Inleiding
Na lang zoeken en wachten heb ik dan eindelijk een geschikte laptop gevonden. Ik wilde een kleine maar complete en snelle laptop die ook nog betaalbaar is. Heb getwijfeld aan de Msi 260/270 de Jewel topaz 9600 en 9700 en de toshiba m400. Uiteindelijk is het dus de Ahtec Style X30 geworden. Mijn belangrijkste criteria waren: Klein, 7200 rpm hd, tv-out, een dikke videokaart was niet nodig.
Via Got kreeg ik een aantal reacties voor meer info over deze laptop, dus ik heb snel deze review in elkaar geflanst, hopelijk hebben jullie er wat aan.
Bestellen:
Ik heb de laptop telefonisch besteld bij Ahtec en binnen een week kreeg ik hem gratis thuisbezorgd. Hij kwam in een relatief kleine doos waarin ook een laptoptas zat. Verder werd er een driver cd, adapter, en wat kabeltjes meegeleverd. Bij Ahtec kan je kiezen of je wel of geen besturingssysteem meegeleverd wil hebben, wat voordelig kan zijn als je die niet nodig hebt. De configuratie van de door mij bestelde laptop is als volgt:
- Chipset: Intel® 945GM + ICH7-M
- Proc: Intel Centrino Duo 1.83GHz 2MB 667 MHz FSB
- 1024 Mb DDR2 SDRAM 533Mhz (2x 512mb Dual channel)
- DVD+-R / RW dual layer (Slimtype DVDRW SOSW-833S)
- 80 GB 7200rpm SATA (Hitachi Travelstar 7K100 80GB 7200rpm 2.5" SATA)
- Intel pro Wireless 3945ABG
- Intel® GMA 950 64MB SMA PCI Express
- 3x USB, Fire wire, Tv-Out, 4 in 1 kaartlezer.
- Prijs: 1355 euro
Looks, bouwkwaliteit en ergonomie.
De Ahtec X30 is een barebone van Uniwill (
http://www.uniwill.com/pr...31ei1/m31ei1.php?HL=3&M=1) en wordt oa. door Jewel gebruikt voor de topaz 9700. Het verschil is dat Ahtec gebruik maakt van de nieuwste chipset (Napa ipv Sonoma). Het formaat van de laptop is net iets groter dan een A4tje (31.5x22.4x3.5 cm) en vooral de diepte is door het breedbeeldscherm niet groot. Het gewicht is ongeveer 2 kg, waardoor de laptop in je tas lekker draagbaar blijft. De buitenkant bestaat uit hard zilver/zwart plastic en voldoet prima. Het is natuurlijk geen magnesium of aluminium behuizing, maar de meeste laptops zijn van plastic en deze voelt net zo als een gemiddelde laptop die goed in elkaar zit, geen gekraak en gepiep en delen die goed aansluiten. Ik werwacht wel enige slijtage van bepaalde zilverkleurige randjes ed. bij intensief gebruik. Het scherm heeft geen klikmechanisme om dicht te klikken, maar als je hem dichtklapt dan drukt hij het laatste stuk uit zichzelf dicht (dmv van een soort veerconstructie). Opengeklapt is het scherm stabiel en beweegt hij bij optillen niet veel mee.
Het zilverkleurige plastic vind ik persoonlijk wat minder, heb liever alles zwart.
Het toetsenbord typt prima en geeft wel wat mee tijdens het typen, het formaat is volgens mij hetzelfde als bij grotere laptops. Erg handig is het touchpad die voorzien is van scrollbalken aan de zij en onderkant, zodat er makkelijk gescrolled kan worden. In de praktijk werk het ook redelijk goed al is het wel wennen. De verschillende aansluitingen bevinden zich voornamelijk aan de zijkanten, alleen de VGA en adapter uitgangen zitten aan de achterkant. De audio in en uitgangen zitten aan de linkervoorkant wat niet helemaal de meest handige plek is. Een minpuntje is dat aan de rechterkant het knopje van het pcmcia slot wat uitsteekt en deze makkelijk per ongeluk in te drukken is. Aan de onderkant bevindt zich de accu en een metalen plaatje waarachter de harde schijf zit. Het geheugen bevindt zich ergens onder het toetsenbord.
