Is een bekend probleem, Acer helpdesk bellen en vragen om een nieuw frontje. Wordt netjes opgstuurd en werkt perfect...Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:26:
Ik heb de 5024 nu een maand of 3 en heb nu het probleem dat de zwarte buitenrand van de dvd bay afvliegt als hij een cd uitspuugt. Als ik hem er terug op klik lijkt hij gewoon goed te zitten maar als ik op de eject knop duw knalt hij de buitenrand er weer van af.
Even een vraagje
Heb mijn laptop nu ongeveer al anderhalve maand en heb een pixeltest gedaan. In het begin had ik geen last van dit probleem. Maar wanneer ik de test op zwart zet, dan ontsaan er in het midden 2 witte vlekken opgebouwd uit puntjes kleiner dan pixels. Ik heb dit ook wanneer ik donkeblauw toon. Wanneer ik de andere kleuren groen, rood, wit, gewoon blauw toon is er niets mis.
Zijn dit effectief dode pixels en valt dit onder de garantie?
Wat kan het nog zijn. bv slijtage scherm nu al?
Jullie zouden mij erg kunnen helpen met jullie mening.
Heb mijn laptop nu ongeveer al anderhalve maand en heb een pixeltest gedaan. In het begin had ik geen last van dit probleem. Maar wanneer ik de test op zwart zet, dan ontsaan er in het midden 2 witte vlekken opgebouwd uit puntjes kleiner dan pixels. Ik heb dit ook wanneer ik donkeblauw toon. Wanneer ik de andere kleuren groen, rood, wit, gewoon blauw toon is er niets mis.
Zijn dit effectief dode pixels en valt dit onder de garantie?
Wat kan het nog zijn. bv slijtage scherm nu al?
Jullie zouden mij erg kunnen helpen met jullie mening.
[ Voor 13% gewijzigd door Bertus_1 op 29-11-2005 17:58 ]
-
ik heb hem vandaag binnengekregen en tot nu toe kan ik alleen nog maar zeggen dat het een vet ding!
Hij is tot nu toe nog niet blijven hangen en alles werkt naar behoren.
Alleen vind ik de touchpad af en toe wel een beetje minder dat hij soms 'doorklikt' terwijl ik haast niet op een button klik, nogal gevoelig op zn tijd.
ik heb wel een vraagje omtrent de videokaart.
Moet ik perse de video driver van de acer site gebruiken, of kan ik ze ook van ATI (of een andere site?) halen?
Hij is tot nu toe nog niet blijven hangen en alles werkt naar behoren.
Alleen vind ik de touchpad af en toe wel een beetje minder dat hij soms 'doorklikt' terwijl ik haast niet op een button klik, nogal gevoelig op zn tijd.
ik heb wel een vraagje omtrent de videokaart.
Moet ik perse de video driver van de acer site gebruiken, of kan ik ze ook van ATI (of een andere site?) halen?
Ltrz,....
Weet iemand of het misschien mogelijk is om er een MT processor erin te zetten?
Want ik neem aan dat dit allemaal s754 is?
Wat ik ermee wil bereiken?
Een langer accuduur uiteraard.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
die bioses van de 5024wlmi zijn volgens mij voor de 50xx en 30xx serie, daarin wordt alleen gebruik gemaakt van ML-Turions en Semprons, dus er is een kans dat er vanuit de bios geen support is voor de MT-Turions. Hardwarematig past het wel, want het is idd socket 754.Coolmaster schreef op donderdag 01 december 2005 @ 00:12:
Weet iemand of het misschien mogelijk is om er een MT processor erin te zetten?
Ik denk alleen dat een MT-Turion nogal duur is voor de accuduur die je er mee wint, hoewel ik niet echt een idee heb wat een MT-Turion (behalve de 25Watt vs 35Watt) voor effectief verschil in verbruik maakt.
Volgens Notebook Hardware Control verbruikt mijn 5024Wlmi ongeveer 5 watt (battery charge rate, per seconde?) als ik een beetje zit te surfen en dergelijke (idle). (Zie tabblad 'battery' of het tabblad 'Status')
Heeft iemand vergelijkende (idle) waarden van bijvoorbeeld Pentium M (Centrino's) of bij voorkeur een MT-Turion? Pas dan kunnen we een beetje vergelijken lijkt me
ik heb hem nu al een daggie langer en wat ik al duidelijk merk is het feit dat 512 mb te weinig is.
Ik geloof dat er in de 5024 ruimte is voor 2 geheugen modules...
maar nu heb ik dus een vraag, omdat ik waarschijnlijk wel wat geheugen wil bij plaatsen.
er zitten nu 2 256 mb ram ddr sdram geheugen (pc 2700) d'r in van het merk nanya.
Als ik zeg maar 1 256 mb ram d'r uit haal en er bijv. een dane elec 512 mb ram pc 2700 d;r in stop, gaat dat dan werken? (dus 768 mb ram) of moet het 2 dezelfde hoeveelheid geheugen van hetzelfde merk zijn?
Ik hoor en lees het 1 en ander over geheugenmodules van verschillende merken die niet samen overweg kunnen, vandaar.
Daarnaast heb ik nog een vraag omtrent het plaatsen van de geheugen.
Blijf ik hierdoor mijn garantie behouden of verlies ik die INDIEN ik het zelf plaats?
Ik geloof dat er in de 5024 ruimte is voor 2 geheugen modules...
maar nu heb ik dus een vraag, omdat ik waarschijnlijk wel wat geheugen wil bij plaatsen.
er zitten nu 2 256 mb ram ddr sdram geheugen (pc 2700) d'r in van het merk nanya.
Als ik zeg maar 1 256 mb ram d'r uit haal en er bijv. een dane elec 512 mb ram pc 2700 d;r in stop, gaat dat dan werken? (dus 768 mb ram) of moet het 2 dezelfde hoeveelheid geheugen van hetzelfde merk zijn?
Ik hoor en lees het 1 en ander over geheugenmodules van verschillende merken die niet samen overweg kunnen, vandaar.
Daarnaast heb ik nog een vraag omtrent het plaatsen van de geheugen.
Blijf ik hierdoor mijn garantie behouden of verlies ik die INDIEN ik het zelf plaats?
Ltrz,....
Ik denk dat de bios niks uitmag maken. Ik denk dat hij hem heus wel zal herkennen als een MT.jeroen__online schreef op donderdag 01 december 2005 @ 00:50:
[...]
die bioses van de 5024wlmi zijn volgens mij voor de 50xx en 30xx serie, daarin wordt alleen gebruik gemaakt van ML-Turions en Semprons, dus er is een kans dat er vanuit de bios geen support is voor de MT-Turions. Hardwarematig past het wel, want het is idd socket 754.
Ik denk alleen dat een MT-Turion nogal duur is voor de accuduur die je er mee wint, hoewel ik niet echt een idee heb wat een MT-Turion (behalve de 25Watt vs 35Watt) voor effectief verschil in verbruik maakt.
Volgens Notebook Hardware Control verbruikt mijn 5024Wlmi ongeveer 5 watt (battery charge rate, per seconde?) als ik een beetje zit te surfen en dergelijke (idle). (Zie tabblad 'battery' of het tabblad 'Status')
Heeft iemand vergelijkende (idle) waarden van bijvoorbeeld Pentium M (Centrino's) of bij voorkeur een MT-Turion? Pas dan kunnen we een beetje vergelijken lijkt me
Want in een socket 939 moederbord passen ook allerlei verschillende modellen zonder dat daar de bios voor aangepast hoeft te worden. En trouwens ik denk echt wel dat de accu dan langer zal mee gaan. Kijk als je een notebook hebt met een 15 inch en een ML en je zou met een 17 inch een MT cpu nemen dan zal het idd niks uitmaken aangezien het scherm de meeste vermogen opneemt. En 17 inch is groter en daarom ook minder zuiniger en dan compenseert weer met een MT cpu.
Zal ik de MT in een 15 inch notebook stoppen denk dat ie zeker wel zuiniger word.
Tenzij iemand anders een andere mening over heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Robin4 op 01-12-2005 19:22 ]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
das het jammere omdat de prijzen tussen de ml en de mt minimaal zijn, dat kan een tientje schelen, en soms zijn de mt's ook nog wel is goedkoper..jeroen__online schreef op donderdag 01 december 2005 @ 00:50:
[...]
die bioses van de 5024wlmi zijn volgens mij voor de 50xx en 30xx serie, daarin wordt alleen gebruik gemaakt van ML-Turions en Semprons, dus er is een kans dat er vanuit de bios geen support is voor de MT-Turions. Hardwarematig past het wel, want het is idd socket 754.
denk dus dat acer met een hele lading ml's opgescheept zit
De Turion heeft geen dubbele opstelling van het geheugen nodig, je kan zonder problemen 2 verschillende groottes van geheugenmodules in je systeem zetten. Verschillende merken moet in principe ook mogelijk zijn, op dit forum is te lezen dat iemand bv een Kingston 1GB geheugenmodule met de 256MB Nanya geheugenmodule kan laten werken.Steelo schreef op donderdag 01 december 2005 @ 01:54:
Maar om zeker te zijn kan je beter dit in een winkel direct testen of je geheugenopstelling werkt. Via internet kopen is weliswaar vaak goedkoper, maar is onhandig als je telkens geheugenmodules moet opsturen als deze toch niet werken.
Zie pagina 15 bovenaan voor een klein overzichtje van geheugenmodules.
Mbt garantie, ik neem aan dat dit hetzelfde is als voor hardeschijven. Je hebt garantie op de originele componenten (dus originele hdd en geheugen e.d.) Zet je hier een andere hdd of geheugen in dan heb je op deze componenten geen garantie. Als je bv een brakke geheugenmodule plaatst en je notebook gaat stuk door dit geheugen, dan valt dit niet onder de garantie. Gaat je notebook stuk doordat een ander origineel component hier de oorzaak van is, dan valt dit wel onder de garantie.
Ergens in het voorgaande forum heeft iemand bij Acer gevraagd hoe het zit met het eigenhandig plaatsen van een snellere hdd en de reactie van Acer mbt garantie. Daar moet je maar ff op zoeken.
Als je het uiteraard 100% zeker wil weten hoe dit zit met geheugen, dan moet je maar contact opnemen met Acer.
Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)
Ik heb zelf ook een 5024, alleen weten jullie of ik er PC3200 in kan zetten? Ik wil in de toekomst misschien het geheugen vervangen maar ik weet niet of het moederbord het geheugen automatisch terugklokt zodat ik dus net zo goed PC 2700 aan kan schaffen. Kan ieman mij hiermee helpen?
