![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Doom: 10 december 1993 was de dag dat de wereld kennis maakte met Doom. En nu, na meer dan 10 jaar, is er een nieuwe Doom game: Doom 3 Links: • Officiële Doom 3 site • D³: Resurrection of evil (Expansion) • ID software (ontwikkelaar) • Activision (uitgever) • ua-corp.com Game informatie: • Vijanden • Wapens • Items Community sites: • Doom 3 HeadQuarters • NewDoom.com • DoomIIIfiles.com • Doomworld.com • Planetdoom.com • Doom3portal.com Reviews Doom³: • Time Magazine over Doom 3 en ID • Continue Weblog over Doom 3 en updates @Gamespy • Telefragged Review van Doom 3 • Computer Gamingworld Review incl. Multiplayer verslagje Reviews Doom³: Resurrection of evil: • Gamespot • Gamespy • IGN • Avault Benchmarks: • 29 juli 2004 - meer informatie over de kwaliteit van Doom 3 in verschillende 'quality' modes. • Tweakers.net - Vergelijking van verschillende grafische kaarten Links naar vorige DoomIII topics op GoT: • Doom3: The Legacy • [PC]Doom III Deel 2 • Doom III deel 3 • Doom III deel 4 • [PC] Doom 3 deel 5 • [ PC] Doom 3 deel 6 • [rml][ PC] Doom 3 deel 7[/rml] • [PC]DoomIII deel 8 | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Screenshots: Om de laadtijd van de pagina kort te houden zijn er geen screenshots in de startpost geplaatst. Mede daarom ook het verzoek om als je zelf plaatjes maakt die zelf te resizen en er thumnails van te maken. Kijk hieronder voor hoe dat moet. Voor goede screenshots, is het leuk om de afbeeldingen bij de reviews te bekijken. Video’s: • Doomworld.com – pagina met een aardig aantal video’s. • Planetdoom.com – pagina met video’s. Demo: • Lijst met mirrors voor de demo.+- 450MB Patches: • Versie 1.3 is beschikbaar Film: • Er is een film over Doom in de maak. De regie is in handen van Andrzej Bartkowiak en de hoofdrol wordt gespeeld door "The Rock". Doom wordt in oktober 2005 verwacht. • Imdb info • Quicktime trailer Doom Remix Project: • 2CD's vol remixen van bekende Doom deuntjes. doom.ocremix.org Gratis stuff: Wallpapers: • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_1_lg.jpg • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_2_lg.jpg • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_3_lg.jpg 21 seconden intro song: • Doom3.com | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | De feiten van het artikel op HardOCPop een rij gezet: Algemene zaken waar je rekening mee moet houden: • Windows 98 & ME worden niet ondersteunt! • Heat-Haze is een DirectX 9 feature en daarom alleen beschikbaar op DirectX 9 kaarten. Dit zal automatisch ingeschakeld worden als Doom 3 een DirectX 9 kaart vind. • Het is belangrijk dat je AF en AA e.d. op ‘door programma laten beheren’ zet (Application Preference). Je kunt in Doom 3 zelf deze opties beheren. • In het artikel wordt aanbevolen om, als je meer grafische pracht wilt, je resolutie te verhogen in plaats van aan de FA of AA opties te zitten. • Quote uit een interview: Also, tell people to defrag their hard drive before they install ! Eisen waar minimaal aan moet worden voldaan: • DirectX 9.0 compatible 3D kaart met 64MB RAM (32mB schijnt ook te werken) • Microsoft Windows 2000 of XP • Pentium 4 1.5 GHz of Athlon XP 1500+ • 384 MB RAM • 8x CD-ROM • 2.2 GB harde schijf ruimte • Breedband verbinding voor multiplayer (modem/ISDN zal niet gaan) Videokaarten die ondersteund worden: • ATI: Radeon 8500, 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800, x lijn • NVIDIA: GeForce 3, GeForce 4MX, GeForce 4 Titanium, GeForce FX, GeForce 6 De quality modes: Doom 3 kent vier quality modes: low, medium, high, ultra high. Kort samengevat is de low quality mode voor 64 MB videokaarten, de medium voor 128 MB videokaarten, de high voor 256 MB videokaarten en de ultra high voor 512 MB videokaarten. Uitleg over DirectX 9 compatible: Bij de minimale eisen staat "DirectX 9.0 compatible 3D kaart". Dit betekend dat je een 3D kaart nodig hebt die