Toon posts:

Mijn AMD en Intel ervaringen:

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 548 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje terug besloot ik mijn CUSL2+PIII 800EB in te ruilen voor een setje van AMD. Dit ging erg makkelijk omdat ik zelf in een computerwinkel werk en dus makkelijk dingen kan uitproberen. Als winkel verkopen we echter helemaal geen AMD omdat uit vroegere ervaringen de AMD's vrij brak waren. Dus er werd voor mij een Asus A7V en AMD TB 850 besteld.

Ik heb het geweten!!! Nadat alles was omgeschroefd leek alles best aardig te werken totdat ik de beruchte IE5 vastlopers kreeg. Ik ben toen twee weken aan het klooien geweest om hem stabiel te krijgen. De enige manier was om alle settings in het bios op conservatief te zetten, zoals het geheugen op 3-3-3 ipv 2-2-3 (dit laatste liep perfect op mijn CUSL2). Ook moest de system performance op normal gezet worden zodat de geheugenprestatie nog verder omlaag ging.

Nadat het systeem stabiel liep heb ik geprobeerd of ik met andere drivers ed de boel wel wat verder kon tweaken. Dit lukte echter voor geen meter, zodra ik de boel weer iets omhoog zette kreeg ik weer vastlopers in IE. Andere Biossen mochten ook niet baten.

Toen de boel stabiel liep eens een paar benchmarks uitgevoerd om te kijken hoe snel hij nou was. Wat bleek? In de meeste tests kwam mijn PIII 800 met CUSL2 er beter uit(bv 3D mark)!!

Ik besloot toen met toch een beetje pijn in het hart om maar terug te gaan naar Intel omdat die ranzige borden voor de Athlon gewoon zuigen. Die Via chipsets zijn blijkbaar nog niet genoeg ontwikkeld om echt de kwaliteit te hebben van die van Intel.

Uiteindelijk mijn A7v+Athlon teruggestuurd naar onze dealer en weer mijn 'oude' trouwe CUSL2 en een P-III 866 meegenomen. Na een vlekkeloze herinstallatie van al mijn rotzooi liep alles weer zo stabiel als ik altijd al gewend was.

Moraal van het verhaal: Overweeg erg goed of je wel Athlon wil. Het is dan inderdaad wat goedkoper dan een Intel, maar de kans op rare problemen is ook veel groter. Daarbij moet je ook altijd een 300W voeding hebben van een goed merk, dus daardoor wordt het verschil toch al weer wat kleiner.

Conclusie: Een Athlon werkt na een tijdje wel stabiel maar is dan zeker niet per definitie sneller dan een Intel. Dus denk erg goed na of je een bak wil waar je uit moet kijken dat hij niet instabiel wordt, of een bak die gewoon draait draait en nog eens draait zonder dat je er naar hoeft om te kijken.

PS: Een vriend van me heeft een Abit KT7 en heeft ook vage klachten mbt USB en ATA66, dus het ligt niet puur aan het Asus bord.

PS2: Aan mijn configuratie kan het niet liggen deze is:

Aopen HQ08 met 300W AMD certified PSU
256MB Kingston dimm (tevens infineon geprobeerd)
Geforce2 GTS (Creative)
SB Live 5.1
Adaptec 2940UW
Intel pro100+ NIC
Pinnacle PCTV Rave
Seagate Cheetah 18XL 9,2Gb 10k rpm 4MB cache (extreem bruut schijfje!!)
2x Seagate Barracuda ATA II 30,6GB
IDE Zip100
Pioneer 16x dvd
Plextor 40x cdrom
Plextor 12432 CDRW

En nu gelukkig weer:

Asus CUSL2 (gewoon het beste bord voor PIII mits je goede dimms hebt)
PIII 866

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Zulk soort dingen heb ik ook meegemaakt hoor..

Intel loopt eigenlijk altijd vanaf het begin wel ok, eist minder van je voeding en overige hardware, terwijl AMD vaak speciale voedingen nodig heeft en de moederborden geven toch vaak problemen, al zijn ze soms erg klein.

Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar toch is dit zo'n beetje wel normaal, Intel vs Amd.

Ik kan je verhaal in ieder geval begrijpen.

Toch zullen er een boel AMD fans :) gaan zeggen dat dat niet zo is en dat hun combinatie geweldig is blablabla..

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je niets te doen ofzo?? Damn wat een lap tekst zeg.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb nooit problemen met AMD (3 AMD systemen hier nu).. mensen die het wel hebben zullen wel gewoon niet met computers om kunnen gaan, want aan de processor ligt het toch niet lijkt me.

Verwijderd

Hmz, dit wordt een lange thread. Ik kan er eigenlijk weinig aan toevoegen, aangezien`k intel in kast en nieren ben. Cusl2 is zo ie zo een RETE goed bord. Hardcore overclocken, zonder AL te veel moeite [mwa, ok, wel case modje en wat extra fans voor de zekerheid, maar toch] Werelds. Een 170Mhz fsb is niet slecht voor de performance. Jammer dat ze nooit in de benchmarks worden opgenomen, reken maar dat het snel is.
Intel is gewoon wat robuster, dan AMD, wat niet zegt dat alle amd`s instabiel zijn. :)

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 17:31 schreef The Fox het volgende:

Toch zullen er een boel AMD fans :) gaan zeggen dat dat niet zo is en dat hun combinatie geweldig is blablabla..
Ja, mijn combinatie werkt perfect

Verwijderd

ik was flauw bezig...

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Abit en USB is een slechte combinatie,
kijk maar eens in newsgroepen e.d. .
Vaak moet je een xtra kaartje (ZONDER VIA chipset) kopen wil je USB goed kunnen gebruiken

Mijn muis werkt wel goed op mijn Abit KA7-100 , zo lang je de FSB maar onder de 105 mhz houdt

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-08 18:38

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Dit soort verhalen zijn de reden dat ik een beetje huiverig ben om mijn P2-333@412 te upgraden naar een AMD config. Ik heb momenteek een Asus P2B bord...en ik ben dus gewend aan een superstabiele omgeving, die _nooit_ problemen gegeven heeft in 2.5 jaar tijd. (Sterker nog: ik koop liever een P2-600, zodat ik geen afscheid van de P2B hoef te nemen :) )

Ik lees de reacties met bijzondere interesse...ik wil meer ervaringen horen!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Athlon planken staan erom bekend dat ze wat kieskeuriger zijn met geheugen. Doe er daarom ook altijd merkgeheugen in (Kingston en Infenion moet goed zijn hoor :) )
Misschien heb je extreme pech gehad, ik draai al bijna een jaar een rockstable athlon (werd instabiel door te ver overklokken, maar dat telt niet mee).

