kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
[ Voor 99% gewijzigd door wouter37 op 18-09-2005 21:49 ]
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
ok, ik merkte idd ook nadat ik ze op de pc had gezet dat sommige wel scherper mochten. Voorheen deed ik idd vaak 1/16 gebruiken op mijn vorige digicam. Nouja volgende week weer een kansVerwijderd schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:03:
[...]
ik zou ze denk ik op f2,8 iso 100 (of 200) hebben geschoten met een snellere sluitertijdvoor een wat scherper geheel
Foto is een crop, ik zal wel een orgineel posten, die zo uit de camera komt. Dan kan je zien hoeveel er is gecropped.jfeelders schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:24:
[...]
Is die maanfoto de hele foto of een crop? Wat zijn je instellingen waarmee je de foto hebt genomen? Wat EXIF-info a.u.b...
Exif info:
Iso 64
1/60 sec (wel van statief)
F/6.3

Full zoom op statief, en de exif staat hier boven. En natuurlijk wat croppen
Thanx, de maan was idd heel goed te zien. Ik zag gister hoe onbewolkt 't was en kon het niet laten nog ff naar buiten te gaan om wat foto's te maken.Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 22:08:
[...]
oeh, die laatste vind ik erg mooi
mn moeder riep gister ook al dat de maan erg scherp was...
mjah... dit weekend nog niet echt foto inspi gehad of tijd om foto's te maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Justawitte op 18-09-2005 22:25 ]

Nog wel Photoshop erover gegooid: 'More sharpen', gamma -.30, exposure +.20 en crop 800x600 waarna Bordermaker het mocht afmaken. De EXIF info staat nog in de afbeelding ingesloten...
[ Voor 9% gewijzigd door jfeelders op 19-09-2005 05:28 ]
Verwijderd
Heb even een vraagje. Ik wil de TL-FX9B Teleconverter gaan aanschaffen, maar hoorde en las dat deze toch ca. 150 a 160 euro zijn. Kan alleen deze converter op de camera of zijn er ook andere die passen en goedkoper zijn?
Ik wil de converter graag omdat ik concertfotografie doe en ik niet al te groot ben en toch graag bandleden goed dichtbij wil halen.
Wie o wie kan me adviseren hierin?
Raynox heeft ook een serie voorzet lenzen http://raynox.co.jp/english/digital/s5000/index.htm waaronder ook tele. Als je hier van de site 't product type haalt, kan je op www.koopdigitaal.nl de prijs wel vinden van de lenzen. Maar vergeet niet dat als je veel inzoomed, je ook veel meer kans op bewegingsonscherpte krijgt.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:18:
Ik heb ook afgelopen dagen weer bij een vriendin in de tuin staan fotograferen, foto's plaats ik een dezer dagen.
Heb even een vraagje. Ik wil de TL-FX9B Teleconverter gaan aanschaffen, maar hoorde en las dat deze toch ca. 150 a 160 euro zijn. Kan alleen deze converter op de camera of zijn er ook andere die passen en goedkoper zijn?
Ik wil de converter graag omdat ik concertfotografie doe en ik niet al te groot ben en toch graag bandleden goed dichtbij wil halen.
Wie o wie kan me adviseren hierin?
[ Voor 9% gewijzigd door Justawitte op 19-09-2005 20:18 ]
Verwijderd
Heel erg bedankt voor de tip!! Ik kan hier zeker wat mee, en jeetje wat een beauty's van lenzen zeg!!justawitte schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:15:
[...]
Raynox heeft ook een serie voorzet lenzen http://raynox.co.jp/english/digital/s5000/index.htm waaronder ook tele. Als je hier van de site 't product type haalt, kan je op www.koopdigitaal.nl de prijs wel vinden van de lenzen. Maar vergeet niet dat als je veel inzoomed, je ook veel meer kans op bewegingsonscherpte krijgt.
Ik ga me morgen eens op m'n gemak orienteren.
Maar ik vond vannavond ook op: www.camerastore.nl de TL FX9B voor 126 euro incl. btw en verzendkosten.
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 23:13 ]
Raynox DCR 2020 Pro = x2 Zoomlens +/- 160€ ook wel heel erg nice.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:02:
[...]
Heel erg bedankt voor de tip!! Ik kan hier zeker wat mee, en jeetje wat een beauty's van lenzen zeg!!![]()
Ik ga me morgen eens op m'n gemak orienteren.
Maar ik vond vannavond ook op: www.camerastore.nl de TL FX9B voor 126 euro incl. btw en verzendkosten.
totaal zoom van20x maar volgens mij krijg je op max zoom wel last van barrel dist.
mensen hiermee ervaring?
Integendeel, barrel distortion treedt over het algemeen op in het wide gebied. Naarmate je verder in het telegebied zit, krijg je juist meer last van pincushioning (het omgekeerde effect). Op het plaatje die Raynox zelf levert, is geen pincushioning te zien, maar dat komt meer omdat er geen horizon of rechte lijnen op de foto zijn.Nohead schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 12:34:
[...]
Raynox DCR 2020 Pro = x2 Zoomlens +/- 160€ ook wel heel erg nice.
totaal zoom van20x maar volgens mij krijg je op max zoom wel last van barrel dist.
mensen hiermee ervaring?
Zie ook: http://www.dpreview.com/l...tortion_Correction_01.htm.
Daar kun je ook truukjes vinden om pincushioning en barrel distorion weg te werken zonder, naar eigen zeggen, veel kwaliteitsverlies. Dus het is geen onoverkomelijk probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-09-2005 19:26 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Vergeet niet dat de voorbeeld foto's zijn van de s5000 en niet van de s5500. Zal misschien niet heel veel uitmaken, maar 't kan wel wat schelen.Japie_17 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 19:26:
[...]
Integendeel, barrel distortion treedt over het algemeen op in het wide gebied. Naarmate je verder in het telegebied zit, krijg je juist meer last van pincushioning (het omgekeerde effect). Op het plaatje die Raynox zelf levert, is geen pincushioning te zien, maar dat komt meer omdat er geen horizon of rechte lijnen op de foto zijn.
Zie ook: http://www.dpreview.com/l...tortion_Correction_01.htm.
Daar kun je ook truukjes vinden om pincushioning en barrel distorion weg te werken zonder, naar eigen zeggen, veel kwaliteitsverlies. Dus het is geen onoverkomelijk probleem.
Verwijderd
Voornamelijk gebruik ik mijn camera bij concertfotografie en als ik in de iets grotere zalen en/of festivals sta met een hoog podium wil ik ook goed dichterbij kunnen komen. Ik ben zelf ook niet groot 1.60 precies, dus mijn keus was daarom de teleconverter. Ik wil gewoon goed kunnen inzoomen.
Aanstaande vrijdag ga ik hem dan ook gebruiken bij een concert in Antwerpen. De zaal is wel niet zo heel groot en ik sta ook vooraan in de fotopit. Wat adviseren jullie, moet ik deze gewoon houden en is ie prima voor mijn doelstelling of moet ik hem toch terugsturen als ie binnenkomt en omruilen voor de groothoekconverter?
Verwijderd
pricewatch: Fuji Finepix S5500 (4MP, 10x zoom, 37-370mm, f/2.8-3.1) staan vermeld geen enkele S5500 meer vinden.
Toevallig had ik ergens gelezen dat die ook wel S5100 (in Amerika) wordt genoemd, maar die staan er ook niet bij...
Mis ik iets hier?
Uit de handel genomen ofzo?
Edit, geen van alle sites........
Behalve Cameranu.NL, maar daar is die wel 350 ipv 280 euro :[
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 22:36 ]
Verwijderd
Gewoon op een dag de camera meegenomen en maar iets geschoten.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 23:11 ]

