Ik heb geen zin om steeds van lenzen te moeten wisselen (maak regelmatig bij evenementen foto's van dichtbij en van veraf dus ik dacht de 18-125mm lijkt me wel een mooi lens voor het "diverse" werk, echter heb ik ook gelezen van de sigma dat die lichtsterkte niet altijd helemaal super is, echter zijn er dan nog wel goede lichtsterke allround lenzen
aangezien canon & sigma lenzen mij als enige "bekend" in de oren klinken.
Verwijderd
Misschien is, omdat je bereik wilt hebben, deze wel een optie.
Ik heb alleen geen idee hoe je in de slappe was zit
pricewatch: Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM (ø67mm)
Ik heb alleen geen idee hoe je in de slappe was zit
ehh het budget van camera (body of desnoods kit) + goede lens is 950 euro (de limit voor mij)
Verwijderd
Misschien mag het niet maar kijk eens hier naar, ik bied mijn 350D set compleet te koop aan:M@rijn schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 12:32:
ehh het budget van camera (body of desnoods kit) + goede lens is 950 euro (de limit voor mij)
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=22424
Handig dat je in moet loggen
(het liefste wil ik eigenlijk een nieuwe camera (kan waarschijnlijk een deel gesubsidieerd krijgen van iemand) en ik heb geen zin om met meerdere lenzen te moeten gaan zeulen, ik wil gewoon lekker 1 lens waarmee veel gedaan kan worden, mocht ik een grote zoomlens nodig hebben dan kan ik er altijd nog 1 bij kopen.
[ Voor 84% gewijzigd door M@rijn op 14-08-2005 13:00 ]
Verwijderd
Dat zal dus wel een kitlens worden, spaar daarna gewoon door om die kitlens alsnog te kunnen vervangenM@rijn schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 12:32:
Verwijderd
Koop een losse body en die 18-125 lens. Waar twijfel je in godesnaam over. ik denk dat je de 18-55 lens net zo goed kunt verwaarlozen, die zul je nooit meer gebruiken omdat je het bereik al in de 18-125 hebt zitten...M@rijn schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 11:44:
Ikzelf zat meer richting den sigma 18-125 te denken, ik heb dan een mooi uitbreiding op de 18-55mm kitlens -mocht ik een kit willen nemen-.
Naast Sigma en Canon lenzen kun je ook Tamron en Tokina overwegen.
Voor een goed vergelijk van lenzen onderling, kun je ook een op www.photozone.de kijken:
http://www.photozone.de/a...20brand='Vivitar%20AF'%22
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de
- Sigma AF 105mm f/2.8 macro EX en Canon EF 135mm f/2.8 Softfocus (macro lenzen)
- Sigma AF 24-135mm f/2.8-4.5 Aspherical IF (APS-C DSLR)
- Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS (APS-C DSLR)
Je moet een flinke beurs hebben als je die allemaal zou nemen, maar vergeet in je zoombereik de factor fi niet: je ca. 1,6x extra zoombereik vanwege je digital crop factor.
Ik zou de Sigma 24-135 nemen. De door jouw geopperde 28-135 staat door de critici (en op photozone zijn ze écht kritisch) namelijk als niet al te best te boek. Wat je ook kunt doen, en zo pak ik het aan, koop eerst je body. Je weet wat je wil hebben, dus dat is helemaal geen punt. Als je die hebt ga je naar een goede fotozaak in je buurt, die behoorlijk wat aanbod heeft, of neem een dag de tijd en ga een naar foto Konijnenberg. Neem daar de tijd en probeer diverse lenzen uit. Zorg dat je ze direct kunt terugzien op een scherm om te beoordelen. Neem de tijd en maak zo met een aantal lenzen een aantal foto's de lens waar je zelf het meest tevreden over bent, die koop je (prijs/kwaliteit).
De grap is namelijk, als je een mooie body hebt, doe je de mogelijkheden daarvan nl. compleet teniet wanneer je er een goedkope prutlens opzet. De lens doet uiteindelijk het werk, de chip registreert alleen maar wat de lens laat zien.
Er is echter één maar... 950 euro voor een body + lens? Dat ga je niet redden... dan zou ik nog eerder de 300D overwegen en een goede lens...
Ik fotografeer al enkele jaren, en ben pas sinds dit jaar digitaal. Voorheen met de EOS500n gefotografeerd en destijds in lenzen geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu dik terug natuurlijk, de prijzen van lenzen zijn verdrievoudigd zo ongeveer.
Waar ik mee werk:
EOS 350D á 740 euro
Canon 28-80 equivalent met de huidige Canon EF 28-80mm f/2.8-4 USM L. (200 gulden)
Cosina 70-210mm f4.5-5.6 (niet meer te koop), equivalent van Canon EF 70-210mm f/3.5-4.5 USM. (400 gulden)
Cosina 100-400mm f4.5-6.7 (niet meer te koop), equivalent van Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS (APS-C DSLR) maar eigenlijk niet compatibel met de 350D (gelukkig voor mij wel :):) ) (800 gulden)
Je moet alleen het USM eraf tellen, USM bestond destijds niet.
Even omrekenen naar euri levert op dat mijn camera plus lenzen ca. 1400 euri kostte...
Als ik de huidige lenzenprijzen neem kom ik gemakkelijk op 2500 euro uit. Het is dus een illusie om te denken dat je met 950 euro klaar kunt zijn...
[-edit]
Eeh, Pasjoo, je weet dat je overbelichting kunt instellen? Ik ben uiterst tevreden over de 350D juist vanwege de vele mogelijkheden. Je standaard kiekjes, die heb je genomen in de "Tante Mien"-stand? (het groene venstertje) of in de P of M stand met eigen instellingen?
En waar ga je naar overstappen? Als je weer een Canon neemt schiet je er niks mee op (Digic-II zit overal in tegenwoordig)
[/-edit]
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 13:19 ]
Verwijderd
Hee goede tip Xandervt. Ik zit al een tijdje te lurken in dit topic. Gisteren bij MM de 350d in mijn handen gehad en wat foto's mee gemaakt. Men wat is dat ding snel (heb nu een Canon PS S1, dat is echt de langzaamste camera ooit gemaakt volgens mij). Vond hem ook niks te klein trouwens, heb toch vrij grote handen. Nu ben ik compleet overstag, ik ga er een halen. 699 is een mooie prijs, dus ik rijd morgen maar eens naar Kleve, hopen dattie op voorraad is, anders is het zonde van de 150 km (kom uit adam).Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:57:
Aanbieding bij saturn duitsland!
ik las in de lokale krant dat de eos 350 d met kitlkens 699 glad, zolang hij op voorraad is. Afgelopen weekend hadden ze in kleve ook veel 350's in de vitrine liggen. Aanbieding geloof ik vanaf maandag.
www.saturn.de Ik maak geen reklame, want ik heb absoluut geen baat bij de verkoop daar. Alleen om meer eos vrienden te kweken zeg maar![]()
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 13:47 ]
Op http://www.astropictures.de/canon_300d.htm vind je wat echte sterrenfoto's gemaakt met een 300D. En als je denkt dat zichtbaar licht het enige is, moet je eens naar http://www.astrosurf.org/buil/350d/350d.htm kijken. Die slopen hun IR-filter van de CCD en gaan ir-plaatjes schieten.MartijnGizmo schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:15:
En na 5 minuten krijg je bijvoorbeeld dit:
[afbeelding]
Een van de truuks tegen ruis is een groot aantal foto's met een kortere sluitertijd optellen. En natuurlijk correctie van bekende afwijkende pixels.
[ Voor 4% gewijzigd door burne op 14-08-2005 13:50 . Reden: whoepsie ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Even bellen van tevoren helpt altijd wel
Hoef je niet eerst die 150km te vreten om erachter te komen dat ze er niet zijn
Verwijderd
Tsja dat is op zich geen gek ideeVerwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:52:
Even bellen van tevoren helpt altijd welHoef je niet eerst die 150km te vreten om erachter te komen dat ze er niet zijn
Je bent er wel van op de hoogte dat je parameters kan instellen op je Canon? Op mijn 300D kun je in het menu aangeven of de foto's standaard moeten worden nabewerkt. Zo kun je standaard meer kleur en/of meer contrast en/of meer scherpte in je foto's krijgen, zonder deze te hoeven nabewerken.Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 21:08:
[...]
Dat staat in dit topic, ik ben er gewoon niet tevreden over:
Overbelichting Eos 350d
Er komen standaard foto's uit als deze, tis helemaal niks qua kleur:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie onderstaande foto's die ik, op het verkleinen na, niet heb aangepast op de computer.
Met Contrast, Saturation en Sharpness op Normal (zie ook exif info)

Met Contrast, Saturation en Sharpness op +1 (stuk levendiger)

Met Contrast, Saturation en Sharpness op +2 (vind ik een beetje overdone)

Edit: Ik merk trouwens dat deze instellingen niet in stand Auto worden meegenomen, maar bijvoorbeeld wel in P. Mijn objectief is trouwens de standaard kitlens.