De tweaker heeft naar mijn mening meer aan een athlon omdat je die gemakkelijker verder kunt overklokken.

• Hoyden
Ik werk zelf thuis met beide combinaties, Intel P3 en Amd Thunderbird.

Ik moet zeggen dat de Intel Pc toch echt wel beter loopt, misschien wel ietsje langzamer. (in benchmarks, maar dat merk je echt niet)

Zelfs zit er een 235 watt voeding in en de Amd een 300watt. En toch kan de P3 pc met veel apparaten en een GF2 vga kaart erin nog soepel draaien.

M'n AMD systeem heeft toch vaker last van probleempjes.

Toch vind ik AMD wel leuk en snel, alleen de moederborden zijn gewoon zo belangrijk, dat merk je bij AMD meer dan bij Intel.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!>:) KILL THE BASTERD >:) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joke, smaken verschillen. Ik heb overigens weinig last van problemen gehad. Niet minder dan op mijn vroegere intel systemen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ben er van overtuigd dat naarmate er meer marktaandeel komt die minpunt (instabiele mobo's) tot een verleden gaan behoren.. En wel om de simpele reden dat er meer vraag naar is dat er dus meer geld besteed kan worden aan de ontwikkeling en dat je dus een beter product krigjt...

* IceStorm is nog steeds heel tevreden met zijn duron 700 [img=15,15]i/s/wink.gif[/img]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hoewel ik geen echt harde bewijzen heb dat AMD meer problemen geeft heb ik hetzelfde gevoel als Tweaker_Thijs

Ik heb nu al een redelijk ruime range aan processoren en moederborden onder handen gehad en al mijn P3's werkten direct en probleemloos, op welk bord dan ook.

Met de AMD's heb ik op de 1 of andere manier toch altijd een wat onzekerder gevoel. Misschien komt dat ook door fysieke kwetsbaarheid van de procs: een paar keer wrikken met je koeler en het ding begint af te brokkelen. Met een P3 kun je bijna doen wat je wilt, het ding gaat niet kapot

Zoals gezegd...het is slechts een gevoel...mijn KT7 + Tbird 850 werkt ook snel en probleemloos maar voor m'n gewone workstation vertrouw ik toch op een P3 733 @ 880 + CUSL2

• Hoyden
Wat is er nu leuk aan een Duron CPU ?

Iedereen heeft zo'n maf ding..

Als je geld hebt koop je toch liever een Intel P3 cpu..

Er zijn teveel die het overklokken van hun duron het beste vinden en daar showen ze dan mee :)

maar goed, dit zal wel WEER een Flame topic worden..

Houden jullie maar lekker je Duronnetjem lekker cheap (en snel :))

Verwijderd

ABIT staat trouwens ook niet bekend om de meest stabiele borden voor de TB, MSI borden zijn een stuk stabieler.

Verwijderd

nou dan hier maar een echte AMD fan, en wat positiefs over AMD, en iets negaties over Intel (bah, vies woord :r:r:r)

Een kennis van me had net een P3-733 besteld, hij krijgt hem thuis, en installeerd hem natuurlijk gelijk (was 3 maanden geleden > 733 was echt pokksnel). Hij had hem nog niet aangezet of het ging al fout. Hij loopt gelijk vast, en na 3x bios hopeloos hebben upgedate wil hij eindelijk opstarten. Volgende probleem alweer, windows wil maar niet stabiel geinstalleerd worden. Nou met veel geklooi eindelijk geinstaleerd. (ondertussen draait hij ook op 133 mhz minder :() wil gvd de videokaart het niet doen :(. Volgende dag gelijk teruggebracht naar de winkel. En maar gelijk een TBird besteld (een 850 > met 128 mb 133mhz erbij> nog goedkoper |:(). Geinstalleerd en werkt gelijk perfect!

Ook me eigen compjutje (Duron 650) liep gelijk stabiel, terwijl hij GELIJK is overgeklokt (hij heb nog nooit op 650 gedraait)

En laat jij maar eens een Intel op 80*C draaien :)

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 17:47 schreef The Fox het volgende:
Wat is er nu leuk aan een Duron CPU ?
[...]
Waarom een dure, langzamere P3, als je ook een Tbird kan kopen? |:(

Verwijderd

wat een domme opmerking:(
wel eens naar de prijs/kwaliteit verhouding gekeken. duron qua prestaties te vergelijken met pIII. alleen is de duron 3x zo goedkoop. beetje nadenken kan geen kwaad. ik koop liever wat meer geheugen ofzo dan dat ik al mijn geld in zo'n proc stop die na een maand weer 200piek cheaper is!;(

rarara waarom een duron???

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Met een AMD Processor is weinig mis, behalve het energieverbruik - maar goed da's tegenwoordig ook al niet meer zo desastreus.

Het is gewoon VIA wat suckt, en dan ook hard, heel hard! Je kan er niets mee...Altijd problemen. The all-time favourite exclamation "Mensen die problemen hebben met hun VIA bord hebben gewoon geen verstand van computers" slaat werkelijk helemaal nergens op. Geeft alleen maar aan hoe kortzichtig mensen kunnen zijn. Ze willen vooral laten weten dat ze goedkoop uit waren.

Bij VIA is het nog maar HOPEN dat alles na de juiste patches (10+ minstens) goed werkt. Doet alles het goed - dan heb je geluk, maar het is echt toeval. Je zult maar nét dat verkeerde geheugen op je videokaart hebben zitten en je hebt kut met dikke peren.

Ja, ik heb een Abit KT7 met Thunderbird. Maar dat is puur vanwege het geld - als ik meer had gehad was er definitely een CUSL2-C gekomen met een PIII 866 of zo erop. Kost misschien 50% meer maar je hebt er nooit gekut mee. En reken maar dat ik heb zitten kloten met die KT7 - uiteindelijk moest onder Windows 2000 de ACPI uit (onder Windows 98 geen problemen mee) om geen lockups in 3D spellen te krijgen :7 Dat slaat dus echt werkelijk nergens op, maar ja, het is VIA :(

Mijn advies: HEB je het geld, ga dan voor een PIII op een Intel bord. Meeste "waar" voor je geld, dat zeker!

Geef mij maar een Warsteiner.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

|Bullshit|

Feyenoord!!!!!!!!!!!!!

neeeee.....

