Een kort overzichtje van de argumenten zoals ik ze zie:
- Een argument vanuit gerechtelijk oogpunt: Harddruggebruik is verboden, mensen aanzetten ertoe ook. En dan niet verboden in de zin van "een overtreding", maar in strafrechtelijke zin. Dit is wel vaker een motivatie om topics niet toe te staan: Als extreem voorbeeld mag je bijvoorbeeld geen topics openen waarin mensen hun ervaringen met moorden danwel verkrachten geven, zelfs niet als je uitsluitend ervaringen wil uitwisselen en tips wil geven en niet mensen ertoe aan wil zetten. Minder extreem, geldt hetzelfde bijvoorbeeld voor discussies over het verkopen van illegale kopieen van software of muziek, of racisme.
- Vanuit maatschappelijk oogpunt: Hoewel sommigen hier anders over schijnen te denken, is het gebruik van hard
drugs niet maatschappelijk geaccepteerd, in tegenstelling tot het gebruik van soft
drugs, alcohol en sigaretten. Dit argument heeft niets te maken met de schadelijkheid ervan, maar is puur een beroep op de in de maatschappij geldende gebruiken. En op hard
drugs rust nu eenmaal nog steeds een taboe. Het kan zijn dat je dat niet terecht vindt, het kan zijn dat het in jouw omgeving niet of minder geldt, het kan zijn dat je verwacht dat een omwenteling hierin op handen is, maar je kan niet ontkennen dat er op dit moment simpelweg een taboe heerst. Tweakers is te groot, te divers, en te computerspecifiek om als revolutionair platform te dienen voor een campagne hiertegen, en dient zich dus te conformeren aan de maatschappelijke status quo.
- Vanuit moreel oogpunt: De verantwoordelijkheid van Tweakers voor de informatie hier. Wat mij betreft heeft Tweakers doordat het een gemodereerd forum is, de morele plicht om informatie die wellicht schadelijk kan zijn voor gebruikers in de gaten te houden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat topics waarin tips voor zelfmoordpogingen, zelfverminking of extreme SM aangedragen worden, wat mij betreft gesloten mogen worden. Ook hard
drugs vallen wat mij betreft in deze categorie.
- Vanuit een andere morele invalshoek: De goede smaak. Topics met extreme ranzigheid worden gewoon gesloten. Posts waarin users extreem vloeken of overmatig van kotssmileys gebruik maken worden ge-edit. In het kort: Topics waaraan een groot deel van de tweakers-gebruikers aanstoot nemen worden gemodereerd. Nu heb ik zelf vanuit het oogpunt van goede smaak niet zoveel problemen met hard
drugs, maar voor veel (oudere) mensen zal dit zeker wel gelden.
- Vanuit het oogpunt van de doelgroep. Tweakers is een forum over ICT. Nu hebben we GC fora waarin andere onderwerpen getolereerd worden, en ik weet ook wel dat voor een groot deel van de gebruikers (mijzelf inbegrepen) de tech-fora een leuk extraatje zijn bij een algemeen forum, maar vanuit oogpunt van Tweakers zijn de GC fora extra's. Controversiele onderwerpen waar zoveel argumenten tegen bestaan als ik hier weergeef EN die bovendien weinig met de core business te maken hebben, kunnen daarom beter preventief geweerd worden.
- Vanuit het oogpunt van gewetensbezwaren van de moderators: Ik heb er moeite mee een forum te modereren waar openlijk gebruikerservaringen over hard
drugs uitgewisseld worden. Nu ben ik hier toen ik W&L-mod was wel eens tegenop gelopen, toen is het topic open gelaten met de nodige ingrepen en disclaimers. Toch zou ik er nu, enkele jaren later, sneller een slot op gezet hebben. Bovendien ging het daar aanvankelijk om een discussie over of hard
drugs toegestaan zouden moeten zijn, niet om het uitwisselen van gebruikerservaringen.
- Vanuit het oogpunt van betrouwbare informatievoorziening: Tweakers wil een forum zijn waar op hoog niveau gediscussieerd wordt. Op het gebied van hard
drugs is geen bovenmatige expertise aanwezig en is het dus niet mogelijk dat niveau te garanderen. Gezien de risico's van harddruggebruik lijkt me dat een onwenselijke situatie. Als mensen het dan toch over harddruggebruik willen hebben, laat ze dat doen op een forum waar er wel expertise op dat gebied is.
- Vanuit het imago van Tweakers.net. Tweakers.net profileert zich als een bedrijf dat diensten aanbiedt voor ICT-professionals en hobbyisten. In dit imago past hard
drugs totaal niet. Daar komt bij dat een incident met
drugsgebruik naar aanleiding van tweakers dat imago erg kan beschadigen, en dat risico moet tweakers niet willen lopen, zelfs al zal de financiele schade nihil zijn. Hieraan gerelateerd is ook het risico de verkeerde doelgroep aan te trekken:
Drugsgebruikers zijn niet de mensen met wie de gemiddelde tweaker zich zal willen associeren.
Ik heb in dit topic weinig argumenten voor gezien, eigenlijk vooral tegenargumenten tegen de tegenstanders. Toch een paar argumenten:
- Gebruikers willen het. In ieder geval een klein deel van de gebruikers heeft er kennelijk behoefte aan, en niet iedereen heeft er evenveel bezwaar tegen. Aan de andere kant, veel gebruikers willen ook bestanden uitwisselen en cracks of illegale software downloaden. Het argument dat gebruikers iets willen is in zoveel gevallen ondergeschikt aan tegenargumenten. En dit vind ik typisch een geval waarin de wensen van sommige gebruikers ondergeschikt gemaakt dienen te worden aan de tegenargumenten hierboven.
- Een beroep op consequent handelen. Denk aan argumenten als "maar alcohol/sex/sigaretten mogen ook". Dit is een drogreden, een variant op het hellend vlak. Consequent handelen is een utopie waaraan geen enkele maatschappelijke regel volledig voldoet. Er zijn altijd uitzonderingen, en je kan niet zeggen dat een harde consequente regel per definitie beter is... Daar komt nog bij dat consequent handelen subjectief is: Wat de ene persoon als consequent ziet, hoeft de andere persoon niet zo te zien.
Gezien de overvloed aan inconsequente regels en vage grenzen die hard getrokken worden in de maatschappij, is een beroep op consequent handelen op zijn minst wat wereldvreemd. Bovendien gaat dit argument voorbij, of wordt het als afzwakking gebruikt van het argument vanuit de maatschappelijke acceptatie, waarmee de emancipatiestrijd van harddrugfans in feite als argument in deze discussie betrokken wordt, terwijl die daar niet thuis hoort.
- Vrijheid van meningsuiting. Wat dat betreft heb ik nieuws voor degenen die zich hierop beroepen: Tweakers profileert zich nergens als een organisatie met een bijzondere affiniteit voor de vrijheid van meningsuiting. Tweakers.net is een bedrijf dat diensten aanbiedt, geen overheid, hoewel moderators en users die fout wel eens maken