TaXaN schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:24:
Moest het iemand interesseren: de Linux distributie Ubuntu Dapper werkt prachtig op een M6Va. Zonder iets extra te moeten doen, werken de Fn toetsen om volume te regelen en de shortcut toets om wireless aan/uit te zetten. Hibernation is ook geen probleem. De CPU clock wordt ook mooi omlaag gedaan wanneer full power niet nodig is (ook wanneer hij op netstroom werkt, in tegenstelling tot die standaard meegeleverde Windows software Power4Gear die per se full speed wil waardoor de fan blijft draaien).
Extern scherm heb ik nog niet getest, net zoals de cardreader. Bluetooth heb ik niet meteen teruggezien dus daar vrees ik een beetje dat hij die niet herkend heeft (maar da's niet zo erg want ik gebruik het momenteel toch niet).
Op een M6Ne werkt het ook prima met uitzondering van de cardreader. Overigens staat er op ubuntu.com een testrapport van Ubuntu 5.04, 5.10 en 6.06 op de M6Ne als ik het goed heb, daarin staan ook wel wat tips vermeldt om bepaalde zaken werkend te krijgen.
Tijdens de hele testfase van Ubuntu 6.06 is men ook continu bezig geweest met de support, dat is echt onwijs gegroeid. Ubuntu doet dit wat dat betreft keurig.
Ik heb alleen wat problemen nog met de wifi verbinding hier, hij wil maakt verbinding en dat is dan ook alles. Kennelijk gaat het nog niet helemaal goed met de WEP key want middels DHCP de nodige settings verkrijgen lukt me niet. Ik heb niet getest wat hij doet op een open netwerk. De wifi kaart wordt trouwens ook altijd aangezet: als je boot of als je terug komt uit de hibernate of standby modus (welke beiden verder goed werken). Groot probleem is het niet, hooguit een irritatie.
Met dat Power4Gear onder Windows kun je prima de powersaving settings aanpassen. In Ubuntu kan dit ook wel maar tot op zekere hoogte. Je kunt de CPU niet gemakkelijk op de 600MHz forceren zoals dat wel kan met Power4Gear, hij blijft in de CPU frequency scaling modus staan. Hierdoor is de accuduur ook beduidend minder: 1 heel uur minder dan in Windows (2,5 uur t.o.v. 3,5 uur). Een force impact dus. Onder Windows kun je trouwens wel CPU frequency scaling doen met dat Power4Gear. Je kiest hiervoor het game profiel aangezien deze over CPU frequency scaling beschikt, de andere 2 opties zetten de frequency vast. Er zijn in Power4Gear maar een paar profielen waarbij er gebruik wordt gemaakt van frequency scaling, de meesten gebruiken gewoon een vaste frequency. In Ubuntu kun je dit vast ook wel doen, maar dat zal waarschijnlijk alleen op de commandline kunnen.
Extern scherm heb ik ook nog niet getest en bluetooth kan ik niet testen want dat zit niet in de M6Ne. Ik heb verder ook nog niet gespeeld met de ATI drivers en zaken als XGL en Compiz. Ben dat overigens wel van plan.
Voor wie Linux wil draaien op zijn Asus M6Ne doet zich er dus goed aan om Ubuntu 6.06 te installeren. Dat is tot nog toe de distributie die de M6Ne het beste ondersteund.