Meer consumptie denk ik te bereiken door bijvoorbeeld de belastingen op het loon aan de werknemerskant te verlagen. Hierdoor betaald de ondernemer hetzelfde, maar is de werknemer beter af.
Een heel andere discussie, maar welke overheidsdienst wil je daarvoor afschaffen? Minder belasting is niet echt een oplossing.
Nou ik heb voor mijzelf nog geen duidelijk standpunt ingenomen over welke economie in Nederland het beste is. Echter denk ik dat dat een economie is waar iedereen baad bij heeft en die ook aan sluit op onze democratie. In het geval van een vrije economie zie vakbonden als een concurrentievervalsing. Als werknemers werkelijk zouden werken als kleine 'bedrijfjes' dan zou het anders liggen. Ik denk ook niet dat mensen zich dan gaan aansluiten bij een vakbond, want juist dan kan je nergens meer op concurreren t.o.v. je collega. Als je je aan sluit bij een vakbond ben je bezig collectief zaken te regelen. Collectief dingen regelen en vrije markt zijn in mijn ogen no-go. Je kan niet een markt vrij noemen als er vervolgens een aantal obstakels zijn die belemeren in de bedrijfsvoering.
Je zegt hier nu feitelijk dat een markt zoals die jou voor ogen staat geen verzekeringen mag kennen? Elke verzekering is een collectieve regeling waarbei de voor alle deelnemers kleine kans op een grote schadepost omgeslagen wordt naar een kleine schadepost met een grote (100%) kans. Bedrijven verzekeren zich vrijwel allemaal voor allerlei risico's... Een vakbond is dan ook niet veel meer dan een verzekering tegen onzekerheid op de arbeidsmarkt. De vakbond onderhandelt voor je en garandeert je dat je in ieder geval een marktconforme loonsstijging weet te behalen en dat je hulp hebt bij arbeidsconflicten. Aangezien je niet verplicht bent lid te worden, mag je dat allemaal ook zelf gaan doen of ergens anders verzekeren, maar ik geloof niet dat dat rendabel is.
Voor wie zijn vakbonden obstakels? Voor de werknemers die erbij aangesloten zijn in ieder geval niet. Voor werkgevers wellicht wel, maar een vrije markt garandeert absoluut niet dat je niet in conflict komt met bedrijven die een ander belang hebben dan het jouwe. Voor het geval dit verwarrend overkomt, ik beschouw de vakbond, de overheid, stichtingen, individuen, kortom alle eenheden die productie leveren, allemaal als bedrijven. Uiteindelijk moeten ze allemaal productie leveren om in staat te zijn hun uitgaven te matchen met hun inkomsten.
Hier geef je eigenlijk al weer waarom er (imo) geen vakbonden zouden moeten zijn. Vakbonden gaan namelijk ook om een politieke voorkeur. Waarom voegt men dat niet samen? Politiek en de vertegenwoording van werknemers (of andere groeperingen). Hiermee breng je ook direct de politiek dichter bij de mensen. Ik vind het structureel onjuist dat in een democratie een particuliere instantie zoveeel macht heeft. Dit moet geregeld worden via de overheid en niet via particuliere instanties.
Nu verlaten we wel de economie, maar op zich ben ik het met je eens. Vakbonden hebben als particuliere instantie meer macht dan ze zouden moeten hebben volgens het democratisch ideaalbeeld. Officieel zouden ze uitsluitend hun leden mogen vertegenwoordigen, ze hebben echter meer verantwoordelijkheden. Echter, exact hetzelfde geldt voor werkgeversorganisaties, politieke partijen, activisten, allerlei lobbygroepen van die in allerlei adviescommissies deelnemen, BREIN en stichting de thuiskopie, de media, etc, etc. De parlementaire democratie van Nederland rust voor alles op een ondoorzichtig geheel van netwerkjes van lobbygroepen en dergelijke, private stichtingen en bedrijven waaraan overheidstaken en een deel van de beslissingsbevoegdheid uitbesteed zijn. Al deze zaken horen eigenlijk niet thuis in een transparante democratie.
