[IE7] Wat vinden we ervan?

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.203 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 16:27:
Home is het huisje rechts van de tabs, Favorieten staan links van de tabs (sterretje)
Ik zie geen huisje, tabs en sterretje!

Voor de rest wel okee hoor, IE7. Al schrok ik me net wel een hoedje, dacht dat mijn server eruit lag, maar het was alleen een waarschuwing dat ik mijn server bereikte via https zonder certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Maak eens een screenshot, zo hoort het er namelijk uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/2273/ie73tn.th.jpg

Wanneer je geen tabbladenbalk hebt ben je eigenwijs geweest, een onderdeel (XMLLite) is dan niet geïnstalleerd, terwijl dat wél hoort te gebeuren...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:37:
[afbeelding]

Wanneer je geen tabbladenbalk hebt ben je eigenwijs geweest, een onderdeel (XMLLite) is dan niet geïnstalleerd, terwijl dat wél hoort te gebeuren...
Ik mis die hele tabbalk. Ik heb alleen de gehele bovenste rij. Maar mij is niets gevraagd hoor tijdens de install, ik zou ook niet eigenwijs hebben durven zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 11:07:
[...]

Ah! :)

Clear Type for HTML heb ik maar even uitgezet, is toch minder scherp.
Jammer dat ze die """feature""" er nog steeds om hebben zitten. Ja ik snap best dat je mensen wilt wijzen op het feit dat ClearType fijn is voor LCD, maar ga het dan niet forceren door botweg de system wide setting van je eigen OS op applicatieniveau te overrulen. |:(

Gooi het dan als update in WUP, klein wizardje dat aan DCC een LCD kan herkennen en dan even vraagt of je ClearType even wilt proberen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:37:
[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/5293/browser7ps.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daar mist inderdaad iets :)

Wanneer je het originele IE-setup-bestand uitpakt (met bijvoorbeeld WinRAR), vind je in de uitgepakte map\update het bestand xmllitesetup.exe. Draai deze even en je hebt tabbladen en de knoppenbalk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:31:
Daar mist inderdaad iets :)

Wanneer je het originele IE-setup-bestand uitpakt (met bijvoorbeeld WinRAR), vind je in de uitgepakte map\update het bestand xmllitesetup.exe. Draai deze even en je hebt tabbladen en de knoppenbalk :)
Thanks, eindelijk heb ik die balk ook! Wel cool hoor, IE7.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nexxennium schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:00:
[...]

Jammer dat ze die """feature""" er nog steeds om hebben zitten. Ja ik snap best dat je mensen wilt wijzen op het feit dat ClearType fijn is voor LCD, maar ga het dan niet forceren door botweg de system wide setting van je eigen OS op applicatieniveau te overrulen. |:(

Gooi het dan als update in WUP, klein wizardje dat aan DCC een LCD kan herkennen en dan even vraagt of je ClearType even wilt proberen ofzo.
Inderdaad, het blijft nu toch nog in mijn Outlook Express zitten! En daar is het niet in uit te zetten, voor zover ik kan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tools > Internet-options > Advanced, ff zoeken naar ClearType. Dat het in OE zit klopt, OE gebruikt IE-modules om HTML-mails (ook platte tekst trouwens) te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij hebben een aantal mensen hier Internet Explorer 7 Beta 3 niet geïnstalleerd omdat ze (net als ik) wachtten totdat die standalone naast IE6 te runnen was. Dat is nu mogelijk.

Wat me opviel is dat IE7 t.o.v. IE6 onder bepaalde omstandigheden een veranderde interpretatie heeft van position:relative op inline elementen met een left waarde. Waar IE6/Firefox/Opera dezelfde interpretatie hebben doet IE7 beta 3 hele andere dingen. Dat is vervelend want ik gebruikte dat trucje bij een aantal websites om tekst rechts van het midden te centreren zonder extra markup. Zie bijvoorbeeld http://speel-ruimte.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Blaise op 13-07-2006 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaise schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:47:
Volgens mij hebben een aantal mensen hier Internet Explorer 7 Beta 3 niet geïnstalleerd omdat ze (net als ik) wachtten totdat die standalone naast IE6 te runnen was. Dat is nu mogelijk.
Ah, dat is handig. Ik moest gisteren namelijk mijn IE7 compleet de-installeren om IE6 terug te krijgen. Bij IE7 gaat het namelijk mis als je bij Girotel een betalingskenmerk moet invullen (dan kan je slechts 3 cijfers per hokje van 4 invullen), dus zo kon ik mijn omzetbelasting niet betalen :)

//edit//
Meteen IE7 er toch weer afgegooid. Weer een site die niet werkte in IE7 (mijn zorgverzekeraar). Typ ik de URL in IE6 in, opent ie de site in IE7! Eraf met die troep!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als IE7 straks op de markt komt en de normale gebruikers IE7 opgedrongen krijgen, gaat dat geheid tot problemen leiden. De vraag is dan wie met het probleem komt te zitten. Kan de gebruiker de link leggen tussen het installeren van een nieuwe browser en het niet meer functioneren van elke website?

Er zijn hier twee scenario's; de link naar IE7 wordt inderdaad gelegd en Microsoft's helpdesk gaat het zwaar krijgen of de gebruiker legt de schuld bij de website. Dat laatste is iets wat de opdrachtgever van de website zowieso zal doen, omdat die afhankelijk is van klanten en als die er voor kiezen om IE7 te gebruiken, dan behoort de site daarin te werken.

Wat ik hoop, is dat IE7 de gebruiker er hardhandig van bewust maakt wat een prut-browser ze opgedrongen krijgen en overstappen naar Firefox/Opera. Of dit zal gebeuren is een kwestie van afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Ik ben zelf webdeveloper en kreeg pas ook weer wat vragen van mensen waarvoor ik ooit Flash sites had gebouwd. Door een of ander patent had MS een embed-functionaliteit uit de browser gehaald waardoor je nu eerst 1x op een Flash-object moet klikken voordat het actief wordt. Op zich was dit wel af te vangen door javascript te gebruiken. Maar ik ga niet gratis voor mijn klanten hierdoor 10 websites updaten!

In het voorbeeld dat het betalingskenmerk van Girotel niet meer werkt in IE7, geeft de Postbank de schuld aan IE7. Ik had ze gebeld en ze wisten het meteen "U gebruikt de IE7 beta, en die is nog niet goed". Maar als straks IE7 erdoorheen is, en het blijkt natuurlijk nog niet te werken, dan legt de Postbank die 'fout' natuurlijk bij de ontwikkelaar van de site neer.

