Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is toch redelijk kipsimpel om je vaste lasten te bepalen? In elk electronisch bankieren programma kun je gegevens opvragen en exporteren. Probeer Offline Rekening Overzicht (http://www.orov.nl/index.html) eens.

Met een beetje geduld en handigheid kun je ook je variabele lasten bij houden en zo zien waar je je zuur verdiende eurocentjes aan uitgegeven hebt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:46:
Dus die 700 euro vind ik nog niet eens zo gek. (Aangezien ik vast nog wat kleine dingetjes vergeten ben.)
700 euro vaste lasten vind ik ook niet gek, dat haal ik ook wel. Maar 700 euro alleen voor je huis en dan zeggen dat het niet minder *kan* vind ik raar. Het kan absoluut minder, maar dan moet je je eisen wellicht ietwat aanpassen :).

* feej heeft ruim 1k aan vaste lasten per maand.
Primair:
Huur inclusief GWE+inet: 700 euro
Collegegeld 2x: 300 euro
Boeken en overig schoolzut: 50-100 euro (afhankelijk van de maand en het collegejaar)
Ziektekosten: 120 euro (2x plus aanvullend pakket)
Totaal: 1170-1220 euro

Secundair:
Overige verzekeringen: 20-30 euro
Sport: 50 euro
Gemeentebelasting: 30-50 euro (weten nog niet helemaal wat de onroerendgoedbelasting is :X)
Telefoon: 0 euro (cashback \o/)
Totaal: 100 - 130 euro
Daarbij eten we voor ongeveer 150 euro per maand. In totaal geven we dus tussen de 1420 en 1500 euro per maand uit. We krijgen aan *vast* inkomen per maand ongeveer 1575 binnen, alles wat wij aan bijbaantjes bijverdienen is ook echt "extra" geld: de ene maand kopen we een nieuw stel kleren, de volgende maand sparen we dat bijna volledig op.

En natuurlijk kan dit allemaal nog zuiniger: we zouden zuiniger kunnen doen met eten, je kunt minder gaan sporten, de aanvullende verzekering kan eraf etcetera. Als we geen spaargeld hadden, hadden we ook bijvoorbeeld vrijstelling van gemeentebelasting gehad en bepaalde subsidies kunnen aanvragen. Maar we redden het prima zo en zolang we elke maand nog overhouden vind ik het wel best. Ik pas ook mijn uitgavenpatroon aan aan mijn inkomsten; ik ga niet moeilijk doen over een avondje stappen of een zak chips als ik het toch wel kan missen.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Yoeri schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:50:
[...]
Da's eigenlijk onzin, omdat je met zo'n flesje bbq-saus bijvoorbeeld misschien wel twee maanden weg kunt. Stel je voor dat je de mazoutketel moet vullen in die maand, waarmee je tot na de winter je verwarming kunt stoken. Dan komt dat volledige bedrag in je berekening voor één maand terecht. Niet logisch dus. Als je wilt weten hoeveel je verbruikt, moet je dat een aantal maanden aan een stuk volhouden, of moet je gaan schatten op hoeveel tijd je je aankopen kunt afschrijven.
De BBQ saus is toevallig deze maand op, maar de Cocktailsaus nog niet.

En waarom meerdere maanden? Je kan ook zeggen meerdere weken ;).

Natuurlijk zou je het eigenlijk meerdere jaren moeten doen, maar als je maar gegevens van genoeg Belgen verzamelt kom je best significant uit :).

[edit] Wat betreft die ketel heb je wel gelijk, dat zijn seizoensuitgaven, die kunnen het beeld vertroebelen. Qua levensmiddelen denk ik dat 1 maand lang genoeg is :)

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 09-08-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Eten voor 150 euro per maand? Wat eet je dan? Elke dag pannenkoeken?

Normaal eten is (volgens mijn vriendin de dietiste :P):
200 gram aardappelen
100 gram vlees
200 gram groente
3 sneetjes brood met beleg 's ochtends
3 sneetjes brood met beleg 's middags
2 stuks fruit
2 tot 3 melkproducten

Dan laat ik even zaken als boter etc buiten beschouwing.

Dan ga ik naar de supermarkt. De aardappelen is het probleem niet, kost niets. Zeg dat je voor ca. 20 eurocent per maaltijd aan aardappelen hebt. Een stukje vlees van 100 gram komt je op ca. 1,50 te staan. 200 gram groente ca. 0.75 eurocent. 6 sneden brood houdt in dat je met een brood pak-m-beet 4 dagen doet. Dat is dus zo'n 30 cent per dag aan brood. Zeg dat we als beleg goedkoop doen, dus hagelslag en pindakaas. Zeg 5 euro per maand aan beleg. 2 stuks fruit per dag --> ca. 0.75. ca. 10 pakken melk per maand -> 10 euro.

Totaal dus
diner (0.20+1.50+0.75 ) * 30 = 73,00
ontbijt/lunch = ~ 13,00
fruit = ~22,50
melk = 10 euro
randgebeuren 15 euro (boter om te bakken, op het brood, sausje over de groente, etc)

Dan kom ik in totaal, voor 1 persoon, uit op € 133 per maand uit.

Als jullie met 2 man eten,drinken en snacken voor 150 euro per maand, eten jullie niet gezond.

Overigens.. bij bovenstaande berekening ben ik van het minimale uitgegaan. Dus goedkoop vlees, goedkope groente, geen frisdrank, koffie of thee, niet een keer chinees halen, enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 09-08-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Wij eten normaal hoor? Gewoon elke dag avondeten met groente en vlees, altijd fruit in huis, snoepjes en choco en we drinken ook normaal. 100 gram vlees is geen 1,50: een kilo kipfilet (en das niet het goedkoopste vlees!) is 5 euro, een kilo gehakt 2,50. We zijn gewoon studenten en we shoppen bij de Aldi, de reclame en de Turkse groentetoko. Een pak melk is veertig cent, geen euro. Een brood is 60 cent per brood. Afbakbroodjes zijn 22 cent per pak van zes, en na twee of drie heb ik echt wel genoeg. Ik weet echt niet waar of hoe jij je boodschappen doet, maar met een beetje neuzen in de winkelfolders en het merendeel weghalen bij de Aldi en de toko is 150 euro per maand nog ruim, en dat is inclusief bier wijn en chocolade :D.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fee-tje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:55:
Wij eten normaal hoor? Gewoon elke dag avondeten met groente en vlees, altijd fruit in huis, snoepjes en choco en we drinken ook normaal.
Dan ben je ook meer dan 150 euro kwijt.
100 gram vlees is geen 1,50: een kilo kipfilet (en das niet het goedkoopste vlees!) is 5 euro, een kilo gehakt 2,50.
Ik heb hier voor me liggen, vandaag gehaald bij de Boni (toch geen dure supermarkt): snitzel, 2 stuks, ongepaneerd, 3 euro 65. Die 1,50 is een gemiddelde. Ik neem aan dat jullie niet elke dag kip en gehakt eten.

Overigens ga jij er wel vanuit dat je opslagruimte hebt, een vriezer. Althans, als je voor 1 of 2 personen rekent wel.

De enige manier waarop je goedkoper kunt eten is inderdaad doen wat jij aangeeft. Met meerdere mensen groot inslaan bij goedkope supermarkten.

Punt is wel dat je dan elke dag rotzooi eet, kipfilet is sowieso al rotzooi (grotendeels water, wordt zelfs water aan toegevoegd, zoveel dat het wettelijk verplicht is geworden dat op de verpakking te zetten) en gehakt van de lidl is fijngemalen afvalvlees.
We zijn gewoon studenten en we shoppen bij de Aldi, de reclame en de Turkse groentetoko. Een pak melk is veertig cent
Welke melk? gesteriliseerde aldi melk? Gewone, halvolle melk, koop jij geen liter van voor 40 cent. Al moet ik eerlijk toegeven geen kenner te zijn, aangezien melk == vies :P.
Afbakbroodjes zijn 22 cent per pak van zes, en na twee of drie heb ik echt wel genoeg.
afbakbroodjes != gezond eten != brood in de zin waarin hier bedoeld.
Ik weet echt niet waar of hoe jij je boodschappen doet, maar met een beetje neuzen in de winkelfolders en het merendeel weghalen bij de Aldi en de toko is 150 euro per maand nog ruim, en dat is inclusief bier wijn en chocolade :D.
Nofi, maar dan eet je wel lage kwaliteit spullen en louter hierom waarsch. al ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sorry hoor, maar kipfilet == gezond, afbakbroodjes (bruin) == gezond, groente == gezond... dan mag je vriendin wel dieetiste zijn maar de uitspraken die je hier doet vol ik niet. Daarbij is een vriezer toch helemaal niet vreemd om te hebben? En het botweg zeggen dat mensen niet kunnen eten van 150 euro.... tsja... het spijt me, maar het kan wel degelijk....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:05:
Ik heb hier voor me liggen, vandaag gehaald bij de Boni (toch geen dure supermarkt): snitzel, 2 stuks, ongepaneerd, 3 euro 65. Die 1,50 is een gemiddelde. Ik neem aan dat jullie niet elke dag kip en gehakt eten.

Overigens ga jij er wel vanuit dat je opslagruimte hebt, een vriezer. Althans, als je voor 1 of 2 personen rekent wel.

De enige manier waarop je goedkoper kunt eten is inderdaad doen wat jij aangeeft. Met meerdere mensen groot inslaan bij goedkope supermarkten.
Ja dat lijkt me eik vrij logisch als je geld wilt besparen, dat je bij de Aldi/Lidl/Jumbo gaat winkelen.
Overigens is schnitzel in de reclame ook 8 euro per kilo, en dan dan nog de helft van jouw 1,50 per 100 gram? Als je weinig geld hebt dan ga je daar echt wel op letten.

Overigens heb ik helemaal geen idioot grote vriezer; ik heb een gewone koelvriescombinatiekast (van een B-merk :P).
Welke melk? gesteriliseerde aldi melk? Gewone, halvolle melk, koop jij geen liter van voor 40 cent. Al moet ik eerlijk toegeven geen kenner te zijn, aangezien melk == vies :P.
Ja, gesteriliseerde aldimelk? Komt ook gewoon uit de koe hoor.
afbakbroodjes != gezond eten != brood in de zin waarin hier bedoeld.
Lees even verder in dat stukje. Een wit of bruinbrood bij de Aldi is ook gewoon 60 cent, en dus de helft van wat jij suggereert.
Nofi, maar dan eet je wel lage kwaliteit spullen en louter hierom waarsch. al ongezond.
Dat is imho dus complete bullshit. Het zal wellicht ongezonder zijn dat het biologische vlees van de Albert Heijn, maar echt niet veel schelen met het vlees dat de C1000 verkoopt. Bovendien verkoopt de C1000 in de reclame ook kip en kalkoen voor 5 euro en gehakt voor 2,50. Vlees is met name bij de C1000 vaak goedkoper dan bij de Aldi.

[ Voor 4% gewijzigd door feej op 09-08-2005 21:14 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zwerver schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:10:
Sorry hoor, maar kipfilet == gezond, afbakbroodjes (bruin) == gezond, groente == gezond... dan mag je vriendin wel dieetiste zijn maar de uitspraken die je hier doet vol ik niet. Daarbij is een vriezer toch helemaal niet vreemd om te hebben? En het botweg zeggen dat mensen niet kunnen eten van 150 euro.... tsja... het spijt me, maar het kan wel degelijk....
Acoord, kipfilet is niet louter rotzooi. Maar elke dag kipfilet is wel degelijk ongezond. In bijvoorbeeld een snitzel zitten meer voedingsstoffen dan in een kipfilet.

Afbakbroodjes zijn niet bruin, althans niet die goedkope. Die zijn wit (fee-tje? Wit of bruin?)

Een vriezer is niet bijzonder om te hebben, maar houdt wel in dat je extra kosten maakt, die je dus moet meerekenen. Je electriciteitsrekening gaat er van omhoog en je moet het apparaat aanschaffen en afschrijven.

Ik zeg niet dat mensen niet kunnen eten van 150 euro, maar dat ze niet gezond en verantwoord kunnen eten voor 150 euro voor meerdere personen. Per persoon kwam ik op 130 euro oid uit, laat ik nu eens niet prijsbewust zijn en laat het in werkelijkheid dan 100 euro zijn. Dan nog is dat voor 2 personen 150 euro.

Nuance is mij inderdaad soms vreemd, ik zal dus iets nuanceren.. ik noem in mijn voorbeeld 20 cent aardappelen. Alleen niet iedereen eet aardappelen elke dag, en ook niet voor 20 cent. Zo zijn al die kosten variabel.

Ik denk eerlijk gezegd dat als fee-tje zegt 'wij eten voor 150 euro' dat ze zelf niet 100% doorheeft welke kosten er allemaal gemaakt worden. Wat ik hier voorrekende was een dagelijkse warme maaltijd voor € 2.45 per persoon is volgens mij een heel reeel bedrag, aan de lage kant zelfs. Als je dat elke dat wilt doen, en je wilt ook gezond en gevarieerd eten ga je het volgens mij verdomd lastig krijgen.
fee-tje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:12:
Ja dat lijkt me eik vrij logisch als je geld wilt besparen, dat je bij de Aldi/Lidl/Jumbo gaat winkelen.
Overigens is schnitzel in de reclame ook 8 euro per kilo, en dan dan nog de helft van jouw 1,50 per 100 gram? Als je weinig geld hebt dan ga je daar echt wel op letten.
In de reclame, per kilo. Dus moet je het invriezen.