Na mijn mislukte aankoop van een S5500 bij Norrod ( Wel op de site leverbaar maar opeens is die der niet meer
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Ja, je moet een nieuwe 55mm lensdop kopenjfeelders schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 09:07:
Ik heb gisteren een B+W UV filter kado gekregen, maar nu past de lensdop niet meer. Hebben jullie dat ook en hoe hebben jullia dat opgelost? Nieuwe lensdop?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ja, wat moet je hier nu mee aan... je stelt twee tegenovergestelde voor...Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 22:30:
Wat adviseren jullie, moet ik deze gewoon houden en is ie prima voor mijn doelstelling of moet ik hem toch terugsturen als ie binnenkomt en omruilen voor de groothoekconverter?
Ik denk persoonlijk dat je voor jouw doelstelling meer hebt aan een groothoek dan aan een telelens.
De 10x zoom moet toch al voldoende zijn en een grotere zoom zal waarschijnlijk alleen maar resulteren in onscherpe foto's (er vanuit gaande dat het omgevingslicht niet erg hoog is op dergelijke locaties...)
Groothoek daarentegen is misschien wel praktisch... Je kunt dan immers een groter gedeelte van de omgeving vastleggen... Bijvoorbeeld een groot publiek op de voorgrond met toch het podium als hoofdonderwerp op je foto... (ik noem zo maar wat op...)
Schaf ze anders beide aan.... (met wat sparen moet dat mogelijk zijn toch.... misschien ook wel zonder dat sparen...)
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een teleconverter koopt terwijl je niet eens zeker weet of het nut heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 22:30:
Nu ga ik heel erg twijfelen of ik de juiste aankoop heb gedaan, want ik heb de Teleconverter besteld en ook het bedrag al overgeboekt vandaag. Ik krijg tegenstrijdige berichten van anderen te horen waarom ik niet de Groothoekconverter koop.
Voornamelijk gebruik ik mijn camera bij concertfotografie en als ik in de iets grotere zalen en/of festivals sta met een hoog podium wil ik ook goed dichterbij kunnen komen. Ik ben zelf ook niet groot 1.60 precies, dus mijn keus was daarom de teleconverter. Ik wil gewoon goed kunnen inzoomen.
Aanstaande vrijdag ga ik hem dan ook gebruiken bij een concert in Antwerpen. De zaal is wel niet zo heel groot en ik sta ook vooraan in de fotopit. Wat adviseren jullie, moet ik deze gewoon houden en is ie prima voor mijn doelstelling of moet ik hem toch terugsturen als ie binnenkomt en omruilen voor de groothoekconverter?
De finepix heeft 10x zoom en is eigenlijk genoeg.
Als je concert fotografie wilt doen moet je op maximale focal-length (hoe meer je inzoomt, des te meer mm) een vrij lichtsterk objectief erop hebben om bewegingsonscherpte tegen te gaan. De finepix heeft dit niet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je bij 10x zoom, zeker bij concerten, heel snel last kan krijgen van onscherpe plaatjes. Je kan de ISO iets omhoog gooien maar hoger dan 200 zou ik dat niet doen i.v.m. teveel ruis...
Dus als je de teleconverter erop zet houdt dit in dat je nog verder inzoomt, en de scherpte in theorie zou afnemen. Of je moet natuurlijk beschikken over een heel goed statief
Verwijderd
Afgelopen vrijdag was ik Antwerpen in Hof ter Loo en heb foto's gemaakt op M en op S. sluitertijd op 1/10 of 1/15 geloof ik en diafragma f.8 en f.9 gezet.
Dit is het resultaat van een aantal foto's!

