[OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 3

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 8.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mister_X schreef op donderdag 01 september 2005 @ 07:43:
nah nee, er zijn er 2 bechadigd (hoekjes eraf) en 1 was al afgebroken (waarschijnlijk daardoor al onstabiel), ik zit nu te twijfelen, of een x2 3800 te nemen, of een venice 3200+, nadeel is prijs van die x2, maar ik koop dus of iets goeds, of even iets wat goedkopers en later wat goeds...
Het is maar wat je wilt, in single tasked apps is de 3200+ sneller, in multi tasked apps is de x2 sneller :) Maar atm zijn er nog weinig tot geen multi tasked apps :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
ja, ik heb zojuist een venice 3200+ besteld bij 1to0... Vind die x2 toch te duur (heb net huis gekocht)... Hoop wel dat deze verder klokt dan me kapotte winnie 3500+, misschien dat me geheugen ook wat hoger zal draaien! anyway, hoop dat ik hem na het weekend heb, en dat me koeler er knap op past! aanegzien ik dat bracket dus aangepast had om cpu zonder ihs te koelen, aangezien ik geen IHS eraf ga slopen heb ik wat 'aanpassingtjes' gedaan aan het bracket zodat ie weer wat hoger kwam.. nu maar hopen dat het lukt, ook heb ik geen backplate meer (bleeft niet meer plakken nadat ik hem los had gemaakt) heb al wel getest met kapotte cpu en daarop weer de IHS 'gelegt', koeler zat vrij stevig, mobo boog een heeel klein beetje (moet kunnen)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeg dan niets... |:(
Mister_X schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:38:
dude, zet de overklok opties op manuel en stel alles op die manier in! lees daarvoor de start post nog even goed door! daar staan alle opties uitgelegt! let ook op je HTT->staat ook in startpost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
sjonge jonge, je vraagt om hulp, ik geef het, en dan ga je zo doen?

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23725460

het kan aan mij liggen hoor! maar alle bios opties, incl voor overklokken (cpu/geheugen instellingen) staan daar allemaal uitgelegt. inclusief het verhaal van verhogen van FSB = verlagen HTT ...
Overclock Options

HTT
200-300 mhz

CPU Multiplier
4.0x-20.0x (0.5x per stap)

HT Frequency
400, 600, 800, 1000 HTT

AGP/PCI
66/75 en 33/37.5

CPU Voltage
1.000-1.850v (CPU afhankelijk)

AGP Voltage
1.50-1.60v

CPU : DDR Ratio's
200 : 200/166/133/100
Dit krijg je als je hem 'handmatig' zet! daar moet je wezen dus..

[ Voor 67% gewijzigd door Mister_X op 02-09-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, als ik hem nou op de volgende settings zet....

HTT
240 mhz

CPU Multiplier
11

HT Frequency
800

200

waar moeten de onderstaande dan op komen te staan ?

AGP/PCI
?

CPU Voltage
?

AGP Voltage
?

Bedankt...
Mister_X schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 14:49:
[...]

sjonge jonge, je vraagt om hulp, ik geef het, en dan ga je zo doen?

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23725460

het kan aan mij liggen hoor! maar alle bios opties, incl voor overklokken (cpu/geheugen instellingen) staan daar allemaal uitgelegt. inclusief het verhaal van verhogen van FSB = verlagen HTT ...

[...]

Dit krijg je als je hem 'handmatig' zet! daar moet je wezen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 20:49
AGP/PCI moet je op standaard zetten.. ben ff vergeten welke frequentie... en AGP volt moet je vanaf blijve... en CPU volt. heb ik op 5 staan.. maar verschilt eraan.. als hij niet goed loopt moet je hem hoger zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:14:

HTT
240 mhz

CPU Multiplier
11

HT Frequency
800

200

AGP/PCI
?

CPU Voltage
?

AGP Voltage
?

Bedankt...

[...]
Overclocken = trail & error...

Succes dus..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
En kleine stapjes doen! Zomaar met getalletjes gaan klieren van zo snel heb pietje hem ook staan is vragen om problemen

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 02-09-2005 16:58 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:14:

HTT
240 mhz

CPU Multiplier
11

HT Frequency
800

200

AGP/PCI
?

CPU Voltage
?

AGP Voltage
?

Bedankt...

[...]
Ok dude, AGP/PCI ALTIJD op 66/33 (66mhz = agp, 33mhz = pci!)
cpu volt, om te beginnen op 1.5 (standaar is ie 1.45 d8 ik). Je kan hem ook wel op 1.55 zetten, daarna, HTT op 240, HT op 800 ja, en dan je geheugen divider kan je op auto laten (eerst maar cpu clocken daarna komt geheugen wel)... mocht je vastlopers etc krijgen, of hij start helemaal nieto p, geen nood, na aantal keer aan en uit zetten zal die weer werken, wat je dan kan doen is je vcore op 1.6 zetten, of die HTT 240 verlagen naar 230, owja, vergeet niet je MP (multiplier) op 10 te doen ,(240x10 = 2400mhz, mooi om te beginnen toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Mister_X schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:00:
[...]

Ok dude, AGP/PCI ALTIJD op 66/33 (66mhz = agp, 33mhz = pci!)
cpu volt, om te beginnen op 1.5 (standaar is ie 1.45 d8 ik). Je kan hem ook wel op 1.55 zetten, daarna, HTT op 240, HT op 800 ja, en dan je geheugen divider kan je op auto laten (eerst maar cpu clocken daarna komt geheugen wel)... mocht je vastlopers etc krijgen, of hij start helemaal nieto p, geen nood, na aantal keer aan en uit zetten zal die weer werken, wat je dan kan doen is je vcore op 1.6 zetten, of die HTT 240 verlagen naar 230, owja, vergeet niet je MP (multiplier) op 10 te doen ,(240x10 = 2400mhz, mooi om te beginnen toch?)
Winchester en Venice is standaard 1.4V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
cant wait for my venice! hopen dat ie beter draait dan die pokke winnie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

PASware schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 20:58:
[...]

