Canon EOS 350D - Deel 4

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.673 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Af en toe last van corrupte foto's. Had al het idee dat dit aan mijn CF card lag, updaten dus....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
CyBeR schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:48:
[...]

Je kunt alleen flashen als je een cardreader hebt. Waarschijnlijk heeft de gemiddelde 350D-bezitter die niet (mezelf incluis).
weh?? je haalt met het kabeltje je fotos van de cam?? Volgens mij hebben toch wel een hoop mensen een cardreader hoor...

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de extra van die update??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik het lees weinig: (bron dpreview.com)
What has been changed?

* Fixes the phenomenon of shots being unable to be taken when using the remote controller RC-1.
* Fixes the phenomenon wherein the camera continues to scroll through images being played back.
* Improves reliability in communication when using some CF cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijne werkt prima dus ik zie de noodzaak niet om de update te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THW Arie schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:03:
pricewatch: Merkloos Canon NB-2LH Accu (Li-ion, 900mAh)

Zelf een aantal batterijen besteld bij Digi Shop. Bij een bedrag onder de 25 euro wordt het zelfs van tevoren opgestuurd en betaal je achteraf. Erg relaxed.
Dat is opzich wel goedkoper, als je er dan gelijk 2 ofzo besteld is het ook nog wel te doen met de verzendkosten. Maar verlies ik met deze batterijen geen garantie dan?
Filter op de lens laten zitten kan geen kwaad. Als je echter voor de goedkopere filters gaat heb je wel een grotere kans op lens flares, omdat deze vaak niet gecoat zijn.
Hoe herken ik zo'n ding? Ik had gekeken naar wat van die dingen, liggen rond de 30 euro.
Merk was Hama.
Als je een echte macro lens wilt is de EF-S 60mm misschien wat.
Wel een prime, dus zoomen kun je vergeten en je moeder heeft gelijk geen telelens meer. Voor een prime overigens niet bijzonder lichtsterk (F2.8) maar toch zo'n 2 stops sneller dan de Sigma 70-300 APO in z'n macrobereik.
't moet wel nog een beetje binnen budget zijn, zo'n 250 euro is toch wel het max voor zo'n ding.
't kost allemaal al genoeg en 't is geen bodemloze put. ;-)
neographikal schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:07:
Maar je wil sowieso niet op F/2.8 schieten met macro, tenminste, meestal niet, om de hele simpele reden dat je echt amper DOF overhoudt :) Daarom gaan macrolenzen vaak door tot F/45 met het diafragma :)
Uhm... DOF?
Waar het m'n ma vaak om gaat is dat ze naar zo'n foto zit te kijken van een goeie closeup van een of andere bloem/insect die je in best wel detail ziet. Wat voor iets moet je dan kopen tegen welke prijs?
Zoomlens uitzoeken lukt me nog, Macro heb ik helaas geen kaas van gegeten.

Wie weet er een goeie fotozaak in Amsterdam e.o. (30km omtrek?)
Ik wil graag wat advies inwinnen van een goeie zaak, geen jojo van de MM of Dixons ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:22:
mijne werkt prima dus ik zie de noodzaak niet om de update te doen
Maar dan nog heb je dus tov iemand met een nieuwere firmware meer kans op corrupte bestandjes. Dat je er nog nooit last van hebt gehad zegt niets over de toekomst. Het komt misschien ook weinig voor maar een corrupt kaartje kan heel erg lullig uitpakken.
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:32:
[...]
Dat is opzich wel goedkoper, als je er dan gelijk 2 ofzo besteld is het ook nog wel te doen met de verzendkosten. Maar verlies ik met deze batterijen geen garantie dan?
Nee. De meeste third partty batterijen zijn gewoon net zo goed als de originelen (en die originelen zijn ook niet door Canon gemaakt). Je moet alleen opletten als een acuu 1 euro kost, dat ken niet. :+
Hoe herken ik zo'n ding? Ik had gekeken naar wat van die dingen, liggen rond de 30 euro.
Merk was Hama.
Merk: B+W en Tiffen worden als top gezien, vervolgens Hoya, Hama en de rest. Naast merk is de soort coating nog het belangrijkst. De meeste filters zijn in meerdere varianten te verkrijgen en het verschil zit hem dan in de coating. Je hebt nu wat merknamen, in de ESO 3x0 topics en de centrale objectieven topics komen deze vaak genoeg langs als je meer meningen wil zien.
Uhm... DOF?
Depth of Field. stukje uit de FAQ

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 27-10-2005 19:56 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:55:

Merk: B+W en Tiffen worden als top gezien, vervolgens Hoya, Hama en de rest. Naast merk is de soort coating nog het belangrijkst. De meeste filters zijn in meerdere varianten te verkrijgen en het verschil zit hem dan in de coating. Je hebt nu wat merknamen, in de ESO 3x0 topics en de centrale objectieven topics komen deze vaak genoeg langs als je meer meningen wil zien.
[...]
Depth of Field. stukje uit de FAQ
Sorry maar als er iets _niet_ top is, is het wel Tiffen. Hoya SHMC en HMC series zijn net zo goed als die van B&W, Tiffen heeft alleen een goede serie in de top-series van de filters zitten maar deze zijn in Nederland niet goed verkrijgbaar. Ik zou het over het algemeen bij B+W en Hoya houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
neographikal schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 20:10:
[...]

Sorry maar als er iets _niet_ top is, is het wel Tiffen. Hoya SHMC en HMC series zijn net zo goed als die van B&W, Tiffen heeft alleen een goede serie in de top-series van de filters zitten maar deze zijn in Nederland niet goed verkrijgbaar. Ik zou het over het algemeen bij B+W en Hoya houden :)
En hama filters? Zijn deze ook redelijk of meer op tiffen niveau?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Beneden Tiffen niveau. Hama is goedkoop met erg uiteenlopende kwaliteit. Op het gebied van filters zijn ze niet geweldig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DeoDupke schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:22:
[...]

weh?? je haalt met het kabeltje je fotos van de cam?? Volgens mij hebben toch wel een hoop mensen een cardreader hoor...
Uh, ja. Gaat prima. Als ik nou een 300D had (USB1.1) was 't wat anders geweest, dat heb ik een keer gedaan en dat duurde veeeeel te lang. Maar de 350D heeft USB2 dus dat gaat wat rapper. Een cardreader zal vast nog wel iets sneller gaan, maar om nou te zeggen dat ik 't dat nou direct waard vind..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Welke CF-memory card is aan te bevelen om voor deze camera te gaan gebruiken.
Kaart moet betrouwbaar zijn en snel en ca. 512 a 1gb opslag capacitiet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik vertrouw eigenlijk alleen maar SanDisk kaarten. Als je een Canon kaart zou kopen is 't ook een SanDisk met een canon sticker er op. Die Ultra II/Extreme III kaarten zijn ook prima snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:18:
[...]

Uh, ja. Gaat prima. Als ik nou een 300D had (USB1.1) was 't wat anders geweest, dat heb ik een keer gedaan en dat duurde veeeeel te lang. Maar de 350D heeft USB2 dus dat gaat wat rapper. Een cardreader zal vast nog wel iets sneller gaan, maar om nou te zeggen dat ik 't dat nou direct waard vind..
Je loopt met ik weet niet hoeveel geld rond, maar een cardreader die een hoop gebruiksgemak kent voor een tientje is het niet waard? :P Haal zo'n ding, ze zijn altijd handy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat is precies het gebruiksgemak van:

-kaart uit camera halen
-kaart in cardreader proppen

versus

-kabeltje in camera proppen

Ik zie 't nog niet :) De software-kant is voor mij 't zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 23:16:
Wat is precies het gebruiksgemak van:

-kaart uit camera halen
-kaart in cardreader proppen

versus

-kabeltje in camera proppen

Ik zie 't nog niet :) De software-kant is voor mij 't zelfde.
Een ene Frisco heeft het geprobeerd, maar het is hem niet gelukt zonder cardreader: http://www.300d.nl/forum/viewtopic.php?p=140383
Ik zie iig het verband ook niet
Offtopic: het zou iig wel mooi zijn als dat zonder kan, scheelt me weer een cardreader aanschaffen, :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een firmware upgrade kan niet zonder cardreader inderdaad, omdat je daarvoor een file op de CF moet zetten en Canon camera's zich niet voordoen als USB Mass Storage Device.

Maar om foto's van m'n camera af te halen vind ik 't niet echt nodig om een cardreader te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:10:
Beneden Tiffen niveau. Hama is goedkoop met erg uiteenlopende kwaliteit. Op het gebied van filters zijn ze niet geweldig.
En als je Hama koopt wel de HMTC-variant kopen (duurder glas).
Ik heb deze op mijn lenzen zitten als UV-filters en ze bevallen prima.
En dat goedkoop valt ook wel weer mee. Voor een Hama HMTC UV 58mm was ik in de fotowinkel toch al 37 euro kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

CyBeR schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 00:17:
Een firmware upgrade kan niet zonder cardreader inderdaad, omdat je daarvoor een file op de CF moet zetten en Canon camera's zich niet voordoen als USB Mass Storage Device.