Ajax!!!!!!!!!!!!!!!!!

vanavond Beverwijk >:) 22:00

|Bullshit|

you get it he he he >:)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Effetjes over USB en Abit KT7 RAID, en ik gebruik hier een USB Logitech muis, werkt als een tiet. Verder heb ik een T-Bird 800 op deze KT7 RAID met ATA 66 schijf, draait ook goed. Heb er 256 Mb Infineon geheugen op zitten, cas2.
Heb beneden een AMD Duron 650 @ 650 staan + MSI K7T PRO. Draait ook als een tierelier. Ik merk qua stabiliteit maar nauwelijks verschil tussen m'n T-Bird + Duron en m'n P2 450 + Asus P2B-S die ik hiervoor had.
Ik gebruik zelf niet de nieuwste via drivers, en daarmee werkt het perfect. Alleen was het met m'n oude BX chipset bordje makkelijker dat je daar geen drivers voor de chipset moest installeren.
Hehe, en ik ben echt geen uitzondering hoor (2 vrienden van mij hebben beide ook een T-Bird 800 + KT7 raid, draait bij hun ook goed. Tsja, wij hebben alleen allemaal onze T-Birds NIET getweakt.)

Maar, een vriend van mij had ook problemen met de combinatie Asus A7V + Kingston geheugen. Maar daar startte ie niet eens fatsoenlijk op met die Kingston dimm. Hij moest er eerst no name geheugen in zetten en 'm dan op 133 Mhz zetten, en dan startte ie op met Kingston dimm. Way to go Kingston !! (Of Asus) :)

Verwijderd

Mijn eerste ervaring met AMD een jaar geleden was niet best. Een 500 Mhz K6-2 systeem was niet stabiel te krijgen. Direct omgeruild voor een Celeron 466 met Intel 810 m.b. dat direct out-of-the-box stabiel liep. Door die ervaring nog een een Celeron 600 met CUSL2 gebouwd. Daarvan vielen de prestaties en overclock mogelijkheden toch wat tegen dus is mijn keuze nu weer gevallen op een AMD DURON 800 met A7V m.b. Het is waar dat je met een A7V + AMD meer zult moeten zoeken naar de juiste drivers voor je hardware maar dat is toch juist onze hobby:):) Als het systeem eenmaal goed draait heb je tenminste iets om trots op te zijn. Mijn advies: koop een AMD voor jezelf en geef die Intel maar aan je moeder!

Verwijderd

Topicstarter
Even ter aanvulling:

Het is niet mijn bedoeling dat dit weer zo'n fel AMD vs Intel topic wordt. Ik geef slechts mijn eigen ervaring. Bovendien sta ik altijd open tov nieuwe ontwikkelingen, dus wie weet in de toekomst ooit wel weer een AMD.

• Daan
  • Laatst online: 22:36
Nergens last van, system specs hieronder.. :).

Verwijderd

Mijn advies: koop een Intel en geef die AMD aan je broer die nog helemaal NIKS van pc's weet, zodat ie het heel snel wel MOET weten :)

Verwijderd

iedereen heeft het wel over intel en amd maar eh ik ken genoeg intels die met een niet intel chipset echt k*t draaide. het lijkt mij dan ook lang niet altijd een proc. probleem maar ook zeker een probleem dat zich voor kan doen door het gebruik van een chipset die minder stabiel is. staat me vaag iets bij van intel en rdram chipsets of zo

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 17:47 schreef Nephilium het volgende:
ABIT staat trouwens ook niet bekend om de meest stabiele borden voor de TB, MSI borden zijn een stuk stabieler.
oh, tuurlijk wel want op de doos van mijn KT7 staat:power, STABILITY, speed. Nou het keiharde bewijs of nie.

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 18:05 schreef vrchtvls het volgende:
iedereen heeft het wel over intel en amd maar eh ik ken genoeg intels die met een niet intel chipset echt k*t draaide. het lijkt mij dan ook lang niet altijd een proc. probleem maar ook zeker een probleem dat zich voor kan doen door het gebruik van een chipset die minder stabiel is. staat me vaag iets bij van intel en rdram chipsets of zo
In samenwerking met RDRAM geheugen was er nix mis met die mobo's hoor, alleen iedereen wilde perse sdram erbij hebben..

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Klippy

Still Game

Net of die veel te dure Intel nooit problemen heeft, want mijn ervaringen zijn toch echt anders, als je toevallig nou een slechte ervaring hebt gehad met AMD, hoef je toch zeker niet hier het forum te gaan vervuilen met oneindige discussies over Intel vs. AMD. Want het is duidelijk dat dit je eerste AMD systeempje was.
Ik heb slechte ervaringen met Intel (zeker als je kijkt naar het prijsverschil :r ) maar ik ga hier toch ook geen onzinnige topics posten.
Dus ik zou zeggen suc6 met je intel, maar ik blijf lekker happy met m'n A7V en TB 900.
Zo, dat is d'ruit >:)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

oops dubbelpost

Maar ik ben lekker veel blijer met m'n PIII 800 en asus cusl2. Zo, dat is er ook uit :)

Verwijderd

Mijn volgend mammaplankje wordt een MSI en als CPU AMD. Tja je moet bij een AMD wel een goed mammaplank uitzoeken.

Intel werkt niet altijd naar behoren. Ik had 3 dagen een Intel III 700 en deze bleef steeds hangen op zijn verrekte serienummer.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
AMD is twijfel goed en goedkoop
INTEL werkt (bij mij) ALTIJD zonder probs

1x een amd gehad
Novell 5 netwerk geinstalleerd
JA dacht het dus niet he
ECHT NIET
AMD en NOVELL gaan niet samen !!!
en is toch belangrijk voor mij

ik ben van mening dat gewoon iedereen voor zichzelf moet kiezen en ik kies voor INTEL !
wat nu komt is gebasseerd op eigen ervaringen van INTELL vs AMD:
INTELL is sneller (dezelfde MHz)
veel minder problemen
geen rare patches voor bepaalde hardware
geen rare patches voor bepaalde games
stabieler en betrouwbaarder

hetzelfde geldt voor windows
ik heb bijna nooit geen probs met windows dus snap ook niet waarom mensen klagen misschien ligt gewoon aan configureren van je eigen PC.