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 14-08-2005 14:13 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
699 is een helem mooie prijs voor de kit!! Zou bijna geneigd zijn om ook gelijk in de auto te springen haha... Aan de andere kant ben ik benieuwd of er niet meer mooie aanbiedingen komen rond de kerst of iets dergelijks.... Mezelf kennende kan ik echter nooit zolang wachtenVerwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:44:
[...]
Hee goede tip Xandervt. Ik zit al een tijdje te lurken in dit topic. Gisteren bij MM de 350d in mijn handen gehad en wat foto's mee gemaakt. Men wat is dat ding snel (heb nu een Canon PS S1, dat is echt de langzaamste camera ooit gemaakt volgens mij). Vond hem ook niks te klein trouwens, heb toch vrij grote handen. Nu ben ik compleet overstag, ik ga er een halen. 699 is een mooie prijs, dus ik rijd morgen maar eens naar Kleve, hopen dattie op voorraad is, anders is het zonde van de 150 km (kom uit adam).
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
is die 699 altijd bij de media markt?? of een aanbieding.
dit aangezien die 699 ruim 60 euro goedkoper is dan de kit in de pricewatch...
[ Voor 57% gewijzigd door M@rijn op 14-08-2005 22:15 ]
Nu ik toch lekker loop te zeiken in dit topic heb ik het volgende setje wat het vermoedelijk gaat worden:
natuurlijk de EOS350D (met kitlens mocht die bij de MM voor 699 staan)
en een Tokina AT-X 287 AF PRO SV, AF 28-70mm f/2.8
Deze lens is volgens de pw 277 euro bij het Konijn en volgens Photozone is het een goede lens, met dank aan atmosferic voor de link.. comment please kan namelijk zijn dat ik compleet fout ben de boot in ga....
natuurlijk de EOS350D (met kitlens mocht die bij de MM voor 699 staan)
en een Tokina AT-X 287 AF PRO SV, AF 28-70mm f/2.8
Deze lens is volgens de pw 277 euro bij het Konijn en volgens Photozone is het een goede lens, met dank aan atmosferic voor de link.. comment please kan namelijk zijn dat ik compleet fout ben de boot in ga....
Verwijderd
ik heb de 18-125 ook, voor even is die voldoende echter ik ben aan het kijken voor een betere lichtsterkere lens. is met 17-85 2,8 ofzo..Simon schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 12:02:
[...]
Misschien toch iets meer gaan voor een licht sterker objectief? Levert je meestal ook mogelijkheid tot een kortere scherptediepte, en helemaal als 125 mm je max is kan dat wel fijn zijn, krijg je veel meer ruimte om een rustige foto te maken.
Verwijderd
ik had hem voor 949 met de sigmaM@rijn schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 12:32:
Verwijderd
LET OP GEEN MM ik schreef satrun, das een hele andere plaats!!!!!!!!!!M@rijn schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 22:14:
is die 699 altijd bij de media markt?? of een aanbieding.
Verwijderd
Bel dan eerst even om er een te reserveren en te kijken of de aanbieding vanaf maandag is en niet op een of andere dag, ik woon zelf 6 minuten met de auto vanaf saturn en ga daar zelf meestal niet heen. Is meestal (nu uitgezonderd) duurder dan allkauf die een stukje verderop zit. Ik heb daar de 350 d met een sigma 18-125 voor 949 gehaald. Kijk ook eens op ebay duitsland, die sturen naar heel europa en zijn vaak met mooie aanbiedingen in de weer.Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:44:
[...]
Hee goede tip Xandervt. Ik zit al een tijdje te lurken in dit topic. Gisteren bij MM de 350d in mijn handen gehad en wat foto's mee gemaakt. Men wat is dat ding snel (heb nu een Canon PS S1, dat is echt de langzaamste camera ooit gemaakt volgens mij). Vond hem ook niks te klein trouwens, heb toch vrij grote handen. Nu ben ik compleet overstag, ik ga er een halen. 699 is een mooie prijs, dus ik rijd morgen maar eens naar Kleve, hopen dattie op voorraad is, anders is het zonde van de 150 km (kom uit adam).
Verwijderd
somds zijn na een half uur die dingen al uitverkocht, kleve is net aan de grens en heeft vaak dat het kooptourisme snel zaken doet uitverkopen. de sigma sd10 was geloof ik na een uur of wat al uitverkocht (599 euro met lens)Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:55:
[...]
Tsja dat is op zich geen gek idee... maar denk niet dat ik daarop kan wachten. Zal wel goed komen, aanbieding is pas vanaf morgen, moet toch gek lopen als ze om 10 uur (bij opening) al uitverkocht zijn.
Verwijderd
Kijk eens onder deze link,
Nogmaals ik heb er geen baat bij! Hieronderde aanbieding:
http://www.saturn.de/fron...6520&navi=offer&pool_id=2
SATURN-Markt Kleve
Stechbahn 19-23
47533 Kleve
Tel: 02821/7196-0 nul weglaten en 0049 ervoor zetten dus 0049282171960
Fax: 02821/7196-101
Öffnungszeiten:
Mo-Sa: 10:00-20:00 Uhr
Nogmaals ik heb er geen baat bij! Hieronderde aanbieding:
http://www.saturn.de/fron...6520&navi=offer&pool_id=2
SATURN-Markt Kleve
Stechbahn 19-23
47533 Kleve
Tel: 02821/7196-0 nul weglaten en 0049 ervoor zetten dus 0049282171960
Fax: 02821/7196-101
Öffnungszeiten:
Mo-Sa: 10:00-20:00 Uhr
Verwijderd
Na lang wikken en wegen wil ik mij ook gaan begeven in de wereld van de spiegelreflex fotografie. Ik wil daarom ook een EOS 350D aanschaffen. Ik twijfel alleen erg met wat ik moet beginnen. Ik heb de verschillende topics goed doorgelezen (zowel deze, als het objectieven topic), maar ik kom er niet echt uit.
Is het voor een amateur zoals ik verstandig om met de 18-55mm kitlens te beginnen, of kan ik beter alleen de body kopen met daarbij bijvoorbeeld een:
Canon EF 28-70mm f/3.5-4.5 I II
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
Sigma AF 24-70mm f/2.8 EX DG Macro
Sigma AF 28-70mm f/2.8 EX
Die lenzen zijn wel ietsje duurder, maar hebben een iets groter bereik, en worden ook wel beter gereviewed. Is het alleen wel verstandig om met een 24/28mm ipv 18mm te beginnen en mis je dat niet?
Mijn kennis van lenzen is nog vrij beperkt. Heb me er al redelijk ver in verdiept maar om het te kunnen waarnemen moet je er toch eerst mee schieten. Ik wil niet de verkeerde keus maken door een slechte lens te kopen om mee te beginnen. Denken jullie dat het voor mij verstandiger is om met de kitlens te beginnen of zouden jullie een bovenstaande lens, of zelfs een andere lens kiezen?
edit: Mijn doel is dus eigelijk het leren werken met een DSLR, en daarmee een beetje beginnende foto's maken van landschappen, portretten etc.
Is het voor een amateur zoals ik verstandig om met de 18-55mm kitlens te beginnen, of kan ik beter alleen de body kopen met daarbij bijvoorbeeld een:
Canon EF 28-70mm f/3.5-4.5 I II
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
Sigma AF 24-70mm f/2.8 EX DG Macro
Sigma AF 28-70mm f/2.8 EX
Die lenzen zijn wel ietsje duurder, maar hebben een iets groter bereik, en worden ook wel beter gereviewed. Is het alleen wel verstandig om met een 24/28mm ipv 18mm te beginnen en mis je dat niet?
Mijn kennis van lenzen is nog vrij beperkt. Heb me er al redelijk ver in verdiept maar om het te kunnen waarnemen moet je er toch eerst mee schieten. Ik wil niet de verkeerde keus maken door een slechte lens te kopen om mee te beginnen. Denken jullie dat het voor mij verstandiger is om met de kitlens te beginnen of zouden jullie een bovenstaande lens, of zelfs een andere lens kiezen?
edit: Mijn doel is dus eigelijk het leren werken met een DSLR, en daarmee een beetje beginnende foto's maken van landschappen, portretten etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 12:27 ]
Eerst, wat wil je er eigenlijk mee? Wat voor fotos wil je maken? Het verschil tussen 24 mm en 18 mm is er wel, maar is ook overbrugbaar. De kitlens erbij (is maar 50 euro) zou ik zelf niet laten liggen.
Maar je kunt ook eens een body huren en proberen. Als je namelijk nog nooit met SLRs hebt gewerkt kan dat tegenvallen.
Maar je kunt ook eens een body huren en proberen. Als je namelijk nog nooit met SLRs hebt gewerkt kan dat tegenvallen.
|>
Verwijderd
Zoals ik in mijn edit een beetje beschrijf: het gaat vooral om "allround" fotografie. Het leren spelen met een (D)SLR en mooie platen schieten van landschappen, portretten etc.Simon schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:20:
Eerst, wat wil je er eigenlijk mee? Wat voor fotos wil je maken? Het verschil tussen 24 mm en 18 mm is er wel, maar is ook overbrugbaar.
