Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Heb vorige week donderdag voor 360 euri bij Foto Klein de Canon S5 gekocht.
Wat mij betreft een goede kruising tussen een compactcamera en een spiegelreflex.

Heeft zowel de voordelen als de nadelen van beiden, maar al met al een behoorlijke camera.
8 MP (meer dan genoeg, CCD-chip kan toch niet meer aan)
12x optisch (met meer heb je zeker een statief nodig en daar zit ik niet op te wachten)
Image stabilisatie (super handig)
Face recognition (kan handig zijn)
Oculair (wel digitaal, maar beter iest als niets, want als het zonnetje op je LCD schijnt....)
Uitklapbaar LCD scherm (voor de lastigere fotoposities)
De nodige zelf in te stellen opties.
Een nekband voor de onhandige mens (laat mijn GSM bijvoorbeeld al gemiddeld 3x per jaar uit mijn handen vallen).

Dan neem ik de ietwat tegenvallende resultaten binnenshuis (waar bijna geen enkele compactcamera tegenwoordig meer aan ontsnapt) voor lief.
En die flitser die je zelf op moet klappen vind ik zeker niet erg. Gaat erg soepel, hij waarschuwt zelfs nog even dat hij niet opgeklapt is en mijn broer die de EOS 400D heeft vindt het soms zelfs irritant dat hij te pas en te onpas openklapt.

Ben dus zeker tevreden!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:46

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Tripl3 D schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:06:
en mijn broer die de EOS 400D heeft vindt het soms zelfs irritant dat hij te pas en te onpas openklapt.
Dit betekend dat jouw broer een DSLR heeft en dus foto's maakt op de auto stand :? , dat is het eerste wat je moet laten met zo'n camera, das net zoiets als een ferrari hebben maar nooit verder dan zn 2 schakelen, (kannie ook niet harder dan 100). (onder auto-stand vallen trouwens ook sommige van die zogenaamde landschaps en portretfotografie standen).

Indien jouw broer wel de andere (P, Av, Tv en M) standen gebruikt, en de flitser daarbij wel openklapt (zonder dat zelf te doen) kan ie het beste even terug gaan met dat ding want dan is er dus iets niet in orde.

[ Voor 1% gewijzigd door Peentje op 19-11-2007 17:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old Swartly
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik ben sinds een tijdje ook aan het rondkijken voor een digitale camera, ik heb er zelf nog geen gehad, maar ik heb wel ervaring met onder meer een oude Fuji (5 jaar oud of zo) van mijn vader, dus helemaal onbekend met digitale fotografie ben ik niet.

Een vriend van mij heeft ook de Fuji f31d, en zoals gezegd is dit (naar mijn mening) een hele fijne camera. Extreem zoomen kan ie niet echt, maar dat is ook niet echt wat ik zoek in een camera en tijdens de periode die ik ermee heb kunnen spelen (enkele uren hooguit) is die camera me op dat punt eignenlijk ook niet tegengevallen. Groot pluspunt zijn de handmatig instelbare waarden die die camera heeft voor mij. Op auto-mode levert hij alleen wat mindere plaatjes op door de hoge standaard-iso's. Hier heb ik niet zo veel problemen mee omdat handmatig bij te stellen waarden sowieso mijn voorkeur hebben.

Omdat mijn budget niet zo groot is (en mijn kennis waarschijnlijk te gering) ben ik sowieso niet op zoek naar een dslr, maar naar een goede camera voor rond de driehonderd euro (mag iets meer, maar liever natuurlijk niet ;) ). Ik vind het opzich ook geen punt om tweedehands te gaan kopen, maar ik weet niet of marktplaats en dergelijke een significant voordeel opleveren ten opzichte van winkels, bovendien vraag ik me af in hoeverre camera's aan slijtage onderhevig zijn. Misschien weten meer ervaren foto-enthousiastici hier antwoord op te geven.

Camera's die in dit topic vaak voorbij komen zijn Canons uit de powershot serie (A720, A650). De beelden die deze camera's opleveren zijn wat mij betreft prima, maar qua uiterlijk neigen ze meer naar de compactcamera's dan bijvoorbeeld de S3 IS (of zelfs de S5 IS, die zeker op marktplaats ongeveer binnen mijn budget valt). Wat ik me nu afvraag, is of deze camera's een betere plaat op gaan leveren dan een super klein dingetje als de F31d, waarbij opgemerkt moet worden dat ik hem vooral zal gaan gebruiken voor het schieten van foto's bij daglicht, buiten. Andere toestellen die ik (heb overwogen) overweeg zijn bijvoorbeeld de G serie van de powershots en de Panasonic lumix tz3. Kan iemand me raden in deze, ik ben vooral onzeker of de vorm/grootte van een camera nu een significante invloed heeft op de kwaliteit van de foto's. Kwa specs zit het bij de meeste genoemde namelijk wel goed volgens de verschillende review-sites... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old Swartly
niemand... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De grootte van de camera zegt niet alles over de kwaliteit van de foto's.
De grootte van de sensor en het aantal megapixels dat daarop gepropt is, zegt meer. De F31fd heeft een vrij grote sensor met vrij weinig megapixels. Daarom zijn de plaatjes die deze camera schiet aardig vrij van ruis, zelfs op hogere ISO-waardes.
Natuurlijk kun je ook met software zorgen dat de ruis verdwijnt, maar daarmee verlies je ook een deel van de fijnere details van de foto. Het is dus handig als de ruis al niet/nauwelijks aanwezig is.

Ook is de lens van belang. Niet alleen de kwaliteit daarvan, maar ook het bereik. Om een goede beeldkwaliteit over de gehele lijn te behouden, moet je eigenlijk niet te veel kunnen zoomen. Meer dan 3x zoom gaat ten koste van de kwaliteit. Deze kan natuurlijk nog steeds goed genoeg zijn voor jouw doeleinden! Dit is ook een van de redenen dat je bij een spiegelreflexcamera regelmatig van lens wisselt.

De reden dat de F31fd zulke goede foto's maakt bij minder licht, is dat de sensor in verhouding groot is. De scherpte van de foto's is ook goed, aangezien het zoombereik niet al te groot is. Foto's overdag moet je (naar mijn ervaring) ietwat onderbelichten, want uit zichzelf worden die iets overbelicht.

Met de Canons heb ik geen ervaring, maar ze staan wel goed bekend. De Panasonic is ook een mooie camera, al schijnt die wat meer ruis te vertonen. Maar goed, als je veel buiten fotografeert heb je daar veel minder last van (je hebt dan de hoge ISO's niet nodig).

Technisch gezien kun je dus al een voorselectie maken, maar ook je voorkeur qua kleuren/beeld speelt nog mee. Houd je van warmere of koelere kleuren? Wil je meer of minder kleurverzadiging? Met name bij toestellen waarbij je weinig in kunt stellen is dat belangrijk.

De camera's die je aandraagt hebben alle hun voor- en nadelen. Ga dus eens zoeken naar reviews en met name naar foto's op sites als Flickr e.d. Ook is het erg belangrijk hoe de camera in je hand ligt. Ga ze dus eens vasthouden en uitproberen in de winkel!
Succes met het vinden van je camera!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old Swartly
Ok, bedankt voor de tips, ik laat het zeker even weten als ik mijn camera heb gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Mensen die Canon S5 kopen, moeten wel ervoor zorgen dat ze twee accusets gelijk kopen. Eentje in camera, eentje in de tas. Zo sta je minder voor de onverwachte situaties. Canon loopt lang genoeg op accu, maar de accu indicator is waardeloos. Hij zal meteen uitgaan, en weigert aan te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

Ik ben op zoek naar een kleine point-and-shoot, voor op feesten en andere donkere omgevingen. De Pentax S200 schijnt niet zo te zijn daarvoor. Iemand met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41
Hey luitjes,

Aanstaande zaterdag ga ik (eindelijk) m'n eerste digitale camera kopen!...en nee ik ben geen 14 maar al bijna 24 :P

Als echte ICTer heb ik aardig wat research gedaan....op de lijst staan:
  • Panasonic TZ3
  • Canon Ixus 75
  • Sony T100
  • Ricoh R6
Wat ik belangrijk vind:
  • Kwaliteit foto's
  • Snel opstarten van de camera
  • Snel foto's schieten (ok dat ligt ook aan het geheugen)
  • Optische zoom
  • Grootte LCD scherm
In eerste instantie wilde ik een kleine camera. Nu heb ik gisteren (koopzondag) de Ixus 75 en de TZ3 in mijn handen gehad...qua opstarten zijn ze gelijk. De Ixus is een stuk kleiner maar de optische zoom van de Panasonic is ook wel lekker!

Qua snelheid van de foto's maken heb ik ze nog niet kunnen testen. Een aantal foto's heb ik bekeken op (ware grootte): http://www.photographyblog.com/

Ik vind het moeilijk te zeggen welke camera nu betere foto's schiet. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met 1 van deze camera's (of een goede tip heeft voor een andere) :)

Thanks!

Greetz Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Road-runner83 schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:14:
Wat ik belangrijk vind:
  • Kwaliteit foto's
  • Snel opstarten van de camera
  • Snel foto's schieten (ok dat ligt ook aan het geheugen)
  • Optische zoom
  • Grootte LCD scherm
Canon IXUS 860 IS is zeker teveel voor je? Je pakt ook voordeel van 28mm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:22:
[...]

