Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:28:
[...]
Hoe is de kwalitatieve verhouding van 5450 tov 5500?
In wattage zie ik ook natuurlijk, maakt dat overigens veel uit in ruimtes van ong. 30 m2? Daarnaast natuurlijk de bas die bij de ene set vanaf 33 khz gaat en de andere 35 khz, is dat hoorbaar.
Andere verschillen? Is de 5450 bijv. weer helderder of in hoge tonen beter misschien?
Iemand?
over de nieuwe "half draadloze" speakers kan ik dus ook nog geen mening geven, maar wat ik wel weet is dat de z5500 zeker niet slecht klinkt, maar de creative megaworks 550 klinkt nog een heel stukje beter, voor mij persoonlijk dan toch. ik vind de bass van de z5500 gewoon veel te overheersend, en in veel gevallen ongecontroleerd. (veel te grote bassreflexbuis om te beginnen), de satellieten klinken wel goed, met behoorlijk hoge tonen (lopen hoger door dan die van mijn creative set, maar zijn minder lineair wat soms vermoeiend kan worden bij bvb rockmuziek door een boost van 3db bij ongeveer 4-6kHz), maar ze geven maar frequenties weer vanaf zo'n 250hz, waardoor dat de sub eigenlijk geen sub meer is, en dus ook het geluid van de sub teveel kan "ge-pinpoint" worden. (de satellieten bij creative geven vanaf 150Hz weer)
maar wat ik wel vind is dat de satellieten van de logitech er beter uit zien (flashy-er), die controlebox met dolby decoders is echt een luxe (bij creative alleen verkrijgbaar als een apparte decoder van ongeveer 130euro... jammer), en die afstandsbediening is helemaal een luxe voor een echte luie avond...
bang-per-buck is de logitech Z5500 echt wel zeer goed.
het probleem is eigenlijk dat geluidskwaliteit veel te maken heeft met persoonlijke smaak. hou je van zware en luide bass (techno, dance, ....) dan zal je de z5500 te gek vinden
het beste dat je kunt doen is naar een winkel gaan die beide modellen in stock heeft, en ze wilt demonstreren, en dan nog liefst met een cd die jij echt goed kent.
oh ja, nog dit, in je post zei je 33 of 35kHz... ik veronderstel dat je gewoon Hz bedoelde, maar om antwoord te geven, die hoor je wel nog, maar je zal die lage frequenties eerder voelen. (en bij kHz, de hoge tonen dus, tja, die zijn verwaarloosbaar, het menselijk gehoor kan alleen frequenties tussen 20 en 20000Hz opvangen, en naarmate je ouder wordt, vermindert dat dan ook nog naar iets van een 35-16000Hz, tja, slijtage op de oren)
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-11-2005 21:47
]