Dat is iets waar ik ook al over zat te denken, 50 euro is natuurlijk geen geldDe kitlens erbij (is maar 50 euro) zou ik zelf niet laten liggen.
Kitlens kan voor het mee beginnen geen kwaad. Als je er nog een lens bij wilt kopen (of in plaats van), zou ik de 17-85 Nemen. Allround,, goede lens.. lekker bereik en met IS.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:13:
[...]
Zoals ik in mijn edit een beetje beschrijf: het gaat vooral om "allround" fotografie. Het leren spelen met een (D)SLR en mooie platen schieten van landschappen, portretten etc.
[...]
Dat is iets waar ik ook al over zat te denken, 50 euro is natuurlijk geen geld
Kanonnier zeg maar.
Verwijderd
Tjah of een 17-40L F/4L, zie voor die discussie het objectieventopic ookWisc2 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:20:
[...]
Kitlens kan voor het mee beginnen geen kwaad. Als je er nog een lens bij wilt kopen (of in plaats van), zou ik de 17-85 Nemen. Allround,, goede lens.. lekker bereik en met IS.
Ik ga iig voor de Tamron 28-75 2.8
Verwijderd
Woehoe, ik hem 'm. Was om 10 uur bij Saturn in Kleve (supertip, xandervt). Stonden best veel mensen voor de deur te wachten, die ik er allemaal van verdacht ook voor de 350d te komen
. Maar dat viel mee. Was de eerste. Vandaag paar plaatjes geschoten, wat een genot.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 16:46 ]
Verwijderd
Heb de reviews gelezen op FredMiranda en dat zag er erg lovend uit allemaal. Waarom is je keus hierop gevallen? Hij is lichtsterk, vrij breed bereik en een goede prijs... Ziet er zeer aantrekkelijk uit, vooral omdat mijn budget niet al te groot is
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 16:59 ]
Verwijderd
Kijk ook eens naar de Sigma 28-70 F/2.8. Zijn ook lovende reviews over geschreven, en de bouwkwaliteit is in mijn ogen veel beter dan die van de Tamron. Daarnaast schijnt Tamron gigantische problemen met QC te hebben en staat deze lens bij de meeste shops op backorder tot 2099Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:57:
[...]
Heb de reviews gelezen op FredMiranda en dat zag er erg lovend uit allemaal. Waarom is je keus hierop gevallen? Lichtsterk, vrij breed bereik en een goede prijs? Ziet er zeer aantrekkelijk uit, vooral omdat mijn budget niet al te groot is...
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 17:00 ]
Verwijderd
Ik ben zaterdag naar diergaarde Blijdorp geweest en heb wat pics geschoten:
http://photobucket.com/al...s/Diergaarde%20Blijdorp/?
Ze zijn gemaakt met eos 350d (duh) met kitlens EFS 18-55 mm en EF 55-200mm USM. En vrij bewerkt met photoshop cs2.
De foto's staan nu op een site waar ik ze niet full res. kan tonen, weet iemand een plek waar ik gratis grote plaatjes kan tonen en waar automatisch tumbnails gemaakt worden?
http://photobucket.com/al...s/Diergaarde%20Blijdorp/?
Ze zijn gemaakt met eos 350d (duh) met kitlens EFS 18-55 mm en EF 55-200mm USM. En vrij bewerkt met photoshop cs2.
De foto's staan nu op een site waar ik ze niet full res. kan tonen, weet iemand een plek waar ik gratis grote plaatjes kan tonen en waar automatisch tumbnails gemaakt worden?
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 20:17 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip, ook die ziet er goed uit. Ik zit op dit moment eigelijk een beetje te twijfelen. Omdat mijn budget het op dit moment niet toe laat om tegelijk een tele te kopen, lijkt de EF 28-135mm f/3.5-5.6 mij ook wel een goede keus, omdat deze tot 135mm kan. De vraag is alleen hoeveel je dan aan kwaliteit inleverd op bijvoorbeeld die Sigma lens die jij noemt...Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:59:
[...]
Kijk ook eens naar de Sigma 28-70 F/2.8. Zijn ook lovende reviews over geschreven, en de bouwkwaliteit is in mijn ogen veel beter dan die van de Tamron. Daarnaast schijnt Tamron gigantische problemen met QC te hebben en staat deze lens bij de meeste shops op backorder tot 2099
Verwijderd
Bij de lokale fotoboer heb ik eens via e-mail een prijsopvraag gedaan voor de volgende set:
Canon 350D black body met een 350D grip 766 + 115
Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM 590
Canon EF 50/1.8 II 125 (??)
1GB Sandisk Ultra II flashkaartje 105
uv filters voor beide lenzen (Vanguard filters) 2x 23
Lenskap voor de 17-85 27
fotorugzak 60
en een reinigingssetje 10
Hij bood dit geheel aan voor het bedrag van € 1844,-
Wat vinden jullie van dit bedrag voor dit setje? En is het verstandig om met deze set als startende amateurfotograaf te beginnen? Ik wil me voornamelijk gaan richten op natuur- en landschapfotografie en in een later stadium (als het spaarpotje weer vol is) op macro. En natuurlijk wat portret en huis, tuin en keuken plaatjes.
Nog een ander vraagje:
Nu heb ik een Canon S45 en die camera werkt met NB-2L accu's. In de specs van de 350D vind ik terug dat hij gebruik maakt van NB-2LH accu's? Wat is het verschil/overeenkomst en zou het mogelijk zijn om de S45 accu in de 350D te gebruiken? Ze zien er iig hetzelfde uit
/Edit
Kon de reply van de fotoboer niet 123 terug vinden, heb hem net van de laptop afgeplukt en de prijzen er achter gezet.
Wat opvalt is dat hij erg veel voor de 50/1,8 rekent (+35 leuro boven de standaardprijs).
Canon 350D black body met een 350D grip 766 + 115
Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM 590
Canon EF 50/1.8 II 125 (??)
1GB Sandisk Ultra II flashkaartje 105
uv filters voor beide lenzen (Vanguard filters) 2x 23
Lenskap voor de 17-85 27
fotorugzak 60
en een reinigingssetje 10
Hij bood dit geheel aan voor het bedrag van € 1844,-
Wat vinden jullie van dit bedrag voor dit setje? En is het verstandig om met deze set als startende amateurfotograaf te beginnen? Ik wil me voornamelijk gaan richten op natuur- en landschapfotografie en in een later stadium (als het spaarpotje weer vol is) op macro. En natuurlijk wat portret en huis, tuin en keuken plaatjes.
Nog een ander vraagje:
Nu heb ik een Canon S45 en die camera werkt met NB-2L accu's. In de specs van de 350D vind ik terug dat hij gebruik maakt van NB-2LH accu's? Wat is het verschil/overeenkomst en zou het mogelijk zijn om de S45 accu in de 350D te gebruiken? Ze zien er iig hetzelfde uit
/Edit
Kon de reply van de fotoboer niet 123 terug vinden, heb hem net van de laptop afgeplukt en de prijzen er achter gezet.
Wat opvalt is dat hij erg veel voor de 50/1,8 rekent (+35 leuro boven de standaardprijs).
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 19:49 ]
Verwijderd
body: 750
grip: 120
50/1.8II: 90
17-85/4-5.6 IS: 595
rugzakje: 125?
wat grut: 100
totaal: 1780 ongeveer...
Zeker niet al te duur, met wat shoppen hier en daar kan het misschien 150 euro goedkoper maar das ook weer gedoe. Ik snap alleen je 50/1.8 II lens niet in je verhaal, maar dat is een lens van 90 euro dus leuk hebbedingetje. Het is een prima lensje, dus gewoon doen als je em wilt hebben.
Wat betreft de accu's: ik gebruik naast de originele NB-2LH accu 3x een NB-2L en die zijn een stuk beter op een of andere manier.. kun je dus rustig gebruiken.
Maar wat voor tas zit er bij en kun je misschien niet beter 2x 512MB CFII nemen?
Zeker niet al te duur, met wat shoppen hier en daar kan het misschien 150 euro goedkoper maar das ook weer gedoe. Ik snap alleen je 50/1.8 II lens niet in je verhaal, maar dat is een lens van 90 euro dus leuk hebbedingetje. Het is een prima lensje, dus gewoon doen als je em wilt hebben.
Wat betreft de accu's: ik gebruik naast de originele NB-2LH accu 3x een NB-2L en die zijn een stuk beter op een of andere manier.. kun je dus rustig gebruiken.
Maar wat voor tas zit er bij en kun je misschien niet beter 2x 512MB CFII nemen?
Verwijderd
Hallo,
Ook ik ben sinds kort overgestapt naar de digitale spiegelreflex en de 350D bevalt me prima. Helaas wel bij een prijsvechter gekocht (Steenweg) en de service is naadje. Ik heb 2 problemen, misschien kan iemand mij hier helpen:
De Sigma 18-200 lens heeft moeite om in de groothoek-stand scherp te stellen. Op 4 meter afstand hangt bij mij een masker aan de muur. De lens varieert bij het scherpstellen tussen de 1m en oneindig. Als je goed kijkt levert dit gewoon onscherpe foto's op. Ik los het nu op door voor het scherpstellen altijd eerst in te zoomen.