En eigenlijk vind ik het niet zo erg dat dit stelsel bestaat: Dat houdt in ieder geval in dat de mensen die eraan deelnemen, betrokken genoeg zijn om de moeite te besteden om ermee bezig te blijven, en het zorgt voor een veel bredere visie dan alleen die van gekozen bestuurders. Het vormt ook een mooi systeem van checks and balances ten opzichte van de waan van de dag die democratische verkiezing oplevert, en zorgt voor continuiteit bij wisselende stemmingen. Zolang we in Nederland niet direct en gedetailleerd kunnen beslissen over de regeringskoers maar slechts 1x per 4 jaar een knopje mogen indrukken, is zo'n buitendemocratisch stelsel noodzakelijk.
Maar zou je het willen afschaffen, richt je dan niet op de vakbonden. Die zijn slechts 1 schakeltje in het geheel, en als je dat ene schakeltje weghaalt is de balans weg en treedt er een verschuiving op naar het belang van de overgebleven groepen. Daar wordt Nederland als geheel niet beter op.
De stelling dat ik hier op GoT zou pretenderen dat ik enkel voor bedrijven winstmaximalisatie na streef is onjuist. Domweg vanwege het simpele feit dat niemand daar blij van wordt op den duur (laat staan welvaard uit kan genereren). Wat heb je aan een maatschappij waar een select clubje (de 'adel' om even wat termen uit het verleden te gebruiken) de macht heeft en het volk alles maar moet pikken.
Natuurlijk probeer ik voor mijzelf maximaal rendement te halen uit mijn werk, echter ben ik wel van mening dat we ons tegen onszelf moeten beschermen voor particuliere organisaties die ontstaan en die teveel invloed hebben op de economie (inclusief monopolies dus).
Wat ik al heb aangegeven is naar mijn idee het hoger doel in deze: dat Nederland meer welvaart krijgt. Om welvaart te genereren over de gehele linie (totale bevolking) zal er open kaart moeten worden gespeeld en niet dat de bedrijven met een groot blok aan hun been moeten handelen. Of een vooraf uitgestippelde markt die wordt gespeeld.
Mijn excuses dat ik je doelen verkeerd begrepen had. Echter, je conclusie is simpelweg onjuist: Vrijheid voor spelers op de markt levert vaak niet een ideale, maximaal winstgevende situatie op dankzij tragedy of the commons en prisoner's dilemma situaties. Bedrijven moeten een blok aan het been krijgen, net zoals burgers dat nodig hebben, om te voorkomen dat zij op basis van een korte-termijn visie van hun eigenbelang een op langere termijn suboptimale situatie bereiken. Wel kan je uiteraard discussieren over de grootte van dat blok, maar tot nu toe heb ik dat nog niet echt zien doen.
Met vrije markt bedoel ik niet dat vervolgens alle wetten worden geloosd. Dat zou tot niets uit draaien. Ik denk dat een situatie waarin een overheid stuurt (mensen kiezen toch elke 4 jaar wie er moet gaan regeren) en vervolgens de markt het uit voert het beste werkt. Dus men geeft eenmalig aan (per 4 jaar) welke richting Nederland op moet, en dat wordt dan ook uitgevoerd. De overheid moet naar mijn idee eigenlijk een soort platform bieden om een goede markt te ondersteunen. En dat is van het aanleggen van wegen om vervoer te bevorderen tot het onderhandelen met andere landen over exportregelingen.
Ten eerste lijkt dit me bijzonder onwenselijk. Democratie is noodzakelijk om machtsmisbruik te voorkomen, maar de manier zoals het in Nederland geimplementeerd doet volstrekt geen recht aan de diversiteit van meningen en issues in het land. Wat de regering doet heeft totaal niets te maken met wat er in het land leeft. Maar dit is een totaal andere discussie.
