Lovende reacties dus op de TZ5.... zijn er echter ook minpunten of aandachtspunten te benoemen ?
Er zijn zeker minpunten, zeker als je de fotos bekijkt van een spaanse review. Dan vind ik ze best tegen vallenVerwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:19:
Lovende reacties dus op de TZ5.... zijn er echter ook minpunten of aandachtspunten te benoemen ?
komt uit dit topic:catchingfire schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:01:
Hier een review/preview(?) voor de spaanstaligen onder ons (met wel veel plaatjes):
http://www.quesabesde.com...tz5-analisis-fotos,1_3979
catchingfire in "Panasonic DMC-TZ1/ TZ2 / TZ3: kleinste s..."
Verwijderd
Ok, ik ben van plan een digitale camera aan te schaffen en heb er het een en ander over gelezen, waaronder ook enkele topics op dit forum.
Ik zal hem voor verschillende hobbymatige doeleinden gebruiken, landschappen, portretten, vakantie fotos, objecten etc.
Ik wil graag iig de scherptediepte kunnen beinvloeden en het liefst filters kunnen plaatsen.
Sluitertijd en diafragma wil ik zowel handmatig kunnen instellen als automatisch.
Ik heb niet een al te groot budget, iig onder de 400 euro.
Ik kom er niet zo snel achter of ik een dslr nodig heb of meer dan genoeg aan een compact camera heb omdat ik toch een amateur ben hoewel ik graag de fijne kneepjes van het vak wil leren, hobbymatig.
Dus eigenlijk heb ik de volgende vragen:
Ik zal hem voor verschillende hobbymatige doeleinden gebruiken, landschappen, portretten, vakantie fotos, objecten etc.
Ik wil graag iig de scherptediepte kunnen beinvloeden en het liefst filters kunnen plaatsen.
Sluitertijd en diafragma wil ik zowel handmatig kunnen instellen als automatisch.
Ik heb niet een al te groot budget, iig onder de 400 euro.
Ik kom er niet zo snel achter of ik een dslr nodig heb of meer dan genoeg aan een compact camera heb omdat ik toch een amateur ben hoewel ik graag de fijne kneepjes van het vak wil leren, hobbymatig.
Dus eigenlijk heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn argumenten om, gekeken naar mijn eisen en budget, voor een dslr te kiezen boven een compact camera?
- Kunnen op beide typen camera's filters (bijv. polarisatie) geplaatst worden?
- Hoe zit het met verwisselbare lenzen, alleen mogelijk met slr? (in verschillende topics tegenstrijdige opmerkingen gelezen)
- Als ik bijvoorbeeld kijk naar canontypes: Ixus, Powershot, EOS, voldoen die alledrie aan mijn eisen? Kan iemand mij de belangrijkste verschillen vertellen?
Dat valt zeker tegen, erg jammer!low_n_slow schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:27:
[...]
Er zijn zeker minpunten, zeker als je de fotos bekijkt van een spaanse review. Dan vind ik ze best tegen vallen

[ Voor 25% gewijzigd door D1ON op 11-03-2008 18:38 ]
waar het ijs gesmolten is is geen ijs meer !
De F100fd biedt wel opties voor pixel-binning; dat betekent dat op 3MP je foto's zou kunnen maken met ISO 12800. Of dat een beetje fatsoenlijk werkt, zullen reviews uit moeten wijzen, maar volgens mij had de F50 dit niet (mijn F31 in ieder geval niet).Lennart_1337 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:55:
- Fuiji F100 -> moet nog uitkomen maar kwa ruis lijkt mij deze niet anders dan de F50 (of weet iemand iets dat ik niet weet?)
Ik ben ondertussen ook aan het kijken voor een nieuwe camera. Dit vooral omdat mijn oude camera een beetje kuren begint te vertonen. Ik vind de camera's van Fuji altijd erg mooi, maar bij de camera die ik nu heb (is een oudje Fuji S602Z) vind ik het vooral irritant dat wanneer je op de 'trigger' drukt het nog gerust een seconde duurtt voordat de foto genomen wordt.
Ik zat te kijken naar de Fuji S8000fd, wat ik een leuke camera vind, maar ik zou eigenlijk het liefst een snellere camera willen. Ik weet dus alleen niet of deze camera sneller is dan mijn oude.
De reviews op dpreview.com zijn op zich goed, maar toch behoorlijk wat minpunten.
De camera die ik zoek is dus ongeveer tussen de 3 en 400 euro. Iemand verder nog wat tips?
PS. Ik vind de f100fd er ook leuk uit zien, maar ik ben niet zo'n fan van die platte camera's.
Edit, ondertussen ook de Lumix FZ18 tegengekomen, ziet er goed uit :
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18
Ik zat te kijken naar de Fuji S8000fd, wat ik een leuke camera vind, maar ik zou eigenlijk het liefst een snellere camera willen. Ik weet dus alleen niet of deze camera sneller is dan mijn oude.
De reviews op dpreview.com zijn op zich goed, maar toch behoorlijk wat minpunten.
De camera die ik zoek is dus ongeveer tussen de 3 en 400 euro. Iemand verder nog wat tips?
PS. Ik vind de f100fd er ook leuk uit zien, maar ik ben niet zo'n fan van die platte camera's.
Edit, ondertussen ook de Lumix FZ18 tegengekomen, ziet er goed uit :
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18
[ Voor 6% gewijzigd door sorted.bits op 11-03-2008 22:59 ]
Niets slechts aan de foto's hoor. Beter dan de gemiddelde 9mp of 10mp camera.low_n_slow schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:27:
[...]
Er zijn zeker minpunten, zeker als je de fotos bekijkt van een spaanse review. Dan vind ik ze best tegen vallen
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Verwijderd
Hallo,
Ik ben zeer geintereseerd in de Sony DSC-T300
alleen overal op internet las ik slechte reviews over de T200 en las ook dat dat T300 nóg slechtere foto's heeft dan de T200.
Nu vraag ik me af, zijn het echt slechte foto's of zijn het slechte foto's in vergelijking met een camara van 500-600 euro?
ik zou deze camera willen gebruiken vooral voor vakantiefoto's (denk aan familie, vrienden, evt. gebouwen en wat natuurfoto's.
Ik las op internet over ISO over groothoek lens, sluitertijd ofzoiets, deze dingen zeggen mij helemaal niet, dus daar aan kan je wel zien hoe professioneel ik foto;s wil nemen
Ik zal ze waarschijnlijk ook nooit uitprinten op posterformaat
ik gebruik de Sony DSC-P32(hele oude digitale camera
) 3.2 megapixel, maar ik vind de foto's wel mooi! ik heb ook de Nokia N95 met een 5.0 megapixel camera van Carl Zeiss en daar ben ik ook wel tevreden over, alleen af en toe heb ik wel slechte foto;s ertussen zitten, wazig en het lijkt wel alsof het niet de juiste kleuren zijn ofzo. (maar het blijft een camera op je telefoon)
Zullen de foto;s beter zijn van de T300(T200) dan de N95? zo ja, veel beter?
Wie kan mij nuttige informatie geven en me wellicht over de streep trekken(of juist niet
)
Alvast heel erg bedankt!
Benny
Ik ben zeer geintereseerd in de Sony DSC-T300
alleen overal op internet las ik slechte reviews over de T200 en las ook dat dat T300 nóg slechtere foto's heeft dan de T200.
Nu vraag ik me af, zijn het echt slechte foto's of zijn het slechte foto's in vergelijking met een camara van 500-600 euro?
ik zou deze camera willen gebruiken vooral voor vakantiefoto's (denk aan familie, vrienden, evt. gebouwen en wat natuurfoto's.
Ik las op internet over ISO over groothoek lens, sluitertijd ofzoiets, deze dingen zeggen mij helemaal niet, dus daar aan kan je wel zien hoe professioneel ik foto;s wil nemen
Ik zal ze waarschijnlijk ook nooit uitprinten op posterformaat
ik gebruik de Sony DSC-P32(hele oude digitale camera
Zullen de foto;s beter zijn van de T300(T200) dan de N95? zo ja, veel beter?
