Na alle discussie wil ik toch iedereen hier even mijn gebruikerservaringen met de Mio A701 laten horen.
Algemeen gebruik
De bijgeleverde stylus is helaas onder de maat moet ik zeggen, beide examplaren trok ik na enige dagen in tweeën. De stylus gaat lastig uit de behuizing en is niet echt robuust geconstrueerd. Ik heb echter een oplossing gevonden; met een tang heb ik het uiteinde van de dikke helft van de stylus een beetje vast geknepen zodat de dunne helft er niet meer zo maar uit kan schuiven. Nu heb ik er geen problemen meer mee. Uiteraard is voorzichtigheid geboden aangezien je de stylus niet wil platknijpen... Dit zou natuurlijk niet nodig moeten zijn bij een device van deze prijs. Verder is de afwerking van de Mio prima, hij ziet er niet zo plastic-achtig uit als sommige andere smartphones en ligt goed in de hand. In vergelijking met mijn P800 is hij ongeveer even groot en zelfs iets dunner.
Camera functie is helaas (net als veel andere PDA’s trouwens) niet geweldig. Buiten kunnen er redelijke plaatjes mee gemaakt worden maar binnen wordt dit erg lastig. Over het algemeen zijn het contrast en de kleurweergave duidelijk minder dan van een ‘gewone’ digitale camera.
Het scherm is helder en scherp, al kun je in landscape mode cleartype beter uitzetten. De bijgeleverde screenprotector is mat, wat niet helpt voor een goede afleesbaarheid buiten.
De batterijduur is voldoende voor een apparaat als dit, is voor mij nog moeilijk in te schatten aangezien ik hem de meeste tijd aan een USB kabel heb gehangen en er nog niet echt mee op pad geweest ben.
Het bijgeleverde hoesje voldoet maar is niet super, zo zijn de hoeken niet beschermd en is hij moeilijk snel uit het hoesje te halen (onhandig wanneer je telefoon overgaat bijv.). De magnetische sluiting doet het verder prima.
De autohouder werkt prima, de Mio zit er stevig in vast en de zuignap zit ook goed vast (i.t.t. tot mijn Richter houder die nog wel eens van de ruit valt), misschien zelfs wel iets te stevig want trillingen worden ook doorgegeven naar het scherm. Het enige echte nadeel vind ik misschien het feit dat je de telefoon niet met één hand kunt verwijderen, je dient dit altijd met beide handen te doen.
Stabiliteit
Ik heb zelf de NL versie sinds zondag en heb inmiddels al vele malen een harde reset moeten uitvoeren. De eerste keer merkte ik dat er geen GPS meer herkend werd in TomTom 5 (die al enkele dagen vlekkeloos en soepel werkte) zonder iets in de instellingen gewijzigd te hebben, ja, ik had wel enkele programma's geinstalleerd maar weet niet meer precies welke dit veroorzaakte... TomTom stond nog steeds op andere NMEA , 57600 en GPS_HWCOM, echter TomTom gaf als melding Geen GPS apparaat.
Dat was de 1e harde reset, na de reset deed alles het weer (gelukkig), maar na het terugzetten van mijn eerste backup (met het onvolprezen SPBbackup, was natuurlijk voorbereid door het lezen van dit topic..), deed mijn GSM het niet meer. De GSM indicator gaf aan ' geen services' oid en was met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen (handmatig netwerken zoeken etc.). Als ik mijn KPN SIM terugplaatste in mijn oude telefoon deed ie het daar wel meteen...
Na nog een aantal malen een harde reset doen, gevolgd door een restore (zonder resultaat) deed mij inzien dat ik toch vanaf scratch weer de telefoon moest terugbrengen in de laatste staat, inclusief het installeren van applicaties en synchroniseren van agenda en contactpersonen.
OK het werkte weer, echter de edialer ontbrak nu. Na downloaden en installeren van dit progje via de mio website werkte de snelkeuze niet meer en liep zelfs mijn telefoonapplicatie hopeloos vast. Als er iets belangrijk is aan een telefoon is het wel dat je er mee kunt bellen...