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
euhm, hier is denk ik genoeg over te vinden in de TS en/of vorige topics, maar vooruit: mijn ervaring is dat reepjes van 1GB PC3200 niet naar behoren werken (wel op PC2700 snelheid), echter het overgrote deel van de 512MB PC3200 modules werkt wel op de juiste snelheid (200Mhz) zonder problemenboaty schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 21:46:
Ik heb zelf ook een 5024, alleen weten jullie of ik er PC3200 in kan zetten? Ik wil in de toekomst misschien het geheugen vervangen maar ik weet niet of het moederbord het geheugen automatisch terugklokt zodat ik dus net zo goed PC 2700 aan kan schaffen. Kan ieman mij hiermee helpen?
p.s.: voor PC3200 ondersteuning moet je geloof ik wel minstens BIOS versie 1.12 hebben
Sorry, maar iig bedankt. Ik heb BIOS versie 1.12 dus dat moet geen probleem zijn.jeroen__online schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:32:
[...]
euhm, hier is denk ik genoeg over te vinden in de TS en/of vorige topics, maar vooruit: mijn ervaring is dat reepjes van 1GB PC3200 niet naar behoren werken (wel op PC2700 snelheid), echter het overgrote deel van de 512MB PC3200 modules werkt wel op de juiste snelheid (200Mhz) zonder problemenvoor specifieke ervaringen zou je ff moeten zoeken, maar Dane-Elec en Kingston PC3200 zijn volgens mij gewoon safe, mits in reepjes van 512MB of minder.
p.s.: voor PC3200 ondersteuning moet je geloof ik wel minstens BIOS versie 1.12 hebben
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Ik heb nog een ander probleem.
Ik zie op de acer website dat bios 1.13 nu uit is.
Zodra ik mijn bios via windows wil flashen met het bestand bol113.bat, dan krijg ik een error; bios program module not found
weet iemand wat het probleem hier kan zijn.
ik heb alle andere programma's afgesloten.
Ik zie op de acer website dat bios 1.13 nu uit is.
Zodra ik mijn bios via windows wil flashen met het bestand bol113.bat, dan krijg ik een error; bios program module not found
weet iemand wat het probleem hier kan zijn.
ik heb alle andere programma's afgesloten.
Ltrz,....
Net Prince of Persia: The two thrones binnen, maar tijdens het gamen wordt deze af en toe ontzettend traag. Nu had ik speedswitchxp geinstalleerd en zie ik dat de cpu snelheid opeens op 800mhz stond! Dan is het natuurlijk logisch dat het spel traag wordt. Ik zet de cpu weer op 1,8ghz en game rustig door. Na 1,5 minuut wordt het spel weer traag, en ja hoor, 800 mhz. Dit blijft nu zo doorgaan en om het nou lekker gamen te noemen... Ik het speedswitchxp ook al uitgeschakeld en de laptop op always on gezet (in feite hetzelfde als max performance in speedswitchxp), maar hij blijft terugspringen naar 800mhz (hou het nu bij met cpuz). Iemand een oplossing voor dit zeer irritante probleem?
edit: en ik kan mn bios ook niet updaten, dan krijg ik een error: Wflash bla bla has encountered a problem and needs to close, sorry for bla bla.
edit: en ik kan mn bios ook niet updaten, dan krijg ik een error: Wflash bla bla has encountered a problem and needs to close, sorry for bla bla.
[ Voor 10% gewijzigd door MoiZie op 04-12-2005 14:04 ]
Ik zit nu zelf enorm te twijfelen tussen een 5024 of 1692, prijsverschil is maar 130 euro op alternate (1179 en 1049). Ik ga em gebruiken voor alledaagse dingen maar vind het natuurlijk wel leuk als ik er ook op zou kunnen gamen ofzo. het scherm van de 1692 is uiteraard iets groter wat in mijn ogen een pluspunt is en heeft ook meer ram en hd, maar heeft iemand ook nog andere argumenten om voor een 1692 te gaan?
Volgens mij zijn beide schermen precies even groot, en hebben ze precies dezelfde verhouding.Boomx schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:52:
...het scherm van de 1692 is uiteraard iets groter wat in mijn ogen een pluspunt is...
[ Voor 33% gewijzigd door MaZeS op 04-12-2005 23:01 ]
my bad, dacht dat het scherm 17 inch was lol
anyway, als die extra 130 euro jou totaal niet zouden uitmaken, zou je dan gelijk voor de 1692 kiezen vanwege de extra ram en hd of vind je de minimale voordelen van de turion toch zo belangrijk dat je voor de 5024 kiest?
en btw verkeerde topic hoor maar die 1692 gaat toch ook ongeveer 3 uur mee op de accu?
anyway, als die extra 130 euro jou totaal niet zouden uitmaken, zou je dan gelijk voor de 1692 kiezen vanwege de extra ram en hd of vind je de minimale voordelen van de turion toch zo belangrijk dat je voor de 5024 kiest?
en btw verkeerde topic hoor maar die 1692 gaat toch ook ongeveer 3 uur mee op de accu?
klopt zijn beide 15,4 inch, alleen was het niet zo dat voorheen deze schermen 1680x1050 waren?MaZeS schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:00:
[...]
Volgens mij zijn beide schermen precies even groot, en hebben ze precies dezelfde verhouding.
en nu vervangen zijn door 1280x800 variant?
Verwijderd
ik heb een van de allereerste 5024's maar ik heb een max resolutie van 1280x800 dus ik denk dat dat niet waar is.
Misschien wordt hij wel te warm, dat hij daarom terug schakelt naar 800 MHzMoiZie schreef op zondag 04 december 2005 @ 13:50:
Net Prince of Persia: The two thrones binnen, maar tijdens het gamen wordt deze af en toe ontzettend traag. Nu had ik speedswitchxp geinstalleerd en zie ik dat de cpu snelheid opeens op 800mhz stond! Dan is het natuurlijk logisch dat het spel traag wordt. Ik zet de cpu weer op 1,8ghz en game rustig door. Na 1,5 minuut wordt het spel weer traag, en ja hoor, 800 mhz. Dit blijft nu zo doorgaan en om het nou lekker gamen te noemen... Ik het speedswitchxp ook al uitgeschakeld en de laptop op always on gezet (in feite hetzelfde als max performance in speedswitchxp), maar hij blijft terugspringen naar 800mhz (hou het nu bij met cpuz). Iemand een oplossing voor dit zeer irritante probleem?
De harde schijf is waarschijnlijk hetzelfde. Ik heb de 5024 gekocht bij alternate maar in mijn laptop zat een 100 gb 5400rpm schijf terwijl ze toch opgaven dat er een 80 gb 4200rpm schijf in zat. Ik heb dit ook al van andere mensen gehoord die ook op dit forum zaten, die hetzelfde hebben meegemaakt.Boomx schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:52:
Ik zit nu zelf enorm te twijfelen tussen een 5024 of 1692, prijsverschil is maar 130 euro op alternate (1179 en 1049). Ik ga em gebruiken voor alledaagse dingen maar vind het natuurlijk wel leuk als ik er ook op zou kunnen gamen ofzo. het scherm van de 1692 is uiteraard iets groter wat in mijn ogen een pluspunt is en heeft ook meer ram en hd, maar heeft iemand ook nog andere argumenten om voor een 1692 te gaan?
is het de moeite waard om de drivers van omega te downloaden ipv de 'gewone' ati catalyst drivers?
Zullen games daardoor daadwerkelijk beter en sneller performen of niet?
Zullen games daardoor daadwerkelijk beter en sneller performen of niet?
Ltrz,....
Verwijderd
De linker control-toets van m'n Acer Aspire 5020 is eraf gevallen... Ik heb het idee dat je het dingetje zo weer moet kunnen vastklikken: ik zie wat haakjes op Acer zelf en onder op de toets zitten twee dingetjes die je een beetje kan openklappen. Of zo. Beetje lastig uit te leggen...
Maar het lukt me niet om die toets weer vast te zetten. Daar zal VAST wel een truc voor zijn. Hoop ik... Kan iemand me verder helpen?
Ik heb geprobeerd op de Acer site te kijken, maar die ligt plat...
Maar het lukt me niet om die toets weer vast te zetten. Daar zal VAST wel een truc voor zijn. Hoop ik... Kan iemand me verder helpen?
Ik heb geprobeerd op de Acer site te kijken, maar die ligt plat...

Terwijl ik zat te leren knalde mn boek tegen de onderkant van mijn "8". Ik heb em er gewoon maar weer opgedrukt, dan hoor je een klik, maar als ik aan de rechterkant van de toets druk (normaal druk je op het midden) valt hij weer los.
Ik game er heel veel mee en ik zou het heel raar vinden als hij alleen in POPT2T om die reden terugschakelt.cryonic90 schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:20:
[...]
Misschien wordt hij wel te warm, dat hij daarom terug schakelt naar 800 MHz
Verwijderd
't Is me al gelukt. Voor degenen die ooit nog eens hier mee te maken hebben bij deze ff een uitleg.
De onderkant van de toets lijkt wat op een houten-camping-opklaptafeltje: aan de achterste 'klaptafelpoot' zitten twee kleine haakjes aan het uiteinde, links en rechts. Die haakjes passen in twee kleine gaatjes doe op de plek van de toets op de lap zitten. De haakjes wijzen naar buiten dus je moet 1 haakje in een gaatje doen en dan de andere erin duwen door het hele geval wat naar binnen te drukken. Zo zit de achterkant dan vastgeklemd. Dit werkt alleen makkelijk als je de 'tafelpoten' zo ver mogelijk openklapt. (Als je het ziet begrijp je wel wat ik bedoel. Hoop ik...
)
Vervolgens zit er aan de voorkant van de toest (onderkant), over de breedte een soort richteltje dat weer past achter een richeltje op de lap zelf. Die krijg je vast door ff stevig te duwen op de toets (zodra die achterste twee nokjes op hun plek zitten: dat moet eerst!). De voorste richel zal dan erin klikken en de toets zit weer vast!
De onderkant van de toets lijkt wat op een houten-camping-opklaptafeltje: aan de achterste 'klaptafelpoot' zitten twee kleine haakjes aan het uiteinde, links en rechts. Die haakjes passen in twee kleine gaatjes doe op de plek van de toets op de lap zitten. De haakjes wijzen naar buiten dus je moet 1 haakje in een gaatje doen en dan de andere erin duwen door het hele geval wat naar binnen te drukken. Zo zit de achterkant dan vastgeklemd. Dit werkt alleen makkelijk als je de 'tafelpoten' zo ver mogelijk openklapt. (Als je het ziet begrijp je wel wat ik bedoel. Hoop ik...