De (geadviseerde) Lexar 512MB compactflash blijkt een ongelukkige keuze. Op de website van Lexar wordt melding gemaakt van een probleem in combinatie met verschillende Canon camera's. Ik ben nu dus al mijn vakantiefoto's kwijt. De 350D geeft de melding Err CF en mijn cardreader herkent de CF gewoon helemaal niet meer. Ik heb dus goed de balen in en Steenweg komt niet verder dan het kaartje om te willen ruilen voor een nieuwe. Heeft iemand ervaring met het herstellen van foto's in zo'n situatie?
bij voorbaat dank
Ook ik ben sinds kort overgestapt naar de digitale spiegelreflex en de 350D bevalt me prima. Helaas wel bij een prijsvechter gekocht (Steenweg) en de service is naadje. Ik heb 2 problemen, misschien kan iemand mij hier helpen:
De Sigma 18-200 lens heeft moeite om in de groothoek-stand scherp te stellen. Op 4 meter afstand hangt bij mij een masker aan de muur. De lens varieert bij het scherpstellen tussen de 1m en oneindig. Als je goed kijkt levert dit gewoon onscherpe foto's op. Ik los het nu op door voor het scherpstellen altijd eerst in te zoomen.
De (geadviseerde) Lexar 512MB compactflash blijkt een ongelukkige keuze. Op de website van Lexar wordt melding gemaakt van een probleem in combinatie met verschillende Canon camera's. Ik ben nu dus al mijn vakantiefoto's kwijt. De 350D geeft de melding Err CF en mijn cardreader herkent de CF gewoon helemaal niet meer. Ik heb dus goed de balen in en Steenweg komt niet verder dan het kaartje om te willen ruilen voor een nieuwe. Heeft iemand ervaring met het herstellen van foto's in zo'n situatie?
bij voorbaat dank
Verwijderd
Voor het probleem met je geheugenkaartje kijk eens op de site van Lexar.
http://www.dpreview.com/news/0506/05061001lexar_80xcards.asp
Er is een omruilactie voor kaartjes die problemen geven.
http://store.lexar.com/firmware/
http://www.dpreview.com/news/0506/05061001lexar_80xcards.asp
Er is een omruilactie voor kaartjes die problemen geven.
http://store.lexar.com/firmware/
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2005 19:54 ]
Verwijderd
Tja het is een gewone winkel, geen internetshop dus valt me mee.Wil toch het liefste 1 compleet pakket bij 1 winkel kopen, valt vaak nog wat op af te dingen.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:07:
body: 750
Ja precies, leuk lichtsterk hebbeding. Al op veel plaatsen gelezen dat het voor die prijs een superlensje is.Zeker niet al te duur, met wat shoppen hier en daar kan het misschien 150 euro goedkoper maar das ook weer gedoe. Ik snap alleen je 50/1.8 II lens niet in je verhaal, maar dat is een lens van 90 euro dus leuk hebbedingetje. Het is een prima lensje, dus gewoon doen als je em wilt hebben.
MooiWat betreft de accu's: ik gebruik naast de originele NB-2LH accu 3x een NB-2L en die zijn een stuk beter op een of andere manier.. kun je dus rustig gebruiken.
Het merk van de tas is niet bekend, maar morgen ga ik eens bij hem buurten. Misschien valt er nog leuk mee te onderhandelen ook.Maar wat voor tas zit er bij en kun je misschien niet beter 2x 512MB CFII nemen?
En 2x 512MB is natuurlijk een optie, stuk minder risico als er eentje naar de zevende hemel verhuist. Misschien neem ik wel 2x 1GB. In ieder geval thnx voor de tip
Uiteraard balen dat het kaartje brak is, maar wel meer winkels geven niet zomaar een gratis datarecoveryshow weg. Probeer zelf het een en ander door de linkjes bij Hoe krijg ik verloren gegane data terug? te volgen.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:40:
De 350D geeft de melding Err CF en mijn cardreader herkent de CF gewoon helemaal niet meer. Ik heb dus goed de balen in en Steenweg komt niet verder dan het kaartje om te willen ruilen voor een nieuwe. Heeft iemand ervaring met het herstellen van foto's in zo'n situatie?
{signature}
Verwijderd
Fijn dat de tip iemand berijkt heeft, ikzelf heb ietsjes meer betaald voor een week of twee geleden. Garantie in Duitsland is twee jaardat weet je Kermit he?!?Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:34:
Woehoe, ik hem 'm. Was om 10 uur bij Saturn in Kleve (supertip, xandervt). Stonden best veel mensen voor de deur te wachten, die ik er allemaal van verdacht ook voor de 350d te komen. Maar dat viel mee. Was de eerste. Vandaag paar plaatjes geschoten, wat een genot.
Keertje zin om plaatjes te schieten in de omgeving kleve dan heb ik nogwel wat tips
Als we het dan toch over de 28-7x lenzen hebben, misschien is de volgende (voor 239 in de PW) wat: Tokina AT-X 287 AF PRO SV, AF 28-70mm f/2.8
Dit aangezien deze door photozone.de goed gereviewd is..
Dit aangezien deze door photozone.de goed gereviewd is..
Verwijderd
Twee jaar garantie? Dat wist ik niet! Haha, you made my day, again! Te gek, de dag kan niet meer stuk kan ik je melden (duurt dan ook niet zo lang meer). Behalve om camera's te kopen kom ik niet zo vaak in Kleve trouwens...Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 20:44:
[...]
Fijn dat de tip iemand berijkt heeft, ikzelf heb ietsjes meer betaald voor een week of twee geleden. Garantie in Duitsland is twee jaardat weet je Kermit he?!?
Keertje zin om plaatjes te schieten in de omgeving kleve dan heb ik nogwel wat tips
Verwijderd
Als je een beetje slim handelt, heb je die 2e GB CFII in die 1850 euro erbij, dat is zeker niet verkeerd... Let bij het nemen van de tas erop dat je wat ruimte overhebt voor die nog aan te schaffen lens. Ik heb naast mijn lenzen ok nog een imagetank, die in mijn tas een beetje teveel is. daar zou ik ook nog op letten. Ik ben zo iemand ie echt álles in één tas wil kunnen stoppen, en in mijn geval staat de onderstaande op het verlanglijstje als vervanger voor mijn Samsonite Trekker tas.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:59:
[...]
Tja het is een gewone winkel, geen internetshop dus valt me mee.Wil toch het liefste 1 compleet pakket bij 1 winkel kopen, valt vaak nog wat op af te dingen.
[...]
Ja precies, leuk lichtsterk hebbeding. Al op veel plaatsen gelezen dat het voor die prijs een superlensje is.
[...]
MooiIdeaal, want ik heb ook nog 2 van die replica's liggen.
[...]
Het merk van de tas is niet bekend, maar morgen ga ik eens bij hem buurten. Misschien valt er nog leuk mee te onderhandelen ook.
En 2x 512MB is natuurlijk een optie, stuk minder risico als er eentje naar de zevende hemel verhuist. Misschien neem ik wel 2x 1GB. In ieder geval thnx voor de tip
Als het zo'n mooie LowePro tas is (Orion AW, met regenhoes) dan zeker het hele pakket nemen als je het bedrag ervoor over hebt. Ben benieuwd waar je mee thuis komt
Verwijderd
Uhm, die Sigma wordt over het algemeen als de mindere lens van de twee gezien. Die Tamron is, mits je een goed exemplaar hebt en dat kan soms lastig zijn, werkelijk kanonscherp en een stuk sneller met de AFVerwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:59:
[...]
Kijk ook eens naar de Sigma 28-70 F/2.8. Zijn ook lovende reviews over geschreven, en de bouwkwaliteit is in mijn ogen veel beter dan die van de Tamron. Daarnaast schijnt Tamron gigantische problemen met QC te hebben en staat deze lens bij de meeste shops op backorder tot 2099
Verwijderd
Valt het op dat Xander moe is vandaag, berijkt! Eikel ben ik bereikt! De Duitse garantie (gewaerleistung) is volgens de Duitse wetgeving 2 jaar. Het kan wel zijn dat Saturn hem naar Canon Duitsland laat gaan (zit in Krefeld, ongeveer uurtje vanaf Kleve).Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:09:
[...]
Twee jaar garantie? Dat wist ik niet! Haha, you made my day, again! Te gek, de dag kan niet meer stuk kan ik je melden (duurt dan ook niet zo lang meer). Behalve om camera's te kopen kom ik niet zo vaak in Kleve trouwens...
Eventueel lensen kun je zover ik weet het meest voordeling via ebay.de bestellen.
Verwijderd
Ja, ik wil zeker een tas waar ik alles, maar dan ook echt alles in meekrijg. En daar had ik de toekomstige macro-/telelens (waarschijnlijk Sigma 70-300 APO DG of Canon 70-200 f4/L, ligt aan de spaarpot) ook bij ingecalculeerd.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:23:
[...]
