Fuji Finepix S5500 - Deel 2

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 5.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:35

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/FG/cams/S5500.jpg

Quickspecs:
[list]• 1/2.7 inch Type CCD
• 4.2 million pixels total
• 4.0 million effective pixels
• Maximale resolutie 2272x1704
• 640x480 (30 fps) filmpjes
• CCD-RAW/JPEG (EXIF 2.2) (JPEG, normal, fine)
• 37-370mm equiv. (10x zoom)
• ISO 64/100/200/400/auto
• 1/4 - 1/2000 sec auto
• 15 - 1/2000 sec manual
• 1/3 EV steps (10 steps)
• At wide: F2.8 / F8.0
• At tele: F2.8 / F9.0
• 64-zone TTL metering-multi
• Pop-up flash/anti rode ogen
• XD memory kaartjes
• 1.5" TFT LCD
• Aluminium/plastic behuizing
• Ongeveer 337 gr.

Linkjes:
[list]• DPreview
Test foto's, en test met vergelijkbare camera's
Steve's REVIEW

Oudere delen:

Deel 1 - De nieuwe Fuji Finepix S serie

[ Voor 91% gewijzigd door Zoefff op 25-08-2005 21:29 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:35

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Aangezien ik de topicstart niet meer kan editten; hieronder nog een aantal links naar andere topic's over de S-serie:

S5600: Fujifilm FinePix S5600
S8500: Fuji FinePix S9000/9500

We grappig overigens, het oude topic stond al de hele avond over de 1000 posts, en niemand maakt een nieuw topic aan. En dan opeens komen ik en zoefff beide tegelijk op het idee om dan maar een nieuwe aan te maken :+.

[ Voor 186% gewijzigd door Ibex op 25-08-2005 21:30 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waarom kopieer je niet gewoon de topic start van het vorige topic en dan update je die.

Edit: Bij mij doet het plaatje het alleen niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Justawitte op 25-08-2005 21:26 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13

Zoefff

❤ 

Ik was op hetzelfde moment als jij bezig met het maken van een nieuw topic, dus heb mijn post even in de topicstart gezet omdat de vorige hopeloos verouderd was. Voor de S5600 is al een ander topic, Fujifilm FinePix S5600 :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 20:39
Er staat niet boven dat het de S5500 betreft, dus dat is gissen ;).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

hmm wat vinden jullie hiervan;
Ik krijg zondag van mn vriend en ouders de S5500 voor mn verjaardag. Ik had m vorige week dus bij NoRRoD besteld in Enschede (studeerplaats) maar zit nu bij mn ouders en mn vriend heeft dus vandaag mn camera opgehaald (en betaald ;) ).

Dus wat doet mn vriend; heeft aan mij mn 256 mb xd kaartje gevraagd en mn 4 goede batterijen om met die camera te gaan spelen.... grrrrr
het is mijn camera en mijn cadeautje... maar nu heeft mn vriend m al uitgepakt :'(

het nieuwe is er dus af... maar goed, als ik hem was zou ik het ook niet kunnen laten, tenzij het idd een cadeautje was en ik het leuk vind dat hij dat uitpakt... maar jah... dat feestje gaat dus niet door... :/

edit:
ja tis een beetje mn eigen schuld... maar wat zouden jullie in deze situatie doen dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 22:15 ]

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:14:
hmm wat vinden jullie hiervan;
Ik krijg zondag van mn vriend en ouders de S5500 voor mn verjaardag. Ik had m vorige week dus bij NoRRoD besteld in Enschede (studeerplaats) maar zit nu bij mn ouders en mn vriend heeft dus vandaag mn camera opgehaald (en betaald ;) ).

Dus wat doet mn vriend; heeft aan mij mn 256 mb xd kaartje gevraagd en mn 4 goede batterijen om met die camera te gaan spelen.... grrrrr
het is mijn camera en mijn cadeautje... maar nu heeft mn vriend m al uitgepakt :'(

het nieuwe is er dus af... maar goed, als ik hem was zou ik het ook niet kunnen laten, tenzij het idd een cadeautje was en ik het leuk vind dat hij dat uitpakt... maar jah... dat feestje gaat dus niet door... :/

edit:
ja tis een beetje mn eigen schuld... maar wat zouden jullie in deze situatie doen dan?
Wil je nu ook relatietips in dit topic? :?

Persoonlijk zou ik best wel pissed zijn als iemand alvast met mn verjaardagscadeautje ging spelen maarja, je hebt zelf het geheugenkaartje en de batterijen meegegeven.

Verwijderd

ZAMoRANo schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:20:
[...]
Wil je nu ook relatietips in dit topic? :?

Persoonlijk zou ik best wel pissed zijn als iemand alvast met mn verjaardagscadeautje ging spelen maarja, je hebt zelf het geheugenkaartje en de batterijen meegegeven.
hehe ;) Nee, dat weer niet. Maar misschien tips om het mijn nieuwe cam te laten zijn? (en niet die van hem ;) )

Naja... wat het ook is... ben een beetje bang dat hij nu ook die camera wil... :/

Net zoiets; het is dat ik mijn huisgenoot op de S5500 heb gewezen, dus heeft hij m 6 weken geleden ook aangeschaft :| en nu ben ik dus ook een na-apert...

nog tips dat ik echt betere foto's maak met de S5500 dat de twee die voor me met dat ding hebben gespeeld? 1 voordeel tov mijn huisgenoot is dat hij dit topic nog niet kent ;) dus... zit er 1 foefje op die cam waar je echt extreem gave foto's mee maakt die als je een beginner bent, niet zou achter komen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 22:26 ]

• ThunderNet
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

De cam weer laten inpakken? :P en z'n kwijl eraf vegen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 25-08-2005 22:25 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Justawitte
  • Niet online
ThunderNet schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:25:
De cam weer laten inpakken? :P en z'n kwijl eraf vegen? :+
:D :D
zit er 1 foefje op die cam waar je echt extreem gave foto's mee maakt die als je een beginner bent, niet zou achter komen?
Vertel, die ken ik namelijk niet?

