Review: Samsung SyncMaster730BF
1. Vorige scherm:
Mijn vorige scherm was een 2 jaar oude 19inch Medion monitor (CRT). Aanvankelijk wilde ik een 19inch TFT kopen. Mijn oog was gevallen op een BenQ monitor, maar aangezien ik toen geen geld had heb ik die niet gekocht. Toen na veel lezen hier en in andere topics kwam ik erachter dat het eigenlijk geen **** uitmaakt of je nu 17inch of 19inch neemt. Alleen de pixels zijn groter, dus het beeld is korreliger. Daarom een 17inch, en aangezien ik regelmatig een spelletje speel, deze snelle jongen.
2. Bijzonderheden:
Nadat ik in pricewatch had gekeken, zag ik dat bij Yorcom deze monitor vrij goedkoop was (298 euro). Omdat een vriend van mij goede ervaringen met Yorcom heeft ben ik voor deze zaak gegaan.
Ik had eerst gebeld naar Yorcom, daar zeiden ze dat ze de monitor op voorraad hadden, en dat ik langs kon komen om hem op te halen. Helaas zijn ze bij Yorcom maar tot 4 uur open. Ik weer bellen, en ze zouden iemand achterlaten die mij m'n monitor kon overhandigen. Helaas had de trein vertraging en kon ik er niet om 16.30 zijn. Halve week later alsnog de monitor opgepikt.
De verkoper kon me vertellen dat ik een prima keuze had gemaakt. Ik wist waar ik voor wilde gaan dus er was niet veel te vertellen. Pixelgarantie was niet nodig volgens hem. Er waren nog geen schermen teruggekomen, en idd alle pixels doen het.

. Ik heb dus geld uitgespaard door geen pixelgarantie te nemen.
3. Kleurweergave:
Naar mijn mening is de weergave van kleuren goed, dan wel erg goed. Ik ben geen graficus, dus ik heb ook niet super realistische kleuren nodig. En deze kleuren zijn 10x mooier dan op mijn medion monitor.
4. Ghosting
0 ghosting zoals iedereen hier al zegt. Ik heb nog nooit een TFT monitor zo snel als deze gezien.
Wel nog een ander punt: Dit scherm heeft overdrive (of RTA), als ik dit aan heb staan en ik kijk in Call of Duty naar de lichte wolken, dan lijkt het alsof er een soort schaduw achter die wolken zit. Als ik overdrive uit zet (van 4ms naar 8ms dus) dan is het weg. (Verder zie ik geen verschil in snelheid). Zijn er meer mensen met dit probleem. Als ik tijd heb zal ik screenshots proberen te maken (in hoeverre dat mogelijk is)
5. Contrast & Helderheid
Diepte van het zwart is ok. Maar dat was het op m'n CRT ook wel. Wit is duidelijk beter dan op de CRT.
6. Uniformiteit van het scherm
Zoals al meerdere mensen hier gepost hebben, hebben deze schermen wel last van backlight leakage. In het midden (boven en onder) zie je een lichte gloed als het scherm zwart is. Aan de zijkanten is vrijwel niks te zien, en de hoeken zijn gewoon goed.
Normaal heb je hier geen last van. Ik zie het alleen in donkere levels van games. Er valt mee te leven.
7. Kijkhoek
Tja, het is en blijft een TN panel, je zult er nooit met meer dan 5 man een film op kunnen kijken. Als je dat wilt, dan moet je een ander scherm kopen. Ik ben dus tevreden met de kijkhoek aangezien ik films ergens anders kijk.
8. Bouwkwaliteit:
Behuizing is van kunstof maar is wel degelijk en stabiel. Ook de montage van de voet was een makkie en is bovendien stevig. En er zit een mooie kap aan de achterkant om je kabeltjes weg te werken. Alleen jammer dat het scherm alleen te kantelen is (dus niet draaien enzo)
9. Vormgeving:
Deze monitor past mooi bij de rest van m'n systeem, en oogt strak en moderm. Daarom een dikke 10 voor de vormgeving.
10. Voordelen & Nadelen:
Voordelen:- Supersnel 4ms (Game-monitor bij uitstek)
- Ruimte-besparend
- Strak design
- Erg compleet (inclusief alle kabeltjes en stekkertjes)
Nadelen:- Backlight leakage (minimaal, ik kan me er niet aan storen)
- Onverklaarbare effecten in CoD
- Scherm trekt stof aan (Ik moet nodig schoonmaak spul halen)
Nawoord:
Ik hoop dat toekomstige TFT kopers iets aan deze review hebben. Ik lees namelijk met veel genoegen de reviews van andere mensen, en ik hecht hier ook vrij veel waarde aan. Screenshots van het Overdrive probleempje komen eraan als het allemaal lukt.
Een tevreden gebruiker
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 08-10-2005 02:13
]