Vervolgens zit er aan de voorkant van de toest (onderkant), over de breedte een soort richteltje dat weer past achter een richeltje op de lap zelf. Die krijg je vast door ff stevig te duwen op de toets (zodra die achterste twee nokjes op hun plek zitten: dat moet eerst!). De voorste richel zal dan erin klikken en de toets zit weer vast!
d'r is nu een nieuwe bios versie uit, 1.18
Ltrz,....
Toets erop leggen en drukken, dan hoor je een klik en zit de toets weer vast. Zo doe ik het, volgens mij hetzelfde als jij zegt, maar dan blijft de toets wel instabiel, als ik aan de rechterkant van de 8 druk (dat is mijn toets die eruit lag), klikt hij weer los (gewoon alsof mn vinger van rechts komt om de 8 in te drukken, wat hij meestal komt).Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:53:
't Is me al gelukt. Voor degenen die ooit nog eens hier mee te maken hebben bij deze ff een uitleg.
De onderkant van de toets lijkt wat op een houten-camping-opklaptafeltje: aan de achterste 'klaptafelpoot' zitten twee kleine haakjes aan het uiteinde, links en rechts. Die haakjes passen in twee kleine gaatjes doe op de plek van de toets op de lap zitten. De haakjes wijzen naar buiten dus je moet 1 haakje in een gaatje doen en dan de andere erin duwen door het hele geval wat naar binnen te drukken. Zo zit de achterkant dan vastgeklemd. Dit werkt alleen makkelijk als je de 'tafelpoten' zo ver mogelijk openklapt. (Als je het ziet begrijp je wel wat ik bedoel. Hoop ik...)
??? en 1.14 - .15- .16- .17 dan?? bron? link?Steelo schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 00:44:
d'r is nu een nieuwe bios versie uit, 1.18
http://global.acer.com, dan ergens support & downloads, en dan staat hij daar ergens tussen. Kan echter nog steeds niet een bios update draaien, loopt telkens vast.
Weet iemand trouwens hoe je het scherm écht uit krijgt? dat lijkt me zwaar schelen in de stroomkosten, fn + f6 schakelt alleen de backlight uit, je kan nog steedso phet scherm kijken bij voldoende omgevingslicht. Maakt dit qua stroom veel uit? En zo jah, hoe kan ik het uitzetten?
Weet iemand trouwens hoe je het scherm écht uit krijgt? dat lijkt me zwaar schelen in de stroomkosten, fn + f6 schakelt alleen de backlight uit, je kan nog steedso phet scherm kijken bij voldoende omgevingslicht. Maakt dit qua stroom veel uit? En zo jah, hoe kan ik het uitzetten?
[ Voor 47% gewijzigd door MoiZie op 11-12-2005 16:23 ]
toen ik een bios update wilde doen van versie 1.13 ging het niet..
bij 1.18 echter wel.
Wat er veranderd is weet ik alleen niet?
en staat ook nergens
bij 1.18 echter wel.
en staat ook nergens
Ltrz,....
haha ik kan hem nog niet eens vinden:SSteelo schreef op zondag 11 december 2005 @ 18:22:
toen ik een bios update wilde doen van versie 1.13 ging het niet..
bij 1.18 echter wel.
en staat ook nergens
check http://support.acer-euro....otebook/as_3020_5020.htmlThatsHollywood schreef op zondag 11 december 2005 @ 19:35:
[...]
haha ik kan hem nog niet eens vinden:S
Ltrz,....
Wat is het verschil precies tussen een Aspire 5002WLMi en een Aspire 5024WLMi? Ik weet dat de een 1,6Gb en de ander 1,8 Gb is en dat er in de een een 100Gb HD en 1Gb Ram zit en in de ander een 80Gb HD met 512Mb Ram. Maar wat zijn nou de voordelen van de Aspire 5024WLMi? Welke kan ik het beste nemen?
Zijn er mensen die de eerste hebben? Ik zit er namelijk over na te denken om de eerste te halen, omdat er toch een 100Gb HD en 1Gb ram in zit, wat ik wat fijner vind dan 80Gb en 512Mb in de 5024WLMi waar dit topic over gaat. Qua prijs maakt het opzich niet zoveel uit. Er is namelijk maar een verschil van €30.
Wie kan me wat verder helpen met deze vragen? Alvast bedankt!
Zijn er mensen die de eerste hebben? Ik zit er namelijk over na te denken om de eerste te halen, omdat er toch een 100Gb HD en 1Gb ram in zit, wat ik wat fijner vind dan 80Gb en 512Mb in de 5024WLMi waar dit topic over gaat. Qua prijs maakt het opzich niet zoveel uit. Er is namelijk maar een verschil van €30.
[ Voor 7% gewijzigd door ktart op 13-12-2005 00:53 ]
Ik hoopte dat 1.18 mischien iets opgelost had met het geheugen probleem, maar helaas. Kan nog steeds niet 1x200mhz 1GB ram gebruiken. En ook met de 1,25GB combinatie doet powernow het nog steeds niet.
Het enige nadeel vind ik zelf aan de 5002 is dat er een onboard videokaart in zit, wat ten eerste een stuk langzamer is, maar die bovendien ook weer geheugen afsnoept van je werkgeheugen. In de 5024 vind je een snellere pci-express videokaart (Ati X700) die niet onboard is, en dus sneller. Ik weet niet waar je van plan bent je laptop te gaan kopen, maar ik heb de 5024 bij alternate gekocht en tot mijn verbazing zat er een 100 GB schijf in. Er zijn meer mensen die hetzelfde bij alternate hebben meegemaakt...ktart schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 00:53:
Wat is het verschil precies tussen een Aspire 5002WLMi en een Aspire 5024WLMi? Ik weet dat de een 1,6Gb en de ander 1,8 Gb is en dat er in de een een 100Gb HD en 1Gb Ram zit en in de ander een 80Gb HD met 512Mb Ram. Maar wat zijn nou de voordelen van de Aspire 5024WLMi? Welke kan ik het beste nemen?
Uiteindelijkzul je toch zelf moeten kijken waar je hem het meest voor gaat gebruiken. als je alleen een beetje gaat internetten en tekstverwerken, anders gezegd geen zware grafische programma's of games gaat draaien zou ik voor de 5002 kiezen, anders zou ik nog eens goed nadenken.
Ik wil hem wel gaan gebruiken voor Photoshop, Illustrator etc en verder om te internetten en tekstverwerken. Misschien ook af en toe een film kijken ofzo.boaty schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 14:05:
[...]
Het enige nadeel vind ik zelf aan de 5002 is dat er een onboard videokaart in zit, wat ten eerste een stuk langzamer is, maar die bovendien ook weer geheugen afsnoept van je werkgeheugen. In de 5024 vind je een snellere pci-express videokaart (Ati X700) die niet onboard is, en dus sneller. Ik weet niet waar je van plan bent je laptop te gaan kopen, maar ik heb de 5024 bij alternate gekocht en tot mijn verbazing zat er een 100 GB schijf in. Er zijn meer mensen die hetzelfde bij alternate hebben meegemaakt...
Uiteindelijkzul je toch zelf moeten kijken waar je hem het meest voor gaat gebruiken. als je alleen een beetje gaat internetten en tekstverwerken, anders gezegd geen zware grafische programma's of games gaat draaien zou ik voor de 5002 kiezen, anders zou ik nog eens goed nadenken.
Op de site van Alternate staat dat er een 80Gb HD in zit, stond dat er ook op toen jij 'm kocht? (of in de winkel zelf) Want dan weet ik dus niet zeker of er een 100Gb HD in zit, ook al hebben velen het al wel gehad (ik had zoiets al gelezen).
Zat er trouwens 512Mb bij of ook toevallig 1024?
ik zit nu al een tijdje te twijfelen of ik deze laptop moet kopen
Het probleem is nu dat ik MBO doe, maar een laptop zou wel handig zijn aangezien bij ons het schoolnetwerk nogal vaak kuren heeft, en het is wel makkelijk voor de vele tussenuren die ik heb. Ook lijkt het mij erg lekker om in deze periode lekker warm in je bed te laptoppen. En als ik een laptop koop moet er zo nu en dan ook op gegamed worden
Maar zoals ik al zei doe ik nu MBO, hierna ben ik nog wel val plan om HBO te gaan doen. Nu zit ik dus erg te twijfelen of ik nog anderhalf jaar moet wachten en dan een laptop kopen als ik naar HBO ga of nu. Hij word betaald door papa en mama maar ik heb geen zin om €1000,- van ze af te troggele wanneer je misschien beter nog de tijd kan wachten tot dat ik naar het HBO ga.
Dus misschien dat iemand nog tips heeft of iets dergelijks
* deze vraag is eigenlijk een beetje offtopic maar heb wel veel hulp gehad met dit topic om een keuze te maken voor als er een laptop gekocht gaat worden *
alvast bedankt
Het probleem is nu dat ik MBO doe, maar een laptop zou wel handig zijn aangezien bij ons het schoolnetwerk nogal vaak kuren heeft, en het is wel makkelijk voor de vele tussenuren die ik heb. Ook lijkt het mij erg lekker om in deze periode lekker warm in je bed te laptoppen. En als ik een laptop koop moet er zo nu en dan ook op gegamed worden
Maar zoals ik al zei doe ik nu MBO, hierna ben ik nog wel val plan om HBO te gaan doen. Nu zit ik dus erg te twijfelen of ik nog anderhalf jaar moet wachten en dan een laptop kopen als ik naar HBO ga of nu. Hij word betaald door papa en mama maar ik heb geen zin om €1000,- van ze af te troggele wanneer je misschien beter nog de tijd kan wachten tot dat ik naar het HBO ga.
Dus misschien dat iemand nog tips heeft of iets dergelijks
* deze vraag is eigenlijk een beetje offtopic maar heb wel veel hulp gehad met dit topic om een keuze te maken voor als er een laptop gekocht gaat worden *
alvast bedankt
[ Voor 11% gewijzigd door sjorremans op 14-12-2005 14:27 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Op de site stond dat er een 80 GB schijf in zat en zelfs op de laptop zelf op de sticker waar de specificaties op staan staat dat er een 80 GB schijf in zit maar er zit toch een 100 GB schijf in. Je kunt dus nooit zeker weten of er een 80 of 100 gb schijf in zit, dat moet je afwachten. Er zit trouwens maar 512 MB ram in.ktart schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:23:
[...]
Ik wil hem wel gaan gebruiken voor Photoshop, Illustrator etc en verder om te internetten en tekstverwerken. Misschien ook af en toe een film kijken ofzo.