Verwijderd

justawitte schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:33:
[...]
:D :D
[...]
Vertel, die ken ik namelijk niet?
en... hap :+
Ik dacht dat je al een bijna doorgewinterde S5500 was :+
Naja, het model is ook pas een jaar oud...
Maar goed, ik ben wel benieuwd. Zit er echt een hele instelling op die je niet zo snel zou gebruiken maar wel super foto's mee zou kunnen maken?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:36:
[...]

en... hap :+
Ik dacht dat je al een bijna doorgewinterde S5500 was :+
Naja, het model is ook pas een jaar oud...
Maar goed, ik ben wel benieuwd. Zit er echt een hele instelling op die je niet zo snel zou gebruiken maar wel super foto's mee zou kunnen maken?
uhm...... nope :P Het spijt me zeer, maar dat staat er niet op :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Zamorano
  • Niet online
Fotografen maken goede foto's, niet camera's. ;)

Kijk gewoon eens hier rond wat een foto goed maakt en probeer daar iets mee te doen.
Als er een magische "goede foto instelling" was geweest dan had je het vast wel ergens gelezen.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ZAMoRANo schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:39:

Kijk gewoon eens hier rond wat een foto goed maakt en probeer daar iets mee te doen.
Als er een magische "goede foto instelling" was geweest dan had je het vast wel ergens gelezen.
Nee, het is de camera :P laat haar nou nog even in die waas :+

maar goed,
zover ik weet zijn er niet van dat soort functies, ik heb ze iig nooit gevonden.
Die superfoto's zou je dan toch echt met een stukje nabewerking moeten doen (ook als je lui bent :+)

[ Voor 22% gewijzigd door ThunderNet op 25-08-2005 22:41 ]

• Jaap-Jan
Actualiteit:
in Hoogeveen hagelt het en het bliksemt:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/hagel-t.jpg

ff de kwaliteit van het AF- assistlampje en de flits demonstreren :P.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Handleidingenrequests zijn niet toegestaan in FG: zie de Policy bovenaan dit subforum.

[ Voor 77% gewijzigd door Remy op 26-08-2005 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:51
Japie_17 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:48:
Actualiteit:
in Hoogeveen hagelt het en het bliksemt:
[afbeelding]

ff de kwaliteit van het AF- assistlampje en de flits demonstreren :P.
Hoe licht was het daar? In Utrecht heeft het niet gehageld, maar was het wel Pikkedonker. dat assist lampje is dat groene dingetje toch?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Wie weet waar deze camera nog te krijgen is? Bij alle (web)winkels waar ik gekeken heb is hij niet meer op voorraad/in het assortiment... :/

[ Voor 3% gewijzigd door TlighT op 26-08-2005 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
JorisdeKloris schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 07:57:
[...]

Hoe licht was het daar? In Utrecht heeft het niet gehageld, maar was het wel Pikkedonker. dat assist lampje is dat groene dingetje toch?
Er hing een lamp, maar die wierp nauwelijks licht daar. Ik heb op de gok een plaatje gemaakt, want ik kon zelf nauwelijks de hagel zien liggen. Ook het schermpje was helemaal zwart en de LCD brightness knop helpt geen zier |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Japie_17 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:50:
[...]

Er hing een lamp, maar die wierp nauwelijks licht daar. Ik heb op de gok een plaatje gemaakt, want ik kon zelf nauwelijks de hagel zien liggen. Ook het schermpje was helemaal zwart en de LCD brightness knop helpt geen zier |:(.
De brightness knop is ook alleen voor hele fel belichte plaatsen :P

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZAMoRANo schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:39:

jaaaaa ik heb ook dat topic wel gelezen :P (en ben gewend geraakt aan mn compact cameraatje waar ik ook mooie foto's mee schoot ;) )

Laat ik het dan anders plaatsen; wat is jullie favo standje van de cam? :+
(instellingen dus waar je de meest gaafste foto's mee hebt geschoten)
Daar vraag ik tips voor ;)
TlighT schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:25:
Wie weet waar deze camera nog te krijgen is? Bij alle (web)winkels waar ik gekeken heb is hij niet meer op voorraad/in het assortiment... :/
Media Markt in Enschede... als je er zin in hebt 296 euro voor een zogenaamd Nederlands model te betalen met 1 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Hoe krijg je die camera in hemelsnaam op de infinity mode qua zoomen :? Dat werkt dus echt niet op deze camera. Ik was namelijk gister avond onweer aan 't fotograferen en dat ging eigenlijk best wel goed met de camera. De cam stond op de modus dat je de laatste 3 foto's bewaard. Dus als er dan een flits komt en je laat de sluiter knop los heb je altijd raak, als hij natuurlijk wel in beeld is langs geweest.

Maar als ik nu naar de pics op de pc kijk is alles onscherp. Niet door beweging oid, want de cam stond op een statief, maar echt alles is niet scherp, gewoon echt bagger onscherp. Terwijl ik de cam met de handmatige focus op de max heb scherpgestelt. :? Het maakt ook niet uit in welke modus je scherpstelt, of het nu av/m/landschap is, foto's zijn even slecht qua scherpte. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:15:
Laat ik het dan anders plaatsen; wat is jullie favo standje van de cam? :+
Ja... favo standje... Ik heb er wel een paar, maar dat heeft weinig met de s5500 te maken... :o
Maar ik heb meestal de programmakeuze op P staan.
Dit is eigenlijk net als de AUTO mode, maar heb je bijna alle opties "onder controle". Je kunt al dan niet flitsen, je kunt belichtingsinstellingen veranderen (grotere diafragma of kleinere sluitertijd bijvoorbeeld en de camera gaat alle "passende" instellingen af binnen het bereik met de gemete lichtmeting) Iso aanpassen, flits sterkte aanpassen, en nog veel meer.... maar het "mooie" is dat de camera zich onder de stand P vrijwel exact zo gedraagd als onder AUTO.

Verder gebruik ik vaak de diafragma keuze of sluitertijdkeuze en de manual bediening...
AUTO, en de voorgeprogrmeerde instellingen gebruyik ik nauwelijks tot nooit...
justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:48:
Terwijl ik de cam met de handmatige focus op de max heb scherpgestelt. :? Het maakt ook niet uit in welke modus je scherpstelt, of het nu av/m/landschap is, foto's zijn even slecht qua scherpte. :/
Dat is raar.... ik heb zelf de manual focus nog niet gebruik icm oneindig. Wel heb ik vaker de auto-focus laten focussen op iets "ver weg" en daarna de manual focus aan gezet en zo laten staan...
(dit is eigenlijk de enige manier hoe ik de manual focus gebruik, ik vind het zelf stellen met de knopjes erg irritant en vooral langzaam... Dus meestal stel ik scherp op iets dat even ver als het te fotograferen object staat, zet de cam dan op manual focus en fotografeer dan het object. Dit doe ik als de lichtomstandigheden wat minder worden en dus wanneer de AF gek gaat doen, of wanneer het een object betreft waar de AF het sowieso al moeilijk mee heeft. )

Misschien heeft jou camera (of misschien wel alle s5500's) de eigenschap de lens "te ver" te kunnen scherpstellen.... zodat helemaal niets meer scherp is... Ik zal dat vanavond eens testen op mijn cam...