Canon IXUS 860 IS is zeker teveel voor je? Je pakt ook voordeel van 28mm mee.
Hoe verhoudt de Canon IXUS 860 IS zich ten opzichte van de Canon IXUS 950 IS? Op de product compare van Canon zie ik niet heel veel grote verschillen. De Canon IXUS 950 IS heeft de Canon IXUS 960 IS als opvolger maar kan de nieuwe Canon IXUS 860 IS zich meten met de oudere Canon IXUS 950 IS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:04:
[...]
Hoe verhoudt de Canon IXUS 860 IS zich ten opzichte van de Canon IXUS 950 IS? Op de product compare van Canon zie ik niet heel veel grote verschillen. De Canon IXUS 950 IS heeft de Canon IXUS 960 IS als opvolger maar kan de nieuwe Canon IXUS 860 IS zich meten met de oudere Canon IXUS 950 IS?
Eigenlijk niet echt. 950 is 35mm en 860 is 28mm, dus beetje oneerlijke vergelijking. 800 is ook 28mm maar 860 wint met scherpte en corner to corner sharpness. De LCD scherm is ook wat groter. 960 heeft 12Mpix, en kan mogelijk meer ruis maken dan 8Mpix sensor. 950 heeft nog wel optische zoeker.
Qua prijs is 860 gezien 28mm voordeel een aanrader. Want zo kun je meeste om je heen op foto zetten zonder wat stukje naar achter te lopen. 950 is goedkoper, maar 50 Euro verschil is niet zo moeilijk omdat je lens niet kan omwisselen. En 960 heeft ook 36mm.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 26-11-2007 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:44:
[...]

Eigenlijk niet echt. 950 is 35mm en 860 is 28mm, dus beetje oneerlijke vergelijking. 800 is ook 28mm maar 860 wint met scherpte en corner to corner sharpness. De LCD scherm is ook wat groter. 960 heeft 12Mpix, en kan mogelijk meer ruis maken dan 8Mpix sensor. 950 heeft nog wel optische zoeker.
Qua prijs is 860 gezien 28mm voordeel een aanrader. Want zo kun je meeste om je heen op foto zetten zonder wat stukje naar achter te lopen. 950 is goedkoper, maar 50 Euro verschil is niet zo moeilijk omdat je lens niet kan omwisselen. En 960 heeft ook 36mm.
Ik begrijp uit je reactie dat als ik moet kiezen dat de 860 de betere keuze is, doordat deze een 28 mm lens heeft en dat is beter als 35 mm. Toch? Maar wat bedoel je met 'omdat je de lens niet kan omwisselen'?

Overigens ik wil een keuze maken tussen de volgende camera's:
- Canon Digital IXUS 860 IS
- Panasonic Lumix DMC-TZ3
- Fuji FinePix F50fd

Welke raden jullie mij aan? De camera zal voornamelijk gebruikt voor de standaard dingen: personen, groepen, gebouwen zowel buiten als binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 18:25
Ik heb de knoop net doorgehakt en de Fujifilm S6500fd besteld voor € 267 Ik was nog net op tijd. Hij blijkt nu bijna overal uitverkocht te zijn. Ik ben gevallen voor de unieke combinatie van eigenschappen:
- Lichtsterke super-CCD chip, waardoor hoge ISO waardes mogelijk zijn
- 28 mm groothoek
- Behoorlijke telezoom van 300mm
- Handmatige draaizoom
- Gezichtsherkenning

Ik denk dat mijn foto's binnenshuis met deze camera beter lukken. Verder een fijne bridge camera. Mijn point and shoot Casio QV-R51 hou ik voor de snelle gelegenheid en voor de kinderen bij de hand.

Beperkingen en nadelen van deze fuji
- 'slechts' 6MP, maar dat is aan de resultaten niet te zien
- geen beeldstabilisator, maar gecompenseerd door lichtgevoeligheid en voor de telestand heb ik eventueeel een statief
- Wat korrelige, maar wel heldere zoeker
- XD kaart minder gangbaar en wat duurder (1GB € 24,94)
- Batterijoplader en 4 Nimh batterijen nodig (€ 14,95)

Maar dit weegt ruimschoots op tegen de voordelen en de aantrekkelijke prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 20:35
Hallo,

"Ik wil een digicam", om maar even met een cliché in huis te vallen.

Ik ben op zoek naar een camera onder de € 500,-. Ik ben vooral op zoek naar een point & shoot-camera, maar ook wil ik als het nodig is een beetje semi-professionele foto's kunnen maken, met behulp van een statief. Macrofoto's kunnen maken is niet een grote wens van mij, maar zou wel leuk zijn.

Ik wil dan ook geen spiegelreflexcamera, omdat die erg groot en zwaar zijn; niet erg geschikt voor point & shoot en ook neem je die niet zomaar mee in de binnenzak.

Verder vind ik het erg belangrijk dat hij erg snel opstart en snel foto's kan nemen. Een echt mooi foto-moment is snel voorbij.

Ik zal mijn 'eisen' verder uitdiepen aan de hand van het vragenlijstje:

# Aantal Megapixels
Ik dacht zelf aan iets rond de acht, goed voor de semi-professionele, maar toch snel genoeg voor de point & shoot foto's.

# Doel van de camera
Zie boven

# Formaat camera
Zie boven, ik dacht dus zelf aan een mooi kleine camera, die nog veel kan ook.

# Opslagmedium
Ehm.. tja.. SD lijkt me het meest gebruikte formaat in deze categorie, en die passen ook nog eens in mijn computer.

# Budget
In de range van € 300,- tot € 500,-.

# Voorkeur voor een bepaalde merk
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb veel goed gehoord over Panasonic. Zelf dacht ik dan ook aan de Panasonic Lumix DMC-FX 55. (PS, ook al is dit niet je te adviseren camera, zou je toch willen aangeven waarom ik deze niet zou moeten nemen (of wel))?

# Uitbreidingsmogelijkheden
Ik denk dat dit niet erg een optie is voor niet-spiegelreflexcamera's, maar opzich heb ik op dat gebied niet veel wensen.

# Materiaal camera
Ehh.. sorry, geen idee, omdat ik niet weet wat de voordelen of nadelen van beiden is. Ik kan me voorstellen dat metaal wat zwaarder is; dat maakt me weinig uit.

# Soort stroomvoorziening
Maakt niet uit, hoewel ik AA'tjes wel erg irritant vindt, niet op te laden enzo.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TjallingBC schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:43:
Hallo,

Je voorkeuren zijn nog vrij ruim/algemeen imo, waardoor het volgens mij niet meevalt om jou een klein aantal camera's te adviseren. Bij kieskeurig.nl (via productvergelijk) kan jij je voorkeuren invoeren. Je krijgt dan een (nog steeds aardige) lijst met mogelijkheden. Hieruit kan je dan een verdere (kleinere) selectie maken met de modellen die je aanspreken. Daarmee kan je dan makkelijker op dit forum een advies laten uitbrengen, hoewel de diverse review sites je ook verder helpen uiteraard. Tevens is kijken en voelen in de winkel ook een goede optie om tezien welke van je mogelijke modellen lekker in de hand liggen... succes :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Maakt niet uit, hoewel ik AA'tjes wel erg irritant vindt, niet op te laden enzo.
AA's niet op te laden? Je bedoelt dat je dan nog NiMH batterijen en een lader erbij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 20:35
Aham brahmasmi schreef op zondag 02 december 2007 @ 11:14:
[...]
AA's niet op te laden? Je bedoelt dat je dan nog NiMH batterijen en een lader erbij moet kopen.
Inderdaad, het is mogelijk, maar wel irritant. Ik heb liever dat ik hem 's nachts op de lader zet en dat hij dan oplaad. Maar bedankt voor het wijzen op mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Poecillia schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:21:
Ik heb de knoop net doorgehakt en de Fujifilm S6500fd besteld voor € 267 Ik was nog net op tijd. Hij blijkt nu bijna overal uitverkocht te zijn. Ik ben gevallen voor de unieke combinatie van eigenschappen:
- Lichtsterke super-CCD chip, waardoor hoge ISO waardes mogelijk zijn
- 28 mm groothoek
- Behoorlijke telezoom van 300mm
- Handmatige draaizoom
- Gezichtsherkenning

Ik denk dat mijn foto's binnenshuis met deze camera beter lukken. Verder een fijne bridge camera. Mijn point and shoot Casio QV-R51 hou ik voor de snelle gelegenheid en voor de kinderen bij de hand.

Beperkingen en nadelen van deze fuji
- 'slechts' 6MP, maar dat is aan de resultaten niet te zien
- geen beeldstabilisator, maar gecompenseerd door lichtgevoeligheid en voor de telestand heb ik eventueeel een statief
- Wat korrelige, maar wel heldere zoeker
- XD kaart minder gangbaar en wat duurder (1GB € 24,94)
- Batterijoplader en 4 Nimh batterijen nodig (€ 14,95)

Maar dit weegt ruimschoots op tegen de voordelen en de aantrekkelijke prijs!
Ik heb hier laatst op gereageerd maar mijn post is verwijderd? Waarom?
Ik vind dit niet zo netjes van de moderator die dit gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41
Ook ik heb de knoop doorgehakt en afgelopen weekend de Panasonic TZ3 in Beuningen gehaald (dicht bij m'n ouders :) )...

Eerste bevindingen:

- Het opstarten gaat erg snel!
- Foto's schieten ook snel genoeg (en dan heb ik nog niet eens de snelste SD kaart...die komt nog)
- De optische zoom is HEERLIJK :)...de foto's zijn gewoon super scherp bij 10x in te zoomen
- In het donker maakt hij nog erg goede foto's...
- Groothoeklens is leuk :)

Laatst ook de Ixus 75 in mijn hand gehad (van m'n neef)....mijn voorkeur gaat toch uit naar de TZ3! Hij is wel iets groter maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
De Sony DSC-H3 schijnen ook veel mensen aan te spreken. Goed, ikzelf heb de voorkeur voor oplaadbare batterijen i.p.v. een merkgebonden accu. Even wat specs: 10 maal opt. zoom, 8 megapixel.