Je zit je nu heel erg blind te staren op de 1,50 voor dat stukje vlees, imo moet je naar het geheel kijken. Ik geloof domweg niet dat je elke dag een gezonde, lekkere (warme) maaltijd op tafel kunt zetten voor gemiddeld minder dan 2,25 per persoon per dag .
Overigens heb ik helemaal geen idioot grote vriezer; ik heb een gewone koelvriescombinatiekast (van een B-merk :P).
Aha, dus die gebruikt nog meer energie.. dat zijn weer extra kosten..
Ja, gesteriliseerde aldimelk? Komt ook gewoon uit de koe hoor.
You got me there; bij navraag blijkt gesteriliseerde melk niet ongezonder dan gewone. Wel heb ik me door veel melkdrinkers laten vertellen dat het niet te zuipen is. Ik kan daar niet over oordelen, want drink geen melk.
Dat is imho dus complete bullshit. Het zal wellicht ongezonder zijn dat het biologische vlees van de Albert Heijn, maar echt niet veel schelen met het vlees dat de C1000 verkoopt. Bovendien verkoopt de C1000 in de reclame ook kip en kalkoen voor 5 euro en gehakt voor 2,50. Vlees is met name bij de C1000 vaak goedkoper dan bij de Aldi.
Vlees uit de supermarkt in NL is per definitie rotzooi. Goed vlees koop je bij de slager.

Maar goed, eerlijk is eerlijk, dat hoort in dit draadje niet thuis. Immers het gaat hier er om wat minimaal nodig is om rond te komen, en dan hoeft het niet perse kwaliteit te zijn. Als het maar minimaal voldoende is.

Toch plaats ik heel sterk m'n twijfels bij jouw € 150. Ik denk echt dat je dan kosten vergeet of over het hoofd zie. Zo niet, petje af voor je zuinige inkopen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:23:
[...]

Acoord, kipfilet is niet louter rotzooi. Maar elke dag kipfilet is wel degelijk ongezond. In bijvoorbeeld een snitzel zitten meer voedingsstoffen dan in een kipfilet.

Afbakbroodjes zijn niet bruin, althans niet die goedkope. Die zijn wit (fee-tje? Wit of bruin?)
* Zwerver kijkt in de kast

Bruine afbakbroodjes, zal ik het bonnetje ook even pakken? Juist, 49 cent (!!) eet ik dat elke dag? Nee, uiteraard niet. Maar een gewoon brood kost ook 60 cent. Daarnaast is het leuk dat je stelt dat de vriezer in de kosten mee moet tellen, maar het ging hier over boodschappen doen voor 150 euro en dat kan dus.
Daarnaast zijn er wel meer dingen in het rijtje waar jij net mee kwam die ik zelfs bij de C1000 goedkoper kan krijgen, en dat is geen B-supermarkt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:23:
Jij staart je blind op wat ik zeg. Ik noem even random twee vleessoorten. Ik wil je ook wel vertellen dat ze hier bij de slager op het kerkplein zes euro voor een kilo rosbief vragen in de reclame. Etcetera. Tis gewoon een kwestie van goed nakijken waar je wat koopt.
Ik zeg niet dat mensen niet kunnen eten van 150 euro, maar dat ze niet gezond en verantwoord kunnen eten voor 150 euro voor meerdere personen. Per persoon kwam ik op 130 euro oid uit, laat ik nu eens niet prijsbewust zijn en laat het in werkelijkheid dan 100 euro zijn. Dan nog is dat voor 2 personen 150 euro.
Dat is dus bullshit imho. Ik eet gewoon aardappel/rijst/pasta, met groente en vlees of vleesvervanger. Elke dag. Ik eet fruit, elke dag. Ik heb meerdere pakken sap en frisdrank en yoghi :9 en chocomelk in huis, en ja dat drink ik ook. Wij eten gewoon snoep en drinken wijn en bier, zoals elk normaal gezin. Pas en ik eten nu niet slechter dan toen we nog bij onze ouders woonden.
Je zit je nu heel erg blind te staren op de 1,50 voor dat stukje vlees, imo moet je naar het geheel
kijken. Ik geloof domweg niet dat je elke dag een gezonde, lekkere (warme) maaltijd op tafel kunt zetten voor gemiddeld minder dan 2,25 per persoon per dag .
Ik heb in A61 in een soortgelijke discussie wel eens gepost dat ik een gezonde maaltijd kon maken voor 1 euro per persoon per dag. Dat is haalbaar. Dat doe ik ook niet elke dag en dat zou ook irreeel zijn: ik wil ook wel es een pak lasagna kopen of biefstuk eten. Maar het kan wel.
Aha, dus die gebruikt nog meer energie.. dat zijn weer extra kosten..
Energieklasse A is energieklasse A, is toch goed?
You got me there; bij navraag blijkt gesteriliseerde melk niet ongezonder dan gewone. Wel heb ik me door veel melkdrinkers laten vertellen dat het niet te zuipen is. Ik kan daar niet over oordelen, want drink geen melk.
Smaak is een subjectieve waarde.
Toch plaats ik heel sterk m'n twijfels bij jouw € 150. Ik denk echt dat je dan kosten vergeet of over het hoofd zie. Zo niet, petje af voor je zuinige inkopen doen.
Ik koop voor 20 tot 30 euro per week boodschappen, en meestal de eerste week voor 50 tot 70 euro. Dan kom ik op een maximum van 160 euro uit?

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En je haalt nooit een dag chinees/patat, enzovoort? Dus die dagen had je toch nog niet voor ingekocht?

Smaak mag subjectief zijn, maar volgens mij vind de meerderheid van de melkdrinkers gesteriliseerde melk smerig.

Verder ben je dan alleen nog maar bezig met zaken overal zo goedkoop mogelijk inkopen. Daar hebben wij domweg geen tijd voor.

Een gezonde maaltijd voor 1 euro per persoon per dag ga je domweg niet redden. Reken me eens 1 zo'n gezonde maaltijd voor?

En Zwerver.. tsja.. volgens mij kan het niet, maar hier is fee-tje die bij hoog en laag beweert dat te doen. Ik kan hooguit aangeven daar mijn twijfels bij te plaatsen, maar moet dan toegeven dat het kennelijk wel kan.

Kwaliteit van leven zullen we het maar niet over hebben dan (en, eerlijk is eerlijk, dat hoeft in dit draadje ook niet.. minimaal is minimaal).

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 09-08-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Wij bakken frietjes zelf :). Chinees halen we eik weinig moet ik zeggen, maar we eten wel shoarma en pizza enzo. Maar eerlijk is eerlijk, dat maken we zelf. We eten wel eens kibbeling :).

Trouwens, dat tijd kwijt zijn valt mee. Tis een kwestie van even de foldertjes doorbladeren en als er iets interessants instaat dan haal je dat. Kost je misschien een half uurtje. Als er bijvoorbeeld schnitzel in de aanbieding is, haal je meteen een kilo. Dus je hoeft niet elke dag op de fiets alle winkels af. Eens in de maand halen we al het drinken enzo (twee aldikarren vol met kratten fris en dozen sap :X) en de rest is het alleen bijvullen van voornamelijk vlees, muesli, broodbeleg en snoepgoed :D. Groente halen we elke dag vers (groentezaak naast de deur.) Wij halen gewoon 90% van onze boodschappen bij de Aldi, en jij mag beweren dat dat ongezond is maar dan wil ik dat wel graag onderbouwd zien.

Ik vind kwaliteit van leven trouwens een nondiscussie. Dat ligt voor iedereen anders. Ik zie mijn kwaliteit van leven niet vooruitgaan als ik bij de AH zou shoppen. Nja, het zou me vijf minuten fietsen schelen, whooptiedoe. Voor mijn kwaliteit van leven vind ik een keer uit eten gaan of gaan stappen ofzo veel belangrijker, en zoals ik al eerder zei doen wij dat soort "extra" dingen van ons "extra" geld. Maar dat soort dingen zijn ook niet je vaste lasten :).

En als ik zie wat wij wegeten aan snoep, koekjes en alcohol denk ik echt niet dat wij minimaal leven :D. Er kan zeker nog wel 20 euro af puur aan snoepgoed en alcohol :D.

[ Voor 28% gewijzigd door feej op 09-08-2005 21:49 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 07:30

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik mis in al deze opsommingen hier toch structureel de kosten voor verzekeringen, sparen en de pensioen opbouw.
Dat zijn echt geen kleine kosten. Iedereen miv 25 jaar doet pensioen opbouwen, maar dit is vaak/meestal helemaal niet dekkend voor later.
Doet niemand hier dan aan ?
Spaart niemand? Of de begrafenis verzekeringen, levensverzekeringen etc ? Voor in je uppie is dat een fractie, maar een gezin met 1 of 2 kinderen + partner (niet werkend)....

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

ReLight schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:52:
Ik mis in al deze opsommingen hier toch structureel de kosten voor verzekeringen, sparen en de pensioen opbouw.
Dat zijn echt geen kleine kosten. Iedereen miv 25 jaar doet pensioen opbouwen, maar dit is vaak/meestal helemaal niet dekkend voor later.
Spaart niemand? Of de begrafenis verzekeringen, levensverzekeringen etc ? Voor in je uppie is dat een fractie, maar een gezin met 1 of 2 kinderen + partner (niet werkend)....
Begrafenisverzekering is niks, zeker als je nog jong bent :). Nu moet ik eerlijk zeggen dat wij geen levensverzekering hebben. Sparen doen wij van ons "extra" geld, het geld uit bijbaantjes enzo dat een beetje per maand verschilt en waar wij voor onze budgetering eik niet vanuit durven en willen gaan. De ene keer gaat het "extra" geld naar wat leuks om te doen of te hebben (deze maand naar verjaardagsfeestjes voornamelijk :X) en de volgende keer gaat het bijna volledig op de spaarrekening :).

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-05 21:21
Ik heb niet alles door zitten nemen maar ik sluit me wel aan bij fee-tje.

Het is inderdaad zo rond de 150 euro :) En het is echt niet elke dag dezelfde zooi dat op tafel staat. Er wordt hier ook nog gewoon gesnoept en gesnaaid. Ja, het meeste komt van de Aldi, grofweg 90% gok ik. Ik denk niet dat er iets mis is met de producten anders zou het niet verkocht worden/gegeten. Als ik iets niet lekker vind bij de Aldi dan koop ik het elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Inderdaad zoals Fee-tje zegt; gewoon sparen, wat heb ik aan een begravenisverzekering?
Ik kan beter daarvoor wat opzij zetten en dan kan er gewoon contant betaald worden en de begravenis zoals IK hem wil en niet zo als de verzekeraar het wil en de helft in zijn zak stopt om zo weer zijn oude Beamer in te ruilen voor een nieuwe met mijn geld terwijl ik in een urn zit of 3 meter onder de zoden in een juute zak >:)

Levensverzekering en andere verzekeringen, ok, als ik op mijn zelf woon, maar voorlopig woon ik thuis, dus heb ik het niet echt nodig en onder werktijd ben ik volledig verzekerd door mijn bedrijf en de auto is lease via het bedrijf, dus ook niet mijn pakkie aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Ow ik bedoelde eik dat een begrafenisverzekering niks kost :X. Das nog geen 5 euro per maand :).

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ook niet iets wat je nodig hebt om rond te komen.

Overigens.. misschien ten overvloede, misschien niet.

Met de 'kwaliteit van leven' opmerking hierboven doelde ik op het 1 euro per persoon warme maaltijd principe, als ik het zo even mag afkorten.

Het was geenszins mijn bedoeling daarmee fee-tje op d'r ziel te gaan staan, als ik dat wel gedaan heb, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:40:
Met de 'kwaliteit van leven' opmerking hierboven doelde ik op het 1 euro per persoon warme maaltijd principe, als ik het zo even mag afkorten.

Het was geenszins mijn bedoeling daarmee fee-tje op d'r ziel te gaan staan, als ik dat wel gedaan heb, mijn excuses.
Ik vind mijn voedsel geen afdoen aan mijn kwaliteit van leven, zoals ik ook al zei. Wat jij belangrijk vind voor jouw kwaliteit van leven is puur persoonlijk, en ik zei dat ik me niet kon voorstellen dat mijn kwaliteit van leven verhoogd werd als ik bij een andere winkel zou shoppen omdat ik nu ook koop wat ik wil hebben (met name tonnen chocola).

En ik wil je vragen om te kappen met die sneue steken-onder-water zoals suggeren dat ik een lage kwaliteit van leven heb of dat ik op mijn ziel getrapt ben. Voor zover ik kan zien verlaag ik mezelf niet tot dergelijke persoonlijke aanvallen tussen neus en lippen door. Als jij dergelijke aanvallen nodig hebt om je punt te maken, dan is misschien je punt niet sterk genoeg.

Ik zeg toch potdomme ook niet dat jij een verwaande kwast bent omdat jij mensen die van minder geld dan jij kunnen eten beschuldigt van een ongezond voedinspatroon?