Ik vind in elk geval dat een ontwikkelaar niet kosteloos zijn/haar geproduceerde sites eeuwig hoeft up-to-date te houden. Elk programma wordt nou eenmaal steeds strenger door o.a. beveiligingsmaatregelen, dus het zal in de toekomst steeds erger worden dat dingen niet (meer) werken. Nou ja, toch weer brood op de plank voor de ontwikkelaars, behalve dan als je je in laat pakken en het gratis gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rowanov schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:11:
Als IE7 straks op de markt komt en de normale gebruikers IE7 opgedrongen krijgen, gaat dat geheid tot problemen leiden. De vraag is dan wie met het probleem komt te zitten. Kan de gebruiker de link leggen tussen het installeren van een nieuwe browser en het niet meer functioneren van elke website?
Ik vraag me dat niet af hoor :) IE7 zal de schuld nooit krijgen, en als er al met de vinger naar IE7 wordt gewezen door de gebruiker, dan zal het zijn in de trant van "IE7 is te nieuw, daarom werkt deze site niet goed". Kortom, website zal naar mijn voorspelling altijd de schuld krijgen. Al verwacht ik dat de webdevvers het uiteraard gewoon bij de komst van IE7 alles compatible maken en zo is het weer exact hetzelfde als met IE6.
Er zijn hier twee scenario's; de link naar IE7 wordt inderdaad gelegd en Microsoft's helpdesk gaat het zwaar krijgen of de gebruiker legt de schuld bij de website. Dat laatste is iets wat de opdrachtgever van de website zowieso zal doen, omdat die afhankelijk is van klanten en als die er voor kiezen om IE7 te gebruiken, dan behoort de site daarin te werken.
Idd, opdrachtgever schuift het imo ook terecht naar de webdevver toe: IE7 mag dan wel brak zijn, maar het moet wel werken in die browser, want anders sluit je een als maar groeiende doelgroep uit (IE7 zal niet gelijk 80%+ marktaandeel hebben, maar zal wel die kant op groeien in tijd). Het MS helpdesk senario zie ik zelf nooit gebeuren, maar dat is afwachten geblazen wie gelijk krijgt. Persoonlijk denk ik dat wanneer IE7 wordt geintroduceerd we gewoon zitten met IE5/6/7 + standards-compliant browsers (FF, Opera, etc). IE7 voegt puur weer een nummertje toe aan de IE reeks die er duidelijk buiten valt qua specs
Wat ik hoop, is dat IE7 de gebruiker er hardhandig van bewust maakt wat een prut-browser ze opgedrongen krijgen en overstappen naar Firefox/Opera. Of dit zal gebeuren is een kwestie van afwachten.
Ik zie het persoonlijk niet gebeuren. IE6 wordt nog steeds super veel gebruikt en IE7 biedt de features als tab browsing, rss feeds, etc en verder wordt er gemiddeld gezien niet gekeken. Tuurlijk, gelukkig groeit het aandeel alternatieve browsers, maar niet hard genoeg imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat dat zal gebeuren. De meeste mensen die ik ken zijn technisch niet enorm begaafd en zullen waarschijnlijk nooit op zoek gaan naar een alternatieve browser. Ik denk ook niet dat ze de link leggen tussen een slecht werkende website en een bepaalde browser.

Bovendien zullen de meeste sites wel aangepast worden voor IE7 als deze onvermijdelijk massaal gebruikt gaat worden, dus waarschijnlijk heeft de gebruiker er nauwelijks last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaise op 14-07-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dan denk ik dat de overgangs-periode nog het lastigst gaat worden; niet alles wat in IE6 werkt, werkt ook in IE7 en vice-versa. Je wordt als designer geremd in je creativiteit door IE, tenzij je bereid bent je door een kluwe work-arounds heen te slaan.

Dit is eigenlijk allemaal nog koffiedik kijken; laten we nu vooral genieten van de relatief simpel te omzeilen problemen in IE6, zolang het nog kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Van een paar recente sites die ik gemaakt heb, netjes valid HTML, CSS, sematische HTML, yadayada, en welke prima werken in moderne browsers en IE6 (uiteraard met het nodige gehack) weet ik dat ze in IE7b2 al de nodige problemen geven.

Nou is het de klant die uiteindelijk de dupe gaat zijn, hij gaat betalen. Maar ik vind het ook niet bepaald prettig om *weer* een nieuwe set hacks, problemen en work-arounds te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de stand-alone versie van IE7 geinstalleerd en ik heb een klein vraagje (ik weet niet zeker of deze vraag in dit topic thuishoort, want het is meer een support-vraag, maar ik probeer het toch maar even ;)).

Hoe kun je in IE7 een link in een nieuwe tab openen? Ik zie het nergens staan in het menu van de rechtermuisknop. Kan het alleen maar met de middelste muisknop (die heb ik helaas niet...)?

Screenshotje met het menu van de rechtermuisknop:

Afbeeldingslocatie: http://www.hallolievemensen.com/tweakers/ie7nieuwtab.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Rechts naast je huidige tabblad steekt er een klein vierkant blokje uit, klik daarop en een nieuw tabblad opent zich naast de bestaande. De ctrl+t combinatie van Firefox werkt trouwens ook in deze nieuwe IE7. :)

Niet goed gelezen.

Maar die optie staat er wel degelijk in hoor bij rechtermuisknop. Gewoon de 2e optie "open in new tab".

[ Voor 48% gewijzigd door frankknopers op 15-07-2006 22:09 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank_Knopers schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 22:05:
Maar die optie staat er wel degelijk in hoor bij rechtermuisknop. Gewoon de 2e optie "open in new tab".
Vreemd :), want bij mij staat die er echt niet. Zoals je op het screenshot kunt zien, is bij mij de 2e optie 'Openen in nieuw venster' en 'Openen in nieuw tab' staat er dus helemaal niet tussen bij mij :/.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die opties krijg je alleen wanneer je IE7 installeert i.p.v. als standalone draait. Wat je wel kunt doen is op de link klikken terwijl je CTRL ingedrukt houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk deel van de topicwaarschuwing begrijp je niet?

[ Voor 84% gewijzigd door BtM909 op 13-08-2006 10:23 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

http://www.webwereld.nl/ref/rss/42450

Zo, dus IE7 gaat wel de standaarden ondersteunen. Ben benieuwd, de beloftes zijn goed.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

crisp

Devver

Pixelated

André schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:42:
http://www.webwereld.nl/ref/rss/42450

Zo, dus IE7 gaat wel de standaarden ondersteunen. Ben benieuwd, de beloftes zijn goed.
Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik Chris Wilsons' weblog lees dan staat daar iets heel anders.
Het is ook praktisch onmogelijk om met behoud van backwards compatibility 'de standaarden' volledig te ondersteunen in IE. Verder omvatten 'de standaarden' natuurlijk wel meer dan alleen CSS ;)

Intentionally left blank

• André

André

Analytics dude

Ik vond het ook maar een vaag en slecht geschreven stukje op Webwereld, maar ik kon de bron zo snel niet vinden.

/edit:
Ik heb het gelezen, hoe Webwereld daar zoveel conclusies uit haalt is me niet helemaal duidelijk :?

Niets nieuws dus.

[ Voor 37% gewijzigd door André op 17-08-2006 09:07 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Tsja, wat weet webwereld nu van webstandaarden? :P

Intentionally left blank

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

Na wat speurwerk is dit het orginele artikel http://blogs.zdnet.com/web2explorer/?p=260

5325wp

• André

André

Analytics dude

Hmm, interessant. Als je hem mag geloven is de intentie er wel.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
crisp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:51:
[...]

Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik Chris Wilsons' weblog lees dan staat daar iets heel anders.
Het is ook praktisch onmogelijk om met behoud van backwards compatibility 'de standaarden' volledig te ondersteunen in IE. Verder omvatten 'de standaarden' natuurlijk wel meer dan alleen CSS ;)
Mjah dat vind ik het nadeel van Microsoft. Die backwards compatibiliteit wordt mij iets te gretig aangegrepen als excuus om de problemen maar niet op te lossen. Bijv. met ASP .NET moet ik mezelf ook allemaal in bochten wringen om voor elkaar te krijgen wat ik wil. Om maar enkele voorbeelden te geven, constant aanpassen van mijn code (html tidy) en het niet strict gescheiden houden van template code en html. Maw dubbele quotes in de code kan niet. Het is blijkbaar nogal belangrijk voor Microsoft om backwards compatible te zijn. Met als gevolg dat allerlei vervelende problemen in hun producten blijven hangen. Dat is toch echt wel een principe die ze van mij overboord mogen gooien. Of ze moeten ervoor zorgen dat je sites de mogelijkheid geeft om gebruik te maken van de standaarden naast de tagsoup sites.

http://hawvie.deviantart.com/

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

André schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:43:
Dat zou je inderdaad hier uit kunnen halen:
Chris: Absolutely, in IE7 we really are trying to support Web standards. Even really at the expense of more backwards compatibility than we've ever done in the past.
Feit blijft dat er nog steeds fundamentele issues en bugs zitten in de CSS-support van IE7 wat in de praktijk betekent dat je in veel gevallen moet hacken voor IE5, IE6 *en* IE7.
Dergelijke fundamentele issues (o.a. inheritance, z-index, positioning) zijn zwaar aan te rekenen als je compliance wilt uitdrukken in een getal op een schaal van 0 tot 100. Wat dat betreft vind ik het getal '55' voor overal CSS-compliance zoals berekend in deze browser support summary toch wel vrij realistisch...