Beeld en geluid
Het 13.3 inch breedbeeld scherm is goed, door de ‘glare’ techniek worden kleuren goed weergegeven. Je moet er van houden, sommige mensen vinden dat weerspiegelende niets, maar in de praktijk heb ik er iig geen last van en geeft het een mooier beeld. Ik heb een paar reacties gehad van mensen die beweren dat zo’n weerspiegelend scherm niets vinden, maar wel vervolgens zeggen dat het wel erg mooi beeld geeft.... De resolutie van het scherm is 1280x768 pixels en met normale ogen is dit op 13 inch nog goed te doen. De letter en icoon grootte zijn bijvoorbeeld prima op enige afstand te zien. Ik kan me voorstellen dat op kleinere schermen met dezelfde resolutie het soms allemaal iets te klein kan worden.
De geïntegreerde intel videokaart is voor mij voldoende, de laptop is voor mij geen game machine. Wel wordt DX 9.0 etc. ondersteunt en zou de laptop helemaal ‘Vista-ready’ moeten zijn (eerst zien dan geloven).
Aan de voorkant zitten 2 luidsprekertjes die voldoen, maar wonderen hoef je er niet van te verwachten. Wel wordt er gebruiktgemaakt van de Realtec HD audio chip. Er wordt een demo meegeleverd waarmee 3d audio mogelijkheden worden geshowd. Het verbaasde me dat ze het op een af andere manier mogelijk is om met de 2 laptop speakertjes of via een simpele stereo een 3d geluid te produceren. Alsof er van 4 verschillende kanten geluid kan komen, leuk maar of je het ooit gebruikt is nog maar de vraag, verder gebruikt de realtek hd audio manager standaard 21 mb van je geheugen, wat ik wel wat veel vindt.
Snelheid en Benchmarks
De snelheid is vergelijkbaar met een basic desktopsysteem. Door de 7200 rpm hd, het dual channel geheugen en de core duo processor reageert alles lekker snel, opstarten van Windows XP duurt minder dan 30 seconden. Ik heb 2x 512 mb geheugen genomen ipv 1x 1024 mb om gebruik te maken van de Dual channel mogelijkheden, wat ik hierover gelezen heb is dat vooral de grotere geheugenbandbreedte voordelig kan zijn voor de geïntegreerde videokaart, die een deel van het geheugen kan gebruiken.
Ik heb een aantal benchmarks gedraaid en de Core duo (1.83 Ghz) processor is qua rekenkracht te vergelijken met de AMD Athlon 64 x2 3800+ . De harde schijf doet niet onder voor een maxtor diamond max 9 en de videokaart is te vergelijken met iets van een een Geforce 4 Ti4400 128 Mb
Voor de liefhebbers zijn hier wat cijfertjes:
Sisoft Sandra benchmark resulaten:
SiSoftware Sandra
CPU Arithmetic Benchmark: 23401
CPU Multi-Media Benchmark : 73704
Geheugen Bandbreedte Benchmark: 7220
Bestandssysteem Benchmark: 39366
HDTune::
Maximum transferrate: 50.3 Mb/sec
Average: 36 mb/sec
Acces time: 15 ms
Temp 51 graden
3D:
Ik heb nunet nog even snel 3mark03 gedraaid (3dmark06 gaf wat problemen):
Score:
1228 3dMarks!
Games
Ik ben geen fanatiek gamer, maar ik heb toch even wat spellen getest:
Quake 3: draait goed
Far Cry: Is te spelen op 1280x768 met de details op low.
Multimedia:
Geen problemen met HD video afspelen (Windows Media Video 9, 24 frames per second (fps), met resoluties van1280 x 720 (720p) en1920 x 1080 (1080p)
http://www.microsoft.com/...film/ContentShowcase.aspx
Temperatuur, geluid
Bij volledige belasting wordt de laptop redelijk warm, dit concentreert zich voornamelijk aan de rechterzijde, waar zich de harde schijf en processor bevinden. Totnutoe heb ik dit nog niet als storend ervaren je kunt hem gewoon op schoot houden. De koeler staat bij normaal gebruikt uit (of je hoort hem niet) en springt soms aan (of gaat harder draaien) dit hoor je enigszins, maar voor een laptop vind ik hem redelijk stil. De harde schijf kan wat geluid maken, maar dan moet je wel erg goed luisteren. Het meeste geluid komt van de dvd speler als je deze gebruikt, maar dat is volgens mij bij laptops niet uitzonderlijk.