Maar om foto's van m'n camera af te halen vind ik 't niet echt nodig om een cardreader te hebben...
Eigenlijk wel vreemd, want met de 300D kon het nog wel. Ik kan met niet voorstellen dat die manier niet meer werkt, maar dat is op jullie eigen risico...

http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 05:57:
[...]

En als je Hama koopt wel de HMTC-variant kopen (duurder glas).
Ik heb deze op mijn lenzen zitten als UV-filters en ze bevallen prima.
En dat goedkoop valt ook wel weer mee. Voor een Hama HMTC UV 58mm was ik in de fotowinkel toch al 37 euro kwijt
Toch haalt het het niet bij bijvoorbeeld B&W. Erg duur trouwens nog ook dan, bij fotovideostorewas een vergelijkbaar B&W filter 27EUR (ex verzenden) geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

supermm schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 22:19:
Welke CF-memory card is aan te bevelen om voor deze camera te gaan gebruiken.
Kaart moet betrouwbaar zijn en snel en ca. 512 a 1gb opslag capacitiet hebben.
Hier staat de informatie die je zoekt. De man heeft een heleboel verschillende kaarten in uiteenlopende kamera's gestoken en vervolgens een aantal (voor hem) standaard foto's gemaakt. Vervolgens heeft hij gekeken hoe lang het duurt voor de data naar de CF-kaartjes weggeschreven was.
En dan presteert Sandisk inderdaad zo beroerd nog niet, in tegendeel.

[ Voor 5% gewijzigd door agent327 op 28-10-2005 07:37 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 06:57:
[...]

Toch haalt het het niet bij bijvoorbeeld B&W. Erg duur trouwens nog ook dan, bij fotovideostorewas een vergelijkbaar B&W filter 27EUR (ex verzenden) geweest!
Ik stond daar in de winkel toch al veel geld uit te geven voor mijn camera en lenzen, dus die 2 filters konden er ook nog wel bij :).
Maar maakt de kwaliteit van UV-filters dan zo veel uit? Ik heb ze alleen tegen krassen op de lens. Ben wel van plan om binnenkort eens een pola te kopen, daar wil ik inderdaad wel een goede kwaliteit voor hebben.

jij bent trouwens ook vroeg op ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

CyBeR schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 00:17:

Ik heb nog nooit een kabel in mijn camera gehad. Vind het niet nodig om te updaten, dus heb nog steeds de allereerste versie en mbt de cardreader, volgens mij trek je hier toch veel sneller de foto's vanaf dan via de cam. Ik heb vaak tegen een GB aan foto's over te zetten en die zijn binnen 1 á 1,5 minuut overgezet. Volgens mij duurt dit bij de camera toch veel langer.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordeel van de camera is dat je software automatisch je foto's indeelt in mapjes die de datum bevatten. Dus een nieuw mapje voor elke dag. Maar ik heb sinds kort ook een reader.
Vind dat de reader duidelijk sneller is. En tsjaa... Die mappen maak ik dan wel zelf (hou toch tijd over door die reader :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:32:
Wie weet er een goeie fotozaak in Amsterdam e.o. (30km omtrek?)
Ik wil graag wat advies inwinnen van een goeie zaak, geen jojo van de MM of Dixons ofzo.
Camex. Winkels in o.a. Amsterdam en Zaandam. Veel verstand en altijd bereid te onderhandelen voor een tasje erbij, bijvoorbeeld.

www.camex.nl voor alle adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam net deze aanbieding tegen...

http://www.dixons.nl/De_o...tief.7061302/default.aspx

Lijkt me opzich niet verkeerd.. voor 1000 euro een 350D plus twee lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:20:
[...]

Camex. Winkels in o.a. Amsterdam en Zaandam. Veel verstand en altijd bereid te onderhandelen voor een tasje erbij, bijvoorbeeld.

www.camex.nl voor alle adressen.
De camex is inderdaad een prima zaak, ze bestellen zelfs een lens voor je wanneer er gewoon even mee wil spelen om het uit te proberen. Ik vind ze zelf vaak wat te duur voor het normale spul, maar alles wat schoonmaakmiddelen, accessoires e.d. betreft komt bij mij daar vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 16:20
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:30:
Ik kwam net deze aanbieding tegen...

http://www.dixons.nl/De_o...tief.7061302/default.aspx

Lijkt me opzich niet verkeerd.. voor 1000 euro een 350D plus twee lenzen.
hmm, die 75-300 is niet echt een top lens. Kun je beter Sigma APO geval halen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Simon schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:46:
[...]

hmm, die 75-300 is niet echt een top lens. Kun je beter Sigma APO geval halen.
Daar komt bij dat de kitlens 18-55 is, je hebt dus een gat van 55 tot 75 mm brandpuntafstand. En dat is net een heel prettig bereik om mee te werken. Dan zou ik zelf nog even doorsparen voor een 18-70 lens. Of je moet natuurlijk snel aan de slag willen.

[ Voor 6% gewijzigd door agent327 op 28-10-2005 15:02 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
agent327 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:01:
[...]

Daar komt bij dat de kitlens 18-55 is, je hebt dus een gat van 55 tot 75 mm brandpuntafstand. En dat is net een heel prettig bereik om mee te werken. Dan zou ik zelf nog even doorsparen voor een 18-70 lens. Of je moet natuurlijk snel aan de slag willen.
Nah, dat gat merk je niet echt, nee, wat je meer merkt is dat je meer lenzen moet wisselen, want na 55 mm heb schakel je snel over op die 75-300. Handiger is dus een 18-75 oid zodat je nog in je tele fiks wat hebt (leuk voor portretten). Verder is bijvoorbeeld een Tamron 28-75 2.8 ook erg leuk :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:03:
[...]

Nah, dat gat merk je niet echt, nee, wat je meer merkt is dat je meer lenzen moet wisselen, want na 55 mm heb schakel je snel over op die 75-300. Handiger is dus een 18-75 oid zodat je nog in je tele fiks wat hebt (leuk voor portretten). Verder is bijvoorbeeld een Tamron 28-75 2.8 ook erg leuk :)
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat je gaat schieten. Tijdens mijn vakantie veel moeten wisselen met de kitlens en de Sigma 70-300 en heb dat toch als lastig ervaren.
Ik ga nu zelf denk ik toch voor een 18-200 van Tamron zodat ik een leuke point-en-shoot lens heb met een wat breder bereik.

Maar zo af en toe wil ik het 55-70mm gat toch wel eens missen. Zo af en toe sta ik op Schiphol staan en daar mis ik dan toch het 55-70 bereik. 70mm is dan net te dichtbij en 55mm is te ver weg (afhankelijk van waar ik sta). En verder weglopen (of juist dichterbij) is op Schiphol af en toe lastig (om dat het niet kan, of domweg niet mag)
Maar dit is dan een vrij specifiek doel. Ik kan me voorstellen dat het bij andere onderwerpen minder belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Tsja, kwestie van even wachten dan, dan gaat het vliegtuig vanzelf dichterbij of verder weg ;)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net die aanbieding gekocht..

Dus 350D met 18-55 en een 75-300 lens.. kan ik eerst wel ff lekker aan de slag!
Mocht ik later nog andere lenzen willen dan kan dat altijd nog. Ik red me zo eerst wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
pfft die paar milimeter vallen meeeeerrr dan prima te croppen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Laatst online: 11-09 16:38
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:42:
[...]

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat je gaat schieten. Tijdens mijn vakantie veel moeten wisselen met de kitlens en de Sigma 70-300 en heb dat toch als lastig ervaren.
Ik ga nu zelf denk ik toch voor een 18-200 van Tamron zodat ik een leuke point-en-shoot lens heb met een wat breder bereik.

Maar zo af en toe wil ik het 55-70mm gat toch wel eens missen. Zo af en toe sta ik op Schiphol staan en daar mis ik dan toch het 55-70 bereik. 70mm is dan net te dichtbij en 55mm is te ver weg (afhankelijk van waar ik sta). En verder weglopen (of juist dichterbij) is op Schiphol af en toe lastig (om dat het niet kan, of domweg niet mag)
Maar dit is dan een vrij specifiek doel. Ik kan me voorstellen dat het bij andere onderwerpen minder belangrijk is.
Wat zou jouw afweging zijn om de tamron boven de sigma te nemen? Heb zelf voor dezelfde keus gestaan en vond in de test - zie dit forum - de sigma er toch iets beter uitkomen..... Het bereik is iig ideaal voor point-and-shoot gebruik

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Ik heb laatst een Hama 58mm circular Pol filter + blue sky skyfilter gekocht (29 euro's) die echt aan al mijn verwachtingen voldeed. Het is echt een goede toevoeging op de standaard kitlens het haalt de kleuren echt mooi omhoog en brengt in de lucht een mooi donkerverloop. Verder haalt hij schittering en reflecties ook echt goed weg. De toepassing is vooral bij mooie dagen met veel zon en wolken OF blauwe luchten echt perfect.Het is ook helemaal niet moeilijk, ondanks dat je wel aan het filtertje moet draaien (moet je ff aan wennen), maar een amateur als mij kan het ook! :+ :+

Afbeeldingslocatie: http://home.caiw.nl/~fjm/dpz/zwitserland/003.jpg
edit: clickable voorbeeld, een mooie blauwe lucht, je hoef totaal niet meer na te bewerken! :p

[ Voor 17% gewijzigd door semicon op 28-10-2005 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
lucht blauw.. maar sneeuw ook blauw. :P

Naar mijn mening kun je dan toch beter een polarisatie filter kopen? Hetzelfde effect, maar dan zonder de blauwe waas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bean77 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:20:
[...]

