Die had ik al 's gelezen, maar nu toch weer wat interessants gezien: een betaalbare ringflitser

Bedankt voor de link

Ik heb nog geen externe flitser, dat staat ook nog op m'n verlanglijstje, maar ja, student he?

Ik heb geen bakken geld te besteden aan het mooiste van het mooiste spul en macro fotografie heb ik altijd erg leuk gevonden, dus dat gaat ff voor

koraks schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:57:
[...]
Hangt er vanaf wat je schiet. Als je insecten wil vastleggen (met name bijen enzo), dan ontkom je eigenlijk niet aan een flitser. Als het je met name gaat om bloemetjes en 'dode' objecten, dan kom je een heel eind met je ISO omhoogschroeven.
Het gaat me vooral om insekten, bloemen krijg ik meestal met m'n 50/1.4 al prima op de foto, eventueel geholpen met een 2x TC van Kenko.
[...]
Zelf schiet ik macro's met een 50mm+voorzetlensje. Uit de hand is daar redelijk mee te werken, mits er voldoende licht is. Met een 90mm zou het eigenlijk al onmogelijk worden om uit de hand nog voldoende te kunnen diafragmeren zonder een flitser te gebruiken.
Daar was ik al bang voor, f/16 en kleiner is gewoon in normaal daglicht amper te doen, bovendien zit je soms misschien in het licht met je lens of hele lichaam, dat heb je niet altijd in de hand

Al met al zou ik dus zeggen dat je iig wel een flitser nodig hebt. Of dat per se een ringflitser moet zijn, tsja, zo'n ding verlicht wel een stuk mooier, maar zelfs met de ingebouwde flitser van de 20D kun je nog heel aardig macro's schieten (mits je lens niet te lang is!)
De ingebouwde flitser van de 20D komt veel hoger dan m'n D30. Dat zal bij mij nog wel aardig tegenvallen dan.
Nog een laatste opmerking: verkijk je niet op de ontiegelijk kleine DOF waarmee je op deze focusafstanden geconfronteerd wordt! Diafragmeren naar f/16 en hoger is meestal geen overbodige luxe en zo'n beetje de enige manier om nog *iets* goed scherp te krijgen, zeker bij lenzen met een wat langere brandpuntsafstand.
I know, hoewel die langere brandpuntsafstand wel weer gecompenseerd wordt door de grotere afstand die je kunt bewaren met die objectieven. Ik denk dat ik maar 's ga kijken naar een leuke Tamron of Sigma rond de 90 a 100mm. Ooit had ik het plan gevat een Canon MP-E 65 te gaan kopen, maar die is 2e hands niet of nauwelijks te krijgen en nieuw veel te duur (vind ik). Met een setje tussenringen en voorzetlenzen moet ik ook wel aardige vergrotingen kunnen krijgen. Is 2:1 vergroting eigenlijk mogelijk zonder die MP-E 65? Met behulp van tussenringen enzo bedoel ik dus? Je hebt met digitaal natuurlijk sowieso je cropfactor al als voordeel
[
Voor 4% gewijzigd door
Grrrrrene op 18-08-2005 14:49
]