De definitie van een 'goede' foto....
Misschien komt t door mijn jarenlange ervaring dat ik niet tevreden ben met zomaar 'een' goede foto. Voor mij voldoet een foto pas aan de titel 'goed' wanneer deze op alle vlakken goed is: i.e. compositie, belichting (overbelichte foto's zijn dus niet goed, maar kunnen wel leuk zijn, iets wat velen zich niet realiseren in o.a. het topic Vuurwerk SAIL 2005), timing, sluitertijd, scherpte-diepte, verzadiging, etc. moeten dik in orde zijn. Alsmede dat de foto een zekere aantrekkingskracht moet bezitten (al dan niet binnen de smaak van de toeschouwer).
Dat zijn de beelden die je eens per X foto's schiet. Het getal X kan voor velen verschillen in flinke diversiteit van 10 tot hoge nummers rond de 500 of 100 (of zelfs nog meer).
Met de nodige creativiteit waarvan ik vind dat je die van een professional (iemand die een lage X-waarde heeft) mag verwachten, moet zo'n zelfde professional prima in staat zijn vergelijkbare foto's uit een kartonnen doos te trekken als uit zijn dSLR.
Dus foto's waaraan alles klopt, en die aanspreken voor de toeschouwer, of het beeld nu binnen de persoonlijke smaak valt van de toeschouwer of niet! Kwalitatief goede foto's...
Foto's waarvan je het leuk vindt om te investeren in een mooie uitvergroting en een mooie lijst met passepartout.
Dat zijn voor mij 'goede' foto's. En als ik ze zie hier op t forum, zal ik dat ook zeker zeggen.
Alsook dat er onderscheid is in mooi, leuk enz. Mooi valt complete binnen het subjectieve. Leuk zit op de goede weg richting goed. Met wat kleine verbeteringetjes... Simple as that!
Ik ben overigens van mening dat je met een eenvoudige camera (kartonnen doos, compact sophisticated compact, of 1 van de diverse andere typen camera's die hier niet als optimum (dSLR) gezien worden) met de nodige creativiteit, het kijken, het aanvoelen énz. (allemaal personele kwaliteiten) prima foto's kunt maken die voldoen aan het kwaliteitslabel 'goed'.
Wellicht vereist dat voor de meesten hier nogal wat oefening, maar de kwaliteit van de camera is niet belangrijk. Het is de kwaliteit van de fotograaf die bepaalt of de foto 'goed' wordt.
Tuurlijk kun je je eisen wat minder streng stellen, je klikt wat raak, en je bent blij als de boel scherp is. Zeker ook iets om enige waardering voor te hebben.

In die zin zijn algehele beginners het leukste. Soms komen zij zelfs met ideeën waar je zelf nooit op gekomen bent. Weer een beperkte creativiteit dus!
Jammer dat velen het zich persoonlijk aantrekken... Dergelijke kreten als "Ik schiet mooiere platen met dSLR dan met de wegwerpcam", "een professional loopt tegen de beperkingen van de camera op als hij met een wegwerpcam moet fotograferen", enz. Vooral in dit topic komen ze veelvuldig voor.
Okee... ik ben het er over eens dat je wanneer je nooit met een wegwerpcamera hebt gefotografeerd, en je moet dat ineens wel doen, dat je die nog niet gevuld krijgt met 'goede' foto's!
Maar als je datzelfde doet met iemand die nog nooit met zo'n ingewikkelde dSLR heeft geschoten en die persoon een dSLR in zijn handen drukt, zonder uitleg, oefening, etc. Dat die persoon daar ook geen 'goede' foto's uitkrijgt!
Het blijft een kwestie van oefening baart kunst. Al diegenen die roepen dat het niet waar is dat de "kwaliteit van de foto afhangt van de fotograaf en niet van de camera", zijn compleet vastgeroest aan hun eigen camera! Elke andere camera die zij in handen krijgen, daar kunnen zij eenvoudigweg niet mee omgaan.
Een gedurfde uitspraak, I know, maar er is nog niemand geweest die überhaupt er over na heeft gedacht om mijn uitdaging aan te nemen!!!
I.e. ik heb nog geen enkele reactie gezien op dit forum, noch in mijn mail-box betreffende de uitdaging om het optimale te halen uit een wegwerpcamera.
Jammer dus! Maar ik bemerk hier een duidelijk gebrek in 'open-minded' zijn, een gebrek aan creatief willen zijn. Dat is toch raar voor al deze mensen die een uiterst creatieve hobby beoefenen?