[ Voor 15% gewijzigd door Ejorne op 26-08-2005 13:31 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Ejorne schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:26:
[...]
Dat is raar.... ik heb zelf de manual focus nog niet gebruik icm oneindig. Wel heb ik vaker de auto-focus laten focussen op iets "ver weg" en daarna de manual focus aan gezet en zo laten staan...

Misschien heeft jou camera (of misschien wel alle s5500's) de eigenschap de lens "te ver" te kunnen scherpstellen.... zodat helemaal niets meer scherp is... Ik zal dat vanavond eens testen op mijn cam...
Graag, ik krijg het dus niet voor elkaar, om bijvoorbeeld in het donker dus de bliksem scherp te krijgen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/4175/bliksem17br.jpg

Ik had nog een foto die ietsje beter was
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/1984/bliksem17cs.jpg
Deze is al een stuk scherper, maar op volle grootte nog niet zo scherp als mij A60 op infinity.
(dit is eigenlijk de enige manier hoe ik de manual focus gebruik, ik vind het zelf stellen met de knopjes erg irritant en vooral langzaam... Dus meestal stel ik scherp op iets dat even ver als het te fotograferen object staat, zet de cam dan op manual focus en fotografeer dan het object. Dit doe ik als de lichtomstandigheden wat minder worden en dus wanneer de AF gek gaat doen, of wanneer het een object betreft waar de AF het sowieso al moeilijk mee heeft. )
Dat doe ik ook als het overdag is, dan stelt de AF ook nog scherp op genoeg dingen, maar 's nachts dan doet de AF niks, ja op de maan maar die zien je meestal niet bij onweer ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Justawitte op 26-08-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:30:
[...]

Graag, ik krijg het dus niet voor elkaar, om bijvoorbeeld in het donker dus de bliksem scherp te krijgen.

Voorbeeld:
[afbeelding]

Ik had nog een foto die ietsje beter was
[afbeelding]
Deze is al een stuk scherper, maar op volle grootte nog niet zo scherp als mij A60 op infinity.

[...]

Dat doe ik ook als het overdag is, dan stelt de AF ook nog scherp op genoeg dingen, maar 's nachts dan doet de AF niks, ja op de maan maar die zien je meestal niet bij onweer ;)
Die tweede vind ik heel vet! Wat een sfeer zeg!

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:30:
[...]

Maar zijn beide foto's bemaakt met dezelfde instelling of heb je tussendoor toch nog de focus aangepast?

Want als dit op manual focus is en tussendoor geen veranderingen hebt aangebracht, dan is er iets niet helemaal goed lijkt me...

Maar kan het geen bewegingsonscherpte zijn? Je zegt dat je op statief werkt, maar je hebt geen gebruik gemaakt van de 2-seconde auto-ontspanner. Je kunt dus nog wel met bewegingsonscherpte te maken hebben door het indrukken van de ontspanner.... (maar aan de andere kant ook weer niet natuurlijk omdat je de onstpanner continu ingedrukt houdt totdat de flits is geweest)...

Misschien dat je je rot schrok van de flits er daardoor toch met je vinger de camera met statief enal bewoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Ejorne schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:51:
[...]
Maar zijn beide foto's bemaakt met dezelfde instelling of heb je tussendoor toch nog de focus aangepast?

Want als dit op manual focus is en tussendoor geen veranderingen hebt aangebracht, dan is er iets niet helemaal goed lijkt me...

Maar kan het geen bewegingsonscherpte zijn? Je zegt dat je op statief werkt, maar je hebt geen gebruik gemaakt van de 2-seconde auto-ontspanner. Je kunt dus nog wel met bewegingsonscherpte te maken hebben door het indrukken van de ontspanner.... (maar aan de andere kant ook weer niet natuurlijk omdat je de onstpanner continu ingedrukt houdt totdat de flits is geweest)...

Misschien dat je je rot schrok van de flits er daardoor toch met je vinger de camera met statief enal bewoog
Nee de focus heb ik tussen hoor velen malen moeten aanpassen. Als je namelijk gaat kijken naar de foto's in de play stand, of je wilt ze weggooien, dan moet je weer opnieuw focussen. En bewegings onscherpte zou in theorie kunnen, maar ik heb vorige week wat nacht foto's gemaakt en daar had ik 't zelfde probleem. Dat alles dus weer niet goed scherp was. En daar weet ik voor de volle 100% dat het niet aan bewegings onscherpte lag.

@JorisdeKloris
De sfeer vond ik idd ook mooi, ik heb nog net zo'n foto, maar dan zonder bliksem erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jammer zeg, maar toch mooie sfeer foto's moet ik zeggen justawitte ;)

Het kan uiteindelijk toch een kleine bewegingsonscherpte zijn; als jij je camera los laat / je ontspan knopje loslaat, dan beweegt je cam toch altijd nog wel een heel klein beetje. Ik heb van mijn zus eens de tip gehad als je in het donker scherpe foto's wil maken, dat je dan de zelf ontspanner knop moet gebruiken. Helaas gaat dat dus bij onweer een beetje moeilijk :/

Daarnaast lijkt het wel of de foto's een soort van 'overbelicht' zijn... je ziet de flits niet scherp en eigenlijk een heleboel licht daarom heen te veel. Te lange sluitertijd misschien? Krijg je ook meer bewegingsonscherpte van lijkt me...