Wie kan mij nuttige informatie geven en me wellicht over de streep trekken(of juist niet
Alvast heel erg bedankt!
Benny
Waarom je geld uitgeven aan die camera als er voor dat geld betere zijn?
Voor dat bedrag koop je bijv. een Fuji F100fd of een Canon 870.
Aan de andere kant, als je de foto's van je telefoon al goed vindt, is die Sony een prima keus
Voor dat bedrag koop je bijv. een Fuji F100fd of een Canon 870.
Aan de andere kant, als je de foto's van je telefoon al goed vindt, is die Sony een prima keus
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
ohw? ik vind het waardeloos slechte foto's. Dan kan je beter gewoon een goedkoop Canon cameratje voor 100-150 euro nemen met een lagere resolutie. Die pixels zeggen toch niks en je zal ze ook niet gebruiken. Zeker niet als de kwaliteit daardoor er flink op achteruit gaat.Mooooody schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:21:
[...]
Niets slechts aan de foto's hoor. Beter dan de gemiddelde 9mp of 10mp camera.
DPReview heeft nu een review van de Ricoh R8. In de test wordt deze vergeleken met o.a. de Lumix TZ3. Met name bij page6 zie je dat de Panasonic minder korrelig is.
De tests zeggen mij alleen niet zoveel. Als je slecht scoort op een aantal onderdelen van de test wil dit niet zeggen dat je kwalitatief slechte foto's maakt voor jouw eigen doeleinden. Kan iemand wat voor effect bepaalde resultaten hebben op foto's in "real life"?
Edit: Op de foto van de twee mannen in de pub zit wel erg veel ruis. Zal dit bij andere camera's anders zijn?
De tests zeggen mij alleen niet zoveel. Als je slecht scoort op een aantal onderdelen van de test wil dit niet zeggen dat je kwalitatief slechte foto's maakt voor jouw eigen doeleinden. Kan iemand wat voor effect bepaalde resultaten hebben op foto's in "real life"?
Edit: Op de foto van de twee mannen in de pub zit wel erg veel ruis. Zal dit bij andere camera's anders zijn?
[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 17-03-2008 22:52 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Verwijderd
Minder korrels, maar ook geen details.
Al past die ricoh wel veel sharpening toe, waardoor de korrels wel erg duidelijk naar voren komen.
Al past die ricoh wel veel sharpening toe, waardoor de korrels wel erg duidelijk naar voren komen.
Verwijderd
...ook nog wat negatieve kanttekeningen uit die testtimow schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:47:
DPReview heeft nu een review van de Ricoh R8. In de test wordt deze vergeleken met o.a. de Lumix TZ3. Met name bij page6 zie je dat de Panasonic minder korrelig is.
De tests zeggen mij alleen niet zoveel. Als je slecht scoort op een aantal onderdelen van de test wil dit niet zeggen dat je kwalitatief slechte foto's maakt voor jouw eigen doeleinden.
...maar ook een pluspuntDuring our studio tests we also found that white balance becomes very inaccurate at higher ISO settings. While it is pretty common for the blue sensitivity of digital cameras to gradually deteriorate as you increase ISO, on the R8 this happens very abruptly between ISO 200 and 400, resulting in visibly 'warmer' images at ISO 400 and above. There is not really an easy way to work around this, so be aware when shooting in low light.
[...]Purple fringing around high contrast edges is certainly not unique to the R8 but it is more extreme than on most compact cameras we have recently tested. The phenomenon occurs in the usual high contrast areas and can be over 10 pixels wide. Fringing of this dimension will be visible even on smaller prints. Other manufacturers (such as Panasonic) have managed to eliminate purple fringing through in-camera processing, maybe Ricoh should start thinking about implementing some clever anti-fringing algorithm in its camera firmware too.
...krijg wat gemengde gevoelens eerlijk gezegd over de R8.The R8's measured resolution is good for this class of camera. The image is reasonably clean although there are visible sharpening artifacts and some CA, neither of which will appear in a standard print. Edge to edge sharpness is excellent.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 11:06 ]
Ik heb de review ook gelezen. Idd een "mixed bag", om de woorden van Klaus Schroiff (Photozone.de) te gebruiken. Goeie lens met een flink zoombereik en als belangrijkste: groothoek! De CA is dan wel een minpunt. Verder schijnt hij fijn in gebruik te zijn (goeie controls en menu's). Daar houdt het dan zo'n beetje op.
Verwijderd
Aangezien mijn nieuwe Canon Ixus 860 binnen 4 dagen is overleden (lens wou niet meer terugschuiven) ben ik op zoek naar een nieuwe. Er bleek namelijk een hele Canon productielijn
van dusdanig slechte kwaliteit te zijn dat ze vrijwel allemaal zijn teruggekomen.
Nu zoek ik dus een nieuwe
Zou iemand mij hier advies kunnen geven?
Ik zoek een digitale camera met deze eigenschappen:
-compact
-niet veel ruis als donker
-goede kwaliteit filmpjes
-liefst 3 inch scherm.
-liefst meer dan 3x zoom
-liefst groothoek.
Dit is van belangrijk naar minder minder belangrijk. De eerste 3 wil ik zowieso erop hebben.
Nu is mijn oog gevallen op de volgende toestellen:
1. Fuji f100fd (als goede filmpjes, iig beter dan f50fd, en rest ook ok)(5x zoom, 28mm, 2.8inch)
2. Panasonic Lumix TZ5 (misschien minder in donker maar wel HD films)(10x zoom 28mm, 3 inch)
3. Panasonic Lumix FX500 (misschien minder in donker maar wel HD films)(5x zoom 25mm, 3 inch)
4. Sony T300 (nog weinig over bekend, wel 3.5inch touchscreen en 5x zoom zonder groothoek)(al verkrijgbaar)
Tenslotte mochten bovenstaande niet voldoen heb ik nog 2 canons gevonden die naar mijn idee een compromis sluiten tussen filmkwaliteit en fotokwaliteit bij minder licht (hoewel ik niet zo heel veel vertrouwen meer heb in Canon).
Dit zijn:
-Canon Ixus 90 (3x zoom, geen groothoek, 3 inch, wel leijk ding)
-Canon Ixus 970 (5x zoom, geen groothoek, 2.5 inch, stuk mooier)
Zouden jullie mij enig advies kunnen geven? Ik vind het namelijk erg moeilijk.
van dusdanig slechte kwaliteit te zijn dat ze vrijwel allemaal zijn teruggekomen.
Nu zoek ik dus een nieuwe
Zou iemand mij hier advies kunnen geven?
Ik zoek een digitale camera met deze eigenschappen:
-compact
-niet veel ruis als donker
-goede kwaliteit filmpjes
-liefst 3 inch scherm.
-liefst meer dan 3x zoom
-liefst groothoek.
Dit is van belangrijk naar minder minder belangrijk. De eerste 3 wil ik zowieso erop hebben.
Nu is mijn oog gevallen op de volgende toestellen:
1. Fuji f100fd (als goede filmpjes, iig beter dan f50fd, en rest ook ok)(5x zoom, 28mm, 2.8inch)
2. Panasonic Lumix TZ5 (misschien minder in donker maar wel HD films)(10x zoom 28mm, 3 inch)
3. Panasonic Lumix FX500 (misschien minder in donker maar wel HD films)(5x zoom 25mm, 3 inch)
4. Sony T300 (nog weinig over bekend, wel 3.5inch touchscreen en 5x zoom zonder groothoek)(al verkrijgbaar)
Tenslotte mochten bovenstaande niet voldoen heb ik nog 2 canons gevonden die naar mijn idee een compromis sluiten tussen filmkwaliteit en fotokwaliteit bij minder licht (hoewel ik niet zo heel veel vertrouwen meer heb in Canon).
