Oh, maar het gaat me niet om de CPU. Dat IBM voor het Mac platform geen adequate CPU kan leveren snap ik ook wel. De G4 heeft geloof ik het record voor slechtste prijs/performance, terwijl de G5 dan weer wel een lekkere performance heeft maar het erg slecht doet kwa watt/performance (ook de slechtste van alle desktop CPU's?).Kurkentrekker schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:03:
[...]
En juist dàt geeft AMD bestaansrecht. Ze zijn in staat om te concurreren met Intel. Dat kun je van IBM niet meer zeggen. De Intels presteren nu eenmaal beter voor Apple, dus wordt de switch gemaakt.
De switch naar x86 is dus volledig te begrijpen gezien de beloftes van de nieuwe intel CPUs.
Waar het me om gaat is dat alleen een switch naar x86 niet hoeft te betekenen dat je dan maar een PC bij Dell gaat inkopen en daar een Apple labeltje op gaat plakken. Het is helemaal niet bewezen DAT dat gaat gebeuren, maar de geruchten wijzen hier wel op. ALS dat zou gebeuren dan zou ik dat erg jammer vinden om de twee eerder genoemde redenen.
Een switch naar x86 houdt uberhaupt niet in dat je dan ook naar de PC architectuur moet switchen. Je kunt net zo goed een compleet custom platform maken gebasseerd op de x86, net zoals Amiga's en Mac's vroeger allebei een 68000 gebruikte.
Ten tweede, ALS ze dan wel naar de PC architectuur overstappen NOEM het dan ook gewoon PC. Mensen zien maar niet in dat een PC gebundeld met een bepaald stukje software wat via een lockout aan die PC config gekoppeld is, niet opeens een andere architectuur is. Ik snap de reacties hier af en toe echt niet. Zie ik het nou zo totaal verkeerd? Als ik bij MyCom een PC koop, deze bundel met mijn eigen software en in die software een beveiliging bouw dat die alleen op de PC draait, is het dan opeens geen PC meer? Heb ik een nieuwe architectuur in de markt gezet als ik deze doorverkoop???
Als laatste, ALS ze dan dus toch naar die PC architectuur overstappen, laat ze dan tenminste hun eigen moederboard en chipsets blijven maken. Natuurlijk kan niemand ze dat verplichten te doen, en mischien is het wel beter als ze dat niet meer doen, maar het gevolg van dat niet meer doen is dat ze effectief een software company zijn geworden. Tijdens de keynote is dit nooit expliciet gezegt. Ze zeiden: "we switchen van CPU",. en niet "we laten de hardware voor wat het is en worden een software bedrijf". Dat laatste gebeurd wel vaker natuurlijk. Sega heeft z'n schitterende hardware ook opzij gezet en is een software only company geworden. Het gaat er echter om dat Apple een niet al te duidelijk beeld schept. Die geheimzinnigheid is dan wel weer een beetje een charme van het merk.
Net zoals ik geen bewijs heb dat Apple gerelabelde Dell's gaat verkopen, heb jij waarschijnlijk geen enkel bewijs dat ze een eigen architectuur gebouwd hebben op basis van de x86. Vooralsnog spreken de geruchten tegen dat ze met een eigen architectuur komen, en de interpretatie van de enkele stukken informatie van Apple (zoals het droppen van openfirmware) neigt toch eerder naar een PC gebruiken (al dan niet van Dell) dan naar een eigen platform maken.Er verdwijnt geen hardwarebouwer, ze hebben een andere leverancier... De intel macs ZIJN GEEN gerelabelde PC's.
Weet ik zo net nog niet. Vergis je niet in de geschiedenis. Enkele jaren geleden was het bijvoorbeeld ondenkbaar dat SNK z'n top hits op een andere console zou uitbrengen. Toch gebeurde het. Sonic op de Nintendo was wel het ALLERLAATSTE wat mensen voor mogelijkheid hielden. Toch gebeurde het. De switch naar x86 hielden echte Mac fans ook niet voor mogelijk (hoewel de geruchten hier wel al jaren over rond gingen). Toch gebeurde het. Dat Apple z'n complete platform zou droppen en commodity PC ging verkopen zou helemaal niemand geloofd hebben. Toch gaat dit -mischien- gebeuren.Ja. En overdrijven is ook een vak...
Het overstappen naar Windows zou op termijn best een mogelijkheid kunnen zijn. Klacht nummer 1 blijft toch dat de Mac geen Windows apps kan draaien. De ultimate response op de klagers zou dan de mogelijkheid worden dit wel te doen en dan natuurlijk zonder een reboot of emu. Ergo, de 'Mac' moet dan Windows gaan draaien.
Dit is nog niet eens -zo- vergezocht. Apple heeft daadwerkelijk over nagedacht om een systeem te bouwen op basis van de NT kernel. 1 van de usecases is dan op het hele OS over te nemen, en alleen een eigen, liefst win32 compatible, GUI/Desktop te bouwen: een combinatie van een soort Windows blinds, eigen explorer, en zooi eigen services + utilities gebundeld in 1 pakket, geleverd met 1 (pc) machine en uiteraard voorzien van DRM zodat je deze aangepaste Windows + utils niet op een andere PC kan draaien.
"De gebruiker maakt het helemaal niet uit wat er onder de kap zit." Volgens een ieders definitie hier zou zo'n machine nog steeds een Mac zijn; wat ziet de gebruiker van de kernel of van de API's. Helemaal niks? Een customized windows IS dus ook een Mac. [sic]