Op de site van Alternate staat dat er een 80Gb HD in zit, stond dat er ook op toen jij 'm kocht? (of in de winkel zelf) Want dan weet ik dus niet zeker of er een 100Gb HD in zit, ook al hebben velen het al wel gehad (ik had zoiets al gelezen).
Zat er trouwens 512Mb bij of ook toevallig 1024?
Verwijderd
Ondersteunt de Acer 5024wlmi ook ddr2 geheugen? En weten jullie misschien ook waarom ddr2 goedkoper is dan ddr(1).
Nee, alleen DDR wordt ondersteund. DDR2 is waarschijnlijk goedkoper door productiecapaciteit en uiteraard marktwerking.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:13:
Ondersteunt de Acer 5024wlmi ook ddr2 geheugen? En weten jullie misschien ook waarom ddr2 goedkoper is dan ddr(1).
Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)
werkt een 256 mb ram 2700 van nanya met een 512 mb ram 2700 van bijv. dane-elec?
en ik heb nog een vraagje
ik zie bijv. deze http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=31142 geheugenmodule, kan deze in de 5024?
of moet ik zo'n speciale acer geheugenmodule (van kingston) hebben ?(http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=32413)
Kan er ook een Dane Elec 512 MB SODIMM PC2700 ACER in of hetzelfde soort maar dan van Transcend?
Want ik hoorde iets over DDR..dat is toch iets anders dan sodimm?
Die kingston dingen zijn veel duurder dan die andere 2, vandaar de vraag...
ik zie bijv. deze http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=31142 geheugenmodule, kan deze in de 5024?
of moet ik zo'n speciale acer geheugenmodule (van kingston) hebben ?(http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=32413)
Kan er ook een Dane Elec 512 MB SODIMM PC2700 ACER in of hetzelfde soort maar dan van Transcend?
Want ik hoorde iets over DDR..dat is toch iets anders dan sodimm?
Die kingston dingen zijn veel duurder dan die andere 2, vandaar de vraag...
[ Voor 110% gewijzigd door Steelo op 16-12-2005 18:40 ]
Ltrz,....
ik heb mijn laptop nu ook al en paar maanden. ik ben hier zeer tevreden van (al kan ik niet echt vergelijken omdat ik nooit een ander laptop heb gehad)
op andere forums heb ik gelezen dat met de nieuwe bios-versie de HDD en chipset merkbaar minder warm wordt, en dus de fan minder moet draaien!!!! dit zouw een fantastische verbetering zijn als dit echt zo zou zijn, maar ik kan hier nergens iets officieels vinden.
heeft iemand die deze biosversie heeft geinstalleerd, dit ook ondervonden??
en zo ja, is het de moeite om ALLEEN daarom de update te doen??
op andere forums heb ik gelezen dat met de nieuwe bios-versie de HDD en chipset merkbaar minder warm wordt, en dus de fan minder moet draaien!!!! dit zouw een fantastische verbetering zijn als dit echt zo zou zijn, maar ik kan hier nergens iets officieels vinden.
Verwijderd
Hallo, ik bezit deze laptop ongeveer 6 weken en 4 weken geleden heb ik er 2 x 512 MB PC3200 van Dane Elec type S0D400-06464 in gezet, deze liepen meteen op 200 Mhz eerst was dat nog met bios 1.13 en vanaf dat bios 1.18 er is, zit die er in.
Ik heb de laptop toen ik hem kreeg meteen nieuw opgezet met WinXP Prof. en van begin af is het een uiterst stabiel en snel systeem, ervaring met 1.13 heb ik niet veel maar het lijkt toch dat het klopt van die temperatuur, de fan loopt minder.
Groeten Johnny
Ik heb de laptop toen ik hem kreeg meteen nieuw opgezet met WinXP Prof. en van begin af is het een uiterst stabiel en snel systeem, ervaring met 1.13 heb ik niet veel maar het lijkt toch dat het klopt van die temperatuur, de fan loopt minder.
Groeten Johnny
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2005 00:13 ]
merk vrij weinig verschil tussen 1.12 en 1.18 ...Ronald1852 schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 21:20:
ik heb mijn laptop nu ook al en paar maanden. ik ben hier zeer tevreden van (al kan ik niet echt vergelijken omdat ik nooit een ander laptop heb gehad)
alleen dat mijn scherm iets minder fel oplicht, maar dit schijnt de accutijd bij mij met een kwartier to een half uur te verlengen:S:S:S
ff vraagje: weet iemand hoe je het scherm weer feller kan krijgen?? kan hier niks over vinden
EDIT: mensen.. zat net even goed naar de temperaturen te kijken na de bios update... de harde schijf werd bij mij na een half uur 55 + nu na een half uur staat de temp nog steeds op 47 graden!!!!
[ Voor 10% gewijzigd door ThatsHollywood op 17-12-2005 11:55 ]
200mhz werkt hier al sinds 1.13. Misschien heb je niet compatable geheugen erin hangen.phirox schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 10:41:
Ik hoopte dat 1.18 mischien iets opgelost had met het geheugen probleem, maar helaas. Kan nog steeds niet 1x200mhz 1GB ram gebruiken. En ook met de 1,25GB combinatie doet powernow het nog steeds niet.
Na nu zelf geinvesteerd te hebben in 1gig geheugen en een Audigy 2 ZS geluidskaart voor mijn Aspire 5042. Ben ik een beetje telleurgesteld, alhoewel alles naar behoren werkt baal ik ontzettend dat ik geen DVI port op mijn laptop heb zitten. Dit was geen pree toen ik de laptop aan schafte, helaas nu wel.
Dus ben bang dat ik mijn geliefde Acer aspire 5024 aan een nieuw baasje moet overdragen
offtopic:
als iemand hier opzoek is naar een 5024 mail me @ vdpoort [apestaartje] Gmail [punt] com
als iemand hier opzoek is naar een 5024 mail me @ vdpoort [apestaartje] Gmail [punt] com
Verwijderd
Zet je er toch een VGA>DVI verloopstukje tussen. Je mist de toegevoegde waarde van DVI maar je kan em dan in ieder geval wel aansluiten.
Nee, dit is een DDR module voor PC's. Notebooks hebben SO-DIMM geheugen nodig, dit zijn kleinere reepjes.Steelo schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 18:26:
werkt een 256 mb ram 2700 van nanya met een 512 mb ram 2700 van bijv. dane-elec?
Zo te zien op deze site zijn de volgende Kingston Modules compatible met de 5024 WLMi:of moet ik zo'n speciale acer geheugenmodule (van kingston) hebben ?(http://www.interngeheugen.com/prodmem.odb?artcod=32413)
- KAC-MEMC/512 (512MB Module) € 107,-
- KAC-MEMC/1G (1GB Module) € 248,-
Maar dit zijn wel erg hoge bedragen voor geheugenmodulen.
Zoals je op dit forum kan lezen werken niet alle geheugenmodulen, op pagina 13 staat een klein overzichtje wat wel en niet werkt. Maar je kan het het best in een winkel laten testen, dan is dat niet zo'n gedoe mocht het geheugen niet werken.Kan er ook een Dane Elec 512 MB SODIMM PC2700 ACER in of hetzelfde soort maar dan van Transcend? Want ik hoorde iets over DDR..dat is toch iets anders dan sodimm? Die kingston dingen zijn veel duurder dan die andere 2, vandaar de vraag...
Je hebt in ieder geval 200 pins laptop geheugenmodules nodg, het liefst op 2.5v. PC2700 of PC3200.
[ Voor 6% gewijzigd door JShal op 18-12-2005 11:48 ]
Ik heb inmiddels ook de laptop binnen gekregen. Via de vader van mn vriendin bestelt. Scheelt toch aanzienlijk aangezien hij geen btw hoeft te betalen
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de laptop! Hij werkt perfect. Beeldscherm is hartstikke mooi en spellen draaien goed voor 'n laptop.
Ik heb wel twee kleine minpuntjes:
Ik vind dat de fan redelijk snel aanspringt. Er hoeft maar een flashanimatie op een webpagina te staan en hij begint al te blazen.
De wireless verbinding is niet echt optimaal. Ik moet hem soms handmatig uit en aan zetten om op 'n draadloos netwerk te komen. Ik neem aan dat dat niet echt de bedoeling kan zijn..
Hoe is de ervaring van andere mensen hierover?
Ik was ook direct voorzien van 1.13 biosversie. Wel met een 'normale' 80gb hd zoals die ook in de specs staat. Ik heb wel echter gezien dat de 5024 in duitsland verkocht wordt met een 100gb HD en standaard 1024mb ram. Dus misschien is dat de reden waarom sommige hier een 100gb HD erin hebben zitten?
Ik merk wel inderdaad dat de HD de bottleneck is. Misschien dat 'n nieuwe HD + 512mb geheugen er op 'n later tijdstip erbij komt. Eerst eens kijken wat de kerst ons brengt
Hoe maken jullie eigenlijk het beeldscherm schoon? Ik heb een paar veegjes op het beeldscherm (geen idee waarvan) en ik vroeg me af wat misschien het beste is om deze schoon te houden?
Maar voor de rest een toppie laptop! Je krijgt een heel goed systeem voor die prijs.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de laptop! Hij werkt perfect. Beeldscherm is hartstikke mooi en spellen draaien goed voor 'n laptop.
Ik heb wel twee kleine minpuntjes:
Ik vind dat de fan redelijk snel aanspringt. Er hoeft maar een flashanimatie op een webpagina te staan en hij begint al te blazen.
De wireless verbinding is niet echt optimaal. Ik moet hem soms handmatig uit en aan zetten om op 'n draadloos netwerk te komen. Ik neem aan dat dat niet echt de bedoeling kan zijn..
Ik was ook direct voorzien van 1.13 biosversie. Wel met een 'normale' 80gb hd zoals die ook in de specs staat. Ik heb wel echter gezien dat de 5024 in duitsland verkocht wordt met een 100gb HD en standaard 1024mb ram. Dus misschien is dat de reden waarom sommige hier een 100gb HD erin hebben zitten?
Ik merk wel inderdaad dat de HD de bottleneck is. Misschien dat 'n nieuwe HD + 512mb geheugen er op 'n later tijdstip erbij komt. Eerst eens kijken wat de kerst ons brengt
Hoe maken jullie eigenlijk het beeldscherm schoon? Ik heb een paar veegjes op het beeldscherm (geen idee waarvan) en ik vroeg me af wat misschien het beste is om deze schoon te houden?