Doei

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Vroeger een VIA VXpro bordje gehad met P120. Daarna een AMD K6 PR233 opgeprikt, ondanks slechte verhalen over AMD's. Die bleken allemaal onzin. Die Proc liep als een tiet. Verdergegaan met een Asus P5a. Geen bijzondere chipset, dus helaas problemen met de AGP poort. Aan de K6-2 450 heeft het niet gelegen. Rock stable met een S3 Virge 4 mb, nu gelukkig ook met een G400 met AGP op 1x. Verder een P3B-F met een Celly 466. Never nooit iets wat dan ook. Geen kwestie van proc, maar gewoon chipset en plank. Ik spaar dan ook lekker voor een AMD 760 plankie, die VIA's mogen van mij de ijskast in, al heb ik verschillende comps onder handen gehad, die probleemloos functioneerden met een VIA aan boord. Deze topic moet daarom in mijn ogen niet over Intel vs. AMD gaan, maar over chipsets. Broederlief draait overigens nog een Classic Athlon met AMD 750, draait super. Hmmmm puur voor Intel kiezen qua stabiliteit is geen rare keuze, maar wel duur. Verder zijn naar mijn mening de meeste AMD/VIA combinaties wel stabiel te krijgen na genoeg moeite..
De tweakert weet er wel raad mee :7!!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
ik heb echt wel nergens nooit geen last van!

Duron amd loopt retestabiel als die pentuims 3 enzo... :r :r :r :r :r

P3 s sucken gewoon hard en veel duurder als duron en tunderbird!

kopen jullie lekker duurdere intellen als ik lekker amd heb voor echt wel minder geld als die intels!!!!!!

dusuhhhh

Koetjeboehhh!! en idereen die roept dat intels beter stabiel zijn dan kunne ze beter maar helamaal geen ene pc hebben |:(

KOETJUH BOEHHHH!!!!!!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

AMD combinaties draaien net zo stabiel, alleen het lijkt er op dat veel bordjes met de VIA chipset niet 100 procent goed (lees stabiel zijn). De processoren van AMD zijn qua snelheid en prijs gewoon veel beter dan de intels. Het enige minpuntje is het bizar hoge stroomverbruik van die dingen dat moet lager kunnen

Verwijderd

Ik heb ook een duron (600@672 zie sig) en die moest ik met FSB overklokken omdat mijn mammaplank (msi k7tm pro) (k7t pro micro atx) geen bios multiplier tweaking heeft en ik me aan het krassen nog niet gewaagd heb.Hij loopt retestabiel op deze snelheid en ik heb nooit vastlopers (wel direct de nieuwste via drivers geinstalleerd).Het bordje bevat geloof ik een VIA KT133 chipset.Ik gebruik merk geheugen van APACER (mijn oude ram is geploft moet sig nog veranderen)(is als het goed is over 5 minzz gebeurd) pc100 cas2 op 112 Mhz en nooit problemen ondervonden.Ik denk ook dat je gewoon pech moet hebben

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 18:22 schreef Undertaker2 het volgende:
ik heb echt wel nergens nooit geen last van!

Duron amd loopt retestabiel als die pentuims 3 enzo... :r :r :r :r :r

P3 s sucken gewoon hard en veel duurder als duron en tunderbird!

kopen jullie lekker duurdere intellen als ik lekker amd heb voor echt wel minder geld als die intels!!!!!!

dusuhhhh

Koetjeboehhh!! en idereen die roept dat intels beter stabiel zijn dan kunne ze beter maar helamaal geen ene pc hebben |:(

KOETJUH BOEHHHH!!!!!!
BUUUUUUUUUURRRRRRRRRRRPPPPP ! :) heh dat lucht op hé

Verwijderd

Yup, ik sluit me volledig aan bij de Intel-mensen hier, heb hier 2 machines staan, een Duron600@800 op een Asus A7V en een P3-700@933 op een Abit BE6-II. Mijn mening die ik geef is volledig objectief, maar mijn Intel computer is gewoon definitely "the one". Het zijn gewoon die kleine dingetjes die mij me Duron PC niet bevallen. Om 1 of ander reden krijg ik Windows Millennium NIET stabiel op me Duron PC, nieuwste drivers en VIA 4 in 1 shit helpen niet. Maar Intel PC werkt perfect, zelfs onder WinME is het superstabiel. Duron PC werkt overigens wel happy onder Win2k, maar dat terzijde.

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 18:24 schreef CB het volgende:
AMD combinaties draaien net zo stabiel, alleen het lijkt er op dat veel bordjes met de VIA chipset niet 100 procent goed (lees stabiel zijn). De processoren van AMD zijn qua snelheid en prijs gewoon veel beter dan de intels. Het enige minpuntje is het bizar hoge stroomverbruik van die dingen dat moet lager kunnen
Nog een minpuntje:er zijn geen ECHT goede moederborden (lees chipsets) voor. Laat dat nou zo belangrijk zijn :)

Nu maar hopen dat die 750 (?) zooi goed wordt...

Verwijderd

Owja, voor de zekerheid (AMD gasten blijken te snel op hun teentjes getrapt te zijn), met Duron PC bedoel ik de combinatie van een AMD Duron processor met een VIA moederboord, dus NIET alleen een AMD processor. Dus kom niet met shit als "Er is niks mis met een Duron processor, er is alleen wat mis met je computer-kennis", want je hoeft geen Einsteen te zijn om dat niet te weten. (Dat er niks met mijn computer-kennis mis is ofcourse :P)

Verwijderd

Ik heb helaas zelf de laatste tijd geen ervaringen met AMD van mezelf. voor iemand anders een TB900 grbouwd tijdje terug, en dat liep inderdaad meteen als een tiet (met MSI moederbord) Heb zelf vorig jaar een poging gedaan over te stappen op een AMD 650 (een van de eersten) met MSI bord, die heb ik na een week terug moeten brengen (kreeg em niet stabiel)en ik heb een Intel 700 gekocht. Die liep goed. inmiddels een p3 800 @900 (150 Mhz FSB). Ik ben ook altijd in voor nieuwigheden, en zal ook zeker in de toekomst weer es een AMD proberen, maar voorlopig blijf ik toch nog ff bij intel.

qua prijs/prestatie kun je idd beter AMD hebben, maar waarom geven alle bedrijven die PC Prive projecten uitvoeren (ben toevallig met een project bezig voor mijn zaak) toch de voorkeur aan Intel??

ik denk toch omdat ze dan minder belletjes krijgen naar de helpdesk :) jammer maar waar.