de a8v-e heeft de VIA K8T890 chipset, dus pci-e aansluiting ipv agp voor de a8v deluxe (VIA K8T800Pro chipset)
jah geen pcie dat wist ik,
Maar wat is het verschil tussen de VIA K8T890 en VIA K8T800Pro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
die 890 ondersteunt geen X2 ivm ene bug toch?? verschil weet ik niet percies, maar het zal wel minimaal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Mister_X schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:08:
cant wait for my venice! hopen dat ie beter draait dan die pokke winnie :)
Inmiddels al binnen gekomen?
koekoek2003nl schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:07:
[...]

jah geen pcie dat wist ik,
Maar wat is het verschil tussen de VIA K8T890 en VIA K8T800Pro ?
RTM.
Mister_X schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 11:35:
die 890 ondersteunt geen X2 ivm ene bug toch?? verschil weet ik niet percies, maar het zal wel minimaal zijn...
Precies, de K8T890 ondersteund geen X2, behalve exemplaren (Lees verpakkingen) waar duidelijk op vermeld staat dat ze het wel ondersteunen (Dit ging trouwens alleen om de A8V-E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
kick,
is er al meer bekend over die divider problemen die niet weg meer te flashen is met lagere biosen? Ik heb afgelopen weekend me venice 3200 erin hangen, maar boven de 240 htt is me systeem ontzettend instabiel!!! nu kan het aan de cpu liggen. Ik heb verschillende combo's geprobeert en vcores, op 1.7 word ie stressed 47graden, idle zelfs onder de 40, daar kan het niet aan liggen (temps) het lijkt ook te gebeuren als ik de vcore instel boven de 1.6 maar dan nog kom ik niet boven de 240htt stabiel (doelend op prime, en vooral 3dmark2k5!!) alleen standaard instellingen doen het prima.. .maar ja daar doe ik het niet voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

FnF schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:18:
[...]

Het is maar wat je wilt, in single tasked apps is de 3200+ sneller, in multi tasked apps is de x2 sneller :) Maar atm zijn er nog weinig tot geen multi tasked apps :)
Dat is redelijk kort door de bocht. Wanneer je gewoon in windows veel taken tegelijk uitvoerd zal een X2 aanzienlijk comfortabeler werken.

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Brakkie schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:35:
[...]

Dat is redelijk kort door de bocht. Wanneer je gewoon in windows veel taken tegelijk uitvoerd zal een X2 aanzienlijk comfortabeler werken.
Jep, bv 1 voor gaming, 1 voor windows oid, maar volgens mij had ik dat er toen wel bij getikt :?

@Mister_X
Probeer eens MP9 en bekijk dan eens of je verder kan komen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Phyxion op 13-09-2005 07:36 ]

• tijsva
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-09 09:23
Beste overclockers,

Ik heb mijn 3500+ newcastle stabiel op 240x10. geheugen op 2:1, en dit op 1.6V

Wanneer ik dan mijn V verhoog naar 1.65V krijg ik dat de cpu revision niet herkend word. Na enig uit en aan zetten paktie hem wel!

cpu loopt nu op 250x10 (1.65V) hij is ook stabiel wanneer ik 3dmark-5 draai, ik moet vanacht ofzo nog even primen. Echter krijg ik steeds dat revisie gezeik.

Weet iemand waar dat aan ligt? btw bios revisie = 1014

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51

robhof

Lembongan view

Hier ook een 3500+ Newcastle en ik krijg 'm dus niet stabiel op 240x10. Prime95 draait stabiel @ default, maar bij een kleine overlock beginnen de problemen al, ook al laat ik het geheugen ver beneden z'n specs lopen... HTT ook al verlaagd, meer volt @ core, agp/pci gelockt etc.

Het bovenstaande probleem met de vcore verhogen heb ik niet, want die kan ik makkelijk tot 1.7 verhogen zonder problemen. Misschien is dat een voedingsprobleem? Opstarten van de pc vergt nogal al wat van de voeding als ik het goed heb begrepen.

Ik draai bios 1010, maar ben nog een beetje huiverig om naar 1014 te gaan na de diverse problemen die ik heb gelezen. Iemand zelfde 'probleem' met oudere bios en uiteindelijk met de nieuwe bios wél een stuk verder kwam?

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03 09:55
tijsva schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 13:17:

Wanneer ik dan mijn V verhoog naar 1.65V krijg ik dat de cpu revision niet herkend word. Na enig uit en aan zetten paktie hem wel!
Hier precies hetzelfde probleem, na het instellen van die bios eerst een zwart scherm, pc uit/aan, dan verkeerde revisie, daarna nog eens uit/aan en hij loopt als een zonnetje!
Zijn er verder ook mensen die problemen hebben bij het restarten van de pc? bij mij komt er dan een zwart scherm bij de POST message, waarna alleen het uit/aan schakelen van de computer het verhelpt. Hetzelfde gebeurt met de reset-knop.

Verder is de pc Prime stabiel op 1,65v en 10.5 x 258 wat 2,71 ghz opleverd met mijn winchester 35-00+ !

Is hier een oorzaak voor?

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Mister_X
thabazzman schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:13:
[...]

Hier precies hetzelfde probleem, na het instellen van die bios eerst een zwart scherm, pc uit/aan, dan verkeerde revisie, daarna nog eens uit/aan en hij loopt als een zonnetje!
Zijn er verder ook mensen die problemen hebben bij het restarten van de pc? bij mij komt er dan een zwart scherm bij de POST message, waarna alleen het uit/aan schakelen van de computer het verhelpt. Hetzelfde gebeurt met de reset-knop.

Verder is de pc Prime stabiel op 1,65v en 10.5 x 258 wat 2,71 ghz opleverd met mijn winchester 35-00+ !

Is hier een oorzaak voor?
Ik heb nu ook dikke problemen, weet alleen niet of he tdoor bord komt (hoop het want heb nieuwe besteld al :)) of door cpu (hoop niet ivm nieuwe bord wat er aan komt )

In iedergeval krijg ik nu elke keer 'cpu overclocking failed' bericht uit me speakers, heb al gedaan:

bios reset (200x)
stroom er helemaal af (20x)
batterij eruit gehaald en stroom eraf (2x)

me pc start dus neit meer op, alsof ik zo'n venice heb, die op magische wijze geunlocked is, en met een default mp van 25 wilt starten,echt mega vaag!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

:r Asus heeft volgens mij nog steeds geen goeie bios voor dit mobo gereleased, ben bang dat het er ondertussen ook niet meer in zit, het bordje is al enige tijd op de markt en met alle nieuwe chips zit er voor dit bordje weinig meer in.