Maar voor de rest een toppie laptop! Je krijgt een heel goed systeem voor die prijs.
ik heb hier geen enkel probleem met mn WAP54G en 5024, is de signaalsterkte wel redelijk goed?Z-Master schreef op maandag 19 december 2005 @ 02:26:[...]
let wel op dat er nu 2x256MB in zit, dat wordt dus upgraden naar 2x512 wil je 1GB ram hebbenIk merk wel inderdaad dat de HD de bottleneck is. Misschien dat 'n nieuwe HD + 512mb geheugen er op 'n later tijdstip erbij komt. Eerst eens kijken wat de kerst ons brengt
ik maak mn tft's altijd schoon met een droog of licht vochtig doekje, niet hard drukken, dan kan t volgens mij weinig kwaad.Hoe maken jullie eigenlijk het beeldscherm schoon? Ik heb een paar veegjes op het beeldscherm (geen idee waarvan) en ik vroeg me af wat misschien het beste is om deze schoon te houden?
Ik heb gister mn BIOS geupdate van 1.12 naar 1.18 en merk niet veel verschil. Het lijkt erop dat de fan minder snel aanspringt (misschien zijn de temp-waarden waarop ie aanspringt verhoogd?), maar een verschil in temperatuur is er volgens mij nauwelijks. Ik merk geen verschil in stroomverbruik, bij een beetje surfen verbruikt ie nog steeds zo'n 5 watt, wat niet verkeerd is denk ik
Kan iemand me helpen met bios update naar 1.18? ik draai nog 1.1 (uit de fabriek zeg maar), maar als ik wil updaten in windows crashed dat programma
.
in dat geval zit er denk ik weinig anders op dan via DOS flashen, bij voorkeur vanaf een FAT32 partitie op de harddisk.MoiZie schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:57:
Kan iemand me helpen met bios update naar 1.18? ik draai nog 1.1 (uit de fabriek zeg maar), maar als ik wil updaten in windows crashed dat programma.
bij mij werkte de Windows flash utility echter prima (gewoon zoals in de readme van de gedownlade zip file staat), dus misschien is het een idee om eerst het probleem daar te zoeken
Dat probleem had ik met bios versie 1.13.MoiZie schreef op maandag 19 december 2005 @ 16:57:
Kan iemand me helpen met bios update naar 1.18? ik draai nog 1.1 (uit de fabriek zeg maar), maar als ik wil updaten in windows crashed dat programma.
Maar bios 1.18 werkte wel goed onder Windows via de BOL118.bat file.
Je kunt ook het aparte Winphlash programma downloaden van de Acer support site en het daarmee proberen. Je hebt dan de bios uit de M26 subdirectory van bios118.zip nodig.
Wel, zojuist geupdate.. het lijkt te werken... Geen crashes tot nu toe
Temperatuur verschil heb ik niet
Geachte medetweakers,
Ook ik ben in het bezit van zo'n geweldige Acer 5024 WLMI. Fantastisch dingetje verder, ik ben geen heavy user, maar voor gemiddeld gebruik niets op aan te merken.
Nu mijn probleem, Ik heb hier een paar draaitafeltjes staan en om mijn turning skilz wat te verbeteren wilde ik de setjes die ik hier in mekaar flans 's opnemen op mijn laptopje.
Nu wil het dat op dit laptopje geen line-in zit, althans niet een die ik heb kunnen ontdekken. Nu zit er wel een mic-in op. Als ik die echter op mijn mengpaneeltje aansluit is het ingangssignaal torenhoog zodat ik het ingangsvolume zowat tot 0 moet afknijpen om een niet clippend signaal te krijgen. Het mooiste zou zijn dat die mic te configureren is als line in zodat ik niet die sterke signaal verhoging krijg.
Heeft iemand van jullie enig idee of de mic ook te configureren is als line-in? Ik heb gezocht naar bios of windows instellingen maar kan niets vinden.....
alvast bedankt!
Ook ik ben in het bezit van zo'n geweldige Acer 5024 WLMI. Fantastisch dingetje verder, ik ben geen heavy user, maar voor gemiddeld gebruik niets op aan te merken.
Nu mijn probleem, Ik heb hier een paar draaitafeltjes staan en om mijn turning skilz wat te verbeteren wilde ik de setjes die ik hier in mekaar flans 's opnemen op mijn laptopje.
Nu wil het dat op dit laptopje geen line-in zit, althans niet een die ik heb kunnen ontdekken. Nu zit er wel een mic-in op. Als ik die echter op mijn mengpaneeltje aansluit is het ingangssignaal torenhoog zodat ik het ingangsvolume zowat tot 0 moet afknijpen om een niet clippend signaal te krijgen. Het mooiste zou zijn dat die mic te configureren is als line in zodat ik niet die sterke signaal verhoging krijg.
Heeft iemand van jullie enig idee of de mic ook te configureren is als line-in? Ik heb gezocht naar bios of windows instellingen maar kan niets vinden.....
alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Da BJ op 20-12-2005 22:14 ]
Verwijderd
ik weet niet of je de mic kan configureren als line-in. wat je evt. wel kan doen mocht het niet lukken is een externe geluidskaart (usb) kopen met een line-in.Da BJ schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 22:13:
Ik heb even een vraagje. Ik heb zelf ook de 5024, maar ik wil graag het bestandssysteem van de partities wijzigen van FAT32 in NTFS. Iemand die ik ken zei dat je dit heel makkelijk kan doen via DOS. Hij wist alleen niet precies hoe. Is hier iemand die mij kan vertellen hoe ik dat precies moet doen?
En dan nog een vraagje, weet iemand of je de twee zichtbare partities op de harde schijf van deze laptop kunt samenvoegen tot een partitie, en zo ja hoe?
En dan nog een vraagje, weet iemand of je de twee zichtbare partities op de harde schijf van deze laptop kunt samenvoegen tot een partitie, en zo ja hoe?
[ Voor 7% gewijzigd door boaty op 21-12-2005 18:12 ]
Verwijderd
Je kan met behulp van bijv. norton partition magic je schijven van FAT32 zonder problemen naar NTFS omzetten.
Over die problemen met 200mhz geheugen: Is dit nou alleen wanneer je modules van 1 gb gebruikt?
Zijn er mensen die ook problemen hebben met bijvoorbeeld 512mb?
En als je bv een 1gb module + een 128mb 200mhz module samenplaatst werk dat dan wel goed?
Een werkt een 166mhz 1gb module wel?
Ben namelijk benieuwd wanneer het probleem precies optreedt:
-Als je 1 geheugenmodule hebt
-Als je 1 gb modules gebruikt
-Als het geheugen op 200mhz draait.
Of een combinatie van het bovengenoemde punten.
En als je bv een 1gb module + een 128mb 200mhz module samenplaatst werk dat dan wel goed?
mijn persoonlijke ervaring was met een reepje kingston PC3200 en bios 1.12:MaZeS schreef op donderdag 22 december 2005 @ 00:17:
Over die problemen met 200mhz geheugen: Is dit nou alleen wanneer je modules van 1 gb gebruikt?
met alleen het reepje 1gb pc3200 (op pc3200 snelheid) liep mn laptop bij volle belasting vast.
met 1gb pc3200 + 256mb pc2700 (dus pc2700 snelheid!) gaf geen problemen.
wat ik heb gelezen in (voorgaande delen van) dit topic is dat de meeste modules van 512mb pc3200 goed werken, maar een heel enkele niet. Het probleem lijkt 'm vooral te zitten in het feit dat een reepje 1gb groot is en op pc3200 (200mhz) z'n werk moet doen, wellicht worden de problemen veroorzaakt door te weinig voltage voor de chips (pc2700 werkt wel goed waarschijnlijk). Destijds was het namelijk ook al opgevallen dat de geheugensocket 2.5v aangeeft en iig mijn reepje kingston '2.6v' wilde volgens de specs. Bij 512mb pc3200 modules lijkt dit probleem minder voor te komen, die verbruiken misschien net iets minder stroom per chip, wanneer je 2.5v gecertificeerde modules hebt zou dat zeker weten geen problemen moeten geven, maar of dit ook voor 1gb pc3200 modules geldt weet ik niet zeker.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen__online op 22-12-2005 01:02 ]
Is er niemand die weet of dit mogelijk is en als dit mogelijk is hoe?En dan nog een vraagje, weet iemand of je de twee zichtbare partities op de harde schijf van deze laptop kunt samenvoegen tot een partitie, en zo ja hoe?
[ Voor 6% gewijzigd door boaty op 22-12-2005 18:10 ]
win 98 opstart disk gebruiken, fdisk gebruiken, 1 partitie maken, windows installeren, klaar.boaty schreef op donderdag 22 december 2005 @ 18:09:
[...]
Is er niemand die weet of dit mogelijk is en als dit mogelijk is hoe?
Dan weet je zeker dat het werkt
ik hoor mensen het 1 en ander zeggen over 166 mhz...geheugen...
is dit hetzelfde als een sodimm van 333 ddr sdram? (die d staat toch voor dual..?, dus 166x2=bijna 333)
en bij 200 mhz ga ik van sodimm 400 ddr sdram geheugenmodules uit?..maar zijn die er dan?
en wat is het verschil tussen pc2700 en pc3200?
is dit hetzelfde als een sodimm van 333 ddr sdram? (die d staat toch voor dual..?, dus 166x2=bijna 333)
en bij 200 mhz ga ik van sodimm 400 ddr sdram geheugenmodules uit?..maar zijn die er dan?
Ltrz,....
Verwijderd
ik heb een vraagje, ben heel tevreden tot hier toe van mijn laptop
maar als ik op de laptop fifa 2006 wil spelen dan gaat alles in-game soms in slow motion en dan weer enkele tientallen seconden ok, dan weer terug slow motion, ...
denk niet dat de laptop de game niet aankan, zou me verwonderen want is toch geen mega zwaar spel, en hij draait het ook wel perfect soms, t is ook echt slow motion en niet echt 'lag' in de zin van schokken.
heeft dat soms iets met die powerplay van ati te maken die enabled sta? nochtans speel ik met netstroom en zou grafische kaart op 100% kracht moeten werken.
bios: 1.18 (had nog de oude fabrieksversie eerst staan en die had het probleem ook)
ati drivers 5.18 die via de link van dit forum komen
directx 9.0c
wat kan dit zijn? want hij lijkt echt alsof de grafische kracht niet vol werkt (of mss ander probleem?)
iemand raad aub?
maar als ik op de laptop fifa 2006 wil spelen dan gaat alles in-game soms in slow motion en dan weer enkele tientallen seconden ok, dan weer terug slow motion, ...
denk niet dat de laptop de game niet aankan, zou me verwonderen want is toch geen mega zwaar spel, en hij draait het ook wel perfect soms, t is ook echt slow motion en niet echt 'lag' in de zin van schokken.
heeft dat soms iets met die powerplay van ati te maken die enabled sta? nochtans speel ik met netstroom en zou grafische kaart op 100% kracht moeten werken.
bios: 1.18 (had nog de oude fabrieksversie eerst staan en die had het probleem ook)
ati drivers 5.18 die via de link van dit forum komen
directx 9.0c
wat kan dit zijn? want hij lijkt echt alsof de grafische kracht niet vol werkt (of mss ander probleem?)
iemand raad aub?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 00:14 ]
Waarschijnlijk wordt je processor te heet, waardoor de automatiche beveiliging zichzelf inschakelt. De processor schaalt dan terug naar 800 MHz, waardoor je spel uiteraard langzamer gaat draaien.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:49:
[...] maar als ik op de laptop fifa 2006 wil spelen dan gaat alles in-game soms in slow motion en dan weer enkele tientallen seconden ok, dan weer terug slow motion, ... [...] heeft dat soms iets met die powerplay van ati te maken die enabled sta? nochtans speel ik met netstroom en zou grafische kaart op 100% kracht moeten werken.
wat kan dit zijn? want hij lijkt echt alsof de grafische kracht niet vol werkt (of mss ander probleem?) iemand raad aub?