Als er weer onweer is,zal ik es kijken wat er allemaal voor leuke instellingen op die cam :)
Met oud en nieuw had ik al met mn Olympus ontdekt dat je zo'n kort mogelijke sluiterstijd moet hebben voor het mooiste resultaat... naja, dat kan ik daar dus niet op instellen, maar had een beetje geklierd met de witbalans en exposure :) Dat ook wel eens gedaan met een knapperend houtvuurtje, krijg je wel gave effecten van (vooral als je je cam dan op 'tl' licht zet :) )
justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:12:
[...]
Nee de focus heb ik tussen hoor velen malen moeten aanpassen. Als je namelijk gaat kijken naar de foto's in de play stand, of je wilt ze weggooien, dan moet je weer opnieuw focussen. En bewegings onscherpte zou in theorie kunnen, maar ik heb vorige week wat nacht foto's gemaakt en daar had ik 't zelfde probleem. Dat alles dus weer niet goed scherp was. En daar weet ik voor de volle 100% dat het niet aan bewegings onscherpte lag.
Nachtfoto's -> Zelfontspanner knop ;)
Als je dan je camera los laat heb je dus geen bewegingen meer als het diafragma opengaat ;)
Werkte bij mn olympus fantastisch toen ik probeerde foto's te nemen van een maan :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Waarom denkt iedereen meteen aan bewegings onscherpte. Ik heb weet ik hoeveel foto's genomen met m'n A60 in de nacht en die hadden nooit last van bewegings onscherpte idd door het statief en de 2 seconde zelf ontspanner. Zelfs bliksem op de foto genomen met dat ding. Op manual focus en dan infinity, 15 seconde sluitertijd werkte perfect.

De F5500 focused in mijn ogen gewoon bagger in het donker. Herstel hij focused gewoon niet. Je ziet in het pikkedonker helemaal geen pijltje oid. Als je dan je oor naast de lens luistert hoor je hem heel kort tikken en dat is 't.

Voorbeeld van de maximum focus en minimum focus op de manualfocus.

Minimaal:
Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/9713/focusmin5ua.th.jpg

Maximaal:
Afbeeldingslocatie: http://img398.imageshack.us/img398/6227/focusmax6nu.th.jpg

Deze keer allemaal klikbaar om ze in het groot te zien.

Misschien van 't weekend de camera eens in het donker opnieuw testen. Want het zou toch wel moeten kunnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:45:
Waarom denkt iedereen meteen aan bewegings onscherpte. Ik heb weet ik hoeveel foto's genomen met m'n A60 in de nacht en die hadden nooit last van bewegings onscherpte idd door het statief en de 2 seconde zelf ontspanner. Zelfs bliksem op de foto genomen met dat ding. Op manual focus en dan infinity, 15 seconde sluitertijd werkte perfect.

De F5500 focused in mijn ogen gewoon bagger in het donker. Herstel hij focused gewoon niet. Je ziet in het pikkedonker helemaal geen pijltje oid. Als je dan je oor naast de lens luistert hoor je hem heel kort tikken en dat is 't.

Voorbeeld van de maximum focus en minimum focus op de manualfocus.

Minimaal:
[afbeelding]

Maximaal:
[afbeelding]

Deze keer allemaal klikbaar om ze in het groot te zien.

Misschien van 't weekend de camera eens in het donker opnieuw testen. Want het zou toch wel moeten kunnen :?
Waarschijnlijk mist de S5500 een beeldstabilisator die de A60 wel heeft en de nieuwe S5600 die stabilisator weer wel..

Uiteindelijk moet het dan dus lukken met een stevige ondergrond en goede zelfontspanner om 's nachts scherpe foto's te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
De a60 heeft geen stabilisator, en als ik nacht foto's neem gebruik ik statief + zelfontspanner. Dus bewegings onscherpte kan dan niet voorkomen.

En nachtfoto's zouden wel scherp moeten kunnen worden mits de cam scherpstelt 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:15:
en de nieuwe S5600 die stabilisator weer wel..
Volgens mij beschikt de 5600 ook niet over een IS.
ik mis die IS dan ook helemaal niet. Ik heb op mijn videocamera ook IS, deze heb ik dan ook nooit aanstaan. Zo onnatuurlijk om het beeld te zien stilstaan terwijl je toch iets je hand beweegt... Ik vraag me af hoe een optische IS werkt, maar een digitale IS is mij niet weggelegd. Geef mij maar een statief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/poes1.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/poes2.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/poes3.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/poes4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog 2.

1
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/jantje1.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/jantje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
Ik wil toch nog even terugkomen op dat focus verhaal.
Er is veel gedoe over dat 'ie niet focust in het donker...
LOGISCH
Zelfs een dure dslr heeft er "last" van.
By the way, als er kleine donkere ruimtes zijn helpt de AF-assist lamp wel degelijk!
Als je dus s 'nachts buiten wilt fotograferen heeft die AF-assist natuurlijk geen nut.
Zet 'm dan dus op handmatig infinity...problem solved 8)

[ Voor 45% gewijzigd door Nielsracing op 26-08-2005 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Nielsracing schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 20:57:
Ik wil toch nog even terugkomen op dat focus verhaal.
Er is veel gedoe over dat 'ie niet focust in het donker...
LOGISCH
Zelfs een dure dslr heeft er "last" van.
By the way, als er kleine donkere ruimtes zijn helpt de AF-assist lamp wel degelijk!
Als je dus s 'nachts buiten wilt fotograferen heeft die AF-assist natuurlijk geen nut.
Zet 'm dan dus op handmatig infinity...problem solved 8)
Ik snap dat die cam dan niet focussed, maar handmatig op infinity zetten lukt dus niet.
Maargoed ik hou er maar over op. Ik ga van het weekend eens experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
justawitte schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:06:
[...]

Ik snap dat die cam dan niet focussed, maar handmatig op infinity zetten lukt dus niet.
Maargoed ik hou er maar over op. Ik ga van het weekend eens experimenteren.
Wat is er mis met de voorbeeldfoto een paar posts terug? :)
Je hebt de focus op maximaal gezet en de foto is mijns inziens aardig gelukt toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Maar ze zijn niet scherp in mijn ogen. Vooral de bliksem foto's niet. Het lijkt wel of de camera geen infinity mode heeft. Als je namelijk de maan wilt fotograferen en je zet de MF op z'n verste stand dan is de maan niet scherp, dan moet je een stukje terug focussen. Verder zal er vast wel een truscje bestaan oid. Zoiets van op de max en dan een klein beetje terug oid. Maar nu genoeg over de MF. Zonde om een hele pagina alleen maar daar over te zeuren ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Justawitte op 27-08-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsracing schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:59:
[...]

Wat is er mis met de voorbeeldfoto een paar posts terug? :)
Je hebt de focus op maximaal gezet en de foto is mijns inziens aardig gelukt toch...
Ik was even aan het uitproberen, maar tis mn eerste cam met zoveel functies dus snap er nog erg weinig van! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruik dan eerst nog ff lekker de automatische stand :+
en als er dan iets mis is met je foto's ga je aanpassen. Je wordt vanzelf kritischer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer steeds het onderwerp scherp te krijgen en de achtergrond wazig, maar dat lukt niet altijd even goed.
Hoe doen jullie dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Als je een kleine dof (scherptediepte) wil krijgen moet je een zo groot mogelijk diafragma kiezen. Klein f getal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
klopt, en zoveel mogelijk inzoomen + zo dichtbij mogelijk staan.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt, en op welke stand moet ie dan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 20:55:
Oke bedankt, en op welke stand moet ie dan staan?
standje 'A' om het diafragma zo groot mogelijk te zetten (laag F-getal).