De HTT problemen met een venice is een ramp, die hele Venice proc wordt gewoon niet goed ondersteund door alle bios versies van boven de 10 ik zit zelf nog steeds met 9 en dat bevalt best ook al boot ie standaard niet en moet je eerst resetten voor hij Post maar goed, andere keuze heb ik niet omdat de HTT niet goed uitgelezen wordt, volgens mij zijn de dividers gewoon niet te herkennen door de bios of zoiets maar ze kloppen niet. Jammer van de slechte support, ga toch maar wat anders halen want met dit brakke bordje wil je proc op Stockspeeds niet eens normaal draaien :(

• Mister_X
Steffy schreef op donderdag 22 september 2005 @ 13:16:
:r Asus heeft volgens mij nog steeds geen goeie bios voor dit mobo gereleased, ben bang dat het er ondertussen ook niet meer in zit, het bordje is al enige tijd op de markt en met alle nieuwe chips zit er voor dit bordje weinig meer in.

De HTT problemen met een venice is een ramp, die hele Venice proc wordt gewoon niet goed ondersteund door alle bios versies van boven de 10 ik zit zelf nog steeds met 9 en dat bevalt best ook al boot ie standaard niet en moet je eerst resetten voor hij Post maar goed, andere keuze heb ik niet omdat de HTT niet goed uitgelezen wordt, volgens mij zijn de dividers gewoon niet te herkennen door de bios of zoiets maar ze kloppen niet. Jammer van de slechte support, ga toch maar wat anders halen want met dit brakke bordje wil je proc op Stockspeeds niet eens normaal draaien :(
dat verklaart waarom mijn geheugen bandbreedte sinds mijn venice niet boven de 6200 uit komt (zelfs niet op 240-> 2.5-3-3-6 met 1T of 300mhz 2.5-4-4-10 2T) 6300 is het max wat ik ooit gehaald heb, met me winnie zat ik op 240 met die timings hierboven net onder de 7k!!

maarja nieuw bordje komt er aaan :P ik heb die asrock besteld :P

[ Voor 8% gewijzigd door Mister_X op 22-09-2005 15:05 ]

• Phyxion
  • Niet online
Mister_X schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:04:
[...]

dat verklaart waarom mijn geheugen bandbreedte sinds mijn venice niet boven de 6200 uit komt (zelfs niet op 240-> 2.5-3-3-6 met 1T of 300mhz 2.5-4-4-10 2T) 6300 is het max wat ik ooit gehaald heb, met me winnie zat ik op 240 met die timings hierboven net onder de 7k!!

maarja nieuw bordje komt er aaan :P ik heb die asrock besteld :P
Venice bandwidth is altijd lager dan die van Newcastles of Winchesters, omdat AMD de timings van de geheugencontroller verhoogd heeft ;)

• Mister_X
FnF schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:48:
[...]

Venice bandwidth is altijd lager dan die van Newcastles of Winchesters, omdat AMD de timings van de geheugencontroller verhoogd heeft ;)
ja maar, dat ie echt_niet_hoger komt is toch vaag, alsof de bandbreedte gelimit is tot 6300! dat is toch belachelijk, zoek maar eens op i'net , zijn zat gasten die rond de 7k zitten met een venice!

zoiezo nog niet te spreken over het probleem dat ik heb met me mobo! kan ook niet flashen (alf f2 combo right?)

• Phyxion
  • Niet online
Mister_X schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:11:
[...]

ja maar, dat ie echt_niet_hoger komt is toch vaag, alsof de bandbreedte gelimit is tot 6300! dat is toch belachelijk, zoek maar eens op i'net , zijn zat gasten die rond de 7k zitten met een venice!

zoiezo nog niet te spreken over het probleem dat ik heb met me mobo! kan ook niet flashen (alf f2 combo right?)
Dat hangt natuurlijk, zoals je vast wel weet ;), af van timings en snelheid :)

Hier even een screenshot van mijn Venice met 7018MB/s:

Afbeeldingslocatie: http://img303.imageshack.us/img303/6351/7018mbs4hc.th.png

Mobo flashen met Alt (Alf zal wel niet lukken :P ) F2 is mij ook nog nooit gelukt nee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
FnF schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:10:
[...]

Dat hangt natuurlijk, zoals je vast wel weet ;), af van timings en snelheid :)

Hier even een screenshot van mijn Venice met 7018MB/s:

[afbeelding]

Mobo flashen met Alt (Alf zal wel niet lukken :P ) F2 is mij ook nog nooit gelukt nee :(
ja maar lees de timings in me vorige post hierboven dan waar ik met zelfde instellingen wel 1000 meer haalde! nahja

[ Voor 9% gewijzigd door Mister_X op 23-09-2005 11:49 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Iemand nog enig idee of er nog een andere bios voor dit mobo gaat uitkomen? Ik wil het nog 1 kans geven maar ik geloof niet dat er nog een nieuwe bios aan zit te komen, de vorige is al 2 maanden oud, want anders is het voor mij over en uit hoor met dit prutsbordje, slechte support van Asus komt de neus uit nu ;(

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Apoca

Array Technology Industry

Steffy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 11:11:
Iemand nog enig idee of er nog een andere bios voor dit mobo gaat uitkomen? Ik wil het nog 1 kans geven maar ik geloof niet dat er nog een nieuwe bios aan zit te komen, de vorige is al 2 maanden oud, want anders is het voor mij over en uit hoor met dit prutsbordje, slechte support van Asus komt de neus uit nu ;(
Nou ja een slecht bord is het niet, heb der leuke dingen mee behaald. De 1009.07 bios is voor mij gewoon de bios welke alles uit mijn setupje kan halen. Een nieuwe bios is natuurlijk altijd leuk, maar als het niks toe kan voegen dan heb je der ook niks aan.