De opmerking dat als AMD meer geaccepteerd is er betere moederborden zullen komen ben ik het zonder meer mee eens, maar het wordt toch een beetje kip ei verhaal, ben ik bang :(

Verwijderd

Zijn er niet meer mensen die zich lopen op te naaien???? :P

Verwijderd

Ik wil hier ook op reageren ik heb op dit moment een ka7 athlon 700 Mhz en heb weinig problemen gehad alleen als ik windows 2000 draai dan komen de problemen :( en ik wil graag windows 2000 draaien in plaats van windows ME het zit ook meestal in hoe je je systeem onderhoud met drivers en de via 4 in 1 patches. Mijn ervaring zijn goed alleen onder windows 98/ME en niet onder windows 2000 maar dat is te verwijten aan de prakke via drivers (laaste die ik er op heb gehad zijn de 4.28 en dan krijg je in windows 2000 een scsi deviece er bij en dan kan je niet meer branden :( ) geheugen bij een amd systeem is heel belangerijk je moet een goed merk hebben (is dus niet altijd zo slechte ervaringen met KIngston pc 133 op een kx133 chipset) ik draai nu met corsair pc 133 cas 2 2-2-2 geheugen en dat draait wel goed heb ook pc100 vasn toshiba er in gehad maar dat draait ook goed maar met geodkoper No-name is het maar afwachten als het goed draait zit er momenteel zwaar over te denken om weer over te stappen op intel met een asus moederbord.

• Dirk J
  • Laatst online: 22-07 22:22
[flipmode]
AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES AMD RULES
[/flipmode]

sorry ik liet me ff gaan, ik heb btw nooit problemen gehad met AMD, in tegenstelling tot intel...

Verwijderd

Zoiets is toch subjectief, dat ligt er allemaal maar net aan wat iemand zijn persoonlijke ervaringen zijn. Ik heb met mijn Celeron 500 nooit problemen gehad, maar met mijn Duron 700 @ 950 heb ik ook geen enkel probleem. Op m'n werk heb ik een P3-733, en daar had ik meer moeite mee om die goed draaiend te krijgen dan mijn AMD systeem. Ik geloof daar niet zo in, dat AMD beter is of dat Intel beter is.

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

niet gehinderd door enige kennis mijn relaas :)

ben begonnen te computeren met een amd k6-2 op een soyo 5h bordje, ook via chipset dacht ik...had me eerst een half jaar ingelezen en amd leek me de betere keus, goedkoop en goed getest, ook de soyo kwam er erg goed uit..
nu was dit spulletje echt NET uit..en dat heb ik geweten..voordeel, ik heb erg hard behoorlijk veel geleerd over drivers en windows instaleren, elke week een keer in het begin :)
maar, naarmate de tijd vorderde werd de boel steeds stabieler, beter bios, betere drivers etc...toen ik em verkocht was ie minstens zo stabiel als wat ik nu heb, een celeron 2 533@800 op een abit bh6 die ik wel super vind lopen btw...
mijn punt: als de boel een beetje doorontwikkeld word word het vanzelf stabieler..athlon is een relatief vrij nieuwe proc en de chipsets vliegen je ook om de oren...ligt het daar niet gewoon een beetje aan?

tijd voor verandering.

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 18:03 schreef jumperFreed het volgende:
Mijn advies: koop een Intel en geef die AMD aan je broer die nog helemaal NIKS van pc's weet, zodat ie het heel snel wel MOET weten :)
dit is dus zo`n lamer die door Intel wordt ingehuurd om reclame te maken, omdat ze niet willen toegeven dat ze geen reet mer voorstellen (ik noem een P4 :r)

>undertaker2: WAY TO GO!!! > ik had het niet beter kunnen zeggen?

>lanquake: ik heb al geprobeert de ouwe Intel (:r) aan me ma te geven maar ze wil geen troep > is al K6 gewent :)

mikevanrooijen>
-Intel sneller op zelfde mhz? P3 wint dus echt niet van Tbird he. En je kan voor de prijs van de P3 een snellere Tbird kopen, dus wint die k*t int*l het helemaal niet meer.
-als jij problemen hebt met een AMD ben je |:(, je moet wel wat van compjuters afweten om een AMD zelf in elkaar te knutselen hoor. Je leert toch ook geen autorijden in een Ferrari?
-Ikke AMD (zeeer trots op:)) en helemaal geen patches nodig om games te spelen.
-en een AMD kan een veel hogere temperatuur aan dan een Int*l, en over de betrouwbaarheid van een Int*l moet je helemaal niet beginnen!

the point: AMD roelt gewoon nu, en Int*l kan zoveel proberen als hij wilt, ze hebben gewoon verloren!
nog wat moooie pics:
www.amd.com/products/cpg/images/24526a_h1.gif
www.amd.com/products/cpg/athlon/images/24380a_prod.gif

• Hoyden
Ik ben gewoon niet iemand die iets koopt wat iedereen heeft.

Echt bijna iedereen die een Duron heeft post dat in zijn signature oid.
Hoever die wel niet overklokt is, en dat vind ik zelf een beetje vreemd..

Als iemand eens een keer hier iets vraagt welke Intel CPU die moet kopen komen er direct reacties van verkoop je mobo en koop een AMD DURON/THUNDERBIRD omdat dat veel beter is.. Voor wie ?? Voor elke gebruiker?? Merk je daar wat van ??

Nee dus, de meeste mensen die een pc kopen gaan toch zeker voor stabiliteit (en dus ook dat alles goed met elkaar werkt zonder speciale merken te hoeven kopen)

Tuurlijk zal het zo wezen dat een Duron cpu een goeie prijs/kwaliteit heeft, maar dat is niet het belangrijkste...

Maar ja, er zijn mensen hier die daar nix om geven.. :(

Persoonlijk heb ik liever iets wat niet iedereen heeft, zo koop ik bijv. ook geen Volkswagen Golf ofzo, die hebben zoveel lui al, dan vind ik er geen lol meer aan..

Dit is mijn mening, oke ?

Verwijderd

euhm, mijn AMD loopt met een 235 watt voeding dus 300 watt is niet perse nodig.