Waarom zo'n klein diafragma? Ik zou juist voor F/2.8 gaan.Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 17:15:
Ik heb de koop gelukkig kunnen annuleren en ik heb besloten om voorlopig met de skills die ik heb te fotograferen.
Afgelopen vrijdag was ik Antwerpen in Hof ter Loo en heb foto's gemaakt op M en op S. sluitertijd op 1/10 of 1/15 geloof ik en diafragma f.8 en f.9 gezet.
Verwijderd
Ik ben héél blij met mijn Fuji S5500 !
Nu zoek ik er eigenlijk nog een voor een goede vriend van mij.
Er is nu een S5600 uit, ik weet het, en daardoor is de S5500 zeker niet meer zo makkelijk te vinden...
Hebben jullie nog tips?
Of zou ik echt niet meer aan deze camera (nieuw) kunnen komen?
Groeten,
happy chielos
De enige in de pricewatch die die camera nog heeft is cameranu.nl. Daar moet 'ie dan wel over de toonbank voor de belachelijke prijs van 349,-Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:11:
Hallo allemaal
Ik ben héél blij met mijn Fuji S5500 !
Nu zoek ik er eigenlijk nog een voor een goede vriend van mij.
Er is nu een S5600 uit, ik weet het, en daardoor is de S5500 zeker niet meer zo makkelijk te vinden...

Ik heb nog geen zoektocht gewaagd met google ofzo, maar de pricewatch ziet er niet echt positief uit.
Edit: mokio.nl voor EUR 319,-
Edit2: computerconcurrent.nl 302,50. Staat ook gematigd positief in de ShopSurvey.
Komt nog niet eens in de buurt bij de 259,- die ik een maand geleden heb betaald
[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-09-2005 22:59 ]