Ga trouwens in december overstappen op een A8N32-SLI Deluxe met een X2 cpu ik ben eens benieuwd wat ik daar van kan verwachten kwa OC en game fun :P

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Q-Fan

Je kan Q-Fan rustig aanhouden als je wilt overclocken. Wel is aan te raden om even een maximale temperatuur in te stellen, zodat hij wat harder gaat draaien als hij daar boven komt.
ik heb een a8v-e deluxe
met een amd 3000+ venice

hoe hoog moet ik hem dan zetten? ik heb niet overgeclocked

als ik wel overclock welke temp raden jullie dan aan?

en wat doet qfan precies? staat niet echt in de handleiding.

ik heb btw een zalman koeler uuhm shit ff kijken welke het ook nogmaar was :+
Zalman CNPS 7000B-ALCU die dus...

gaat met q fan die iritant kleine fan(nb/sb?) op mijn moederbord ook langzamer draaien? ik heb namenlijk het gevoel dat dat ding erg veel herrie maakt

[ Voor 25% gewijzigd door kaasaanfiets op 29-09-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Apoca schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:26:
[...]

Nou ja een slecht bord is het niet, heb der leuke dingen mee behaald. De 1009.07 bios is voor mij gewoon de bios welke alles uit mijn setupje kan halen. Een nieuwe bios is natuurlijk altijd leuk, maar als het niks toe kan voegen dan heb je der ook niks aan.

Ga trouwens in december overstappen op een A8N32-SLI Deluxe met een X2 cpu ik ben eens benieuwd wat ik daar van kan verwachten kwa OC en game fun :P
Ja opzich is het geen slecht bord, alleen de bios is slecht maar daar reken ik het bordje wel op af, het is ook nog een deluxe versie, duurste bordje maar de support is gewoon brak. Ga volgende week lekker een Neo 2 Platinum halen, die Nforce 3 chipies gaan in heel veel gevallen makkelijk over de 300HTT waardoor ik tenminste de beoogde 2,7 Ghz kan halen. Standaard draai ik 2,5, valtage dus gewoon 1,4 en het draait 100% stabiel dus ik kan die laatste 200 mhz er nog wel uit persen mist je HTT boven de 270 en dat kan dit bordje duidelijk niet, er zijn ook wel mensen die het met de Kt800Pro kunnen zoals wij nu hebben maar kennelijk niet met deze bios.

9.07 heb ik ook al ook al heeft de bios problemen met het herkennen van de proc (venice) tijdens het posten en klapt ie er vaak uit bij het opstarten omdat ie zegt dat de overclock failed is :X In ieder geval, het is huilen met de pet op met dit bordje, jammer van de slechte bios support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ja is jammer dat mensen altijd problemen hebben met moederborden als het op Oc'en aankomt. Maar ja niet elk mobo is daar even geschikt voor. Het is toch een samenhang van veel dingen die een bepaalde setup wel of niet goed voor overclocken maakt. Maar ik ben met je eens als je mobo niet meewerkt dan stopt het snel ja.

Bij die foutmelding gewoon F1 indrukken en gelijk save dan kun je verder, heb ik ook wel eens gezien ik til daar niet zo zwaar aan :P

[ Voor 24% gewijzigd door Apoca op 01-10-2005 12:42 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

koekoek2003nl schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:24:
[...]

ik heb een a8v-e deluxe
met een amd 3000+ venice

hoe hoog moet ik hem dan zetten? ik heb niet overgeclocked

als ik wel overclock welke temp raden jullie dan aan?

en wat doet qfan precies? staat niet echt in de handleiding.

ik heb btw een zalman koeler uuhm shit ff kijken welke het ook nogmaar was :+
Zalman CNPS 7000B-ALCU die dus...

gaat met q fan die iritant kleine fan(nb/sb?) op mijn moederbord ook langzamer draaien? ik heb namenlijk het gevoel dat dat ding erg veel herrie maakt
kick :|
die qfan laat dus je fan langzamer draaien als je computer idle is?
welke temps hebben jullie ingesteld in de bios dan?
wat doet Cool 'n' Quiet dan? ik weet wel dat hij minder stroom levert als je pc idle is maar doet het verder nog iets?

ik heb dus een a8v-e deluxe en op mijn moederbord staat rev. 1.03
welke bios moet ik dan hebben als ik ga overclocken?

http://www.asus.nl/products/mb/qfan.htm aaaah owk

en met welk programmatje kan je een beetje makkenlijk je temperatuur aflezen van je systeem dat speedfan snap ik echt helemaal niks van stom programma.....
en ik heb een ati x800xt daar zou ik ook wel graag temp's van willen weten, en dan is het meteen ook wel makkenlijk als ik weet wat de normale temps zijn...

is het bijvoorbeeld goed als mijn amd venice 3000+ 74 graden word?

[ Voor 19% gewijzigd door kaasaanfiets op 04-10-2005 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Het is niet goed nee dat een proc 74 wordt, dan zou ik toch eens gaan kijken of er misschien niet iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Vraagje is de final 1014 bios een beetje stabiel ondertussen? Laatst had ik een beta der op en toen had ik ineens last van een tikkende HD :? Na wat leeswerk enz kwam ik der dus achter dat dit aan de bios lag. Ik heb 2 keer moeten flashen voor ik weer met 1009.07 kan werken. Werk nu al weer 4 weken met de 1009.07 en nergens meer last van.

Ik vraag dit met het oog op het halen van een X2 cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Steffy schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:38:
Het is niet goed nee dat een proc 74 wordt, dan zou ik toch eens gaan kijken of er misschien niet iets mis is.
dooh ja ik zeg ook niet dat hij 74 graden word ik wil weten hoeveel graden normaal is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

:P Zet het er dan niet zo neer, maar alles boven de 50 is best wel warm, ik haalde met 35 graden hier boven in het beruchte computer hol ongeveer 48 @ 2,5 Ghz, wel standaard voltage. Hoe het nu is weet ik niet, zal als ik vanmiddag thuis ben wel ff kijken, moet nog ff wat werk afmaken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Steffy schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 13:12:
:P Zet het er dan niet zo neer, maar alles boven de 50 is best wel warm, ik haalde met 35 graden hier boven in het beruchte computer hol ongeveer 48 @ 2,5 Ghz, wel standaard voltage. Hoe het nu is weet ik niet, zal als ik vanmiddag thuis ben wel ff kijken, moet nog ff wat werk afmaken :/
ok dus 48 graden met een 3000+ is ook wel goed? als ik ga overclocken hoe hoog kan ik dan oneveer gaan?
en welk programmatje gebruiken jullie om je temperaturen af te lezen?

en ik heb cool&quiet geinstalleerd vanaf de asus cd als ik dat opstart die ik een dom vernstertje waar ik met koeieletter 1800.00Mhz zie staan en er onder 1.3750V
wat moet ik daarmee? doet het ook nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

C&C moet je uitzetten als je gaat OCen.