Dit zijn:
-Canon Ixus 90 (3x zoom, geen groothoek, 3 inch, wel leijk ding)
-Canon Ixus 970 (5x zoom, geen groothoek, 2.5 inch, stuk mooier)
Zouden jullie mij enig advies kunnen geven? Ik vind het namelijk erg moeilijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 10:28 ]
De F100 staat in ieder geval al op Ebay met wat sample foto's http://cgi.ebay.com/ws/eB...me=STORE:PROMOBOX:NEWLIST
Foto 1: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_001.jpg
12MP 1/950s ISO100 F3,4 7mm
Foto 2: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_002.jpg
12MP 1/42s ISO400 F3,9 11mm
Foto 3: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_003.jpg
12MP 1/5s ISO400 F3,2 6mm
Foto 4: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_004.jpg
6MP 1/180s ISO100 F10 8mm
Foto 1: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_001.jpg
12MP 1/950s ISO100 F3,4 7mm
Foto 2: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_002.jpg
12MP 1/42s ISO400 F3,9 11mm
Foto 3: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_003.jpg
12MP 1/5s ISO400 F3,2 6mm
Foto 4: http://fujifilm.jp/person.../ff_finepixf100fd_004.jpg
6MP 1/180s ISO100 F10 8mm
[ Voor 59% gewijzigd door n00bs op 21-03-2008 11:42 ]
Verwijderd
Kijk, daar hebben we wat aan. Kan iemand die er verstand van heeft deze foto's beoordelen?
Qua ruis valt het in ieder geval tov mijn Canon S60 erg mee en ik denk ook tov vele andere kleinbeeld camera's. Hoe hij zich echter laat vergelijken met de oudere Fuji F series, laat ik over aan Dpreview
Het valt mij wel op dat bij een grote lensopening de foto's toch enigszins wat flets overkomen. Maar ook zonder een vergelijking in gelijke omstandigheden, vind ik dit toch lastig te beoordelen.
Kleuren zien er volgens mij redelijk natuurgetrouw uit alleen valt mij ook weer op dat er toch wat jpeg artifacts zichtbaar zijn. Ik weet niet wat de camerainstellingen waren maar je ziet gewoon detailverlies. Kan ook zijn dat er Sharpening en softwarematige ruisonderukking te sterk wordt toegepast.
Het valt mij wel op dat bij een grote lensopening de foto's toch enigszins wat flets overkomen. Maar ook zonder een vergelijking in gelijke omstandigheden, vind ik dit toch lastig te beoordelen.
Kleuren zien er volgens mij redelijk natuurgetrouw uit alleen valt mij ook weer op dat er toch wat jpeg artifacts zichtbaar zijn. Ik weet niet wat de camerainstellingen waren maar je ziet gewoon detailverlies. Kan ook zijn dat er Sharpening en softwarematige ruisonderukking te sterk wordt toegepast.
Verwijderd
Hij is iig over een weekje te koop als ik de webshops mag geloven. Neem aan dat er dan ook vrij snel een review op dpreview te vinden zal zijn
Zijn er compact camera's die in raw mode plaatjes kunnen schieten?
Ja, onder andere de Canon G9 en de meeste fuji's die op SLR's lijken.etimm schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:58:
Zijn er compact camera's die in raw mode plaatjes kunnen schieten?
Dat is toch niet echt compact-DG- schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:03:
[...]
Ja, onder andere de Canon G9 en de meeste fuji's die op SLR's lijken.
Verwijderd
mmm... ik 'moet' voor 10 april een camera hebben voor een vakantie. De Ricoh R8 lijkt af te vallen, gezien de genoemde 'mixed bag' gevoelens. De Panasonic TZ5 lijkt af te vallen door de ruis. De Fujji F100 lijkt nog een redelijke kandidaat.Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:56:
Hij is iig over een weekje te koop als ik de webshops mag geloven. Neem aan dat er dan ook vrij snel een review op dpreview te vinden zal zijn
En dan nog de Panasonmic FX35 tegen... met de 25 mm ultra-groothoek (imho erg prettig). 4x zoom, en in de 3 mp mode zelfs toch nog 7 maal zoom.
Wie heeft er kanttekeningen bij die FX35 (of andere tips).
Voorkeur voor camera is groothoek, minimaal 4x zoom, weing ruis, voldoende resultaat in mindere lichtomstandigheden.
[edit] De TZ4 is ook een goede op papier. Kost gelijk aan de FX35 ongeveer... maar ik vermoed weer ruis ?!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 13:48 ]
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de FX35 (en de Fujifilm f100fd). Op dpreview.com staan nu de eerste 3 user reviews van de FX35. Voor wat het waard is hoor, maar 2 ervan zijn erg negatief over de image quality.En dan nog de Panasonmic FX35 tegen... met de 25 mm ultra-groothoek (imho erg prettig). 4x zoom, en in de 3 mp mode zelfs toch nog 7 maal zoom.
Verwijderd
No offence maar ik denk dat iedereen die Panasonic zowieso beter kan laten schieten. Als ik zo die user reviews mag geloven zijn die nieuwe modellen waarschijnlijk niet veel beter dan bijv. de TZ3. Sony waarschijnlijk ook weer zelfde verhaal.
Ik vestig al mn hoop op de f100 en anders wordt het toch weer een Canon.
Verwijderd
....oke dan. Dan zou het idd de Fuji worden (met als 'min' de 'slechts' 5 x zoom, maar ik zit nu met 3 x. En 5x is volgens mij over het algemeen voldoende...). Kost zie ik nu, net als de Panasonic FX35 , ook net geen 300,- . De Fuji lijkt dus totch over te gaan blijven... nu nog ergens op voorraad hebben !Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:07:
No offence maar ik denk dat iedereen die Panasonic zowieso beter kan laten schieten. Als ik zo die user reviews mag geloven zijn die nieuwe modellen waarschijnlijk niet veel beter dan bijv. de TZ3. Sony waarschijnlijk ook weer zelfde verhaal.
Wat zijn kunnen de minpunten zijn aan de Fuji (naast gemis van aperture en shutter priority mode) ?
En welke Canon is dan wellicht nog een mogelijkheid (groothoek, minimaal 5 x zoom, voldoende in donkere omgeving.... etc).
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 10:05 ]
Ik vraag mij af in hoeverre de grote sensor van de FinePix een effect heeft op de kwaliteit van de foto's t.o.v. andere cams in de zelfde klasse. Op de website van FujiFilm staat er nl. niets over geschreven, terwijl de camera zich daarmee wel onderscheidt.
Voor mij is het nog steeds de FinePix F100FD vs. Caplio R8 en eventueel de LX2 of TZ5.
Op DPReview heb ik ze even naast elkaar gezet.
Voor mij is het nog steeds de FinePix F100FD vs. Caplio R8 en eventueel de LX2 of TZ5.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Verwijderd
...mooi rijtje. Dank je. Alleen die LX2 (hoewel wat ouder) is ook niet verkeerd. Zitten we alleen weer met de altijd terugkerende ruis bij Panasonic.timow schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 10:23:Voor mij is het nog steeds de FinePix F100FD vs. Caplio R8 en eventueel de LX2 of TZ5.
De aankomende Panasonic DMC-FX500 heeft trouwens ook een 25mm groothoek, 5 maal zoom...met touchscreen. wel wat duurder dan weer, rond de 430.- (...maar ja, die ruis he....)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 12:21 ]
Verwijderd
http://www.dpreview.com/reviews/canong9/page19.asptimow schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 10:23:
Ik vraag mij af in hoeverre de grote sensor van de FinePix een effect heeft op de kwaliteit van de foto's t.o.v. andere cams in de zelfde klasse. Op de website van FujiFilm staat er nl. niets over geschreven, terwijl de camera zich daarmee wel onderscheidt.
En kijk dan even naar het verschil in oplossend vermogen.