Reviews:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/H3/H3A.HTM
http://www.photoreview.co...sony-cybershot-dsch3.aspx

Een tip voor mensen die op zoek zijn naar reviews van digitale camera's in het algemeen:
http://www.dcviews.com
http://www.digitalcameratracker.com

[ Voor 3% gewijzigd door cc12 op 04-12-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Hallo tweakers

Over ongeveer 4 weken hoop ik ongeveer 500 euro te krijgen. Nu ben ik al een tijd op zoek naar een fatsoenlijke camera. Mede ook om mijn modelautoverzameling vast te kunnen leggen. (fatsoenlijke macrofunctie is een must dus)

Nu is de enige camera ervaring die ik heb met een Canon A40. Een vrij oud ding waar je amper wat mee kon dus. Daarom ook weet ik niet of het handig is gelijk een duurdere camera te kopen. Of zijn de technieken etcetera vrij snel onder de knie te krijgen?

Wat ik dus zoek:

-Digitale camera van rond de 400-500 euro
-Moet goeie macrofunctie hebben om modelauto's te kunnen fotograferen

Maar moet in het algemeen fatsoenlijke foto's kunnen maken natuurlijk :)

Alvast bedankt!

Daniel

Tesla M3LR '21

• musiqman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 17:36
De EOS 350d kan hier ook bij.

388 euro bij de Media Markt in Amsterdam (weet niet of dit bij alle MM's zo is)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Las Vegas schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:20:
Hallo tweakers

Over ongeveer 4 weken hoop ik ongeveer 500 euro te krijgen. Nu ben ik al een tijd op zoek naar een fatsoenlijke camera. Mede ook om mijn modelautoverzameling vast te kunnen leggen. (fatsoenlijke macrofunctie is een must dus)

Nu is de enige camera ervaring die ik heb met een Canon A40. Een vrij oud ding waar je amper wat mee kon dus. Daarom ook weet ik niet of het handig is gelijk een duurdere camera te kopen. Of zijn de technieken etcetera vrij snel onder de knie te krijgen?

Wat ik dus zoek:

-Digitale camera van rond de 400-500 euro
-Moet goeie macrofunctie hebben om modelauto's te kunnen fotograferen

Maar moet in het algemeen fatsoenlijke foto's kunnen maken natuurlijk :)

Alvast bedankt!

Daniel
Ik heb goede ervaringen met de combinatie Fujifilm S9500 - Raynox DCR-250. De S9500 heeft een opvolger, de S9600, en deze zit binnen je budget (ook samen met de Raynox). Ook de S6500fd is een aanrader, maar deze heeft geen flitsschoen, dus kun je geen externe flitser aansluiten als je dat zou willen.
Succes met je keuze!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een camera onder de € 500,-. Ik ben vooral op zoek naar een point & shoot-camera, maar ook wil ik als het nodig is een beetje semi-professionele foto's kunnen maken, met behulp van een statief. Macrofoto's kunnen maken is niet een grote wens van mij, maar zou wel leuk zijn.

Ik wil dan ook geen spiegelreflexcamera, omdat die erg groot en zwaar zijn; niet erg geschikt voor point & shoot en ook neem je die niet zomaar mee in de binnenzak.

Verder vind ik het erg belangrijk dat hij erg snel opstart en snel foto's kan nemen. Een echt mooi foto-moment is snel voorbij.

Ik zal mijn 'eisen' verder uitdiepen aan de hand van het vragenlijstje:

# Aantal Megapixels
Ik dacht zelf aan iets rond de acht, goed voor de semi-professionele, maar toch snel genoeg voor de point & shoot foto's.

# Doel van de camera
Zie boven

# Formaat camera
Zie boven, ik dacht dus zelf aan een mooi kleine camera, die nog veel kan ook.

# Opslagmedium
Ehm.. tja.. SD lijkt me het meest gebruikte formaat in deze categorie, en die passen ook nog eens in mijn computer.

# Budget
In de range van € 300,- tot € 500,-.

# Voorkeur voor een bepaalde merk
Ik heb er geen verstand van, maar ik heb veel goed gehoord over Panasonic. Zelf dacht ik dan ook aan de Panasonic Lumix DMC-FX 55. (PS, ook al is dit niet je te adviseren camera, zou je toch willen aangeven waarom ik deze niet zou moeten nemen (of wel))?

# Uitbreidingsmogelijkheden
Ik denk dat dit niet erg een optie is voor niet-spiegelreflexcamera's, maar opzich heb ik op dat gebied niet veel wensen.

# Materiaal camera
Ehh.. sorry, geen idee, omdat ik niet weet wat de voordelen of nadelen van beiden is. Ik kan me voorstellen dat metaal wat zwaarder is; dat maakt me weinig uit.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb een tijdje geleden mijn overweging laten gaan over dezelfde panasonic (fx55) een fuji f50 en de canon 860IS. De panasonic viel voor mij al vrij snel af vanwege de grote hoeveelheden ruis op iso waardes >400. De fuji is erg mooi en snel maar uiteindelijk heeft de canon het toch gewonnen vanwege de 28mm. De fuji heeft wat minder last van ruis bij hoge iso waardes is een klein beetje sneller maar de canon heeft wat aantrekkelijkere profiel fotografie (voor point and click) en een 28mm lens.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaDLiVe schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:53:
[...]Ik heb een tijdje geleden mijn overweging laten gaan over dezelfde panasonic (fx55) een fuji f50 en de canon 860IS.
De Ricoh R7 heeft meer zoom (7x) en is wat voordeliger (vanaf 237.-). Misschien ook een optie ? Hoewel ik het idee heb dat ie niet zo populair is... lees er hier in ieder geval niet zoveel van terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe digitale camera. De foto's die ik zal maken zullen veelal vakantie foto's zijn, en tijdens ritten met de motor (bewegende beelden)...

ik heb een drietal camera's gevonden waar ik van dacht wat misschien een optie is, aangezien het puur hobby is heb ik er een budget voor circa. 300 euro vooruit getrokken. de camera die ik heb gevonden zijn:

Canon PowerShot S5 iS

Sony CyberShot DSC-H9 Black

FujiFilm FinePix S8000 FD

Graag zou ik van jullie horen welke jullie mij aanraden voor mijn doeleinden, of welke ik wellicht beter zou kunnen aanschaffen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te vinden, maar aangezien ik nogal een leek ben vraag ik het toch liever even aan de 'experts' onder ons...

alvast bedankt voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
asvogel schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:17:
Ik puzzel nog even verder en laat de uitkomst nog wel weten. Meer suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom!
De keus is uiteindelijk op de FZ50S gevallen, vanwege de lens en het zoombereik. Persoonlijk had ik eerder de S9600 gekozen, vanwege de 28mm, maar hij was voor iemand anders. Nu flink wat spelen met de talloze opties en instellingen en dan hopen dat het in de praktijk ook bevalt.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:28:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe digitale camera. De foto's die ik zal maken zullen veelal vakantie foto's zijn, en tijdens ritten met de motor (bewegende beelden)...

ik heb een drietal camera's gevonden waar ik van dacht wat misschien een optie is, aangezien het puur hobby is heb ik er een budget voor circa. 300 euro vooruit getrokken. de camera die ik heb gevonden zijn:

Canon PowerShot S5 iS

Sony CyberShot DSC-H9 Black

FujiFilm FinePix S8000 FD

Graag zou ik van jullie horen welke jullie mij aanraden voor mijn doeleinden, of welke ik wellicht beter zou kunnen aanschaffen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te vinden, maar aangezien ik nogal een leek ben vraag ik het toch liever even aan de 'experts' onder ons...

alvast bedankt voor het antwoord
Als deze camera's opties zijn zou ik de Panasonic FZ18 ook meenemen in je zoektocht. Ik heb deze gekocht en ben er hartstikke tevreden over. Lekker snel, zeer groot zoombereik en een goede (Leica) lens, 28 mm groothoek, goede beeldstabilisatie.
Klein nadeel, niet kunnen zoomen bij het maken van filmpjes. En iets boven je budget.

Ik heb de Fuji vast gehad in de winkel. De body vond ik het degelijkst van alle superzooms, maar de zoom en het scherpstellen was zo traag dat ik deze heb laten staan. Helaas, want verder een mooi toestel. Die andere camera's waren voor mij ook opties, maar de Sony vond ik maar een lelijk ding. De Canon heeft weer een stuk minder zoom (de rest ook trouwens). Al met al was voor mij de Panasonic voor mij de beste keuze, misschien voor jou ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 21:43
Fuji heeft de opvolger van de F50fd aangekondigd! Het is de F100fd. Zie http://www.dpreview.com/news/0801/08012407fujif100fd.asp

De camera heeft 5x optische zoom, heeft 6400 ISO op 3MP en lager, de sensor is even groot als bij de F50fd, 12MP, en heeft dubbele image stabilisatie (optisch en hoge ISO). De camera heeft ook een 'NEW Wide Dynamic Range' en 'NEW Faster Face Detection 3.0'.

