Hoi, hier ben ik alweer (een dagje eerder als verwacht)
Normaal was er afgesproken dat ik bij iemand anders langs ging, maar toen die het verhaal hoorde dat er een ontvanger in men laptop gestoken moest worden, is ie snel naar hier gekomen, en zijn we daar maar meteen mee begonnen.
In die tijd had Felixje al weer opnieuw gepost (bedankt voor het snelle antwoord) en dat samen met de foto's kon er eigenlijk niets mis gaan! (Altijd met goede moed beginnen!

)
We zijn begonnen met aan de onderkant de harde schijf, het geheugen, de batterij en de wireless lan uit het moederbord te pluggen. Hierna hebben we de zwarte balk aan de bovenkant (boven het toetsenbord) verwijderd. Hier ging het helaas mis: er is 1 zon nokje afgebroken.

Maar ja, niets meer aan te doen.(Achteraf bleek dit geen effect op het eindresultaat te hebben) Na het toetsenbord en het scherm ook ervanaf geschroefd te hebben, hebben we even een kleine pauze gehouden. De glazen nog eens vol gegoten en over andere dingen gepraat... Na een kwartiertje zijn we er weer in gevlogen. (figuurlijk dan natuurlijk!

)
Na heel veel gepruts (vanwege de pauze natuurlijk, het zal nooit aan ons liggen

) zijn we er dan uiteindelijk in geslaagd om de bovenkant (de grijze plastiek) los te krijgen waardoor het moederbord helemaal zichtbaar werd. (de voorkant wou op een of andere manier niet echt mee

) Na hier alle componenten eens goed bestudeerd te hebben zijn we aan het "echte" werk begonnen. Het plan was als volgt: de usb-ontvanger zou in zijn geheel in de laptop komen. (Op de plaats waar Felixje aan geeft.) Dan zou er een usb verlengkabel (
zo'n ding dus)doorgeknipt en gestript worden, en die 4 draadjes zouden aan de bovenste usb poort gesoldeerd worden (Wat waren deze pootjes klein!!). Zo gezegd zo gedaan, de ontvanger met de connector pasten precies op zijn plaats, en de draadjes pasten makkelijk tussen de DVD lezer en de wireless lan. Hierna kwam het solderen... Ik ben totaal geen soldeertallent, maar al bij al moet ik toch zeggen dat het goed is afgelopen. Niet te veel tin aan de connectoren, maar toch sterke verbindingen. Na nog een beetje te kijken (ook aan de andere kant van het mobo) hebben we de hele boel maar weer dichtgeschroefd (en daarna weer open omdat ik dacht dat we het kabeltje van de boxen vergeten waren opnieuw aan te sluiten => was dus niet het geval

) , de stroom ingeplugd, aangezet en afgewacht... (altijd spannend

) Buiten een reeks piepjes van de interne speaker gebeurde er totaal niets!!

Ik begon al met reeks onbeleefde woorden uit te spreken

, maar men vriend langs mij lachte mij plots vierkant uit!! Onbegrijpelijk keek ik naar hem

, en toen zag ik het ook. Op tafel lag er nog netjes een batterij, 2 geheugenmodules, de harde schijf, een wireless lan, en een reeks schroefjes uitgestald

.Na de Heer verontschuldigd te hebben voor onze daarnet uitgesproken woorden

, en ons eens goed geschaamd te hebben voor zo een beginnersfout

hebben we die ook nog maar snel ingebouwd, en opnieuw geprobeerd. En nu ging het natuurlijk een "beetje" beter. Windows startte netjes op (met geluid!

), er werd een nieuw usb-apparaat ontdekt (altijd fijn

) en er werden verschillende routers gevonden. Ik veronderstel dus dat alles in orde is. Zondag moet ie weer een uurtje in mijn tas zitten en op de trein gebruikt worden, dus dan is de "echte" test. Maar aangezien ik alles goed vastgeplakt heb verwacht ik weinig problemen.
Men muis heeft nog altijd een perfecte ontvangst, net zoals mijn wireless lan, dus ook hier zit alles wel snor.
Een half uurtje later kwam mijn broer thuis, en die was natuurlijk ook wel geïnteresseerd! na heel mijn verhaal aangehoord te hebben vond hij het toch wel jammer dat je geen ander apparaat meer aan kon sluiten. En hij flapte er zomaar uit:"Ik had er een klein schakelaartje tussen gezet, waarmee ik de usb-ontvanger mee kon uitschakelen!!" (waarom kom ik nooit op zo'n ideeën

) Dusja, ik zal zien of er veel situaties voorkomen waar ik liever die extra poort zou gebruiken voor iets anders als die ontvanger, dan anders gaat men laptop misschien nog wel eens open. Maar eerst zo maar eens gebruiken.
Dus, een lang verhaal kort: de eerste echte "operatie" van mijn flaptop (eerder alleen een harde schijf vervangen) is met succes afgerond.
Foto's zijn te vinden op de
reeds bekende site (vanaf regel 7). Maar ik kan je bij voorbaat al zeggen dat ze crappy zijn. Blijkbaar is een Aldi camera niet in staat een scherpe foto te trekken
Ook wil ik Felixje bedanken voor eerst en vooral het idee, en daarna ook om de werkwijze te posten. Het is toch wel gemakkelijk als je een soort handleiding hebt waarmee je nog eens snel kan controleren of je nog op de juiste manier bezig bent. Dus bij deze.
Wat ik me nu wel afvraag is hoe het zit met de garantie (een beetje laat é

). Ik veronderstel dat de garantie op het moederbord nu niet meer van toepassing is, maar hoe zit het bijvoorbeeld met die van de dvd lezer?? Heeft iemand hier een idee van??
en dan nog ff aan rvanleeuw.: de cpu en de grafische chip zitten aan de andere kant ( en dus ook de koeblokken)
[
Voor 7% gewijzigd door
Ronald1852 op 04-11-2006 00:31
]