Intentionally left blank

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

Weet iemand hoeveel beta's er nog komen? Want dit artikel is van na de beta 3 release, dat zou betekenen dat ze nog aardig wat van plan zijn voor de komende releases op het gebied van CSS.

5325wp

• We Are Borg

We Are Borg

André schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:43:
Daar twijfel ik ook niet aan, maar ik vind het niet realistisch in de zin dat het niet haalbaar voor ze is. Het artikel van webwereld is zoals crisp al opmerkt een beetje te oppervlakkig (en te snel conclusie's getrokken), want wat is nu precies het ondersteunden van de web standaarden :) ? Veels te breed om te zeggen dat ze dat gaan ondersteunen met IE7.

Waar ik persoonlijk verrast door ben en mooi vind om te lezen, is dat ze het IE7+ en hoger ook doordacht hebben en dat ze niet stoppen met verbeteren van de engine. Nu ben ik alleen benieuwd, moet ik een jaar wachten op IE7.5 om komt er na/om 2 maanden eerst een IE7.1 oid die al wat verbeteringen aan boord heeft? We zullen het zien :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 10:45:
Nu ben ik alleen benieuwd, moet ik een jaar wachten op IE7.5 om komt er na/om 2 maanden eerst een IE7.1 oid die al wat verbeteringen aan boord heeft? We zullen het zien :)
Internet Explorer 7.5/8.0 planning is underway. As announced by Bill Gates at the Mix06 conference, our current plan is to ship a new release of IE approximately every year.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 10:45:
[...]
Nu ben ik alleen benieuwd, moet ik een jaar wachten op IE7.5 om komt er na/om 2 maanden eerst een IE7.1 oid die al wat verbeteringen aan boord heeft? We zullen het zien :)
Ik hoop niet dat ze ook een IE7.1, 7.2, etc. gaan uitbrengen, die allemaal weer net iets verbeterd zijn. Het is nu al irritant dat je met 5.5, 6 en 7 rekening moet houden.

Verder ben ik toch wel blij dat het ondersteunen van standaarden hoog op de prioriteiten-lijst staat. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
5.5 laat ik sowieso al achterwege ;)

March of the Eagles

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hacku schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:24:
Onze statistieken laten ook zien dat van de IE gebruikers nog maar 0,49% een versie lager dan 6 gebruikt

Intentionally left blank

• We Are Borg

We Are Borg

OkkE schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:19:
[...]

Ik hoop niet dat ze ook een IE7.1, 7.2, etc. gaan uitbrengen, die allemaal weer net iets verbeterd zijn. Het is nu al irritant dat je met 5.5, 6 en 7 rekening moet houden.

Verder ben ik toch wel blij dat het ondersteunen van standaarden hoog op de prioriteiten-lijst staat. :)
Grappig, want met firefox 1.5.0.6 hebben we geen problemen, maar met IE7.1 wel :P Begrijp je wel hoor, daar niet van, maar veel verschillende subversie's voor de browser ben ik wel gewend van FF, al verwacht ik van dit gebruikers dat ze gewoon gelijk upgraden en de laatste versie draaien :)

elevator: thanks, waar ik dus al bang voor was. Zo blijft IE achter de feiten aanlopen imo, of ze moeten een enorme inhaalslag in het eerste jaar na IE7 weten te realiseren

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 17-08-2006 12:41 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kijk eens aan, ikzelf had IE5 gebruikers op 2% geschat maar dat was dus te hoog gegrepen. Hoef ik dus niet van wakker te liggen :) (al blijft het een leuke uitdaging om je scripts naar een oude browser te porten ;))
Verder ben ik toch wel blij dat het ondersteunen van standaarden hoog op de prioriteiten-lijst staat.
Mja waarom doen ze het dan niet goed? min- en max width kreeg ik zelf in beta 3 niet aan de praat.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 17-08-2006 12:42 ]

March of the Eagles

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Hacku schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:24:
Ik ook. :)
We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:40:
[...]

Grappig, want met firefox 1.5.0.6 hebben we geen problemen, maar met IE7.1 wel :P Begrijp je wel hoor, daar niet van, maar veel verschillende subversie's voor de browser ben ik wel gewend van FF, al verwacht ik van dit gebruikers dat ze gewoon gelijk upgraden en de laatste versie draaien :)
Ik ben ook subversie's gewent van o.a. Firefox. En ik vind subversies ook niet erg; mijn reactie ging meer over het feit dat IE7 (waarschijnlijk) niet alle standaarden ondersteund. In dat geval heb ik liever 1x in het jaar een nieuwe browser met een (iets) andere rendering, als elke 2 maanden.

Bij Firefox en de andere browser is dit anders, misscien ook juist omdat IE zo achter loopt. Maar ze ondersteunen CSS2.1, dat sommige dingen van CSS3 al werken is leuk mee genomen, maar niet noodzakelijk. Of, iig minder noodzakelijk als basis dingen zoals min-height, etc. :)
Hacku schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:41:
Mja waarom doen ze het dan niet goed? min- en max width kreeg ik zelf in beta 3 niet aan de praat.
Dat vraag ik mijzelf ook wel eens af. Het is erg jammer dat zulke zaken (nog) niet (goed) geimplementeerd zijn.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Feit is wel dat gebruikers van alternatieve browsers veel sneller updaten naar de laatste versie. Het percentage gebruikers van bijvoorbeeld Opera 8.x of Firefox 1.0.x is op dit moment al behoorlijk laag.

Punt is dat MS op het punt staat een browser uit te brengen die nog lang niet dezelfde CSS-compliance biedt als cuncurrerende browsers waardoor er een 2-deling blijft bestaan (of eerder een 3-deling zelfs want van IE6 zijn we voorlopig ook nog niet af) - de roep om standards-compliance is juist bedoelt om daarvan af te komen.
Ik heb liever dat MS de tijd neemt om te zorgen dat IE7 wel een gelijkwaardige compliance biedt als de andere browsers voordat ze IE7 uitbrengen, en als dat ze nog een jaar extra kost dan moet dat maar...

Onze redactie heeft overigens ook niet stil gezeten en weten het verhaal een stuk beter te brengen dan webwereld: nieuws: Internet Explorer 7 en standaarden: een discussieoverzicht :)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 17-08-2006 13:58 ]

Intentionally left blank

• elevator
  • Niet online

elevator

crisp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 13:57:
Ik heb liever dat MS de tijd neemt om te zorgen dat IE7 wel een gelijkwaardige compliance biedt als de andere browsers voordat ze IE7 uitbrengen, en als dat ze nog een jaar extra kost dan moet dat maar...
Het is nou eenmaal zo dat Vista gereleased wordt over een tijdje waarbij Vista een redelijk groot aantal niet-rendering wijzigingen doorvoert op gebied van IE7. Het is ook zo dat een browser méér is dan enkel HTML renderen - de UI (tabs in IE's geval), quick preview maar ook bv. de security maatregelen zijn al zoveel toevoegend dat een versie nummer verandering sowieso voor de hand lag natuurlijk :)

Als Microsoft wel deze wijzigingen had gedaan en ook de versie had geupgrade, maar niks aan rendering had gedaan was de verontwaardiging nog veel groter geweest, wat dat betreft is het denk ik niet eens dom om het op deze manier aan te pakken, IE7 'uitstellen' kan nou eenmaal niet vanwege Vista :)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

elevator schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:00:
[...]

Het is nou eenmaal zo dat Vista gereleased wordt over een tijdje waarbij Vista een redelijk groot aantal niet-rendering wijzigingen doorvoert op gebied van IE7. Het is ook zo dat een browser méér is dan enkel HTML renderen - de UI (tabs in IE's geval), quick preview maar ook bv. de security maatregelen zijn al zoveel toevoegend dat een versie nummer verandering sowieso voor de hand lag natuurlijk :)

Als Microsoft wel deze wijzigingen had gedaan en ook de versie had geupgrade, maar niks aan rendering had gedaan was de verontwaardiging nog veel groter geweest, wat dat betreft is het denk ik niet eens dom om het op deze manier aan te pakken, IE7 'uitstellen' kan nou eenmaal niet vanwege Vista :)
Mwa, je kan voor interne zaken toch best een seperate renderengine gebruiken lijkt me...