[ Voor 1% gewijzigd door feej op 09-08-2005 22:59 . Reden: d/t-foutje :X ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk dat een aantal mensen hier blij mogen zijn dat ze niet in de bijstand zitten, ik weet niet hoe hoog die bedragen nu zijn, maar veel meer dan 800 of 900 netto zal het niet wezen. En dan moet je ook nog rekenen dat je hele dagen thuis bent en de verwarming aan moet hebben. Ik ben geneigd om toch zo af en toe het woord 'verwend' in mn gedachten terug te vinden bij sommige reacties hier.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fee-tje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:43:
En ik wil je vragen om te kappen met die sneue steken-onder-water zoals suggeren dat ik een lage kwaliteit van leven heb of dat ik op mijn ziel getrapt ben.
Fee ik heb geen sneue onderwatersteek gedaan dat de kwaliteit van jouw leven niet goed is. Wat ik wel gedaan heb is mijn twijfels plaatsen bij het genoemde bedrag, waarbij ik later al aangeef dat ik dat niet hard kan maken en petje af voor het inkoopbeleid (het laatste staat er bijna letterlijk zo).

Ik zeg ook nergens dat de kwaliteit van jouw leven danwel je voeding niet goed is. Wat ik zei is dat ik mijn twijfels plaats bij de kwaliteit van leven, als je 1 euro voor een warme maaltijd uittrekt. En die stelling houdt ik vol.

De reden dat ik hier post of ik op je ziel getrapt had, en daarvoor eventueel mijn excuses aanbood, is omdat ik een PM van zwerver kreeg met daarin de opmerking dat ik jou zou kwetsen. Dat is niet mijn bedoeling, vandaar dat ik het hier navroeg. Dat is de enige reden van de post waarop jij nu zo boos reageerde. Overigens komt het op mij raar over dat je helemaal niet boos reageerd op eerdere posts, maar dan als ik mijn excuses maak ineens boos wordt.
Voor zover ik kan zien verlaag ik mezelf niet tot dergelijke persoonlijke aanvallen tussen neus en lippen door. Als jij dergelijke aanvallen nodig hebt om je punt te maken, dan is misschien je punt niet sterk genoeg.
Nogmaals; ik val niemand aan.
Ik zeg toch potdomme ook niet dat jij een verwaande kwast bent omdat jij mensen die van minder geld dan jij kunnen eten beschuldigd van een ongezond voedinspatroon?
Dat zou je rustig mogen zeggen hoor.

Kennelijk ben ik een verwaande en verwende kwast omdat ik mijn twijfels plaats bij het als gezin rondkomen van 150 euro p/m aan eten/drinken. Ik plaats dan dus niet mijn twijfels bij dat gezin, maar bij de correctheid van het genoemde bedrag.

Daar ben ik overigens niet de enige in; nog vrij recent heeft in de krant een artikel gestaan van Dhr. Zalm waarin hij aangaf dat mensen in NL meer geld uitgaven dan ze zelf dachten.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 09-08-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:47:
Daar ben ik overigens niet de enige in; nog vrij recent heeft in de krant een artikel gestaan van Dhr. Zalm waarin hij aangaf dat mensen in NL meer geld uitgaven dan ze zelf dachten.
Volgens mij was dat n.a.v. het feit dat er 2.3 miljoen NLers graag rood staan met hun betaalrekening.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:51

momania

iPhone 30! Bam!

Anoniem: 25556 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:47:
[...]
Kennelijk ben ik een verwaande en verwende kwast omdat ik mijn twijfels plaats bij het als gezin rondkomen van 150 euro p/m aan eten/drinken. Ik plaats dan dus niet mijn twijfels bij dat gezin, maar bij de correctheid van het genoemde bedrag.
Hoevaak moet je dat nog in twijfel trekken door met tegen argumenten te komen die vanuit jou positie alleen maar uit aannames bestaan tegen de feiten uit eigen ervaring waar de rest mee komt. :?

Dit topic gaat ervaringen mbt wat je minimaal nodig zou moeten hebben om rond te kunnen komen. Geen wellus-nietus discussie of je voor 150 euro per maand kan eten... :|

Iedereen heeft nou eenmaal z'n eigen visie mbt de kwaliteit van leven en iets duurder, misschien in jou ogen gezonder eten, is niet bij iedereen zo'n hoge eis om kwaliteit van het leven te verhogen. Kwaliteit draait om meer zaken dan je maag en je reuk en smaak zintuigen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

momania schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 00:51:
Hoevaak moet je dat nog in twijfel trekken door met tegen argumenten te komen die vanuit jou positie alleen maar uit aannames bestaan tegen de feiten uit eigen ervaring waar de rest mee komt. :?
Waarom is het bij mij louter aannames, en bij anderen ervaring? Ik kom niet in de supermarkt?
Dit topic gaat ervaringen mbt wat je minimaal nodig zou moeten hebben om rond te kunnen komen. Geen wellus-nietus discussie of je voor 150 euro per maand kan eten... :|
Dat is anders best een belangrijk element in de discussie, daar eten typisch een van de dingen is die je minimaal nodig hebt. Maar goed, je hebt gelijk, er hoeft geen uren over geëmmerd te worden
Iedereen heeft nou eenmaal z'n eigen visie mbt de kwaliteit van leven en iets duurder, misschien in jou ogen gezonder eten, is niet bij iedereen zo'n hoge eis om kwaliteit van het leven te verhogen.
Ik zeg niet dat duurder eten per definitie gezonder is. Daarnaast bedoelde ik de kwaliteit van leven opmerking anders dan dat hij opgevat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

Basszje

Reisvaap!]

zomertje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:44:
Ik denk dat een aantal mensen hier blij mogen zijn dat ze niet in de bijstand zitten, ik weet niet hoe hoog die bedragen nu zijn, maar veel meer dan 800 of 900 netto zal het niet wezen. En dan moet je ook nog rekenen dat je hele dagen thuis bent en de verwarming aan moet hebben. Ik ben geneigd om toch zo af en toe het woord 'verwend' in mn gedachten terug te vinden bij sommige reacties hier.
800 is wel maximaal hoor. Op dit moment ben je helemaal zuur als je toevallig in de WAO zit. Dan heb je namelijk grote kans om 70/80% afgekeurd te worden. Dat betekent dat je eigenlijk voor 20% wel kan werken ( succes met zoeken alvast ) en die procenten wordt je dan gewoon gekort op je uitkering. Mensen die met een kind (eenoudergezin bv ) van 600 euro per maand moeten rondkomen komt nog zeer regelmatig voor. Sterker nog bij 1 miljoen mensen in Nederland. Niet zo gek dat de voedselbanken uit de grond springen. Die delen voedsel uit voor mensen die dat niet meer kunnen betalen(!) . Dus zo gek heeft men het hier niet.

Mijn vaste lasten zullen denk ik iets van 600/700 euro per maand zien. Ik krijg ongeveer 1200 euro per maand gestort en hou stelselmatig geld over. En daarbij ga ik ook nog zeker 2 keer per week uit. Dus mensen die daar niet van rondkomen doen idd iets verkeerd volgens mij :P Net op vakantie geweest voor 500 euro ( 16 dagen ). Ik begrijp ook niet goed hoe je in die periode (soms zie ik dat ) duizenden euros kwijt ben.

-edit Ow over eten : Ik eet geen vlees. Vegetarier. Is nog een keer gezonder ook met al die hormonale bioindustrie lapjes uit de super, loop minder risico op kanker en er zijn nog eens zat alternatieven voor ook :)

[ Voor 7% gewijzigd door Basszje op 10-08-2005 02:13 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ReLight schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:52:
Ik spaar niet.
Heb wel pensioenopbouw, maar dat is verrekend in het bruto-netto-gat van m'n salaris, een uitvaartverzekering (4 euro per maand ofzo) en de levensverzekering is onderdeel van m'n hypotheek. Dat mijn pensioen niet helemaal geweldig is tegen de tijd dat ik er gebruik van kan maken, tja, dat zie ik dan wel weer. Als er geen AOW meer bestaat, verkoop ik m'n huis.

Sparen vind ik zonde. Ik leef nogal bij de dag. Wat er nu binnenkomt gaat ook op. Hooguit heb ik een klein bedrag op m'n spaarrekening staan voor reserveringen van onderhoud van m'n huis, maar alle apparaten die kapot kunnen, vallen nu nog binnen de garantie termijn :P

En als het nodig is kan ik altijd nog lenen. Ik zie veel weerstand tegen lenen, maar ik vind het handig. Mensen die lenen zijn niet per definitie mensen die niet met geld kunnen omgaan of boven hun stand leven. Ik kan juist heel goed met geld omgaan vind ik zelf. Lenen is in mijn ogen voor een groot deel hetzelfde als sparen: je legt geld apart, of dat nu op een spaarrekening is of aan afbetaling, dat verschil vind ik niet zo groot. Het voordeel van eerder over iets kunnen beschikken weegt voor mij op tegen het verschil in rente krijgen en rente betalen.

Riskant? Ja als ik nu iets zou kopen ter waarde van een jaarsalaris ofzo. Maar ik koop geen dingen die ik me niet kan veroorloven. Ik kan voor iets wat ik wil geld gaan opzij leggen en het bijvoorbeeld een half jaar later kopen, of er al een half jaar eerder plezier van hebben. Het gevaar dat veel mensen hieraan toekennen is dat het kapot gaat voordat je het volledig hebt afbetaald. Ik vind het frustrerender als iets waarvoor ik een half jaar voor heb moeten sparen (en dus gedurende die tijd 'gemist' heb) kapot gaat. En mijn eerste iPod werd ook gestolen voordat ik hem volledig had betaald. Maar die was in de aanbieding bij Bijenkorf destijds, scheelde bijna 100 euro. Kijk, die beroving was rot, maar ik heb er nog altijd minder voor betaald in totaal (incl. paar euro rente) dan als ik hem later had gekocht. En ik heb er toch een paar maanden plezier van gehad, dat telt voor mij. (Ik ga niet denken "what if", dat hij nooit zou zijn gestolen als ik hem gewoon nog niet had gekocht |:( )

Het andere argument is reserve achter de hand bij financiële tegenvallers. Mijn financiële buffer bestaat uit de mogelijke verkoop van spullen (inclusief in het ergste geval m'n huis). Dat levert altijd minder veerkracht op dan iets niet gekocht hebben, omdat je bij verkoop altijd verlies maakt, maar dat verlies wordt weer gecompenseerd door het genot wat je ervan hebt gehad.

Oja situaties met schuldsanering en bijstand heb ik van dichtbij gezien en meegemaakt. Maar ik weet dat je in NL in ieder geval nooit hoeft om te komen van de honger.

En ja, bij alles wat ik doe, denk ik ook heel kort aan hoe dat in het slechtste geval uitpakt. Maar daar houd ik zeker niet bewust rekening mee. Ik zie wel hoe dingen lopen, en mocht het ooit helemaal fout lopen dan heb ik in ieder geval plezier gehad en luxe geleefd.

Om even op de aanleiding van dit topic terug te komen: van een modaal inkomen kan je als éénpersoonshuishouden luxe leven, en niet alleen in vergelijking met derde-wereldlanden

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 58690 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:31:
18600 bruto per jaar, dus 1550 bruto per maand, ik denk dat ik wel iets meer zou mogen verdiennen als 28 jarige.

Maar ik heb de druk nog niet van op je zelf wonen en eigen auto, omdat de auto geheel van de zaak is en ik rij er ook niet prive in.
Woon nog thuis en hoef maar 200 euro af te dragen, ok verzekering en ADSL aansluiting, maar dan komt er hooguit 150 bij.
Toch zou ik pas een auto nemen als ik iets meer zou verdiennen, aan de andere kant wil ik er wel 1 hebben, al is het maar om uit te kunnen gaan ;)
Je bent 28 en woont nog thuis :?
Damn, ik ben 24 en voel me al een beetje vreemd dat ik nog thuis woon. Maarja, er is gewoon lastig aan een huis te komen momenteel :/ anders was ik al het huis uit.
En voordat er mensen beginnen dat ik niet weet wat het is om op mezelf te wonen, ik heb bijna een jaar samengewoond dus ik weet wel degelijk wat alles kost en wat het is om zuinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151346

Hoeveel ik Bruto verdien weet ik nooit, verschild door de ploegendiensten.
Wel weet ik dat ik door verandering van baan, van de bijna € 1900,- naar de ong € 1350,- netto ben gegaan, ik heb het nu wel naar mijn zin op mijn werk, maar God wat mis ik het geld.

Heb een eigen huurhuisje, ook bijna € 600,- per maand, internet € 65,-, vaste telefoon € 25,-, mobiel € 35,-, server $ 13 per maand, sportschool € 35,-. (gelukkig eet ik vaak bij mijn ouders....)

Ik kom de laatste tijd wel beter uit dan in het begin, ja gaat wennen aan het salaris, alleen koop ik niet meer alles wat ik wil. Wel doe ik nog alles wat ik leuk vind.

Ik ben 24 en ben blij dat ik 2,5 jaar geleden de stap gemaakt heb om op mezelf te gaan wonen, nu rustig aan het sparen voor een koophuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
fee-tje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:55:
We zijn gewoon studenten en we shoppen bij de Aldi, de reclame en de Turkse groentetoko.
En de markt niet vergeten ;)
Ik weet echt niet waar of hoe jij je boodschappen doet, maar met een beetje neuzen in de winkelfolders en het merendeel weghalen bij de Aldi en de toko is 150 euro (voor 2 personen, ed.) per maand nog ruim, en dat is inclusief bier wijn en chocolade :D.
Ik ben ook student en ik betaal ongeveer 60 Euro per maand aan eten.
Ik zou echt bij God niet weten hoe ik voor sommige bedragen die ik langs zie komen zou moeten eten.
Meestal doe ik wekelijkse boodschappen en dan ben ik tussen de 10 en 20 Euro kwijt (1 persoon).