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke!
Ik ga het even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Let wel, bij een digicam is een DOF veel moeilijker te creeeren dan bij een dslr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeej! ik heb de digicam dus sinds zondag echt in handen! :D
Helaas nog geen tijd gehad om mooie plaatjes te schieten maar dat volgt zsm.

Maar goed... ik heb nu 1 jaar garantie, nu kan ik deze bij NoRRoD nog uitbreiden tot 3 jaar voor 59 euro.

Stukje uit het blaadje wat ik bij NoRRoD heb gekregen;
Het NoRRoD Garantie & Verzekeringsplan heeft een looptijd van 36 maanden en houdt in:

-dekking tegen technische defecten (verlengde garantie);
-dekking tegen van buiten komende onheilen, zoals vallen, stoten, vocht, e.d.;
-dekking tegen diefstal;
-dekking tegen verklaarbaar verlies;
-doorlopende transport- en verblijfsdekking over de gehele wereld;
-snelle en vakkundige reparatie, schade herstel of herlevering bij schade of een tchnisch defect;
-beperkt algemeen eigen risico van 10% van het schade bedrag met een minimum van 11,50 euro en een maximum van 45,- euro;
bij gedekte schade hoeft u in de meeste gevallen geen geld voor te schieten omdat reparatie, schadeherstel of herlevering in natura verloopt.
Ook;
Ook inboedel verzekeringen geven over het algemeen een te beperkte of zelfs helemaal geen dekking voor camera's. Bovendien is hierbij over het algemeen sprake van een hoog eigen risico. Tevens wordt bij schade in de praktijk de dagwaarde uitgekeerd.
Wat kan ik hiervan verwachten? Het blijft 59 euro meer van een camera die ik verwacht komende jaren nog zonder problemen te kunnen gebruiken en anders over 3 jaar een nieuwe aan te schaffen.
Zouden jullie deze verzekering afsluiten?

Ik moet er morgen over beslissen, want ik moest binnen uiterlijk 7 dagen na aankoop dat formulier insturen en de camera is dus vorige week donderdag gekocht...

Ow, NoRRoD werkt via Mahe Assurantiegroep B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-kick- iemand advies over de verzekering???

Het staat me ook een beetje tegen dat je tenminste 10% moet betalen van de reparatiekosten... terwijl ik al 59 euro heb betaald....
Maar mjah... dat is dan 'maar' 10% en transportkosten worden wel weer vergoed...
-kreun- wat te doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Woei je hebt je cam, koel :) Veel plezier ermee ;) Binnenkort eens afspreken in Gouda? :P
Zouden jullie deze verzekering afsluiten?
Hangt er vanaf :) Hoe ruig en 'publiek' je zal gaan fotograferen. Als je vrij zuinig op je spullen bent en weinig kans hebt in groot publiek dat het ding beschadigd raakt of gejat wordt, dan kan je het niet doen. Maar voor de extra zekerheid kan je het ook juist wel doen :) Het is geheel je eigen keus natuurlijk ;) Het verhaal van inboedelverzekeringen klopt, dus dat is wel weer in favor van een aparte cam-verzekering.

edit: nog feli met je verjaardag btw ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 31-08-2005 10:58 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:27:
Woei je hebt je cam, koel :) Veel plezier ermee ;) Binnenkort eens afspreken in Gouda? :P
[...]
Hangt er vanaf :) Hoe ruig en 'publiek' je zal gaan fotograferen. Als je vrij zuinig op je spullen bent en weinig kans hebt in groot publiek dat het ding beschadigd raakt of gejat wordt, dan kan je het niet doen. Maar voor de extra zekerheid kan je het ook juist wel doen :) Het is geheel je eigen keus natuurlijk ;) Het verhaal van inboedelverzekeringen klopt, dus dat is wel weer in favor van een aparte cam-verzekering.

edit: nog feli met je verjaardag btw ;)
thx ;) Ik kwam op mn geheugenkaartje nog een foto van het Stadhuis bij avond nog tegen :) Helaas niet helemaal zoals t hoort, maar had toen ook weer haast...

Maar goed... mijn geschiedenis met camera's is dat ik er altijd wel 1 sloop binnen de garantie... Mijn eerste compact camera (analoog) was de zoeker van kapot en de 2e digitaal had ik binnen 10 maanden dus gesloopt dat dat ding telkens vast liep. Maar dat waren een Nikon (analoog) en Olympus (digitaal).
Fuji hebben mn ouders en kennissen na de garantie problemen mee gehad... -dillemma- Garantie toch maar verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Garantie toch maar verlengen?
Tja, doe maar dan, als je al zoveel pech hebt gehad is dat mogelijk een indicatie voor de toekomst :X

LinkedIn
Instagram

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 19:07

Apoca

Array Technology Industry

Nou das weer lekker dan, Norrod kan de camera niet meer uitleveren ( dacht bel maar eens hoe en wat omdat ik maar niks hoorde ) en dus heb ik 2 weken voor jan met de korte achternaam zitten wachten.

Krijg mooi mijn geld retour maar ja nog geen camera. Ik ga eerst eens ff wachten tot ik mijn centjes binnen heb en dan kijken wat te doen. Denk dat ik het nieuwe model dan maar haal.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Verwijderd

Apoca schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:17:
Nou das weer lekker dan, Norrod kan de camera niet meer uitleveren ( dacht bel maar eens hoe en wat omdat ik maar niks hoorde ) en dus heb ik 2 weken voor jan met de korte achternaam zitten wachten.

Krijg mooi mijn geld retour maar ja nog geen camera. Ik ga eerst eens ff wachten tot ik mijn centjes binnen heb en dan kijken wat te doen. Denk dat ik het nieuwe model dan maar haal.
/me aait Apoca....

Balen voor je.... Bij de media markt hebben ze dus dacht ik nog wel die cam... maar dan heb je voor 80 euro meer over een maandje dus het nieuwe model... (zag ik in het andere topic)

Ik heb gister trouwens de verzekeringspapieren op de post gedaan :) Wel toch wel jammer dat NoRRoD dus een duitse versie had, maar haal de nederlandse handleiding wel van t internet... Wil nu wel eens precies weten wat voor fancy dingen dat ding allemaal heeft...