Meer foto's staan hier
[ Voor 37% gewijzigd door Justawitte op 29-09-2005 23:23 ]
Verwijderd
Waardoor ik ook maar kleine vliegtuigjes heb.
Ik ga 10 of 11 oktober naar de HMH om Dream Theater te mogen fotograferen. Ik ben benieuwd hoe die foto's gaan worden met dat grote podium.
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2005 @ 17:15:
Ik heb de koop gelukkig kunnen annuleren en ik heb besloten om voorlopig met de skills die ik heb te fotograferen.
Dit is het resultaat van een aantal foto's!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
dan heb je ongeveer voor me gestaan
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Deze was iso 100 f7, achteraf ook wel benieuwd hoe de foto zou zijn geweest als het knopje van de draaitafel het focuspunt was geweest. Al zag je dan de expressie van de DJ weer minder, wel grappig dat hij net die kant op keek
Verwijderd
Ik zie dat ik de 2 ben vergeten te typen. Foutje bedankt.justawitte schreef op zondag 25 september 2005 @ 19:39:
[...]
Waarom zo'n klein diafragma? Ik zou juist voor F/2.8 gaan.
Diafragma heb ik juist op 2.8 of 2.9 staan.
foto 1. Te groffe flash waardoor de paddestoel doodslaat. Door de flash op 1/3e te zetten was er misschien meer diepte overgebleven.
foto 2. Leuk, mooie sfeer
foto 3. Zelfde als 1. Overbelicht.
foto 4. Leuke aanpak. Helaas komt de structuur van de bast niet genoeg naar voren, wat wel erg sfeervol is.
Je 'Justawitte'-tekst in de border kan misschien een offset gebruiken waardoor je onder je foto uitkomt...
Thanx voor je comments. De paddestoel foto's zijn ook een beetje overbelicht. Vond ik ook wel jammer, en heb 't nog een beetje terug geshopped. Ik had ook niet echt de tijd en de spullen om mooie foto's te maken. Ik was m'n statief vergeten en we zijn in het totaal een half uurtje in het bos geweest.
wat bedoel je hiermee?Je 'Justawitte'-tekst in de border kan misschien een offset gebruiken waardoor je onder je foto uitkomt...
Je naam staat nu helemaal in de hoek. Als je die iets verder naar rechts zet lijnt het mooi uit onder de foto. Ziet er in mijn ogen net iets beter uit:justawitte schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:23:wat bedoel je hiermee?
Ja idd, da's waar. Had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan.jfeelders schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 22:28:
[...]
Je naam staat nu helemaal in de hoek. Als je die iets verder naar rechts zet lijnt het mooi uit onder de foto. Ziet er in mijn ogen net iets beter uit:
Verwijderd
Plaats eens een voorbeeld foto. En staat je camera niet op iso 400?Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 20:48:
Wie kent het volgende probleem. Al een klein half jaar heb ik schitterende foto's gemaakt met mij s5500. Gisteren heb ik weer volop plaatjes geschoten en tot mijn schrik zit er erg veel ruis op de foto's. Bij gewoon daglicht en gewone kiekjes van mensen enzo. Bij de fotowinkel geweest en die willen hem wel opsturen maar dan ben ik hem 5 weken kwijt. Dus probeer ik jet langs deze weg. Wie kent dit en weet waar het door komt?
[ Voor 8% gewijzigd door Justawitte op 23-10-2005 21:44 ]
Verwijderd
Ik ben trouwens wel een echte nerd zeg.
Ik weet het haast zeker. Hogere iso = meer ruis. Probeer eens foto's te maken op iso 64, dan zie je het verschil. Zeker als je daarna ook nog eens foto's maakt op iso 400.Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:25:
Je hebt gelijk. Volgens de info stond hij op 200 iso. Is hij daardoor zo lorrelig denk je? (ik hoop het)
Ik ben trouwens wel een echte nerd zeg.
Verwijderd
Wees blij dat je je cam geen 5 weken hoeft te missen voor zoiets. Dat zou pas echt zonde zijn.Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:33:
Hartstikke bedankt! Ik ga er morgen gelijk mee aan de slag. Ennuh ik heb de info van de "goede" foto's eens gelezen en inderdaad iso 64. Ik ben er natuurlijk wel blij mee maar ik schaam me DOOD.
Verwijderd
Instellingen: 400 asa, scherpstelafstand op S-AF, Diafragma 2.9 en sluitertijd op 40 stand Manual, alles zelf lekker instellen, en mijn foto's zijn scherper dan anders.

Verwijderd
Mjah... iso op 400 is ook redelijk wat ruis dus...
Maar sowieso;
Manual Rulez!

deze is wel aardig gelukt, maar heb nog een aantal algemene vraagjes:
(ben nog een behoorlijke newb in fotografie)
1. Met deze foto bijvoorbeeld, krijg ik het niet voor elkaar om alleen de ring op de hele image te krijgen. (dit is uiteraard een cut-out)
als ik meer inzoom, krijg ik hem gewoon niet scherp... (ook camera dichterbij/verder weg wil niet lukken)
heb ik hier dan een macrolens voor nodig, of zie ik wat over het hoofd?
2. ik ga volgende week op vakantie naar turkije, is het verstandig om nog een filter te kopen??? UV filter/pola filter?? (uiteraard ivm de zon)
3. ik ben erachter dat je de lichtsterke kan wijzigen, dus het aantal 'stops'...
om achter de goede waarde te komen, zal je denkik gewoon een paar testfoto's moeten maken?
ook vraag ik me af, stel ik heb een donkere setting, en wil de foto dus ook graag donker hebben, moet ik dan het aantal stops aanpassen, of kan ik beter met de sluitertijd gaan frutsen?
[edit]
4. wat ik ook vaak heb, dat ik het onderwerp netjes scherp in beeld heb, alles goed zeg maar... dan druk ik de sluiter half in, en dan merk ik dat ie gelijk onscherp word... terwijl ik hem net scherp heb lopen stellen!
[ Voor 13% gewijzigd door GeleFles op 26-10-2005 22:11 ]
Verwijderd
Hijs idd wel nijs, mooi scherp voor en wat vager achter, hou ik wel van, lukt mij nooit tho...RonnieB82 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:06:
net nog even aan het prutsen geweest met foto's van kleine objecten:
[afbeelding]
deze is wel aardig gelukt, maar heb nog een aantal algemene vraagjes:

dat zijn er meerdere hier, zoals ik(ben nog een behoorlijke newb in fotografie)
Het uiterste wat je kan gaan t.o.v. een object is als ik het goed heb 3.8 cm. Zoomen helpt dan soms ook niet idd, het is uiteindelijk spelen met je cam en kijken hoe ver je komt, maar dat heb je ook al gedaan. Met mn oude compact kwam ik er uiteindelijk achter dat als ik de digitale zoom gebruik, wel scherp kan stellen, maar dat is natuurlijk zonde van de kwaliteit en kan je idd beter cutten via je pc.1. Met deze foto bijvoorbeeld, krijg ik het niet voor elkaar om alleen de ring op de hele image te krijgen. (dit is uiteraard een cut-out)
als ik meer inzoom, krijg ik hem gewoon niet scherp... (ook camera dichterbij/verder weg wil niet lukken)
heb ik hier dan een macrolens voor nodig, of zie ik wat over het hoofd?
Is volgens mij idd wel liever voor je chip2. ik ga volgende week op vakantie naar turkije, is het verstandig om nog een filter te kopen??? UV filter/pola filter?? (uiteraard ivm de zon)
Je bedoelt ISO waarde? Via dat zilveren knopje? Zo laag mogelijk is een zo min mogelijke ruis op je cam. Als het echt te donker was en een langere sluiterstijd gaat niet meer omdat je dan bewogen foto's krijgt, kan je beter je ISO wat omhoog gooien...3. ik ben erachter dat je de lichtsterke kan wijzigen, dus het aantal 'stops'...
om achter de goede waarde te komen, zal je denkik gewoon een paar testfoto's moeten maken?
ook vraag ik me af, stel ik heb een donkere setting, en wil de foto dus ook graag donker hebben, moet ik dan het aantal stops aanpassen, of kan ik beter met de sluitertijd gaan frutsen?
Heb je m manual scherp gesteld??? Staan je knopjes anders wel goed ingesteld?[edit]
4. wat ik ook vaak heb, dat ik het onderwerp netjes scherp in beeld heb, alles goed zeg maar... dan druk ik de sluiter half in, en dan merk ik dat ie gelijk onscherp word... terwijl ik hem net scherp heb lopen stellen!
nee, niet de iso waarde... het knopje rechtsbovenop, met + en - erop. daarmee maak je de foto iets lichter/donkerder... mijn vraag is een beetje, kan ik niet beter de sluitertijd aanpassen, of doet de cam dit zelf al als ik deze instelling wijzig?Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:47:
Je bedoelt ISO waarde? Via dat zilveren knopje? Zo laag mogelijk is een zo min mogelijke ruis op je cam. Als het echt te donker was en een langere sluiterstijd gaat niet meer omdat je dan bewogen foto's krijgt, kan je beter je ISO wat omhoog gooien...
ja, scherpstellen doe ik dan manual, op de A stand, zodat ik zelf nog diafragma kan wijzigen. dan heb ik hem op het scherp goed scherp, en dan druk ik sluiter half in, en word ie onscherp[...]
Heb je m manual scherp gesteld??? Staan je knopjes anders wel goed ingesteld?
Dat heb ik ook bij verschillende makro foto's.RonnieB82 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:04:
ja, scherpstellen doe ik dan manual, op de A stand, zodat ik zelf nog diafragma kan wijzigen. dan heb ik hem op het scherp goed scherp, en dan druk ik sluiter half in, en word ie onscherp
Tierelier
Dat doet de camera idd zelf. Als jij een stopje onder of over belicht dan past de camera zelf de sluitertijd & diafragma aan.RonnieB82 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:04:
[...]
nee, niet de iso waarde... het knopje rechtsbovenop, met + en - erop. daarmee maak je de foto iets lichter/donkerder... mijn vraag is een beetje, kan ik niet beter de sluitertijd aanpassen, of doet de cam dit zelf al als ik deze instelling wijzig?
Als je de camera in de S stand doet en je belicht iets onder of over dan past de camera het diafragma aan te compensatie, en in de A stand word je sluitertijd aangepast. In de P stand beiden.
Daar heb ik ook last van als ik geen statief gebruik. Bij gebruik van een statief is dat probleem totaal weg, mits je een onderwerp hebt wat beweegt.ja, scherpstellen doe ik dan manual, op de A stand, zodat ik zelf nog diafragma kan wijzigen. dan heb ik hem op het scherp goed scherp, en dan druk ik sluiter half in, en word ie onscherp
Even een vraagje:
Ik kan via een internet veiling site een Finepix S5500 kopen. De camera is 4maanden oud en er zit een 512MB xd kaart bij. De eigenaar wil er 245 euro voor hebben. Zouden jullie deze kopen voor deze prijs of is het te veel? Of kan ik beter even wachten tot de S5600 wat goedkoper wordt?
Alvast bedankt.
Dan kan ik of op iso 400 schieten of met een flits.
Op iso 400 natuurlijk meer ruis, en niet zo makkelijk om onbewogen te blijven, en ietsjes inflitsen maakt het vaak net even wat beter verlicht zondar dat er teveel donkere of te lichte delen ontstaan.
Ik schoot op M, en had al de flits op -2/3 gezet, maar merkte niet zoveel verschil. tussen minimaal en normaal flitsen eigenlijk.
Zijn er nog andere truckjes die ik kan gebruiken? Ik vind het ook zowat om de flitser af te gaan plakken ofzo
(ondanks dit toch nog best nette foto's kunnen maken hoor
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Misschien is een beetje afstand nemen en dan wat inzoomen een optie._ferry_ schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:07:
Ik heb trouwens soms wel een last dat de flits te sterk is IMHO, op feesten is het op zich goed, maar bijv. op een beurs een casemod op de foto zetten kostte wat moeite.
(hoewel ... op een beurs... langs lopende mensen enzo... wordt dan wel lastig natuurlijk)
De sterkte van de flits neem iig sterk af met een beetje afstand...
* Ejorne mompelt iets met kwadraad enzo...
En afplakken met bijvoorbeeld bakkerspapier moet ook goed werken.
Het wordt iig, zoals hierboven gezegd, idd diffuser...
maar heb zelf geen ervaring met het afplakken van flitsers... bij mijn vorige camera had ik een Sunpack flitser die een speaciaal kapje hiervoor had... maar voor een pop-up flitser wordt dat al lastig natuurlijk
[ Voor 13% gewijzigd door Ejorne op 31-10-2005 16:19 ]
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Ik heb vandaag m'n macro voorzetlens gehad.
Man wat een verbetering is dat ding zeg! Als ik wat leuke foto's heb gemaakt zal ik er wat plaatsen.
Reslutaten zul je nog ff moeten afwachten. Het is hier erg donker, dus of ik moet flitsen, wat niet mooi word, of ik heb te lange sluitertijden.jfeelders schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:37:
Ja, inderdaad. Ben benieuwd naar de resultaten, naam en prijs...
Naam is Raynox dcr-250 gekocht bij foto konijnenberg. (lervering was overigens echt supersnel.)
Prijs was 39 euro en 6,50 euro verzendkosten.
Voorbeeld foto, net ff gemaakt met statief:

De kwaliteit van de foto is iets teuggeschroeft zodat hij onder de 1 mb kwam.
Om het mooi te kunnen vergelijken een foto zonder de macro lens.

[ Voor 36% gewijzigd door Justawitte op 30-12-2005 16:16 ]
Verwijderd
Ik vandaag ook macro geschoten, zonder speciale macro voorzetlens, kreeg alleen de stamper niet scherp, maar de verstuivertjes (of hoe je die dingen noemt

Hmz... krijg m niet klikbaar, maar grotere versie is hier te vinden.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 17:58 ]
Stamper is waarschijnlijk niet scherp, omdat je er te dicht opzat. Als je iets meer afstand had genomen, dan kon de camera de stamper waarschijnlijk wel scherp krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:56:
^^ eens met hem... er is maar een raar deel scherp, maar gaaf dat je zo iets kleins met zo'n macro toch redelijk groot kan krijgenIk weet al wat ik voor mn verjaardag kan gaan vragen
Ik vandaag ook macro geschoten, zonder speciale macro voorzetlens, kreeg alleen de stamper niet scherp, maar de verstuivertjes (of hoe je die dingen noemt) wel dus. En als ik phostoshop bij de hand heb, komt er hopelijk een testcase van
[afbeelding]
Hmz... krijg m niet klikbaar, maar grotere versie is hier te vinden.
De dof is idd erg klein, en dan was dit meen ik F/9....jfeelders schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:57:
Mooi resultaat, maar wel met een erg kleine scherptezone.
Maar het komt door het volledig inzoomen. Als je wat meer terugzoomed dan is de dof ook meteen een stuk groter. Anyways ik ben klaar voor de lente/zomer.
Verwijderd
Mwoa, ik heb het wel geprobeerd, ook op grotere afstand, ik heb wel scherpe stampers op andere foto's, maar niet op deze manier, maar ik vond t ook veel te koud buitenjustawitte schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:51:
[...]
Stamper is waarschijnlijk niet scherp, omdat je er te dicht opzat. Als je iets meer afstand had genomen, dan kon de camera de stamper waarschijnlijk wel scherp krijgen.
(Ik had bosje amarillissen mee naar buitengenomen, beetje leukere achtergrond en mooier licht
Jij wel!De dof is idd erg klein, en dan was dit meen ik F/9....
Maar het komt door het volledig inzoomen. Als je wat meer terugzoomed dan is de dof ook meteen een stuk groter. Anyways ik ben klaar voor de lente/zomer.
Wel eens een macro foto geprobeerd te nemen van een toch nogal hele grote spin... niet online staan, hij was wel creepy, maar echt heel scherp helaas niet...
Verwijderd
Band: Opeth uit Zweden

Manual, diafragma op f 2.8, sluitertijd 1/40 en scherpstelling op S-AF no flash
Verwijderd
Stond je erg dichtbij het podium?
Op hoeveel ISO had je hem staan?
Als ik een gokje zou moeten doen qua ISO, dan denk ik 200
Dat ik ik eigenlijk ook wel weten.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:35:
Ik heb daarnet nog 2 foto's gemaakt. Niet echt geweldig, maar wil ze toch nog ff plaatsen. Tis verder nog best moeilijk om het scherpte gebied goed te krijgen.

