toch maar even reageren op dit topic
om even een beeld te geven, ik ben 22 jaar, heb een HBO opleiding, welke ik niet afgerond/nog niet afgerond heb en werk full time als accountant/boekhouder
ik woon thuis, heb een eigen internetlijn, eigen auto, alle verzekeringen op mijn eigen naam, pensioen opbouw en een "duurzaam" levensonderhoud.
ik verdien netto 1200 euro per maand, 210 euro boven minimumloon van een 22 jarige in deze sector. Eind dit jaar wordt ik 23, dan gaat mijn salaris er met 200 euro netto op vooruit.
of ik wat te klagen heb? ja, ik ben nederlander, dus ik heb het recht op alles te klagen! (punt)
Om het even uit te rekenen :
Ik rij in een sportwagen, volkswagen scirocco uit '86, verzekering is 30 euro per maand, voor een auto met 170pk, goed geregeld dus

daarnaast tank ik 2 keer per maand een volle tank, rijdt hier in totaal 13 a 1400 kilometer mee, alleen privé, dus niet voor mijn werk.
Volle tank kost 65 euro, per maand aan mijn auto ben ik dan 160€ kwijt.
Hiernaast mijn eigen internet, per maand 54 euro, totaal 214€
Mobiele telefoon, 40 euro per maand, 254 euro
Ziektekostenverzekering, nu nog 55 euro, 309€
Pensioen, 50 euro per maand, 359€
Dan spaar ik uiteraard zeg maar 150 euro per maand, 509€
Dan eet ik elke dag uiteraard 1 keer per dag buiten de deur, 5 euro per dag, 5 dagen in de week, 100 euro per maand, 609€
Ik rook, shag, 4,60 per week, 18,40 per maand, zeg maar 18 euro, 627€ totaal.
Wat ik over hou voor mezelf : 1200-627 = 573€
best redelijk
als je denkt dat je geld te kort komt moet je dit eens door rekenen

dus dezelfde berekening maken die ik maak

dan zie je dat je aan alles wel geld over kan houden.
Zoals ik, ik kan ook eten van huis mee nemen, gaat er 100 euro af, dan hou ik 673€ over.
Stop ik met roken, weer 18 euro per maand minder : 691€ over
Minder snelle internet verbinding, van 54 naar 35 euro, 19 euro verschil, 710€ over
Minder auto rijden, niet zo heel erg, doe veel met de fiets, 1 keer minder tanken per maand, 65€ er af, 775€ over.....
Zo kan je het ook bekijken

relativeren noemen ze dat