Huisgenoot had wel een fancy functie gevonden (hij heeft de zelfde cam);
Scherp stellen op een onderwerp, dan dat knopje linksboven op op 'lock' zetten en dan blijft de cam dus scherp gesteld op het ene onderwerp en kan je er allemaal andere dingen voor zetten die dan niet scherp worden :)

Kenden jullie waarschijnlijk al dat truqje, maar goed, ik moet t nog maar eens uitproberen...
Ik heb in Enschede nooit zo veel foto inspiratie eigenlijk... behalve dat ik onze antieke wasmachine nog een keertje op de kiek wil zetten...

• Nielsracing
Niet lullen, maar foto's plaatsen O-)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
Afbeeldingslocatie: http://www.luua.net/news/29082005/bliksem.jpg

Zoiets lukt volgens mij ook maar 1 keer, ...best wel beetje trots... 8)

Ideaal, die functie waarin hij foto's bleeft nemen en alleen de laatste 3 opslaat. Wachten op de flits, meteen loslaten, en hopen dat hij er tussen zit... Na 70 foto's was dat het geval!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 07:33

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Mooi gedaan! Toch ook maar eens gaan proberen. Die software-trucjes heb ik tot nu toe nog niet echt gebruikt...

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:10:
[...]

/me aait Apoca....

Ik heb gister trouwens de verzekeringspapieren op de post gedaan :) Wel toch wel jammer dat NoRRoD dus een duitse versie had, maar haal de nederlandse handleiding wel van t internet... Wil nu wel eens precies weten wat voor fancy dingen dat ding allemaal heeft...
Ik heb ook een Duitse versie, maar er zat wel een Engelstalige handleiding bij. Zit die er bij jou niet bij?
Koen Rotteveel schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:30:
[...]

[afbeelding]

Ideaal, die functie waarin hij foto's bleeft nemen en alleen de laatste 3 opslaat. Wachten op de flits, meteen loslaten, en hopen dat hij er tussen zit... Na 70 foto's was dat het geval!
Wow, erg gaaf plaatje, knap hoor _/-\o_.

[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-09-2005 16:52 ]

• Justawitte
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Vette foto, wat was je sluitertijd en diafragma?

• Nielsracing
[...]

[afbeelding]

SOW! Die is ff mooi gelukt!
Mijn complimenten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto hoor! En nu maar wachten op omweer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
justawitte schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:29:
[...]

Vette foto, wat was je sluitertijd en diafragma?
f2.9, 1/75, iso64. 'kheb het contrast in Photoshop nog iets dramatischer gemaakt en even NeatImage gedraait, toch redelijk wat ruis ondanks de lage ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Ik heb het apparaat ook net in huis ( 6 dagen) en een paar pics gemaakt. Ik moet zeggen dat de M -stand moeilijker is dan dat ik verwacht had :o
Ik heb hier een paar pics neergezet. let niet op de compositie ;)

Ik moet er nog heel veel mee oefenen. de meeste zijn gemaakt met 10x zoom, en dan wordt het toch best ingewikkeld op dat ding stil te houden.

Weet iemand mischien een pagina met foto's die goed laten zien wat de camera kan? Macro's heb ik n beetje moeite mee. Verder fijn speeltje :)

edit: Ow ja meer pics:

fuji s5500
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65737/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65736/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65735/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65734/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65733/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65732/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65731/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65730/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65729/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65728/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65727/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65726/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65725/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65724/thumb.jpg

Hier dus met exif (Jalbum upload)

[ Voor 69% gewijzigd door bratos op 02-09-2005 23:08 ]

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben weer bij mn ouders, iets meer foto ideeen en de eerste foto waarvan ik zeg zo van 'jeuh!'
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/kikkertje.JPG

Enige wat ik hier aan heb bewerkt is dat ik m heb gecropt in paint... :D
bratos schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:09:
Ik heb het apparaat ook net in huis ( 6 dagen) en een paar pics gemaakt. Ik moet zeggen dat de M -stand moeilijker is dan dat ik verwacht had :o
Ik heb hier een paar pics neergezet. let niet op de compositie ;)

Ik moet er nog heel veel mee oefenen. de meeste zijn gemaakt met 10x zoom, en dan wordt het toch best ingewikkeld op dat ding stil te houden.

Weet iemand mischien een pagina met foto's die goed laten zien wat de camera kan? Macro's heb ik n beetje moeite mee. Verder fijn speeltje :)
Ik ken het helemaal! Ben zelfs nu de duitse handleiding aan het doornemen! (De Engelse kon ik niet vinden... volgens mij heeft mn vriend die zoek gemaakt! :o )

Wat ik doe na bijna een week bezit;
probeer het op de automatische modus... lukt dat niet zoals ik wil... probeer ik het op een van die andere standen en dan een beetje spelen met de instellingen.

Macro's is het vooral op macro stand zetten, klieren met de instellingen en wachten tot ie scherp is :)

Weet alleen niet of ik nou met die kikker ook op macro stand had staan (ik dacht t wel).

Ik wil meeeeeeeeeer!!!!!! (kan niet wachten tot de herfst, fotogenieke tijd altijd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net wakker en kan niet meer slapen. Dus hier maar belandt.
Ik was vorige week bij mijn zusje in Spijkenisse. Haar tuin grenst aan een sloot en op een weiland. Iedere dag komen er heel veel ganzen langs en ik had mijn camera bij me omdat ik ook werd gevraagd om mijn neefje's verjaardag te fotograferen. Hier later een mooie portret foto van.

Maar deze wil ik jullie ook niet onthouden!

Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b31/Stratovana/ganzen0007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Wanneer maak je de mooiste foto's? Op zondagochtend! Gisterochtend dus een rondje door Den Haag gefietst en goed om me heen gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65923/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65924/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65925/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65926/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65927/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65928/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65929/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65930/thumb.jpg

Fotospecs staan in de EXIF van elke foto. Heerlijke camera toch, die S5500! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 04:52:
Ik ben net wakker en kan niet meer slapen. Dus hier maar belandt.
Ik was vorige week bij mijn zusje in Spijkenisse. Haar tuin grenst aan een sloot en op een weiland. Iedere dag komen er heel veel ganzen langs en ik had mijn camera bij me omdat ik ook werd gevraagd om mijn neefje's verjaardag te fotograferen. Hier later een mooie portret foto van.