Verwijderd
...wat bedoel je ? Want daar zijn weer geheel andere camera's te zien in jou link dan in dat andere rijtje van Timow...Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:16:
[...]http://www.dpreview.com/reviews/canong9/page19.asp
En kijk dan even naar het verschil in oplossend vermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 12:21 ]
Verwijderd
Tsja..ik had hiervoor een ixus 860. Was voldoende in donkere omgeving (ook goede flitser) en had tevens groothoek. Echter was deze 'maar' 3x zoom. Voor de rest was ik erg te spreken over de camera (ondanks dat deze al na 4 dagen was overleden).Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 09:52:
[...]
En welke Canon is dan wellicht nog een mogelijkheid (groothoek, minimaal 5 x zoom, voldoende in donkere omgeving.... etc).
Voor de liefhebbers van de f100fd nog wat extra fotomateriaal:
http://digiarena.zive.cz/...=21&server=1&article=5199
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27256885
Ik ben een n00b op het gebied van fotografie maar ik vond ze er strak uitzien
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 21:52 ]
Verwijderd
....der is ook nog een Canon SD870Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:48:
[...]
Tsja..ik had hiervoor een ixus 860. Was voldoende in donkere omgeving (ook goede flitser) en had tevens groothoek. Echter was deze 'maar' 3x zoom. Voor de rest was ik erg te spreken over de camera (ondanks dat deze al na 4 dagen was overleden).
Dankje voor de foto's!Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:48:
[...]
Tsja..ik had hiervoor een ixus 860. Was voldoende in donkere omgeving (ook goede flitser) en had tevens groothoek. Echter was deze 'maar' 3x zoom. Voor de rest was ik erg te spreken over de camera (ondanks dat deze al na 4 dagen was overleden).
Voor de liefhebbers van de f100fd nog wat extra fotomateriaal:
http://digiarena.zive.cz/...=21&server=1&article=5199
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27256885
Ik ben een n00b op het gebied van fotografie maar ik vond ze er strak uitzien
Valt mij op als ik de foto's in de originele resolutie bekijk door de URL's te veranderen ik weer dezelfde conclusie trekt als hier: n00bs in "Welke digitale camera tussen de 250 en 5..."
De foto's zien er ontzettend nabewerkt uit. Veel compressie, softwaremarige ruisverwijdering en die grote sensor lijkt wel geen hol te werken zelfs bij lage ISO waarden vind ik mijn oude Canon S60 mooiere foto's maken.
Ik zocht een waardige opvolger en qua specificaties ziet die F100 er leuk uit, maar de prijs van meer dan 300 Euro is hij niet waard en naar mijn mening is de F31 een betere aanschaf.
Gemiste kans van Fuji, ik hoop dat veel reviewsites dit ook zullen erkennen en een goede kritiek neerzetten, zodat Fuji eventueel een firmware? update uit kan brengen of eventueel snel een nieuwe opvolger.
Verwijderd

...tja, maar die F31 mist de groothoek. En das wel weer jammer. Heb trouwens het idee dat je de F100 wel wat tekort doet met je mening, maar dat is dan gebaseerd op de forum info op DPreview van deze camera....n00bs schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 22:54:
[...]Ik zocht een waardige opvolger en qua specificaties ziet die F100 er leuk uit, maar de prijs van meer dan 300 Euro is hij niet waard en naar mijn mening is de F31 een betere aanschaf.
As a user of the F30 (and its predecessors), what the F100 impresses me most is a much better control over PF and "blown highlights". What's more, a wider zoom range, especially a wide angle (28mm 135 equivalent), is what I have been hoping for... So, IMO, it's quite a good all-rounder and a compact I'll love to carry everywhere day or night.
Perhaps the biggest bad news is that neither Aperture nor Shutter priority mode is available. Another little thing is that a spare battery may be needed – its battery life is roughly half of that of the F30.:-(
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 10:46 ]
Lost>
Bekijk eens de foto's van die andere site, verander de URL en je ziet alle foto's op ware groote. Dan valt meteen de enorme ruis en nabewerking op. Ik heb liever een camera die weinig aan nabewerking doet. Dat doe ik zelf wel met photoshop, dat wordt een stuk mooier. Maar ik heb nu ook foto's van de F100 proberen na te bewerken in photoshop wat ik al jaaaaren doe, maar het heeft gewoon geen zin. Er is zoveel detailverlies dat het allemaal weinig uitmaakt.
Al die anderen baseren hun mening op de foto's die geresized zijn, die zien er inderdaad erg goed uit!!!
En wat heb je aan een groothoeklens als de foto's zelf al slecht zijn? zoals gezegd mijn S60 waar ik niet meer tevreden mee ben, maakt nog mooiere foto's en dit met een kleinere sensor en een 4 jaar achterhaalde techniek.
Bekijk eens de foto's van die andere site, verander de URL en je ziet alle foto's op ware groote. Dan valt meteen de enorme ruis en nabewerking op. Ik heb liever een camera die weinig aan nabewerking doet. Dat doe ik zelf wel met photoshop, dat wordt een stuk mooier. Maar ik heb nu ook foto's van de F100 proberen na te bewerken in photoshop wat ik al jaaaaren doe, maar het heeft gewoon geen zin. Er is zoveel detailverlies dat het allemaal weinig uitmaakt.
Al die anderen baseren hun mening op de foto's die geresized zijn, die zien er inderdaad erg goed uit!!!
En wat heb je aan een groothoeklens als de foto's zelf al slecht zijn? zoals gezegd mijn S60 waar ik niet meer tevreden mee ben, maakt nog mooiere foto's en dit met een kleinere sensor en een 4 jaar achterhaalde techniek.
[ Voor 16% gewijzigd door n00bs op 23-03-2008 11:10 ]
Verwijderd
... okee, duidelijk. Maar wat blijft er dan nog over om aan te schaffen met een groothoek en goede kwaliteit ? En dan maar ook kijkende naar iets oudere modellen vrees ik, want de aankomende modellen lijken een voor een af te vallen (...en dat voor 10 apriln00bs schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:09:
Lost> [ ...overtuigend stukje tekst....]
Via Dpreview gezocht op de 28mm camera's. Krijg er slechts 10 (oude en aankomende): http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp ... maar krijg het idee dat deze niet kompleet is. Mis al panasonic....
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 11:40 ]
Tell me about it, ik raak langzamerhand gefrustreerd. Ik had echt mijn zinnen op de F100 gezet, totdat ik de foto's zag. Ik vind het een dikke teleurstelling. Mocht de camera op korte termijn 200 Euro gaan kosten dan zal ik hem zeker overwegen. Maar ~350 Euro vind ik hem echt niet waard.
Ik heb nu een S60 met een "groothoek"lens en ondanks zijn gewicht en formaat, zal ik die dan maar voorlopig houden.
Ik was sowieso al niet gecharmeerd van de filmfunctie in de F100, net als mijn camera MJPEG. Achterhaald, kost veel ruimte en geen HD optie.
Ik heb nu een S60 met een "groothoek"lens en ondanks zijn gewicht en formaat, zal ik die dan maar voorlopig houden.
Ik was sowieso al niet gecharmeerd van de filmfunctie in de F100, net als mijn camera MJPEG. Achterhaald, kost veel ruimte en geen HD optie.
Verwijderd
...herkenbaar allkemaal. Maar geef de moed niet op, want ik heb er zojuist nog een gevonden.n00bs schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:04:
Tell me about it, ik raak langzamerhand gefrustreerd. Ik had echt mijn zinnen op de F100 gezet, totdat ik de foto's zag.
De Casio Exilim Z100. 28mm en 4 x zoom (welke op te blazen is tot 22,8 x zoom (door een verlaging van 10mp naar 5 mp)). een ontspanningsvertraging van slechts 0.008 seconden. Super life battery.En nog wel veel meer aardige zaken (Prijs rond de 220.-)..... http://www.exilim.de/nl/exilimzoom/exz100blue/
Er is ook nog de Z200. Heeft een CCD shift anti shake-functie. Rond de 260 euro.
