Acer AL1722hs Review
Hallo mensen,
Ik vond het nu maar eens tijd worden dat ik van mijn scherm een review moest gaan schrijven. Ik heb een Acer AL1722hs, nu precies een week in mijn bezit. Ik heb er de afgelopen tijd heel veel gebruik van kunnen maken wegens vakantie. Ik heb dus mooi de tijd gehad het scherm te testen en nu dus een review te schrijven.
Het scherm waar het allemaal om draait:

(klikbaar)
Vorig Scherm
Mijn vorige scherm was een 15" CRT van Trust. Ik had een pc gebouwd, maar had nog een beeldscherm nodig. Mijn voorkeur ging (vanzelfsprekend) uit naar een 17" TFT, maar omdat ik er toen nog geen geld voor had en ik toch een beeldscherm nodig had ben ik via een collega van mijn vader aan dat beeldscherm gekomen. Hij kostte mij €5,- en ik heb me er prima mee gered.
Bijzonderheden
Zoals in de start post al vermeld staat, maakt dit scherm gebruik van het nieuwe TN panel van Samsung. Dat scherm staat garant (blijkt wel) voor mooie en scherpe beelden (mede door de DVI-aansluiting). En met een respronsetijd van 8 ms. is het scherm gewoon erg snel.
De prijs van het scherm viel uiteindelijk ook nog wel mee. €253,01 Bij Salland Automatiseringen in Raalte. (inmiddels al weer €20,- duurder)
http://www.naarsa.nl/cont....php?pid=11944&catId=304#
Ik had geen dodepixel garantie 'gekocht' met als argument dat ik dan waarschijnlijk 50 euro zou weggooien, want ik ging er vanuit dat het scherm gewoon goed was. en die 50 euro heb ik mij bespaard, want tot op de dag van vandaag ben ik vrij van dode (sub)pixels
Ook heeft het scherm de Pivot functie, waar door je het scherm 90 graden (rechtsom) bij kunt draaien. Dit kan handig zijn voor mensen die veel met tekstverwerkers werken bijvoorbeeld. Het scherm is makkelijk te draaien en ziet er zo bijgedraaid toch wel apart uit, al zeg ik het zelf:

(klikbaar)

(klikbaar)
Kleurweergave
De kleuren worden perfect weer gegeven. Er is niets mis mee. Geen rare effecten op het beeldscherm als vervagende kleuren of het zwart worden aan de randen. Zie ook de pic. hieronder. Het is niet mijn eigenlijke desktopafbeelding, maar voor dit stukje heb ik even een desktop van google gehaald om de kleuren te laten zien.

(klikbaar)
Ghosting
Ik speel nog wel redelijk wat games, dus ik vond bij de aanschaf van een TFT dat 'ie wel een snelle responsetijd moest hebben, want als gamer wil je natuurlijk geen Ghosting. De laatste tijd heb ik veel Need for Speed: Underground 2 en Counter Strike: Source gespeeld en het beeld was gewoon goed, mooi en strak. Alles speelde ik op een resolutie van 1280x1024 wat tevens het maximum is voor de TFT.
Zoals gezegd, geen last van Ghosting en spelen als een trein
Contrast & Helderheid
Zo'n TFT is dus echt wel heel wat anders dan een 15" CRT'tje (van Trust nog wel

) dus het was in het begin wel even wennen aan hoe scherp en helder de TFT wel niet was. Maar daar raak je snel aan gewend. Ik hoefde in het begin alleen maar even de resolutie in te stellen, de helderheid een beetje minder helder in te stellen (standaard ingesteld is het wel érg fel) en toen was ik klaar. Niets meer aan doen. Prachtig allemaal.
Wit is wit, zwart is zwart, groen is groen etc. Kleuren lopen niet vaag in elkaar over. Alles is scherp en een feest voor je ogen.
Kijkhoek
De kijkhoek is 150/135 graden. Groot genoeg in mijn opzicht. Iemand die naast mij zit kan perfect zien wat er allemaal aan de gang is, maar er moeten dan niet veel meer menesen bij komen

fotootjes:

(klikbaar)

(klikbaar)
Bouwkaliteit
Acer staat nou nog niet echt bekend om zijn gerenomeerde bouwkwaliteit. Meestal voelen de schermen aan als plastic of een ander goedkoop kunstof materiaal. Bij dit scherm is de bouwkwaliteit het enige dat wel iets verbeterd zou kunnen worden. Het scherm staat stabiel, maar als je het bij wilt draaien of naar de Pivot functie wilt brengen voelt het niet solide. Het wiebelt een beetje en dat is jammer. Maar die enkele keer dat ik aan het scherm zit, neem ik voor lief. Hij doet waar hij voor gemaakt is: goed mijn beeldjes weergeven
Vormgeving
Qua vormgeving zijn de meningen verdeeld. Ik ben er erg over te spreken, maar er zijn ook mensen die hem niet zo bijzonder vinden. Opzich is de kleursamenstelling van het scherm (zilvergrijs scherm met een zwarte voet) een beetje 'common', maar het past goed bij de rest van mijn apparatuur. Wat het scherm een modern effect geeft is het bedieningspanneel. Achter het zwarte glasplaatje aan de onderkant van het scherm bevinden zich 5 ledjes die de functies van de knopjes die zic eronder bevinden weergeven. Leuk gedaan in mijn opzicht. Dat is weer eens wat anders dan die logootjes die in je scherm gekerfd zijn.

(klikbaar)

(klikbaar)
De voet voelt stevig en staat als een huis. Het scherm kan nog wel vrij veel omhoog. Mooi om op ooghoogte te krijgen. Brede mogelijkheden.
De stekkers aan de achterkant bevestigen was even een beetje lastig, omdat je niet erg veel ruimte hebt om ze te bevestigen, maar na een minuutje zitten ze muurvast.
Het scherm wordt voorzien van 'prik' door een externe voeding. Dit is wel beter, want zo wordt ook rekening gehouden met het feit dat het scherm aan de muur gemonteerd kan worden en de TFT dan zijn warmte goed kwijt kan.
Ook zijn er nog 2 speakers in het scherm gebouwd. Deze zijn aan te sluiten dmv. de bijgeleverde audio-kabel. Ik heb niet geprobeerd deze speakers aan te sluiten, omdat het geluid via dit soort speakers meestal niet erg goed is en ik liever mijn eigen (mini-set)Speakers gebruik.
Voor- en Nadelen
Voordelen:
- Snelle Responsetijd,
- Hoog Contrast,
- Prijs (toen ik hem kocht),
- Bedieningsgemak,
- Vormgeving.
Nadelen:
- Niet altijd even solide,
- Gebruik van materiaal.
Mochten jullie nog vragen hebben, of willen jullie meer foto's, dan hoor ik het wel.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 04-09-2005 16:49
. Reden: foto's zijn nu thumbnails ]