Wat zou jouw afweging zijn om de tamron boven de sigma te nemen? Heb zelf voor dezelfde keus gestaan en vond in de test - zie dit forum - de sigma er toch iets beter uitkomen..... Het bereik is iig ideaal voor point-and-shoot gebruik
Heb zelf bij aanschaf van mijn 350D ook veel gezocht naar reviews/testen van deze lenzen waarvoor ik in eerste instantie ook een keuze voor wilde maken. Uit veel testen kwam er inderdaad vaak naar voren dat op veel vlakken de Sigma er beter uitkwam dan de Tamron. De Sigma is echter effectief geen 18-200 maar ongeveer 18-175 (iets in die buurt iig) wat wat in die testen naar voren kwam.
Het zijn beide zeker geen slechte lenzen: er is niets mee mis wanneer je geen "professionele kwaliteit" moet opleveren. Bij keuze tussen zou ik destijd gezien de testen zelf hebben gekozen voor de sigma.

Offtopic: Na wat meer lezen over de kwaliteit van de lenzen (scherpte, zichtbare lichte vervorming) en mijn eigen wensen wat duidelijker te hebben (wilde een wat lichtgevoeligere lens) ben ik met twee losse lenzen de winkel uitgelopen, maar daar gaat het hier ff niet om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
gium schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:58:
lucht blauw.. maar sneeuw ook blauw. :P

Naar mijn mening kun je dan toch beter een polarisatie filter kopen? Hetzelfde effect, maar dan zonder de blauwe waas.
circular Pol filter + blue sky skyfilter

had ie gekocht, dus ook pol filter :P

Verder is sneeuw niet zo blauw vind ik

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij heb ik een vraagje betreft techniek hoe je onderstaand probleem op kan lossen:

Deze foto is gisteren gemaakt bij mooi weer en een blauwe lucht, zonder enige filters voor de lens (polarisatie,uv).
Gezien het perron aardig in de schaduw lag en donder was en er vel licht vanaf bovenaf kwam (zon rechts), kreeg ik de juiste belichting niet lekker. Of het perron te donker en een goede lucht of een perron zoals het nu is en een witte lucht. Hoe zou ik in het vervolg het best de gemiddelde lichtsterkte kunnen bereken en een goede foto kunnen krijgen waarbij ik geen witte maar een blauwe lucht heb? Alvast bedankt.
Een polarisatiefilter lost het probleem al aardig op, maar ben benieuwd hoe je het zonder filters echt goed kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bmvandepol/foto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een polarisatiefilter lost het probleem al aardig op, maar ben benieuwd hoe je het zonder filters echt goed kan krijgen.
Hiervoor is bracketing uitgevonden; 1 onderbelichten, 1 overbelichten, 1 normaal en aan het eind overelkaar heen leggen (met RAW kan je ook een eind komen met 1 exposure, check deze tutorial dan vooral "The layer mask")

Je zit nu tegen het einde van het dynamisch bereik, kan je weinig tegen doen anders dan wachten op een camera/sensor die veel meer dynamisch bereik heeft (een Fuji S3 bijvoorbeeld).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:46:
[...]

Hiervoor is bracketing uitgevonden; 1 onderbelichten, 1 overbelichten, 1 normaal en aan het eind overelkaar heen leggen (met RAW kan je ook een eind komen met 1 exposure, check deze tutorial dan vooral "The layer mask")

Je zit nu tegen het einde van het dynamisch bereik, kan je weinig tegen doen anders dan wachten op een camera/sensor die veel meer dynamisch bereik heeft (een Fuji S3 bijvoorbeeld).
Ach, ik denk zelfs dat de S3 hier in de mist gaat, het contrast is zo goed, maar bracketing red je 't meestal wel mee inderdaad

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:46:
[...]

Bedankt voor bovenstaande informatie! Deze techniek kende ik wel, maar wist niet of het mogelijk zou zijn met een bepaalde optie in de camera zonder knip en plak werk (vastleggen van een bepaalde lichtwaarde op een deel van de foto), maar kennelijk dus toch niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:42:
[...]

Ach, ik denk zelfs dat de S3 hier in de mist gaat
In RAW zeker niet.

beetje overbelicht origineel.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26027262.DSCF2380web.jpg

en dit is terug te halen, dat gaat bij een Canon/Nikon/Minolta etc niet lukken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~devster/photos/26027263.redoneweb2.jpg

maar goed daar gaat dit topic niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:30:
[...]

In RAW zeker niet.

beetje overbelicht origineel.
[afbeelding]

en dit is terug te halen, dat gaat bij een Canon/Nikon/Minolta etc niet lukken.
[afbeelding]

maar goed daar gaat dit topic niet over.
offtopic:
ik wist dat de S3 groter dynamisch bereik had, maar zo groot, dat maakt echt veel uit, hoeveel stops is dat nu?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik en mn vriendin hebben vandaag ook een eos 350d gekocht.

Hij werkt verder perfect
(alhoewel we nog moeten uitzoeken wat al die functies nu zijn en de handleiding waarschijnlijk voorlopig ons favoriete leesvoer is)
Aleen rammelt er iets in het flitsgevalletje wat er op zit.
Ik neem aan dat dat niet normaal is en ga dr maandag nog ff mee terug.

Oohja en ik zie niet wat de camera ziet op het grote lcd scherm, (met fotos en menu enzo doetie t wel)
ik weet ook niet of dat zo hoort maar dat kan ik maandag dan ook vragen. (heb alleen een sony cyberschot gehad hiervoor :D)
maar mochten beide dingen voor maandag normaal blijken te zijn bespaart me dat een trip naar de dixons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:29:

Hij werkt verder perfect
(alhoewel we nog moeten uitzoeken wat al die functies nu zijn en de handleiding waarschijnlijk voorlopig ons favoriete leesvoer is)

Oohja en ik zie niet wat de camera ziet op het grote lcd scherm, (met fotos en menu enzo doetie t wel)
ik weet ook niet of dat zo hoort maar dat kan ik maandag dan ook vragen. (heb alleen een sony cyberschot gehad hiervoor :D)
maar mochten beide dingen voor maandag normaal blijken te zijn bespaart me dat een trip naar de dixons :)
Wat dat je van óf je oriënteren voor je een DSLR koopt óf dit topic goed doorzoeken (er bestaat een uitstekende zoekfunctie op dit forum) en natuurlijk de handleiding lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:29:

Hij werkt verder perfect

Worstel de handleiding even door voordat je hem terugbrengt. Dan kom je vanzelf tegen dat het volstrekt normaal is dat er iets rammelt bij de interne flitser.
Het scharniertje dat de flitser omhoog houdt hoor je rammelen.

Als je zojuist 800 euro hebt uitgegeven en niet weet waarom een SLR camera geen plaatje weergeeft op de LCD, heb je nog een boel te leren en vraag ik me af wie je in de winkel voorgelicht heeft.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben blij dat ik dr dan niet mee terug hoef, rammelen klinkt mij altijd eng in de oren.

De verkoper heeft ons veel info gegeven over de camera maar door zijn zin:
"je kunt de lcd aanzetten maar die verbruikt veel stroom" ging ik er van uit dattie ook zo werkte als de cybershot.

Heb me van te voren ingelezen op tweakers enzo over wat goede cameras waren (vooral voor ver weg schieten) en deze kwam er toch als 1 van de beste uit.
Ik geef toe dat ik en mijn vriendin komplete n00bs zijn op camera gebied ;) maar ik koop altijd liever goed spul dan dat ik eerst iets goedkoops koop dat niet doet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tja, de EOS350D is een mooie camera, maar afhankelijk van je wensen had je voor de helft van het geld een mooie prosumer compact camera kunnen hebben.
Bijvoorbeeld een Fuji SLR look-a-like of de Canon Powershot S2.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De S2 heb ik ook gezien idd (das toch die met 12x optische zoom he?)
die leek me idd ook erg ok en misschien leuk om iets soortgelijks in de toekomst (ooit) te kopen voor mezelf en voor dichtbij foto's te maken in huis van de hond ofzo zonder dat je lenzen moet wisselen of 80000 instellingen hoeft te veranden voor de foto's ;).(btw het is natuurlijk wel erg leuk dat het kan)

(deze is voornamelijk voor mn vriendin die dr concert-foto's en andere ver-weg foto's mee wil maken,
ze wil ook op fotografie-cursus ofzoiets en is van plan serieus met foto's maken bezig te zijn ect dus ik wilde een goede camera voor haar)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een paar uur ook de EOS350D (zie eerde gepost lijstje).
Even naar cameranu gereden in Urk (klote afslag op de A6 ook nog afgezet, maar goed dat ter zijde).