DirectX 9 aankan. Dit kan net zo goed een DirectX 7 of 8 3D kaart zijn, zolang het dus maar ondersteuning heeft om ook DirectX 9 te kunnen draaien. Doom 3 ondersteund DirectX 9 features die alleen op volledig DirectX 9 kaarten kunnen draaien. Eén van deze features is de zogenaamde Heat-Haze (Heat-Haze is opstijgende warme lucht, goed te zien bij Formule 1 bijvoorbeeld). Omdat deze Heat-Haze alleen kan werken met een DirectX 9 kaart kun je deze feature dus niet zien op DirectX 7 of 8 kaarten. | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Op welk platform is Doom 3 uitgebracht? Doom 3 bestaat voor Windows, Linux, MAC en de X-BOX. Wat voor renderer gebruikt Doom 3? OpenGL Ondersteund Doom 3 multiplayer? Ja tot maximaal 4 spelers met standaard modes. Hoeveel uur speeltijd bevat het singleplayer gedeelte? Doom³ kan je als een no-brainer uitspelen op een kleine 10 uurtjes. Besteed je echter veel aandacht aan het verhaal (PDA-gegevens nakijken enz...) en secrets (deurcodes zoeken, verborgen kamers doorzoeken, ...) dan kan je makkelijk 20-25 uur besteden aan de singleplayer. Mod support? Zoals met elke engine van id-software is er ruime mod support. Er zijn nog geen baanbrekende mods uitgekomen, maar op de verschillende fan-sites kunnen er toch fijne mods en levels gedownload worden. CD/DVD en hoeveel? Doom 3 is alleen op CD uit met in totaal 3 schijfjes. DVD versie zit er niet in dus (PC versie). ![]() Tweaks Indien Doom 3 niet soepel zou draaien op je systeem kan je volgende tweaks eens uitproberen: - Omega drivers installen - bron: http://www.forumplanet.co....asp?fid=5733&tid=1439944 - Zorg altijd dat je de laatste (officiële) drivers geïnstalleerd hebt. - Zet volgende instellingen bij advanced options uit: 1.High Quality Special Effects 2.Bump Mapping 3.Specular Lighting 4.Shadows - Kies geen hogere instelling dan Doom 3 zelf dedecteert voor je hardware. - Voor mensen met een dual monitor setup: disable je secundaire monitoren voor een massive increase op sommige punten in het spel. Zie ook [rml]Remi in "[ PC] Doom 3 deel 5"[/rml] Hoe open ik de console? CTRL + ALT + ~ Je kan er ook een snelkoppeling naar maken: "[doom3 dir]\Doom3.exe" +seta com_allowconsole 1 dan hoef je enkel maar op ~ te rammen Hoe werkt die timedemo? 1. Start Doom 3 2. Open de console 3. Type: timedemo demo1.demo en druk op enter 4. Noteer het aantal fps aan het einde Enkele handige commando's: + recorddemo (name) --> een demo opnemen + playdemo (name) --> een opgenomen demo afspelen + compressdemo --> ? + recordcmddemo --> ? + playcmddemo --> ? + com_showfps 1 --> toont je fps + seta g_showPlayerShadow "1" --> zet je eigen schaduw ook aan Ik krijg altijd witte stippen op m'n scherm te zien Dit schijnt vooral bij Radeon 9800 (Pro) kaarten voor te komen. Indien je videokaart overgeklokt is, klok ze terug naar standaard waarden, meestal helpt dit. Soms heb je het ook op standaard snelheden, dan moet je je videokaart een beetje underclocken. (met bv PowerStrip) Editor commando's: code:
Nuttige weetjes: (met dank aan Rafe) - Een beetje met de .pk4-bestanden rommelen (wat eigenlijk gewoon zipfiles zijn) kom je ook wel interessante dingen tegen. Vooral pak000.pk4 heeft wel wat dingen:
- pak002.pk4 heeft de texture's voor de ingame modellen, voornamelijk in .tga formaat. IrfanView kan deze ook laten zien. - pak003.pk4 heeft de geluiden, in .wav- en .ogg-formaat. Laatstgenoemde kunnen o.a. met Winamp worden geopend. De muziek uit het hoofdmenu is in de map \sound\musical te vinden. De .sndshd-bestanden bevatten de aliassen die kunnen worden opgeroepen door het spel, met informatie zoals welk(e) bestand(en) er dan met welke instellingen moet(en) worden afgespeeld. - pak004.pk4 bevat tenslotte nog meer texture's in .tga-formaat. | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Waarom een ‘regeltjes’ gedeelte? Klinkt misschien een beetje kinderachtig ‘regeltjes’ maar hopelijk heb ik dan nu even de