Echter de edialer applicatie kun je niet meer de-installeren (althans, ik kon die optie niet vinden) dus nog maar weer een harde reset... Kennelijk is de edialer alleen geschikt voor de engelse versie.
Mijn ervaring is: hou de Mio zo kaal mogelijk en hij draait prima.
GSM kwaliteit
Aan je oor
De GSM geluidskwaliteit is prima in orde. Voor gewoon bellen met de Mio aan je oor is de geluidssterkte voldoende hard en zuiver. Er zijn geen hinderlijke bijgeluiden en de kwaliteit is minimaal hetzelfde als mijn oude P800. Meer dan prima dus.
Handsfree
Als je de handsfree (speaker) functie gebruikt, wordt de kwaliteit wel minder - afhankelijk van je akoustische omstandigheden (zit je op de WC of sta je in de open ruimte) – er kunnen wat meer echos optreden en je gesprekspartner klaagt soms over slechte verstaanbaarheid, maar dit geldt mijns inziens voor de meeste handsfree functies van mobiele telefoons (inclusief mijn P800) en is niet echt erg.
In combinatie met bluetooth
Ik gebruik de A701 in mijn auto met de SE HCB-300 bluetooth carkit en dit werkt uitstekend. Niet alleen is de geluidskwaliteit goed (ik hoor geen gebrom of andere hinderlijke achtergrondgeluiden) maar ook de functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid zijn zoals het zou moeten. Ik kan een gesprek aannemen en verbreken met de carkit toetsen, die veel gemakkelijker te vinden en te bedienen zijn dan de toetsen op de A701 die voor mijn voorruit zweeft. Daarnaast is de samenwerking met de navigatiefunctie ook prima.
Voice dialing
Het enige wat ik mis is de voice dial functie die de P800 wel ondersteunde, niet alleen kon ik die starten met een carkit toets (wat erg makkelijk en veilig is) maar de A701 heeft standaard geen voice dial functie aan boord. Na wat zoeken heb ik de Vito Voice dialer geprobeerd maar daar vind ik de kwaliteit (% juiste stemherkenning en trage werking) niet goed genoeg, teveel missers.
Ik heb nu MS Voice Command geinstalleerd dat werkt een stuk betrouwbaarder en sneller, de grootste beperking is uiteraard de ondersteunde taal (US english). Maar als je je contactpersonen op een ietwat engelse manier uitspreekt is de herkenning nog steeds veel beter dan bij Vito (en sneller). Daarnaast heb ik toevallig veel Amerikaanse collegas en ik moet zeggen dat het een zeer krachtig stukje software is. Ik bespaar heel veel tijd om de snel de juiste contactpersoon te vinden in mijn contactlijst. ‘Show John Bakker’ geeft mij binnen 2 seconden de juiste info. Erg handig! Dit programma neemt voor mij een van de grootste nadelen van een PDA-achtige telefoon weg voor gebruik in de auto: het prutsen aan die mini-toetsen om iemand te bellen uit je telefoonboek...levensgevaarlijk...
Een ander groot voordeel van dit programma is dat je geen voice tags meer hoeft in te spreken, het werkt direct met al je contacten en als je er meer dan 570 hebt in je lijst zoals ik, is dat heel erg praktisch...
Toevoeging: na wat meer testen in de auto zelf moet ik toch constateren dat ook dit proggie zeer beperkt is in de goede herkenning, thuis op de bank werkt het vlekkeloos, in de auto met allerlei bijgeluiden is het toch een ander verhaal. Dit heeft waarschijnlijk toch meer te maken met de beperkte richtingsgevoeligheid van de microfoon dan de kwaliteit van de verschillende voice software pakketten.
