Het topic even uitgebreid doorgelezen. Ik deel ook graag mijn ervaring...
Tot nu toe aangeschaft / opgezet:
- 1 Voipbuster account (Sinds 22 juli), 10 euro visa mislukt, 1,08 euro 0900 nr gelukt.
- Budgetphone.nl/Talkin2ya; 2 x VOIP Onbeperkt, 1 x Voip prepaid + nummerportering van Versatel naar hun aangevraagd (portering is nog in verwerking, tijdelijke 030 nr's gekregen). (Sinds begin augustus)
- Plantronics DSP-400 USB headset (Sinds eind juli)
- Hardphone AT-320 series (
http://www.atcom.cn/En_AT-320.html) . (Sinds 11 augustus)
- Softphone Xten eyeBeam (is volgens mij de Pro van Xlite?) (Sinds 12 augustus).
- Skype (weer verwijderd vanwege geen open standaard zoals SIP/IAX, en geen vast nr in Nederland)
- Woize (weer verwijderd, wel een vast 020 nr in Nederland, maar slechte kwaliteit geluid)
Nog aan te schaffen / op te zetten:
- Asterisk centrale op FreeBSD (Volgende week eens proberen).
- ATA apparatuur voor analoge telefoon en fax.
- Wellicht nog meer Hardphone's als de centjes dit toelaat, om uit te proberen.
- eyeBeam SDK , om zelf een softphone schil te maken naar eigen wens. (Ligt sterk aan de kosten, en of er ook 3de partijen zijn die dit doen)
Mijn VOIP ervaringen afgelopen paar weken:
- Voipbuster met de nieuwe voipbuster software werkt voor mij goed. Ik gebruik het voor de gratis bestemmingen. Met eyeBeam (Xlite?) hoor ik wel de telefoon overgaan bij de andere partij. Maar zodra er opgenomen wordt, hoor ik niets. Ik heb de instellingen gebruikt zoals een aantal mensen hier hebben aangegeven voor SIP, maar moet er ook bij vermelden dat ik 1 euro in mijn account heb.
- Budgetphone.nl accounts. Gaat vrij rap, al na 1 dag had ik via TPG post een brief met mijn account gegevens. Voor 9,50 euro per maand krijg ik onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland. De kosten voor bellen naar mobiel ben ik nog nergens goedkoper tegen gekomen. (4 eurocent start, 18 cent piek, 16 cent dal).
LET OP! Sommige van jullie gaan dit leuk vinden, en sommige ook niet. Met testen kwam ik erachter dat bellen naar mijn budgetphone.nl SIP account's nummerweergave/callerid wordt meegestuurd van bellers die nummerweergave blokkering hebben ingeschakeld! Ik heb dit met een KPN vaste lijn, Telfort mobiel en Vodafone mobiel geprobeerd. En in alle gevallen kreeg ik het nummer in mijn display. (dit schijnt normaal voor 112 alarmnummer ook te werken, via een bepaald protocol). Het lijkt erop dat Budgetphone.nl dit protocol doorstuurt. Al mag dat volgens de telecomwet denk ik niet. Ik ben benieuwd of meer mensen met Budgetphone.nl account deze ervaring kunnen delen.
Tevens vind ik het ook appart dat nummerweergave van mijn 030 talkin2ya nummer (ik zou niet weten hoe ik het aan of uit zet), in de meeste gevallen niet werkt. Bij een Versatel en Telfort komt het niet aan, bij een KPN lijn met bedrijfscentrale, heb ik mijn nummer wel in het display gezien.
Ook hebben ze al een eigen nummerplan in gebruik. Je kan direct Nederlands netnummers bellen, zonder 0031 etc. Dat is ook wel prettig, alleen staat het nergens vermeld.
De PARK knop/functie van mijn Softphone werkt (nog) niet met dit netwerk. Ik heb hier nog geen navraag naar gedaan.
Op de website staat dat ze voicemail 2 e-mail bieden. Sinds ik mijn accounts heb (pas nog maar een week), werkt dit niet. Ik heb met de helpdesk gebeld, die aangeeft dat dit een tijdelijke storing is. Het is nu echter al minimaal een week. Het is voor mij nog geen ramp, maar wel het vermelden waard.
- Plantronics DSP-400 USB headset ben ik zeer tevreden over. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal, dus ik kan niet zeggen of een goedkope headset zonder DSP etc, het beter of slechter doet.
- Hardphone AT-320 series. Heb ik nog maar kort. Ik heb de nieuwste SIP firmware geladen. Maar er lijken toch nog wat vreemde bugs. Vaak gaat mijn toestel niet meer over als ik er naar toe bel. Behalve als ik hem boot, dan werkt het weer even.
- Softphone Xten eyeBeam 1.1. Heb ik pas sinds vandaag. Dus kan er nog weinig zinnigs over zeggen. Behalve dat het een vrij uitgebreide interface en veel functies heeft. Zie
http://www.xten.com/index...nu=products&smenu=eyebeam voor een screenshot.
Vragen waarop ik nog geen antwoord op kon vinden:
- Fax. Geloof het of niet, maar ook dit gebruik ik nog wel eens. Ik heb zo via google en diverse VOIP sites nog geen Soft(fax)phone kunnen vinden. Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn? Ik heb wel begrepen dat je een fax via een ATA nog kan gebruiken. Kan iemand dit bevestigen?
- Iemand al meer ervaring met budgetphone nummer weergave? (zie mijn budgetphone verhaal hierboven)
- Hoeveel tijd (uren?) ben ik kwijt met het opzetten van een wat standaard Asterisk machine, met wat eerste basis functies als voicemail? Er vanuit gaande dat er een standaard FreeBSD machine klaar staat, en ik basis/gemiddelde unix/bsd ervaring heb.
Ervaring wisselen
In dit topic te lezen zijn hier een hoop mensen die het leuk vinden dit soort nieuwtjes te proberen en te testen. Ik sta er open voor dat mensen mij op mijn msn (msn@raceman.nl) of ICQ (1178786) toevoegen om ervaringen met VOIP en binnenkort Asterisk uit te wisselen en te proberen.
Initiator @permanentfuture #tech innovation in #sharingeconomy. Google Glass explorer. Google Top Contributor / #localguide. #knowmad @s2m