Lijkt mij erg veel functies bieden tegen een zeer schappelijke prijs.....
Iemand die hier (grote) kanttekeningen tegen kan maken (ruis, kwaliteit etc...) ?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 18:20 ]
Geen echt oordeel, maar die auto-verpruts framing feature is wel grappig:
http://www.exilim.de/nl/e...ing/#handling/autoframing
In dat voorbeeld had je zonder autoframing een leuke foto gehad en nu zit je met een vanonder afgeknipte foto waardoor je niet weet of die hond nu ergens op zit of in de lucht zweeft.
Ongetwijfeld leuk voor de simpele consument die altijd alles netjes in het midden v/d foto wil hebben..
In dat voorbeeld had je zonder autoframing een leuke foto gehad en nu zit je met een vanonder afgeknipte foto waardoor je niet weet of die hond nu ergens op zit of in de lucht zweeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Atomsk op 24-03-2008 17:10 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
...ach, dat is maar een mogelijke methode om een plaatje te schieten. Niet gebruiken is waarschijnlijk de beste optie voor deze ´grap´Atomsk schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:09:
Geen echt oordeel, maar die auto-verpruts framing feature is wel grappig:
De Casio Exilim Z200 spreekt mij in ieder geval erg aan, ook gezien de prijs t.v de mogelijkheden. Nu nog een goed kwaliteitsreview (die nu wel eens goed uitpakt mbt ruis) en dat wordt het deze...
(...maar ook de Z200 is nog nergens op voorraad....
Edit... En ook de aankomende Nikon S600 heeft een 28mm en 4 x zoom.... rond de 275 euro.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 21:42 ]
Om nog even terug te komen op mijn lijstje...
Het grote voordeel van de FinePix t.o.v. de R8 is dat je de sluitertijd en het diafragma zelf kunt instellen. Op de R8 kun je daarentegen handmatig focussen wat de FinePix weer niet kan. Maar het allergrootste voordeel is volgens mij de grotere sensor. Ik weet alleen nog niet hoeveel effect het in de praktijk heeft. Ben dus erg benieuwd naar wat testfoto's. De FinePix en de R8 zijn inmiddels bij een paar winkels in NL te koop.
Het grote voordeel van de FinePix t.o.v. de R8 is dat je de sluitertijd en het diafragma zelf kunt instellen. Op de R8 kun je daarentegen handmatig focussen wat de FinePix weer niet kan. Maar het allergrootste voordeel is volgens mij de grotere sensor. Ik weet alleen nog niet hoeveel effect het in de praktijk heeft. Ben dus erg benieuwd naar wat testfoto's. De FinePix en de R8 zijn inmiddels bij een paar winkels in NL te koop.
Verwijderd
Grotere sensor geeft bij gelijke MP minder ruis. Een groot voordeel dus imo.timow schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:10:Maar het allergrootste voordeel is volgens mij de grotere sensor. Ik weet alleen nog niet hoeveel effect het in de praktijk heeft.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 22:25 ]
Van de R8 is een full review: http://www.dpreview.com/reviews/ricohr8/page11.asp
recommended (persoonlijk ga ik alleen voor camera's die highly recommended zijn).
recommended (persoonlijk ga ik alleen voor camera's die highly recommended zijn).
n00bs, iknow, alleen nu nog de foto's van de FujiFilm. Bij de foto's van de R8 in het donker zie ik alleen te veel ruis.
Edit: vooral op de foto van die twee mannen in de pub is erg slecht.
Edit: vooral op de foto van die twee mannen in de pub is erg slecht.
[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 24-03-2008 22:34 ]
Verwijderd
Begin het een beetje zat te worden, die (mogelijk) tegenvallende resultaten van de nieuwe lichting 28mm camera's ...aangezien de tijd dringt (...vakantie over een week of 2...) ben ik daarom geneigd naar de Casio EX-Z1080 over te stappen. Deze heeft in ieder geval de zekerheid mooie platen te schieten. En kost tussen de 150,- en 200.-. De Casio Z100 brengt nog iets twijfel, aangezien er nog geen resultaten van zijn.
[edit] Nadeel van de Casio Z100 is , zie ik nu, de kleinere sensor (1/2.3 inch CCD) t.o.v de Z1080
(1/ 1.75 inch CCD), bij een gelijk aantal MP (10.4 MP). Kwaliteit zou dus minder zijn bij de Z100.
uitleg sensor formaat: http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp
[edit] Nadeel van de Casio Z100 is , zie ik nu, de kleinere sensor (1/2.3 inch CCD) t.o.v de Z1080
(1/ 1.75 inch CCD), bij een gelijk aantal MP (10.4 MP). Kwaliteit zou dus minder zijn bij de Z100.
uitleg sensor formaat: http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 10:49 ]
Ik twijfelde tussen de Ixus 960 en ixus 970.
Maar ga wrs voor de laatste aangezien daar wat verbeteringen in zitten.
Die 12 ipv 10 MP kan me gestolen worden
Maar ga wrs voor de laatste aangezien daar wat verbeteringen in zitten.
Die 12 ipv 10 MP kan me gestolen worden
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Het is niet zo dat elke sensor die maar groter is ook beter presteert natuurlijk, was het maar zo simpel.Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:35:
Begin het een beetje zat te worden, die (mogelijk) tegenvallende resultaten van de nieuwe lichting 28mm camera's ...aangezien de tijd dringt (...vakantie over een week of 2...) ben ik daarom geneigd naar de Casio EX-Z1080 over te stappen. Deze heeft in ieder geval de zekerheid mooie platen te schieten. En kost tussen de 150,- en 200.-. De Casio Z100 brengt nog iets twijfel, aangezien er nog geen resultaten van zijn.
Om nou op basis van sensor een conclusie te trekken is wat krom. Dat veel pixels op een kleine sensor proppen niet helpt ok, maar technologie staat niet stil.
De 30D sensor is kleiner dan die van mijn oude D50 van nikon, maar geloof me dat die laatste me een stuk beter bevalt.
Verwijderd
Hier nog een aardig stukje over het nut van 28mm, met daarbij de keus tussen de Z100/Z200 en de Z1080 van Casio....
Vraagje: Heeft iemand hier de Casio Z1080 eigenlijk ? Dit ivm wat aanvullende ervaringen/kanttekeningen (naast positieve berichten op kieskeurig en DPreview...).
Het gehele relaas, met veel boeiende info om over na te denken, zie je hier: http://forums.dpreview.co...sage=26924655&q=z100&qf=mSo, get out of the thought that 28mm just gives you MORE. It could just give you more distortion on people. For landscapes, you can always use stitch software. And I find that landscapes and cityscapes really need more than a 28mm view.
Another reason that z1080 is better: The sensor is larger sized. it is a 1/1.7 sensor where as the Casio Ex-z100 is smaller. You will get more quality from the larger sensor. Perhaps the quality will be the same as a Canon G9 which has the larger sensor, too. Few of the point and shoots have the larger sensor. But the Casio z1080 has it.
Vraagje: Heeft iemand hier de Casio Z1080 eigenlijk ? Dit ivm wat aanvullende ervaringen/kanttekeningen (naast positieve berichten op kieskeurig en DPreview...).
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 11:59 ]
Verwijderd
Ik zie net dat de nieuwe Ixus 970 tov. de ixus 960 2 megapixel minder heeft maar (volgens mij) wel een veel grotere sensor. Houdt dit in dat dit ook een toestelletje is om in de gaten te houden? (aangezien de 960 ook al vrij goed presteerde)Nomad schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:29:
[...]
Het is niet zo dat elke sensor die maar groter is ook beter presteert natuurlijk, was het maar zo simpel.
Om nou op basis van sensor een conclusie te trekken is wat krom. Dat veel pixels op een kleine sensor proppen niet helpt ok, maar technologie staat niet stil.
http://www.canon.nl/for_h...eras/digital_camera/ixus/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 13:46 ]
Als ik hier: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/ kijk vind ik enkel een 950 en daar staat dat de sensor groter is dan de sensor volgens CanonVerwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:45:
[...]