De dof is zo klein opdat dit op full zoom is. Ik ga straks nog ff wat foto's in de tuin maken, zal ff kijken of ik dan op wat minder zoom kan fotograferen. Dan kun je ook wat foto's zien met meer dof.jfeelders schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:44:
Mooie foto's. Ondanks de kleine DOF wel een erg gave lens voor een relatief lage prijs. Die gaat op de verlanglijst!
En wat de prijs betreft: Die is echt perfect voor deze kwaliteit, n hij past op bijna alle camera's tussen 48 de 62 mm meen ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Justawitte op 02-01-2006 14:01 ]
Verwijderd
Ik had hem op 400 iso staan, eigenlijk altijd bij concerten. Dit is het maximum van de camera.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:35:
^^ wat een engerdsMaar wel nette foto's
Stond je erg dichtbij het podium?
Je kunt met de S5500 toch niet op RAW foto's maken? Gewoon jpeg. Of is het beter om hem op 200 iso te zetten?
En ik stond helemaal vooraan. Ik had een fotopas en ben gewoon naar voren gelopen. Ik heb niet voor niets een fotopas toch? hihi. En ik heb zeker een uur staan fotograferen, terwijl je meestal maar de eerste drie nummers mag fotograferen.
Hier wat van het voorprogramma Burst ook uit Zweden

En met photoshop doe ik alleen maar 1x sharpen erover heen en ik verklein ze wat, en werk wat met layers. Ik wil niet teveel aan een foto sleutelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 14:04 ]
Met de s5500 kun je echt wel op raw schieten. Dat kan je in het menu option -> set up -> en dan bij nummer 3 onderaan aanzetten. Het heet ccd-raw. En daar kun je namelijk nog veel meer qua nabewerking mee doen.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:00:
[...]
Ik had hem op 400 iso staan, eigenlijk altijd bij concerten. Dit is het maximum van de camera.
Je kunt met de S5500 toch niet op RAW foto's maken? Gewoon jpeg. Of is het beter om hem op 200 iso te zetten?
[ Voor 33% gewijzigd door Justawitte op 02-01-2006 14:16 ]
Super mooi hoor
[ Voor 5% gewijzigd door jorisdekloris op 02-01-2006 15:20 ]
Tierelier
Verwijderd
Nog even hier op terugkomend. Heb je zelf dit al uitgeprobeerd en wat zijn je ervaringen? Hoeveel foto's kun je maken met een 256 mb kaart? Ik heb zes geheugenkaarten 2 van 256 mb en vier van 128 mb.justawitte schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:03:
[...]
Met de s5500 kun je echt wel op raw schieten. Dat kan je in het menu option -> set up -> en dan bij nummer 3 onderaan aanzetten. Het heet ccd-raw. En daar kun je namelijk nog veel meer qua nabewerking mee doen.
Een raw foto is ongeveer 8 mb. Dus je kaart is snel vol. Maar je kan met raw namelijk een stuk meer corrigeren dan bij een jpg foto. Kijk hier ook eens Raw. Wat is het voordeel.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:06:
[...]
Nog even hier op terugkomend. Heb je zelf dit al uitgeprobeerd en wat zijn je ervaringen? Hoeveel foto's kun je maken met een 256 mb kaart? Ik heb zes geheugenkaarten 2 van 256 mb en vier van 128 mb.
Ik vind het grote voordeel van raw dat je de witbalans achteraf kan regelen, en dat je de shadow/brightness etc heel mooi kan aanpassen. Probeer het gewoon eens met huis foto's.
Mensen ervaring met sterrenkijkers?

Foto genomen op 700 m van de klok, met sterrekijker,wel zonder tussenring ofzo... dus niet 100%
Was ook geen zonlicht, tragen sluitertijd dus...