Maar deze wil ik jullie ook niet onthouden!

[afbeelding]
Dat is inderdaad een mooie tekst gefotografeerd..."www.stratovana.nl".... 8)7
Mag ik vragen waarom je zo'n achterlijk groot logo midden in je foto plaatst?
Hij wordt heus niet gebruikt voor een krant ofzo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfeelders schreef op maandag 05 september 2005 @ 07:24:
Wanneer maak je de mooiste foto's? Op zondagochtend! Gisterochtend dus een rondje door Den Haag gefietst en goed om me heen gekeken:

Fotospecs staan in de EXIF van elke foto. Heerlijke camera toch, die S5500! :>
wiew! helemaal mee eens, zondag ochtend is het echt nog heerlijk rustig! Zowiezo is zondag een goede foto dag ;)
Dit is trouwens ook wel iets voor mn huisgenoot die dus een s5500 heeft gekocht om plaatjes te maken van gebouwen...

Voorproefje van een testcase die ik wil openen;
Afbeeldingslocatie: http://fotoalbum.dds.nl/gjbdjong/tango/medium/DSCF0468%20(Large).JPG

Ik stond op een afstandje en het is best moeilijk dan de juiste belichting en sluiterstijd te krijgen en onbewogen plaatjes (ik heb echt heel onscherpe foto's :'( )
Maar dees was echt wel... wauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje, als ik foto's wil maken van een band zonder flits dan zijn ze elke keer bewogen (en lijkt de luitertijd te kort)

en worden ze zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/1.jpg

gebruik ik flits dan worden ze zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ank.tess/kevin.jpg

Met flits vind ik dat er zo weinig sfeer zit in de foto zonder al die mooie lichten.
Hoe moet ik dat toch doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diafragma zo ver mogelijk openstellen, ik meen dat dat zo'n hoog mogelijke F is maar goed, ben niet zo goed in het vertalen van mijn duitse handleiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:57:
diafragma zo ver mogelijk openstellen, ik meen dat dat zo'n hoog mogelijke F is maar goed, ben niet zo goed in het vertalen van mijn duitse handleiding :+
Idd diafragma open en een langere sluitertijd, om de sfeerlichten op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als ik hem dan op manual zet kan ik alleen de sluitertijd instellen, hoe moet ik dan diafragma instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Manual mode is diafragma+sluitertijd.

Zet de cam op de M. druk op de pijltjes naar boven/beneden om de sluitertijd te veranderen.(maar dat wist je al) Druk om het diafragma te veranderen op het knopje met een + en - teken, die zit aan de bovenkant van de camera tussen de aan/uit knop en de draaischijf. En als je die ingedrukt houdt kan je met de pijltje naar boven/beneden 't diafragma veranderen.

No offence maar misschien is het handig om eens in de handleiding te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Justawitte op 05-09-2005 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah bedankt.

Ik heb geen nederlands handleiding, wel op de pc maar mijn pc is nogal traag dus kan het niet goed bekijken :(

En wanneer is de sluitertijd nog lang en wanneer kort? 2000 kort?
Vind ik wel even handig om zo even te weten hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 22:27:
Ah bedankt.

Ik heb geen nederlands handleiding, wel op de pc maar mijn pc is nogal traag dus kan het niet goed bekijken :(

En wanneer is de sluitertijd nog lang en wanneer kort? 2000 kort?
Vind ik wel even handig om zo even te weten hehe
2000 is 1/2000 seconden, 15" is 15 seconden, de rest kan je dan zelf wel invullen toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha ja hoor dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kun in de P/A/S/M stand volgens mij ook de kracht van je flits instellen. Als je wat zachter flitst misschien dat er dan wat meer sfeer inzit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe moet je de flits in stellen ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:03:
En hoe moet je de flits in stellen ? :P
Omg we zijn hier de halve handleiding aan het overschijven... :X

Je drukt op menu/ok, en dan pijltje naar links. Daar kan je de flits kracht meer of mider hard zetten.

Maar als je dan de foto neemt van het gezicht, dan is je gezicht wat minder fel, maar de achtergrond lichten mis je dan alsnog. Daarvoor zul je zeker een langere sluitertijd moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou sorry hoor, maar dat was mn laatste vraag. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Ik heb het nog niet geprobeerd om foto's van een band of foto's in een diskotheek te maken.
Maar ik zou denk ik beginnen te proberen om de flists te gebruiken (op de laagste stand) en de sluiter redelijk lang open te laten staan. (zeg eens 1/15 of 1/4 sec) en het diafragma knijpen (om de flits niet te laten overheersen)

Ik zou hiermee hopen op een foto waarvan het onderwerp (gitarist bijvoorbeeld) niet bewogen is vanwege het gebruik van een flist. En de foto zou niet flets zijn omdat het diafragma vrij klein is en er zou sfeer in de foto zitten omdat de lange sluitertijd zorgt dat de verlichting mooi in kan branden...

Maarja... het kan natuurlijk ook helemaal anders dan mijn verwachting uitpakken... Da's het leuke van fotografie en daarvan leer je ook nog eens...

Begin wel ineens zin te krijgen om ook eens dergelijke foto's (proberen) te gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Concertfoto's? Geen flitser, ISO 400, diafragma zo wijd als je kunt (laagste getal, liefst f/2.8) en sluitertijd op 1/50e seconde o.i.d. (dat laatste heeft wat experimenteren nodig). Niet te ver inzoomen want dan wordt camera shake een groter probleem en dan wordt je diafragma ook kleiner. En niet al te veel bewegen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

CyBeR schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 02:06:
Concertfoto's? Geen flitser, ISO 400, diafragma zo wijd als je kunt (laagste getal, liefst f/2.8) en sluitertijd op 1/50e seconde o.i.d. (dat laatste heeft wat experimenteren nodig). Niet te ver inzoomen want dan wordt camera shake een groter probleem en dan wordt je diafragma ook kleiner. En niet al te veel bewegen :P
Is de S5500 wel lichtsterk genoeg om f2.8 1/50 te fotograferen in dergelijke donkere omgevingen.
Mijn eerste ingeving zegt me dat ik alleen de sfeerverlichting op de foto krijg en dat de rest een nauwelijks te onderscheiden vrij donkere massa wordt... Maarja, ik hoop natuurlijk dat ik hier mijn s5500 onderschat...