Als je een beetje slim handelt, heb je die 2e GB CFII in die 1850 euro erbij, dat is zeker niet verkeerd... Let bij het nemen van de tas erop dat je wat ruimte overhebt voor die nog aan te schaffen lens. Ik heb naast mijn lenzen ok nog een imagetank, die in mijn tas een beetje teveel is. daar zou ik ook nog op letten. Ik ben zo iemand ie echt álles in één tas wil kunnen stoppen, en in mijn geval staat de onderstaande op het verlanglijstje als vervanger voor mijn Samsonite Trekker tas.
Als het zo'n mooie LowePro tas is (Orion AW, met regenhoes) dan zeker het hele pakket nemen als je het bedrag ervoor over hebt. Ben benieuwd waar je mee thuis komt
Die LowePro's zijn mooie tassen, maar volgens mij is dat niet wat mijn fotoboer in gedachten had. Maar goed we zullen zien wat hij te bieden heeft. En als het aan mijn vriendin ligt dan koop ik het hele pakket morgen, want die wordt knettergek van mijn (inmiddels 5 weken durende) onderzoek naar dSLR's.
Het eerste wat mijn vriendin deed toen ik thuis kwam met mijn camera was 'even kijken' en ik was ’m gelijk een half uur kwijt

Morgen even op tassenjacht (Crumpler XXX) want sinds ik mijn grip + zoomlens / fisheye heb is mijn huidige tas te klein
Morgen even op tassenjacht (Crumpler XXX) want sinds ik mijn grip + zoomlens / fisheye heb is mijn huidige tas te klein
Verwijderd
Als beginlens, naast de kitlens, wil ik of deze Tamron kopen of de EF 28-135mm f/3.5-5.6. Die laatste in verband met het geld wat ik voorlopig uit kan geven aan de EOS, op die manier heb ik een wat grotere zoom (tot de tijd dat ik een tele koop). Of is dit een slechte keus?Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 21:46:
[...]
Uhm, die Sigma wordt over het algemeen als de mindere lens van de twee gezien. Die Tamron is, mits je een goed exemplaar hebt en dat kan soms lastig zijn, werkelijk kanonscherp en een stuk sneller met de AF
edit: Reviews van die lens uiteraard gelezen, en dat ziet er allemaal oké uit. De keus is alleen zo moeilijk
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 09:26 ]
Ik ben sinds vrijdag ook de gelukkige eigenaar van een canon 350D. Ben nu uitsluitend bezig om alle functionaliteiten die deze camera biedt te begrijpen, want dit is me eerste echte D-SLR.
Enig nadeel; er zit een 16mb kaartje bij (gekregen van de particulier). Is er duidelijkheid (of iig ergens te lezen) welke kaart het beste (?) werkt met de 350? Ik weet dat er nu een I en II-versies zijn, maar bijvoorbeeld dane-elec gebruikt die standaard niet, en heeft de XS, de apacher heeft de pro etc..
Iig bedankt ^O^
Enig nadeel; er zit een 16mb kaartje bij (gekregen van de particulier). Is er duidelijkheid (of iig ergens te lezen) welke kaart het beste (?) werkt met de 350? Ik weet dat er nu een I en II-versies zijn, maar bijvoorbeeld dane-elec gebruikt die standaard niet, en heeft de XS, de apacher heeft de pro etc..
Iig bedankt ^O^
http://specs.tweak.to/5253
Verwijderd
Ligt uiteraard ook aan de vraag wat je wilt gaan doen met je 350D.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:22:
[...]
Als beginlens, naast de kitlens, wil ik of deze Tamron kopen of de EF 28-135mm f/3.5-5.6. Die laatste in verband met het geld wat ik voorlopig uit kan geven aan de EOS, op die manier heb ik een wat grotere zoom (tot de tijd dat ik een tele koop). Of is dit een slechte keus?
edit: Reviews van die lens uiteraard gelezen, en dat ziet er allemaal oké uit. De keus is alleen zo moeilijk
Maar waarom een 28-135? Als je voor de Sigma 70-300 gaat, heb je meteen tele bereik. Voor een prijs die lager ligt dan de genoemde 28-135 of Tamron.
Je kitlens dekt al het 18-55 gebied af, dus ik denk dat je dan toch minder vaak je kitlens gebruikt (alleen voor het groothoekbereik) Dus koop je de tamron of canon alleen maar voor het 55+ gebied.
Daarom heb ik de Sigma70-300 gekocht (alleen mis ik nu wel het gaatje 55-70).
-edit:
Dus meteen telebereik voor een goede prijs (en zelfs een goede prijskwaliteitsverhouding) en je kit lens voor het standaard groothoekbereik.
of een andere optie:
Tamron AF18-200MM F/3.5-6.3 XR Di II. Dan heb je én je groothoek en telebereik.
Met een lens die laatst behoorlijk goed getest is door meerdere fotovakbladen.
Kortom: nog wat overwegingen erbij
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 10:33 ]
Linkje dat ik nog maar enkele tientallen keren voorbij heb zien komen... http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699&print=trueDimmu schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:26:
Ik ben sinds vrijdag ook de gelukkige eigenaar van een canon 350D. Ben nu uitsluitend bezig om alle functionaliteiten die deze camera biedt te begrijpen, want dit is me eerste echte D-SLR.
Iig bedankt ^O^
Dan kom je er dus achter dat de SanDisk Extreme III de snelste is, maar dat de Ultra II niet veel slomer is, maar wel een stuk goedkoper.
Hier zou uw advertentie kunnen staan
Bedankt! Nu maar gaan pricewatchen, wellicht dat de lokale fotoboer bijna net zo goedkoop isejss schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:05:
[...]
Linkje dat ik nog maar enkele tientallen keren voorbij heb zien komen... http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7699&print=true
Dan kom je er dus achter dat de SanDisk Extreme III de snelste is, maar dat de Ultra II niet veel slomer is, maar wel een stuk goedkoper.
Enne, denk dat het beter is dat die link dan in de OP terecht komt, zo voorkom je deze vragen
[ Voor 16% gewijzigd door Sjowhan op 16-08-2005 11:17 ]
http://specs.tweak.to/5253
Ben ik het niet mee eens. Die laatste zin moet zijn: Dus gebruik je je kit alleen maar voor het < 28mm gebied als je de Tamron 28-75 ook hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 10:27:
Je kitlens dekt al het 18-55 gebied af, dus ik denk dat je dan toch minder vaak je kitlens gebruikt (alleen voor het groothoekbereik) Dus koop je de tamron of canon alleen maar voor het 55+ gebied.
Begrijp me niet verkeerd, de kitlens is voor het geld een prima lensje, maar de Tamron is toch wel een hele klasse beter (en duurder). Scherper, snellere focus en een groter maximaal diafragma. Ook constructiedetails, als het robuuster zijn en het niet meedraaien van het frontelement (wel meedraaien == horror bij pola's) zijn behoorlijke voordelen.
{signature}
Verwijderd
Ok helder, maar dat betekend dat 75mm voorlopig mijn maximale bereik is (maandje of 3), totdat ik een 70-200 ofzo koop. Daarom dacht ik misschien is het beter om dan die EF tot 135mm te kopen, zodat ik in ieder geval voorlopig voldoende hebVoutloos schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:33:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Die laatste zin moet zijn: Dus gebruik je je kit alleen maar voor het < 28mm gebied als je de Tamron 28-75 ook hebt.
Begrijp me niet verkeerd, de kitlens is voor het geld een prima lensje, maar de Tamron is toch wel een hele klasse beter (en duurder). Scherper, snellere focus en een groter maximaal diafragma. Ook constructiedetails, als het robuuster zijn en het niet meedraaien van het frontelement (wel meedraaien == horror bij pola's) zijn behoorlijke voordelen.
En als ik de lenzen zo vergelijk zijn ze beiden een beetje gelijk qua kwaliteit (behalve dat die Tamron een stuk lichtsterker is)...
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 14:07 ]
Verwijderd
Die tamron wint het volgens mij op alle fronten, die wordt, mits je een goed exemplaar hebt, met L-glas van Canon vergeleken
Verwijderd
Vandaag de EF 50 1.8 thuisbezorgd gekregen. Natuurlijk direct testen, plaatjes schieten gaat prima, maar ik kreeg op een gegeven moment een error 99.
Komt dit wel vaker voor bij combinatie EF 50 met de 350D? Of was dit die ene keer op de duizend dat het misschien voorkomt...

Komt dit wel vaker voor bij combinatie EF 50 met de 350D? Of was dit die ene keer op de duizend dat het misschien voorkomt...
De Tamron wint het op alle vergelijkbare fronten, maar de genoemde EF 28-135 IS USM blijft toch een interessante walk-around lens met zijn extra bereik en IS. Tevens is deze lens aanwezig bij de huidige voucher-actie.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:15:
Die tamron wint het volgens mij op alle fronten, die wordt, mits je een goed exemplaar hebt, met L-glas van Canon vergeleken
Ik vind het zelf ook wel een interessant keuze, maar aangezien ik wel tevreden ben over mijn telelens, ga ik binnenkort voor de grotere diafragma's, waarbij eerst het standaardbereik aan de beurt is (lees: binnenkort maar de Tamron kopen
offtopic:
Commentaar op mijn lenzengezwets kan denk ik beter door een qoute te kopieren naar het objectieventopic. Commentaar op mijn verlanglijstje mag via ICQ.