Navigatie
Ik werk met TomTom 5.21 en na het lezen van alle gebruikerservaringen in diverse fora kon ik dit zonder problemen installeren. Ik moet zeggen, het werkt zeer soepel en zonder problemen. De gevoeligheid van de GPS ontvanger is vele malen beter dan mijn Holux GR 230. Wanneer ik een inkomend gesprek krijg tijdens het navigeren krijg ik een popup op mijn scherm met de caller id, ik kan het gesprek aannemen via mijn BT carkit en vervolgens wordt de navigatiestem (en mijn autoradio) automatisch ‘ge-mute’, loopt het gesprek via de carkit en schakelt het scherm weer naar de navigatie weergave, perfect! Bellen en navigeren werkt vervolgens heel soepel. Na het verbreken van het gesprek hoor je vervolgens weer de gesproken navigatie instructies.
Het enige nadeel zou kunnen ontstaan in de situatie wanneer je de navigatie stem via de BT carkit laat lopen, echter dit is voor mij echt niet nodig; de ingebouwde speaker van de Mio A701 is meer dan luid genoeg. Bovendien zou ik dan niet meer naar mijn radio kunnen luisteren...
Synchronisatie met Outlook/Activesync
Een hoofdstuk apart is de integratie met Outlook; een functie die voor mij essentieel is aangezien ik de Mio zakelijk gebruik. Ik synchroniseer met een PC thuis en met een laptop van het werk. Synchronisatie thuis verliep zonder problemen (die hangt dan ook niet aan een MS Exchange server). Echter met mijn laptop had ik veel problemen.
Allereerst kreeg ik helemaal geen synchronisatie werkende en continu de error 85010014 (wellicht welbekend).
Na veel
zoeken en her-installeren van Outlook en Activesync kwam ik er achter dat in de situatie wanneer je laptop met een MS exchange server werkt de laptop alleen kan synchroniseren wanneer Outlook echt on line is, aangezien ik echter in ‘gecachede mode’ werkte, werkte dit niet! Zeer verwarrend, aangezien Outlook aangeeft ‘connected’ te zijn maar dit stiekem toch niet echt is. Maar na even het vinkje bij ‘Use cached exchange mode’ te hebben weggehaald (bij Email accounts en vervolgens change) kon ik synchroniseren (althans dat dacht ik).
Toen kwam de volgende error code naar voren: error 85010017. Met behulp van de fora kon ik ook hier omheen werken, het bleek dat de te synchroniseren content (in dit geval de contactpersonen) te groot was om dit af foutloos af te ronden. Ik kwam hier achter door systematisch alle te synchroniseren content uit te zetten en vervolgens een voor een alles weer te activeren (eerste favorites, dan taken, dan notities, dan agenda, etc.) Zo kwam ik erachter dat ik teveel contacten had voor Activesync’s smaak. Nadat ik mijn contacten had ge-reorganiseerd meer dan van 1200 naar minder dan 600 werkte ook dit gelukkig.
Al deze problemen liggen echter aan Activesync niet aan de Mio A701 aangezien alle Windows Mobile 5 devices hier last van zullen hebben. Het vervelende is alleen dat je hier dus ook mee te maken krijgt bij aanschaf van de Mio.
Conclusie
Na alle bovenstaande perikelen mocht je misschien denken dat ik niet tevreden ben met mijn Mio, dat is zeker niet het geval. Het is een fantastisch apparaat, wat precies doet wat ik er van verwacht. Zoals gezegd als je de Mio redelijk kaal houdt werkt hij stabiel en vlekkeloos.
Het enige probleem is de integratie met het Windows Mobile platform op dit moment. Het installeren van sommige applicaties, het samenwerken van verschillende talenversies van software lijkt nog niet helemaal stabiel. Als Mio met een goede ROM-update komt die dit allemaal fixt ben ik helemaal tevreden.
Pros- Licht, klein en mooi (kwestie van smaak maar toch)
- Soepele navigatie
- Goede integratie navigatie en bellen
- Goede GSM functie
Cons- Stabiliteit icm Windows Mobile 5 platform
- Activesync (maar dit is een MS probleem)
- Stylus (zwakke constructie)
[
Voor 14% gewijzigd door
SneezZ op 16-04-2006 23:51
. Reden: toevoeging meer testinfo ]