En dan heb ik ontbijt, lunch, avondeten, snacks, etc.

Ik ben helemaal verzot op koken, dus er zitten zelden kant-en-klare dingen tussen, denk dat dat ook een hoop scheelt, eigenlijk.
En de vriezer is natuurlijk heilig :)

Overigens hoef je tegenwoordig niet eens bij de Aldi te winkelen om goedkoop te winkelen.

Was laatst in de Albert Heijn, omdat ik brood en dergelijke moest hebben voor ontbijt/lunch.

Nu eet ik redelijk standaard brood: Bruin brood, met margarine, ham, kaas, tomaat en sla.

Brood: €0,38
Pak kaas: €0,99
Pak ham: €0,94
Krop sla: €0,49
3 tomaten: €0,60
Dit is €3,40 en hier kan ik makkelijk een week mee doen voor ontbijt, en dat is dan nog gezond ook, én bij de Albert Heijn gehaald.Is het van elk produkt wel het goedkoopste, maar vaak geldt ook: Goedkoop != Vies

Ergo: Ik vind het heel knap als je voor eten meer dan 100 per persoon per maand kwijt bent.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 10-08-2005 09:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

anandus schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 09:40:
[...]
En de markt niet vergeten ;)

[...]
Ik ben ook student en ik betaal ongeveer 60 Euro per maand aan eten.
Ik zou echt bij God niet weten hoe ik voor sommige bedragen die ik langs zie komen zou moeten eten.
Meestal doe ik wekelijkse boodschappen en dan ben ik tussen de 10 en 20 Euro kwijt (1 persoon).

En dan heb ik ontbijt, lunch, avondeten, snacks, etc.

Ik ben helemaal verzot op koken, dus er zitten zelden kant-en-klare dingen tussen, denk dat dat ook een hoop scheelt, eigenlijk.
En de vriezer is natuurlijk heilig :)

Overigens hoef je tegenwoordig niet eens bij de Aldi te winkelen om goedkoop te winkelen.

Was laatst in de Albert Heijn, omdat ik brood en dergelijke moest hebben voor ontbijt/lunch.

Nu eet ik redelijk standaard brood: Bruin brood, met margarine, ham, kaas, tomaat en sla.

Dit is €3,40 en hier kan ik makkelijk een week mee doen voor ontbijt, en dat is dan nog gezond ook, én bij de Albert Heijn gehaald.Is het van elk produkt wel het goedkoopste, maar vaak geldt ook: Goedkoop != Vies

Ergo: Ik vind het heel knap als je voor eten meer dan 100 per persoon per maand kwijt bent.
Kijk, dat is niet zo heel vreemd, mijn ouders hebben daar ook een handje van. Brood kopen van 4 euro bij de bakker, kaas moet perse van een merk en zo nog een hele rits voorbeelden waardoor ze een heel stuk duurder uit zijn dan wanneer ik boodschappen doe (meestal rond de 25 euro per week aan boodschappen, en dan zijn het echt niet allemaal kant en klaar maaltijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is €3,40 en hier kan ik makkelijk een week mee doen voor ontbijt, en dat is dan nog gezond ook,
één brood bevat 22 sneetjes. Volgens de richtlijnen gezonde voeding moet je 6 sneetjes brood per dag eten. Dat houdt in dat je met één brood niet een week doet en dan gezond eet..

Tenzij je nog andere producten erbij haalt voor bijvoorbeeld de lunch, maar zo presenteer je het hier niet.
Je rekent hier 1 maaltijd uit, en involledig (althans, als je volwaardig eten wilt).

Maak nu nog eens zo'n berekening, maar dan voor de hele dag? Dus ontbijt, lunch en avondeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:58:
[...]
één brood bevat 22 sneetjes. Volgens de richtlijnen gezonde voeding moet je 6 sneetjes brood per dag eten. Dat houdt in dat je met één brood niet een week doet en dan gezond eet..
offtopic:
Heb je net het aantal sneetjes geteld? :P
Tenzij je nog andere producten erbij haalt voor bijvoorbeeld de lunch, maar zo presenteer je het hier niet.
Ik eet ook niet elke dag brood, soms muesli met yoghurt.
Ach, soms dus muesli, maar het scheelt heel weinig, en het is ook een beetje mierenneuken :)
Je rekent hier 1 maaltijd uit, en involledig (althans, als je volwaardig eten wilt).

Maak nu nog eens zo'n berekening, maar dan voor de hele dag? Dus ontbijt, lunch en avondeten?
Omdat ik mijn boodschappen per week haal, en daarbij ook niet elke week hetzelfde haal (pak couscous of busje peper wordt veel onregelmatiger gekocht), kan ik het moeilijk "per maaltijd" uitrekenen.

Maar ik zal even proberen een avondmaaltijdje in elkaar te draaien.
Doen we een gezonde AVG:
• 300 gram aardappels: €0,15 (5 kilo voor €2,50)
• Broccoli: €0,49
• 250 gram Kip: €1,25 (€5,00 per kilo)
• Plakje brie: €0,05 (voor op de kip, schatting :) )
• Pepersausje: €0,10 (zelfgemaakt, schatting)
• beetje kruiden, p&z.

En dan heb ik een zeer ruime & gezonde standaard-avondmaaltijd voor een Eurootje of 2.
(en het kan véél goedkoper)

Maar wat ik wél weet is dat ik tussen de 10 en 20 euro per week aan boodschappen haal, en zelden iets erbij koop. Hoogstens bier of wijn als er bezoek langskomt (al zit dat vaak ook enigszins bij mijn wekelijkse boodschappen :) )

Het enige wat bijna altijd duur is, naast vlees & kaas is paprika. Don't ask me why, maar paprika is altijd wel duur :P

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 10-08-2005 11:39 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

anandus schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:22:
Maar wat ik wél weet is dat ik tussen de 10 en 20 euro per week aan boodschappen haal, en zelden iets erbij koop. Hoogstens bier of wijn als er bezoek langskomt (al zit dat vaak ook enigszins bij mijn wekelijkse boodschappen :) )
Dat probeer ik al tien posts lang uit te leggen.

Maar naar mijn mening draait het hier allang niet meer om of je wel of niet voor 150 euro kunt eten. Ik kan me voorstellen dat als ik zeg dat ik voor de helft *goed* kan eten dan wat een ander in zijn hoofd heeft, dat diegene dat sceptisch is. Ik heb uitgelegd hoe ik dat doe: prijsvechtersupermarkten, reclamefolders en dingen als toko's en markt. Alle prijzen die hezik noemt zijn zo ongeveer het dubbele van wat ik ervoor betaal, wellicht omdat hezik niet bij die prijsvechtersupermarkten komt en niet op de markt. Ik heb het idee dat ik dat tien keer kan vertellen en kan uitleggen, maar dat hezike simpelweg niet gaat geloven wat ik zeg. Dat is zijn goed recht, maar imho geen bodem voor een goede discussie en dus zal ik het hierbij laten. Naar mijn mening zal een verdere discussie hierover, en zeker wanneer er niet-ter-zaken-doende-dingen zoals "kwaliteit van leven" bij worden gehaald, de draad alleen vervuilen en dat is niet mijn bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door feej op 10-08-2005 11:34 ]

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 25556 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:58:
[...]

Volgens de richtlijnen gezonde voeding moet je 6 sneetjes brood per dag eten.
Ik denk dat we toch eens van zulke uitspraken af moeten. Ik eet geen 6 sneetjes brood per dag, maar slechts 4. Ik doe kantoorwerk en heb dus geen grote inspanningen. Eet ik daarom niet gezond?
Het is een RICHTLIJN, geen wet. Dus hou aub op met dergelijke richtlijnen als vaststaande en niet aan te tornen feiten te presenteren.

Ik eet al sinds ik klein ben vrij weinig groente en fruit. Lees: het is hoogst zelden dat ik in de supermarkt een blikje groenten koop. Meestal nog niet een per week. Fruit eet ik wel vaker maar zeker geen twee per dag.
Ik ben eigenlijk nooit ziek. Ik kan me de dag niet herinneren dat ik mij op het werk ziek heb moeten melden. De laatste keer dat ik mijn huisarts zag is ruim 5 jaar geleden voor een zalfje tegen eczeem. De tandarts ken ik al helemaal niet meer (en ik heb al mijn eigen tanden nog).

Nu mag je gerust zeggen dat mijn eczeem een resultaat van mijn ongezonde levensstijl is, maar dat heb ik al vanaf mijn 5e en was vroeger veel erger dan nu.

Sorry en NOFI hoor, maar dit is wat ik van die (overigens zeer goedbedoelde) adviezen t.a.v. gezond eten vind.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Eten, eten, eten...

Wij zijn met zijn 5en plus een baby, wat eten we zoal? De hoofdmoot is rijst (invloed van mijn vrouw), en 1x in de week aardappels of frietjes en 1x in de week pasta ongeveer. 1 of 2x in de maand eten we een lekkere traditionele Afrikaanse maaltijd, wat uiteraard wat duurder is, omdat gombo, oseille, igname, plantain, foufou, lamsvlees enzo niet zomaar uit de lucht komen vallen hier... Maar het is zooooo lekker :9~ :)

Anyway, rijst is 25€ per 30kg, daarvan eten we 600g per dag (100g per persoon met wat marge), dus 0,5€ per dag :o . Het vlees of de vis die we over het algemeen kopen is 3 tot maximaal 5€ per kilo (zeg gemiddeld 4€), daarvan gaat 500g à 1kg per dag op (soms eten we een beetje te veel vlees idd), zeg gemiddeld 750g, dus 3€ per dag. Groenten, 1kg per dag à 2 tot 5€ dus zeg gemiddeld 3,50€. Stel dat je nog 2€ kwijt bent aan sauzen en kruiden, dan kom je op gemiddeld 10€ voor het warm eten voor 5 personen. Keer 30 dagen, is 300€ per maand.

En kennelijk is dat nog ruim gerekend, want in totaal kopen we voor gemiddeld ongeveer 120€ per week levensmiddelen en dat is voor ontbijt, lunch én diner...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
als je aanhanger bent van het principe "al het vlees is rotzooi behalve dat van de slager", zoals hezik, dan kom je idd niet uit voor een normaal bedrag per maand. maar zoals al door tig mensen aangegeven, voor zo'n 30 euro pp per week kan je makkelijk gezond en goed eten.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18

KatirZan

Wandelende orgaanzak

toch maar even reageren op dit topic ;)

om even een beeld te geven, ik ben 22 jaar, heb een HBO opleiding, welke ik niet afgerond/nog niet afgerond heb en werk full time als accountant/boekhouder :)

ik woon thuis, heb een eigen internetlijn, eigen auto, alle verzekeringen op mijn eigen naam, pensioen opbouw en een "duurzaam" levensonderhoud.

ik verdien netto 1200 euro per maand, 210 euro boven minimumloon van een 22 jarige in deze sector. Eind dit jaar wordt ik 23, dan gaat mijn salaris er met 200 euro netto op vooruit.

of ik wat te klagen heb? ja, ik ben nederlander, dus ik heb het recht op alles te klagen! (punt)

Om het even uit te rekenen :

Ik rij in een sportwagen, volkswagen scirocco uit '86, verzekering is 30 euro per maand, voor een auto met 170pk, goed geregeld dus :) daarnaast tank ik 2 keer per maand een volle tank, rijdt hier in totaal 13 a 1400 kilometer mee, alleen privé, dus niet voor mijn werk.
Volle tank kost 65 euro, per maand aan mijn auto ben ik dan 160€ kwijt.
Hiernaast mijn eigen internet, per maand 54 euro, totaal 214€
Mobiele telefoon, 40 euro per maand, 254 euro
Ziektekostenverzekering, nu nog 55 euro, 309€
Pensioen, 50 euro per maand, 359€
Dan spaar ik uiteraard zeg maar 150 euro per maand, 509€
Dan eet ik elke dag uiteraard 1 keer per dag buiten de deur, 5 euro per dag, 5 dagen in de week, 100 euro per maand, 609€
Ik rook, shag, 4,60 per week, 18,40 per maand, zeg maar 18 euro, 627€ totaal.
Wat ik over hou voor mezelf : 1200-627 = 573€

best redelijk ;)

als je denkt dat je geld te kort komt moet je dit eens door rekenen ;) dus dezelfde berekening maken die ik maak :) dan zie je dat je aan alles wel geld over kan houden.
Zoals ik, ik kan ook eten van huis mee nemen, gaat er 100 euro af, dan hou ik 673€ over.
Stop ik met roken, weer 18 euro per maand minder : 691€ over
Minder snelle internet verbinding, van 54 naar 35 euro, 19 euro verschil, 710€ over
Minder auto rijden, niet zo heel erg, doe veel met de fiets, 1 keer minder tanken per maand, 65€ er af, 775€ over.....