En hoe ver je kunt gaan weet je nooit, dat hangt van de proc zelf af, heb je een goed exemplaar dan kun je met gemak 2,7 a 2,8 Ghz komen, heb je een brak geval kom je misschien maar tot 2,2 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 20:29
Ok ik zit met een dik probleem:

Laatste bios trouwens
Mijn cpu (winchester amd 64 3200 2000 mhz) draait nu tegen 10X250 Fsb en slechts 1.5 core volt
mijn htt staat in bios op 800 maar draait nu dus 4 X 250 ahja overclocked fsb, dus 1000 standard, prima dus. Stabiel

Ik heb mijn cpu getest en deze kan een fsb van 280 aan ( wel me htt lager gooien he :p ), maaaar daar steekt een adertje onder het gras, ik hem mij ddr ratio op 3:2 moeten zetten en fsb van memory draait nu rond de 208 fsb ( 416 MHZ ) aangezien mijn cpu meer fsb aankan wou ik hem op 4:3 zette, maar dan doet men pc niks meer, precies iets fout mee, ook al zet ik alles superlaag maakt niet uit wat, ik kan hem er niet opzette of pc crasht en strafste van al is 1:1 gaat wel en dat is nog is trager, te traag voor mij :p en hoger gaat ie ook getest door onder te clocken, alleen die 4:3 gaat niet :s waarom is de vraag????

Dus ik wil 2800 MHZ hebben en geheugen ook rond de 200 fsb hebben iemand idee hoe ik hem op 4:3 krijg zonder dat ie crasht??? dus in praktijk kan ik niet hoger gaan nu dan 250 fsb omwille van die 4:3 :s

[1:1] DDR200 hier heb ik 250 cpu fsb en memory 125
[4:3] DDR266 hoeveel zou ik dan hier hebben :s, krijg hem hier niet op dan crasht ie
[3:2] hier zit ik nu op 250 fsb cpu memory loopt op 208 fsb wat ook raar is vind ik :s
[5:3] DDR333 deze gaat maar heb ze niet nodig:p, als ik hier FSB 250 zet hoeveel is hier dan memory beuh
[2:1] DDR400 hier in theorie is 250 fsb en memory ook 250 fsb

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

[ Voor 5% gewijzigd door Skoop op 15-10-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Het lijkt leuk zo maar ik denk niet dat je proc dat allemaal aan kan, het lijkt in het begin alsof het allemaal heel wat is, verder je kunt niet echt overclocken met dit bord, de Dividers werken niet, de HTT komt amper boven de 260 uit en als het al lukt mag je geluk hebben, wil je echt overclocken verkoop je bordje en haal een Nfroce 3 bordje, het is nog een week dan verlaat ik dit topic want heb een MSI neo 2 Platinum met NF3 chip erop besteld, dit prut bord is niet om over te clocken, de VIA chip heeft het gewoon niet in zich, het is dan voor mij ook al geen A merk meer, eerder een C merk want VIA is afgezakt naar een treurige positie met eigenlijk alleen maar klote chips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
Jong jij kent ook niks van overclocken, mijn proc kan op 2800 mhz bollen zeg ik je alleen die ene divider werkt niet daarom vraag ik hoe ik hem erop kan krijgen ^^^
Hint volg deze guide maar is: http://forum.overclockers...pBB2/viewtopic.php?t=7974

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Der is weer een nieuwe beta uit 1015.02 van gistern. Das goed nieuws, dacht dat ze een beetje stil stonden daar. Met de A8V Deluxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

met welk proggie kan ik mijn cpu temperatuur aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

speedfan kan dat b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Is er ook een changelog beschikbaar?

*KLIK*hier staat de nieuwe bios, verder heb ik nog geen changelog kunnen vinden.

Ik ga de bios later vanmiddag even proberen!

[ Voor 65% gewijzigd door PassieWassie op 21-10-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:20
Ik moet wel OCéd draaien met mijn config :P

Aangezien mijn geheugen niet echt stabiel wilt werken op 200 Mhz draai ik nu met HT op 266, dus me CPU draait op 2,39 GHz en mijn geheugen nu op iets van 180 Mhz met timings 2,5-2-2-5 wat stabiel werkt dus dan laat ik het lekker zo en als ik een keer geld teveel heb koop ik wel sneller geheugen waarmee ik 1:1 kan gaan draaien

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Mensen hier die 4 x 512Mb PC3200 op DDR400 kunnen draaien bij 2T? Op een winchester cpu?

[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 21-10-2005 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 19:35
2 Vragen:

1: Ik heb nog een oude 3500+, Newcastle geloof ik. iig 130nm en sisoft sandra zegt ook dat ik 'n newcastle heb. Kan de memcontroller ook 4x512 aan? m'n geheugen is van crucial, timings zijn niet super 3-3-3-?, maar dat boeit me niet zo. Ik heb nu 2x512. Hier een linkje naar het geheugen wat ik heb: http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=9597. Daar wil ik eventueel nog 2 van kopen.

2: De zalman 7700 past op het moederbord, dat staat in de SP, maar komt de koeler boven het moederboard uit. M'n voeding zit namelijk zo'n beetje tegen de boven-zij-kant van m'n board aan... nog 0.5cm speling ofzo. Anders gezegd; komt de koeler ergens voorbij de randen van het moederboard? Of nog weer anders, past 't allemaal nog als de voeding tegen het board aan zit?

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

:P Helaas jongens, ik hou het hier voor gezien, mijn andere mobotje komt eraan, sterkte hier en hopelijk voor jullie komt er ooit nog een echte bios uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 03:39

Theimon

Snapte!?

Nieuwe BIOS toegevoegd op www.theimon.tk

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Thnx! Altijd mooi als de BIOS collectie weer wordt geupdated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Al mensen met een X2 3800+ op hun A8V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:15
owk, ik heb toch gloof ik echt wel een probleem waar ik de oplossing niet van kan vinden.

systemsetup:
a8v deluxe
4 * 512 mb kingston
3200 ADM 64
asus ati 9600 pro

probleem:
S-ATA schijf >> windows installeren >> draait prima
Een of andere ouwe IDE schijf >> windows installeren >> draait prima
Samsung schijf (160GB - PATA) >> systeem hangt na het detecteren van de schijf.

