Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:32:
Oh wacht: als een cam geen dSLR is, is het gelijk geen geweldige camera? Laat ik je uit de droom helpen: er zijn een hele sloot camera's in het compacte digi segment die geweldig zijn, en op een aantal punten dSLR's zelfs overtreffen. Dat gemiep over dat je zonder een dSLR niet de beste pics kan maken, is dus echt onzinEn een Fuji S5500 of S6000 is dus echt prima hoor.
Meer hierover binnenkort in een apart topic
NuAnoniem: 105262 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:46:
....
Maar mjah, ik ontdek ook wel tekortkomingen aan die cam... maar ik ben ook nog niet zo ver gevorderd in de fotografie dat ik idd wat zou hebben aan een (d)SLR... heb toch geen tijd meer om idd 's avonds nog ff Gouda in te gaan voor foto's...
Maar dat dSLR en compact geneuzel komt dan nog wel in dát topic dus(Wanneer wordt deze geopend??)
Waarom doet je cam er niet toe?
Omdat jij de foto maakt, en niet de camera. Dat ding registreert alleen maar op het moment dat jij klikt, meer niet. Er zitten (helaas) geen kleine kaboutertjes in het binnenwerk die van ieder shot even iets fantastisch klussen als je een dSLR hebt. Die verdwazing van "Ik moet een dSLR hebben anders kan ik geen gave pics maken!!!" is dan ook niet nodig
Maar ej Reem, jij hebt toch een dSLR, waarom dan als je met je Ixus ook leuke foto's kan maken?
Ah, daar is de hamvraag, en een gedeeltelijke ontkrachting van de topictitel
Een dSLR ten opzichte van een gewone digicompact doet er in zoverre toe, dat het je gemakkelijker maakt om te fotograferen, en vaak ook sneller. Dat eerste is vaak tegenstrijdig: aangezien je op de betere dSLR zo enorm veel opties hebt om je uiteindelijke foto te beïnvloeden, dat het in eerste instantie juist niet makkelijker -lijkt-. Echter, nog steeds geldt: voor de foto zelf doet je cam er niet toe: zelfs met een Kodak Max van 3 euro (met flitser voor fill flash!
De reden dat ikzelf een dSLR heb, is dat ik fotografie serieus neem, en daarvoor heel veel fotografeer onder allerlei omstandigheden. Dan wil je iets stevigs en iets dat ergonomisch goed in orde is, zeker als je 3u of langer met je cam rond sjouwt. Maar als je niet zoveel fotografeert, is een dSLR niet per se nodig: dat is alleen maar meer gewicht om mee te slepen, lenzen om te wisselen, en veel aan nabewerking doen en weet ik wat nog meer aan ellende.
Maar dSLR is stoer en hip en iedereen doet eraan!
Nog veel belangrijker dan je uitrusting is training van je fotografisch oog: leer kijken
Een voorbeeld: in Japan laat de digicam-afdeling van Impress Watch in het weekend een pro-fotograaf erop uit trekken met een model, en die geven ze (de Impress Watch mensen) dan een cam mee. Soms is dat een dSLR, soms is dat een gewone digicam. hier staat zo'n fotosessie van een Photogenic Weekend. Het zijn niet de meest inspiratievolle foto's, maar het maakt wel duidelijk dat je ook met een simpel cammetje als de Casio Exilim EX-S500 prima shots kan maken.
Net als wat ik 'vroegah' over pc's riep, roep ik het nu over cams: specs donderen niet, gaat erom wat je ermee doet
Happy shooting, en blijf komen met fijne test/showcases

[rml][ Testcase] Noorderzon Festival[/rml]
[rml][ Testcase] Zwitserland[/rml]
[rml][ Testcase] Ghana[/rml]
[rml][ showcase] australie[/rml]
[rml][ showcase] Rondreis door Kenia en Tanzania[/rml]
[rml][ showcase] Fietsen in de Achterhoek[/rml]