qadn schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:52:
Het is moeilijk toe te lichten het is meer een gevoel-kwestie.
De composities vind ik weinig mis mee. Het komt me allemaal wel erg clean over, het springt me er allemaal net niet uit.
Je momenten enzo zijn verder allemaal prima, bij jou ligt mij verwachting wat hoger, dus kijk ik overal wat negatiever naar. (als je begrijpt wat ik bedoel).
Dat vat ik op als compliment. Bij de meeste concerten staat het podium vol met dingen en oogt dat heel druk. Voor mij is het daarom de uitdaging om de artiesten zo goed mogelijk eruit te lichten zonder (te veel) fratsen er omheen. Het moet geen zoekplaatje worden als je begrijpt wat ik bedoel

. Met een full frame camera en met 2.8 glas kun je een hoop doen door je diafragma lekker open te gooien, maar dat is niet mijn methode geweest

.
En één goede foto voor een concert vind ik een behoorlijk goede score eigenlijk.
(in mijn geval vind ik de derde foto die ik liet zien van de bukkake lui erg sterk).
Mijn persoonlijke doel ligt wat hoger dan dat, maar wil niet zeggen dat ik dat altijd haal hoor

. Door steeds (andere) doelen kun je jezelf goed naar een ander niveau tillen.
Mijn doelen zijn veelal:
[list]• geen zoekplaatjes
• je moet kunnen zien waar de persoon mee bezig is
• (je moet kunnen zien waar hij gemaakt is, bij concerten wil dat nog wel eens lastiger zijn

)
• emotie, kracht, dynamiek uitstralen, samenspel met andere artiesten
Per shoot wil ik ook nog wel eens extra aandachtspunten/doelen hebben, deze verschillen per keer.
Je Bukkake serie vind ik spooky. Als je ze had genummerd was het wat makkelijker geweest;

. #1 had van mij iets lichter gemogen, dan was er iets meer zichtbaar. Weet verder niet hoeveel er van de omgeving nog verder mee opgelicht werd, verder is deze wel lekker figuratief. #2 vind ik een grappige pose, maar net zoals en met name bij 3 vind ik de rook storend over komen. Beetje rook is goed, met name achter de artiest, zolang het gezicht maar zichtbaar is. En dat is ook meteen een puntje, ik zie nergens een gezicht!

Vage gasten zogezegd, zullen ook alleen vage muziek maken. Denk niet dat dit in mijn straatje past...
Comments over je Compay Segundo serie:
#1 aardige compo en uitlichting. Uitdrukking is wat neutraal. En die microfoon stand stoort me behoorlijk. Zonder deze laatste was het de een van de betere uit deze serie
#2 Een duizend-in-een-dozijn foto. Vanwege z'n hoed en bril zijn zijn ogen niet goed zichtbaar, had dit in de nabewerking meer gepushed, andere ZW conversie toegepast (andere curve), of had simpelweg een flitser gebruikt (laatste vind ik vaak niet de beste oplossing

) Daarnaast stoort dat dingetje op de voorgrond ter hoogte van zijn hals me.
#3 Aardig overzichtshotje. Ik had de artiest links net wat ruimer gepakt, nu is deze wat krap in beeld. Lichtval is oke, alleen zitten er in de gezichten wat extreme highlights die wat minder hadden gemogen.
#4 Op zicht prima shot, tikkie standaard, maar best wel onscherp
#5 Beetje vreemde uitsnede, links en rechtsboven staat de gitaar er niet helemaal op. De tip is om het juist expres veel van een instrument af te snijden, of helemaal in beeld te houden. Er tussenin is maar half half. 2e artiest op de achtergrond staat half achter de eerste. Rechts onder nog een statief voor bladmuziek in beeld.
Het valt me overigens op dat je veel in ZW doet, maar je haalt er helaas niet het uiterste uit. Wat ik me kan herinneren aan wat oudere foto's van jou is dat je LR gebruikt. Met behulp van "curve" en de sliders EV, Fill in, Shadows, recover en contrast kun je specifieker details aanbrengen in je foto's. Ik gebruik zelf veelal de heftige ZW conversie vanwaaruit ik nog wat aan een paar schuifjes trek. Soms zijn de zwarten wat te heftig, die licht ik op door een combinatie van shadows/fill in te gebruiken. Als je te veel fill in gebruikt kan dat nog wel eens uitmonden in tikkie onnatuurlijke platen, o.a. kwa te veel ruis. Met shadows/contrast kun je de rook wat meer wegwerken, of wat meer contrast creëeren als er door een spot die in je lens schijnt net wat contrast verlies optreed. De recover functie gebruik ik eigenlijk nooit. Of het werkt niet of het heeft een verkeerde uitwerking.
Nog een opmerking, doordat je de foto's breder dan 600px hier plaatst, komt er een lelijk rood kader om je foto's heen te staan. Dit komt je foto's niet ten goede om 2 redenen. Dit kader lijd enorm af en de browser schaalt je afbeelding waardoor je foto minder scherp oogt. Een dringend verzoek dus om je foto's met een maximale breedte van 600px te posten