De samsung in een andere pc gestopt (ook asus moederbord >> amd 2100+ 512 M) en rammen. Gewoon doen dus. Inclusief een windows install.

Ik heb in de BIOS alles uitgezet mbt SATA..

Ben ik iets vergeten? Setting in het BIOS?

Even wat extra info:
Ik heb de schijf geprobeerd als slave en master op ide 1 en ide 2..
Ook heb ik er die oude schijf naast gehangen, als master, en dan wordt die oude IDE schijf prima gedetecteerd, en dan de Samsung en dan weer krak.
Het loopt vast na de melding "IDE drive Samsung UltraDMA 5 SMART capable and enabled" (zal ik zo thuis nog ff precies na kijken)

[ Voor 33% gewijzigd door sQuarecoW op 26-10-2005 10:48 . Reden: extra toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
die samsung 160 gb is dat ide of sata en is je pc overclocked?

Laat maar weten, dan kan ik mss verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
die samsung is IDE :X sorry, vergeten te zeggen.

ik heb (nog) niets aan overklokken gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
Ga is naar je bios en selecteer die hd of primaire of secundaire shit waar je lba en zo kan zetten, daar staat smart monitoring bij zet die is uit op disabled aangezien je deze fout krijgt "IDE drive Samsung UltraDMA 5 SMART capable and enabled" denk ik dat het daar aan ligt of je moet het aanzette 1 van de 2 is het. Momenteel is mijn raid systeem een paar uur geleden naar de haaien gegaan :p ide raid wel te verstaan maar stond niks op alleen windows:p heb ze eruit gegooid:p

Zorg ook dat je jumpers goed zitte van hd :p op master of slave of cable select hangt ervan af of je er nog ene op die draad hebt aangesloten :)

Als je het niet vind pm me maar je msn mail via private shit hier

[ Voor 7% gewijzigd door Skoop op 26-10-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
Skoop schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 17:55:
Ga is naar je bios en selecteer die hd of primaire of secundaire shit waar je lba en zo kan zetten, daar staat smart monitoring bij zet die is uit op disabled aangezien je deze fout krijgt "IDE drive Samsung UltraDMA 5 SMART capable and enabled" denk ik dat het daar aan ligt of je moet het aanzette 1 van de 2 is het.
^^ Ook al gedaan :) Sorry, niet genoemd.

Dat jumper verhaal heb ik echt wel goed naar gekeken, zelfs al een keer cable select geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
steek hem is in de andere ide poort in :p en als nog niet lukt heb je ook optie om andere ide kabel te proberen en de hd in andere pc testen kan je ook nog:p. Mss je voeding :o trek je cdroms ofzo wat insteken en test dan nog is. en als ie in eventueel andere pc ook niet gaan dan sla je hem maar kapot of breng je hem terug:p en haal dan sata is bijna evenduur :p

bij mij is alles installed terug:p op men sata samsung 160 Gb jaja goed gelezen samsung:p

bios van jou is up to date trouwens?? 1014.ami dat is de final http://www.theimon.tk/ pakken dan en nog is teste als je vorige stappen hebt gedaan je weet maar nooit :p

[ Voor 4% gewijzigd door Skoop op 27-10-2005 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18:
steek hem is in de andere ide poort in :p
gedaan, zie mn eerste post
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18:en als nog niet lukt heb je ook optie om andere ide kabel te proberen
dat zou nog kunnen ja...
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18: en de hd in andere pc testen kan je ook nog:p.
gedaan, zie mn eerste post
zou ook kunnen.. maar vraag ik me ERG sterk af
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18:trek je cdroms ofzo wat insteken en test dan nog is.
eh? wat bedoel je nou? CD-Rom op zelfde logische plek werkt wel.
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18:en als ie in eventueel andere pc ook niet gaan dan sla je hem maar kapot of breng je hem terug:p en haal dan sata is bijna evenduur :p

bij mij is alles installed terug:p op men sata samsung 160 Gb jaja goed gelezen samsung:p
ik wil Vista testen, en dat krijg ik niet voor elkaar op SATA (echt alles wel geprobeerd, t lukt echt niet SATA, en deze PATA schijf had ik nog liggen)
Skoop schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:18:
bios van jou is up to date trouwens?? 1014.ami dat is de final http://www.theimon.tk/ pakken dan en nog is teste als je vorige stappen hebt gedaan je weet maar nooit :p
jups.. ook al geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
mss drivers van je hd als die erop staan wel vaag dan.

http://product.samsung.co..._support_index.jsp?eUser=

windows vista zal nog niet compatibel zijn dan omwille van zijn beta status :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuarecoW
drivers in mn BIOS??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hoe krijg ik die NB heatsink ding ervan af? hij zit met 2 van die zwarte penntjes vast die onderaan mijn moederbord klemmen die heb ik wel terug kunnen duwen nou zit het pennetje iets verder omhoog en nu staat het veertje niet zo strak meer maar dat blokje zit echt steen vast op die NB ik krijg hem er met geen mogenlijkheid van af :'(
iemand suggesties?
die in het midden dus met ASUS erop

ik heb zelf een a8v-e deluxe

en ik heb nog een vraagje
als ik mij mobo overclock in de bios van clockt hij automatisch ook mijn geheugen mee...
en mijn videokaart? enzo toch?
nou kan je met die pci lock het vastzetten dat het niet word overgeclocked? hoe heet die functie dan want die kan ik niet vinden...

en als ik die pci lock aan zet lockt hij dan ook mijn HD en de rest van mijn spul wat ik in mijn pc heb hangen?
en wat zijn een beetje vansoenlijke instellingen waar ik mee kan beginnen om over te clocken?

ik heb dus een:
AMD 3000+ standaart op 1.8Ghz venice
Asus a8v-e deluxe (met zoon pcie slot)
2x 512mb kingston dual channel
X800XT videokaart
350Watt hunkey psu

als ik de multyplayer nou op 8 zet
en de htt op 300 dan zit ik op 2400 dat moet hij toch makkenlijk kunnen hebben?
ik weet ook wel dat elke overclock anders is en dat niet alle processoren even snel kunnen clocken, maar 2.6 moet toch wel te halen zijn? als ik dan op 2.4 zit ben speel ik toch wel op save of niet?