Intentionally left blank

• We Are Borg

We Are Borg

elevator schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:00:
Tsja, je hebt idd een goed punt dat IE7 release verweven is vista, maar persoonlijk had ik IE7 (en dan ook vista, die heeft ook nog genoeg werk liggen wat geschrapt is vanwege tijd) een jaar later gezien en dan gelijk goed, dan een halve oplossing met de belofte voor meer in de toekomst....en die belofte icm het tijdschema maken mij niet erg enthousiast

• Fuzzillogic
Wat zou voor ons de ideale situatie zijn? Ik denk zelf aan een dubbele renderengine. Laat de IE6 engine voor wat-ie is, zodat die voor legacy-sites gebruikt kan worden. Ik denk dat het ze best wel gelukt was om "from scratch" een nieuwe engine te maken, waarbij ze uiteraard wel wat goede zaken uit Trident konden overnemen om tijd te besparen. Opera heeft van v6 nar v7 ook een compleet vernieuwde engine gemaakt, in iets meer dan een jaar tijd. En vziw is die v7 engine (Presto) nog steeds de basis voor Opera 9.

"Ok, dan heb je 2 engines. Een legacy, en een die CSS2.1 snapt op het niveau van moderne browsers. Maar wat dan, Nexxennium? Vertel?"

Als webdevver wil je kunnen kiezen. De vraag is hoe je die keuze kenbaar maakt. Bijvoorbeeld: stuur je een XHTML-website netjes met application/xhtml+xml naar IE (iets dan IE6 niet snapt, ook al zegt IE6 van wel), dan weet IE7 dat-ie de nieuwe engine moet gebruiken.
Andere oplossing: een meta-element. <meta name="x-internet-explorer-engine" content="ie7" /> ofzo. Een simpele pre-parser pikt dit er snel uit, en schopt de IE6 dan wel IE7-engine aan.

Dit zijn geen ideale oplossingen. Maar ik zoals ik het nu zie zou ik dat fijner vinden dan een "IE6.1"-engine, zoals die nu gaat komen. (of eigenlijk meer IE5.3).

Wacht rustig op de reactie van Crisp over XHTML :P

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De meeste verbeteringen in IE7 zullen ook alleen van toepassing zijn op Strict conforming documents; in quirksmode en documenten met een Transitional DTD wordt vooralsnog de 'oude' rendering toegepast.

Daarbij heb ik liever dat MS WA1.0 (HTML5) implementeerd dan XHTML :P

Intentionally left blank

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het valt me overigens op dat een hoop mensen tegen updates van IE7 zijn. Volgens mij werkt dat met de huidige alternatieve browsers ook goed. Mensen updaten hun systeem regelmatig (of is het regelmatiger?) en vanuit design aspect wordt er vaak alleen maar rekening gehouden met de laatste versie(s).

Waarom zou IE7 niet op die manier volledig standaard gemaakt kunnen worden (mits ze voor de initiele release wel de grootste bugs eruit hebben en bijna volledig standaards compliance bieden)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• We Are Borg

We Are Borg

BtM909: ik denk, persoonlijke overtuiging, dat de IE gebruiker niet zo snel zal upgraden als een gebruiker die een alternatieve browser gebruikt. Instelling verschilt gewoon. Dit kan je natuurlijk proberen te pushen door de updates bij de maandelijke batch er doorheen te drukken, maar als dit niet wordt gedaan, zit je idd straks met een enorme verspreiding van IE versie's waar je als webdevver niet vrolijk van wordt :)

Nexxennium: heb liever dat ze eerst fixen wat ze hebben en daarna 'features/ondersteuning' toevoegen. Nu zeggen ze HTML 4.01 en css2.1 te ondersteunen, fix dat eerst goed en kijk daarna naar toevoegingen, waaronder XHTML. Heb nooit begrepen (niet dat jij dat doet hoor :> ) dat mensen op het IE blog schreeuwen om XHTML support. Fix nu eerst eens wat ze nu al aan boord hebben, daarna dingen toevoegen. Geen idee of het efficienter is om vanaf scratch te beginnen, daar heb ik de kennis niet voor. Maar volgens mij zijn de mensen bij IE behoorlijk blij met bepaalde onderdelen van de IE engine, aldus het artikel wat eerder al werd gepost :)

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 17-08-2006 15:47 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BtM909 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:37:[...]
Waarom zou IE7 niet op die manier volledig standaard gemaakt kunnen worden (mits ze voor de initiele release wel de grootste bugs eruit hebben en bijna volledig standaards compliance bieden)?
En dat laatste schort het nou juist aan; IE7 is nog maar half-way; het is een browser die veel toevoegd tov IE6 maar nog teveel afwijkt van de compliance die andere browsers bieden.

Regelmatige updates zijn prima, maar dan moet je wel in eerste instantie al met een produkt komen dat al een zekere hoge mate van compliance biedt, anders zadel je ons developers enkel op met nog meer extra werk...

Intentionally left blank

• Fuzzillogic
crisp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:37:
De meeste verbeteringen in IE7 zullen ook alleen van toepassing zijn op Strict conforming documents; in quirksmode en documenten met een Transitional DTD wordt vooralsnog de 'oude' rendering toegepast.
Dat kan dus niet. Kijk maar eens hoeveel minder getalenteerde devvers een XHTML 1.0 Strict-doctype gebruiken, terwijl het verre van Strict is, en soms zelfs verre van XHTML :(

Otoh is het wel een mooie methode om de prutsers op hun gepruts te wijzen >:)
Daarbij heb ik liever dat MS WA1.0 (HTML5) implementeerd dan XHTML :P
Ja ik niet :P XHTML zonder legacy-meuk geniet mijn voorkeur. En al die Javascriptuitbreidingen van WA1.0 zie ik ook helemaal niet zitten.

• elevator
  • Niet online

elevator

We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:23:
Tsja, je hebt idd een goed punt dat IE7 release verweven is vista, maar persoonlijk had ik IE7 (en dan ook vista, die heeft ook nog genoeg werk liggen wat geschrapt is vanwege tijd) een jaar later gezien en dan gelijk goed, dan een halve oplossing met de belofte voor meer in de toekomst....en die belofte icm het tijdschema maken mij niet erg enthousiast
Vista uitstellen is natuurlijk nergens voor nodig - er is feitelijk heel weinig geschrapt en de features die wel komen (denk bv. aan de low rights IE :P ) zijn wel heel erg interessant om zo snel mogelijk in de markt te hebben staan omdat het het internet in z'n geheel veiliger maakt :)

Ik denk dat elk jaar een IE releasen al behoorlijk veel is :)

• Fuzzillogic
crisp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:49:
[...]
Regelmatige updates zijn prima, maar dan moet je wel in eerste instantie al met een produkt komen dat al een zekere hoge mate van compliance biedt, anders zadel je ons developers enkel op met nog meer extra werk...
Exact. Ik heb soms wel eens een website opgeleverd waarvan ik wist dat FF of Opera een kleinigheid niet goed renderde. De volgende release van de browsers loste die problemen ook steevast op.

Bij IE7 zijn er simpelweg nog teveel issues. En sja, gezien het te verwachten marktaandeel kun je de klant niet opzadelen met een slecht ogende site en "ja als IE7.1 uitkomt dan ziet de site wel goed uit.".

• André

André

Analytics dude

Eigenlijk willen we 1 ding: 1 renderengine en meerdere browsers. Dus dat IE, Safari, Opera en FF allemaal dezelfde engine gebruiken.

Qua rendering lijken Opera en FF nu toch al op elkaar. Verder kun je als gebruiker dan kiezen welke interface je het makkelijkste te gebruiken vind.