Zo kan je het ook bekijken ;) relativeren noemen ze dat :+

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Ik ben wekelijks bij AH 40 tot 50 euro kwijt voor een 2-persoons huishouden waarbij op absoluut niets wordt beknibbelt: wijn, bier, chips, koekjes etc. in overdadige voorraden, veel verse groente en fruit, merendeels merkproducten of anders AH eigen merk. Vlees wel alleen uit de reclame of de 35% stickers (de wondere wereld van de vriezer scheelt je veel geld aan eten wat dat betreft). Voor minder dan 100 euro per maand per persoon kun je dus ruim rondkomen wat betreft eten.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

rac-on schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:16:
als je aanhanger bent van het principe "al het vlees is rotzooi behalve dat van de slager", zoals hezik, dan kom je idd niet uit voor een normaal bedrag per maand. maar zoals al door tig mensen aangegeven, voor zo'n 30 euro pp per week kan je makkelijk gezond en goed eten.
Vlees is een luxe, geen grondrecht :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

rac-on schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:16:
30 euro? :X

Kom op man, ik ben alleen meer dan 60 euro kwijt bij AH in de week voor Kerst en de week voor Pasen 8)7 Dingen als kogelbief en varkenshaas zijn niet bedoeld voor doordeweeks gebruik als je minder dan een ton p/j verdient 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
curry684 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:38:
[...]

30 euro? :X

Kom op man, ik ben alleen meer dan 60 euro kwijt bij AH in de week voor Kerst en de week voor Pasen 8)7 Dingen als kogelbief en varkenshaas zijn niet bedoeld voor doordeweeks gebruik als je minder dan een ton p/j verdient 8)7
mjah typefout :p 30 euro voor 2 personen voor een week :p
en ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om je vlees bij de slager te kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De plaatselijke Plus (er is niets anders) heeft vanaf 1-1-2005 tot aan vandaag € 1.461,17 omzet aan ons gehad. Even door het aantal weken delen en je zit ongeveer op € 50,= voor een twee-persoonshuishouding.

Aan vleeswaren en vlees komen uitsluitend de duurdere soorten of tafel i.v.m. een verplicht dieet. Roastbeef, Filet Americain, Rookvlees, Fricandeau, Biefstuk, Entrecote etc. etc.

Brood maar 1 per week, de rest van de week wordt de maag gevuld met Cracottes. Woensdag altijd pizza (halen), 1 x per week een Pasta, Vrijdag i.v.m. de markt wat vis. Ongezond eten we niet dankzij de richtlijnen van mijn dieëtiste. Bakken doen we al jaren in olijfolie en altijd Linera op brood.

Er zitten vrijwel alleen de duurdere frisdranken tussen zoals Spa Appel Light, Lipton Ice-Tea Light etc.

Wat er niet in zit is wasmiddellen voor de vaat- en wasmachine. Die slaan we 1 x per kwartaal in en dat kostte dit jaar € 37,18. Benzine kostte ons € 800,17.

Verder ga ik maar niet, maar alles kan ik opsommen omdat ik het verdomde goed in de gaten hou.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

rac-on schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:45:
[...]

mjah typefout :p 30 euro voor 2 personen voor een week :p
en ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om je vlees bij de slager te kopen :p
Ik hintte alleen naar wat je moet eten om bij AH 30 euro pppw uit te kunnen geven ;)

Slager is niet per definitie evil btw, d'r zit hier in Eindhoven een grootslager, daar kun je in de reclame voor 2,50 per kilo rundergehakt halen e.d. Ik neem er zelf nooit de moeite voor omdat benzine+tijd wat mij betreft die paar euro al ongedaan maakt, maar als je goedkoop moet shoppen kan je er natuurlijk gewoon langsrijden. Zelfs biefstuk heb ik er wel eens voor 8 euro per kilo gezien, da's goedkoper dan een paar varkenslappen bij AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Guardian Angel schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:47:
Wat er niet in zit is wasmiddellen voor de vaat- en wasmachine. Die slaan we 1 x per kwartaal in en dat kostte dit jaar € 37,18.
Wij hebben er nu in 4 maand tijd nog niet de helft van de familiepakken wasmiddel uit Duitsland doorheen gehaald :). Enige wat bij ons hard gaat is de zwarte-wasmiddel en de wasverzachter, maar dat zit ook in kleinere flessen :+.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik zou iedereen hier willen verwijzen om een s op de Nibud site te lezen.
Nationaal instituut Budget voorlichting

http://www.nibud.nl/consumenten/consumenten_home.php

@Guardian Angel : En wat eten jullie daarnaast buiten de deur, alleen of met z'n twee? Lunch in caffetaria 's etc ? 50euro om 7 dagen volledig van te leven/eten is erg weinig met 2 volwassenen.

[ Voor 38% gewijzigd door ReLight op 10-08-2005 13:58 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb van een vriendin noodzakelijkerwijs geleerd goedkoper te leven. Op telefoonkosten bespaar ik door een carrier te kiezen.

Mobiel is helemaal lachen. Eerst 2 jaar Orange helemaal gratis € 20,= per maand en nu KPN Mobile van € 20,= per maand met een contract van twee jaar maar een cashback van € 415,=. :)

TV-gids (voor Mw. GA) pluk ik van internet, PC-blaadjes lees ik via de buren en af en toe de krant als er een overblijft op Mw. GA's werk en niet retour hoeft.

Vakantie in voor- of naseizoen is vaak al goedkoper en dan zijn er van die leuke acties van 3 weken voor de prijs van 2.

Als je een beetje oplettend bent kun je echt honderden zo niet misschien wel duizenden euro's besparen en toch echt niets tekort komen.
ReLight schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:53:
@Guardian Angel : En wat eten jullie daarnaast buiten de deur, alleen of met z'n twee? Lunch in caffetaria 's etc ? 50euro om 7 dagen volledig van te leven/eten is erg weinig met 2 volwassenen.
Buiten de deur eten? Wat is dat?

Het lijkt weinig, maar kijk nog eens wát we eten. Vergat nog de wekelijkse Strogranoff zooi met varkenshaas.

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 10-08-2005 14:05 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
zomertje schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:44:
Ik denk dat een aantal mensen hier blij mogen zijn dat ze niet in de bijstand zitten
Daar ben ik ook heel blij om :) Ik zal ook alles doen dat in mijn macht staat om nooit van mijn leven in de bijstand te komen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43
KatirZan schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:32:
Wat ik over hou voor mezelf : 1200-627 = 573€

best redelijk ;)
Ja, als je nog thuis woont heb je zelfs aan minimum loon meer dan genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999

Daniel

Kapitein NCC-1701
De bijstand is 70% van het minimumloon. Het minimumloon is al niet echt ruim, dus als je in de bijstand zit moet je echt elke euro drie keer omdraaien, calamiteiten (wasmachine stuk oid) kun je je niet veroorloven en over vakantie zullen we het maar helemaal niet hebben.
Je kunt leven, maar van enige luxe zal echt geen sprake zijn.

Omdat Arshia en ik de afgelopen twee jaar zo'n beetje elke overgebleven euro eerst in ons huis en vervolgens in ons huwelijk ('t is leuk maar het kost echt klauwen met geld) hebben gestoken is het nogal lastig te bepalen wat nu echt een 'normale' situatie voor ons is. In principe zouden we met een beetje opletten makkelijk vet over moeten kunnen houden elke maand, maar de verleiding om daar dan weer leuke en luxe dingen van te gaan doen is ook wel groot.
Daar komt bij dat Arshia vanwege haar geloof geen varkens- en rundvlees eet. Zelf vind ik varkensvlees ook vrijwel per definitie niet lekker, en rundvlees eet ik slechts incidenteel. Het komt er dus op neer dat een maaltijd bij ons danwel vegetarisch is, danwel gebaseerd op vis (duur), kip (redelijk goedkoop, leve de turkse slager) of lamsvlees (duur). Verder vind ik het belangrijk om regelmatig verse groente te eten en fruit in huis te hebben. De incidentele grote inkoop van vlees meegerekend schat ik dat wij maandelijks 200-250 euro aan eten uitgeven. Daar komt regelmatig uit eten of afhaal dan nog bij, zodat de 400 euro redelijk makkelijk gehaald wordt.
Verder kost het huis 950 euro per maand (netto hypotheek + bijtelling), aan verzekeringen betaal ik ook nog eens 300 euro, allerhande andere verplichtingen (telefoon etc.) komen ook op 200 + allerlei incidentele kosten dus 1500 euro aan vaste lasten stoken we zo op. Ik heb een lease-auto dus rijden is buiten de bijtelling en af en toe brandstof gratis. Kleding en persoonlijke verzorging komt ook op 200 per maand schat ik (ik winkel niet zo vaak maar als het moet wel goed) en dan zijn er nog wat losse aankopen elke maand die je moeilijk kan voorzien. Nu we van de spaardruk voor onze bruiloft verlost zijn zouden we goed over moeten gaan houden (meer dan 1000 euro per maand moet geen probleem zijn) zodat de paar schulden die er nog zijn (keuken, studieschuld) vlotjes afgelost kunnen worden en we aan een mooie spaarpot voor een nieuw huis kunnen beginnen.

Curry: dat deed ik vroeger ook, maar tegenwoordig haal ik dezelfde spullen bij de Dirk (zit er eentje vlakbij kantoor) :) Het assortiment is aanzienlijk minder maar de belangrijkste spullen kun je er makkelijk vinden en ik ben serieus 30% voordeliger uit dan bij de AH. Dat is dan wel weer de moeite dacht ik zo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 10-08-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:31:
Ik denk dat we toch eens van zulke uitspraken af moeten. Ik eet geen 6 sneetjes brood per dag, maar slechts 4.
[..]
Ik eet al sinds ik klein ben vrij weinig groente en fruit. Lees: het is hoogst zelden dat ik in de supermarkt een blikje groenten koop. Meestal nog niet een per week. Fruit eet ik wel vaker maar zeker geen twee per dag.
Om antwoord op je vraag te geven: ja je eet niet gezond. Dat je zelden of nooit ziek bent, is daarbij niet relevant. Als jij je hele leven gezond bent, maar op 60 jarige leeftijd overlijd doordat je je hele leven ongezond hebt gegeten, ben je weliswaar nooit ziek geweest maar ondervind je toch de negatieve effecten

Verder neem ik aan dat we hier een algemeen beeld proberen te schatten van wat minimaal nodig is. Dan heb je toch ijkpunten nodig, omdat bijvoorbeeld eten een persoonlijk iets is (wat ook blijkt uit de discussie hier). Ik denk dan niet dat het zinvol is om de user te vinden op GoT die het minst eet, en dat als uitgangspunt te nemen. Het lijkt mij dan eerder zinvol om te kijken naar wat als 'normaal voedingspatroon' gedefinieerd staat, en daar van uit te gaan.
fee-tje schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:31:
Maar naar mijn mening draait het hier allang niet meer om of je wel of niet voor 150 euro kunt eten.
Idd.. het gaat om wat gemiddeld minimaal nodig is..
Ik kan me voorstellen dat als ik zeg dat ik voor de helft *goed* kan eten dan wat een ander in zijn hoofd heeft, dat diegene dat sceptisch is.
Precies.
Ik heb uitgelegd hoe ik dat doe: prijsvechtersupermarkten, reclamefolders en dingen als toko's en markt. Alle prijzen die hezik noemt zijn zo ongeveer het dubbele van wat ik ervoor betaal, wellicht omdat hezik niet bij die prijsvechtersupermarkten komt en niet op de markt. Ik heb het idee dat ik dat tien keer kan vertellen en kan uitleggen, maar dat hezike simpelweg niet gaat geloven wat ik zeg.
Ik geef hierboven al aan dat ik het inmiddels wel geloof.
wanneer er niet-ter-zaken-doende-dingen zoals "kwaliteit van leven" bij worden gehaald, de draad alleen vervuilen en dat is niet mijn bedoeling.
De kwaliteit van leven is ontzettend ter zake doende en relevant.

Immers, wil je echt minimaal dan kunnen we ook heel anders gaan lullen. Dan heb je ook geen huis nodig, want in een tent of doos kun je ook overleven. Om over zaken als auto's enzovoort maar te zwijgen. Wat voeding betreft is het dan ook goedkoper om gewoon alleen maar pap te eten ofzo.

Alleen dat is een niveau wat niemand als redelijk ziet, en iedereen dus ook dismissed als goed antwoord op 'wat heb je minimaal nodig om rond te komen'.

Met andere woorden.. de kwaliteit van leven is een hoofdzaak in deze hele discussie. We dienen eerst vast te stellen wat wij als minimale kwaliteit omschrijven, voordat we antwoord kunnen geven op de vraag.

Laten we dat weg, en gaan we kwaliteit van leven buiten beschouwing, dan durf ik te zeggen dat pak-m-beet 20 euro per maand voldoende is om van rond te komen.

Nee inderdaad, dan woon je niet in een huis. De nachten waarin het te koud is om buiten te slapen, zul je dan in een opvanghuis moeten doorbrengen. Qua eten zul je het moeten doen met dingen die je in het vuilnis vind en waar nodig vul je dit aan met de goedkoopste maagvulling die je kunt vinden.

Dat bedoel ik. Dan kom je rond (je overleeft) en dat kost zeg 20 euro per maand. Toch zal niemand in dit draadje dat een redelijk antwoord vinden.