Moet ik dan ook iets aan mijn volts veranderen?
hij loopt nu op 1.5V
moet ik het dan veranderen bij Vcore? en verander ik dan alleen de voltage van mijn processor? want ik wil graag alles stap voor stap doen en niet meteen alles tegelijk overclocken (dus ook niet meteen mijn geheugen)
en wat is dan in de regel beter? hoe meer V des te sneller?
en hoe weet ik dan dat hij meer v nodig heeft? als ik hem op 8x300 zet?
of doet hij dat automatisch?

[ Voor 66% gewijzigd door kaasaanfiets op 28-10-2005 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Kan iemand mij helpen.. ik heb net nieuw geheugen erin gestopt (2x256 en 2x512) maar nu loopt ie op Dual Channel PC1600 :? hoe kan ik dit veranderen naar PC3200 via mem-dividers dacht ik.. maar die kan ik niet vinden.. :D :P. Bios nr is 1013.005 ...
inmiddels gevonden... maar als ik op 1:1 zet blijft tie ook 100 MHz en 2:1 ook :? kga nu ff 1015.002 BETA bios proberen.. |:(
update: 1015.002 helpt ook niet.. :?

[ Voor 110% gewijzigd door jimbojansen op 29-10-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
moet dezelde soort geheugen zijn dwz die latency's enzo cl2.5 etc
h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Skoop schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 10:59:
moet dezelde soort geheugen zijn dwz die latency's enzo cl2.5 etc
h
Dus dat is het probleem... :( ik heb dus 2 verschillende... is er echt geen oplossing voor?!..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb sinds kort ook een raar probleem. Van de week is de scythe ninja koeler binnengekomen, geclaimd wordt dat het met deze koeler mogelijk is een 3000+ winchester nog wel passief te koelen. Ik had voorheen een zalman v7700 en ik ergerde me toch 's nachts aan deze koeler. Temperatuur met de zalman was ongeveer 39 en nu met de scythe, is dat 49 graden. Als ik nu een spel als Enemy Territory of GTA san andreas draai, loopt het prima, echter zodra ik Age of Empires 3 of Black and White 2 start, loopt hij vast na ongeveer 1 minuut. Nou had ik in de oude situatie geen casefans en ik twijfelde al of de scythe het kon bijbenen, dus een casefan geplaatst en de vga koeler op de 12 v lijn gezet. Temperatuur van de cpu is nu 43 graden maar nog steeds heb ik de vastlopers na ongeveer 1 minuut. Dit terwijl beide spellen voorheen wel gewoon werkten. Aangezien het toch weer een gedoe is om de zalman koeler erop te zetten de vraag of iemand anders mij er wat over kan vertellen. Wat ook raar is is dat ik al een dvd heb geencode voor 3 uur en dat er toen totaal geen problemen waren.

specs:

Amd 64 3000+ winchester
Dane- Elec 2x512 pc3200
asus a8v deluxe
geforce 6600gt(xfx) met zalman koeler(geloof v700 ofzo)
Scythe Ninja cpu koeler
Maxtor s-ata 80 gig
Samsung ide 80 gig
dvd spelertje en brandertje
Zalman 300 w voeding (wat magertjes maar werkt tot nu toe altijd prima)
cool 'n quiet standaart uit

Edit:
Inmiddels 4 uur prima 95 laten draaien. :S lijkt niet de processor te zijn, maar aan de videokaart heb ik niks verandert:S?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

koekoek2003nl schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:42:
Hoe krijg ik die NB heatsink ding ervan af? hij zit met 2 van die zwarte penntjes vast die onderaan mijn moederbord klemmen die heb ik wel terug kunnen duwen nou zit het pennetje iets verder omhoog en nu staat het veertje niet zo strak meer maar dat blokje zit echt steen vast op die NB ik krijg hem er met geen mogenlijkheid van af :'(
iemand suggesties?
die in het midden dus met ASUS erop

ik heb zelf een a8v-e deluxe

en ik heb nog een vraagje
als ik mij mobo overclock in de bios van clockt hij automatisch ook mijn geheugen mee...
en mijn videokaart? enzo toch?
nou kan je met die pci lock het vastzetten dat het niet word overgeclocked? hoe heet die functie dan want die kan ik niet vinden...

en als ik die pci lock aan zet lockt hij dan ook mijn HD en de rest van mijn spul wat ik in mijn pc heb hangen?
en wat zijn een beetje vansoenlijke instellingen waar ik mee kan beginnen om over te clocken?

ik heb dus een:
AMD 3000+ standaart op 1.8Ghz venice
Asus a8v-e deluxe (met zoon pcie slot)
2x 512mb kingston dual channel
X800XT videokaart
350Watt hunkey psu

als ik de multyplayer nou op 8 zet
en de htt op 300 dan zit ik op 2400 dat moet hij toch makkenlijk kunnen hebben?
ik weet ook wel dat elke overclock anders is en dat niet alle processoren even snel kunnen clocken, maar 2.6 moet toch wel te halen zijn? als ik dan op 2.4 zit ben speel ik toch wel op save of niet?