• Fuzzillogic
André schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:57:
Eigenlijk willen we 1 ding: 1 renderengine en meerdere browsers. Dus dat IE, Safari, Opera en FF allemaal dezelfde engine gebruiken.
Mwuh. Concurrentie is niet verkeerd hoor. Firefox en Opera pushen elkaar lekker verder nu. Prima zaak, zeg ik dan.

Er is geen certificatie/validatie-proces voor browsers. (ACID2 helpt, maar is lang niet uitputtend). Voor Windows-drivers heb je de WHQL-certificering van Microsoft. Dat is niet heiligmakend, maar je kunt er tenminste wel vanuit gaan dat het normaal gesproken goed werkt. Als zoiets ook voor browsers zou zijn, dan heb je tenminste een gemeenschappelijke basis waar je als webdevver vanuit kunt gaan. Zoiets lijkt mij een taak voor een W3-commissie?

[ Voor 8% gewijzigd door Fuzzillogic op 17-08-2006 16:12 ]

• We Are Borg

We Are Borg

elevator schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:54:
Ik denk dat elk jaar een IE releasen al behoorlijk veel is :)
Een jaar zou prima zijn, mits IE7 gelijk vanaf de start niet achterloopt, want anders ben je alleen maar proberen je achterstand in dat jaar in te werken :)

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Ondanks het feit dat er in IE 6 bugs zitten, is het in ieder geval zo dat je na een tijdje developpen voor IE6 weet welke het zijn. De renderengine is tijden gelijk gebleven. Daarom hoop ik dat er bij updates na IE 7 (die er ongetwijfeld komen) geen wijzigingen in de render-engine worden gedaan.

Dat er bugs in zullen zitten is een feit, maar als ze de render engine bij elke update een beetje bijwerken, blijf je websites aanpassen waar je eerst een work-around of hack gebruikte (al moet je dat laatste zoveel mogelijk vermijden).

Oftewel, laten we hopen dat ze zoveel mogelijk fixen/gaan ondersteunen in IE 7, maar dan lekker van de engine afblijven tot IE8.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Alex)
Dan heb je pech mocean, die engine (Trident) is best veel gewijzigd om dingen te ondersteunen, alleen niet alles door tijdgebrek.
Overigens ben ik niet te spreken over de interface van IE7 b2 en hoger, vooral omdat hij custom tabs gebruikt i.p.v. gewoon het systeemcomponent. Ik vind de tabs in babyblauw niet mooi, en in classic mode pakt hij wel netjes de systeemlayout (sort of), maar dan vind ik het systeem niet mooi. Moeilijk, moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Alex schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:53:
Dan heb je pech mocean, die engine (Trident) is best veel gewijzigd om dingen te ondersteunen, alleen niet alles door tijdgebrek.
Overigens ben ik niet te spreken over de interface van IE7 b2 en hoger, vooral omdat hij custom tabs gebruikt i.p.v. gewoon het systeemcomponent. Ik vind de tabs in babyblauw niet mooi, en in classic mode pakt hij wel netjes de systeemlayout (sort of), maar dan vind ik het systeem niet mooi. Moeilijk, moeilijk...
Ik bedoel dat ik hoop dat er na de IE7 release geen updates komen in de render engine, dus in 7.1, 7.2 etc. Omdat ze dus maar deels de staandaarden gaan steunen, zou het leuk zijn als de work-arounds die eventueel nodig zijn in ieder geval een paar jaar werken.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• GoTyce
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

GoTyce

B S U R

En RC1 is uitgekomen vandaag! :D

The RC1 build includes improvements in performance, stability, security, and application compatibility. With this build, Microsoft has also made enhancements to the fit and finish of the user interface, completed CSS platform changes, added language support and included an auto-uninstall feature in Setup, which automatically uninstalls prior betas of IE7 making installing the new build even easier.

(Bron: www.mstn.nl)

download: http://www.microsoft.com/...7c2c2ace09&DisplayLang=en

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Net geinstalleerd en nog wat testcases doorlopen; conclusie: het is op CSS-gebied nog net zo buggy als beta 3. Het is absoluut ongelovelijk dat een bedrijf als Microsoft anno 2006 een browser gaat releasen met een dergelijke abominale renderengine. Commited to standards? Developers developers developers? My ass, dit is gewoon een klap in het gezicht van alle webdesigners die al jaren roepen om meer standards compliance.
Fellow developers: you can open your box of IE-hacks again...

Intentionally left blank

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nou, zojuist even de sites waar ik verantwoordelijk voor ben doorlopen, en ik zie zo snel geen glitches of andere fratsen. Dat is weer een pak van m'n hart, want ik zat naast IE5.5 en IE6, niet te wachten op een browser die ook nog eens een lading speciale aandacht vereist. M'n scheiding van versiespecifieke fixes lijkt vrij aardig te werken.

Ik verwacht eerlijk gezegd niet anders dan dat het nog steeds een smerig stuk schroot is, maar om te zien hoe erg het is moet ik er eens induiken. Ik ben in ieder geval altijd vrij defensief in m'n code, en dat lijkt te werken tegens Microsoft's meest recente aanval op het web.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ook ik ben vrij defensief als het op CSS-designs aankomt (je moet wel met een browser als IE op de markt) waardoor ook in het geval van GoT het aantal benodigde hacks voor IE7 nog beperkt is gebleven tot een 8-tal extra CSS rules (voornamelijk om hasLayout te forceren).
otoh betreft het hier toch wel degelijk ernstige renderissues, in feite net zo ernstig als de issues die ze in deze release juist hebben geprobeerd te fixen. Het zal dan waarschijnlijk ook niet lang duren voordat er een 'Explorer 7 exposed' sectie zal verschijnen op positioniseverything.net :P

eea geeft dus wel aan dat er fundamenteel iets ernstig fout zit in Trident en dat IE7 op dat gebied enkel een beetje opgelapt en gehacked is. Mijn waardering verdienen ze er niet mee...

Intentionally left blank

• Victor
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:11:
Het zal dan waarschijnlijk ook niet lang duren voordat er een 'Explorer 7 exposed' sectie zal verschijnen op positioniseverything.net :P
Daar ga ik wel vanuit ;)

Overigens zijn de meeste IE render bugs wel terug te brengen tot de beruchte hasLayout property, dus zelfs bij een "onbekende" bug, is het altijd de moeite waard om deze te triggeren. Wie niet waagt...
eea geeft dus wel aan dat er fundamenteel iets ernstig fout zit in Trident en dat IE7 op dat gebied enkel een beetje opgelapt en gehacked is. Mijn waardering verdienen ze er niet mee...
Het oplappen van een engine die vanaf het begin af aan al fout in elkaar steekt is een verloren strijd, en het is slechts een kwestie van tijd voordat men dat bij Microsoft inziet (zie ook Vista, wat halverwege het ontwikkelproces nog flink op de schop is gegaan).

Overigens moet ik er bij zeggen dat "een kwestie van tijd" bij Microsoft natuurlijk makkelijk 5 jaar kan betekenen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Victor op 24-08-2006 23:27 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

En Vista is ook weer de reden dat IE7 nu gerushed wordt. Echt een zeer slechte zaak - tegenstrijdige belangen doen een produkt natuurlijk ook niet goed. De wereld kan echt nog wel een jaartje langer wachten op IE7 (op Vista ook wel for that matter :P)

Intentionally left blank

• Fuzzillogic
Het is dan ook te hopen dan onze beste vriend Dean Edwards gauw met een IE8-script op de proppen komt :)

• Johnny
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

crisp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:49:
[...]

En dat laatste schort het nou juist aan; IE7 is nog maar half-way; het is een browser die veel toevoegd tov IE6 maar nog teveel afwijkt van de compliance die andere browsers bieden.