Ben d'r erg happy mee. Op de auto stand kwamen er al redelijk mooie plaatjes uit (ik ga nog een cursus volgen bij fotogram.nl).
De manual moet ik maandag maar ff printen, op 't scherm leest het minder makkelijk (PDF in NL).
Of kun je de pocket ook ergens los krijgen in 't NL of EN? D'r zat alleen Duits bij. Scheelde wat euro's. ;)

Hierbij een paar pics (nog niet nabewerkt):

Afbeeldingslocatie: http://www.intelligence.demon.nl/350d/tn-IMG_0026.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.intelligence.demon.nl/350d/tn-IMG_0137.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.intelligence.demon.nl/350d/tn-IMG_0033.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:38
Bij cameranu.nl is hij inderdaad erg goedkoop te krijgen.
Europese garantie via Canon Nederland of Nederlandse garantie maakt geen drol uit hè? O-)

Heeft er iemand ervaring met de niet-originele accu van cameranu.nl voor in de 350D? :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyclonist op 29-10-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyclonist schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:26:
Bij cameranu.nl is hij inderdaad erg goedkoop te krijgen.
Europese garantie via Canon Nederland of Nederlandse garantie maakt geen drol uit hè? O-)

Heeft er iemand ervaring met de niet-originele accu van cameranu.nl voor in de 350D? :)
Er zijn veel niet orginele accus te krijgen, echter als zo`n ding bijvoorbeeld gaat lekker of uit elkaar spat dan is de camera garantie niet meer geledig. Dat is het grootste risico wat je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 01:07:

Er zijn veel niet orginele accus te krijgen, echter als zo`n ding bijvoorbeeld gaat lekker of uit elkaar spat dan is de camera garantie niet meer geledig. Dat is het grootste risico wat je loopt.
De kans blijft natuurlijk vrij klein dat zo'n accu gaat lekken (en het explosie gevaar is nog kleiner :p ). Ik heb in ieder geval nog niemand hier (of op dpz of op dpreview) iets zien schrijven over een lekkende of exploderende accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 01:07:
[...]

En dat zou wettelijk weer aanvechtbaar zijn. Zelfde verhaal als met de printerinkt.

Overigens is het niet echt een risico volgens mij. We hebben één keer een verhaal gehad van een ontplofte Nokia batterij, maar geen enkel onderzoek heeft dat kunnen herhalen. Ik betwijfel in hoeverre dat gebeurt. Bovendien maakt Canon de batterij ook niet zelf, maar besteld hem ook in China, maar dan met een Canon sticker erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu de camerasoftware geupdate naar de nieuwste versies van de canon site, (ook de driver ect)
maar nu herkend de software de camera niet meer.
Met de windows camera en scanner wizzard kan ik wel gewoon op de camera komen en foto's eraf halen enzo.
Met de oude software werkte alles wel nog.
hij word gezien als EOS Kiss_N REBEL_XT 350D in windows.
Iemand hier een oplossing voor? (ipv de oude drivers en software weer te instaleren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Weet iemand waar ik Canon matglazen voor de 350D kan kopen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Al eerder in dit topic is zo'n matglas langsgekomen. Op hun site kan je zo bestellen zo te zien.

Nog even door gezocht naar ervaringen enzo met dit soort spullen. Een paar linkjes:
http://www.300d.nl/forum/...ighlight=katz+eye&start=0
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=14612329

Ziet er eigenlijk best interessant uit, ook voor mijn 20D....

[ Voor 53% gewijzigd door breinonline op 30-10-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
breinonline schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 19:16:
Al eerder in dit topic is zo'n matglas langsgekomen. Op hun site kan je zo bestellen zo te zien.

Nog even door gezocht naar ervaringen enzo met dit soort spullen. Een paar linkjes:
http://www.300d.nl/forum/...ighlight=katz+eye&start=0
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=14612329

Ziet er eigenlijk best interessant uit, ook voor mijn 20D....
jep, helemaal 20d, want dan behoud je je focuspunten :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Simon schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:50:
jep, helemaal 20d, want dan behoud je je focuspunten :)
Maar ben je je garantie kwijt met alle risico's van het openschroeven van je camera? Lijkt mij handiger om gewoon dat standaard <| o |> te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Maar als je MF wil toepassen dan is de viewfinder eigenlijk niet groot/helder genoeg in donkere/contrastarme situaties. Dan is een splitscreen dus een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
T.T. schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:21:
[...]

Maar ben je je garantie kwijt met alle risico's van het openschroeven van je camera? Lijkt mij handiger om gewoon dat standaard <| o |> te gebruiken?
garantie ben je niet echt kwijt. Je kan die dingen er zo uit klikken. En als er iets mis is klik je de oude er weer in :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net m'n 350D binnengekregen (hoera!) Donderdag besteld bij topvision en nu al binnen. Heb de kit gekocht i.c.m. een tas een 1gb ultra II kaartje en een opberghoesje voor cf kaarten (die zat er nou eenmaal bij). Ik ben na maanden lang vergelijken, op dit forum rondhangen, in winkels kijken en vooral sparen dus toch uiteindelijk bij deze camera terecht gekomen. Accu was snel opgeladen dus kon snel wat foto's maken, alleen binnen bij mij viel er niet echt iets leuks te fotograferen dus ik ga er zo ff op uit. in ieder geval vet om nu ook zo'n ding te hebben. Ik ga nu echt foto's maken. It's playtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 23:23
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:13:
Heb sinds een paar uur ook de EOS350D (zie eerde gepost lijstje).
Even naar cameranu gereden in Urk (klote afslag op de A6 ook nog afgezet, maar goed dat ter zijde).
Met welke lens heb je deze foto's geschoten? De kitlens?

Slache!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

-ChRiZz- schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:51:
[...]

Volgens de EXIF info zijn de 2 bloemen met een 70-300 lens genomen en de 'bomen' met 18-55 lens.

iig 1 met de kitlens dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-ChRiZz- schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:51:
[...]

De middelste wel, de bovenste en de onderste met de Sigma 70-300 APO.

Hierbij nog een mooi plaatje, gemaakt in Artis van 't weekend, ook de Sigma voor gebruikt.
De kitlens haalt de beestje toch net niet dichtbij genoeg (in mijn mening dan).

Afbeeldingslocatie: http://www.intelligence.demon.nl/350d/tn-IMG_0278.jpg
Wel in JPG geschoten, RAW moet ik nog mee gaan oefenen, denk dat dat wel komt als ik de cursus heb gedaan. (fotogram.nl)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke foto!
Misschien niet helemaal scherp. Weet niet of dat komt omdat je behoorlijk inzoomt en een relatief korte sluitertijd gebruikt (dus bewegingsonscherpte door trillende handen) of omdat de bevers bewegen.

Maar de duimregel is sluitertijd = 1/focal length (inclusief crop)
Aangezien je op 263mm schiet en maar 1/200s gebruikt als sluitertijd, bestaat de kans op onscherpte in de foto. Maar deze theorie krijg je allemaal nog wel tijdens je cursus.
Maar ondertussen gewoon lekker blijven oefenen, daar leer je het meest van.

ennuh...
welkom bij de grote club van 350D bezitters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar weken gelden op sterk aanraden van de verkoper een "zo goed als DSLR" Fujifilm S9500 gekocht, maar de resultaten vielen mij erg tegen, de camera miste het gevoel van het 'intuitief' fotograferen van mijn analoge SLR. Dus me toen maar weer uitgebreid georienteerd op het verschil tussen de 'bijna spiegelreflex'-S9500 en DSLR camera's. Ook een paar goede reacties gekregen op dit forum en tot de conclusie gekomen dat ik toch maar een DSLR moest aanschaffen. Uiteraard zou de categorie EOS-1D(s) Mark (N) II helemaal al mijn wensen kunnen vervullen, maar we moeten niet overdrijven, dus het is geworden:

De Canon EOS350D! :) Ook maar meteen met een EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM lens en een Battery Grip BG-E3. Wel een stuk duurder dan met de standaardlens en 2,5 keer zo duur als de S9500, maar ongeveer dezelfde prijs van een D20 met standaardlens. Denk dat het qua prijs/kwaliteitsverhouding een topper is.

Na de eerste testshots weet ik al dat het de juiste keuze voor mij is. Het voelde meteen weer vertrouwd en goed aan, de camera reageert precies zoals ik wil en heb weer echt zin om te fotograferen. Ik ben weer helemaal blij. Binnenkort ga ik naar Tokyo, dus daar ga ik me eens lekker uitleven :)

Er licht nu helaas wel een spiksplinternieuwe S9500 in de hoek, maar die raak ik zeer waarschijnlijk wel weer kwijt, met wat Eurootjes verlies, maar dat overleef ik wel.

Iedereen die me bij de keuze van de camera geholpen heeft (o.a. SteAlthmAn e.a.): Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Eventjes tussendoor, het is een DSLR en niet DSRL -camera :). Het staat immers voor Digital Single Lens Reflex. Maar, gefeliciteerd met je aankoop hoor enzo, alleen waarom heb je de S9500 niet teruggebracht naar de winkel. Die beste verkoper heeft je gewoon onzin aangepraat..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:41:
Heb me van te voren ingelezen op tweakers enzo over wat goede cameras waren (vooral voor ver weg schieten) en deze kwam er toch als 1 van de beste uit.
Ik geef toe dat ik en mijn vriendin komplete n00bs zijn op camera gebied ;) maar ik koop altijd liever goed spul dan dat ik eerst iets goedkoops koop dat niet doet wat ik wil.
Als je meer wil dan alleen snapshots en 'op een knopje drukken' (waar overigens helemaal niets mis mee is), dan is DSLR volgens mij een prima keus.