aandacht. We weten ook dat regels er zijn om overtreden te worden maar misschien zit er nog iets tussen hé dat wist ik niet Gelieve geen nutteloos gezever te plaatsen. Of om Crash maar even te quoten: De bedoeling van dit gedeelte is om je een snel overzicht te geven over wat je wel en niet kunt/mag posten op GoT zonder dat je direct zelf moet gaan zoeken naar andere faq’s bijvoorbeeld. Verder is het om het topic schoon te houden van bijvoorbeeld ‘warez-talk’ of flames of irritant grote screenshots enz. enz. Wat is nou warez? Kort samengevat verstaat men onder warez elke file (zoals audio, video, een screenshot of whatever) waar een copyright op zit die zonder toestemming van de auteur gedeeld wordt op het internet. Enige relevante links die je zou kunnen lezen om te voorkomen dat je iets doet wat men hier liever niet heeft: • Als het niet mag, haal het dan maar weg • Algemene policy • SGD faq Reviews: Ik heb met Terr erover gehad en hij vind het goed dat er screenshots geplaatst worden van ingescande artikelen. MAAR het is NIET goed als de tekst er ook bij op staat. Een link geven mag ook niet en ‘subtiel hinten’ nog minder. Dit om de boel nog eens duidelijk aan te geven. Spoilers: Sommige mensen willen bijvoorbeeld nog niet precies weten hoe het verhaal gaat van het singleplayer gedeelte. Of ze willen niet weten wat je precies moet doen om een level uit te spelen. Mocht je denken dat je post een spoiler bevat dan kun je overwegen een stukje code te plaatsen zodat het niet direct leesbaar wordt. code:
Voorbeeld (hou je muis ingedrukt op het zwarte om het te selecteren):
Screenshots posten: Uit de algemene FAQ van GoT: code:
Deze tag werkt wel maar heeft niet echt effect omdat ik toch eigenlijk vind dat je moet resizen (met paint software) om kB’s te besparen voor de modemmers en langzame servers bijvoorbeeld. Er zijn nog 2 andere manieren welke ik persoonlijk liever zie: 1. Je resized je plaatje met je favoriete painttool naar een maximum breedte van 600 pixels. code:
2. Je doet hetzelfde als bij 1 maar je geeft dan ook nog een url mee naar het grote plaatje (krijg je dus twee plaatjes) dan krijg je de volgende code: code:
Let op de volgende zaken voordat je besluit een screenshot te posten: • Zorg dat je aan een maximum breedte van 600 pixels houdt. • Probeer alleen mooie acties te posten. Bijvoorbeeld als je bug/glitch ziet of op een rare manier d00d gaat oid, ‘panorama’ (mooie) screens zijn ook goed, moet je er wel op letten dat je een beetje mooie kwaliteit hebt. Het moet iig ‘bijzonder’ zijn anders is het alleen maar vervelend voor andere mensen die het topic lezen om alles in te laden. • Een (thumbnail) screen van 600 pixels hoeft maximaal maar 100 a 150 kB te wezen in filesize (en dat is nog vrij groot). Zorg dat je de filesize in de gaten houdt. HELP!!!!11!! ik heb een probleem met het spel: Dit topic is niet bedoeld om je problemen op te lossen. SPV bestaat om problemen met je spellen op te lossen om de boel overzichtelijk te houden. LET OP! Vaak zijn het problemen die al vaak zijn voorgekomen. • Neem de startpost van dit Doom 3 topic door. • Eventueel een startpost van een vorig Doom 3 topic. • Google.com en de GoT search zijn je beste vrienden. Kun je jouw probleem met oplossing nog steeds niet vinden op GoT dan zou je kunnen overwegen een SPV topic te openen. Wees er dan wel zeker van dat je de stickies leest van SPV om er zeker van te zijn dat je een goede en duidelijke topicstart maakt zodat jouw probleem snel opgelost kan worden. Lees dit voor je een topic opent/een reply post! Een klein vraagje tussendoor als in ‘hoe kan ik mijn fps zien’ kan best omdat het vrij ‘klein’ van aard is en snel op te lossen. Let wel op dat een vraag zoals hoe kan ik mijn fps zien irritatie opbrengt omdat dit vaak gevraagd wordt en ook in de FAQ te vinden is bijvoorbeeld. Als jij laat zien dat je ergens moeite voor hebt genomen (als in startpost/faq lezen, juiste info