En niet te vergeten dat IE7 pas vanaf Windows XP werkt terwijl ik op diverse websites nog steeds veel bezoekers heb met Windows 98/2000 met IE6 waardoor beide browsers zullen moeten worden ondersteund. Gelukkig ben ik al een tijd geleden afgestapt van XHTML en weer terug gegaan naar HTML 4.01 zodat de 'schade' beperkt blijft, maar vooralsnog schiet ik als ontwikkelaar dus niks op met IE7.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Victor
  • Niet online
Nexxennium schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:30:
Het is dan ook te hopen dan onze beste vriend Dean Edwards gauw met een IE8-script op de proppen komt :)
Tja, ik vind het een leuke proof of concept, maar echt niet dat ik zo'n script in een productie omgeving ga gebruiken. Ik was niet van plan het functioneren van een site af te laten hangen van een JavaScript, hoe makkelijk het ook is.
Johnny schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:30:
En niet te vergeten dat IE7 pas vanaf Windows XP werkt terwijl ik op diverse websites nog steeds veel bezoekers heb met Windows 98/2000 met IE6 waardoor beide browsers zullen moeten worden ondersteund. Gelukkig ben ik al een tijd geleden afgestapt van XHTML en weer terug gegaan naar HTML 4.01 zodat de 'schade' beperkt blijft, maar vooralsnog schiet ik als ontwikkelaar dus niks op met IE7.
En hoe heeft het gebruik van HTML danwel XHTML invloed op de belabberde CSS ondersteuning? :?

• Johnny
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

King_Louie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:33:

En hoe heeft het gebruik van HTML danwel XHTML invloed op de belabberde CSS ondersteuning? :?
IE7 gebruikt voor HTML Transitional nog gewoon de oude rendering engine waardoor alle vieze vuile IE6 hacks blijven werken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

King_Louie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:33:
[...]

Tja, ik vind het een leuke proof of concept, maar echt niet dat ik zo'n script in een productie omgeving ga gebruiken. Ik was niet van plan het functioneren van een site af te laten hangen van een JavaScript, hoe makkelijk het ook is.
Mwa, als het alternatief geen ondersteuning van IE is dan is het IE7 script nog wel een aardige geste naar gebruikers die blijkbaar geen afstand kunnen doen van hun antiek :P

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Johnny schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:36:
[...]

IE7 gebruikt voor HTML Transitional nog gewoon de oude rendering engine waardoor alle vieze vuile IE6 hacks blijven werken.
No, not true. Met een volledige Transitional doctype (dus met geldige system identifier*) rendered IE ook in standards-compliant mode.

* Een grappige note: een system identifier moet een URI bevatten maar IE checked enkel op het voorkomen van 'http://' (maakt ook niet uit waar het voorkomt in de string) :P

Intentionally left blank

• Victor
  • Niet online
[...]

Je bedoelt doctype switching? Ik vertik het toch echt om in quirksmode te gaan zitten werken, dan krijg je helemaal een inconsistente bende. Nee, overal strict, één boxmodel (ja, op IE 5.5 na...) en dan her en der een kleine fix voor IE 6 (hasLayout, guillotine, double float margins...). Dat werkt wat mij betreft toch het beste, met name omdat de verbeteringen (als je daarvan kunt spreken) toch in strict mode zullen plaatsvinden. En om nou tot het einde der dagen met quirksmode te gaan klooien, nee dank je wel ;)
crisp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:38:
[...]

Mwa, als het alternatief geen ondersteuning van IE is dan is het IE7 script nog wel een aardige geste naar gebruikers die blijkbaar geen afstand kunnen doen van hun antiek :P
Tja, als je IE niet kunt ondersteunen in het geval van een publieke toegankelijke website, dan doe je sowieso iets fout. Ik zou ook niets liever doen dan alle IE gebruikers het lekker laten uitzoeken met die antieke troep, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Bovendien zou ons vak lang niet zo uitdagend zijn als het allemaal gewoon maar zou werken, toch? :P

• Fuzzillogic
crisp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:29:
En Vista is ook weer de reden dat IE7 nu gerushed wordt.
Wellicht ook de reden dat ze voor Trident hebben gekozen. Lekker makkelijk, dachten ze misschien. Juist.

Ontwikkeld voor IE4. Dus code uit 1997. Het zal allemaal wel netjes OO zijn, maar toen was performance toch nog een grote prioriteit. En programmeren voor performance leidt (imo) vaak tot meer ad-hoccode en verminderde onderhoudbaarheid. Hoe ziet die code er nu, naar bijna 10 jaar aan geknutsel en gepruts uit? Er is o.a. quirks/standards-mode bijgekomen, CSS2 is er nou min of meer bijgehackt, en de oorspronkelijke DOM is ook van voor de standaardisatie.(als je met Javascript de DOM doorloopt van een HTML-pagina met fouten, dan kom je een stuk van de DOM twee keer tegen)

Ik stel me Trident V dan ook voor als een rubberen roeibooitje waar nu een kajuit op gebouwd is (scheef), een buitenboordmotor aanhangt (zonder schroef) en vooral heeeeeel veeeeeel reparatiestickers. Wat mij betreft mag-ie zinken.

Opvallend dat Microsoft Mozilla gaat meehelpen om Firefox goed te laten draaien in Vista. Ik vind het zelf ongelooflijk, maar zit hier iets meer achter? Microsoft die het niet meer ziet zitten om zelf een renderengine voor IE te blijven ontwikkelen? If you can't beat them, join them? IE8 met Gecko?

• Fuzzillogic
[...]

Ik ken bijzonder weinig voorbeelden waar XHTML 1.0 transitional problemen geeft waar de HTML 4.0-versie die niet heeft. Ik ben het in de praktijk niet tegengekomen iig. Geef eens een voorbeeld?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

King_Louie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:44:
[...]

Tja, als je IE niet kunt ondersteunen in het geval van een publieke toegankelijke website, dan doe je sowieso iets fout. Ik zou ook niets liever doen dan alle IE gebruikers het lekker laten uitzoeken met die antieke troep, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Bovendien zou ons vak lang niet zo uitdagend zijn als het allemaal gewoon maar zou werken, toch? :P
Tsja; het liefst zou ik IE-gebruikers ook gewoon een ongestylede pagina willen voorschotelen, dat is toch een redelijke manier om toegankelijk te zijn voor verouderde browsers. Zolang we echter maar blijven hacken en workarounds toepassen om Microsoft's fuck-ups te verbloemen kan Microsoft het zich natuurlijk ook gewoon veroorloven om in 2006 een browser uit te brengen die technisch gezien het niveau van dezelfde browser uit 2001 niet overtreft...

Intentionally left blank

• Fuzzillogic
King_Louie schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:44:
Het probleem is vaak dat designers geen rekening met IE6 houden. Of kunnen houden, want ze weten verder de ballen van HTML/CSS en bijbehorende problematiek af. Dus krijgen we (ik althans) dingen op mijn bordje die zonder bijv. CSS2 selectors toch best wel complex worden.

Ik ben het met je eens dat een site ook zonder Javascript goed moet functioneren (nou schop ik heel wat Web 2.0-figuren tegen hun schenen :D) En als je geen IE6 gebruikt, dan werkt het ook prima zonder javascript. Van IE6-gebruikers ga ik maar vanuit dat ze gewoon javascripts hebben aanstaan. En zo niet, dan heeft die ene persoon pech gehad, dan krijgt-ie een vervormde site.

Het is niet zo dat ik nodeloos CSS2-selectors e.d. ga gebruiken als dat niet nodig is. Veruit de meeste sites die ik maak werken prima zonder JS/IE7-script in IE6.
Tsja; het liefst zou ik IE-gebruikers ook gewoon een ongestylede pagina willen voorschotelen, dat is toch een redelijke manier om toegankelijk te zijn voor verouderde browsers.
Die neiging heb ik ook nog steeds voor m'n eigen site :P
Het omgekeerde gebeurt ook wel: op de site van de belastingdienst heb ik CSS maar uitgezet in Opera 9, omdat er anders niet te navigeren was. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Fuzzillogic op 24-08-2006 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:54:
[...]