Soms kopen mensen inderdaad een camera die veel duurder en ingewikkelder is, dan ze nodig hebben. Maar omgekeerd merk ik soms ook dat er iets te snel wordt afgeraden om bijv. een DSLR te kopen, omdat dat 'te hoog gegrepen' zou zijn.

Enig inzicht in hoe een camera in elkaar zit is wel handig, maar naar mijn mening hoef je niet perse voor aankoop al heel veel verstand te hebben van fotografische/technische instellingen om een (D)SLR aan te schaffen. Ten eerste kan je gewoon op volautomatisch werken als je de camera nog niet helemaal beheerst, maar belangrijker: Je leert pas fotograferen in de praktijk en hoe kan je experimenteren met diafragma/sluitertijden/witbalance/etcetc. als je geen camera hebt die die funkties biedt? Een (D)SLR daagt je meer uit om fotografisch de grenzen te verkennen, werkt wat mij betreft veel 'intuitiever' en is kwalitatief ook net een stukje beter dan compact digitale camera's.

Dus veel plezier en succes ermee.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Een prosumer biedt die functies ook, samen met een zeer respectabel zoombereik tegen een veel prettigere prijs dan een DSLR :) Aangezien het hier leken betreft lijkt mij een prosumer meer verantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
* Oesie is op zoek naar een digitale SLR.

Waarom?
Mijn analoge slr (een Nikon F50) vind ik niet handig om mee te experimenteren. Je raad het al, de kosten. Een dagje foto's schieten met een analoge slr kost gewoon wat extra's.

Budget
Ik vind ~ €1000,- meer dan genoeg.

Gebruik
De camera is voor persoonlijk gebruik en wil er veel mee gaan experimenteren. Daarnaast lijkt een extra lens me erg handig om objecten dichterbij te kunnen halen (motorsport etc.). De bestanden die uit het de cam komen moeten bruikbaar zijn voor goede prints aangezien ik ook wat foto's wil gebruiken voor flyers/posters etc. Eigenlijk kan ieder onderwerp bij mijn foto's wel aan bod komen. Van portret tot landschap, macro tot nachtfotografie.

Welke dSLR?
Zelf dacht ik aan de Canon 350D inclusief een (uv) filter (om de lens te beschermen) en een extra lens om objecten dichterbij te halen (300mm lens? wat voor?). Wie heeft er ideeen over dit verhaaltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Leuk dat je er ook gaat beginnen :) Maar deze vragen zijn al meer dan eens behandeld in dit topic, of de voorgangers, misschien dat het handig is om die ook eens door te lezen en op die manier te kijken wat er allemaal zo te krijgen is. Ook de objectieventopics kunnen handig zijn wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oesie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:56:
* Oesie is op zoek naar een digitale SLR.

Waarom?
Mijn analoge slr (een Nikon F50) vind ik niet handig om mee te experimenteren. Je raad het al, de kosten. Een dagje foto's schieten met een analoge slr kost gewoon wat extra's.
Nu weet ik geen flikker van Nikon cams, maar is 't wellicht niet handiger om een Nikon (D50 of D70(s)) te nemen, aannemende dat 't glas dat je hebt er op past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms wordt wel eens vergeten dat juist met een digitale kamera met goede objectieven prima uitsneden kunnen worden gemaakt op de computer. Dan heb je telelenzen met grote brandpunten helemaal niet nodig als je niet te extreem uitvergroot. Een 300 mm zal, zeker als je rekening houdt met de verlengingsfactor van 1,6 helemaal niet nodig zijn voor huis tuin en keukengebruik. Als je hier rekening mee houdt zou 150 mm al genoeg zijn, tenzij je vogels schiet of vliegtuigen spot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:16:
Soms wordt wel eens vergeten dat juist met een digitale kamera met goede objectieven prima uitsneden kunnen worden gemaakt op de computer. Dan heb je telelenzen met grote brandpunten helemaal niet nodig als je niet te extreem uitvergroot. Een 300 mm zal, zeker als je rekening houdt met de verlengingsfactor van 1,6 helemaal niet nodig zijn voor huis tuin en keukengebruik. Als je hier rekening mee houdt zou 150 mm al genoeg zijn, tenzij je vogels schiet of vliegtuigen spot
300 kan leuk zijn, maar meestal zijn *-300 mm lenzen niet top. Croppen doe ik zelf alleen niet zo graag. Daarom m'n 70-300, die ik overigens niet veel gebruik omdat ik meer van wide hou. Maar een 70-200 ipv een 150 lijkt me verstandiger.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:24:
Eventjes tussendoor, het is een DSLR en niet DSRL -camera :). Het staat immers voor Digital Single Lens Reflex.
Je hebt helemaal gelijk :) In spreektaal zeg ik gewoon "Digitale Spiegel Reflex", vandaar dat ik steeds per ongeluk automatisch de "R" na de "S" schrijf. Staat een beetje knullig, maar staat natuurlijk verder los van de inhoud.
Maar, gefeliciteerd met je aankoop hoor enzo, alleen waarom heb je de S9500 niet teruggebracht naar de winkel. Die beste verkoper heeft je gewoon onzin aangepraat..
Ik ben al een keer terug geweest, maar hij beweert dat de S9500 en Canon EOS 350D van dezelfde kwaliteit zijn. Zijn argumentatie is dus dat de S9500 net zoveel kan, maar dan zelfs nog met meer mogelijkheden (veel zoom, 9.0M pixels, video, etc). De S9500 is misschien ook geen slechte camera, dus de discussie blijft dan:

VERKOPER: "De S9500 de ideale allround camera met heel veel funkties. Daarbij is ook korte scherptediepte mogelijk, als je hem maar goed instelt. Gepixelede viewerbeeld is gewoon een kwestie van wennen. Je moet de camera eerst goed leren instellen. blablabla.
De Canon EOS 350D heeft een slechte lens, weinig zoom, heeft geen beter korte dieptescherpte, is het geld niet waard, geloof me maar, pas bij camera's vanaf 3000 Euro ga je verschil zien, blablabla"

IK: " Ik heb de S9500 getest en hij voldoet toch niet aan mijn verwachtingen. Volgens u was er geen verschil in dieptescherpte, snelheid, viewer, etcetc, maar volgens mijn bevindingen is er wel degelijk verschil" (en zeker nu ik de 350D heb, weet ik dat er verschil is)

VERKOPER: " Dat is onzin... dat heb ik niet zo gezegd... ik heb de camera meegenomen naar Afrika en de foto's zijn schitterend... de S9500 is een prima camera, blabla"

En zo gaat het maar door. Hij heeft overal wel een antwoord op en daardoor weet ik niet of ik het argument kan gebruiken dat hij ongelijk heeft en dat hij misleidende informatie heeft gegeven.
Of dat het een verschil van mening is en dat hij gewoon kan zeggen: "Jij hebt jouw mening, ik de mijne. Jammer voor je".

Wat dat betreft weet ik niet of ik mijn tijd en energie daar nog in wil steken met het vooruitzicht dat hij hem waarschijnlijk toch niet terugneemt na 3,5 weken, met als argument: "Dan had je meteen terug moeten komen" (en als ik dat gedaan had, zou hij gezegd hebben "leer eerst maar eens de camera onder de knie krijgen"

Maar met de 350D werkt het meteen zoals ik wil, bijna net zoals mijn analoge DSLR, dus zijn argumenten kloppen niet, maarja...

Als mensen hier ervaringen mee hebben, dan hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:46
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:32:
[...]

Je hebt helemaal gelijk :) In spreektaal zeg ik gewoon "Digitale Spiegel Reflex", vandaar dat ik
[knip]
wat een lulhannes van een verkoper is dat zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:54:
Een prosumer biedt die functies ook, samen met een zeer respectabel zoombereik tegen een veel prettigere prijs dan een DSLR :) Aangezien het hier leken betreft lijkt mij een prosumer meer verantwoord :)
Je hebt deels gelijk en dat gaf ik ook al aan, maar ik weet nu inmiddels uit eigen ervaring hoe frustrerend het kan zijn als je een camera koopt die alles erop en eraan lijkt te hebben voor een lagere prijs dan een DSLR, maar uiteindelijk toch de verfijning van (D)SLR blijkt te missen. Het had me veel tijd/energie/frustratie/geld gespaard als ik meteen een DSLR gekocht had, waar ik in eerste instantie ook naar op zoek was.

Wat betreft de termen consumer/prosumer: Digital-(compact)-camera's vallen sowieso in de consumer-categorie, en uiteindelijk is de 350D een instap-model en valt ook gewoon in de consumer/opstap prosumer categorie. Maargoed, ik snap wat je bedoelt.

