Rowanov schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:11:
Als IE7 straks op de markt komt en de normale gebruikers IE7 opgedrongen krijgen, gaat dat geheid tot problemen leiden. De vraag is dan wie met het probleem komt te zitten. Kan de gebruiker de link leggen tussen het installeren van een nieuwe browser en het niet meer functioneren van elke website?
Ik vraag me dat niet af hoor

IE7 zal de schuld nooit krijgen, en als er al met de vinger naar IE7 wordt gewezen door de gebruiker, dan zal het zijn in de trant van "IE7 is te nieuw, daarom werkt deze site niet goed". Kortom, website zal naar mijn voorspelling altijd de schuld krijgen. Al verwacht ik dat de webdevvers het uiteraard gewoon bij de komst van IE7 alles compatible maken en zo is het weer exact hetzelfde als met IE6.
Er zijn hier twee scenario's; de link naar IE7 wordt inderdaad gelegd en Microsoft's helpdesk gaat het zwaar krijgen of de gebruiker legt de schuld bij de website. Dat laatste is iets wat de opdrachtgever van de website zowieso zal doen, omdat die afhankelijk is van klanten en als die er voor kiezen om IE7 te gebruiken, dan behoort de site daarin te werken.
Idd, opdrachtgever schuift het imo ook terecht naar de webdevver toe: IE7 mag dan wel brak zijn, maar het moet wel werken in die browser, want anders sluit je een als maar groeiende doelgroep uit (IE7 zal niet gelijk 80%+ marktaandeel hebben, maar zal wel die kant op groeien in tijd). Het MS helpdesk senario zie ik zelf nooit gebeuren, maar dat is afwachten geblazen wie gelijk krijgt. Persoonlijk denk ik dat wanneer IE7 wordt geintroduceerd we gewoon zitten met IE5/6/7 + standards-compliant browsers (FF, Opera, etc). IE7 voegt puur weer een nummertje toe aan de IE reeks die er duidelijk buiten valt qua specs
Wat ik hoop, is dat IE7 de gebruiker er hardhandig van bewust maakt wat een prut-browser ze opgedrongen krijgen en overstappen naar Firefox/Opera. Of dit zal gebeuren is een kwestie van afwachten.
Ik zie het persoonlijk niet gebeuren. IE6 wordt nog steeds super veel gebruikt en IE7 biedt de features als tab browsing, rss feeds, etc en verder wordt er gemiddeld gezien niet gekeken. Tuurlijk, gelukkig groeit het aandeel alternatieve browsers, maar niet hard genoeg imo