• bonceng
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 17:52 schreef Niels vd Linden het volgende:
nou dan hier maar een echte AMD fan, en wat positiefs over AMD, en iets negaties over Intel (bah, vies woord :r:r:r)

Een kennis van me had net een P3-733 besteld, hij krijgt hem thuis, en installeerd hem natuurlijk gelijk (was 3 maanden geleden > 733 was echt pokksnel). Hij had hem nog niet aangezet of het ging al fout. Hij loopt gelijk vast, en na 3x bios hopeloos hebben upgedate wil hij eindelijk opstarten. Volgende probleem alweer, windows wil maar niet stabiel geinstalleerd worden. Nou met veel geklooi eindelijk geinstaleerd. (ondertussen draait hij ook op 133 mhz minder :() wil gvd de videokaart het niet doen :(. Volgende dag gelijk teruggebracht naar de winkel. En maar gelijk een TBird besteld (een 850 > met 128 mb 133mhz erbij> nog goedkoper |:(). Geinstalleerd en werkt gelijk perfect!

Ook me eigen compjutje (Duron 650) liep gelijk stabiel, terwijl hij GELIJK is overgeklokt (hij heb nog nooit op 650 gedraait)

En laat jij maar eens een Intel op 80*C draaien :)
laat nou intel systemen aan pro's over hehe...die weten hoe ze die dingen moeten vasthouden

gewoon amd systemen als je nie weet waar de stopcontact zit lol :D

specs

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Zouden die stabiliteitsproblemen nou echt komen door de PROCESSOR?

Volgens mij hebben de chipset en de combinatie met / tussen andere soorten hardware veel meer met de stabiliteit te maken.

Ik had in het begin met deze KA7 ook nogal wat problemen. Maar na een driver + bios update van de G400 en een bios update van de KA7 loopt alles toch wel vrijwel probleemloos. Het probleem was bekend (G400 + KA7_RX bios sux) Nu dus RY erop en loopt als een (weliswaar niet overgeklokte) trein.
Nou ja, dat Windows nogal eens vastloopt ligt volgens mij weer meer aan M$ :(

Die vergelijkingen die hier worden gemaakt zijn echt nutteloos, want stabiliteit hangt van meer dingen af dan alleen de processor. Ik ben nogal AMD fan, maar Intel maakt ook goede procs (jammer genoeg kun je 3 Durons kopen voor de prijs van 1 P3, en is de performance ongeveer gelijk)... 8-)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Intel is inderdaad stabieler
maar prijs/performance is veeeel beter bij een AMD. met goede ram, voeding een msi k7t pro 2 heb je nooit problemen met een AMD configuratie.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
en mij maakt het geen bal uit als ik maar lekker kan fraggen:)heb nu AMD en koop ook zonder probleem INTEL.:)

• Hoyden
Zouden die stabiliteitsproblemen nou echt komen door de PROCESSOR?
Nee tuurlijk niet.

Dat zal wel het mobo zijn..

Maar ja, als je een AMD neemt moet er wel zo'n mobo bij lijkt me (wel slim)

p.s. Er zijn altijd uitzonderingen, bijv. met die voeding, 235 watt en draaien als een trein..

• bonceng
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 17:55 schreef Der_Kaiser het volgende:
wat een domme opmerking:(
wel eens naar de prijs/kwaliteit verhouding gekeken. duron qua prestaties te vergelijken met pIII. alleen is de duron 3x zo goedkoop. beetje nadenken kan geen kwaad. ik koop liever wat meer geheugen ofzo dan dat ik al mijn geld in zo'n proc stop die na een maand weer 200piek cheaper is!;(

rarara waarom een duron???
over domme opmerkingen gesproken, je bedoelt waarschijnlijk prijs/prestatie verhouding?

specs

• Hoyden
[quote]

en mij maakt het geen bal uit als ik maar lekker kan fraggenheb nu AMD en koopt ook zonder probleem INTEL
[/quote]

He, eindelijk iemand die niet zo moeilijk doet.
Heb zelf ook Amd en Intel, mocht AMD het niet goed doen, dan maar Intel :) (of andersom natuurlijk :))

• Exirion
  • Laatst online: 09:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben er niet opuit om een Asus-Abit war te ontketenen, maar het valt me heel erg op dat de Asus A7V erg veel problemen blijkt te hebben (vooral met geheugeninstabiliteit) en dat de KT7 gebruikers meestal een stuk tevredener zijn :) Ik heb werkelijk nog geen enkel ernstig probleem gehad. Alleen een keer 2 kaartjes gewisseld omdat Linux crashte op een IRQ conflict. Verder heb ik simpel Winbond 133MHz geheugen en alles zo stabiel als een huis op de FAST setting. Turbo lukt niet want dat is cas2, maar daar klaag ik niet over.

Het is trouwens erg lame en kinderachtig zoals er hier wordt gezeken op AMD. Als een Intel systeem een probleem heeft, dan komt dat door de configuratie die een beetje anders geconfigt moet worden. En als het een AMD systeem betreft dan ligt het meteen aan die shit mobo's en shit AMD CPU's. How low can you go.... :r Ik heb zelf altijd Intel gehad (Iets anders was er ook niet ;)), maar nu vind ik AMD gewoon beter omdat je nog niet eens de helft betaalt voor dezelfde performance. AMD maakt gewoon keigoed spul, en helaas heeft Intel er de laatste jaren een puinhoop van gemaakt. Ik ben ze wel nogsteeds dankbaar voor het feit dat je in '98 een 300A voor 350 piek kon kopen en dat ie dan overgeclockt even snel was als een 1500 piek dure PII 450 ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• slacksoff
  • Laatst online: 26-08 21:34
niels.... zucht

uhm... ja dit is idd allemaal bullshit. als intel volgende week een p4-2ghz uitbrengt en die voor 100,- op de markt brengt zie ik hier nog bar weinig mensen met van die AMD roelz posts...

ge voetbal kijken ofzo als je voor een "partij" bent... het zijn geen clubs ofzo. ik sta toch ook niet op straat te schreeuwen van WOOOOOOOOOOOOO ABN-AMRO heeft meer rente dan de POSTBANK!!!!!

dat is precies hetzelfde als jullie nu doen. ik heb trouwens een intel... en als ik hem langzaam vind worden kijk ik wel wat voor mij het beste is om te kopen... misschien wel een amd... of misschien wel een cyrix [wie weet]

verder vind ik het rete-sneu van mensen die een topic posten van AMD roelz! of intel ROELZ! AMD SUX!!! als je je o zo snelle pc voor dat soort dingen gebruikt..... zoek een hobby ofzow.

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 17:41 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Athlon planken staan erom bekend dat ze wat kieskeuriger zijn met geheugen. Doe er daarom ook altijd merkgeheugen in (Kingston en Infenion moet goed zijn hoor :) )
Misschien heb je extreme pech gehad, ik draai al bijna een jaar een rockstable athlon (werd instabiel door te ver overklokken, maar dat telt niet mee).