Los van het feit dat het een instapper is, wel een top camera in zijn klasse, waar je fotografisch voldoende mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probleem is dat hij 1000 euro te besteden heeft, met wat accessoires erbij en een tele dan heb je een pauper-telelens + een redelijk crappy kitlens. De lens van een Prosumer presteert dan eigenlijk altijd wel beter :)

Ik weet wat de voordelen zijn, ik heb niet voor niks een DSLR, maar voor deze beginners is het imo overkill :)

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 02-11-2005 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alclemenso schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:56:
[...]

wat een lulhannes van een verkoper is dat zeg!
Ik ben op zich niet op mijn mondje gevallen, maar omdat ik bij aankoop alleen mijn ANALOGE SLR en een Canon Powershot S110 als referentie had, kon ik toen nog niet echt inschatten wat er nou klopte van zijn beweringen. Nu heb ik dus ergens anders de 350D aangeschaft en voor mij is het meteen duidelijk dat die kleine verschillen waar hij het over heeft, een wereld van verschil voor mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
CyBeR schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:09:
[...]

Nu weet ik geen flikker van Nikon cams, maar is 't wellicht niet handiger om een Nikon (D50 of D70(s)) te nemen, aannemende dat 't glas dat je hebt er op past?
Die Nikon is enkel uitgerust met de standaard lens en extra flitser. Hiermee hoef ik dus geen rekening te houden.
neographikal schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:06:
Probleem is dat hij 1000 euro te besteden heeft, met wat accessoires erbij en een tele dan heb je een pauper-telelens + een redelijk crappy kitlens. De lens van een Prosumer presteert dan eigenlijk altijd wel beter :)

Ik weet wat de voordelen zijn, ik heb niet voor niks een DSLR, maar voor deze beginners is het imo overkill :)
Een paar honderd euro meer of minder is niet zo erg. Wat voor mij van belang is dat ik een goede combo aanschaf. Momenteel is het idd nog alleen voor experimenteren en foto's maken voor mijn flyers/posters. Toch heb ik wel enige ervaring met fotografie (analoog) en wil in de toekomst hiermee ook wat meer gaan doen. Vandaar dat ik nu een cam wil kopen waarmee ik een tijd (~6 jaar) mee vooruit kan.

Mis alleen de ervaring van andere lenzen e.d. of ik nu een 200mm of een 300mm nodig heb kan ik dus niet goed inschatten. Een optie is natuurlijk om naar de shop te gaan en te checken, maar dat is voor mij niet genoeg :) Een lens erbij kopen kan natuurlijk ook nog zodat ik eerst met een standaard lens kan werken.

Wat denken jullie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gun ze hun camera, maar ik zou bijna denken dat de perfecte camera voor hun geweest was... de 'all-round' Fuji S9500 :) superzoom, LCD als viewer, 9.0M pix, video-opnames, bijnnnna DSLR en in 1 keer klaar voor een leuke prijs ver onder de 1000 Euro

Anyway, dat was trouwens de laatste keer dat ik in deze topic over die camera heb. Ik ga me nu richting op het heden en de toekomst: mijn 350D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:29:

Een paar honderd euro meer of minder is niet zo erg. Wat voor mij van belang is dat ik een goede combo aanschaf. Momenteel is het idd nog alleen voor experimenteren en foto's maken voor mijn flyers/posters. Toch heb ik wel enige ervaring met fotografie (analoog) en wil in de toekomst hiermee ook wat meer gaan doen. Vandaar dat ik nu een cam wil kopen waarmee ik een tijd (~6 jaar) mee vooruit kan.

Mis alleen de ervaring van andere lenzen e.d. of ik nu een 200mm of een 300mm nodig heb kan ik dus niet goed inschatten. Een optie is natuurlijk om naar de shop te gaan en te checken, maar dat is voor mij niet genoeg :) Een lens erbij kopen kan natuurlijk ook nog zodat ik eerst met een standaard lens kan werken.

Met wat fatsoenlijk glas, flitser, tasje, accu's, eventueel een grip, etc ga je het met die paar honderd meer zelfs maar krapjes aan redden. Bespaar jezelf een hoop geld en kijk iig naar een prosumer :) Leen er desnoods een dag één om het eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
als je echt denkt een dSLR nodig te hebben, begin dan gewoon met een setje met kitlens. je kan dan altijd later nog zien of je juist meer tele of meer groothoek nodig hebt. en kijk zeker eens verder dan de canon 350d, de kitlens daarvan is namelijk bagger. de nikon d50 en d70s, de minolta d5d, de pentax *ist dl en ds en de olympus e-300 en e-500 zijn vergelijkbare bodies en hebben stuk voor stuk betere kitlenzen. de olympus e-300 en e-500 hebben daarnaast tevens een zeer scherp geprijsde twinlenskit (de twinlens kit e-300 is goedkoper dan de 350d met maar één lens en de olympus kitlenzen zijn echt een stuk beter dan dat canon ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Weer dat gezever over de Canon kitlens. :X Als je alle tests ziet en ook de foto's bekijkt, dan presteert de Canon kitlens optisch als een normale consumentenlens (redelijk dus, afgestopt redelijk goed), en dat zie je bijv. ook gewoon aan de foto's die ermee gemaakt zijn door de leden op dit forum (gizz bijv, die er erg fijne plaatjes mee schiet). Uit de meeste meningen van Nikon gebruikers schijnt hun 18-70 kitlens beter te presteren (redelijk goed), maar die is ook meer dan 2.5x zo duur en daar betaal je ook meteen meer voor.

De Nikon 18-55 van de D50 is optisch vergelijkbaar, maar heeft wel een heel veel betere bouw. Het verschil tussen afgestopte kitlenzen is niet merkbaar (allemaal redelijk goed) en het ligt eigenlijk meer aan de bouw van de kitlens van de Canon: die is erg plastic. Maar goed, optisch presteert ie redelijk en als ie stuk is koop je voor max. 60 euro een nieuwe op marktplaats.nl.

De Olympus lenzen schijnen heel erg goed te presteren, alleen is het dan wel jammer dat je met zo'n E300 of E500 body zit opgescheept. Veel mensen kopen juist een DSLR voor de goede ruisprestaties, maar dat hebben de consumenten Olympus DSLRs niet en daardoor zou Olympus al voor velen afvallen. Een ander nadeel van de nieuwe E500 is ook zijn VF, die het kleinst schijnt te zijn van alle DSLRs op de markt (!!). Laat Olympus eerst die punten oplossen, voordat ik iemand een Oly adviseer.

Dus leer gewoon de beginselen van DSLR met je kitlensje van Canon. Later kom je er wel achter welk bereik je het liefst zou willen, zodat je dan een optisch betere lens voor dat bereik kan kopen. (en bij optisch betere lenzen heb ik het dus niet over een 18-200 lens, die volgens veel dpreviewers wel een veel lekkerder bereik heeft, maar optisch niet beter presteert). Let wel op dat als je een lens wilt die optisch goed of zeer goed presteert, dat je dan bij een vergelijkbaar bereik van de kitlens minstens 400 euro kwijt bent voor een Sigma 18-50/2.8 of een Tamron 17-35/2.8-4.0.

[ Voor 4% gewijzigd door guillaumemay op 02-11-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oesie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:29:
[...]

Die Nikon is enkel uitgerust met de standaard lens en extra flitser. Hiermee hoef ik dus geen rekening te houden.

[...]

Omdat je al met een analoge DSLR fotografeert zou ik persoonlijk niet gaan voor minder dan een DSLR. Ik ben ook sinds kort overgestapt van analoog naar digitaal, maar had in eerste instantie een "bijna "DSLR-allround" Fuji S9500 gekocht en het mist naar mijn mening het intuitieve gevoel en de verfijning van SLR. Nu dus alsnog een DSLR aangeschaft. Als je eenmaal een beetje weet om te gaan met (D)SLR, dan valt een digitale compact camera zeer waarschijnlijk tegen.

Ik heb inmiddels heel wat tijd aan alle verschillen van deze camera's besteed. Ook ik ben geen technische expert, maar net als jij gebruik ik ook fotografie voor o.a. mijn grafisch ontwerpen. Je hoeft niet meteen een technische uitblinker te zijn om een goed gevoel voor fotografie te hebben en je er met een DSLR meer in te bekwamen. Je kan niet experimenteren met instellingen, als je geen camera hebt die je die mogelijkheid bied.

Je wil een camera die enige jaren mee gaat en hebt er rond de 1000 Euro voor over, mijn advies:
Een Canon 350D of een Nikon D50/D70 zijn prima camera's wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Ze ontlopen elkaar niet heel veel. Je keuze moet jezelf bepalen aan de hand van wat je wil en de prijsverschillen. Als je Nikon lenzen passen op DSLR, dan zou je gewoon voor Nikon kunnen kiezen (Zelf heb ik de Canon EOS 350D gekozen, maar ik had geen Nikon lenzen).

Dit zijn instap-modellen, juist om de stap naar DSLR betaalbaar te maken voor consumers/prosumers. Niet zo goedkoop als compact camera's, maar als je iets verder wil met fotografie, is het best te betalen voor de meesten (na wat sparen).
Indien je oude lenzen niet passen, dan koop je er een standaard kitlens bij en/of als je wilt een (betaalbare) lens met meer zoombereik. Zelfs inclusief extra accu, tas, e.d. moet dat rond de 1000 Euro kunnen. Het mooie van SLR is dat je het LANGZAAM kan uitbreiden naar je wensen. Het kan inderdaad wat meer gaan kosten, maar fotografisch gezien heb je zoveel meer mogelijkheden, dat je uiteindelijk zelf kan bepalen of je dat er op dat moment wel of niet voor over hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 07:50:
Leuke foto!
Misschien niet helemaal scherp. Weet niet of dat komt omdat je behoorlijk inzoomt en een relatief korte sluitertijd gebruikt (dus bewegingsonscherpte door trillende handen) of omdat de bevers bewegen.