Voor de rest heb ik al duidelijk aangegeven waar die opmerking op sloeg, heb ik ook aangegeven waarom ik in eerste instantie twijfels ergens bij plaatste, heb ik aangegeven dat die twijfels kennelijk onterecht zijn en heb ik ook mijn excuses al aangeboden. Ik zie dus niet waarom er zo op gereageerd moet worden. Ik zal wel onduidelijk zijn in mijn taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Opvanghuizen, zijn helaas ook niet gratis.... Hier in groningen kost het opvang huis dacht ik 2,50 per nacht.
Dus dan ben je alleen al 75 euro aan kwijt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

We kunnen de discussie net zo breed trekken om maar je gelijk te halen. Mijn opa red het met 300 euro, mijn nicht red het met 400 euro en mjin overbuurman red het met 800 euro, etc.

Ik vind dat bepaalde mensen het hier nogal zwart/wit bekijken. Ik heb dan niets te klagen maar als je gewoon is goed bekijkt wat de verhoudingen zijn de laatste tijd dan ligt het echt niet meer aan alleen de euro. Ik heb medelijden met die mensen die in de bijstand zitten, zeker als ik mijn eigen administratie doe en bekijk wat er uberhaupt al aan basis uitgaven eruit gaat, je krabt je af en toe echt wel op je hoofd :)

Nu zullen er vast regio's zijn in Nederland waar je voor een habbekrats kunt wonen en waar de gemeentebelasting in natura met eieren betaald, maar ik zie hier hypotheekbedragen langskomen waarvan ik denk; oei, in wat voor linke soep heb je je zelf nu bewogen. Als je inderdaad maar een bedrag van 400 euro netto hebt dan kan ik me voorstellen dat het allemaal wel lekker gaat momenteel, maar dan zijn echt niet de bedragen waar het leeuwendeel van de mensen mee te maken krijgt.

Als je al kijkt naar energieprijzen, belastingen, basis verzekeringen voor personen en materiele zaken, dan vraag ik me sterk af hoe een gezin in de bijstand nog volhoudt. Zonder verzekeringen, stapels incasso's van de gemeente en een stuk gedroogd brood :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 25556 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:30:
[...]

Om antwoord op je vraag te geven: ja je eet niet gezond. Dat je zelden of nooit ziek bent, is daarbij niet relevant. Als jij je hele leven gezond bent, maar op 60 jarige leeftijd overlijd doordat je je hele leven ongezond hebt gegeten, ben je weliswaar nooit ziek geweest maar ondervind je toch de negatieve effecten
Het was dus ook bedoeld om dogma's aan de tand te voelen. We weten allemaal dat roken slecht voor je gezondheid is, maar er zijn ook rokers die met 90 hun laatste sigaartje opsteken. Mijn punt: leuke richtlijn, maar niet meer dan dat.
En als je niet gezegd kan worden of iemand gezond is, hoe weet je dan of iemand wel of niet gezond is? Is in onderzoeken aangetoond dat mensen die groente eten langer leven?
Idd.. het gaat om wat gemiddeld minimaal nodig is.
Dan is het IMHO een nutteloos topic. Wat is gemiddeld? Wie is gemiddeld? Aan zeer veel voorbeelden die hier gegeven worden (ik heb mijn uitgaven niet gepost, maar ik weet toch wel zeker dat ik ook ruim onder die 150 euro per maand blijf) is te zien dat wij tweakers iig niet gemiddeld zijn. Moet je voor het gemiddelde naar de AH en de keurslager gaan of is ALDI en de markt ook goed?
Daarmee is het kijken naar wat "gemiddelde minimaal" nodig is niet interessant. En het topic gaat ook niet over gemiddeld, want een gemiddeld persoon woont in een rijtjeshuis, heeft vrouw en twee kinderen, een hond en een auto. Het gaat over minimaal. En dan wil ik best voorbij gaan aan het feit dat je ook elke dag rijst kunt eten om een minimaal bestaan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Als mensen de Nibud budget lijst eens zouden invullen hier ? Dat geeft hele leuke inzichten !

http://enquete.nibud.nl/pba/ad.aspx

ik zou niet uit komen met het budget volgends de gemiddelde gezins uitgaven. (-37)

Dat is nu, als student vroegá, gaf ik 35 Gulden uit per school week (uitwonend) aan boodschappen, maar dat was dan wel in het weekend van pa&ma alles op eten.

[ Voor 29% gewijzigd door ReLight op 10-08-2005 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThunderNet schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:32:
Opvanghuizen, zijn helaas ook niet gratis.... Hier in groningen kost het opvang huis dacht ik 2,50 per nacht.
Dus dan ben je alleen al 75 euro aan kwijt.
Hoezo? Gemiddeld vriest het in NL een x aantal dagen. Als het niet vriest, hoef je niet in een opvanghuis om te overleven.

Dus stel dat het 20 dagen vriest in NL, dan ben ik dus 20x2,50 kwijt, oftewel 45 euro. Op jaarbasis. Dat is dus per week minder dan 1 euro.
En als je niet gezegd kan worden of iemand gezond is, hoe weet je dan of iemand wel of niet gezond is? Is in onderzoeken aangetoond dat mensen die groente eten langer leven?
Ja dat is onderzocht en aangetoond. Of je op je 20~30e wel eens ziek bent is geen maat voor of je gezond leeft. Als jij bijvoorbeeld heel je leven structureel te weinig kalk eet (op welke manier dan ook) is de kans dat jij op op oudere leeftijd last met je botten krijgt, erg groot.

De hele voedingsindustrie draait echt niet op aannames hoor. Het voedingscentrum heeft het advies goede voeding niet gebaseerd op een mening van 1 persoon die dat toevallig als gezond zag. Die richtlijn is niet zomaar uit een duim gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

ReLight schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 16:14:
Als mensen de Nibud budget lijst eens zouden invullen hier ? Dat geeft hele leuke inzichten !

ik zou niet uit komen met het budget volgends de gemiddelde gezins uitgaven. (-37)

Dat is nu, als student vroegá, gaf ik 35 Gulden uit per school week (uitwonend) aan boodschappen, maar dat was dan wel in het weekend van pa&ma alles op eten.
Ik moet maar eens met mijn vriendin gaan praten dan want volgens die test houden we 2010,- per maand over om vrij te besteden 8)7

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

ReLight schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 16:14:

Hmm volgens dat ding moet ik 819 euro per maand uitgeven aan recreatie, 404 aan eten en 336 aan kleding en schoenen, en dan nog stapels geld over houden :+

Op basis van m'n vorige inkomen zou ik stuctureel 150 euro tekortkomen volgens het ding, maar dat lukte toch echt ruim....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat hele ding slaat nergens op. Volgens dat apparaat zouden m'n vriendin en ik per maand € 2000 overhouden.

Je begrijpt; dat doen we bij lange na niet. Sterker nog; we komen maandelijks tekort.

Ziektekosten zet hij op 50, terwijl ik daar 60 aan kwijt ben. Vervoerskosten rekent hij 686 euro voor, een bedrag wat hij zo uit de lucht plukt, immers ik heb opgegeven geen auto te hebben en verder wordt er niet gevraagd of ik uberhaupt vervoer nodig heb. Kleding en schoenen zouden we jaarlijks iets van 360 euro aan uit moeten geven, wat in zou houden dat m'n vriendin jaarlijks 300 euro aan schoenen moet kopen (2 a 3 paar). Daarnaast zouden we 202 euro aan contributie voor sportverenigingen moeten uitgeven, terwijl we geen van beide sporten, enz.

Om een lang verhaal nog langer te maken.. ik zie het nut van die berekenaar niet echt. Hij trekt zo wat getallen uit de lucht en doet aannames die niet kloppen.

Overigens vind hij kennelijk dat ik meer recreatie verdien dan jij curry, aangezien ik jaarlijks maar liefst 862 euro aan recreatie uit mag geven. Ik heb kennelijk ook marginaal meer eten nodig dan jij, namelijk 420 euro. Dat kan natuurlijk best kloppen, ik heb inderdaad een buikje en kennelijk heb jij een wasbordje.

Ik neem overigens aan dat dat ding maand en jaar door elkaar gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat hij verwacht dat ik 862 per maand aan recreatie ga uitgeven. Wil ik dat halen moet ik wel van hele dure call-girls houden ofzo, of 24x7 in de bioscoop gaan zitten.

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat hij verwacht dat ik een jaar lang doe met 11 euro aan wasmiddel. Dat wil ik best gaan doen, maar ik denk dat ik dan het OV niet meer in mag wegens stankoverlast.

Om een voorbeeld van niet-kloppen te noemen.. alleen kinderen krijgen een opleiding volgens dat ding. Jij als volwassene weet kennelijk alles al.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 10-08-2005 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 16:04

André

Analytics dude

Anoniem: 14124 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:38:

Als je al kijkt naar energieprijzen, belastingen, basis verzekeringen voor personen en materiele zaken, dan vraag ik me sterk af hoe een gezin in de bijstand nog volhoudt. Zonder verzekeringen, stapels incasso's van de gemeente en een stuk gedroogd brood :/
Even licht offtopic: maar bijstandmensen krijgen bijna overal kortingen en subsidies voor. Een wasmachine krijgen ze bijvoorbeeld gesubsidieerd en zo zijn er echt heel veel zaken waar je kortingen voor krijgt. Ik weet dat mijn ouders het in de bijstand ruimer hadden dan in de WW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:51:
Dat hele ding slaat nergens op. Volgens dat apparaat zouden m'n vriendin en ik per maand € 2000 overhouden.

Je begrijpt; dat doen we bij lange na niet. Sterker nog; we komen maandelijks tekort.

Ziektekosten zet hij op 50, terwijl ik daar 60 aan kwijt ben. Vervoerskosten rekent hij 686 euro voor, een bedrag wat hij zo uit de lucht plukt, immers ik heb opgegeven geen auto te hebben en verder wordt er niet gevraagd of ik uberhaupt vervoer nodig heb. Kleding en schoenen zouden we jaarlijks iets van 360 euro aan uit moeten geven, wat in zou houden dat m'n vriendin jaarlijks 300 euro aan schoenen moet kopen (2 a 3 paar). Daarnaast zouden we 202 euro aan contributie voor sportverenigingen moeten uitgeven, terwijl we geen van beide sporten, enz.

Om een lang verhaal nog langer te maken.. ik zie het nut van die berekenaar niet echt. Hij trekt zo wat getallen uit de lucht en doet aannames die niet kloppen.

Overigens vind hij kennelijk dat ik meer recreatie verdien dan jij curry, aangezien ik jaarlijks maar liefst 862 euro aan recreatie uit mag geven. Ik heb kennelijk ook marginaal meer eten nodig dan jij, namelijk 420 euro. Dat kan natuurlijk best kloppen, ik heb inderdaad een buikje en kennelijk heb jij een wasbordje.

Ik neem overigens aan dat dat ding maand en jaar door elkaar gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat hij verwacht dat ik 862 per maand aan recreatie ga uitgeven. Wil ik dat halen moet ik wel van hele dure call-girls houden ofzo, of 24x7 in de bioscoop gaan zitten.

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat hij verwacht dat ik een jaar lang doe met 11 euro aan wasmiddel. Dat wil ik best gaan doen, maar ik denk dat ik dan het OV niet meer in mag wegens stankoverlast.

Om een voorbeeld van niet-kloppen te noemen.. alleen kinderen krijgen een opleiding volgens dat ding. Jij als volwassene weet kennelijk alles al.
Heb je dat ding nou eigenlijk ook maar 1 minuut goed doorgekeken? Want dan had je gezien dat je zelf dingen kon aanpassen! Daarnaast geeft hij dit bovenaan weer:
Basis Gemiddeld Eigen Invoer
Als je dan even het kollommetje gemiddeld erbij pakt, wat staat er dan onderaan? Daarbij geeft dat ding hier aan dat ik 95 euro kwijt ben aan ziektekosten.... rara waar die dat op baseert! Juist je netto-inkomen. Speel daar maar eens mee. En als je dan vervolgens ook nog je werkelijke situatie invult dan kom je op een reeel bedrag uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

André schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 18:57:
[...]

Even licht offtopic: maar bijstandmensen krijgen bijna overal kortingen en subsidies voor. Een wasmachine krijgen ze bijvoorbeeld gesubsidieerd en zo zijn er echt heel veel zaken waar je kortingen voor krijgt. Ik weet dat mijn ouders het in de bijstand ruimer hadden dan in de WW :)
Das waar. Het gat waar je invalt als je net boven de grens van die subsidies komt, is vaak meer dan wat je extra bent gaan verdienen.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Je moet het idd wel met je eigen gegevens invulen 8)7 Ik heb het zelfs nog hoog aangehouden allemaal maar er klopt zelfs dan nog geen hol van :)

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

André schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 18:57:
[...]