De tweaker heeft naar mijn mening meer aan een athlon omdat je die gemakkelijker verder kunt overklokken.
hey vergeet de celleron niet maatje

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 15 januari 2001 20:55 schreef slacksoff het volgende:
... <heel verhaal> ...
De strekking van onze verhalen is ongeveer hetzelfde.. Ben het er helemaal mee eens. Tweakers krijgt een steeds puberaler niveau de laatste tijd :r

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Het leukste hiervan vind ik dat gelul over wel/niet stabiel en brakke chipsets voor AMD etc.

Wat hier vergeten word is dat intel de laatste tijd heel wat problemen met hun mobo's gehad heeft... stabiliteitsproblemen, geheugenproblemen etc.
Zo erg zelfs dat ze de chipsetmarkt moesten laten aan VIA of het moeten doen met de bejaarde (maar enorm goede) 440BX chipset.

Nu met de i815 lijkt er eindelijk weer wat rust te zijn (want eens moet die BX opgedoekt worden), maar hier zitten wel een hoop inteelt fans op de nieuwe VIA 200FSB/DDR bordjes te wachten voor de PIII Tua. :7

Grappig zoiets, maar ja je kan altijd AMD nog de schuld geven als je PII tua dan niet stabiel loopt toch :?

Hier lees ik vaak: ik ben van m'n intel systeem overgestapt naar een PIII en hij was hartstikke onstabiel > blame AMD.
De meesten denken niet aan:
- Geheugen en timings.
- Sterke voeding. (ja AMD slurpt)
- Voltage instellingen (800MHz+ CPU -"goh hij staat standaard op 1.6V moet ik daar niets aan doen?") |:(

Hoe is het verklaarbaar dat in bladen als PCM staat: "AMD systemen zijn minstens even stabiel als hun intel tegenhangers"
Daar testen ze complete systemen, die gebouwd zijn naar AMD's opgegeven specificaties en goh... superstabiel! rara... politiepet... waarom zijn er sommigen die ze niet stabiel krijgen?

Nu kan het altijd dat je een moeilijk exemplaar hebt natuurlijk, maar dat heb je bij intel systemen ook.
Toegegeven voor een leek is het moeilijker om een AMD systeem in elkaar te bouwen, omdat er kwaliteit van geheugen/voeding etc. geeist word... maar je bouwt toch ook geen P4 met een 235Watt voeding of wel?
En bij een i815 bord installeer je toch ook eerst de mobo drivers!?!
Ik heb ook wel eens problemen gehad om een systeem stabiel te krijgen omdat ik constant dingen vervang cq verander... maar op dit moment loopt alles heerlijk stabiel en snel.

Blijkbaar zitten hier nog genoeg personen die denken PC's te kunnen bouwen, maar eigenlijk complete leken zijn.

• d33n
  • Laatst online: 28-07 08:15
mijn ervaringen:
Intel > gewoon stabiel spul alleen wel duur en slecht overclockbaar in vergelijking met amd.

AMD > k6-2-400@450 > stabiel! maar wel probs met dingen als USB enzo.
TB900@1xxx > nog niet grondig getest, maar crashen enzo heb ik nog niet gezien in uren computeren op dat ding, en hardware zit oook goed, geen problemen met chaintech 7aja/100 mobo

• syberjunky
  • Laatst online: 09-02-2025
Op maandag 15 januari 2001 21:00 schreef Exirion het volgende:

[..]
De strekking van onze verhalen is ongeveer hetzelfde.. Ben het er helemaal mee eens. Tweakers krijgt een steeds puberaler niveau de laatste tijd :r
zal de leeftijd wel zijn:)
maar ja mijn BMW gaat altijd nog sneller dan een duron en Athlon TB:)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk dat een P-III op een plankje met een VIA chipset net zo onstabiel is als een AMD op een plankje met een VIA chipset. Het ligt gewoon aan de verdomde VIA chipsets. Mijn ervaring:

Ik heb een K7-500 op een Asus K7M plankje (AMD750 chipset). Dit bord is zo stabiel als wat, dat merk je bij het OC-en. Ik kreeg m'n K7 tot 840 Mhz en m'n Geforce kaart tot 160/340 MHz. Geen problemen met vreemde crashes en zo verder (stabiliteits tests doe ik altijd onder Linux voor de CPU, kernels compileren enzo en onder WinME voor de videokaart met 3DMark2000). Enfin, ik zou en moest een Abit KA7 hebben, daarmee kon je nl. heel goed OC-en zei men. Niet dus. M'n CPU ging maar tot 800 MHz en de Geforce ging maar tot 140/320 Mhz. Bovendien was dit niet geheel stabiel, ondanks dat het compileren van kernels goed ging en 3Dmark2000 ook een aantal keer achter elkaar kon draaien, hitte is het probleem dus niet. Wat het nou precies is.... ik heb de Abit eruit gemikt (het is tekoop voor de geinteresseerden :))

Verder heb ik nog een P-II 333 op een Asus P2B moederbord. Can you say rockstable?

Het is alleen klote dat AMD nu met de 760 chipset komt en dat die chipset alleen DDR RAM ondersteund, want ik heb net 256 MB Crucial CAS222 memory bijgekocht omdat ik in de veronderstelling was dat de Abit KA7 nog wel een tijdje mee zou gaan :( Ik ben nl. erg huiverig nu om over te stappen op bv een KT7 Turbo van MSI. Mensen zeiden nl. ook van de Abit dat het stabiel is, bij mij niet dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 15 januari 2001 21:04 schreef chaos666 het volgende:

maar je bouwt toch ook geen P4 met een 235Watt voeding of wel?

En bij een i815 bord installeer je toch ook
eerst de mobo drivers!?!

Blijkbaar zitten hier nog genoeg personen die denken PC's te kunnen bouwen, maar eigenlijk complete leken zijn.
Ben bang dat je daar heel erg gelijk in hebt. Het niveau op Tweakers is zowel technisch als sociaal ook behoorlijk aan het daaaalen de laatste maanden |:(

• slacksoff
  • Laatst online: 26-08 21:34
ja sorry... ik heb de site ontdekt :-)
:Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y):Y)

• Speedy
  • Laatst online: 07:00
Tsja zo kan je wel aan de gang blijven! Iedereen heeft zo wel wat toch :)
Zo is mijn KT7 RAID met VIA chip stabieler als mijn P2B-F met BX chipset (op een bekende bug na), volgende wordt zo weer een AMD, maar kan me voorstellen als je 2 maand ligt te klooien dat je snel weer intel wil :)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Ik weet niet of ik meetel, maar ik draai al meer dan een jaar met een K6-2 op een Ali V platform. De reden van deze keuze is dat ik eerst een 400Mhz K6-2 op een oud P1 bord heb laten draaien (T2P4). Ik kon later (voor een hele gunstige prijs) overstappen naar een P5A. Later heb ik een 500Mhz erop gedrukt.