Maar de duimregel is sluitertijd = 1/focal length (inclusief crop)
Aangezien je op 263mm schiet en maar 1/200s gebruikt als sluitertijd, bestaat de kans op onscherpte in de foto. Maar deze theorie krijg je allemaal nog wel tijdens je cursus.
Maar ondertussen gewoon lekker blijven oefenen, daar leer je het meest van.

ennuh...
welkom bij de grote club van 350D bezitters :)
Thanks voor je tips!
Bijna weer weekend en dan maar toch de handleiding op A4 printen (krijg em niet goed in booklet vorm uit de printer @ werk (Phaser 1235). Heb de NL manual in PDF. Zat een duitse bij de cam.
In anycase... dan hoop ik ook te weten hoe je een manual sluitertijd kan instellen enzo.
Toch wel handig als je de basis dingen van je cam weet als je naar een cursus gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluitertijd handmatig instellen:
M-stand: het wieltje bij je ontspanknop verdraaien (wieltje + av knopje = diafragma aanpassen)
Av-stand: je diafragma kiezen (wieltje draaien) en de camera kiest juiste sluitertijd
Tv-stand: je sluitertijd kiezen (wieltje draaien) en de camera kiest juist diafragma
(in Av en TV stand: wieltje + av-knopje = belichtingscompensatie)

P-stand en de andere automatische standen gebruik ik eigenlijk nooit...
Dus wellicht dat iemand anders daar wat over kan brullen. Maar ik ga er vanuit dat daar alles automatisch gaat.

<edit-mode>
dus eigenlijk kun je alleen in de M en Tv stand direct je sluitertijd kiezen. via de Av stand doe je het indirect.

Met de M-stand kun je diafragma, sluitertijd en belichting helemaal handmatig instellen (dus een soort Av+Tv). Bij de Av en Tv laat je de camera wat werk overnemen (resp sluitertijd en diafragma).
Als je even terugzoekt in dit topic, zul je zien dat 'men' over het algemeen met de Av-modus schiet. Belangrijk voordeel tov. van Tv is dat je invloed houdt over je scherptediepte (Depth of Field, DoF). Maar maak je niet teveel zorgen over dit soort zaken, dat leer je nog wel tijdens je cursus.
</edit-mode>

Heb even de site bekeken van die cursus van je. Denk wel dat je hier uitleg over gaat krijgen. Dus schaam je niet om als n00b heen te gaan. Je komt daar om te leren. Niet om te showen hoe goed je al bent. Laat eens weten hoe de cursus is geweest...
Ben wel benieuwd

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Naast dat ik met gium eens ben, wil ik eigenlijk alleen maar zeggen: beoordeel eens niet een heel systeem aan de hand van slechts de kitlens, welke maar een heel klein, goedkoop radertje is in dat systeem.
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:40:
In anycase... dan hoop ik ook te weten hoe je een manual sluitertijd kan instellen enzo.
Toch wel handig als je de basis dingen van je cam weet als je naar een cursus gaat toch?
'Een cursus' is natuurlijk een beetje vaag, maar de meeste cursussen zijn er niet op gericht om een 350D uit te leggen. ;) Als er technische info voorbij komt, gaat men er vanuit dat jij weet wat de knopjes doen op je camera. Een cursus gaat om het begrijpen en gebruiken van technieken en niet om het aanwijzen van de knopjes nodig voor die technieken.

Hoe een camera werkt kan iedereen uit een boekje lezen (als je hem afgedrukt krijgt :+ ), des te beter je de werking begrijpt, des te meer cursustijd over blijft om dingen op te nemen die niet in de manual staan.

Overigens is jouw voorbeeldje makkelijk te beantwoorden: In Tv en M dien je zelf de sluitertijd in te stellen dmv draaiwieltje. In Av kies je zelf de diafragma en met P kiest de camera sluitertijd en diafragma. Wel kan je ook in P invloed uitoefenen: ontspanknop half indrukken en je ziet de door het programma gekozen combi van sluitertijd en diafragma, met je draaiwieltje kan je nu andere combi's kiezen welke eenzelfde belichting op leveren.
Verder details en hoe de vol automatische programma's werken staan in de manual. :>

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:59:
Naast dat ik met gium eens ben, wil ik eigenlijk alleen maar zeggen: beoordeel eens niet een heel systeem aan de hand van slechts de kitlens, welke maar een heel klein, goedkoop radertje is in dat systeem.

[...]
'Een cursus' is natuurlijk een beetje vaag, maar de meeste cursussen zijn er niet op gericht om een 350D uit te leggen. ;) Als er technische info voorbij komt, gaat men er vanuit dat jij weet wat de knopjes doen op je camera. Een cursus gaat om het begrijpen en gebruiken van technieken en niet om het aanwijzen van de knopjes nodig voor die technieken.

Hoe een camera werkt kan iedereen uit een boekje lezen (als je hem afgedrukt krijgt :+ ), des te beter je de werking begrijpt, des te meer cursustijd over blijft om dingen op te nemen die niet in de manual staan.

Overigens is jouw voorbeeldje makkelijk te beantwoorden: In Tv en M dien je zelf de sluitertijd in te stellen dmv draaiwieltje. In Av kies je zelf de diafragma en met P kiest de camera sluitertijd en diafragma. Wel kan je ook in P invloed uitoefenen: ontspanknop half indrukken en je ziet de door het programma gekozen combi van sluitertijd en diafragma, met je draaiwieltje kan je nu andere combi's kiezen welke eenzelfde belichting op leveren.
Verder details en hoe de vol automatische programma's werken staan in de manual. :>
Maar ik denk wel dat als je netjes vraagt om welk knopje het op jouw cam gaat, je gewoon netjes een uitleg krijgt van een docent. Zeker als je een beginnerscursus volgt... Of denk ik er nu te makkelijk over?

En thanks voor je uitleg over de P-stand. Had ik nog nooit geprobeerd.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
neographikal schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:33:
[...]

Met wat fatsoenlijk glas, flitser, tasje, accu's, eventueel een grip, etc ga je het met die paar honderd meer zelfs maar krapjes aan redden. Bespaar jezelf een hoop geld en kijk iig naar een prosumer :) Leen er desnoods een dag één om het eens te proberen :)
Ik dacht dat de 350D onder promuser categorie viel. Waar kan je zoiets bekijken?

Wat je nu opnoemt zijn in principe allemaal (overbodige) extra's. Als je met de standaard set begint (€780,-) dan moet je het wel redden met €1000,-. Dat is het standaard pakket, neem je er nog een kaartje en tas bij. Dan heb je in principe genoeg.

Natuurlijk zijn er ook nog andere cams maar ik zie overal de 350D met die twee Nikons als beste gereviewed. Ik wil zowieso een digitale spiegelreflex camera. Point en shoot van een compactcam heb ik nu wel onder de knie. En wat kan je nou met een compactcam 8)7

Hoe definieer jij beginner?
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:39:
[...]

[...]

Als je meer wil dan alleen snapshots en 'op een knopje drukken' (waar overigens helemaal niets mis mee is), dan is DSLR volgens mij een prima keus.

Soms kopen mensen inderdaad een camera die veel duurder en ingewikkelder is, dan ze nodig hebben. Maar omgekeerd merk ik soms ook dat er iets te snel wordt afgeraden om bijv. een DSLR te kopen, omdat dat 'te hoog gegrepen' zou zijn.

Enig inzicht in hoe een camera in elkaar zit is wel handig, maar naar mijn mening hoef je niet perse voor aankoop al heel veel verstand te hebben van fotografische/technische instellingen om een (D)SLR aan te schaffen. Ten eerste kan je gewoon op volautomatisch werken als je de camera nog niet helemaal beheerst, maar belangrijker: Je leert pas fotograferen in de praktijk en hoe kan je experimenteren met diafragma/sluitertijden/witbalance/etcetc. als je geen camera hebt die die funkties biedt? Een (D)SLR daagt je meer uit om fotografisch de grenzen te verkennen, werkt wat mij betreft veel 'intuitiever' en is kwalitatief ook net een stukje beter dan compact digitale camera's.

Dus veel plezier en succes ermee.
Ik heb niet het gevoel dat ik iets zou kopen waar ik de ballen van begrijp. Heb hier ook een boek over de fotografie liggen die ik al tig keer heb doorgenomen. Dus de dingen over diagframa/sluitertijd weet hoe ze werken. In de praktijk heb ik alleen nog niet zo bar veel ervaring omdat ik dus een analoge SLR heb. En om daar voor de lol wat pics mee te schieten zie ik niet zo zitten.