Ik ben echt super benieuwd naar deze camera! Vooral de IS en 5x optische zoom spreken me erg aan, en ik hoop dat de ISO-mogeliijkheden minstens op het niveau van mijn F31fd liggen. Zo ja, dan wordt dit de opvolger :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

al een idee wanneer die komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Prijs is niet het belangrijkste. Hij moet echter twee features hebben die nogal uniek zijn in een camera:
1. klein
2. aperture/shutter priority

Helaas kan je in de dpreview database niet effectief zoeken, omdat hij maar 10 cameras max weergeeft. Wie heeft een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
In de ultra-compact hoek bestaan (voor zover ik weet) geen camera's met Tv/Av. Ik vraag me ook af of dat uberhaupt nut heeft met die mini sensortjes. Heel veel scherptediepte heb je sowieso niet waar je mee kan spelen. Ik heb mijn Tv/Av eis iig laten vallen. Alleen 28mm (equiv) willen in een ultra-compact is al meer dan moeilijk genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Rudy_V schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Prijs is niet het belangrijkste. Hij moet echter twee features hebben die nogal uniek zijn in een camera:
1. klein
2. aperture/shutter priority

Helaas kan je in de dpreview database niet effectief zoeken, omdat hij maar 10 cameras max weergeeft. Wie heeft een tip?
Een kennis van me twijfelde tussen een Canon A720IS en een Canon SX100 als ik me niet vergis. Die beschikken allebei over die mogelijkheid en vallen binnen je budget. Hij is voor de A720IS gegaan omdat die iets meer groothoek had en een optische zoeker had. De SX100 heeft meer zoom. Het is maar net wat je zelf het prettigst vind.

Of zijn die niet klein :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:20:
Alleen 28mm (equiv) willen in een ultra-compact is al meer dan moeilijk genoeg :)
Wat dat betereft ben ik wel erg blij met de 28-140mm zoom lens op de F100fd. Eindelijk, zou ik haast zeggen, zeker in combi met een redelijke zoom (5x).
The Fuji FinePix F100fd goes on sale from March 2008, with a pricetag of about $380.
, aldus http://www.imaging-resource.com/NEWS/1201150915.html

En de brochure: http://www.fujifilmusa.co...s/bin/F100fd_Brochure.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalheister
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 15:04
Ben naast m'n Nikon D40 ook nog op zoek naar een kleine compacte digicam, hierboven zie ik de nieuwe ixus 80 staan, die lijkt me wel leuk, al zal ik de nikon s700 ook eens in overweging nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Thanks LOST! Die camera had ik gemist :) Ik denk dat ik in maart maar eens zo'n ding ga scoren in de VS :) Gok dat de dollar er dan nog net zo beroerd (of zelf beroerder :/) voor staat.

Camera klinkt bijna helemaal ideaal! 28mm, SuperCCD, klein formaat, SD-HC support, image stabilizer op de sensor. Klinkt heel erg goed, of ja, iig de specs klinken heel erg goed. 12M is wat overkill maar als ze dat goed geïmplementeerd hebben hoor je mij niet klagen :) De camera doet geen RAW en geen Tv/Av maar dat doen vrijwel alle compact camera's niet. Ben zeer benieuwd naar de reviews dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:01:Camera klinkt bijna helemaal ideaal! 28mm, SuperCCD, klein formaat, SD-HC support, image stabilizer op de sensor. Klinkt heel erg goed, of ja, iig de specs klinken heel erg goed. 12M is wat overkill maar als ze dat goed geïmplementeerd hebben hoor je mij niet klagen :) De camera doet geen RAW en geen Tv/Av maar dat doen vrijwel alle compact camera's niet. Ben zeer benieuwd naar de reviews dus :)
...zou zo gauw niet weten welke er in de buurt komen qua specs... Lijkt mij dus ook een aardige kandidaat voor aankomende vakantie in April...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:13:
[...]
...zou zo gauw niet weten welke er in de buurt komen qua specs... Lijkt mij dus ook een aardige kandidaat voor aankomende vakantie in April...
Dan moet je hier even kijken voor de Panasonic Lumix DMC-FX35
http://www.dpreview.com/news/0801/08012918panasonicfx35.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmmm... de 25 mm ultra-groothoek !!! lens is erg mooi, maar de 4x optische zoom is weer iets te krap. En Panasonic geeft mij niet direct een rustig gevoel als ik denk aan het beperken van de ruis in de plaatjes.
Hier de nederlandse tekst: http://www.hdtvnieuws.nl/...-met-hdtv-weergave-optie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al 2 weken aan het rondzoeken op internet en allerlei foto's aan het vergelijken, en elke keer kom ik op de Fuji f31fd uit.

Belangrijk voor mij zijn het kunnen maken van fotos bij weinig licht, en het moet een compact zijn.
Weet iemand welke na deze Fuji ook nog goed is met dit soort omstandigheden?

Wat ik ga fotograferen zijn mijn katjes als ze in de Kerstboom liggen bijvoorbeeld.
Tis bij mij altijd verduisterd binnen.

Wat ik ook nog op het oog heb zijn de Canon A650, de Panasonic TZ3 (maar daar vielen de foto's me erg van tegen) en zoals hier eerder in de thread de Ixus 860 IS.

Iemand nog een aanrader als de 2 belangrijkste aspecten goede foto's zijn (binnen) en foto's kunnen maken bij weinig licht (liefst zonder flits)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben aan het kijken naar een vervanger van mijn 3 jaar oude Canon A70 (of was het de A75?). Kon in 2007 nog niet de 'ideale' camera vinden. Ik wil vooral groothoek (minstens 28mm) en goede foto's (ook binnen), en hij moet in een jaszak passen. Maar deze zien er wat mij betreft zeer veelbelovend uit:
Fuji F100fd
Panasonic Lumix DMC-FX35

Kijk uit naar de 1e reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 17:55

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

De Sony Cyber-Shot DSC-T300 lijkt mij toch ook wel netjes. Helaas geen 25/28 mm groothoek maar wel een volledige touchscreen en een "smile shutter": automatisch foto's maken wanneer iemand (glim)lacht. :)
Ik ben trouwens aan het kijken voor mijn eerste digitale camera (moet ultra-compact zijn) en heb dus geen enkel ervaring met de fotokwaliteit van welk merk dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Sony even afwachten of de kwaliteit acceptabel zal zijn. De modellen van 2007 werden erg slecht getest; leuk bij veel licht, waardeloos bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe camera van zo rond de 500 euro en nu is mijn oog gevallen op de Olympus SP-570 UZ

http://www.olympus-nederl...amera_sp-570_uz_18509.htm

De reden dat ik deze camera erg intressant vind zijn de 20x optische groothoekzoom lens en de opnamesnelheid van 13,5 beelden per seconde bij een resolutie van 3 Megapixels
Zijn er kenners hier op het forum die me deze camera af of juist aanraden , en om welke reden dan

Grtz Dennis

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Dennis,
De sensor van deze is erg klein (1/2,33 ''). Dit zorgt voor veel ruis, omdat er veel pixels op een klein oppervlakte zitten. Waar ga je het voor gebruiken?

Zelf ben ik ook toe aan een nieuwe cam. Heb nu al een paar jaar de Ricoh caplio R2. Deze heb ik toen aangeschaft omdat deze de enige in de klasse een 28mm lens heeft en nog steeds compact ondanks het grote zoombereik.
Mijn opvolger zal nu ws. een Panasonic Lumix zijn, maar ben er niet helemaal uit welke het gaat worden.

Eisen: <=28mm en >4x zoom en moet in een broekzak passen.

Creatief/Compact:
DMC LX2
28-112; 1/1.65" CCD

Traveller Zoom:
TZ2
28-280; 1/2.35" CCD ca. €200
(of TZ3, maar de meerwaarde t.o.v. de TZ2 zie ik niet; waarschijnlijk alleen maar meer ruis)

Stijlvol/Compact:
FX35 of FX100 hebben beide een max zoom van 100mm. De FX100 heeft een CCD van 1.72"

Ricoh
Ik heb ook overwogen de Ricoh R7 aan te schaffen omdat ik erg tevreden ben met de R21, maar vanwege de kleine sensor ben ik bang voor ruis. Deze vertoont ook aardig wat ruis, maar ik ben bang dat dit alleen maar meer kan worden.

Gebruik
Ik wil snel wat shots kunnen maken van mensen en gebeurtenissen. Laatst op safari in Afrika veel leuke shots gemaakt, maar bij veel zoom ook erg veel ruis/kwaliteitsverlies.

[ Voor 0% gewijzigd door timovd op 08-02-2008 14:10 . Reden: SD(HC) is ook een must en een goede flits (>3meter) is ook van belang ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41
Ik ben op dit moment aan het orrienteren voor een nieuwe compactie camera als opvolger van mijn Canon Powershot S60 http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s60.asp

Destijds heb ik heel bewust vanwege de functionaliteit voor deze camera gekozen, maar hij heeft voor mij nu wel toch wat tekortkomingen die ik in een opvolger beter zou willen zien.

De eisen voor mij:
- P-stand die gewoon goede foto's maakt (al zal ik bijna altijd wel foto's nabewerken, maar liever zo min mogelijk)
- Minder ruis dan de S60, want dit vond ik al op ISO100 te erg
- Bruikbare ISO400 stand
- Optische Image Stabilizer
- Handmatige focus
- Filmmodus met minimaal de mogelijkheid op op 640x480 @30fps te filmen, maar liever een hogere resolutie of breedbeeld optie.
- Kleiner dan mijn S60 (vooral de dikte is een groot nadeel)
- Lichter dan mijn S60, 300gram is echt teveel van het goede om de camera overal mee naar toe te kunnen nemen
- Liefst de mogelijkheid om langer dan 15 seconde te kunnen belichten
- Belichtingstijd van 1/2000 als snelste stand is wel erg fijn.
- Groter display dan mijn S60 dat toch nog duidelijk in zonlicht af te lezen is en het liefst ook een scherper display dan mijn huidige S60
- Draaiwiel voor diverse fotostanden en het liefst zo min mogelijk opties die via 10.000 menu's vanuit de software bediend moeten worden, liever veel knopjes ;)
- Snelle camera: snelle focus (de S60 is echt traag)
- Veel handmatige instellingen vind ik zelf wel fijn, zoals manual focus e.d.
- Zuinige met accu/batterij (beter of gelijk aan de S60)
- Mooi meegenomen zou zijn als de camera tegen een stootje kan (en dat heeft de S60 bewezen wel te kunnen! zelfs tegen zand, fles 7-up eroverheen etc)
- Liefst ook een diafragma met een grote en erg kleine lensopening

Volgens mij is het haast onmogelijk om een opvolger te vinden, De Fuji F31 heeft wel een deel van de opties die ik zoek, evenals de Canon 650 en S80 (oudje).

