Hallo,
Ik heb tot nu toe foto's gemaakt met een Aldi camera (Traveler Slimline X6).
Zelfs een complete leek als ik kan echter problemen zien met deze camera. (Foto's te blauw, bij weinig licht zijn de foto's ofwel heel erg donker ofwel bewogen (afhankelijk wat ik doe met de beperkte instelmogelijkheden).
Gezien het natuurlijk leuk is om in 2025 te kunnen kijken naar MOOIE foto's van wat je deed in 2009 heb ik besloten dat het tijd is voor iets anders.
Met de research die ik heb gedaan weet ik ondertussen dat de perfecte camera niet bestaat en ik vind de compromissen die er gemaakt moeten worden heel moeilijk.
De bedoeling is grotendeels: vakantiefoto's maken, foto's maken op een etentje, op een feestje, het standaardwerk dus...
Het budget is van €200 tot €430, over een halfjaar ben ik klaar met studeren en komt het geld binnen. Let wel ik woon in België dus de apparaten zijn iets duurder hier.
Dingen waar ik rekening mee houd:
- Fotokwaliteit: heel belangrijk
- Hij moet geschikt zijn voor veel omstandigheden. Dus niet alleen voor binnen, niet alleen voor natuurfoto's,...
- Instelmogelijkheden: ik vindt de auto functie heel makkelijk maar indien er veel betere resultaten behaald kunnen worden door zelf dingen in te stellen wil ik dat best leren.
- Zoom: Ik vind dat best belangrijl. Ik zal wel bijna altijd zonder statief foto's nemen. Ik wil graag minimum 5 en elk beetje meer is heel fijn tot meer dan 10 zoom waarna elk beetje meer zoom mooi meegenomen is (Zelfs met optische beeldstabilisator aan zal de foto dan wel bewogen zijn).
- Formaat en gewicht: dSLR is te groot en zwaar (anders zou het de EOS 1000D worden). Ik heb mijn rug gebroken en op vakantie moet je vaak urenlang dingen meesleuren. Kleiner is natuurlijk beter.
- Ik zou het fijn vinden moest er bij weinig licht goede foto's genomen kunnen worden. Gigantisch veel ruis bij lage ISO is dus niet gewenst. Foto's op een feestje, op restaurant, op een verjaardag,... zijn meestal niet ideale lichtomstandigheden.
- Het is de bedoeling dat ik een foto neem (eventueel na wat instellingen te hebben aangepast op de camera) en deze dan op de computer zet en eventueel afprint. Het is niet de bedoeling dat ik allemaal bewerkingen doe op de computer.
Uiteraard heb ik zelf al gekeken naar camera's. Ik keek vooral naar:
- Panasonic LUMIX DMC-TZ5 (Voordeel: goedkoop Nadeel: Niet zo goed bij weinig licht)
- Panasonic LUMIX DMC-LX3 (Nadeel: Zo goed als geen zoom, 2,5 is echt heel weinig voor een camera om vakantiefoto's mee te schieten. Voordeel: Het zou een heel goede camera zijn, ook bij weinig licht)
- Panasonic LUMIX DMC-FZ28 (Nadeel: te groot en te zwaar. Voordeel: Ongeloofelijke zoom, kan vrij goed overweg met weinig licht)
- Canon Powershot G10 (Nadeel: Te groot en te zwaar, iets slechter bij weinig licht dan LX3 Voordeel: het feit dat ik hem voor de rest gewoon fantastisch vind)
Ik heb overigens niet speciaal een voorkeur voor Panasonic en indien jullie nog camera's spotten die voldoen aan mijn voorkeuren, laat het dan graag weten.
Dit zijn heel verschillende camera's maar ze spreken me allemaal aan. Helaas bestaat er niet een vrij compacte camera met superzoom en een goede fotokwaliteit die goed werkt onder niet ideale belichting.
Een ander punt dat ik me afvroeg: De G10 en LX3 zijn duidelijk een heel ander soort camera dan de TZ5. Schieten de eerste 2 camera's veel mooiere foto's dan de TZ5 ook al gebruik je de auto modus?
Een laatste punt: Wanneer ik een duurdere camera koop zoals de LX3 is het ook de bedoeling om er een stuk langer mee te doen.
Welk van deze camera's zouden jullie kiezen gegeven de informatie die ik heb gegeven?
Ik heb mijn vragen in bold gezet.
Heel erg bedankt om dit bericht door te lezen en nog meer bedankt als je antwoordt
Esben