Hier zou uw advertentie kunnen staan
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar als je voor elke paar foto's een show- of testcase moet aanmaken schiet het niet echt op. En als je een apart s5500 foto topic gaat maken, krijg je daar ook weer commentaar tussendoor, en zou je het net zo goed in dit topic kunnen laten zitten. Overigens vind ik het wel leuk om door een topic heen te scrollen en niet alleen maar lappen tekst te zien, maar ook wat foto's.
[ Voor 23% gewijzigd door Justawitte op 16-01-2006 22:20 ]
Tierelier
Dat is niet echt nuttig, aangezien dat zo afhangt van de situatie waarin je zit, het ene licht is 't andere niet..JorisdeKloris schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:36:
Als je nou eens de exif info erbij zet, kunnen wij er wat van leren
|>
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Hierom is het gewoon handig als iedereen de exif info erbij zet. Reken maar dat je er wat van leert.S913 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:32:
* S913 wordt een beetje depri als hij ziet wat voor foto's je met de S5500 kan maken ... en dat het hem maar niet wil lukken![]()
Tierelier
Verwijderd
Concert foto's maken is ook niet echt te doen met een compact. Dat vereist al snel een hoge iso en een zeer lichtsterke lens.Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 20:19:
Nou ja ben er wel achter gekomen dat ik er toch niet zulke goede concert foto's mee kan maken en ga sparen voor de nikon D70. Dus ga deze verkopen als ik zo rond de 700 euro heb.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
De S5500 is trouwens ook meer dan geschikt voor concerten. 2 van bovenstaande foto's zijn met full zoom genomen. Hoge iso is nergens voor nodig, 200 volstaat prima.
Dat de lens van deze camera zeer goed is bewijst de S3500. Die heeft amper manual controls maar schiet desondanks ook prachtige foto's dankzij hetzelfde stukje glas en ccd:

Gewoon veel oefenen. Kan wel een paar tips geven als je wilt...
[ Voor 10% gewijzigd door pvdplanet op 19-01-2006 00:03 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
4F
iso 200
EV +1/3
WB auto of gloeilamp
AF mode center
Average photometry [ ]
Flash 0
-Bij het fotograferen van mensen (portret): S-Mode 1/6 - 1/10sec geforceerde flash (bliksempje)
-Bij het fotografen van DJ's/artiesten op afstand: S-Mode 1/10 - 1/15sec zonder flits
-Bij het fotograferen van lampen/lasers: S-Mode 1/2.5 - 1/4
Dit garandeert echter geen perfecte foto. Elke club is anders, elke belichting is anders. Door de standaardwaarden aan te houden kun je spelen met flits en/of sluitertijd. Alles tussen de 1/2.5 en 1/20 sec is bruikbaar. De S5500 (en wat betreft elke Fuji) is uitemate geschikt voor concerten e.d. Als het hier niet mee lukt dan gaat het met een andere camera (DSLR) echt niet beter
[ Voor 9% gewijzigd door pvdplanet op 23-01-2006 20:16 ]
Ik denk dat ik eens een goed boek ga kopen en deze zomer wat ga oefenen
Standaard foto is genomen op 4M Fine, direct uit de camera
Vervolgens een RAW genomen op dezelfde omstandigheden (zelfde kunstlicht, positie en deze onbewerkt op een aantal manieren opgeslagen)
1x 4MP RAW opgeslagen als 4MP jpg (hoogste kwaliteit)
1x 4MP RAW opgeslagen als 12MP jpg (hoogste kwaliteit)
1x 4MP RAW opgeslagen als 4 MP tiff (geen compressie)
ik vind de verschillen in scherpte etc toch best groot... Overigens wijt ik het lichte kleurverschil toe aan de witbalans instelling, maar vooral de scherpte langs de randen scheelt veel.

Ziet er (detail) behoorljk goed uit vind ik. Ik was benieuwd of dat er slecht of goed uit zou zien, en of dat erg te zien was, dat interpoleren.
btw, phono.nl , die website heeft een ex collega van me designed (D. de Graaf)
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Verwijderd
Ik overweeg ook om van mijn vakantiegeld een instap digitale spiegelreflex te kopen. Maar dan toch mijn S5500 als reserve camera te houden.
De dagwaarde zakt zo erg dat je er niet veel meer voor terug krijgt denk ik.
Eerst wilde ik de Fuji S9500 gaan aanschaffen, maar nu overweeg ik toch die spiegelreflex.
Of het wordt de Nikon D50 of de Olympus E300, die heb ik beide al gespot voor net onder de 600 euro.
Verwijderd
Zit dus te denken om de FUJI FinePix S5600.
Maar nu heb ik de volgende vraagjes:
Kun je hier ook een ander objectief opzetten, want dat is voor mij niet helemaal duidelijk.
En zijn er ook versies met een accu of alleen 4x AA batterijen?
Alvast bedankt
let op dat de S5600 dus geen spiegelreflex is! (hoewel het resultaat wel erg dicht in de buurt komtVerwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 08:27:
Ook ik ben van plan om dan eindelijk mijn eerste spiegelreflex camera te kopen.
Zit dus te denken om de FUJI FinePix S5600.
Maar nu heb ik de volgende vraagjes:
Kun je hier ook een ander objectief opzetten, want dat is voor mij niet helemaal duidelijk.
En zijn er ook versies met een accu of alleen 4x AA batterijen?
Alvast bedankt