De soort foto's die ik maak zijn zeer verschillend:
- Dagjes uit.
- Uitgaan ('s avonds, parties)
- Nachtfoto's (sterrenhemels, horizon etc)
- Mensen
- Dieren
- Af en toe macro's (maar veel minder belangrijk)
- Landschappen
- Vuurwerk foto's (doe ik vrij vaak en daarom is de handmatige controle over belichting, arpeture en focus erg belangrijk).

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 13-02-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
De Fuji F31 wordt niet meer gemaakt, dus dan moet je op zoek naar een 2e hands. Je zou kunnen kijken naar de F100fd. Er zijn op dit forum mensen die heel positief over de Canon 650IS zijn, dus dat is ook wel een goede optie denk ik. Misschien is het handig om even je budget erbij te zetten.

[ Voor 54% gewijzigd door DitisKees op 13-02-2008 13:41 ]

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Die Fuji ziet er inderdaad erg goed uit!!! Het enige wat ik snel zie wat jammer is dat de maximale belichtingstijd maar 4 seconde is. En dat is zelfs voor mijn vuurwerkopnames aan de korte kant. De rest ziet er wel veel belovend uit.

Mijn budget? tussen de 250 en 500 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... daar staat een update:
Updated: the F100fd doesn't have Aperture and shutter priority modes
... tja.... Is deze info van groot belang voor de aanschaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Wanneer komt de DMC-FX35 in de winkels ? ik zie hem bij één webwinkel staat voor 351.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:20:
[...]
... daar staat een update:
[...]
... tja.... Is deze info van groot belang voor de aanschaf ?
Als je niet weet wat het is al helemaal niet. ;) Tenzij je van plan bent om wat verder in fotografie te duiken, maar dan is het nog de vraag hoeveel je eraan hebt op een compact cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
n00bs schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:42:
Die Fuji ziet er inderdaad erg goed uit!!! Het enige wat ik snel zie wat jammer is dat de maximale belichtingstijd maar 4 seconde is. En dat is zelfs voor mijn vuurwerkopnames aan de korte kant. De rest ziet er wel veel belovend uit.

Mijn budget? tussen de 250 en 500 ;)
De camera kan in elke stand maximaal 30 seconden sluitertijd aan
Die 4 seconden heeft alleen betrekking op AUTO mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
pvdplanet schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:23:
[...]

De camera kan in elke stand maximaal 30 seconden sluitertijd aan
Die 4 seconden heeft alleen betrekking op AUTO mode
Klinkt goed dan :)
Hopelijk komt er snel een review van op dpreview
The Fuji FinePix F100fd goes on sale from March 2008, with a pricetag of about US$380.
Ik mag hopen dat hij geen 380 Euro dan hier gaat kosten, maar iets van ~300 Euro.

Overigens zie ik hier: http://www.digitalcamerai...-17575/Design--Layout.htm
Dat hij geen fysiek mode dial meer heeft. Dat is echt een zeer groot nadeel voor elke camera! :X softwarematig door alle instellingen lopen is een nachtmerrie als je lekker foto's wil schieten.

[ Voor 47% gewijzigd door n00bs op 17-02-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 06:09:
Ben aan het kijken naar een vervanger van mijn 3 jaar oude Canon A70 (of was het de A75?). Kon in 2007 nog niet de 'ideale' camera vinden. Ik wil vooral groothoek (minstens 28mm) en goede foto's (ook binnen), en hij moet in een jaszak passen. Maar deze zien er wat mij betreft zeer veelbelovend uit:
Fuji F100fd
Panasonic Lumix DMC-FX35

Kijk uit naar de 1e reviews...
Weet iemand of Fuji en Panasonic wereldwijde garantie geven? Op hun websites vind ik hierover geen info. (Dat belooft misschien niet veel goeds.) Ik ga binnenkort naar de VS en denk eraan om daar een camera te halen, maar wil wel graag in NL een beroep op garantie kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Na een hoop gelezen te hebben, ben ik wel erg enthousiast over de aankomende F100fd van Fuji. Ik hoop ook dat er snel een goede review komt en dat hij daadwerkelijk beter is dan zijn voorgangers. Dan zal ik hem meteen in bestelling zetten om mijn Canon S60 op te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Ik lees hier niet veel over de LX2 van Panasonic, onder gewardeerd?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justin2000 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:19:
Ik lees hier niet veel over de LX2 van Panasonic, onder gewardeerd?
..tis een camera van medio of eind 2006 , dus daarmee niet zo actueel vermoed ik ;) (en ook te duur ten opzichte van de huidige camera's met betere specs en nieuwe technieken...).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ricoh komt binnenkort met een R8. Alleen de naam al is voor mij reden genoeg om 'm te kopen. Hopen dat 'ie voor de zomer in NL uit is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De R7 is voor mijn gevoel nog nauwelijks op de markt, en daar is de opvolger alweer. De R8 smaakt toch wel naar meer. Een groothoek en 7 maal zoom.... de perfecte combi imo. Tevens daarmee een streepje voor op de Fuji F100fd. Overige specs van de R8 lijken mij op het eerste gezicht ook voldoende..., hoewel er ook geen fysieke mode dial op lijkt te zitten ?

Een prijs van 390 dollar ? http://asia.cnet.com/revi...39005881,42741246p,00.htm

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De R7 en R8 lijken qua specs erg veel op elkaar. De sensor is van de R8 is wel 0.2" groter. Het uiterlijk is wel sterk veranderd (strakker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 19:22:
De R7 is voor mijn gevoel nog nauwelijks op de markt, en daar is de opvolger alweer. De R8 smaakt toch wel naar meer. Een groothoek en 7 maal zoom.... de perfecte combi imo. Tevens daarmee een streepje voor op de Fuji F100fd. Overige specs van de R8 lijken mij op het eerste gezicht ook voldoende..., hoewel er ook geen fysieke mode dial op lijkt te zitten ?

Een prijs van 390 dollar ? http://asia.cnet.com/revi...39005881,42741246p,00.htm
Alleen erg jammer dat de sensor van de Ricoh nogal klein is, dus ik denk niet dat de kwaliteit van de Ricoh kan tippen aan de Fuji in low light condities. Daarnaast ook geen Dynamic Range, de helft van de framerate met filmopnames...

• siraic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 11:57
Ik ben ook aan het wachten op de eerste reviews, maar denk dat het 1 van deze camera's wordt:
Panasonic TZ5
Fujifilm F100fd
Ricoh R8

Wil goeie zoom hebben, goeie low-light mogelijkheden, en ik wil em in mijn broekzak kunnen bewaren. (bezoek graag festivals, denk dat dat ook een goeie meting is voor compact camera's: met het foto's van optredens maken & durability.

De Ricoh & Fuji zijn allebei ~25mm dik, de panasonic ~35 mm Ricoh & Fuji helemaal plat, panasonic steekt uit, maar lijkt wel stevig.

Fuji staat bekend om betere low-light prestaties, Ricoh om mindere prestaties
Ricoh heeft 7,1 zoom, fuji 5x (maar ook weer 3mp meer, dus misschien dat dat het verschil beetje opheft)

Ricoh heeft altijd hele snelle zoom gehad, maar ook VEEL geluid bij het zoomen en focussen. De fuji doet (volgens een test) 4 seconden over 28 - 140 mm

Panasonic, staat eigenlijk los van deze twee. maar met 10x zoom, en 720p (HD) video mogelijkheden wel heel erg aantrekkelijk. (natuurlijk is een fotocamera om foto's te maken, maar zo'n mogelijkheid (en ook optisch zoomen tijdens filmen) maakt dit wel tot een heeel aantrekkelijke extra) Maar de camera lijkt bij de uitgelekte testfoto's heel erg veel detail te verliezen door de noise-processing in de camera, en als dat zo is, dan heb ik veel liever eentje die de foto's wel intact laat.

Maarja, eind maart zijn ze alle 3 op de markt, dus dan zullen de reviews wel opduiken..

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Fuji valt voor mij sowieso af ivm de dure kaartjes en ik heb al een hoop SD (en micro SDHC met converter).
De sensors van de genoemde Ricoh en Panasonic zijn even groot. De Pana heeft ook een aantal compactere cams in de FX-serie (met minder zoom). Maar als er duidelijk minder ruis is, vind ik dat belangrijker.
Ricoh geeft aan dat sinds de R7 er een stuk minder ruis optreedt bij de foto's. Ben alleen benieuwd of de foto's dan niet minder scherp worden.

Voor was het de R7 vs. Lumix TZ3, maar als ze al zo snel op de markt komen wil ik voor de zomer een TZ5 of R8 kopen.

• Justin2000
Ik zit ook met smart te wachten op de TZ5 review, om me over te halen deze aan te schaffen of toch te gaan voor de TZ3. Wil eigenlijk wel binnen een maand over gaan tot aanschaf.