Om dit dus te voorkomen, helpt het al om je notebook op blokjes te zetten, waardoor er meer lucht langs de onderkant van je laptop kan stromen. Een duurdere optie is om een coolingpad aan te schaffen, voor verschillende coolingpads moet je maar ff dit forum (of de voorganger) doorzoeken, want daar is al een discussie over geweest.
PC2100 (DDR266)Steelo schreef op donderdag 22 december 2005 @ 22:04:
ik hoor mensen het 1 en ander zeggen over 166 mhz...geheugen...
PC2700 (DDR333)
PC3200 (DDR400)
PC4200 (DDR533)
Op notebookreview.com had gebruiker Jos een stukje geschreven over geheugenfrequenties en dergelijke:
The Turion64 in our Aspire 5020 series notebook is basically an Athlon64 but dissipating less power. It is mounted in a socket 754 on a motherboard using the ATI Mobility Radeon XPress 200 chipset. I'm not an Athlon64 specialist, but this is what I know about Turion64 or Athlon64 clock frequencies:
1. the Athlon64 has a reference clock at 200 MHz, also called LDT clock or LDT bus speed.
2. the CPU itself runs at an Integer multiple of this reference clock: the Turion64 ML34 runs max. with a CPU Multiplier of 9x, i.e. at 9x200 = 1800 MHz With PowerNow I've also seen 1600 MHz (8x) and 800 MHz (4x).
3. The memory controller is integrated in the Athlon64 CPU. The memory runs at a speed which is derived from the CPU speed by using an Integer Memory Divider. This divider is chosen so that the actual memory speed will be close to the rated speed of the memory modules used. Example: When the CPU is at full speed (1800 MHz), the memory clock will be:
for DDR400/PC3200 modules: CPU/9 = 200.0 MHz
for DDR333/PC2700 modules: CPU/11 = 163.6 MHz
for DDR266/PC2100 modules: CPU/14 = 128.6 MHz
When PowerNow lowers the CPU multiplier (9x ---> 8x ---> 4x), the memory divider is also adjusted to keep the memory speed close to the rated speed of the memory modules.
4. a HyperTransport (HT) bus, for (data)communication between the CPU and the rest of the system (Harddisk controllers, PCI and/or PCIe bus, graphics adapter via PCIe or AGP etc.). This HT bus in the Aspire 5020 runs at 4 times the reference clock, i.e. at 800 MHz.
Voor de mensen die trouwens willen zien hoe de 5024 van binnen eruit ziet:
http://forum.notebookrevi...php?t=17907&page=46&pp=10
Zie bij gebruiker Soki, hij heeft gewoon zijn gehele notebook gedemonteerd! Hij kon ook gewoon bij zijn processor komen (wel compleet notebook voor uit elkaar) en hij beweert dat je de processor gewoon kon vervangen door een ander.
http://forum.notebookrevi...php?t=17907&page=46&pp=10
Zie bij gebruiker Soki, hij heeft gewoon zijn gehele notebook gedemonteerd! Hij kon ook gewoon bij zijn processor komen (wel compleet notebook voor uit elkaar) en hij beweert dat je de processor gewoon kon vervangen door een ander.
[ Voor 27% gewijzigd door JShal op 24-12-2005 03:46 ]
thnx voor de info.JShal schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 03:36:
[...]
PC2100 (DDR266)
PC2700 (DDR333)
PC3200 (DDR400)
PC4200 (DDR533)
Op notebookreview.com had gebruiker Jos een stukje geschreven over geheugenfrequenties en dergelijke:
[...]
nu heb ik nog 1 vraagje
zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met de dane elec 512 mb ram pc3200? (200 mhz)
ik heb nl. op andere pagina's gelezen dat niet alle merken van de pc3200 geheugenmodules het op de 5024 doen.
Ltrz,....
Heb precies dit al eerder gepost, ging toen over POP: T2T, merk het nu ook bij CS: S, ik denk dat het een hitte probleem is, maar zo warm wordt hij niet, "maar" 76 graden (de 4e in speedfan, de rest blijft onder de 65). Blokjes helpen niet bij me.. ik baal wel, want het gamede juist zo lekkerVerwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 23:49:
ik heb een vraagje, ben heel tevreden tot hier toe van mijn laptop
Hey dat heb ik ook dattie in "slowmo" gaat draaien... komt door de hitte, want als ik iets onder mn laptop leg zodat de ventilatie goed is gaat ie weer snel draaien
Ligt aan de ondergrond, een wollen tafelkleed ofzo is niet goed.
Ook al zet ik hem dus hard op 1,8 ghz met speedswitchxp.. hij gaat naar 800 en hij geeft dan ook bij "max cpu speed" 800 mhz aan. Goeie beveiliging gelukkig....
Ook al zet ik hem dus hard op 1,8 ghz met speedswitchxp.. hij gaat naar 800 en hij geeft dan ook bij "max cpu speed" 800 mhz aan. Goeie beveiliging gelukkig....
[ Voor 29% gewijzigd door Dennahz op 25-12-2005 01:22 ]
Jah, indeed... Ik zal eens gaan knutselen, heb nog wel een fan liggen ergens, om de lucht aan de onderkant ook weg te blazen als mn laptop op pootjes staat
weet iemand of de spire pacificbreeze een goede cooler is voor de laptop (ervaringen)?
(http://www.spire.nl/Acc.asp?ProdID=85)
(http://www.spire.nl/Acc.asp?ProdID=85)
Ltrz,....
En hoe wil je de netwerkstekkers en adapter erin steken dan?
En de usb port raak je zo ook kwijt...
De 2e monitor port...
De 2e monitor port...
Verwijderd
Hallo,
Ik heb ook een Acer Aspire 5024. Nu enkele vraagje:
1. DVD writer.
Ik kan enkel aan 2x branden (wat heeel traag is). Ik heb al verschillende merken van DVD's gebruikt (8x tot 16x)
Iemand hier ook problemen mee, of tips?
2. De 5024 start nogal traag op. Is dit normaal? Ik draai wel nog op de windows die meegeleverd is (32 bit)
Zou deze computer rapper opstarten (en werken) als ik op een 64 bit windows werk?
3. Mijn laptop maakt soms een raar geluid en dan vooral aan de linker voorzijde (onder toetsenbord)
Iemand dit ook?
Alvast bedankt voor de reactie
sinai_
1. DVD writer.
Ik kan enkel aan 2x branden (wat heeel traag is). Ik heb al verschillende merken van DVD's gebruikt (8x tot 16x)
2. De 5024 start nogal traag op. Is dit normaal? Ik draai wel nog op de windows die meegeleverd is (32 bit)
Zou deze computer rapper opstarten (en werken) als ik op een 64 bit windows werk?
3. Mijn laptop maakt soms een raar geluid en dan vooral aan de linker voorzijde (onder toetsenbord)
Iemand dit ook?
sinai_
1. Branden kan ik sneller, tot 8x volgens mijVerwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:38:
Hallo,
1. DVD writer.
Iemand dit ook?
sinai_

2. Nee, dat is niet normaal. Ik heb zelf WinXP pro 32 bit en hij start snel op. Wat vind je langzaam? En draait je proc wel op 1,8 ghz ipv 800 mhz?
3. Nee.
Verwijderd
1.En enig idee hoe je dat kan veranderen? heb daar niet veel verstand van? Ooit iets gelezen van firmware, maar weet niet goed hoe dit werktDennahz schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:47:
[...]
1. Branden kan ik sneller, tot 8x volgens mijWeet niet hoesnel de brander eigenlijk is
Heb wel op 8x gebrand iig.
2. Nee, dat is niet normaal. Ik heb zelf WinXP pro 32 bit en hij start snel op. Wat vind je langzaam? En draait je proc wel op 1,8 ghz ipv 800 mhz?
3. Nee.
2. En hoe kan je dit zien en indien nodig veranderen?
1. Ligt aan de DVD's denk ik... ik heb ook bepaalde DVD's die kunnen maar op 2x terwijl er op staat dat ze sneller kunnen.
2. Rechtermuisknop op deze computer > eigenschappen. Handig programma > SpeedSwitchXP daarmee kan je alles precies regelen.
2. Rechtermuisknop op deze computer > eigenschappen. Handig programma > SpeedSwitchXP daarmee kan je alles precies regelen.
ik heb zelf eens geprobeerd op 8x te branden (Memorex DVD+R), maar Alcohol120% gaf telkens een leeglopende buffer aan op die snelheid, effectief zat er niet meer in dan 4x, terwijl de laptop verder idle was.. dat je uberhaupt niet sneller dan 2x kan branden (selecteren) ligt aan het medium, lijkt mij.Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:38:
Hallo,
1. DVD writer.
ik denk dat een clean install van winxp (32 of 64bits) al een stuk sneller zal zijn, veel verschil zal er tussen die twee niet zijn. ik start mn laptop zelf nauwelijks meer opnieuw op, hibernating is een stuk sneller2. De 5024 start nogal traag op. Is dit normaal? Ik draai wel nog op de windows die meegeleverd is (32 bit)
daar zit je harddisk, dus wellicht hoor je die seeken (dan brandt het hdd lampje3. Mijn laptop maakt soms een raar geluid en dan vooral aan de linker voorzijde (onder toetsenbord)
Iemand dit ook?
Verwijderd
En wat is een clean install dan precies 
Even een andere vraag: wat is dan precies het voordeel van een 64bit processor?
Even een andere vraag: wat is dan precies het voordeel van een 64bit processor?
Clean install = alles eraf en Windows opnieuw (Dus niet van die recovery cd met allemaal Acer troep
).