posten enz.) dan is men meestal ook sneller bereid je te helpen | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Via irc channel irc.tweakers.net/doomIII kan je met andere afpreken waneer je zin hebt in een potje. Op de meeste servers is het ook mogelijk om te voten waneer je een ander map/game/time limiet, enz wilt. Door op escape te drukken krijg je dan een menu boeven in je scherm waar ook voten tusse staat. F1 is yes, F2 is no. Maar is wel zo handig om eerst even te weten welk mods er worden gespeeld. EMZ Enhanced Militarized Zone is een mod die gericht is op de deathmatch. In deze mod is het mogelijk om naast de normale wapens om singel weapon te spelen, bijv rocket riot of chainsaw carve up. Je hebt verschilende game modes deathmatch, team DM, last man standing en tourney. Daar naast zijn er nog veel meer speciaale mogelijkheden in deze mod maar is te veel om allemaal op te noemen.Een goede EMZ server is de die van EMZ zelf 62.4.74.20:31000 Voor meer info zie www.the-emz.com LMS Last Man Standing is een arcade achtige coop play mod, ze hebben erge leuke maps maar de standaard doom III coop play vind ik tegen vallen door dat de sfeer die je in de singel play heb ontbreekt in deze mod. Omdat de goede servers ontbreken draai ik hier wel eens de LMS mod op me server met het ip adres 84.245.6.132. Mocht die niet aan staan spreek me dan even aan op irc. Voor meer info zie lms.d3files.com Open Coop Open Coop in een coop play mod met alleen de maps van singel play. Deze mod heeft wat last van lag, maar door middel van paar tweaks op de server is het stukke te verminderen. Deze coop play bevat de zelfde sweer als de singel play waardoor ik hem erg leuk vind. Het is in deze mod zelfs mogelijk om je respwan piont + weapons en ammo te saven. Maar dat gaat wel ten koste van je health. Bij je key config moet je wel eerst even een toets instellen om te kunne saven. Er is jammer genoeg een nadeel, alleen de maps tot delta labs werken 100% goed in de coop play. De andere mappen moet nog worde aangepast wat verschijnlijk bij de volgende release wordt gedaan. Omdat de goede servers ontbreken draai ik hier wel eens de Open Coop mod, ip adres ip adres 84.245.6.132 Voor meer info zie [url]lhttp://www.d3opencoop.com/[/url] Teamspeak Omdat DoomIII Alt+tab niet toe staat is het erg handig om Teamspeak op je computer te hebben. Via dit tooltje kan je met elkaar praten via een microfoon. Via irc kan het je het adres krijgen van de teamspeak server waneer er een potje wordt gespeeld. Teamspeak is te downloaden van http://www.goteamspeak.com/news.php | ![]() | |||||||||
![]() |
• Lighteye - voor het maken van de originele en uiterst prachtige startpost en het hosten van de afbeeldingen
• Remi voor de dual monitor tweak
• Cowboy_Bebop voor de reviews
• Crash voor de toestemming van deel 9.
/me Nogmaals: Lees het ‘regeltjes’ gedeelte door. Zet de zogenaamde spoilers s.v.p. in zwarte tables. LET OOK OP DE WAREZ ! Jij als poster kan het voor iedereen verpesten doordat dit topic bijvoorbeeld op slot kan gaan omdat er teveel ‘illegale activiteiten’ in plaats vinden. Ook zou het topic gesloten kunnen worden omdat de 'sfeer' verpest wordt door bijvoorbeeld spoilers te plaatsen zonder 'spoilertag' waar mensen dan weer in een flamewar op reageren.
Flame'en naar iemand die een spoiler plaatst is niet gewenst en zeker niet als dat met grof taalgebruik gebeurd. Please, hou het topic hier vrij van of het moet dicht.
Ik, Exe-cuter, heb geprobeerd de startpost van deel 8 zo goed als mogelijk aan te passen aan de huidige stand van zaken. Hierbij heb ik info over D³: Resurrection of evil toegevoegd, slechte links verwijderd en nutteloze/verouderde gegevens simpelweg uit de tekst gelaten. Toch zullen er ongetwijfeld nog foutjes ingeslopen zijn. Voor dit en eventueel ontbrekende info is het handiger om me te mailen, ipv er een post aan te verspillen
[ Voor 15% gewijzigd door Exe-cuter op 04-09-2005 19:49 ]