PV opbrengst

Verwijderd

timow schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:40:
Fuji valt voor mij sowieso af ivm de dure kaartjes en ik heb al een hoop SD (en micro SDHC met converter).
Fuji F100 slikt ook SD. Op de site staat tenminste :
Storage mediaInternal memory (approx. 25MB) / xD-Picture Card™ ( 16MB - 2 GB ) /SD memory card (512MB, 1GB, 2MB)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justin2000 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:19:
Ik zit ook met smart te wachten op de TZ5 review, om me over te halen deze aan te schaffen of toch te gaan voor de TZ3. Wil eigenlijk wel binnen een maand over gaan tot aanschaf.
...er is ook een TZ4. Ook 28mm en 10x zoom...
siraic schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:04:Ricoh heeft altijd hele snelle zoom gehad, maar ook VEEL geluid bij het zoomen en focussen. De fuji doet (volgens een test) 4 seconden over 28 - 140 mmMaarja, eind maart zijn ze alle 3 op de markt, dus dan zullen de reviews wel opduiken..
...te snel zoomen kan een nadeel zijn wat mij betreft , aangezien het dan soms lastig is om op het hjuiste moment te stoppen met de zoom. Liever dus wat rustig imo.
R8, TZ5 en F100.... liggen idd bij elkaar. De TZ5 zie ik voor zo'n 400,- euro, en is daarmee geloof ik wel de wat duurdere van het spul. De TZ4 ongeveer 350.-

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eind april ga ik voor een week naar New York en daarvoor wil ik meteen een nieuwe digitale camera kopen. Mijn Canon Powershot A60 is inmiddels behoorlijk verouderd en werkt ook niet helemaal meer naar behoren.

Ik heb mijn oog laten vallen op Casio. Ik vind die best-shot functie fantastisch, ook omdat ik snel wil kunnen kiezen tussen verschillende scenario's.

Ik had de gehele tijd de Casio Exilim Z1200 in gedachte, vanwege de beeldstabilisatie en de goede ervaringen. http://www.letsgodigital....cification/1589/show.html

Maar dit weekend kwam ik de nieuwe Z200 tegen. http://www.letsgodigital....cification/1741/show.html

Deze camera heeft iets minder megapixels, maar 10,1 MP is in ieder geval ruim voldoende. Verder heeft deze camera een 28mm groothoeklens en gevorderde beeldstabilisatie, zowel softwarematig als hardwarematig. (Dankzij de nieuw ontwikkelde 1/2.3-inch CCD was het mogelijk om een compact model te ontwikkelen en tegelijkertijd een hoge resolutie een beeldkwaliteit te bewaren. Wanneer de beelden toch onscherp dreigen te worden, helpt de Anti-Shake DSP en motion blur detection-technologie dit te voorkomen. Deze technologie, waarover de Casio EXILIM Zoom EX-Z200 beschikt, zorgt er enerzijds voor dat de camera pas een foto maakt op het moment dat de fotograaf zijn handen stil houdt, en anderzijds dat het CCD met de trillingen van de handen meebeweegt.)

Verder heb ik helemaal geen kennis op het gebied van digitale camera's. Ik ben al een paar uur bezig om het een en ander uit te zoeken m.b.t. tot diafragma, de lens e.d., maar ik kan er niet echt uitkomen.

Kunnen jullie mij informeren over de keuze m.b.t. deze toestellen. Ik wil in ieder geval een toestel die gemakkelijk mooie foto's maakt (dus zonder teveel te moeten instellen), hij moet klein zijn. Deze 2 Casio's lijken daaraan te voldoen, maar welke van deze twee toestellen vinden jullie beter?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zit ook (nog steeds) te twijfelen over deze drie cams. Ik las dat de Fuji niet kan zoomen tijdens het filmen. Bij mijn huidige Ricoh is dat ook niet mogelijk. Weet iemand of het bij de nieuwere modellen van Ricoh (of bij de R8) wel kan. Het zelfde ook voor de Lumix.
Vóór de zomer moet ik een nieuwe cam hebben. In de maand juni moet ik 'm dus ook echt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 16:12

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:51:
Eind april ga ik voor een week naar New York en daarvoor wil ik meteen een nieuwe digitale camera kopen. Mijn Canon Powershot A60 is inmiddels behoorlijk verouderd en werkt ook niet helemaal meer naar behoren.

Ik heb mijn oog laten vallen op Casio. Ik vind die best-shot functie fantastisch, ook omdat ik snel wil kunnen kiezen tussen verschillende scenario's.

Ik had de gehele tijd de Casio Exilim Z1200 in gedachte, vanwege de beeldstabilisatie en de goede ervaringen. http://www.letsgodigital....cification/1589/show.html

Maar dit weekend kwam ik de nieuwe Z200 tegen. http://www.letsgodigital....cification/1741/show.html

Deze camera heeft iets minder megapixels, maar 10,1 MP is in ieder geval ruim voldoende. Verder heeft deze camera een 28mm groothoeklens en gevorderde beeldstabilisatie, zowel softwarematig als hardwarematig. (Dankzij de nieuw ontwikkelde 1/2.3-inch CCD was het mogelijk om een compact model te ontwikkelen en tegelijkertijd een hoge resolutie een beeldkwaliteit te bewaren. Wanneer de beelden toch onscherp dreigen te worden, helpt de Anti-Shake DSP en motion blur detection-technologie dit te voorkomen. Deze technologie, waarover de Casio EXILIM Zoom EX-Z200 beschikt, zorgt er enerzijds voor dat de camera pas een foto maakt op het moment dat de fotograaf zijn handen stil houdt, en anderzijds dat het CCD met de trillingen van de handen meebeweegt.)

Verder heb ik helemaal geen kennis op het gebied van digitale camera's. Ik ben al een paar uur bezig om het een en ander uit te zoeken m.b.t. tot diafragma, de lens e.d., maar ik kan er niet echt uitkomen.

Kunnen jullie mij informeren over de keuze m.b.t. deze toestellen. Ik wil in ieder geval een toestel die gemakkelijk mooie foto's maakt (dus zonder teveel te moeten instellen), hij moet klein zijn. Deze 2 Casio's lijken daaraan te voldoen, maar welke van deze twee toestellen vinden jullie beter?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bij deze categorie toestellen zou ik me niet druk maken over sluitertijden en diafragma's, je kunt het toch niet instellen... Wel zou ik kijken naar:
- 28 mm breedhoek is idd wel fijn
- Hardware matige stabilizer is fijn
- Software matige stabilizer is prut (niks anders dan iso omhoog doen)
- 10 MP op zo'n kleine sensor geeft nogal veel ruis, kijk liever naar model met 7 of 8 MP.
- Opstart vertraging is nogal belangrijk
- Shutter delay is nogal belangrijk

www.dpreview.com is een goede om dingen na te zoeken.

[ Voor 66% gewijzigd door een moderator op 03-03-2008 08:56 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik ben aan het kijken naar een vervanger voor mijn Canon Powershot A70.

Mijn lijstje:

Canon Powershot G9
Canon PowerShot Ixus 960 IS
Canon EOS 400D (kit)
Panasonic DMC-FZ18
Panasonic DMC-FZ50

Mijn voorkeur gaat uit naar Canon.
De EOS staat erbij omdat ik me afvraag of als ik niet iets meer geld ik dan een beter camera kopen.
Via DPreview.com komen ze allemaal goed uit de bus.
Graag jullie meningen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik ben nieuw hier en had een vraagje...

Ik ben heel erg 'in' de fotografie de laatste tijd, en wil graag een dSLR aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen de nikon d40 en de canon 400d, beide met 18-55mm lens.
Ik zou de camera voor all-round gebruiken dus portretten, vakantie, verjaardagen maar ook landschappen, nachtfotografie.
Ik wil ook dat je goede lenzen er bij kan kopen, maar dat denken Julie dat de 18-55 eerst genoeg is voor mijn doelen? En waar moet ik nog meer om denken als ik hem koop.

BVD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Laatst online: 16-09 19:45
Ik heb vorige week al mijn dSLR materiaal verkocht. De reden hiervan is dat ik het nooit mee sleur en altijd mijn kleine canon ixus 40 mee neem. Nu is die ixus eigenlijk niet van mij en had ik graag een wat meer geavanceerd toestel. Liefst ook heel compact dat je gewoon in je zak kan steken, of die Canon G9 zou ook nog wel ok zijn... maar dat is dan ook wel de limiet.
Met die G9 kan ik wel met de DoF spelen enzo maar ik hoor dat die aan de tragere kant is in vergelijking met een sony cypershot.

Ik ben een echte snapshot persoon dus dat is voor mij wel het belangrijkste aan de camera. Die ixus 40 is soms ook wel wat te traag.

Ik vermoed dat je met die sony dan weer niet mer de DoF kan spelen... Heeft iemand een goed voorstel? :)

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@Sc0rPi0N:

De Canon's die je noemt zijn wel erg verschillend qua mogelijkheden.
400D: als je enthiousast fotograaf bent/wordt, heb je hiermee de grootste kans dat je veel extra zult willen uitgeven aan lenzen en accessoires (statief, fototas, flitser, filters, etc. etc.).

G9: Een compact die veel weg heeft van een DSLR. Dit toestel wordt gewaardeerd door gevorderde fotografen die normaal een DSLR gebruiken, vooral vanwege de bediening van de camera (direct met instelwielen ipv alles met een menu en drukknopjes) en de robuustheid, en de mogelijkheid om in RAW formaat te kunnen schieten. Ik zou dit toestel zelf wel willen hebben voor momenten waarop ik mijn DSLR niet mee wil nemen.

Ixus 960 IS: Veel minder instelmogelijkheden. Dit is meer een point&shoot camera.

