Zoals zo vaak al vertelt wordt op de websites van KPN, GoT, alle topics, etc. etc. hangt dit van meerdere factoren af:
• De fysieke afstand tussen het ISRA aansluitptunt in je huis en de telefooncentrale (dus niet hemelsbreed of via een routeplanner gemeten).
• De kwaliteit van bovengenoemde kabel (in nieuwbouwwijken kan de kwaliteit al veel beter zijn dan bij de zelfde fysieke kabellengte in een oude woonwijk).
• De bekabeling in je eigen huis (lange kabel tussen de splitter en de ADSL-modem kan een negatief effect hebben, een ronde kabel met gedraaide paren is een goede verbetering).
• Alle gebruikte apapratuur (ADSL-modem, DSLAM, etc.)
• Storingsvelden (bijvoorbeeld een TV of actieve speaker vlakbij de ADSL-kabels in huis)
Probeer eerst zoveel mogelijke oorzaken in je eigen huis uit te sluiten door bijvoorbeeld je ADSL-modem met een kabeltje van maximaal 0,5 meter of zo op je splitter aan te sluiten en dat een tijdje te testen voordat je een klacht indient bij je eigen ISP en/of KPN.
Ik zelf haal van de 6000/768 maar 5600/768. Van te voren had ik dit echter al enigszins berekend en leg ik me er bij neer. Ik vond 3200 eigenlijk al snel zat.
Edit:
Over je edit: dat blijven slechts "berekeningen". De praktijk pakt echter meestal wel anders uit, alhoewel het resultaat niet ver van het het daadwerkelijk behaalde resultaat af ligt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Joen op 11-11-2005 21:23
]