Ik zie net dat de nieuwe Ixus 970 tov. de ixus 960 2 megapixel minder heeft maar (volgens mij) wel een veel grotere sensor. Houdt dit in dat dit ook een toestelletje is om in de gaten te houden? (aangezien de 960 ook al vrij goed presteerde)
http://www.canon.nl/for_h...eras/digital_camera/ixus/

De 960 en 970 staan sowieso niet op Dpreview
Overigens de link die jij geeft is heel duidelijk te zien dat de 970 juist een veel kleinere! sensor heeft dan de 960.
Maar binnenshuis is het volgens mij wel een redelijke toevoeging, ik heb nog wel eens dat je graag nog een stap achteruit zou doen om alles op beeld te krijgen, maar dan tegen de muur stootVerwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:48:
Hier nog een aardig stukje over het nut van 28mm, met daarbij de keus tussen de Z100/Z200 en de Z1080 van Casio....
Die 28mm is voor mij ook het twijfelgeval tussen de Panasonic FZ8 en FZ18 ... 80 euro meer voor die 28mm functionaliteit vind ik eigenlijk teveel geld. Daarom de TZ3 maar als optie aangehaald omdat die over 28mm beschikt, maar heb toch liever een volwaardige camera (kwa vasthouden), lastig lastig
Verwijderd
Bij dpreview staan ze idd alleen nog maar bij aangekondigd. Nog niet in het lijstje.n00bs schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:09:
[...]
Als ik hier: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/ kijk vind ik enkel een 950 en daar staat dat de sensor groter is dan de sensor volgens Canon![]()
De 960 en 970 staan sowieso niet op Dpreview![]()
Overigens de link die jij geeft is heel duidelijk te zien dat de 970 juist een veel kleinere! sensor heeft dan de 960.
Over die grootte..denk dat dat mijn fout is. Ik dacht dat 1/2.3 groter is dan 1/1.7
My bad!

Overigens staan er van de f100fd weer veel mooie samples op hoge iso waarden op dpreview.
Misschien de moeite waard om even te kijken:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27305577
Staan heel veel lovende reacties bij (schijnt beter te presteren dan de f31fd).
N00bs, zou jij daar nog even naar kunnen kijken?
Jammer dat ik er zelf zo weinig verstand van heb
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 14:18 ]
Volgens mij is hij niet helemaal goed bij z'n hoofd. Eerst 28mm als ongeschikt afschilderen en dan een Sigma DP-1 met 28mm lens aanraden. Ik vind het maar een onsamenhangend verhaal.Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:48:
[...]
Het gehele relaas, met veel boeiende info om over na te denken, zie je hier: http://forums.dpreview.co...sage=26924655&q=z100&qf=m
[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-03-2008 14:32 ]
Hier staan de foto's met volledige EXIF informatie: http://www.fotop.net/anskar/f100fdVerwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:12:
[...]
Bij dpreview staan ze idd alleen nog maar bij aangekondigd. Nog niet in het lijstje.
Over die grootte..denk dat dat mijn fout is. Ik dacht dat 1/2.3 groter is dan 1/1.7
My bad!![]()
Overigens staan er van de f100fd weer veel mooie samples op hoge iso waarden op dpreview.
Misschien de moeite waard om even te kijken:
http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27305577
Staan heel veel lovende reacties bij (schijnt beter te presteren dan de f31fd).
N00bs, zou jij daar nog even naar kunnen kijken?
Jammer dat ik er zelf zo weinig verstand van heb
Echter zijn alle foto's geresized (640x480). Op Dpreview vroeg iemand al naar de 100% full size pictures, maar alleen op dat punt reageerde de gebruiker (verdacht) niet.
Geresized zien bijna alle foto's van bijna elke camera er goed uit, dus ik vind dit weer nietszeggend en ik weet niet wat hij nog verder in photoshop bewerkt heeft.
Het blijft wachten op een objectieve review.
Verwijderd
Hoop dat ie idd snel gaat komen. Ik kan op dit moment namelijk ook een gloednieuwe f30fd krijgen voor 250 euro. Zit dus erg te twijfelen.
Ik hoop het ook, mijn S60 is al vele malen gevallen
en ik vind hem toch te lomp (groot en zwaar) om overal mee naar toe te nemen. Daarnaast ben ik niet te spreken over de performance bij ISO ratings hoger dan 100 waarmee de camera voor sfeerfoto's 's avonds al erg moeilijk te gebruiken is (al kan je na veel oefenen ook daar toch mooie foto's mee schieten). Ook vind ik de S60 erg traag met eigenlijk alles.
Verwijderd
Mijn Canon ixus 860 hoefde ik niet eens te laten vallen. Die heeft er na 4 dagen zelf al de brui aan gegeven. Ik wilde em vooral gebruiken voor parties maar daar is het niet eens meer van gekomen
Filmpjes waren overigens wel erg goed wat ik nu eigelijk ook weer zoek.
[edit]heb op dpreview gevraagd om 100% crops. Hopelijk hebben we daar dan wat aan

Filmpjes waren overigens wel erg goed wat ik nu eigelijk ook weer zoek.
[edit]heb op dpreview gevraagd om 100% crops. Hopelijk hebben we daar dan wat aan
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 15:30 ]
Mijn Canon S60 is op zich wel erg stevig. Zitten echt grote deuken in de body, hele fles vodka-7up eroverheen gegaan, zand, regen, sneeuw.
Wel paar keer opengemaakt om schoon te maken, maar tot nu toe heeft hij wel alles overleeft waar vele andere camera's allang het opgegeven hadden
Wel paar keer opengemaakt om schoon te maken, maar tot nu toe heeft hij wel alles overleeft waar vele andere camera's allang het opgegeven hadden
Heb gister bij bol.com (279 euro) de f100fd besteld
5-7 dagen levertijd, kan niet wachten
Ik ben ook aan het kijken naar een 28mm compact camera.
Mijn voorkeur gaat tot nog toe uit naar de Canon IXUS 860IS.
Mijn voorkeur gaat tot nog toe uit naar de Canon IXUS 860IS.
Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen en ik hoop voor jou dat de camera goed bevaltsiraic schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:09:
Heb gister bij bol.com (279 euro) de f100fd besteld5-7 dagen levertijd, kan niet wachten
Stel de camera goed in en post ons dan wat full size pictures en laat even weten hoe het menu bevalt voor de programma modes.
Verwijderd
Die levertijd staat er al een weeksiraic schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:09:
Heb gister bij bol.com (279 euro) de f100fd besteld5-7 dagen levertijd, kan niet wachten
Maargoed, ik sta op het punt om deze fuji f31fd te kopen voor 250 euro:
http://fotografie.marktpl...2cCg%3D%3D&fta_ind=1&fs=1
Er zit dus wel een klein deukje rechtsboven in de hoek.
Wat denken jullie? Moet ik dit doen? Het vervelende is dat er geen geheugenkaart bij zit terwijl ik thuis wel een sd-hc kaart van 16 gb heb liggen die nu ongebruikt zal blijven
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 20:02 ]
250 euro voor een 2e hands F31? best duur... maar goed het is jouw geld. Ik zou persoonlijk lekker die review afwachten van de F100.Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:54:
[...]
Die levertijd staat er al een week(heb vandaag zelfs nog contact gehad met fuji en het zal pas half april worden)
Maargoed, ik sta op het punt om deze fuji f31fd te kopen voor 250 euro:
http://fotografie.marktpl...1fd-compleet-in-doos-met-
Er zit dus wel een klein deukje rechtsboven in de hoek.