Iso400 komt natuurlijk de lichtgevoeligheid ten goede, maar wordt de ruis dan niet te overheersend in dergelijke omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja....ik ben dus die huisgenoot van Einsteintina. Die s5500 bevalt me zeer goed. Zeker voor fotografie van hoogbouw, wat ik graag doe.
Moet zeggen dat zon de grootste vriend is voor goede foto's.
Voorbeeldje: De Regentes in Groningen
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b143/simmerwille/389113.jpg

Het perspectief is een beetje gephotoshopped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:12:
Ja....ik ben dus die huisgenoot van Einsteintina. Die s5500 bevalt me zeer goed. Zeker voor fotografie van hoogbouw, wat ik graag doe.
Moet zeggen dat zon de grootste vriend is voor goede foto's.
Voorbeeldje: De Regentes in Groningen
[afbeelding]

Het perspectief is een beetje gephotoshopped
offtopic:
:w huisgenootje!!!!!!!! :w Ook eindelijk tweakers ontdekt? Als je maar niet zo'n nerd wordt als ik :+

Ik moet toch misschien wel meer van jouw foto's bekijken, maar op welk 'standje' (van je cam ;) ) heb je die foto gemaakt / hoe maak jij meestal foto's van gebouwdjes met de S5500??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ejorne schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:00:
[...]

Is de S5500 wel lichtsterk genoeg om f2.8 1/50 te fotograferen in dergelijke donkere omgevingen.
Mijn eerste ingeving zegt me dat ik alleen de sfeerverlichting op de foto krijg en dat de rest een nauwelijks te onderscheiden vrij donkere massa wordt... Maarja, ik hoop natuurlijk dat ik hier mijn s5500 onderschat...

Iso400 komt natuurlijk de lichtgevoeligheid ten goede, maar wordt de ruis dan niet te overheersend in dergelijke omstandigheden?
Daarmee gaat 't op een 6900Z iig prima. En da's een ouder model :) Natuurlijk ligt 't wel een beetje aan de omstandigheden qua verlichting e.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naam en copyright op foto plaatsen

Hoe kan ik foto's voorzien van de bestandsnaam en van mijn eigen naam (bijvoorbeeld met de C van copyright in een cirkeltje, gevolgd door mijn eigen naam).

Ik heb namelijk foto's gemaakt die ik wil publiceren maar vindt het wel zo leuk als anderen weten wie deze foto's gemaakt heeft.

Ik heb dus Photoshop CS2, ik ben al even aan het experimentern geweest met lagen, want ik denk dat ik daar met een laag met de tekst iets kan doen. Ik wil dus op al mijn foto's in de betreffende map de gegevens geplaatst hebben, hoe kan ik dit het beste doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 23:08:
Naam en copyright op foto plaatsen

Hoe kan ik foto's voorzien van de bestandsnaam en van mijn eigen naam (bijvoorbeeld met de C van copyright in een cirkeltje, gevolgd door mijn eigen naam).

Ik heb namelijk foto's gemaakt die ik wil publiceren maar vindt het wel zo leuk als anderen weten wie deze foto's gemaakt heeft.

Ik heb dus Photoshop CS2, ik ben al even aan het experimentern geweest met lagen, want ik denk dat ik daar met een laag met de tekst iets kan doen. Ik wil dus op al mijn foto's in de betreffende map de gegevens geplaatst hebben, hoe kan ik dit het beste doen.
Je kan in photoshop een batch aanmaken. En die laten uitvoeren op een bapaalde map. Dan doe je photoshop 1x voor wat je wil en dan voert die batch 't zelfde uit op een hele map.

Je kan ook een tootltje downloaden die door een gotter is gemaakt. http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/index.html Hiermee kan je borders maken en ook handtekeningen toevoegen etc. Dit kan het programma ook uitvoeren op een hele map.

[ Voor 4% gewijzigd door Justawitte op 11-09-2005 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Blijft de EXIF-info behouden als Bordermaker de nieuwe afbeeldingen wegschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Nee volgens mij niet. Maar je kan wel wel de EXIF in het kader laten vermelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Justawitte op 12-09-2005 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Jawel hoor, moet jeff naar het meest rechtse tabje (commando) gaan. Daar staat al een lijn code om een bepaald meegeleverd prog (jhead) de exif over te laten zetten. Hier moet je ff het vinkje invullen, en tadaa :P Dit is pas bij de latere versies erbij gekomen, dus misschien moet je ff updaten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tonio op 12-09-2005 12:38 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Helaas lijkt Bordermaker alleen te werken met de Sun Java 1.4.2 familie. Ik heb 1.5.0 geïnstalleerd en ik kan een aantal gegevens niet invullen... Wachten op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 22:13

Zoefff

❤ 

Het lijkt me (sterker nog, dat is het), handiger om dit te bespreken in Eigen tool gemaakt: Kaders om foto's, dan merkt de maker het waarschijnlijk sneller op, en kan hij eventuele problemen verhelpen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Justawitte
  • Niet online
Vanavond wederom een poging gewaagd om wat (scherpe) nachtfoto's te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/288/maankader6gq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/4629/maankader28qp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/6180/maankader34jn.jpg

Door de manual focus net iets terug te zetten van de maximale stand ben ik wel tevreden. :)

Verwijderd

justawitte schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 21:55:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Door de manual focus net iets terug te zetten van de maximale stand ben ik wel tevreden. :)
oeh, die laatste vind ik erg mooi :)
mn moeder riep gister ook al dat de maan erg scherp was...
mjah... dit weekend nog niet echt foto inspi gehad of tijd om foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gister een feestje gehad en mijn cam was mee, heb eigenlijk alles met 1/4 f2.8 iso64 geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/9510/dscf2381large3zo.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/9321/dscf2384large4cn.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/6454/dscf2346large5ha.th.jpg
Even pannen en dan een foto maken, geeft best een grappig effect :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Heb vandaag ook buiten gespeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66599/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66598/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66597/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66596/full.jpg

Ik ben heel blij met deze camera.

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zondag 18 september 2005 @ 13:14:
Gister een feestje gehad en mijn cam was mee, heb eigenlijk alles met 1/4 f2.8 iso64 geschoten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Even pannen en dan een foto maken, geeft best een grappig effect :P
ik zou ze denk ik op f2,8 iso 100 (of 200) hebben geschoten met een snellere sluitertijd :) voor een wat scherper geheel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

justawitte schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 21:55:

[afbeelding]
Is die maanfoto de hele foto of een crop? Wat zijn je instellingen waarmee je de foto hebt genomen? Wat EXIF-info a.u.b... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dd
Pagina: 1 2 3 Laatste