Commentaar op mijn lenzengezwets kan denk ik beter door een qoute te kopieren naar het objectieventopic. Commentaar op mijn verlanglijstje mag via ICQ.
Contacten schoonmaken en hopen dat je het nooit meer tegenkomt. Ik heb in totaal maar 1x een error gehad en dat was een error 99 met de 50 f/1.8 II. Is een half jaar terug voorgekomen en 1 keertje kan wmb gebeuren, het is verder een combi welke gewoon probleemloos moet werken.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 14:21:
Vandaag de EF 50 1.8 thuisbezorgd gekregen. Natuurlijk direct testen, plaatjes schieten gaat prima, maar ik kreeg op een gegeven moment een error 99.![]()
{signature}
Verwijderd
Volgens mij bedoelen we hetzelfde...Voutloos schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:33:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Die laatste zin moet zijn: Dus gebruik je je kit alleen maar voor het < 28mm gebied als je de Tamron 28-75 ook hebt.
Ik bedoelde dat je de kitlens dan eigenlijk alleen voor 18-28mm gebruikt en de rest met de Tamron zou afvangen.
En ik heb € 40,= voor de kitlens betaald (het verschil tussen losse body, of de kitset).
Voor dat geld heb ik inderdaad een prima lensje. Kan er leuke foto's mee maken, hij is ook nog wel redelijk lichtsterk en vermaak me er prima mee
Heeft er iemand toevallig een foto van hoe eruit ziet als iemand een grip in de handen heeft /gebruikt?
|>
Als je zoekt op zelfportretten moet je er zat kunnen vinden, hier gauw 2 voorbeelden van een 300D met BG E1 grip (idee scheelt niet zoveel):
[rml]PhantomLord in "[ Zelfportretten] Wie zijn de FG'ers acht..."[/rml] en [rml]1440 in "[ Zelfportretten] Wie zijn de FG'ers acht..." (met plaatje van K5l)[/rml]
[rml]PhantomLord in "[ Zelfportretten] Wie zijn de FG'ers acht..."[/rml] en [rml]1440 in "[ Zelfportretten] Wie zijn de FG'ers acht..." (met plaatje van K5l)[/rml]
{signature}
Verwijderd
Kwestie van even het topic doorlezen 
Je hoeft echt maar amper kracht te zetten met je vingers
Verwijderd
Hoe herkenbaar... alleen, als je dat ding eenmaal hebtm heeft je vriendin helemaal niks meer aan je... Mijn vrouw in ieder geval niet meer aan mij..Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:22:
[...]
Die LowePro's zijn mooie tassen, maar volgens mij is dat niet wat mijn fotoboer in gedachten had. Maar goed we zullen zien wat hij te bieden heeft. En als het aan mijn vriendin ligt dan koop ik het hele pakket morgen, want die wordt knettergek van mijn (inmiddels 5 weken durende) onderzoek naar dSLR's.
Ter info:
Canon EOS 350D wint EISA onderscheiding voor European camera of the year
De Canon EOS 350D ontving op 15 augustus 2005 de onderscheiding European Camera of the Year 2005-2006 van de prestigieuze European Imaging & Sound Association (EISA). De onderscheiding is de tweede grote prijs voor de EOS 350D en sluit aan bij de Best Entry Level Digital SLR of the Year 2005 onderscheiding die Canon voor deze camera ontving van de Technical Image Press Association (TIPA).
Bron en complete verhaal: Canon
Canon EOS 350D wint EISA onderscheiding voor European camera of the year
De Canon EOS 350D ontving op 15 augustus 2005 de onderscheiding European Camera of the Year 2005-2006 van de prestigieuze European Imaging & Sound Association (EISA). De onderscheiding is de tweede grote prijs voor de EOS 350D en sluit aan bij de Best Entry Level Digital SLR of the Year 2005 onderscheiding die Canon voor deze camera ontving van de Technical Image Press Association (TIPA).
Bron en complete verhaal: Canon
Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi
Accu past idd in de 350d. Het verschil is enkel wat gebruiksduur, de ene heeft wat meer (720 vs 800?) mAh.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 18:57:
Nog een ander vraagje:
Ik begreep dat de grip moeilijk te krijgen is? De Foka op de Oostzeedijk in Rotterdam had er vanmiddag 5 op voorraad @ €129
[ Voor 16% gewijzigd door bombadil op 16-08-2005 19:59 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Iemand die mij kan helpen.
Met veel interessen las ik deze topics ( zeer bruikbare linkjes ) maar mijn "probleem" zit er helaas niet bij.
Een paar weken geleden hedden wij (hier in Z'meer) een zeer mooie heldere maan. De driepoot gepakt, camera erop en nemen die foto. Helaas alles onscherp ( bewogen ). Ik ben er mee bezig geweest en kwam tot de conclusie dat het object voor de klik scherp was gesteld, maar de klik zelf de camera deed bewegen. Velvolgens weet ik nu dat er een optie bestaat als mirror lock-up. Maar waar kan ik dit in hemelsnaam vinden op de EOS 350..?? Of hoe pas ik dit toe... Iemand???
PS De foto's werden genomen met de zelfontspanner
THNXAL
Met veel interessen las ik deze topics ( zeer bruikbare linkjes ) maar mijn "probleem" zit er helaas niet bij.
Een paar weken geleden hedden wij (hier in Z'meer) een zeer mooie heldere maan. De driepoot gepakt, camera erop en nemen die foto. Helaas alles onscherp ( bewogen ). Ik ben er mee bezig geweest en kwam tot de conclusie dat het object voor de klik scherp was gesteld, maar de klik zelf de camera deed bewegen. Velvolgens weet ik nu dat er een optie bestaat als mirror lock-up. Maar waar kan ik dit in hemelsnaam vinden op de EOS 350..?? Of hoe pas ik dit toe... Iemand???
PS De foto's werden genomen met de zelfontspanner
THNXAL
...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...
Een beetje zoeken (of je handleiding lezen, daar staat het zeker in en je hebt dat ding niet voor niets!)
Van dpreview:
Nine custom functions
* Customizable SET button
* Control noise reduction
* Flash sync speed in Av mode
* Shutter button / AE button
* AF-assist beam control
* Selectable 0.3 or 0.5 EV exposure steps
* Mirror lock-up
* E-TTL II mode
* Flash shutter curtain sync (1st or 2nd)
Hij moet ergens bij je custom functies in het menu staan.
Van dpreview:
Nine custom functions
* Customizable SET button
* Control noise reduction
* Flash sync speed in Av mode
* Shutter button / AE button
* AF-assist beam control
* Selectable 0.3 or 0.5 EV exposure steps
* Mirror lock-up
* E-TTL II mode
* Flash shutter curtain sync (1st or 2nd)
Hij moet ergens bij je custom functies in het menu staan.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik ben een debiel. Excuses.
Ik was al die tijd op zoek naar functie 12 (beschreven als mirror lock-up). Maar deze is voor de 20D en 9 voor de 350D
bedankt
Ik was al die tijd op zoek naar functie 12 (beschreven als mirror lock-up). Maar deze is voor de 20D en 9 voor de 350D
bedankt
...The needle was four feet long and thick as a pencil. I tried to run but the doctor had been an olympic javelin champion. My new nickname at the hospital is Bob - short for shishkabob...
Verwijderd
LoL, het zal me benieuwenVerwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:15:
[...]
Hoe herkenbaar... alleen, als je dat ding eenmaal hebtm heeft je vriendin helemaal niks meer aan je... Mijn vrouw in ieder geval niet meer aan mij..
Helaas is dinsdag dus niet doorgegaan, uitstel tot zaterdag...

Ander vraagje over filters, mijn lokale fotoboer schrijft het volgende:
Iemand ooit gehoord van dit merk of ervaringen ermee? Helaas geen exacte specificaties.De Hama filters worden vervangen door Vanguard filters met verzinkte schroefvatting.
Ik heb een Vanguard cameratasje. De Mediamarkt verkoopt deze.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Qua kwaliteit zijn Hama en Vanquard vrijwel gelijkwaardig. Wil je echt goede filters, kijk dan naar B&W of Hoya.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 00:10:
[...]
LoL, het zal me benieuwenHalf september gaan we nog een reisje richting Tenerife maken en dan zou ik hem graag willen hebben. Maar daar ga ik wel van uit.
Helaas is dinsdag dus niet doorgegaan, uitstel tot zaterdag...![]()
Ander vraagje over filters, mijn lokale fotoboer schrijft het volgende:
[...]