Wat jij dus zegt lijkt dus aardig overeen te komen met mijn verhaal.
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:16:
Kijk dat zou ik dan gewoon is even moeten checken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:04:
[...]
Maar ik denk wel dat als je netjes vraagt om welk knopje het op jouw cam gaat, je gewoon netjes een uitleg krijgt van een docent. Zeker als je een beginnerscursus volgt... Of denk ik er nu te makkelijk over?
Uiteraard krijg je die uitleg dan wel en de docent moet dat bij elke camera wel kunnen doen. Het is dus niet zo dat als je iets niet weet dat je dan meteen mag vertrekken. :P Wel zeg ik dus dat iedereen een manual kan lezen, dus dat het zonde is als je de tijd van je duur betaalde cursus voor veel vragen gebruikt welke met een blik in de manual beantwoord kunnen worden. De camera is een hulpmiddel, leuke/goede fotografie is je doel. Het hulpmiddel kan je je prima op inlezen en voor het creatieve aspect moet je gewoon veel ervaring op doen, chatten, kijken, fouten maken, lezen, proberen en cursussen volgen. Onder andere. :+
En thanks voor je uitleg over de P-stand. Had ik nog nooit geprobeerd.
Weer wat geleerd.
Graag gedaan. Overigens gebruik ik het nooit, aangezien ik gewoon zelf in ieder geval diafragma op een harde manier wil bepalen bij 99% vd foto's (lees: standje Av is mijn favoriet).
Oesie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:47:
[...]

Ik dacht dat de 350D onder promuser categorie viel. Waar kan je zoiets bekijken?
Nergens. De instap DSLRs zijn ook prosumers, maar meestal wordt met prosumer de wat luxere compact digicam bedoeld.
Wat je nu opnoemt zijn in principe allemaal (overbodige) extra's. Als je met de standaard set begint (¤780,-) dan moet je het wel redden met ¤1000,-. Dat is het standaard pakket, neem je er nog een kaartje en tas bij. Dan heb je in principe genoeg.
In principe heb je nooit genoeg. :+ Onderschat zeker de prijs van accessiores niet. Alhoewel ik 4 'budget'-lenzen heb, ben ik zelf toch nog enigszins verbaasd dat ik in filters/grip/statief/tas/accu's/geheugenkaartjes inmiddels ongeveer even veel heb geïnvesteerd. Uiteraard kan je met een kit, een 2e accuutje een kaartje en een tasje een tijd vooruit, maar de bedoeling is toch dat de hobby aanslaat en dan zal je vanzelf meer erin willen stoppen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Y1K & Voutloos,

Ik ga van 't weekend eens spelen met die opties.
Zou ik daar ook zo'n soort foto mee moeten kunnen maken? (Uiteraard door de cam ergens op neer te zetten)

http://www.airliners.net/open.file?id=925096&size=L

Ik weet 't moet gaan lezen, maar zit er ook een optie op dat als je je ontspanknop indrukt je sluiter word opengezet en dat als je de ontspanknop weer indrukt de sluiter gesloten word?
Als ik naar bovenstaande foto kijk, lijkt mij dat wat die gast gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Sluitertijd is instelbaar tot 30s. Als je daar voorbij gaat kom je op standje 'bulb' terecht, welke doet wat jij vraagt. Bulb is ook handig met een afstandbediening: ab indrukken -> sluiter openen, nog een x indrukken -> sluiter dicht (en er zijn remote of DIY brouwsels met switch zodat je ook niet hoeft vast te houden). Krijg je tenminste geen lamme vinger. :+

Enige harde vereiste voor die foto is een statief.

Of de foto met bulb, 20s of 30s gemaakt is, is niet te zien. Ook kan je gewoon je camera op statief neerplempen en openzetten en mbv een donker object zelf voor sluiter spelen. :P

edit:
Derice, je muntjes voor manual-vragen bij mij zijn bij deze voor de komende week op. ;) Lees aub gewoon dat din, desnoods in acrobat zelf ipv printjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Voutloos op 02-11-2005 20:32 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Voutloos schreef op woensdag 02 november 2005 @ 20:05:
[...]
Nergens. De instap DSLRs zijn ook prosumers, maar meestal wordt met prosumer de wat luxere compact digicam bedoeld.
I see, nou ja dat tijdperk heb ik wel gezien :X
[...]
In principe heb je nooit genoeg. :+ Onderschat zeker de prijs van accessiores niet. Alhoewel ik 4 'budget'-lenzen heb, ben ik zelf toch nog enigszins verbaasd dat ik in filters/grip/statief/tas/accu's/geheugenkaartjes inmiddels ongeveer even veel heb geïnvesteerd. Uiteraard kan je met een kit, een 2e accuutje een kaartje en een tasje een tijd vooruit, maar de bedoeling is toch dat de hobby aanslaat en dan zal je vanzelf meer erin willen stoppen.
Yeps, het zijn allemaal leuke gadgets :*) Dat de hobby aanslaat weet ik eigenlijk wel zeker ondanks dat ik nu weinig met mijn analoge SLR doe (domweg kosten). Natuurlijk kost een hobby geld maar met een dSLR vind ik dat beter besteed dan dat ik negatieven moet laten ontwikkelen en vervolgens inscannen/bewerken.

Maar als men voor de standaard oplossing kiest moet het wel haalbaar zijn geloof ik... dan moet ik later maar naar een leuke lens o.i.d. kijken na wat research/ervaring.

P.S. gebruiken jullie nog een filter om je lens te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:00:
Ja, UV-tje op mijn telezoom. De andere lenzen zijn het imo niet waard cq past het niet op (fisheye).

Deze vraag is echt heel vaak langsgekomen en je moet gewoon voor jezelf bedenken of je een filtertje wil om deze reden. Wat net zo vaak langsgekomen is, is dat het gebruiken van een el cheapo filter af te raden is, ivm extra flare etc.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
[...]

nou ja.. voutloos was gelijktijdig aan het tikken.. spuit 11 dus..
Ja en nee. Hangt af van de verhouding. Op m'n 18-55 kitlens bijvoorbeeld zet ik geen B+W of Hoya SMHC filter van 30 euro, als er onbeschadigde kitlenzen voor 50 euro op marktplaats worden aangeboden. En dan kan ik wel een goedkoop standaard Hama, Tiffen standaard of Hoya standaard filtertje eropzetten, maar dan kan dat in bepaalde situaties weer ten koste gaan van de beeldkwaliteit. (flare, onscherpte, maar vooral flare)

Wel gebruik ik een 52mm filtertje van B+W (52mm = zelfs B+W is dan goedkoop, filtertje van ik dacht 18 euro :> ) op m'n 80-200 zakraketje van 90 euro.

Maar zo'n zelfde 52mm filter gebruik ik weer niet op m'n 50/1.8 II prime, omdat ik daar een rubber zonnekap voor heb en omdat het glas vrij ver in de lensbehuizing zit.

Op m'n duurdere lenzen wel. Liever zoutaanslag en zand (dagje hoek van holland in de herfst= wind = niet leuk voor je cam :p ) of krassen van een aandachtsgeile kat op m'n goede filter van 50 euro dan op het 10 of 20x duurdere glas van m'n lens.

[ Voor 12% gewijzigd door guillaumemay op 02-11-2005 21:20 . Reden: spuit? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 20:14:
Thanks Y1K & Voutloos,

Ik ga van 't weekend eens spelen met die opties.
Zou ik daar ook zo'n soort foto mee moeten kunnen maken? (Uiteraard door de cam ergens op neer te zetten)

http://www.airliners.net/open.file?id=925096&size=L

Ik weet 't moet gaan lezen, maar zit er ook een optie op dat als je je ontspanknop indrukt je sluiter word opengezet en dat als je de ontspanknop weer indrukt de sluiter gesloten word?
Als ik naar bovenstaande foto kijk, lijkt mij dat wat die gast gedaan heeft.
Ja, maar wel met statief...
Probeer maar eens zonder. dan krijg je enorm mooie dingen maar niet zo'n strakke streep...
[...]

Ja, op mijn sigma 70-300 en zelfs op mijn kitlens.
Heb de HMTC UV filters van Hama. Bevallen prima, geen last van flare door die filters. Maar dit filter van Hama is dan ook geen El Cheapo :+ (35 euro).
Voutloos schreef op woensdag 02 november 2005 @ 20:05:
[...]
Uiteraard krijg je die uitleg dan wel en de docent moet dat bij elke camera wel kunnen doen. Het is dus niet zo dat als je iets niet weet dat je dan meteen mag vertrekken. :P Wel zeg ik dus dat iedereen een manual kan lezen, dus dat het zonde is als je de tijd van je duur betaalde cursus voor veel vragen gebruikt welke met een blik in de manual beantwoord kunnen worden. De camera is een hulpmiddel, leuke/goede fotografie is je doel. Het hulpmiddel kan je je prima op inlezen en voor het creatieve aspect moet je gewoon veel ervaring op doen, chatten, kijken, fouten maken, lezen, proberen en cursussen volgen. Onder andere. :+
Helemaal mee eens. Maar wilde alleen maar aangeven dat je niet bang moet zijn om dat soort dingen gewoon te vragen tijdens een cursus. Domme vragen bestaan niet... :)
Maar het motto blijft inderdaad: proberen, proberen, oefenen ennuhhh.....
... veel oefenen! :)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is begrijpelijk dat je blij bent met je aankoop, maar dit alleen even melden voegt natuurlijk niet heel veel toe aan deze thread. Let daar dus een beetje op :)