Wat denken jullie? Moet ik dit doen? Het vervelende is dat er geen geheugenkaart bij zit terwijl ik thuis wel een sd-hc kaart van 16 gb heb liggen die nu ongebruikt zal blijven
Als het pas half April wordt, zou ik die order annuleren. Want de prijs zal ondanks dat hij nog niet leverbaar is gewoon nog dalen.
[ Voor 75% gewijzigd door n00bs op 25-03-2008 20:01 ]
Verwijderd
Misschien ben ik idd wel gewoon te overhaastig bezig. Na het overlijden van mn ixus 860 wil ik gewoon weer zsm een nieuwe. Denk dat ik idd nog maar even ga wachten op de review dan.n00bs schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:00:
[...]
250 euro voor een 2e hands F31? best duur... maar goed het is jouw geld. Ik zou persoonlijk lekker die review afwachten van de F100.
Niet meer 100x per dag F5'en op dpreview scheelt denk ook wel
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 20:47 ]
Vreemd dat er op dit moment geen toestel bestaat waar iedereen lyrisch over is, net als destijds bij de Fuji F30/31.Ook ik kan niet kiezen.
Aangezien ik in ieder geval groothoek wens, wacht ik voorlopig op recensies van de Fuji f100fd, de Nikon S600 en de Panasonic TZ4/5.
Ik zag trouwens net bij MM dat de Fuji F20 nog gewoon te koop is voor maar 129 euro. Prima basistoestel met uitstekende recensies bij dpreview.
Aangezien ik in ieder geval groothoek wens, wacht ik voorlopig op recensies van de Fuji f100fd, de Nikon S600 en de Panasonic TZ4/5.
Ik zag trouwens net bij MM dat de Fuji F20 nog gewoon te koop is voor maar 129 euro. Prima basistoestel met uitstekende recensies bij dpreview.
Verwijderd
die van de Panasonic TZ-5 is eral hoor de review:
http://www.cameralabs.com...sonic_Lumix_DMC_TZ5_TZ15/
Ik ga dan liever voor de Powershot G-9
Ik ga dan liever voor de Powershot G-9
Ik ben dus op zoek naar:pjotter1965 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:17:
Vreemd dat er op dit moment geen toestel bestaat waar iedereen lyrisch over is, net als destijds bij de Fuji F30/31.Ook ik kan niet kiezen.
- compacte camera (makkelijk in een broekzak)
- relatief lichte camera (onder de 200 gram)
- weinig ruis
- goede en natuurgetrouwe kleurweergave
- zo min mogelijk postprocessing
- snel (menu, weergave, focussing etc)
- weinig energieverbruik ook met flash
- goede avond sfeerfoto's
- optical stabilisation
- makkelijk en snel switchen tussen verschillende foto en filmmodus
- liefst HD film mogelijkheid
- duidelijk display ook bij veel zonlicht
- dynamisch bereik (weinig clipping met vol licht, mooi contrast)
- stevig liefs enigszins wat spatwaterdicht of zelfs waterdicht
- minimaal 3x optische zoom
[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 25-03-2008 22:38 ]
Ook van de Panasonic FX35 is er een review:Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:21:
die van de Panasonic TZ-5 is eral hoor de review:
http://www.cameralabs.com...onic_Lumix_DMC-FX35_FX36/
Niet echt goede foto's, lijkt mij een ander prijssegment dan 250-500 Euro.jurk738 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:34:
[...]
Ook van de Panasonic FX35 is er een review:
http://www.cameralabs.com...onic_Lumix_DMC-FX35_FX36/
[ Voor 12% gewijzigd door n00bs op 25-03-2008 22:47 ]
Verwijderd
...en dat doet mij ook zo erg twijfelen. Op dit moment tussen de Casio Z1080 en de Z100.[TAG]Speedy schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:09:
[...]
Maar binnenshuis is het volgens mij wel een redelijke toevoeging, ik heb nog wel eens dat je graag nog een stap achteruit zou doen om alles op beeld te krijgen, maar dan tegen de muur stoot
Misschien een suffe gedachte, maar kan je bijvoorbeeld op de Z100 (of een andere kamera met een kleinere sensor t.o.v veel MP) de MP's in de instellingen niet lager zetten (want 6 of 8 MP vindt ik nog voldoende), zodat de 'sensor belasting' minder is ? Daarmee zou je dus de ruis verminderen...
Of zeg ik nu iets heel erg doms

ga ik doenn00bs schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:43:
[...]
Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen en ik hoop voor jou dat de camera goed bevalt![]()
Stel de camera goed in en post ons dan wat full size pictures en laat even weten hoe het menu bevalt voor de programma modes.
Ik ken het, ben er al sinds januari beetje verslaafd aan, hoop dat het wat minder wordt nu ik mijn keuze heb gemaakt... kost best veel tijdVerwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:08:
[...]
Niet meer 100x per dag F5'en op dpreview scheelt denk ook wel
@LOST: De ruis wordt helaas niet minder door een lagere resolutie JPEG in te stellen. Hij wordt alleen wat uitgesmeerd. De camera maakt de foto met nog steeds dezelfde 'sensor belasting'; er wordt alleen een hoop ruwe data weggegooid, vziw.
Verwijderd
Twijfel...die Casio Z1080 is een zekere zaak. Die doet het goed. Maar de Z100 (met kleinere sensor) maar met 28mm is vanwege die groothoek toch wel erg fijn (binnenshuis. landschap) ..tja,... ik zou bijna de gok nemen, maar vrees teveel voor ruis verhaal... Wie helpt mijAham brahmasmi schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:05:
@LOST: De ruis wordt helaas niet minder door een lagere resolutie JPEG in te stellen.
De Z100 is al verkrijgbaar, maar niemand hier die m toevallig heeft ? (...volgens de hulpzame knaap bij de MM is de Z100 trouwens de opvolger van de Z1080, die eruit zou gaan...)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 11:22 ]
Maar met pixel-binning wat volgend mij de f100 heeft is het toch wel een ander verhaal?Aham brahmasmi schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:05:
@LOST: De ruis wordt helaas niet minder door een lagere resolutie JPEG in te stellen. Hij wordt alleen wat uitgesmeerd. De camera maakt de foto met nog steeds dezelfde 'sensor belasting'; er wordt alleen een hoop ruwe data weggegooid, vziw.
Verwijderd
Nou, ik heb de Casio Z100 besteld. De gok genomen zeg maar... kan de 28mm niet uit mijn hoofd zetten, aangezien ik deze toch wel eens mis bij mijin huidige (maar uit elkaar vallende) powershot A60. Besteld bij Digitalstreet. Snelle levering als ik het zo lees.
Zou kunnen, maar dat is toch iets anders dan gewoon een lagere jpeg kwaliteit instellen. Ik zie in reviews nooit dat ze de ruis ook bij lagere resolutie testen...Lennart_1337 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:35:
[...]
Maar met pixel-binning wat volgend mij de f100 heeft is het toch wel een ander verhaal?
De Panasonic FX35 kost anders (voorlopig) meer dan 250 euri:n00bs schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:41:
[...]
Niet echt goede foto's, lijkt mij een ander prijssegment dan 250-500 Euro.
http://tweakers.net/price...sonic-lumix-dmc-fx35.html
Verwijderd
ik was vandaag weer even bezig om te proberen de f100 te vergelijken met de f30.
Daarvoor had ik deze 2 galleries gebruikt met vergelijkbare (100%) foto's:
f30: http://dejikamesample.seesaa.net/
f100: http://f100fd.seesaa.net/
Met name als je deze 2 foto's vergelijkt (het stuk bij de smalle ramen midden-boven) krijg ik het gevoel dat de f100 kwa iso prestaties heel weinig verschilt van de f30:
http://dejikamesample.up.seesaa.net/image/hankyu.jpg
http://f100fd.up.seesaa.net/image/ISO800_DR400_033.JPG
Verder zocht ik ook een camera die goede film mogelijkheden heeft.
In de gallery van de f100 staan 4 filmpjes die (als ik ze vergelijk met mijn wijlen ixus 860) ook erg goed zijn.