Naast de power button bevindt zich de Silent Mode Button, met deze knop verlaagt het systeem zijn energiegebruik en wordt de snelheid van de ventilator verlaagd, waardoor de laptop zo min mogelijk geluid maakt. Ik moet dit nog testen, maar bij wat internetten of office werk merk je geen verschil in geluid, omdat de fan standaard eigenlijk al geen geluid maakt of uit staat. Terwijl ik dit tik staat de fan uit en is de temperatuur van de laptop niet erg hoog.
Accu
Er wordt een 6-cells accu (4400 mAH LiON) meegeleverd die zorgt voor een normale accuduur, 3 uur bij gewoon gebruik. Vandaag batterij op 64% en heb ongeveer 2 uur met office gewerkt en mp3tjes geluisterd.
Tas:
De standaard laptoptas die meegeleverd wordt is prima, maar alleen te groot, je kan wel de adapter en extra muis erin kwijt, maar dan loop je weer met zo’n (lelijke) laptoptas te slepen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een sleeve waar hij precies inpast, zodat ik hem in een gewone tas kan proppen. Uiteindelijk heb ik de perfecte gevonden. een neoprene sleeve van Targus (14.95 bij oa. dynabyte
https://www.dynabyte.nl/utility.php?i=865) voor 12 inch laptops. Deze past precies!
Overig:
De DVD brander heb ik totnutoe alleen gebruikt met phillips dvd+r disks en daar is niets fout mee gegaan.
de SVHS TV-Out aansluiting werkt naar behoren. De kaartlezer leest memory sticks, sd en mmc kaartjes, helaas geen compact flash.
De wireless netwerkkaart heb ik nog niet echt getest, maar ik vond bij mij thuis een draadloos netwerk van de buren en internet werkte, misschien later meer. Een ingebouwd microfoontje zit links onder het toetsenbord en werkt icm. Skype best goed. Aan de voorkant bevindt zich nog een schuifje om wireless aan en uit te zetten, zodat je makkelijk stoom kan sparen als je dit niet gebruikt.
Conclusie:
+Positief
- Klein, licht
- Napa platform (Core Duo, Dual Channel geheugen)
- 7200 rpm HD
- Glare scherm met goede resolutie voor deze afmetingen
- TV-out
- Scroll touchpad
- Prijs
- Fire wire
-Negatief
- Videokaart (voor mij geen probleem, maar wil je echt goed de nieuwste games spelen dan zal je
toch wat anders moeten zoeken) - Te bestellen geheugen is 533 Mhz, zou 667 Mhz geheugen kunnen zijn.
- Geen CF slot in kaartlezer
- Zilverkleurig plastic.
Conclusie:
Voor mij is deze laptop de beste keus en na een paar weken heb ik nog zeker geen spijt van deze mooie aankoop. Ik kan er een paar jaar mee vooruit en ik denk dat de laptop dat ook volhoudt, er zullen wat slijtplekken op het plastic komen, maar dat mag de pret niet drukken. Groot voordeel van Ahtec is dat je veel verschillende configuraties kan samenstellen tegen een goede prijs. Zo ben ik erg te spreken over de snelle harde schijf die mede zorgt voor een lekker lopend systeem, ook als je upload/download en virus scant tegelijk.
Het is ook een laptop die je gemakkelijk meeneemt en in combinatie met de sleeve in zo’n beetje iedere tas past waar ook een A4tje in kan. De batterijduur is aardig en het scherm erg mooi. Deze laptop vind ik een aanrader en zeker het overwegen waard als je bijvoorbeeld geïnterresseerd bent in de populaire msi 12 inch laptops. Grafisch misschien niet de sterkste, maar zit je hier niet mee dan heb je een toplaptop in je handen.
Meer info:
Drivers en Manual (uniwill):
http://www.uniwill.com/UserDownload/m31ei/m31ei.php
Review Hitatchi 7k100:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2840
Intel GMA 950:
nieuws: Radeon Xpress 200 versus Intel GMA 950
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2427&p=1f