LOGITECH IN GEBREKE
Iedereen die last heeft van ploppen bij de Z-5500, lees dan ff door. Voor diegenen die er last van hebben, hier even kort wat technische info over de ploppen.
TECHNISCH
De ploppen/knallen worden volgens Logitech veroorzaakt door dipjes in het elektriciteitsnet, dit werd me verteld door hun technische dienst. Nu is de sterkte van deze ploppen inderdaad afhankelijk van het elektriciteitsnet dat gebruikt wordt; zo zullen slechte elektriciteitsnetten enorme knallen opleveren, waarnaast dit op betere netten nauwelijks merkbaar is - maar het gebeurt altijd.
DE CLAIM EN DE HET GEBREK
De foute claim die Logitech hierover doet vind je bij de manual van de set, op een los velletje. Het heet
Declaration of Conformity. Hierin staat dat de test volgens vastgelegde Europese richtlijnen niet gevoelig is voor dipjes in het elektriciteitsnet. Het briefje is vervolgens ondertekend Philippe Vulliens, Compliance Director.
Dit is feitelijk gezien gewoon een fout. Een afbeelding van deze verklaring is hier te vinden:
http://fotohok.nl/IMG_6777Web.jpg.
Hiermee is Logitech in gebreke. Ik heb dit na overleg met een rechtdeskundige kunnen vaststellen.
Aangezien er zoveel mensen last van hebben, lijkt het me goed om actie te ondernemen. Je zou niet naar andere middelen hoeven te grijpen als je denkt dat je een goede set koopt. Dit is fout van Logitech, en dit gaat iedere dag gewoon verder omdat de foutieve sets gewoon verkocht blijven worden.
WAT KUN JE DOEN
Er komt heus niet zoiets als een rechtszaak bij kijken. Het enige wat ik van jullie hoop te krijgen, is jullie steun. De bedoeling is dat Logitech beseft dat het vertrouwen in een grote groep van consumenten is geschaad, en dat deze groep bereid is dat naar buiten te brengen. Zo voorkom je dat nog meer mensen gedupeerd worden door de misleiding. Dit kan de verkoopcijfers van geluidssets behoorlijk negatief beïnvloeden, en dit is voor hun dan ook een stimulans om dit netjes af te handelen.
Om jullie steun publiekelijk te krijgen, moet er een soort van petitie gaan draaien, het liefst op internet natuurlijk. Maar ik ben zelf niet handig genoeg met HTML/PHP/MySQL om dit te doen. Het makkelijkste is een aparte website denk ik, maar misschien is er ook een gedupeerde
moderator of een andere moderator van
tweakers.net die hier een aparte topic voor zou willen openen? Dan hoeft dit edele topic verder niet vervuild te worden met zoiets als een petitie.
Jullie steunbetuiging is natuurlijk
eenmalig en kost hooguit een paar seconden om te typen en kan dan verder door mij en/of anderen gebruikt worden om aan Logitech te laten zien dat het niet een eenmansclubje is.
Logitech zou bijvoorbeeld iedereen een fatsoenlijke UPS kunnen toesturen, die welgetest en al de ploppen tegenhoudt. Of ze verbeteren de Z-5500, zodat deze vrij van ploppen blijft.
Dit zijn een paar mogelijkheden, niet alles is te voorzien dus het wordt gedeeltelijk ook kijken waar het naartoe gaat.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het opzetten van een petitie of iets dergelijks. Misschien een domein kopen voor een half jaar, voor een eurootje per maand.
EDIT: Logitech is niet overtreding, maar in gebreke. Het woord overtreding neem ik volledig terug.
[
Voor 9% gewijzigd door
LiMbO83 op 30-11-2005 08:32
]