Iemand ooit gehoord van dit merk of ervaringen ermee? Helaas geen exacte specificaties.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Zo... vandaag de kans gehad om mijn camera in het veld goed uit te testen op Sail... het eerste wat ik ik nu ga kopen is een grip en een handstrap, want van die neckstrap word ik helemaal gek... om je nek zit hij niet echt lekker, en hij is veel te lang om hem gewoon rond je hand te wikkelen... met een handstrap kan je hem lekker aan je hand laten bungelen...
ben wel benieuwd naar je fotosVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:29:
Zo... vandaag de kans gehad om mijn camera in het veld goed uit te testen op Sail... het eerste wat ik ik nu ga kopen is een grip en een handstrap, want van die neckstrap word ik helemaal gek... om je nek zit hij niet echt lekker, en hij is veel te lang om hem gewoon rond je hand te wikkelen... met een handstrap kan je hem lekker aan je hand laten bungelen...
|>
Verwijderd
Ik ben erg vroeg weer naar huis gegaan... ik vond het veel te heet en te druk. Heb ook maar 60 foto's gemaakt... zal er straks misschien wel een of twee in het Sailtopic posten
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 20:24 ]
Ik heb in een foto zaak de 350d mogen uitproberen en nu wil ik kijken wat ik met die raw files kan doen in photoshop.
Ik heb nu een plugin voor photoshop nodig in die staat op deze site:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2938
Alleen wil hij 'm niet downloaden!
Weet iemand nog een goede mirror of kan iemnad 'm even mirroren voor mij?
Mischien kan iemand nog een raw posten van een veel te donkere foto liefst van 's avonds laat ofzo van buiten/binnen waarop nog net te zien is dat er een onderwerp op de foto staat. Ik ben benieuwd wat je met raw bewerking allemaal terug kunt halen van veel te donkere of juist ontzettent overbelichte opnamen.
Edit: ik heb 'm nu wel kunnen downloaden, de oorzaak dat hij het eerst niet deed weet ik nog steeds niet.
Ik heb nu een plugin voor photoshop nodig in die staat op deze site:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2938
Alleen wil hij 'm niet downloaden!
Weet iemand nog een goede mirror of kan iemnad 'm even mirroren voor mij?
Mischien kan iemand nog een raw posten van een veel te donkere foto liefst van 's avonds laat ofzo van buiten/binnen waarop nog net te zien is dat er een onderwerp op de foto staat. Ik ben benieuwd wat je met raw bewerking allemaal terug kunt halen van veel te donkere of juist ontzettent overbelichte opnamen.
Edit: ik heb 'm nu wel kunnen downloaden, de oorzaak dat hij het eerst niet deed weet ik nog steeds niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Lennart_1337 op 19-08-2005 14:11 ]
Verwijderd
Tot je al bungelend met je handstrap ergens te dicht langsloopt en je lens ruineert... geef mij maar een neckstrap, er zijn er meer dan alleen de standaard die je bij de camera krijgt...Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:29:
Ieder zijn/haar ding natuurlijk.
Ik kan ook niet wachten tot ik een handstrap heb.
En Lennart_1337: Hier doet ’ie het gewoon.
Ik kan ook niet wachten tot ik een handstrap heb.
En Lennart_1337: Hier doet ’ie het gewoon.
Heb net bij een lokale fotozaak een blauwe stoffen strap gekocht van een ouder model EOS, 2e hands welliswaar maar dat bevalt beter als dat rubber en nylon van de digital strap. Ook is deze een stukkie breder waardoor hij ook wat lekkerder hangt.
Was blij dat ik op sail mijn statief meegenomen had, had een mooie plek waar alles goed te zien was.
Was blij dat ik op sail mijn statief meegenomen had, had een mooie plek waar alles goed te zien was.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Ik heb een klein (nou ja, vrij groot eigenlijk) probleem met mijn EOS 350D;
Ik heb onlangs voor de vakantie een 350D-body gekocht en deze voorzien van de originele Canon 28-105mm USM lens die tot die tijd uitstekend dienst deed op mijn EOS 300 (NB analoog dus, geen EOS 300D). Nu had ik bij het testen voor vertrek al de indruk dat de foto's wat aan de overbelichte kant waren, maar op vakantie bleek dat hij af en toe de plank toch wel heel erg mis slaat. Even twee voorbeeldjes die naar mijn mening toch in de categorie zwaardere missers vallen;

en

Jammer genoeg kan ik ze niet in originele grootte posten ivm hostingbeperking dus ik vrees dat de EXIF-informatie niet meer leeft, maar bovenstaande foto's zijn op de volledige automaat genomen, als het goed is geen enkele gebruiksinstelling die dan nog roet in het eten zou mogen gooien.
Wie vermoed dat de compositie of de omstandigheden misschien extra zwaar waren moet ik ook teleurstellen; ik heb eveneens een Nikon Coolpix 995 in het arsenaal die op dezelfde plek op hetzelfde moment van dezelfde steenmassa prachtige foto's weet te maken.
Als ik de camera zo'n geautomatiseerde serie van 3 opnamen laat maken, origineel, 1 stop onderbelicht en 1 stop overbelicht blijkt dat de resultaten met sprongen vooruit gaan zodra de camera bewust 1 stop onderbelicht.
Het lijkt alsof de lichtmeting om duistere redenen totaal van slag is zodra er vlakken met feller licht op de gevoelige plaat moeten worden vastgelegd. Hij zet op foto's die in de stralende zon zijn genomen de ISO-gevoeligheid op 400 en als je in de brandende zon rondloopt en foto's maakt op de automaat klapt ie iedere keer de flitser open om bij te flitsen. Of dat laatste normaal is weet ik niet, maar de rest lijkt me in ieder geval niet in de haak. Iemand dit wel eens eerder gezien, enig idee voor wat dit voor oorzaak kan hebben danwel een mogelijke suggestie voor een oplossing?
Ik heb onlangs voor de vakantie een 350D-body gekocht en deze voorzien van de originele Canon 28-105mm USM lens die tot die tijd uitstekend dienst deed op mijn EOS 300 (NB analoog dus, geen EOS 300D). Nu had ik bij het testen voor vertrek al de indruk dat de foto's wat aan de overbelichte kant waren, maar op vakantie bleek dat hij af en toe de plank toch wel heel erg mis slaat. Even twee voorbeeldjes die naar mijn mening toch in de categorie zwaardere missers vallen;

en

Jammer genoeg kan ik ze niet in originele grootte posten ivm hostingbeperking dus ik vrees dat de EXIF-informatie niet meer leeft, maar bovenstaande foto's zijn op de volledige automaat genomen, als het goed is geen enkele gebruiksinstelling die dan nog roet in het eten zou mogen gooien.
Wie vermoed dat de compositie of de omstandigheden misschien extra zwaar waren moet ik ook teleurstellen; ik heb eveneens een Nikon Coolpix 995 in het arsenaal die op dezelfde plek op hetzelfde moment van dezelfde steenmassa prachtige foto's weet te maken.
Als ik de camera zo'n geautomatiseerde serie van 3 opnamen laat maken, origineel, 1 stop onderbelicht en 1 stop overbelicht blijkt dat de resultaten met sprongen vooruit gaan zodra de camera bewust 1 stop onderbelicht.
Het lijkt alsof de lichtmeting om duistere redenen totaal van slag is zodra er vlakken met feller licht op de gevoelige plaat moeten worden vastgelegd. Hij zet op foto's die in de stralende zon zijn genomen de ISO-gevoeligheid op 400 en als je in de brandende zon rondloopt en foto's maakt op de automaat klapt ie iedere keer de flitser open om bij te flitsen. Of dat laatste normaal is weet ik niet, maar de rest lijkt me in ieder geval niet in de haak. Iemand dit wel eens eerder gezien, enig idee voor wat dit voor oorzaak kan hebben danwel een mogelijke suggestie voor een oplossing?
Iedere digitale camera heeft een beperkt bereik qua lichtsterktes. Je ziet dat de rotsen op de voorgrond precies goed zijn qua kleuren/contrast of zelfs nog iets te donker. Hierdoor zijn de bergen op de achtergrond te licht geworden. Je kan dit op verschillende manieren probere op te lossen:
- Richt de camera teveel naar boven zodat je veel lichte bergen / wolken op de foto zou nemen. Druk nu de sluiter half in en hou ingedrukt, terwijl je de camera weer naar beneden richt. Maak nu de compositie en druk af.
Als je de sluiter half indrukt staat de belichting vast, zodat ie meer aangepast is op de witte stukken van de foto. Ik ben hier niet heel zeker van trouwens, ik heb dit truukje nooit echt geprobeerd, alleen soortgelijk met focussen. Misschien moet je ook hiervoor de autofocus op one shot ipv servo zetten.
- Doe een manuele onderbelichting.
- Zet de lichtmetering op center-biased evaluative ipv gewoon evaluative. Je camera meet dan licht op basis van de zwart/wit verhouding van het midden van de foto in plaats van de gehele foto. Als je zorgt dat het midden ongeveer gericht staat op je onderwerp zul je wellicht beter belichte foto's hebben. Of probeer de andere van de drie mogelijke belichtingmethodes.
Ik zou ook gewoon wennen aan de manuele settings dan te vertrouwen op de automatische. Kijk ook na het nemen van de foto altijd even op je display of het is wat je wilde hebben. Ter plekke kun je een foto makkelijk nog een tweede keer nemen met iets andere settings, thuis heb je alleen photoshop
.
- Richt de camera teveel naar boven zodat je veel lichte bergen / wolken op de foto zou nemen. Druk nu de sluiter half in en hou ingedrukt, terwijl je de camera weer naar beneden richt. Maak nu de compositie en druk af.