Enfin, Na mijn moederbord upgrade (van T2P4 met HX chipset if memory serves well naar wat ik nu heb) ging mijn systeem uiteraard sneller (100Mhz FSB i.p.v 66Mhz, UDMA33 etc..) maar toegegeven.. het is een raar ding! Ik zit vast aan mijn voodoo3; ik kan geen TNT2 erop laten lopen. Voor de rest had 'ie wat kuren, die ik overigens in de loop van de maanden heb weten op te lossen.

Ik had zelfs in het begin het idee dat ik qua stabilitiet achteruit ben gegaan. Na wat tweaken, rommelen, en (vooral) AGP en IDE drivers in win9x installeren heb ik het systeem goed kunnen laten lopen. Ik ben nu best tevreden.

Ik denk zelf dat 1) de problemen aan de chipsets liggen op de moederborden, niet aan de processoren. (Ik geloof dat vooral de nieuwere Durons en TB's geweldig zijn; het wordt alleen 'uitkijken' en lang nadenken over het type moederbord.) 2) Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan MS windows; Veel 'problemen' met AMD systemen _lijken_ te resulteren in gekke windows problemen of meer blauwe schermen. Linux tiereliert meestal gewoon door.

Ik heb zelf voor vrienden en kennisen Thunderbird systeempjes en oudere slot-a athlon systemen in elkaar gebokst afgelopen jaar. De meeste systemen liepen wel; lag puur aan het moederbord. Twee kenissen van mij draaien bv. op een MSI-bord; rare problemen indeed. De K7V doet het over het algemeen goed IMO, de A7V deed wat moeilijk met een rare PCI-soundkaart, maar dat lag meer aan de soundkaart dan aan de plank denk ik....

Na wat rommelen krijg je je AMD best aan de praat. Ik heb wel het gevoel dat intel-machines (met een intel-chipset plus een of andere celeron of een PIII op een P3B-F ofzo) veel handiger zijn in de omgang. "Je moet je AMD bord leren berijuh, net als een paard", zeg ik altijd maar.

Je bent niet voor niets een tweaker. Meestal krijg je ze wel aan de praat, tenzij je gruwelijk pech hebt natuurlijk. Bovendien, als je een beetje 'goede' smaak hebt (je wilt perse merkgeheugen, goeie voeding/kast, koeling, fatsoenlijke videokaart en geen rare kloemel, of een pas nieuwe extreme dure gefore 8 met qubit geheugen die 7 gigawat zuipt) krijg je zowieso weinig problemen.

• Abbadon
  • Laatst online: 01:10
Wat betreft het kostenvoordeel van AMD/ViA; vaak wordt wel een A-kwaliteit (lees: duur) type geheugen geadviseerd. Dat terwijl Intel chipsets vaak ietwat toleranter zijn met kwalitatief minder SDRAM.

Als Intel nu eens een chipset voor een Athlon zou maken zou je het beste van twee werelden hebben niet waar?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Tja, ik beheer 60 PC's en vijf servers ben dus niet echt een thuisgebruiker. Tussen Intel en AMD moet je even verschil maken. Wat voor thuis acceptabel is, even tweaken, drivertje hier, voedingkje daar is voor beroeps niet acceptabel. Mijn baas rekent gewoon $$ per uur. Installeren en draaien dus. Zolang dit met AMD borden (lees VIA) niet werkt komen ze er nooit in het bedrijfsleven. Overigens zijn de VIA chipsets voor Intel ook brak, drivertjes laden etc. Als AMD verstandig is gaan ze rap nog veel meer eigen chipsets bakken.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat me ook opvalt is dat iedereen bij AMD altijd meteen over de voeding begint te praten. Je krijgt soms het idee dat alleen de beste voedingen genoeg zijn om een AMD stabiel te krijgen. Ik heb er nu een doodsimpele 300Watt in hangen die me 60 piek kostte. Alles stabiel, en ik heb er een aardige berg hardware in zitten. 2 netwerkkaarten en een SCSI interface plus alles wat in m'n signature staat, plus nog wat losse zooi af en toe. Natuurlijk moet een voeding de vraatzucht van de AMD aankunnen, maar hij hoeft niet ingestraald te zijn door Jomanda ofzo. Die peperdure voedingen zijn niet zo heilig als velen doen voorkomen.

• bonceng
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 18:00 schreef Tweaker_Thijs het volgende:
Even ter aanvulling:

Het is niet mijn bedoeling dat dit weer zo'n fel AMD vs Intel topic wordt. Ik geef slechts mijn eigen ervaring. Bovendien sta ik altijd open tov nieuwe ontwikkelingen, dus wie weet in de toekomst ooit wel weer een AMD.
Om terug te komen op de oorspronkelijke topic, ik heb hier al eerder me ervaring met allebei de systemen gepost.

Me conclussie toen en nu is dat me volgende systeem een intel platform wordt en over een jaar kijk ik wel weer hoe 't gesteld is met de ontwikkelingen van de chipset voor de amd platform.

specs

• Hoyden
[quote]
De strekking van onze verhalen is ongeveer hetzelfde.. Ben het er helemaal mee eens. Tweakers krijgt een steeds puberaler niveau de laatste tijd
[/quote]

Daar ben ik het dus mee eens, zal idd ook wel met de leeftijd te maken hebben..

• IceStorm
  • Laatst online: 23:06

IceStorm

This place is GoT-like!!!

En jawel hoor... men heeft het weer voor elkaar...

Wat begon als een GEWONE vergelijking met goede argumenten gaat weer over in vaag geblaat en gezwam.... Grow up, some of you!

• MXL
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Ik heb ervaring met Intel Cyrix en AMD. Er is bij mij altijd gebleken dat je elk systeem fatsoenlijk kan laten functioneren, het gaat bij de een alleen wat makkelijker als bij de ander.

Ikzelf heb met mijn huidge systeem absoluut geen problemen gehad, ondanks mijn 235W voeding , VIA 4in1 4.21, Bios 1004C en Vcore van 1,55V.