Review Samsung 730BF (werk er 3 dagen mee)
1. Mijn vorige scherm
Mijn vorige scherm (is nog steeds in gebruik bij mijn thuispc) was een CTX ?700 (CRT). Dit is een 17 inch scherm met een plat scherm. Deze had ik overgenomen van mijn vader toen mijn monitor het begaf (met een mooie knal). Hij is nu ongeveer 2 jaar oud. Ik heb de resolutie op 1024*768.
En nu heb ik voor mijn nieuwe pc voor op mijn kamer gekozen voor de Samsung 730BF en die draai ik het liefst op 1280x1024 (native resolutie). Dit beeldscherm is veel scherper dan de CTX (mag ook wel gezien het prijsverschil trouwens

) Ik moest aan het begin wel even wennen aan de felheid, maar dat was na een uur al normaal. En tja, zoals de meeste al hebben opgemerkt: het ruimteverschil met een CRT IS ZOOOOO ENORM! Dat moet je echt ervaren om het te begrijpen.
2. Bijzonderheden
Ik heb dit beeldscherm bij Azerty gekocht. Hij kostte daar 307 euro. Helaas kostte het nog eens €35 ofzo aan pixelgarantie. Er zat al een DVI en VGA kabel bij.
3. Kleurweergave
Heb ik helemaal niets op aan te merken met deze monitor. De kleuren zien er gewoon goed uit. De kleuren op mijn oude monitor begonnen al wat in te boeten aan scherpte, dus is deze monitor een verademing.
4. Ghosting
Zoals iedereen geloof ik heeft gezegd en ik kan het alleen maar beamen: Deze monitor heeft geen ghosting. Ik heb het geprobeerd met CS:S en F.E.A.R.-demo en geen ghosting gezien.
5. Contrast en Helderheid
De helderheid van dit scherm is (gelukkig) veel beter dan van mijn CTX. Het beeldscherm is zeer helder en scherp. Dus geen opmerkingen daar over van mijn kant.
Ook het zwart is gewoon zwart. Ik heb het nu alleen nog maar echt getest met de FEAR-demo, maar dat toonde toch aan dat zwart is zoals zwart behoord te zijn.
Net als mastermano was bij mij het wit veel te wit toen ik de monitor voor het eerst aanzette. Niet echt vreemd aangezien de brightness op 100 stond, duh! Na aanpassing van de brightness naar 50 en het contrast naar 60 is het gewoon zoals het hoort te zijn.
6. Uniformiteit van het scherm
Zoals al eerder aangegeven is wit ook echt wit (wat bij mijn vorige scherm wel anders was).
Helaas, heb ik ook een klein beetje last van backlight leakage aan bovenkant en nog minder aan de zijkanten. Je moet dan denken aan een streepje “licht” van nog geen cm breedte en een lengte van een cm of 7 aan de bovenzijde en heel weinig aan de zijkanten dat alleen zichtbaar is als je er echt op let bij het opstarten. Maar echt storend is het sowieso niet. Eerst vreesde ik van wel toen ik het voor het eerst merkte bij het opstarten, toch vind ik het nu niet storend en zie het ook helemaal niet als ik bezig ben. Ik zie het zelfs niet met het spelen van games als FEAR.
7. Kijkhoek
Terwijl veel mensen klagen over de kijkhoek van hun TFT-schermpje, ben ik er toch tevreden mee. Ik zit dan wel altijd recht voor m’n pc, maar ik heb het eens uitgetest en zelfs als ik bijna tegen de zijkant van het scherm aankijk, kan ik nog het scherm goed zien. Wel wordt het scherm geliger als je er schuin tegenaan gaat kijken, maar dat is voor mij toch geen probleem aangezien ik deze monitor vooral heb aangeschaft om op te gamen.
8. Bouwkwaliteit
Degelijk, stabiel, correct en solide. PUNT.
Simpel toch…Het scherm staat stabiel op zijn voet, voet is ook stevig en voelt niet cheap aan.
Enige minpunt is hiervoor al aangegeven: het klepje waarachter je aansluitingen zitten is nogal “minder” ten opzichte van de rest van het beeldscherm, maar niet in een mate dat het slecht is.
9. De vormgeving
Persoonlijk heb ik deze monitor vooral gekozen door de goede reviews en dat hij werd aangeprezen als zijnde ‘de’ gaming monitor, maar anders had ik hem misschien ook gekocht vanwege de zeer nette vormgeving. Het zwarte scherm met de zilveren randen staat gewoon zeer goed, vooral omdat de rest van mijn systeem zwart, zilver en zilver/zwart is. Jammer dat hij niet verstelbaar is en geen pivot functie heeft, maar dat is voor mij toch geen probleem.
10. De voor en nadelen op een rijtje.
Voordelen:
Geen ghosting / 4ms (wil je gamen, dan kan ik deze monitor echt aanraden)
Een zeer goed uitziende monitor waarvan ook de helderheid en kleuren goed zijn.
De benodigde kabels zijn meegeleverd
Nadelen:
Tja, daar zal ik dan waarschijnlijk de blacklight leakage, klepje en kijkhoek moeten neerzetten om het objectief te houden. Maar als ik eerlijk ben, vind ik bovenstaande argumenten voor mij persoonlijk van geen belang en horen van mij dan ook eigenlijk niet bij nadelen maar meer bij opmerkingen.
©Dark_Knight388 naar adaptie van de mooie en goede ©review van mastermano
Hopelijk hebben toekomstige kopers die nog niet zeker weten welke monitor ze willen kopen hier iets aan. Maar ik kan iedereen verzekeren dat ik zeer tevreden ben tot nu toe met deze monitor.
Ps. Mastermano, ik heb precies dezelfde lamp op mijn bureau staan naast mijn 730BF