De Panasonic's zijn beide compacts en hebben dus weinig uitbreidingsmogelijkheden maar wel meer features (voornamelijk een groot zoombereik).

Je moet zelf beoordelen hoe fanatiek je bent en of je je foto's wilt gaan bewerken om een maximaal resultaat uit je foto's te halen (door met RAW te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:13:
Hallo, ik ben nieuw hier en had een vraagje...

Ik ben heel erg 'in' de fotografie de laatste tijd, en wil graag een dSLR aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen de nikon d40 en de canon 400d, beide met 18-55mm lens.
Ik zou de camera voor all-round gebruiken dus portretten, vakantie, verjaardagen maar ook landschappen, nachtfotografie.
Ik wil ook dat je goede lenzen er bij kan kopen, maar dat denken Julie dat de 18-55 eerst genoeg is voor mijn doelen? En waar moet ik nog meer om denken als ik hem koop.
Een 18-55mm lens is in principe genoeg voor de doelen die je noemt. Als je mooie portretten wilt maken is het slim om meteen te investeren in een wat betere lens met een grotere opening (f/2.8), of een aparte portretlens erbij te kopen (50mm f/1.8 is de goedkoopste oplossing maar wel nogal kort voor portretten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Aham brahmasmi schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:41:
@Sc0rPi0N:

De Canon's die je noemt zijn wel erg verschillend qua mogelijkheden.
400D: als je enthiousast fotograaf bent/wordt, heb je hiermee de grootste kans dat je veel extra zult willen uitgeven aan lenzen en accessoires (statief, fototas, flitser, filters, etc. etc.).

G9: Een compact die veel weg heeft van een DSLR. Dit toestel wordt gewaardeerd door gevorderde fotografen die normaal een DSLR gebruiken, vooral vanwege de bediening van de camera (direct met instelwielen ipv alles met een menu en drukknopjes) en de robuustheid, en de mogelijkheid om in RAW formaat te kunnen schieten. Ik zou dit toestel zelf wel willen hebben voor momenten waarop ik mijn DSLR niet mee wil nemen.

Ixus 960 IS: Veel minder instelmogelijkheden. Dit is meer een point&shoot camera.

De Panasonic's zijn beide compacts en hebben dus weinig uitbreidingsmogelijkheden maar wel meer features (voornamelijk een groot zoombereik).

Je moet zelf beoordelen hoe fanatiek je bent en of je je foto's wilt gaan bewerken om een maximaal resultaat uit je foto's te halen (door met RAW te werken).
Klopt helemaal. Gelukkig zit ik niet op een schopstoel :)

Maar zoals het er nu naar uitziet richt ik me op de Powershop G9.
400D is een prima camera maar ik denk dat het (veel) te veel voor mij als 'fotograaf'.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de volgende 3 camera's:

Casio Z200
- 10,3 megapixels
- 1/2,33 inch beeldsensor
- 28 mm groothoeklens
- Auto Best-shot
253 Euro

voordelen:
- Prijs
- Best-Shot functie met 39 scenario's (mooi grafisch weergegeven)

nadelen:
- Slechts een videoresolutie van 640X480
- Bereik flitser tot 3,3 meter
- Alleen auto-ISO

Panasonic FX35
- 10,7 megapixels
- 25 mm groothoeklens
- Auto best scenario
308 Euro

voordelen:
- 25 mm groothoeklens
- videores van 848X480

nadelen:
- 2,5 inch lcd

Panasonic FZ5
- 9,1 megapixels
- 28 mm groothoeklens
- Auto best scenario
408 Euro

voordelen:
- videores van 1280X720
- Groot lcd-scherm met veel kleuren
- 10x zoom

nadelen:
- prijs
- gewicht + afmeting (maar kan ook een voordeel zijn)

Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik gemakklijk mooie foto's kan maken. Niet teveel instellen dus. Daar voldoen deze volgens mij allemaal aan. Filmen vind ik niet heel belangrijk.

Hoe belangrijk is de Leica-lens van Panasonic bij mijn keuze. Staat Panasonic beter bekend qua kwaliteit dan de Casio?

Helaas komen ze allemaal pas eind deze maand op de markt, dus reviews zijn nog niet beschikbaar.

Wie kan mij hierover adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Zo! Binnenkort op vakantie naar Mexico en mijn huidige Sony N1 is aan vervanging toe (stof op de lens :( )

Mijn eisen op t moment zijn:

-breedbeeld groothoek lens
-veel optische zoom, minimaal 5
-compact (mooi design, hoewel geen echt must)
-ik fotografeer veel auto's en dan is een handmatige sluitertijd instelling (of programma) erg handig.

Nu heeft Sony een zeer mooi design en lcd scherm (heb nu een touchscherm) maar ik mis bij hun dat breedbeeld formaat!

Canon heeft beide wel (veel zoom en breedbeeld) maar niet in combinatie van.

Nu zijn er andere merken die het gaan leveren of al hebben (panasonic) maar ik ben geen fan van dat merk. Moet ik hier overheen stappen? Of heet het niet voor niets panastoring.

Maar ik ben ook benieuwd naar andere merken. En om eerlijk te zijn zie ik door alle modellen de juiste niet meer eigenlijk :X

Iemand een leuk ideetje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Breedbeeld? Bedoel je niet groothoek? Breedbeeld kun je er dan wel van maken door in de hoogte wat eraf te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
-DG- schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:49:
Breedbeeld? Bedoel je niet groothoek? Breedbeeld kun je er dan wel van maken door in de hoogte wat eraf te knippen.
sorry, je hebt me door ;) idd groothoek bedoel ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Ik twijfel tussen de Canon ixus 860 en de Sony CyberShot DSC-T300
De 860 heeft een 28mm lens en de t300 is gewoon wat sneller?

Wat zijn de grote verschillen tussen deze 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik zit met een klein dilemma. Ik wil binnenkort een DSLR camera aanschaffen. Dit word eigenlijk mijn eerste 'echte' camera, vooral bedoeld om mee te gaan hobby'n, en waarschijnlijk ook erg handig voor mijn vervolg studie.

Nu zat ik zelf te kijken naar de Canon EOS 400D, vind dit een prachtig aparaat, maar de prijs houd mij nog een beetje tegen. (Hoewel 2e hands kopen voor mij ook een optie is). Nu kreeg ik van de buurman de optie om zijn Canon EOS 350D incl. kitlens over te nemen voor 175 Euro. Er is niks mis met de Camera, en geen beschadeging op te zien.

Nu is mijn vraag: Is het het als beginner waard dat extra geld in de EOS 400D te stoppen (Wat voor zover ik kan vinden op internet niet eens zo'n gigantische stap vooruit is t.o.v. de 350D) Of, is een goed idee toch één stap terug te doen in kwaliteit, en voor de 350D te gaan. (Deze zou, neem ik aan ook voldoende zijn voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

PositiveCreep schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:26:
Ik zit met een klein dilemma. Ik wil binnenkort een DSLR camera aanschaffen. Dit word eigenlijk mijn eerste 'echte' camera, vooral bedoeld om mee te gaan hobby'n, en waarschijnlijk ook erg handig voor mijn vervolg studie.

Nu zat ik zelf te kijken naar de Canon EOS 400D, vind dit een prachtig aparaat, maar de prijs houd mij nog een beetje tegen. (Hoewel 2e hands kopen voor mij ook een optie is). Nu kreeg ik van de buurman de optie om zijn Canon EOS 350D incl. kitlens over te nemen voor 175 Euro. Er is niks mis met de Camera, en geen beschadeging op te zien.

Nu is mijn vraag: Is het het als beginner waard dat extra geld in de EOS 400D te stoppen (Wat voor zover ik kan vinden op internet niet eens zo'n gigantische stap vooruit is t.o.v. de 350D) Of, is een goed idee toch één stap terug te doen in kwaliteit, en voor de 350D te gaan. (Deze zou, neem ik aan ook voldoende zijn voor mij).
Zie pricewatch
Ik zou zelf die van je buurman overnemen (mits je hem vertrouwd enzo en je de staat van de camera goed kent) voor dat bedrag.

Zeker als beginner in DSLR zou eerst kijken met deze camera of het was voor je is. Je kunt hem dan altijd nog verkopen voor een hoger bedrag dan dat je hem gekocht had en dan een 450D of 400D kit kopen. Ik heb jammer genoeg niet zo'n buurman :D Anders had ik het denk ik wel gedaan.

Ik ga zelf voor de PS G9. Maar dat is omdat ik niet meer wil doen dan eens een mooie foto maken.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 14:32
Ik zit met een dilemma, ik ga deze zomer naar Mexico, Belize en Guatamala. Ik heb nu een Ixus 40 als camera waar ik altijd allerlei foto's mee neem, al mijn vakantiefoto's, feestjes noem maar op. Ik gebruik hem zowel binnen als buiten. Ik merk echter wel eens de grenzen van dit toestel, zoals bijvoorbeeld de lichtsterkte. Op sommige plaatsen mag je soms niet flitsen en dan heb je al een probleem met die Ixus.
De camera wordt eigenlijk bijna altijd als point en shoot gebruikt, een enkele keer word de flits of de lichtmeting gewijzigd. Meer niet, zeer veel foto's op de auto stand dus.

Omdat ik dus die rondreis ga doen ben ik beginnen twijfelen of ik niet een ander toestel moet kopen. Ik heb eens wat rondgekeken en ik zie tussen de 400 en 500 euro veel aanbod. In dit budget komt ook de onderkant van de dSLR markt in zicht. Zo zag ik bv de Pentax K100D Super met kitlens voor ca 430 euro.