Als je de sluiter half indrukt staat de belichting vast, zodat ie meer aangepast is op de witte stukken van de foto. Ik ben hier niet heel zeker van trouwens, ik heb dit truukje nooit echt geprobeerd, alleen soortgelijk met focussen. Misschien moet je ook hiervoor de autofocus op one shot ipv servo zetten.
- Doe een manuele onderbelichting.
- Zet de lichtmetering op center-biased evaluative ipv gewoon evaluative. Je camera meet dan licht op basis van de zwart/wit verhouding van het midden van de foto in plaats van de gehele foto. Als je zorgt dat het midden ongeveer gericht staat op je onderwerp zul je wellicht beter belichte foto's hebben. Of probeer de andere van de drie mogelijke belichtingmethodes.
Ik zou ook gewoon wennen aan de manuele settings dan te vertrouwen op de automatische. Kijk ook na het nemen van de foto altijd even op je display of het is wat je wilde hebben. Ter plekke kun je een foto makkelijk nog een tweede keer nemen met iets andere settings, thuis heb je alleen photoshop
Op zich vind ik dit niet zo'n hele rare vraag, er zit een mirror lockup functie op, waarom die dan niet tijdens het schieten gebruiken zodat er continue licht op de cmos valt?Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:03:
Weet iemand hoe ik de camera zo kan instellen dat ik foto's neem via het lcd scherm/display? Ik kan nu alleen nog maar foto's maken via het "ooglens" van de camera.
Op die manier kun je ook foto's maken waarbij het onmogelijk/slecht mogelijk zal zijn om door de viewfinder te kijken. Firmware crack anyone?
Of zie ik heel veel over het hoofd waardoor dit niet mogelijk zou zijn?
Snelle slijtage van de sensor en het energieverbruik denk ik. Theoretisch is het mogelijk. Ik snap allen nog steeds niet waarom mensen dat überhaupt willen. Als je met een toestel ver voor je, op het scherm kijkend wil fotograferen, koop dan geen DSLRLennart_1337 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 01:17:
[...]
Op zich vind ik dit niet zo'n hele rare vraag, er zit een mirror lockup functie op, waarom die dan niet tijdens het schieten gebruiken zodat er continue licht op de cmos valt?
Op die manier kun je ook foto's maken waarbij het onmogelijk/slecht mogelijk zal zijn om door de viewfinder te kijken. Firmware crack anyone?![]()
![]()

Verwijderd
De EOS 20Da kan dit al, maar alleen in lage lichtniveau's. De sensor is gewoon te gevoellig voor grotere hoeveelheden licht en zal daarom alleen maar een 'blob' opleveren in hogere lichtniveau's...Lennart_1337 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 01:17:
[...]
Op zich vind ik dit niet zo'n hele rare vraag, er zit een mirror lockup functie op, waarom die dan niet tijdens het schieten gebruiken zodat er continue licht op de cmos valt?
Op die manier kun je ook foto's maken waarbij het onmogelijk/slecht mogelijk zal zijn om door de viewfinder te kijken. Firmware crack anyone?![]()
![]()
Verwijderd
Ik zit toch meer op 1 lijn met breinonline.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 07:47:
[...]
De EOS 20Da kan dit al, maar alleen in lage lichtniveau's. De sensor is gewoon te gevoellig voor grotere hoeveelheden licht en zal daarom alleen maar een 'blob' opleveren in hogere lichtniveau's...
Los van het feit of het kan, moet je je afvragen of je het wilt.
Met mijn 'zoeker' heb ik het idee goed te kunnen zien wat ik schiet. iig beter dan met een schermpje.
Het scherm geeft mij alleen een indruk achteraf van wat het geworden is.
En even serieus. Dan sta je met je dSLR en gestrekte armen te schieten. Ziet er toch niet uit....(tenzij je graag toerist wilt spelen
Is volgens mij ook een stand die erg goed is voor bewegingsonscherpte...
Maar ja, ieder zo zijn/haar ding.
Ik blijf gewoon ouderwets met mijn neus tegen het LCDschermpje schieten
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 08:25 ]
Verwijderd
Da's bijzonder, want in mijn post stond mijn standpunt tegenover LCD-fotograferen helemaal niet aangegeven...Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 08:24:
Ik zit toch meer op 1 lijn met breinonline.
Verwijderd
Ik moet ook niet zo vroeg posten, na slechts 1 bakkie slappe koffieVerwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 08:47:
[...]
Da's bijzonder, want in mijn post stond mijn standpunt tegenover LCD-fotograferen helemaal niet aangegeven...
Maar goed, wat ik bedoelde:
Jij kwam in je post met de melding dat het kan.
Wat ik daarop had moeten tiepen:
Prima, dat het kan, maar waarom wil je het vredesnaam.
Je ziet er uit als de eerste de beste toerist. het fotografeert volgens mij vreselijk k*t, zeker met een wat groter objectief, veel bewegingsonscherpte etc.
Kortom, het zou verboden moeten worden op dSLR's
maar ja, dat is maar een mening
Aan de andere kant, ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom mensen het zouden willen.
Dus mocht iemand er voor zijn, vertel me waarom en geef me inzicht...
Gamma!Servor schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:13:
Maar... waarom zou je dan een dSLR kopen, als je toch niet door de lens wil kijken?.

Zelfs met compact cams is het vaak al niet zo handig om te doen. Je ziet dagelijks mensen slingeren met hun camera zo ver mogelijk voor hun uitgestrekt, zodat door het slingeren per ongeluk tante Agaat zonder hoofd op de foto staat. 
Het is alleen maar handig als je onder een moeilijke hoek een foto wil maken.
Het is alleen maar handig als je onder een moeilijke hoek een foto wil maken.
{signature}
Ehm.. veel persfotografen kijken ook niet door hun lens.
Kijk voor de gein eens goed bij het journaal de reportages. Je ziet er bijna elke keer wel een die ’m voor zich houdt als een compact cam (lastige hoeken, snel even ervoor met de arm) in dat soort gevallen kan ik mijn voorstellen dat het toch wel handig zou kunnen zijn.
En IceOnFire: Tip.. leer in de A-stand te fotograferen.
Dan kun je het zelf een stuk beter 'sturen'. Je hebt zo meer controle.
Plus idd de tips van wacko.
Kijk voor de gein eens goed bij het journaal de reportages. Je ziet er bijna elke keer wel een die ’m voor zich houdt als een compact cam (lastige hoeken, snel even ervoor met de arm) in dat soort gevallen kan ik mijn voorstellen dat het toch wel handig zou kunnen zijn.
de A stand? Bedoel je niet de M stand? Ik heb geen A stand op m'n cam..x KeN x schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:35:
|>
Als je ergens een statief neerzet om nachtfoto's te trekken (met erg lange sluitertijden), dan wil je niet dat de camera een "klop" krijgt wanneer de spiegel omhoog gaat. Dus mirrorlockup om terugslag/recoil te voorkomen, anders kan je een rare veeg op je foto's krijgen.Lennart_1337 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 01:17:
![]()
Verwijderd
Misschien bedoelt x Ken x de Av-stand...Simon schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:36:
[...]
de A stand? Bedoel je niet de M stand? Ik heb geen A stand op m'n cam..
Edit: te laaaat
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 11:41 ]
A(perture). Dat sommigen dat A, Ap, Av of wat dan ook noemen boeit niet zo. IceOnFire heeft aan de EXIF gezien gewoon met P (Program dus
) geschoten en dan heb je minder controle dan met A, T of M (je kan half indrukken en aan het wieltje draaien, maar dat is imo niet handig, bovendien heb je met landschapfoto's altijd wel een idee wat je diafragma moet zijn).
@rapture: Lennart vroeg niet wat uberhaupt het nut van mirror-lockup is.
@rapture: Lennart vroeg niet wat uberhaupt het nut van mirror-lockup is.
{signature}
Verwijderd
Dat klopt, maar dat gaat om 'uitzonderlijke' omstandigheden (IMO).x KeN x schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 11:35:
Veel andere persfotografen, of andere mensen om het onderwerp heen.
Tsja, dan zou het handig zijn, maar je hebt dan ook een beweegbaar LCD-schermpje nodig, anders kun je ook nog niet eens op je schermpje kijken. Voor het normale werk kijken die gasten ook gewoon door 't 'kiekgaatje' hoor...
Maar goed, ik zou me kunnen voorstellen dat het op zo'n moment handig is. Maar ik zelf heb het (via een LCD-display schieten) nog niet gemist
Het is idd eerder uitzondering dan regelmaat, maar het valt met toch op dat het zo vaak voorkomt.
En ik bedoelde idd Av.
En ik bedoelde idd Av.
Verwijderd
En wat denk je dan, dat zo'n lcdscherm dat bijhoudt. Ze doen dat op hectische momenten en die gasten weten echt wel waar ze op mikken ook al houden ze hem voor zich 
Julius en doen het ook héél geregeld om shots vanaf de grond van mensen te maken zeg maar
Gaat meer dan prima
Julius en doen het ook héél geregeld om shots vanaf de grond van mensen te maken zeg maar
Dit topic is gesloten.