleen met lichtsterke (ik geloof sterker dan f/5,6) lenzen werkt.

En dan zijn er de lenzen zonder cpu. Tja, die staan ook in die tabel. 3D Matrix-meeting heeft echter informatie van de cpu in de lens nodig, dus tja, dat werkt niet. Color Matrix-metering werd in het AI-tijdperk geintroduceerd, dus het is logisch dat dat niet werkt op lenzen van voor die tijd. Vergeet niet, je kijkt naar een tabel die de compatibiliteit van bijna vijftig jaar F-mount samenvat. En wat me dan meteen opvalt, is dat je met een lens uit 1960 precies hetzelfde kan op een D200 (en soms zelfs meer), dan op een body uit 1960. Dan zeg ik, yep, dat is 100% compatibel.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

[...]
bla

bla
Toch vraag ik me af wat je dan had verwacht? Een camera waar je ook een taart mee kan bakken ofzo??

Maar goed, ik zie die D200 als een geupgrade-de camera qua megapixels en een iets gedowngrade camera in fps tov de D2Hs.
En om over de introductieprijs nog maar te zwijgen......... Ik zou een D2Hs nooit gekocht hebben, te veel euri voor te weinig megapixels. Een D200 gaat er zeer zeker komen (vakantie geld mei 2006 is vanaf nu gereserveerd).

En een beetje een offtopic opmerking/vraag: Waarom wil iedereen zo graag een batterygrip? Met m'n D70 heb ik er nog nooit gebrek aan gehad iig. Daarintegen heb ik nog nooit een toestel in mn handen gehad die er wel eentje had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Enige voordeel wat ik uti een batterygrip zou kunnen halen, is portretstand :)
Batterijduur, sjah.. ik heb nu nog nooit een lege accu gehad met mijn D70s, dus dat zou het probleem ook niet worden.
Maar als je meerdere foto's in portretstand wilt maken, lijkt me het opzich wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Waarom wil iedereen zo graag een batterygrip?
Als je veel aan model- en portretfotografie doet zoals ik, word je als een kind zo blij van een vertical grip. Meer dan 60% van mijn foto's maak ik in portretstand: profi portretfotog's waarschijnlijk nog wel meer. Het scheelt enorm voor je pols, onderarm, elleboog en algemene 'rust' in je fotohouding :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een grip helpt ook (zeker icm. met extra accu) voor de stabiliteit van je toestel met een dikke (lees: groot en zwaar) lens erop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb zelf een Canon 10D met batterygrip tot m'n beschikking (al bijna een jaar in bruikleen ;-) ). Maar ik schiet ook veel met de D70 van een vriend van mij. Ik moet zeggen dat ik met de standaardlenzen (17-40L en 28-135IS op de canon en 18-70 op de nikon) nou niet echt een idee heb dat die batterygrip zo veel meerwaarde heeft. Ook bij het gebruik van consumer telezooms (de 70-300's) vind ik de batterygrip niet echt een meerwaarde hebben, het maakt de canon eerder een stukje "te" zwaar en te groot voor mijn gevoel.

Ik heb niet de beschikking over professioneel teleglas (de 70-200's enzo) van bijna een kilo (of meer), maar ik kan me voor stellen dat die grip dan wel een voordeel wordt. Het moment (kracht x arm) wat de body dan op je hand uitoefent wordt door lengte (arm) en gewicht (kracht) zo groot dat het me wel comfortabel lijkt als dat over een wat groter gebied wordt verspreidt.

[ Voor 3% gewijzigd door vanenkelen op 02-11-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ThunderNet schreef op woensdag 02 november 2005 @ 12:51:
Enige voordeel wat ik uti een batterygrip zou kunnen halen, is portretstand :)
Batterijduur, sjah.. ik heb nu nog nooit een lege accu gehad met mijn D70s, dus dat zou het probleem ook niet worden.
Maar als je meerdere foto's in portretstand wilt maken, lijkt me het opzich wel fijn :)
mits je op de grip dan wel de mogelijkheid hebt om ook je diafragma bij te stellen (wat bij de D200 grip kennelijk zo is). Dat was een van de redenen waarom ik nooit enthousiast geraakt ben over bijv. de Harbortronics grip die voor de D70 uitgebracht werd (ondanks de balans die je in je camera brengt).

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 02-11-2005 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Precies: de grip van de D200 heeft gewoon een main- en subcommand dial, werkt gewoon zoals een vertical grip hoort te werken :) Als die D200 er komt, komt de grip er zeker weten ook bij. Zal niet cheapass zijn, maarja. Scheelt nog altijd wel 2000 eur met een D2X die ik had verwacht uit te geven in 2006 :+

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.