Tsja; het liefst zou ik IE-gebruikers ook gewoon een ongestylede pagina willen voorschotelen, dat is toch een redelijke manier om toegankelijk te zijn voor verouderde browsers.
Wie zou dat nou niet willen!

M'n werkgever
Zolang we echter maar blijven hacken en workarounds toepassen om Microsoft's fuck-ups te verbloemen kan Microsoft het zich natuurlijk ook gewoon veroorloven om in 2006 een browser uit te brengen die technisch gezien het niveau van dezelfde browser uit 2001 niet overtreft...
En daarmee is Microsoft verantwoordelijk te houden voor de enorm trage ontwikkeling van Internet technologiëen. Waarom de moeite nemen om baanbrekend bezig te zijn als het toch niet werkt bij 86% van je bezoekers?
Nexxennium schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 23:57:
En als je geen IE6 gebruikt, dan werkt het ook prima zonder javascript.
Logisch, voor alle andere browsers is dat script ook niet bedoeld ;)
Van IE6-gebruikers ga ik maar vanuit dat ze gewoon javascripts hebben aanstaan. En zo niet, dan heeft die ene persoon pech gehad, dan krijgt-ie een vervormde site.
Hangt geheel van je doelgroep af of je deze aanname mag doen. Als een bedrijf afhankelijk is van z'n bezoekers (zoals in e-commerce het geval is), kun je maar beter zorgen dat 99.99% van de bezoeken vlekkeloos verloopt.

Die 0.01% gebruikt dan NN4, en moet zich schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Gelukkig doet de myReact-pagina het eindelijk goed in IE7, zometeen maar eens updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb begrepen dat crisp een aantal workarounds ingebouwd heeft ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Alex schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:17:
Gelukkig doet de myReact-pagina het eindelijk goed in IE7, zometeen maar eens updaten.
Hacku schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:22:
Ik heb begrepen dat crisp een aantal workarounds ingebouwd heeft ;)
Dat is inderdaad niet de virtue van MS die inmiddels weer bewezen heeft zo arogant te zijn om gewoon weer een fundamenteel buggy produkt te gaan releasen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ok: wat heb je gedaan? Ik kan dat tenslotte niet ruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Alex schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:40:
Ok: wat heb je gedaan? Ik kan dat tenslotte niet ruiken :p
HTML:
1
<!--[if IE 7]><link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/ie7.css?v=194"><![endif]-->

In het kort: de myReact bug betrof een nieuw geval van een hasLayout-gerelateerde bug. workaround was dus vrij simpel, maar een dergelijke bug hoort natuurlijk niet in een browser anno 2006 te zitten. Note overigens dat ik deze bug al voor beta 2 een keer gemeld heb inclusief een versimpelde testcase en voor beta 3 nog een keer. Het is ook niet de enige hasLayout gerelateerde bug; feit is dat met combinaties van absolute/relative positoning en floats je al snel voor verrassingen komt te staan in IE7...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik kreeg vandaag trouwens een mailtje van MS Connect, m.b.t. de foutpagina's die ik een paar pagina's terug heb gemeld: >50 fouten in de broncode. Destijds was het gezet op 'Won't Fix', inmiddels is het 'Postponed', ofwel: ze willen het wel goed doen, maar ze hebben te weinig tijd. Hopelijk nemen ze een hoop dingen mee voor IE 7.5 (of IE8, whatever comes first)

Edit: dat zijn trouwens maar kleine dingen, vreemd dat dat zo'n groot probleem kan veroorzaken...

[ Voor 12% gewijzigd door Alex) op 25-08-2006 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Alex schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:51:
Ik kreeg vandaag trouwens een mailtje van MS Connect, m.b.t. de foutpagina's die ik een paar pagina's terug heb gemeld: >50 fouten in de broncode. Destijds was het gezet op 'Won't Fix', inmiddels is het 'Postponed', ofwel: ze willen het wel goed doen, maar ze hebben te weinig tijd. Hopelijk nemen ze een hoop dingen mee voor IE 7.5 (of IE8, whatever comes first)
Te weinig tijd... Momentje, even m'n bullshit stempel zoeken...

Laat Microsoft eens beginnen met het aannemen van een paar "real world" clientside webdevelopers, en dus niet die kudde knoeiers die daar nu zit te prakken alsof het een lieve lust is. Welke pagina ik ook bekijk op Microsoft.com: het getuigt allemaal van totale onkunde. Hoe kun je verwachten dat een bedrijf dat zelf niet eens doorheeft hoe het moet, een product aflevert waarmee een professionele webdeveloper aan de slag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Alex schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:51:
Connect is crap; het is traag, messy en ik zie veels te weinig feedback van MS zelf (niet dat je dat via de blogs wel krijgt...).

Te weinig tijd is geen excuus, stel het dan maar uit ofzo of verscheep IE7 gewoon met de oude IE6 renderengine. Standaarden zijn er niet om half geimplementeerd te worden, en voordat je nieuwe features gaat introduceren zorg je er toch eerst voor dat je de bugs in je huidige implementatie oplost.
De meeste CSS-bugs in IE6 hebben te maken met problemen in het visual formatting model (float-model, positioning, collapsing margins, z-index) en IE7 is wat dat betreft gewoon niet verbeterd, er zijn enkel wat hacks en workarounds ingebakken voor een aantal veelvoorkomende problemen maar fundamenteel is er geen verbetering dus kampen we nog steeds met dezelfde en/of soortgelijkende bugs in IE7. Sommige 'fixes' hebben de problemen ook enkel verplaatst.

Als IE7 straks daadwerkelijk final is en developers ermee aan de slag gaan zal de jubelstemming snel omslaan en zullen de frustraties weer hoog oplopen, daar heb je geen glazen bol voor nodig.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik ben het in een hoop punten wel met je eens, vooral de feedback van IE-devvers laat (afgezien van tijdens de chats) te wensen over. Er is echter wel te merken dat ze erg enthousiast zijn, en te weinig tijd noem ik wel degelijk een excuus: de tijdsdruk op IE7 is behoorlijk groot vanwege Vista. Wanneer IE7 vertraagd wordt, wordt Vista vertraagd, en dat kán MS gewoon niet meer hebben. Vista is immers al zo vaak uitgesteld, kennelijk gaan er koppen rollen binnen MS wanneer IE7 niet op tijd af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
de tijdsdruk op IE7 is behoorlijk groot vanwege Vista.
Dat ze IE6 dan een nieuwe GUI geven en verschepen met Vista en IE7 gewoon goed maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Alex schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:13:
Ik ben het in een hoop punten wel met je eens, vooral de feedback van IE-devvers laat (afgezien van tijdens de chats) te wensen over. Er is echter wel te merken dat ze erg enthousiast zijn, en te weinig tijd noem ik wel degelijk een excuus: de tijdsdruk op IE7 is behoorlijk groot vanwege Vista. Wanneer IE7 vertraagd wordt, wordt Vista vertraagd, en dat kán MS gewoon niet meer hebben. Vista is immers al zo vaak uitgesteld, kennelijk gaan er koppen rollen binnen MS wanneer IE7 niet op tijd af is.
Mwa, de chats vond ik nou niet uitblinken qua kritische vragen, en als er al kritische vragen kwamen dan werden die naar mijn mening veels te snel 'afgewimpeld'.