Waar ik gelijk even op wil inhaken, het is niet zo dat je standaard kortingen en voordeeltjes krijgt als je in de bijstand zit. Er wordt op individueel niveau gekeken of er bijvoorbeeld bijzondere bijstand nodig is voor een wasmachine. Doorgaans wordt je geacht voor dit soort uitgaven te reserveren van de bijstand. Verdere minimaregelingen zijn nogal verschillend in de ene of andere gemeente :)

Maargoed, als je net boven minimumloon zit heb je inderdaad geen recht op eventuele voordeeltjes terwijl de daar op/onder minimumniveau weer makkelijker aan kunt komen. Dat blijft krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zwerver schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 18:59:
Heb je dat ding nou eigenlijk ook maar 1 minuut goed doorgekeken? Want dan had je gezien dat je zelf dingen kon aanpassen! Daarnaast geeft hij dit bovenaan weer:
Ja en wat is het nut van dat ding dan nog precies? M'n uitgaven optellen kan ik zelf ook wel, daar heb ik geen website voor nodig hoor.
Juist je netto-inkomen. Speel daar maar eens mee.
Waarom moet ik met m'n netto inkomen spelen? Denk niet dat m'n baas dat gaat tolereren als ik zelf m'n inkomen ga lopen aanpassen. Sinds wanneer zijn ziektekosten gerelateerd aan inkomsten? Zijn mensen die meer verdienen vaker ziek ofzo?
En als je dan vervolgens ook nog je werkelijke situatie invult dan kom je op een reeel bedrag uit....
Ja nogal logisch. Als ik zelf al m'n uitgaven en inkomsten optel (wat je dan dus ook feitelijk doet) kom ik op een reeel bedrag uit. Zou ook raar zijn als dat niet zo was, he?

Overigens vul ik m'n eigen gegevens in hoor, op de 1e pagina. De resultaten waar ik hier naar verwees, is wat hij 'berekend' als gemiddelde. Dat je door al je uitgaven van je inkomsten af te trekken kunt zien wat je overhoud, lijkt me een redelijke open deur. Dus wat is dan precies het nut van die pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Het nut van die pagina is om _jou_ situatie te vergelijken met het basis (dus minimum) en het gemiddelde in Nederland. Mensen met jouw huur en inkomen zouden maandelijks gemiddeld X overhouden als ze het gemiddelde volgen en als ze de basisuitgaven doen zouden ze op Y uitkomen. Overigens bekruipt mij het gevoel dat dat Nibud ding al rekent met de nieuwe zorgverzekering, gezien het feit dat hoger inkomen > hogere ziektekostenverzekering betekend....

edit:

Err, dat is niet waar... hij zegt ZiekteKOSTEN verzekering....

[ Voor 9% gewijzigd door Zwerver op 10-08-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om de kosten nog verder te drukken: Pot huismerk doperwtjes en worteltjes a 220 gram uitlekgewicht voor 0,39 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Kilo tomaten 40-60 ct, kilo courgette 65ct, krop sla 85 cent, hele rode kool 75ct.
Etcetera.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een kilo tomaten.. die krijgen wij met z'n tweeen niet op voordat de boel rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Neej die koop ik ook per stuk, maar dan zijn ze wel 40 tot 60 cent per kilo (ook als je ze per tomaat koopt).

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Wasmachines krijg je écht niet meer van de overheid hoor. Dat heet bijzondere bijstand en die is afgeschaft. Dus gaat de oude kapot heb je gewoon pech. Overigens krijg je idd wel kortingen op van alles en nog wat, maar echt heel erg vrolijk wordt je daar nou ook niet van hoor. Het is niet alsof je ineens minder gaat betalen. Ik weet bv dat nu ziektekosten met de basisverzekering ongeveer 20 euro stijgt voor veel mensen een hele berg mensen zich niet meer kunnen verzekeren. En met de privatisering van de sociale huursector ( tot 2010 19% verwachte huurstijging ) is het einde van het probleem nog niet in zicht. Als de plannen van minister Dekker doorgaan ben zelfs ik dakloos feitelijk. ( en ik heb niet te klagen )

-edit Op basis van dat Nibus ding zou ik 230 structureel te kort komen terwijl het eerder de andere kant op is 8)&

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 10-08-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

Basszje schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:33:
Wasmachines krijg je écht niet meer van de overheid hoor. Dat heet bijzondere bijstand en die is afgeschaft. Dus gaat de oude kapot heb je gewoon pech.
Bijzondere bijstand bestaat nog steeds, net als bijstand voor een wasmachine :)

Uiteraard wordt er naar je draagkracht/vermogen gekeken dus zal iemand er niet zomaar voor in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

SmartDoDo schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:38:
[...]

Bijzondere bijstand bestaat nog steeds, net als bijstand voor een wasmachine :)

Uiteraard wordt er naar je draagkracht/vermogen gekeken dus zal iemand er niet zomaar voor in aanmerking komen.
De bijzondere bijstand voor groepen mensen met een laag inkomen (‘categoriale bijzondere bijstand’) is per 1 januari 2004 afgeschaft. Onder de nieuwe wet moet de gemeente per persoon bekijken of iemand bijzondere bijstand nodig heeft en in welke vorm hij dat ontvangt. De mogelijkheid om categoriale bijzondere bijstand te verlenen aan mensen van 65 jaar en ouder blijft wel gehandhaafd. Gemeenten mogen ook groepsgewijs bijzondere bijstand blijven verlenen voor de kosten van een chronische ziekte of handicap, tot de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006.
8)7 Szw

In de praktijk moet de gemeente dus ook die kosten dragen, wat het in de meeste gevallen dus niet zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grappig is ook dat je als bijstandstrekker ook veel te veel betaald voor je gas, omdat dat gekoppeld is aan de olieprijzen. Gevolg daarvan is dat het kabinet dit jaar ettelijke miljarden aan meevallers heeft vanwege de hoge inkomsten op gas. En wat is het kabinet van plan om daarmee te doen? Stond deze week in de krant.. lastenverlichting voor de middeninkomens.

Oftewel als bijstandstrekker betaal je veel te veel voor je gas zodat de middeninkomens een lastenverlichting kunnen krijgen.. hoe krom kun je 't krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Volgens dat Nibud-ding kom ik met het minimum op -12€ uit... Dat komt aardig overeen met de werkelijkheid :P

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik schijn ongeveer € 300 over te houden. Ik ga er Mw. GA eens op aanspreken. :)

ARME AOW’er

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De reden dat ik de Nibud lijst erbij haalde is om een overzicht van de verschillende posten naar voren te brengen.

Ik vind de Nibud lijst redelijk kompleet maar soms te gespecificeerd, neem nu de reserveringen bijvoorbeeld, die zullen een hoop mensen hier niet meegenomen hebben in hun overdenkingen. Maar dat moet je dus wel doen.

Ik denk dat het nieuwe zorgstelsel ons nog heel wat problemen gaat geven, er is veel onduidelijk.
Mijn vrouw zit nu in het ziekenfonds, krijgt zij straks dan wel een aanvulling ?

Anoniem: 15354

Mx. Alba schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:58:
[...]

Dat is echt compleet belachelijk. Ik verdien 26.500 bruto op jaarbasis en daarmee kom ik, weliswaar niet ruim, maar toch wel rond, met 4 kinderen. Als jij daar in je uppie niet genoeg aan hebt, dan doe je echt iets fout...
Kinderkorting, korting van je vrouw, kinderbijslag, etc, etc.

Dat maakt nogal een verschil. Alleenstaande kinderlozen, betalen enorm veel premies en belasting en zien daar niks van terug, jij wel.

• curry684

curry684

Anoniem: 25556 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:27:
Grappig is ook dat je als bijstandstrekker ook veel te veel betaald voor je gas, omdat dat gekoppeld is aan de olieprijzen. Gevolg daarvan is dat het kabinet dit jaar ettelijke miljarden aan meevallers heeft vanwege de hoge inkomsten op gas. En wat is het kabinet van plan om daarmee te doen? Stond deze week in de krant.. lastenverlichting voor de middeninkomens.

Oftewel als bijstandstrekker betaal je veel te veel voor je gas zodat de middeninkomens een lastenverlichting kunnen krijgen.. hoe krom kun je 't krijgen.
Roken kost de overheid in de negatiefste schatting 600 miljoen per jaar, de opbrengsten uit accijns zijn ruwweg 2.3 miljard. De overige 1.7 miljard wordt gebruikt om bijstand te kunnen betalen. Zo kan ik nog wel tientallen wanvoorbeelden geven. Pas met het rekeningrijden worden dadelijk de inkomsten uit wegenbelasting gekoppeld aan de kosten van verbetering van infrastructuur, tot nu toe werden die inkomsten consequent afgeroomd richting tegenvallers op de begroting.

Kijk voorbij de potjes, die werken op het hoogste overheidsniveau niet meer. Als er een meevaller is kan daarmee een achterstallig probleem weggewerkt worden, en dat hoeft absoluut niet per definitie iets met de aanleiding van de meevaller van doen te hebben. Anders hadden we al jaren geen zorg meer gehad, die produceert alleen tegenvallers en nooit meevallers om de een of andere reden. Wellicht hebben de bijstandsgerechtigden een tijdje terug wel het meeste voordeel gehad van een maatregel die de middeninkomens benadeelde, weet jij het? Nee idd niet :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 15354 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 00:45:
Kinderkorting, korting van je vrouw, kinderbijslag, etc, etc.

Dat maakt nogal een verschil. Alleenstaande kinderlozen, betalen enorm veel premies en belasting en zien daar niks van terug, jij wel.
Ik zit hier in Frankrijk, dus het zal vast wat anders zijn dan in Nederland. Inderdaad, ik hoef geen inkomstenbelasting te betalen, maar dat is sowieso voor een modaal inkomen voor iemand alleen slechts ongeveer één maandloon. En de meeste voordeeltjes die ik als familie heb worden al gecompenseerd door het feit dat ik 960€ kale huur betaal voor een huis dat eigenlijk te klein is, terwijl een alleenstaande met 300€ af kan. En dan mogen er wel allerlei gezinskortingen zijn, maar een gezin van 6 personen kost altijd nog een stuk meer dan 1 persoon.

Van mijn 2200€ bruto per maand blijft 1540€ netto over (Franse netto: inkomstenbelasting is er dan nog niet vanaf) na allerlei afdrachten (o.a. ziektekostenverzekering voor het hele gezin, pensioen, solidariteitsafdracht, etc.), en we krijgen per maand ongeveer 800€ aan huursubsidie, kinderbijslag en andere uitkeringen die allemaal op één hoop gegooid worden en door de CAF (Caisse d'Allocations Familiales) wordt uitgekeerd.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb aan vaste lasten volgens dat ding (met een huur van 375 en kosten van een eigen huis gemiddeld) en 2 auto's 924 aan vaste lasten en 234 euro per maand over bij een netto salaris van 1320 euro.

Kan aardig kloppen, ik heb dat destijds toen ik nog bij mijn ex woonde ook wel eens uitgerekend en daar kwam ik toen ook ongeveer aan.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:59

Wokschotel

Op 6 wielen

curry684 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:27:
[...]

Ik ben wekelijks bij AH 40 tot 50 euro kwijt voor een 2-persoons huishouden waarbij op absoluut niets wordt beknibbelt: wijn, bier, chips, koekjes etc. in overdadige voorraden, veel verse groente en fruit, merendeels merkproducten of anders AH eigen merk. Vlees wel alleen uit de reclame of de 35% stickers (de wondere wereld van de vriezer scheelt je veel geld aan eten wat dat betreft). Voor minder dan 100 euro per maand per persoon kun je dus ruim rondkomen wat betreft eten.
Ik kom (voor ons 2en) echt niet onder de 50 euro bij de supermarkt, 15 euro op de markt of fruitboer voor groente/fruit en 10 euro voor brood uit. Da's 75 euro per week aan boodschappen. In die boodschappen zitten dan uiteraard ook zaken als wasmiddel, schoonmaakmiddelen etc. Dingen voor persoonlijke verzorging zitten daar weer niet bij. En voor de rest geven wij 160 euro per maand uit aan sportabonnement, daar is nog wel wat te bezuinigen :P

• Rac-On
  • Niet online
Wokschotel schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 09:11:
[...]
Ik kom (voor ons 2en) echt niet onder de 50 euro bij de supermarkt, 15 euro op de markt of fruitboer voor groente/fruit en 10 euro voor brood uit. Da's 75 euro per week aan boodschappen. In die boodschappen zitten dan uiteraard ook zaken als wasmiddel, schoonmaakmiddelen etc. Dingen voor persoonlijke verzorging zitten daar weer niet bij. En voor de rest geven wij 160 euro per maand uit aan sportabonnement, daar is nog wel wat te bezuinigen :P
10 euro aan brood?? dat is voor 5 euro pp per week brood, oftewel voor ruim 70 cent brood per persoon per dag. Welk zichzelf respecterend mens eet 22 plakken brood op een dag :X
en hoe besteeds je 50 euro in de supermarkt, als je brood en fruit/groenten elders koopt? Iedere dat biefstuk?

[ Voor 8% gewijzigd door Rac-On op 11-08-2005 09:24 ]

• Hillie
  • Laatst online: 23:29

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

rac-on, doe toch eens niet zo volhardend in je onnozelheid: Hij koopt brood bij de Appie, waar een halfje om en nabij de 70 cent kost. Ik ros er ook met gemak een halfje brood doorheen op een dag.

Ik heb gisteren (vluchtig) dat Nibud ding even ingevuld, en ik zou iets van 500 euro over moeten houden per maand. Klopt op zich wel, maar ik ben nog midden in de inrichtingsfase van m'n huis, dus het is niet zo dat ik op het eind van de maand 500 euro weg kan zuipen, helaas. ;) Niet dat ik te klagen heb overigens.