Nu komt de vraag, is het beter om met een compact op de 'autostand' foto's te schieten of met een dSLR op 'autostand'. Ik ben wel erg geïntresseerd in de mogelijkheden van dSLR ik weet alleen niet of ik die mogelijkheden al goed genoeg kan beheersen in ca 5 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@lexi: In 5 maanden kun je gemakkelijk de basics van een DSLR leren. Je zult je alleen een keer in de techniek moeten verdiepen: haal eens een boek uit de bibliotheek over fotografietechniek (is completer en prettiger dan artikelen op het web te lezen).

Als je per se niet wilt flitsen zul je sowieso uit de autostand moeten gaan. :)

Het grote voordeel van een DSLR is dat er altijd meer scherpte en detail in je foto zit, simpelweg vanwege de veel grotere sensor die er in zit. Het kan echter wel wat extra bewerking vergen om een resultaat te krijgen dat (op het eerste gezicht) zulke verzadigde kleuren heeft als een jpeg uit een Ixus/Powershot. Een ander groot voordeel van DSLR's (en ook de G9 die hierboven genoemd wordt) is dat je in RAW mode kunt schieten, waardoor je veel meer beeldinformatie hebt om foto's die niet helemaal goed gelukt zijn er toch nog perfect uit te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld onderbelichte schaduwen vaak gemakkelijk doortekening geven (lichter maken waardoor detail zichtbaar wordt) en hetzelfde met overbelichte hoge lichten. Foto's die door technische fouten ontsierd worden kun je dus veel beter corrigeren dan bij een compact.

Op zich zijn de correcties die ik hierboven noem zo gemakkelijk als een schuifje verplaatsen in een geschikt stuk software (Picasa kan dit zelfs), maar het kost toch tijd en het duurt even voordat je er efficiënt in wordt.

Je kunt ook een wat betere compact zoeken die een lichtsterke lens heeft en IS. Je hebt minder snel bewegingsonscherpte bij een compact (vanwege de kleinere sensor), alhoewel Canon bv. al een redelijk goedkope kitlens met IS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Aham brahmasmi schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:12:
Je kunt ook een wat betere compact zoeken die een lichtsterke lens heeft en IS. Je hebt minder snel bewegingsonscherpte bij een compact (vanwege de kleinere sensor), alhoewel Canon bv. al een redelijk goedkope kitlens met IS heeft.
Maar met een DSLR kun je op ISO800 qua ruis enz. al beter platen schieten dan een compactcam bij ISO100. Dan houd je beweginsonscherpte ook wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Sc0rPi0N schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:36:
[...]

Zie pricewatch
Ik zou zelf die van je buurman overnemen (mits je hem vertrouwd enzo en je de staat van de camera goed kent) voor dat bedrag.

Zeker als beginner in DSLR zou eerst kijken met deze camera of het was voor je is. Je kunt hem dan altijd nog verkopen voor een hoger bedrag dan dat je hem gekocht had en dan een 450D of 400D kit kopen. Ik heb jammer genoeg niet zo'n buurman :D Anders had ik het denk ik wel gedaan.

Ik ga zelf voor de PS G9. Maar dat is omdat ik niet meer wil doen dan eens een mooie foto maken.
Bedankt voor de reactie. Ik ga nu inderdaad voor de 350D, je hebt helemaal gelijkt qua verkoop verhaal. Is altijd nog een goede optie mocht ik vrij snel meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Zoek een compact voor naast mijn 20D, heb graag altijd een camera bij me en dan neem ik niet mijn D-SLr mee...

Wat zoek ik:
- weinig ruis, bruikbare iso800
- niet te groot (dus niet een slr-like want die heb ik al ;)
- weinig shutter lag
- iets van Av/TV priority of full M

Cams die ik tegengekomen ben:
- Fuji F30/F31 prachtig maar niet aan te komen.
- Fuji F40 - 1/1.6 "CCD 8MP, lijkt mij wel wat, zelfde sensor als de F50 maar met minder pixels, waarom kom ik deze cam niet tegen in dit topic? (of zie ik iets over het hoofd?
- Canon G6 - laatste echte G van canon, F2-F3 lens en relijke ruisprestaties + extra stop door glas, pakt mijn flitser.

Het liefste heb ik dat canon een G10 maakt als de G9 maar dan met:
- F2.0-F3.0 lens
- 8mp
- iets grotere sensor (waarom niet hun eigen C-MOS door de helft hakken en in een compact ermee :P )

Kan iemand mij helpen?, en dan vooral waarom ik nergens over de Fuji F40 lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
De G6 is komt wel goed uit de dpreview test, maar ik zou toch niet graag zo'n oud toestel hebben, misschien voornamelijk door het korrelige LCD. Zoombereik is ook weer minder dan de G9, en hij is lelijk itt de G9. :) Maar als ik de review van de G9 dan lees wordt ik toch niet zo enthousiast over zijn tekortkomingen.

Toch is men er enthousiast over:
http://singhray.blogspot....graphy-with-canon-g9.html
http://www.luminous-lands...ws/cameras/G9-Japan.shtml

Ik zou ook dolgraag een G10 zoals jij beschrijft, en manuele zoom hebben. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 07-03-2008 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Lennart_1337 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:49:
Zoek een compact voor naast mijn 20D, heb graag altijd een camera bij me en dan neem ik niet mijn D-SLr mee...

Wat zoek ik:
- weinig shutter lag

- Fuji F40 - 1/1.6 "CCD 8MP, lijkt mij wel wat, zelfde sensor als de F50 maar met minder pixels, waarom kom ik deze cam niet tegen in dit topic? (of zie ik iets over het hoofd?
- Canon G6 - laatste echte G van canon, F2-F3 lens en relijke ruisprestaties + extra stop door glas, pakt mijn flitser.

- F2.0-F3.0 lens
- 8mp
- iets grotere sensor (waarom niet hun eigen C-MOS door de helft hakken en in een compact ermee :P )

Wellicht dat de Fuji F100fd iets voor je is?
http://www.fujifilm.com/p...finepix_f100fd/index.html

Komt deze maand op de markt. Specificaties zijn zeer goed, heb alleen nog geen reviews gezien.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
Xanion schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:32:
[...]

Wellicht dat de Fuji F100fd iets voor je is?
http://www.fujifilm.com/p...finepix_f100fd/index.html

Komt deze maand op de markt. Specificaties zijn zeer goed, heb alleen nog geen reviews gezien.
Dit toestel komt pas eind April op de NL markt.

Overigens voldoet deze camera niet aan 1 van zijn eisen "iets van Av/TV priority of full M"

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 07-03-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:49:

Wat zoek ik:
- weinig shutter lag

- F2.0-F3.0 lens
- 8mp

De f40 heeft geen av/tv prioriteit. Je kan net de ISO instellen en de flitser op slowsync zetten.
Je leest niks over de f40 omdat die altijd ondergesneeuwd was door de f30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast heeft de F50 een optische stabilisator.... Ik sluit me overigens aan bij jouw mening dat de F40 een mooie camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 14:32
Ik heb vandaag de Powershot G7 van een collega in handen gehad, het lijkt me een zeer fijn toestel met zeer bruikbare iso's tot 400. De scene instellingen lijken me ook wel wat.

Wat vinden jullie dan niet zo goed aan de G7/G9 t.o.v. de G6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Hij mist de RAW modus, wat een groot nadeel is (je kunt niet de maximale kwaliteit uit je foto's halen). Verder is de lichtsterkte van de lens lager t.o.v. de G6, wat niet vreemd gezien het zoombereik, maar daardoor staan de G7/G9 qua lens gewoon niet boven de rest van de compacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Oké bedankt voor de antwoorden :)

Even overzichtje:
- Fuiji F40 -> geen AV/TV priority of M, verder mooi ding maar niks voor mij dus,
- Fuiji F50 -> ruis beest in vergelijking met de F40/F32/F30
- Fuiji F100 -> moet nog uitkomen maar kwa ruis lijkt mij deze niet anders dan de F50 (of weet iemand iets dat ik niet weet?)

Conclusie
- Canon heeft op het moment zijn G serie goed verprutst.... (geen F2.0-F3.0, te veel pixels)
- Fuji heeft zijn F serie een beetje omzeep geholpen... (ruis prestaties zijn nu weer mager, en bied geen M/TV/AV op mindere ruisige modellen zoals de f40)

Op het moment is het dus kiezen tussen allerlei kwaden en kun je beter kijken voor een 'oude' cam een G of f30....

[ Voor 4% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-03-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:55:
Oké bedankt voor de antwoorden :)

Even overzichtje:[...]
En de Ricoh R8 ? Ook nog niet uit, maar misschien een tip ? (anders de R7 wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

De TZ5 lijkt me een zeer aantrekkelijke camera. Vele instelmogelijkheden, goede beeldkwaliteit, 10x zoom, beste IS op de markt, 3"scherm met 460.000 pixels(!), HD video. Prijs is nu al gezakt naar 340 euro: http://www.progress.nl/sh...B2865E4%7D&ref=kieskeurig

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 10-03-2008 22:26 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D1ON
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05-2024

D1ON

4x4Fotos.nl

Die TZ5 lijkt me ook een geweldige compact' je, vooral die video functie :9 720P @ 30 fps.

heeft iemand een link naar een voorbeeldfilmpje die op 720p is gemaakt? :?

[ Voor 31% gewijzigd door D1ON op 11-03-2008 14:02 ]

waar het ijs gesmolten is is geen ijs meer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Ik hoor hier alleen maar slecht over de G9 ... het is geen dslr natuurlijk. Is er een betere compact camera ?

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste

Dit topic is gesloten.