Verder zou de release van een browser (een applicatie) natuurlijk niet de release van een OS in de weg mogen kunnen zitten. MS heeft echter een ontzettend grote design-vergissing gemaakt door de browser ook overal in het OS te intergreren en wil daar met Vista blijkbaar nog steeds niet van afstappen.
Maar waar een wil is is een weg, zoals ik al zei zou een mogelijkheid zijn om IE7 gewoon te verschepen met de GUI en security-changes maar dan met de IE6 engine. Ze zouden ook gewoon IE enkel voor de OS-functionaliteit kunnen behouden en IE niet als applicatie meeleveren maar daarvoor in de plaats Firefox of Opera >:)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Er waren een tijdje terug geruchten dat Microsoft Opera wou opkopen, hadden ze dat maar gedaan en daarna Opera's engine in IE geschoven. Dan waren ze een stuk sneller klaar geweest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:21
De mensen komen er vanzelf wel achter als ze websites gaan bezoeken in IE7 en het er niet uit ziet, dan bellen ze ons (de ICT-ers) weer op en kunnen wij weer firefox/opera installeren! (en MS zich maar afvragen waarom de mensen van IE afstappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Alex schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:41:
Er waren een tijdje terug geruchten dat Microsoft Opera wou opkopen, hadden ze dat maar gedaan en daarna Opera's engine in IE geschoven. Dan waren ze een stuk sneller klaar geweest :D
Dat zou een vrij domme zet zijn, microsoft is meer gericht op de gebruiker en minder op de ontwikkelaar. Een nieuwe engine zou betekenen dat de sites die tot nu toe in Opera niet werkten in toekomstige versies van IE ook niet zouden werken.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike1506 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 01:00:
De mensen komen er vanzelf wel achter als ze websites gaan bezoeken in IE7 en het er niet uit ziet, dan bellen ze ons (de ICT-ers) weer op en kunnen wij weer firefox/opera installeren! (en MS zich maar afvragen waarom de mensen van IE afstappen)
Zo gaat het dus niet in zijn werk. De klanten geven hun opdrachtgevers op hun flikker als ze een website krijgen opgeleverd die niet fatsoenlijk werkt of die er niet goed uitziet in IE7. Bezoekers gaan niet overstappen vanwege de slechte engine in Internet Explorer, want ze snappen helemaal niet waar het probleem zit. En dus zit het probleem bij de makers van de website als er iets gek eruit ziet. En op een bepaalde manier hebben ze nog gelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:42:
[...]

Zo gaat het dus niet in zijn werk. De klanten geven hun opdrachtgevers op hun flikker als ze een website krijgen opgeleverd die niet fatsoenlijk werkt of die er niet goed uitziet in IE7. Bezoekers gaan niet overstappen vanwege de slechte engine in Internet Explorer, want ze snappen helemaal niet waar het probleem zit. En dus zit het probleem bij de makers van de website als er iets gek eruit ziet. En op een bepaalde manier hebben ze nog gelijk ook.
Stel, je hebt een paar maanden geleden een site opgelevert, die prachtig werkt in FF, O, Safari etc, want het is allemaal valid code, en die ook prachtig werkt in IE6, want je voert het kreng een eigen stylesheet. IE7 komt uit, en zie, de site oogt bagger. Opdrachtgever belt op en klaagt. Jij kijkt er even naar, en je ziet dat het toch de nodige uurtjes gaat kosten om het ook in IE7 goed te krijgen.

Wat doe je? Je past het aan in je eigen tijd en geeft de klant min of meer gelijk? Of zeg je tegen de klant "sja, sorry, dat gaat je geld kosten".

Sinds beta 3 test ik sites ook wel in IE7, omdat het vanaf toen wel duidelijk was dat het toch niet beter gaat worden. Maar van een enkele site daarvoor weet ik gewoon dat het bagger werkt in IE7. En een oplossing weet ik zo 123 nog niet. (Kan best heel simpel zijn)

Zelf vind ik niet dat ik moet opdraaien voor de ellende waar IE7 ons nou weer mee opzadelt. Tot voor kort was er gewoon geen rekening mee te houden. Zou het helpen als klanten mijn factuur doorsturen naar Redmond? Onder de noemer productverantwoordelijkheid? Want de industrie gaat behoorlijk wat kosten maken door de overstap naar IE7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Ah, en de apos entity wordt nog steeds niet ondersteund. Over een kleine moeite gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

King_Louie schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:20:
Ah, en de apos entity wordt nog steeds niet ondersteund. Over een kleine moeite gesproken...
Wijs mij eens aan waar die entity in een specificatie gedefinieerd wordt? ;)
HTML:
1
2
3
4
5
&amp;
&quot;
&apos;
&lt;
&gt;

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
crisp schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:29:
[...]

Wijs mij eens aan waar die entity in een specificatie gedefinieerd wordt? ;)
HTML:
1
2
3
4
5
&amp;
&quot;
&apos;
&lt;
&gt;
Right, ze ondersteunen ook geen XHTML natuurlijk. Ik heb niets gezegd ;)

In een XML document wordt ie wel goed weergegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Victor op 26-08-2006 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
King_Louie schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:33:
[...]

Right, ze ondersteunen ook geen XHTML natuurlijk. Ik heb niets gezegd ;)

In een XML document wordt ie wel goed weergegeven.
Dan nog. Gaan ze zich hier opeens zogenaamd wel strak aan de standaard houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Nexxennium schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:39:
[...]

Dan nog. Gaan ze zich hier opeens zogenaamd wel strak aan de standaard houden?
Deze entity bevindt zich niet in een HTML specificatie, dus ze hoeven het niet te ondersteunen. Als ze nu ook zo strict zouden zijn met alles wat ze deden, zou ik er niet wakker van liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
King_Louie schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:42:
[...]

Deze entity bevindt zich niet in een HTML specificatie, dus ze hoeven het niet te ondersteunen. Als ze nu ook zo strict zouden zijn met alles wat ze deden, zou ik er niet wakker van liggen ;)
Dat is precies wat ik bedoel. Laten ze het nou achterwege uit pure luiheid of omdat het niet tot de HTML4 standaard behoort? Dat laatste acht ik onwaarschijnlijk. Maar mocht dat toch de reden zijn, dan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De beruchte Guillotine-bug bestaat nog steeds, ik heb hem gereport: https://connect.microsoft...ck.aspx?FeedbackID=191958

Zie ook: http://int.alex-web.nl/private/boo.html
(Met dank aan King_Louie voor de HTML)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Alex schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:28:
De beruchte Guillotine-bug bestaat nog steeds, ik heb hem gereport: https://connect.microsoft...ck.aspx?FeedbackID=191958

Zie ook: http://int.alex-web.nl/private/boo.html
(Met dank aan King_Louie voor de HTML)
Alex was zo vriendelijk om mij gisteravond deze bug te melden. Vanochtend om 8:30 stond er een bugfix live.

Het probleem ligt wederom bij de hasLayout property. Het opgeven van een dimensie (width: 100%) op de paragraph met "Meer vragen en instellingen" verhielp het probleem. Ik zal dit weekend een testcase bouwen op basis van het template in kwestie om de trigger te vinden.

Microsoft, bedankt voor de goede zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

hasLayout is inderdaad nog steeds een zorgenkindje wat ik zelf ook al met een aantal testcases heb geprobeerd te demonstreren tegenover MS (to no avail). Er zijn zelfs nieuwe issues mbt hasLayout ontstaan. In fact, de meeste issues hier op GoT in IE7 waren hasLayout gerelateerd maar wel anders dan de issues in IE6.
Fortunately werkt de height: 1%; truuk ook nog steeds prima (een width: 100% is niet altijd mogelijk ivm paddings en borders) - blijkbaar is het overflow model in IE7 alleen gefixed voor pixel-heights :P

Dat bugreporting-systeem van MS heb ik ook totaal geen vertrouwen in; feedback is bijna non-existent. Dat plus het feit dat er in de blogs ook amper feedback is gekomen op de testcases die ik al had gemaakt hebben mij toen besluiten er geen tijd meer in te stoppen, het is toch compleet zinloos. IE7 is gewoon nog net zo buggy als IE6 en het wordt ons gewoon door de strot geduwd.

Intentionally left blank

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen offtopic geblaat, geen Microsoft bashing maar gewoon normaal onderbouwd discussieren over de ontwikkeling van IE7 :)

En nog even voor de duidelijkheid: het gaat niet om support op IE7 zelf, maar om de webdevelopment aspecten van IE7.

Eventueel discussies over het standalone draaien (mits dat inmiddels mogelijk is) laten we toe, maar kom je er niet uit, kom dan ook niet hier klagen :)