64bits processor is eigenlijk pas nuttig als er software en drivers voor 64 bit geschreven worden... helaas is dit nog lang niet alles.
64bits processor is eigenlijk pas nuttig als er software en drivers voor 64 bit geschreven worden... helaas is dit nog lang niet alles.
heb draadloos netwerk hiero...maar die adapter is een goeie,,,,hmmmmMoiZie schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:32:
En hoe wil je de netwerkstekkers en adapter erin steken dan?En de usb port raak je zo ook kwijt...
De 2e monitor port...
Ltrz,....
Hmm er zit nu 4 centimeter tussen de laptop en het bureau, maar hij blijft (zij het wat minder) downclocks naar 800 maken tijdens het gamen
Is een _goed_ coolpad echt effectief? Als het me geld kost en het werkt amper, heb ik er natuurlijk geen zin in om iets uit te geven
Iemand al ervaringen ermee? en zijn er ook coolpads waarbij je wel de inputs kan blijven gebrtuiken? Dus niet die van Steelo zeg maar...
Wat mischien ook wel werkt is het omzetten van het bestandssysteem van de twee harde schijven, bij mij werd hij daar wel een beetje sneller van. Dit doe je door Start aan te klikken, en daarna uitvoeren. in het vakje toets je dit in: convert c: /fs:ntfs, voor het omzetten van je C schijf. Voor het omzetten van je D schijf gebruik je de code: convert d: /fs:ntfs. Je moet alleen wel eerst c doen en dan d anders ziet je computer de D schijf niet meer.2. De 5024 start nogal traag op. Is dit normaal? Ik draai wel nog op de windows die meegeleverd is (32 bit)
Verwijderd
Maar ik veronderstel dan dat alles van je c: schijf weg is? Inclusief windows?boaty schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 09:09:
[...]
Wat mischien ook wel werkt is het omzetten van het bestandssysteem van de twee harde schijven, bij mij werd hij daar wel een beetje sneller van. Dit doe je door Start aan te klikken, en daarna uitvoeren. in het vakje toets je dit in: convert c: /fs:ntfs, voor het omzetten van je C schijf. Voor het omzetten van je D schijf gebruik je de code: convert d: /fs:ntfs. Je moet alleen wel eerst c doen en dan d anders ziet je computer de D schijf niet meer.
Welnee. Hij zet het bestandssysteem om, hij gooit niet alles eraf. Dit maakt het niet sneller hoor
Juist (niet merkbaar) trager.. omdat NTFS ingewikkelder werkt dan FAT32 (Bestandsbeveiliging etc). NTFS slaat ook elke keer als er een map geopent wordt de tijd op etc. Dus sneller
Denk het niet. Toch is het aan te raden om er een NTFS schijf van te maken omdat je dan bestanden groter dan 4gb kan opslaan (Erg handig als je DVD ISO's wilt uitpakken
).
Het beste kan je gewoon formatteren en Windows opnieuw installeren... zonder die Acer troep. Uiteraard kan je ook gewoon de huidige WIndows schoonmaken door alle overbodige programma's te verwijderen, spyware te scannen (Hitmanpro) etc etc. Maar dit gaat niet echt meer over de laptop eigenlijk
Het beste kan je gewoon formatteren en Windows opnieuw installeren... zonder die Acer troep. Uiteraard kan je ook gewoon de huidige WIndows schoonmaken door alle overbodige programma's te verwijderen, spyware te scannen (Hitmanpro) etc etc. Maar dit gaat niet echt meer over de laptop eigenlijk
[ Voor 13% gewijzigd door Dennahz op 27-12-2005 12:57 ]
Nee Dat is niet zo. Hij zet het bestandssysteem alleen om. Ik heb het zelf ook gedaanVerwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:33:
[...]
Maar ik veronderstel dan dat alles van je c: schijf weg is? Inclusief windows?
Ik merk niet dat hij trager is, hij is bij mij duidelijk sneller.Dennahz schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:56:
Welnee. Hij zet het bestandssysteem om, hij gooit niet alles eraf. Dit maakt het niet sneller hoorJuist (niet merkbaar) trager.. omdat NTFS ingewikkelder werkt dan FAT32 (Bestandsbeveiliging etc). NTFS slaat ook elke keer als er een map geopent wordt de tijd op etc. Dus sneller
Denk het niet. Toch is het aan te raden om er een NTFS schijf van te maken omdat je dan bestanden groter dan 4gb kan opslaan (Erg handig als je DVD ISO's wilt uitpakken
).
[ Voor 88% gewijzigd door boaty op 27-12-2005 18:40 ]
Hallo daar, ik heb weer een vraagje omtrent mijn 5024.
Recent heb ik problemen met DVD R schijfjes te beschrijven. Ik krijg in zowat elk burn-programma een error met sommige DVDs. Toch zijn er dan ook weer DVD's die wel werken: gisteren nog wat bestanden bijgezet op een DVD RW (phillips geloof ik) voor een vriend, vandaag wil ik een TDK DVD-R branden, weer die error. Error is zoiets generisch van 'kan schijf niet schrijven'. Lagere speed zetten maakt niet uit.
Ook heb ik op eBay voor 90 euro (hooray voor eBay!) een latje PC3200 gekocht, 1gb van Micron (zou 2,5 volt moeten zijn). Ik veronderstel dat dat zou moeten werken, en dat ik het anders kan oplossen door er een 256je in te laten ? (wat zou de beste resultaten geven btw; 1,256gb PC2700 of 1gb PC3200?)
Nu hoop ik toch dat Photoshop bij mij even snel gaat opstarten als op een vriend van mij zijn Aspire 1694...
Recent heb ik problemen met DVD R schijfjes te beschrijven. Ik krijg in zowat elk burn-programma een error met sommige DVDs. Toch zijn er dan ook weer DVD's die wel werken: gisteren nog wat bestanden bijgezet op een DVD RW (phillips geloof ik) voor een vriend, vandaag wil ik een TDK DVD-R branden, weer die error. Error is zoiets generisch van 'kan schijf niet schrijven'. Lagere speed zetten maakt niet uit.
Ook heb ik op eBay voor 90 euro (hooray voor eBay!) een latje PC3200 gekocht, 1gb van Micron (zou 2,5 volt moeten zijn). Ik veronderstel dat dat zou moeten werken, en dat ik het anders kan oplossen door er een 256je in te laten ? (wat zou de beste resultaten geven btw; 1,256gb PC2700 of 1gb PC3200?)
Nu hoop ik toch dat Photoshop bij mij even snel gaat opstarten als op een vriend van mij zijn Aspire 1694...
Ik heb net 2 nieuwe geheugen plankjes gehaald, denk snel even installeren maar dat valt vies tegen. Ik schroef de 3 schroefjes van het klepje los maar dan klemt het klepje nog als een gek hoe krijg je dit los?
5024 wmli
(heb hier geen manual en met zoeken ben ik niet ver gekomen)
Uiteindelijk met wat geweld is het gelukt maar heeft wel wat nagels gekost
.
5024 wmli
Uiteindelijk met wat geweld is het gelukt maar heeft wel wat nagels gekost
[ Voor 13% gewijzigd door roodhoedje op 29-12-2005 15:39 ]
ik heb dat klepje ook open gehad (na veel prutsen) met mijn schijf te vervangen,(gelukkig zonder beschadigingen)
ik zou gewoon met een schoevendraaier op verschillende plaatsen onder het klepje proberen te komen. hier zitten namelijk een stuk of 6 "nokjes" die achter de case hangen. met een beetje kracht te gebruiken, plooien deze, en kun je het kapje er zo vanaf halen.
ik zou gewoon met een schoevendraaier op verschillende plaatsen onder het klepje proberen te komen. hier zitten namelijk een stuk of 6 "nokjes" die achter de case hangen. met een beetje kracht te gebruiken, plooien deze, en kun je het kapje er zo vanaf halen.
Het ging bij mij heel gemakkelijk: aan de linkerkant kan je net met je vinger de deksel oplichten. Door de deksel een beetje naar je toe te bewegen (evenwijdig aan oppervlak) klikken de bovenste nokjes makkelijk los. De onderste nokjes gaan daarna vanzelf, misschien met een beetje hulp door het plaatje evenwijdig aan het oppervlak van je af te bewegen. Dit alles net andersom natuurlijk als je je notebook 180 graden is gedraaid.Ronald1852 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:44:
ik heb dat klepje ook open gehad (na veel prutsen) met mijn schijf te vervangen,(gelukkig zonder beschadigingen)
Niemand een idee over dat DVD branden probleem van mij ?
Ik heb net een DVD+R kunnen branden, dus ik begin te denken dat hij geen DVD-'s neemt. Zou niet mogen, want staat overal dat ie dat wel kan.
Ik heb net een DVD+R kunnen branden, dus ik begin te denken dat hij geen DVD-'s neemt. Zou niet mogen, want staat overal dat ie dat wel kan.
ik heb het zojuist gedaan en het ging vrij gemakkelijk...het is alleen ff zoeken naar de juiste schroevendraaier..roodhoedje schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:07:
Ik heb net 2 nieuwe geheugen plankjes gehaald, denk snel even installeren maar dat valt vies tegen. Ik schroef de 3 schroefjes van het klepje los maar dan klemt het klepje nog als een gek hoe krijg je dit los?
5024 wmli
Uiteindelijk met wat geweld is het gelukt maar heeft wel wat nagels gekost.
Maar die dane elec pc3200 werkt goed in mn acertje..
Ltrz,....
Zeker een 512 MB PC3200 module? Bij werkte de 1GB PC3200 module van Dane-elec niet.Steelo schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:07:
[...]
ik heb het zojuist gedaan en het ging vrij gemakkelijk...het is alleen ff zoeken naar de juiste schroevendraaier..
Maar die dane elec pc3200 werkt goed in mn acertje..
heeft er ooit iemand tijd genomen om het progje "Rightmark cpu clock utility" uit te testen?? hiermee kan je onder meer je voltagen van je cpu core mee aanpassen (verlagen) waardoor je langer kunt werken op de batteryen.
zie ook "Centrino ondervolt topic!" (welliswaar voor centrino platvorm!!
zie ook "Centrino ondervolt topic!" (welliswaar voor centrino platvorm!!
ja, 2x 512.JShal schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:25:
[...]
Zeker een 512 MB PC3200 module? Bij werkte de 1GB PC3200 module van Dane-elec niet.