Op dit moment ben ik er dus vrij zeker van dat het de f100 gaat worden (tenzij noobs weer aangeeft dat ik onzin praat)
(ik hoop bovendien niet dat ik nu het topic zit vol te spammen)
Daarvoor had ik deze 2 galleries gebruikt met vergelijkbare (100%) foto's:
f30: http://dejikamesample.seesaa.net/
f100: http://f100fd.seesaa.net/
Met name als je deze 2 foto's vergelijkt (het stuk bij de smalle ramen midden-boven) krijg ik het gevoel dat de f100 kwa iso prestaties heel weinig verschilt van de f30:
http://dejikamesample.up.seesaa.net/image/hankyu.jpg
http://f100fd.up.seesaa.net/image/ISO800_DR400_033.JPG
Verder zocht ik ook een camera die goede film mogelijkheden heeft.
In de gallery van de f100 staan 4 filmpjes die (als ik ze vergelijk met mijn wijlen ixus 860) ook erg goed zijn.
Op dit moment ben ik er dus vrij zeker van dat het de f100 gaat worden (tenzij noobs weer aangeeft dat ik onzin praat)
(ik hoop bovendien niet dat ik nu het topic zit vol te spammen)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 19:00 ]
Dan zou ik persoonlijk toch voor een goedkopere Canon gaan of een Fuji F serie camera.jurk738 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:42:
[...]
De Panasonic FX35 kost anders (voorlopig) meer dan 250 euri:
http://tweakers.net/price...sonic-lumix-dmc-fx35.html
Weet iemand welke compact camera's waterdicht zijn tot een meter of 2?
Verwijderd
Volgens mij ontwikkelt sealife waterproof compact camera's. Maar of deze een beetje goed zijn weet ik ook niet.
Btw. Waarom heeft niemand hier interesse in de Powershot G9 of de Sigma DP1.
Vooral die laatste schijnt vergelijkbaar te zijn met een spiegelreflex.
http://www.dpreview.com/news/0801/08013108sigmadp1.asp#specs
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 19:56 ]
Kwalitatief zal het zeker een mooie camera zijn, maar qua functionaliteit is het wat minder. Geen optische zoom vind ik alweer een no-go.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:04:
Volgens mij ontwikkelt sealife waterproof compact camera's. Maar of deze een beetje goed zijn weet ik ook niet.
Er is wel degelijk interesse in de G9 hier geuit. Hij heeft alleen toch flink wat zwakke kanten.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:04:
Edit: Review van een andere camera die qua prijs net onder de G9 zit en qua features vergelijkbaar is (o.a. RAW): http://www.luminous-lands...cameras/ricoh-gx100.shtml
Leuke review vind ik. Bijna ~370 euro is me teveel voor een compact 'voor erbij', maar het is wel een erg interessant camera'tje.
[ Voor 36% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-03-2008 23:41 ]
Na (eindeloos) zoeken heb ik de G9 in beschouwing genomen, maar goed dat laadt het budget niet toe.
dus nu kijk ik naar de ixus serie
dus nu kijk ik naar de ixus serie
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Verwijderd
Dat was me idd ook al opgevallen (afgezien van het prijskaartje van 800 euro). Erg jammer dat er geen camera is die gewoon dat heeft wat ik wil hebben (enige aanschaf waar ik dat ooit mee heb gehad).n00bs schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:46:
[...]
Kwalitatief zal het zeker een mooie camera zijn, maar qua functionaliteit is het wat minder. Geen optische zoom vind ik alweer een no-go.
Ja volgens mij moet je flink wat ervaring hebben om er fatsoenlijke foto's mee te kunnen maken.Aham brahmasmi schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:45:
[...]
Er is wel degelijk interesse in de G9 hier geuit. Hij heeft alleen toch flink wat zwakke kanten.
Waarom denk je dat? De minpunten zijn meer het gebrek aan meerwaarde die het toestel biedt t.o.v. lager geprijsde compacts.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:11:
[...]
Ja volgens mij moet je flink wat ervaring hebben om er fatsoenlijke foto's mee te kunnen maken.
De Fuji F100fd is voor mij van de baan! ik mag hopen dat Fuji dit algemene probleem gaat oplossen, maar het lijkt op een zeer groot probleem zowel in de batch uit Japan als uit China!!!
Algemeen Fuji F100fd probleem op hogere ISO settings http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27330596
Algemeen Fuji F100fd probleem op hogere ISO settings http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27330596
[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 27-03-2008 15:05 ]
Verwijderd
..oef ! Wat een doffe ellende zeg. Dat verwacht je toch niet dit toestel met z'n hoge verwachtingen. Blij dat ik die niet 'op de gok' heb gekocht deze week... ...en laat de Z100 nu niet ook zo'n verassing hebben...n00bs schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:01:Algemeen Fuji F100fd probleem op hogere ISO settings http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27330596
Verwijderd
Ik heb het ook gelezen maar is dat niet een beetje erg voorbarig wat je nu zegt? Ik had ook een Ixus 860 met een productiefout waarna achteraf bleek dat een hele serie terug moest. Dit betekent nog niet dat het toestel zelf slecht is.n00bs schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:01:
De Fuji F100fd is voor mij van de baan! ik mag hopen dat Fuji dit algemene probleem gaat oplossen, maar het lijkt op een zeer groot probleem zowel in de batch uit Japan als uit China!!!
Ik heb zoiets van..ik laat de spleetogen lekker de eerste batches uitproberen en dan horen we vanzelf wel als er wat mis mee is (en waar we op moeten letten). Als het eenmaal zo ver is dat de f100 ook hier verkrijgbaar is, dan ga ik zowieso eerst uitgebreid in de winkel testen voordat ik em meeneem.
Haha ja ik hoop ook dat er ook nog wat positieve geluiden komen. Anders moet het toch maar de canon 860is worden.
Verwijderd
Die heb ik dus ook gehad. Die zou ik zowieso niet nemen. De laatste tijd schijnt Canon hele slechte kwaliteit materiaal te gebruiken voor zn high end (ixus xxx) modellen.
F100fd review: http://www.avbuzz.com/aud...803/fujifilm-f100/3/0.htm
http://www.avbuzz.com/audio-video/200803/fujifilm-f100/0.htm
Nog een review: http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27256885
http://www.avbuzz.com/audio-video/200803/fujifilm-f100/0.htm
Nog een review: http://forums.dpreview.co...rum=1012&message=27256885
[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 28-03-2008 10:10 ]
Die Kerel van die laatste review link kan een aardig plaatje schieten en is toch behoorlijk positief over de F100FD .
Ja alleen ik zie dus wel dat meerdere users ook bij de betreffende foto's weer die paarse gloed zien. In ieder geval durf ik wel te stellen dat die eerste batch behoorlijk brak is. CCD die brak is?
Bij welke van die foto's zie jij precies paarse gloed ???
PS,
Ik heb het hele draadje doorgelezen maar zie niemand het over " paarse gloed " hebben .
PS,
Ik heb het hele draadje doorgelezen maar zie niemand het over " paarse gloed " hebben .
[ Voor 46% gewijzigd door casey120 op 28-03-2008 14:15 ]
Sorry, dat is in het daarje op dprview waar ik die Chineze linkjes uit heb. Die foto's van die mevrouw dus.casey120 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:07:
Bij welke van die foto's zie jij precies paarse gloed ???
PS,
Het duurt gigantisch lang om die plaatjes in te laden maar inderdaad , dat ISO 400 stadsgezicht heeft een zweem van rose aan het linker randje van de foto maar dan moet je verdomd goed kijken in full size en niet te vergelijken met de klacht van de andere gebruiker waar het overduidelijk aanwezig is .
Toch is het niet netjes en ik hoop dat ze dit oplossen voordat ie hier in de winkel ligt .
Toch is het niet netjes en ik hoop dat ze dit oplossen voordat ie hier in de winkel ligt .
Dit topic is gesloten.