Ik snap de houding van rac-on enzo wel, dat je je helemaal niet scheel hoeft te betalen aan etenswaren. Zelf heb ik liever de allercheapste sinaasappelsap dan een Appelsientje, omdat ik die goedkope drek lekkerder vind. En ik lurk wat van die zooi weg. ;) Net zo voor bubbeltjeswater. Ik koop gewoon die flesjes Barry Le Duc en geen 'echte' Spa. Smaakt mij net zo goed, en ik hou wel van die extra stevige bubbels in die flessen. Aan de andere kant heb ik een fancy espresso-apparaat (Gaggia Classic, voor de geinteresseerden) en daar koop ik dan wel weer dure bonen voor, want daar komt toch lekkerdere koffie uit.

Maar dat zijn natuurlijk niet de enige zaken. Waar ik mensen zich nog wel eens op heb zien verslikken (en dan met name collega's met een paar kinderen) is de overgang van ziekenfonds naar particulier. Leuk en aardig dat we meer geld krijgen, zeiden ze, maar ik ben meer kwijt aan de verhoging van m'n maandelijkse ziektekostenverzekeringspremies. Dus mensen die die richting op gaan: Let op. Zelf begon ik meteen in de particuliere zone, dus het genot van weinig betalen en de schok van de overgang heb ik niet hoeven maken. ;) Voor mij wordt die overgang naar de nieuwe verzekering misschien wel beter: Nu betaal ik zo'n 120 euro (maar krijg via werkgever zo'n 52 euro bruto terug) aan premie, als dat straks minder wordt, dan ben ik blij. Hopelijk blijft die bruto tegemoetkoming dan ook. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Rac-On
  • Niet online
natuurlijk snap ik dat hij brood bij de AH koopt, en die 70 cent per halfje is zeker niet het goedkope brood bij de appie (ik koop het ook iedere dag voor de lunch want het is lekker ;) ), maar vers gebakken brood van de AH valt imho niet onder "wat heb je nodig om rond te komen", dan zit je al lang weer in het luxe segment.
Kijk, sinds mijn vriendin en ik meer verdienen, geef ik ook wel eens 80 euro aan boodschappen uit bij de Bas, als het toevallig zo'n week is dat je vriezer leeg is (veel vlees = duur) of als je een paar flessen goede wijn koopt. Maar dat doet niet af aan het feit dat we 2 jaar terug, toen zij nog nauwelijks verdiende en ik ook rond het minimum zat, nog voor 30 euro per week rond konden komen...

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:59

Wokschotel

Op 6 wielen

rac-on schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 09:23:
[...]

10 euro aan brood?? dat is voor 5 euro pp per week brood, oftewel voor ruim 70 cent brood per persoon per dag. Welk zichzelf respecterend mens eet 22 plakken brood op een dag :X
en hoe besteeds je 50 euro in de supermarkt, als je brood en fruit/groenten elders koopt? Iedere dat biefstuk?
Bij dat brood zitten ook de weekendbroodjes. Het is niet alleen maar gesneden brood. Die zijn wat duurder. En brood koop il bij de bakker, dus af en toe zit daar ook wat lekkers bij. En 50 euro in de supermarkt is toch niet zoveel? Keertje waspoeder, goede fles wijn, dan zit je al over de 15 euro. Vlees erbij, hoppa. En dan haal ik m'n lamsvlees en andere lekker dingen ook nog bij de Turkse slager. Verder eet ik graag kwalitatief wat betere producten. Ik bezuinig liever op andere dingen dan op eten.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Wokschotel schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:02:
[...]
Bij dat brood zitten ook de weekendbroodjes. Het is niet alleen maar gesneden brood. Die zijn wat duurder. En brood koop il bij de bakker, dus af en toe zit daar ook wat lekkers bij. En 50 euro in de supermarkt is toch niet zoveel? Keertje waspoeder, goede fles wijn, dan zit je al over de 15 euro. Vlees erbij, hoppa. En dan haal ik m'n lamsvlees en andere lekker dingen ook nog bij de Turkse slager. Verder eet ik graag kwalitatief wat betere producten. Ik bezuinig liever op andere dingen dan op eten.
Dat zie ik ook wel vaak, mensen willen wel een dikke bmw onder hun kont maar een broodje gezond bestellen op het werk is te duur dus dan nemen we maar een boterham kaas mee. Bezuinigen op eten doe ik ook niet en heb ik in de tijd dat het echt crisis was ook niet echt gedaan. Er kwam toen ook gewoon vlees op tafel (en ja, ik heb helaas wel een jaartje mogen genieten van de bijstand :X )

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Uhh broodje gezond meenemen kan ook. (Relatief dure) Broodjes kopen terwijl je iets te eten van thuis kunt meenemen wat stukken minder kost en net zo gezond is.

ARME AOW’er

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zomertje schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 11:54:
[...]

Dat zie ik ook wel vaak, mensen willen wel een dikke bmw onder hun kont maar een broodje gezond bestellen op het werk is te duur dus dan nemen we maar een boterham kaas mee.
Waar moet anders die BMW van betaald worden?
Of anders: als je een dure auto hebt, moet je daarom ook duur eten? Duur op vakantie gaan? Duur huis kopen? Hangt aan een bepaald type auto (of een auto van een bepaalde prijs) ook direkt vast dat je je op een bepaalde manier moet gedragen? Een BMW rijder mag niet op de markt of in de uitverkoop kopen?
Daat staat voor mij allemaal los van elkaar.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Maasluip schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 13:24:
[...]
Waar moet anders die BMW van betaald worden?
Of anders: als je een dure auto hebt, moet je daarom ook duur eten? Duur op vakantie gaan? Duur huis kopen? Hangt aan een bepaald type auto (of een auto van een bepaalde prijs) ook direkt vast dat je je op een bepaalde manier moet gedragen? Een BMW rijder mag niet op de markt of in de uitverkoop kopen?
Daat staat voor mij allemaal los van elkaar.
Nee, maar ik krijg het gevoel dat mensen vooral bezig zijn met uiterlijk vertoon en dat je dan raar aangekeken wordt als je wel verse broodjes besteld. "jij verdient zeker goed" zegt men dan. Nee, ik verdien echt niet zoveel maar mijn prioriteiten liggen anders :P Ik koop geen Ralph Lauren kleertjes maar koop liever lekker en gezond voedsel.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999

Daniel

Kapitein NCC-1701
En anderen hebben weer andere prioriteiten, die hebben liever een dikke auto. Ieder zijn ding hoor :)

Sowieso is het brood wat je van huis meeneemt altijd lekkerder. Je kunt zelf het broodtype kiezen, zelf het beleg kiezen, zelf zaken als boter doseren, enz.

Daarnaast.. als ik op het station een pistoletje kaas haal, ben ik ca. € 1.50 kwijt. Voor datzelfde geld kan ik ook 4 pistoletjes kaas zelf thuis maken.

Dat het duurder is, is redelijk, immers zij moeten 'm ook maken, voorraad bijhouden, enz. Echter er is geen proportie meer, de prijs op het station is domweg onredelijk hoog.

Een half-liter flesje coca-cola kost bv. € 1.60. Daar koop ik in de supermarkt bijna 2 anderhalf literflessen cola voor. M.a.w. voor de prijs van 3 flesjes cola op het station (in totaal 1,5 liter) betaal je net zoveel als voor als dat je in de supermarkt betaald voor 5 anderhalf liter flessen coca cola (=7,5 liter). Oftewel een verschil van 6 liter cola.

Dan heeft het imo niet zoveel meer met zuinigheid of met de waarde van je auto te maken. Dan gaat het gewoon om het principe, hoeveel te veel wil je voor iets betalen. Ik niet zoveel.

• Rac-On
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:37:
Sowieso is het brood wat je van huis meeneemt altijd lekkerder. Je kunt zelf het broodtype kiezen, zelf het beleg kiezen, zelf zaken als boter doseren, enz.

Daarnaast.. als ik op het station een pistoletje kaas haal, ben ik ca. € 1.50 kwijt. Voor datzelfde geld kan ik ook 4 pistoletjes kaas zelf thuis maken.

Dat het duurder is, is redelijk, immers zij moeten 'm ook maken, voorraad bijhouden, enz. Echter er is geen proportie meer, de prijs op het station is domweg onredelijk hoog.

Een half-liter flesje coca-cola kost bv. € 1.60. Daar koop ik in de supermarkt bijna 2 anderhalf literflessen cola voor. M.a.w. voor de prijs van 3 flesjes cola op het station (in totaal 1,5 liter) betaal je net zoveel als voor als dat je in de supermarkt betaald voor 5 anderhalf liter flessen coca cola (=7,5 liter). Oftewel een verschil van 6 liter cola.

Dan heeft het imo niet zoveel meer met zuinigheid of met de waarde van je auto te maken. Dan gaat het gewoon om het principe, hoeveel te veel wil je voor iets betalen. Ik niet zoveel.
vergeet niet dat de ruimte van 2 bij 2 op het station aan huur net zo veel kost als een complete supermarkt die ergens aan de rand van het dorp ligt...

rac-on schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:41:
vergeet niet dat de ruimte van 2 bij 2 op het station aan huur net zo veel kost als een complete supermarkt die ergens aan de rand van het dorp ligt...
nofi, maar kul argument. Er zijn wel meer AH's die op dure locaties liggen, maar toch normale prijzen hanteren. De kosten van die locatie worden gewoon over het geheel omgeslagen, echt niet op die ene vestiging.

Daarnaast gaat het bij dit soort aantallen (AH is fucking groot) om gemiddeldes. Juist omdat er 'tegenover' die dure station-locatie ook een goedkope locatie in een dorpje staat, komt men gemiddeld op een 'normale' prijs uit.

De locatie is echt niet de reden dat de producten zoveel duurder zijn, althans, de kosten van die locatie niet. De reden dat het zoveel duurder is, is omdat dat kan. Mensen zijn gewoon bereid het er te voor betalen. De AH-to-go hier op het station (Utrecht) heeft altijd klanten en is rond etenstijd (zeg 6 uur) zelfs ronduit druk.

• Zwerver
  • Niet online
Mensen, kunnen we aub een beetje op een normale toon discussiëren? Ik pak nu deze post eruit, maar vandaag heb ik in TWI al meerdere net iets te scherpe discussies (op het flamen af) gezien. Het gebruiken van nofi vind ik geen reden om dan maar als een olifant door een porseleinkast te gaan. Dank je wel.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Daniel schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:31:
En anderen hebben weer andere prioriteiten, die hebben liever een dikke auto. Ieder zijn ding hoor :)
Prima, maar zeur dan niet over mn lekkere eetaankopen :P

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Anoniem: 25556 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:37:

Is ook wel zo, mag je helemaal zelf weten. Ik krijg niet zo'n lekker broodje in elkaar geschroefd op de vroege morgen (met allerlei meuk erop, dus niet alleen kaas) Maar ik vind het raar dat mensen meer waarde hechten aan uiterlijkheden dan aan lekker of gezond eten. Ieder zijn ding, t is ook geen aanval maar meer een constatering.

• feej

feej

giraffemeisje

Anoniem: 25556 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 19:14:
nofi, maar kul argument. Er zijn wel meer AH's die op dure locaties liggen, maar toch normale prijzen hanteren. De kosten van die locatie worden gewoon over het geheel omgeslagen, echt niet op die ene vestiging.
Maar een C'est du pain of een Smullers heeft alleen maar filialen op stations vziw, dus die betalen wel die idiote huur en dat moet ergens vandaan komen. Bovendien betaal je voor het gemak; niet alleen dat zij het voor je maken, maar ook dat het op je route ligt :).

Everything is awesome!
O+

C'est du pain en Smullers zijn allemaal van 1 uitbater. Net zoals de Kiosk. Daar zit 1 megabedrijf achter.
Servex exploiteert restaurants en winkels op het station die de reiziger van eten en drinken voorzien. Je kent ons van de winkelformules op het station zoals bijvoorbeeld C'est du pain, Smullers en Kiosk. Ook "AH to go op 't Station" is een dochteronderneming van Servex. Kijk naar onze winkelformules voor een overzicht.
Ik noem:

Burger King
Pizza Hut
La Gare
Mr. Pizza
C'est du pain
Kiosk
AH to go
Automaat
Shakies
Smullers
Swirls
Wizzl
en dan ook nog alle restauraties.

@zwerver:
Ik heb dit al eerder aan je uitgelegd, maar 'kulargument' is niet als een olifant door de porceleinkast. Ik had ook kunnen zeggen 'dat vind ik geen goed argument', dat is volledig synoniem zowel qua betekenis als qua intentie.

Wat betreft 'dure locatie'.. servex is 100% dochter van 'NS Stations'.

Die locatie is dus helemaal niet duur voor ze, omdat ze huur aan zichzelf betalen.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 11-08-2005 21:08 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 25556 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:04:Wat betreft 'dure locatie'.. servex is 100% dochter van 'NS Stations'.
Die locatie is dus helemaal niet duur voor ze, omdat ze huur aan zichzelf betalen.
Dat kan administratief dan wel zo zijn, maar ik weet vrijwel zeker dat elk van de bedrijven een reeële huur betaalt. Is ook logisch ook omdat dan de resultaten/jaarcijfers geen juist beeld geven. Zo zou een onderdeel winstgevend kunnen zijn door die lage huur.

Broekzak/vestzak aan het eind, maar elke schakel in de keten zal normaal moeten verdienen. Hun personeel moet ook betaald worden en iets nodig hebben om rond te komen. (om een brug te slaan naar het feitelijke onderwerp.)

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 11-08-2005 21:16 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1 2 3 Laatste