Verder, de vakbond heeft haar rechten in deze maatschappij ook niet zomaar gekregen. Die zijn toch echt door een democratisch gekozen regering verleend.
Ik vraag me tenslotte af wat je bedoelt met sturing. Is het verlenen van rechten aan werknemers niet al een vorm van sturing? Is niet elke sturing meteen een potentieel blok aan het been van een ondernemer?
Dat snap ik, echter wilde ik aangeven dat ik denk dat er desalniettemin wat moet gaan veranderen in Nederland willen we in de toekomst nog interessant zijn voor het buitenland. Vakbonden zijn echt iets dat zal moeten verdwijnen wil je interessant blijven. Vakbonden zijn nog uit de tijd (naar mijn idee) dat havenarbeiders voor een hongersloon elke dag weer aan de slag moesten en verder geen enkele richten hadden. Tegenwoordig is er voor de werknemer een legio aan zaken bij wet geregeld en voor de rest kan die taak van de vakbond imo beter worden ingebracht bij de overheid.
Zodra de vakbond uit het systeem van checks en balances verdwijnt, zijn deze rechten binnen no-time verdwenen, omdat de andere lobbygroepen de boel dan overnemen. De overheid is niet onpartijdig, zij is zelf speler op de arbeidsmarkt en is daarom ongeschikt de taak van een belangengroep die zij niet vertegenwoordigt, over te nemen.
Hierbij verval ik even terug op een eerder stukje. Er moet natuurlijk wel reguliring zijn vanuit de overheid. Echter als blijkt dat vakkenvullers van 18 niet te bekostigen blijken - dit omdat de markt erom vraagt. Wie bepaalt dan dat er toch (aangezien het niet rendabel is blijkbaar) dat die mensen moeten blijven zitten. Als er in dit geval een vakbond zou zijn deze hele sector de nek om worden gedraaid vrees ik. Op deze manier ben je mensen kunstmatig aan het werk aan het houden. En wil je mensen wel kunstmatig aan het werk houden? Ik dacht dat we net van de Melkertbanen afgestapt waren, dit lijkt er imo verdomd veel op.
De supermarktbranche blijft echt wel bestaan hoor. De regels die de overheid opstelt, gelden immers voor iedereen, en voorlopig zie ik geen manier waarop de service van een supermarkt vanuit het buitenland verleend kan worden. Ik vond melkertbanen overigens volstrekt niet kunstmatig: die mensen voerden een maatschappelijk nuttige taak uit met maatschappelijk geld, vooral bij instellingen die toch al met publiek geld betaald werden. Erg zonde dat die afgeschaft zijn, ze worden gemist.
Mensen die hun kop uitsteken (ondernemers) mogen natuurlijk best iets meer verdienen. Maar dat neemt niet weg dat dat dan wel binnen alle normen en waarden moet die er in de maatschappij zijn. En ik ben van mening dat als je de functie van vakbond aangaande loonbemiddeling naar de politiek toe trekt en vervolgens bijvoorbeeld kwesties aangaande onjuiste ontslagprocedures in particuliere organisaties onder brengt (verzekeringen) het veel beter werkt en iedereen op den duur beter af is.
Misschien als alle belangenorganisaties, en dat zijn er veel, hetzelfde lot ondergaan. Maar dan nog, wie ben jij om mensen het recht te ontzeggen voor hun belangen op te komen en zich daarbij te organiseren? En wie ben jij om ondernemingen het recht te ontzeggen een pakket van diensten te leveren waar overduidelijk nog steeds een markt voor is. Vakbonden afschaffen kan pas als je ondernemen nog veel gereguleerder maakt dan het nu al is. Want vakbonden komen direct voor uit het recht je te verenigen en het recht voor je eigen belang op te komen en naar eigen winstmaximalisatie te streven. Twee zaken die direct ten grondslag liggen juist aan de vrije markt.