Ltrz,....
interessante vraag, ik ben gelijk even gaan testenRonald1852 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:59:
heeft er ooit iemand tijd genomen om het progje "Rightmark cpu clock utility" uit te testen?? hiermee kan je onder meer je voltagen van je cpu core mee aanpassen (verlagen) waardoor je langer kunt werken op de batteryen.
ik heb inmiddels door hoe het proggie werkt (versie 1.8 is trouwens hier te downen) en heb mn Turion op verschillende voltages geprobeerd, even als eerste indicatie. Ik heb nog geen stresstests gedaan, maar zie hier enkele bevindingen:
standaard doet de ML-34 800Mhz @ 1,000v en 1800Mhz @ 1,450v
op z'n laagst (800Mhz, mp van 4x) lijkt 0,900v (tijdelijk) goed te werken (lager resulteert in directe crash)
op z'n hoogst (1800Mhz, mp van 9x) lijkt 1,200v (tijdelijk) goed te werken (lager resulteert in directe crash)
Dit is het enige wat ik in RMClock heb aangepast:

- Use P-State Transitions (PST) aangevinkt
- twee P-States aangemaakt, dit zijn de enige modi waartussen de CPU zal schakelen (je kunt er natuurlijk meer aanmaken), bij mij dus eigenlijk P-State 0 = zuinig, P-State 1 = prestatie
FID is de te gebruiken multiplier, VID is het te gebruiken core voltage. De P-States worden vanzelf gesorteerd (P-State 0 is altijd de zuinigste).
Volgens de AC Profile 'Automatic Management' schakelt ie tussen beide modi als de laptop op netstroom zit, volgens de Battery Profile gebruikt ie 'Minimal' (dus zo zuinig mogelijk) als ie op de accu werkt (dus: alleen de laagste P-State, P-State 0).
De AC/Battery Mode maakt bij mij niets uit, omdat er maar 2 modi gedefinieerd zijn. En bij de weg: RMClock draait bij mij gewoon naast Notebook Hardware Control, settings worden dus gewoon naar RMClock aangepast (override).
Ik ga de komende dagen testen of de genoemde voltages echt stabiel zijn en wat daarbij de winst is qua accuduur, ik ben er zelf erg benieuwd naar!
[edit]
ik merk dat jullie ook razend enthousiast zijn
zojuist heb ik t even getest: op 0,9v verbruikt mn lapto volgens NHC minimaal 4,3w, dat is met scherm helemaal gedimd, powerplay aan en infrarood uit. De accuduur is dan 3uur en 45minuten, terwijl ie standaard op 1,0v 3uur en 30minuten aangaf. In de praktijk haal ik dat niet natuurlijk, want de genoemde waarden zijn bij een 100% IDLE systeem..
Nu moet ik alleen nog testen of de verlaagde core voltages bij 100% CPU belasting stabiel zijn
[ Voor 16% gewijzigd door jeroen__online op 31-12-2005 13:55 ]
"ik merk dat jullie ook razend enthousiast zijn"
awel ja, toch ééntje wel!!!!
over het algemeen vind ik de resultaten een beetje tegenvallen
. op 800MHz (waar je toch meestal op zit, aangezien je op batterij niet gaat gamen) maar 0,1V winst! op 1800MHz is de winst gelukkig al iets groter.
maar goed, al bij al toch weer een kwartiertje gewonnen, en dat is altijd welkom!!
ik heb tegenwoordig nog maar weinig tijd, maar volgend jaar
zal ik mij er ook eens mee bezig houden, en natuurlijk ook de resultaten posten.
wel al een paar opmerkingen:

ge zegt da de processor op 800MHz 1,0V gebruikt, ma bij minimal (rood omcirkeld)ziet ge 0,8V staan. (ik heb trouwens nog nooit gezien dat ie ook zo weinig gebruikte b.t.w.)
en dan ook nog: bij mij staat er altijd dat de core op 1800MHz draait (ook als hij op 800 draait) in de "General" tab. is dit normaal?? (bij het tabblad Monitoring worden wel de juiste snelheden aangegeven)
PS: bestaat er zo ook nog iets voor de videokaart??, want ik denk persoonelijk dat daar meer aan te winnen valt, aangezien deze (zelfs met powerplay) de grootste stroomverbruiker is (correct me if i'm wrong!)
awel ja, toch ééntje wel!!!!
over het algemeen vind ik de resultaten een beetje tegenvallen

maar goed, al bij al toch weer een kwartiertje gewonnen, en dat is altijd welkom!!
ik heb tegenwoordig nog maar weinig tijd, maar volgend jaar
wel al een paar opmerkingen:

ge zegt da de processor op 800MHz 1,0V gebruikt, ma bij minimal (rood omcirkeld)ziet ge 0,8V staan. (ik heb trouwens nog nooit gezien dat ie ook zo weinig gebruikte b.t.w.)
en dan ook nog: bij mij staat er altijd dat de core op 1800MHz draait (ook als hij op 800 draait) in de "General" tab. is dit normaal?? (bij het tabblad Monitoring worden wel de juiste snelheden aangegeven)
PS: bestaat er zo ook nog iets voor de videokaart??, want ik denk persoonelijk dat daar meer aan te winnen valt, aangezien deze (zelfs met powerplay) de grootste stroomverbruiker is (correct me if i'm wrong!)
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald1852 op 31-12-2005 15:27 ]
Minimal en Maximal geven de uiterste waarden aan die het moederbord aankan, zoals gezegd crasht mn laptop meteen als ik het voltage lager dan 0,9v kies.Ronald1852 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:50:
bij mij wordt de CPU clock op het General tabblad wel correct weergegeven, lijkt me geen ramp aangezien ie wel gewoon op de juiste snelheid loopt (zie 'Current')en dan ook nog: bij mij staat er altijd dat de core op 1800MHz draait (ook als hij op 800 draait) in de "General" tab. is dit normaal?? (bij het tabblad Monitoring worden wel de juiste snelheden aangegeven)
ik heb al eens geprobeerd de X700 nog lager te klokken dan de 105 core/110mem (o.i.d.) wat PowerPlay al doet, maar dat resulteerde in artifacts.PS: bestaat er zo ook nog iets voor de videokaart??, want ik denk persoonelijk dat daar meer aan te winnen valt, aangezien deze (zelfs met powerplay) de grootste stroomverbruiker is (correct me if i'm wrong!)
Ik denk dat de hdd en het tft scherm de grootste verbruikers zijn als de laptop vrijwel idle is, dus echt veel zul je ook daar niet mee winnen.
Wat ik me wel al een tijdje afvraag is het verbruik ten opzichte van het Centrino platform. NHC geeft bij mij aan dat mn laptop ongeveer 5 watt verbruikt als ie idle is, bij alle screenies die ik van Pentium Mobiles heb gezien is dit volgens NHC, bij weinig CPU gebruik en de laagste CPU snelheid (dus redelijk idle), vaak meer dan 11 watt! Is hier iemand die een Centrino notebook heeft met NHC en kan checken wat die laptop in idle toestand verbruikt volgens NHC?
Mijn broer heeft een laptop met P-Mobile (geen Centrino, dat scheelt waarschijnlijk al wat) en ook die geeft een verbruik van meer dan 10watt in idle toestand, maar toch is de batterijduur meer dan 4 uur (heeft waarschijnlijk grotere accu, zal t eens navragen).
Wat ik mij hieraan afvraag:
Is dit een fout van NHC, leest deze het verbuik (watt) verkeerd uit op de 5024?
Halen de meeste Pentium Mobiles (Centrino-platform) langere accuduur door grote accucapaciteit of echt door zuinigheid?
Ik kan me voorstellen dat integrated graphics en dergelijke (de specifieke Centrino-eigenschappen) best in verbruik kunnen besparen, maar heeft iemand toevallig wat getalletjes van NHC?
EDIT:
plaatje van de maker van NHC:

plaatje van mijn 5024WLMi, NHC:

Capacity 62.000mWh vs 16.000mWh, dat scheelt nogal
ook een ander plaatje uit het Centrino Undervolt topic liet een accu capaciteit zien van 47.000mWh (was een Dothan 1.73Ghz op Intel i915 chipset). Is de Turion dan toch een stuk zuiniger dan de Pentium-M/Centrino, maar zorgt alleen een kleinere accu voor beperktere gebruiksduur?
[ Voor 11% gewijzigd door jeroen__online op 31-12-2005 17:05 ]
dit zou echt een doorbraak zijn!!! Dan kan je gewoon een andere batterij kopen, en je (turion)laptop gaat dubbel zo lang mee!!!
Echter, het zou wel een heel straf verhaal zijn. Het centrino-platvorm zou, aangezien het allemaal componenten zijn van intel, toch beter op elkaar afgesteld moeten zijn?? Maar die batterijcappaciteit liegt natuurlijk ook niet...
PS: ik meen me te herinneren dat AMD zijn mobile technogoly verkocht heeft aan Intel?? Misschien dus iets achter de hand gehouden??
Maar waarom zou AMD dan ook geen hogere capaciteit-batterijen gebruiken?? Dit zou dan toch ertoe leiden dat de markt totaal omgedraaid wordt, en er veel meer turions als centrinos verkocht worden (aangezien bijna iedereen zit te wachten op een langere batterijduur)??
[EDIT]
Net ff op acer.be gaan kijken: hier staat wel degelijk dat er in de 5020 een 60Wh Li-Ion battery Pack zit. Terwijl in de 1690 een 65 W Li-Ion battery pack (geen Wh, ik veronderstel een foutje van Acer??) het verschil is dus echt niet zo groot. Dus ik denk dat de waardes toch niet juist worden afgelezen... helaas
Echter, het zou wel een heel straf verhaal zijn. Het centrino-platvorm zou, aangezien het allemaal componenten zijn van intel, toch beter op elkaar afgesteld moeten zijn?? Maar die batterijcappaciteit liegt natuurlijk ook niet...
PS: ik meen me te herinneren dat AMD zijn mobile technogoly verkocht heeft aan Intel?? Misschien dus iets achter de hand gehouden??
Maar waarom zou AMD dan ook geen hogere capaciteit-batterijen gebruiken?? Dit zou dan toch ertoe leiden dat de markt totaal omgedraaid wordt, en er veel meer turions als centrinos verkocht worden (aangezien bijna iedereen zit te wachten op een langere batterijduur)??
[EDIT]
Net ff op acer.be gaan kijken: hier staat wel degelijk dat er in de 5020 een 60Wh Li-Ion battery Pack zit. Terwijl in de 1690 een 65 W Li-Ion battery pack (geen Wh, ik veronderstel een foutje van Acer??) het verschil is dus echt niet zo groot. Dus ik denk dat de waardes toch niet juist worden afgelezen... helaas
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald1852 op 02-01-2006 12:34 ]
Dit topic is gesloten.