Moet ik dan ook iets aan mijn volts veranderen?
hij loopt nu op 1.5V
moet ik het dan veranderen bij Vcore? en verander ik dan alleen de voltage van mijn processor? want ik wil graag alles stap voor stap doen en niet meteen alles tegelijk overclocken (dus ook niet meteen mijn geheugen)
en wat is dan in de regel beter? hoe meer V des te sneller?
en hoe weet ik dan dat hij meer v nodig heeft? als ik hem op 8x300 zet?
of doet hij dat automatisch?
uuh iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allereerst die pennetjes moet je er helemaal af halen en het kan zijn dat er een of andere paste/lijm tussen zit, koud maken allicht(diepvries) trekken :O het voltage zou gelijk moeten blijven, je moet het dus zelf verhogen wat hem sneller zou moeten laten lopen. 300 is behoorlijk veel ookal heb je je multiplier verlaagt, mijn winchester 3000+haalt nog geen eens 2200 mhz moet je dus niet zomaar gaan verwachten dat je zoiezo wel 2400 kan halen, hangt gewoon van de processor af. Als je je processor overklokt klok je alleen je geheugen en processor over. In plaats van overklokken van videokaart doel jij denk ik op de agp/pci divider. Pak je manual van je bord erbij, kan je het allemaal in teruglezen. Verder om beetje te beginnen moet je gewoon de ts lezen, staat ontzettend veel in wat jij nu allemaal vraagt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:52:
allereerst die pennetjes moet je er helemaal af halen en het kan zijn dat er een of andere paste/lijm tussen zit, koud maken allicht(diepvries) trekken :O het voltage zou gelijk moeten blijven, je moet het dus zelf verhogen wat hem sneller zou moeten laten lopen. 300 is behoorlijk veel ookal heb je je multiplier verlaagt, mijn winchester 3000+haalt nog geen eens 2200 mhz moet je dus niet zomaar gaan verwachten dat je zoiezo wel 2400 kan halen, hangt gewoon van de processor af. Als je je processor overklokt klok je alleen je geheugen en processor over. In plaats van overklokken van videokaart doel jij denk ik op de agp/pci divider. Pak je manual van je bord erbij, kan je het allemaal in teruglezen. Verder om beetje te beginnen moet je gewoon de ts lezen, staat ontzettend veel in wat jij nu allemaal vraagt.
ja ok ik heb het moederbord boekje ook al wel gelezen maar ik geef een voorbeeld, daar staat in:

Spread Spectrum [auto]
Enables or disables the clock generator spread spectrum.
Configuration options: [Disabled] [Enabled] [Auto]

ja nou daar kan ik verder niet veel mee, ik kan er zelf ook wel achterkomen dat voor optie's dat heeft...

er staat verder niks in over:

HT-Bus =< 1000 mhz

Dit is de vuistregel. Je moet proberen de HT-bus onder de 1000 te houden (HTTx HT frequency). 1050 mhz zou nog wel lukken, maar bij de 1100 kan het al meer problemen gaan opleveren (Nou moet ik zeggen dat ik op 1125 nog stabiel draai). Je systeem wordt dan instabiel of post niet eens. Aan gezien er zo goed als geen verschil is tussen 800mhz en 1000mhz ht-bus zou ik gewoon dit aanhouden:
200 --> 1000HTT
210-250 --> 800HTT
251-300 --> 600HTT

kijk dat snap ik allemaal wel ik kan alleen nergens 1000,800, of 600HTT instellen

ik kan wel de fsb verhogen(of de HTT) zoals je dat bij cpuz ziet maar jullie hebben het over veel hogere waardes?
Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/7650/cpuzzz3vg.th.jpg

ik heb nou mijn geheugen op ddr400 staan in de bios, maar als ik bij cpuz kijk is de: Frequency ook op 220 gekomen :?

en die pcie moet je ook instellen bij Frecuency configurations, onder de tab advanced in de bios...
PCIEx clock Sync. to CPU: Disable dus?

(ik heb wel veel gezocht enzo hoor maar de faq enzo is allemaal al wat verouderd, en klopt hier en daar niet meer)

of moet ik voor het overclocken een nieuwe bios hebben?

ik kan dus nu alleen die 200HTT veranderen en die multipliers maar dan snap ik die regel niet van: de HT bus onder de 1000 houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
lees dit maar gans door, hier heb ik me pc mee overclocked en met succes:

http://forum.overclockers...pBB2/viewtopic.php?t=7974

ik draai nu 2500 mhz op 1.525 V en multiplier op 10, standard bolt ie op 2000 mhz 1.4 V multiplier op 10 ( AMD 64 3200+ winchester ) HT draait op 1000 MHZ ( 4 (800 in bios) x 250 htt ) geheugen draait op 208 fsb ( htt ) heb op 3:2 gezet

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey jongens!

Ik heb het topic al een tijdje niet gevolgd. Maar ik nu een keer zat van mijn 1009.007 bios. Deze veroorzaakt telkens een dode start. Voorderest doet hij het perfect! Zal ik 1009.006 doen op dit op te lossen of een andere driver zo langzamerhand?

Winchester 3000+ is mijn schatje ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik je nu even niet 100% de route geven naar je htt bus aangezien mijn mb eergiser dood is gegaan en toen ik hem uit me kast haalde om op te sturen is me processor ook nog eens gevallen(15 pinnetjes omgebogen) lekkere dure grap dus. Maar als het goed is ga je naar memory configuation, en dan krijg je als het goed is hyper transportbus speed en daaronder kan je 1000, 800, 600 enzo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:36:
Ey jongens!

Ik heb het topic al een tijdje niet gevolgd. Maar ik nu een keer zat van mijn 1009.007 bios. Deze veroorzaakt telkens een dode start. Voorderest doet hij het perfect! Zal ik 1009.006 doen op dit op te lossen of een andere driver zo langzamerhand?

Winchester 3000+ is mijn schatje ^^
Test eens of de nieuwe 1015 Winchesters support (1014 deed dat nl niet, dan wil de de cpu alleen op standaart speed draaien)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Als ik jou was zou ik gewoon een ander mobo gaan halen en deze of doorverkopen of in de container flikkeren, ASUS heeft een kut support voor dit bordje wat erg jammer is maar het is niet anders, ik ben blij dat ik eindelijk wat anders heb want OCen met dit bord is een ware hel :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Steffy schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:59:
Als ik jou was zou ik gewoon een ander mobo gaan halen en deze of doorverkopen of in de container flikkeren, ASUS heeft een kut support voor dit bordje wat erg jammer is maar het is niet anders, ik ben blij dat ik eindelijk wat anders heb want OCen met dit bord is een ware hel :r
waarom dan? kun je dat uitleggen?

ik zie mensen een een a8v-e bordje die uit een 3000+ 2.4 of 2.6 of zelfs 2.8 Ghz kunnen halen? waarom zou dit dan een slecht bord zijn?

Als het echt een slecht bord is, zou ik dat erg jammer vinden want ik het op jullie aanraden een asus a8v-e deluxe bord gekocht

[ Voor 11% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-11-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
koekoek2003nl schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:07:
[...]

waarom dan? kun je dat uitleggen?

ik zie mensen een een a8v-e bordje die uit een 3000+ 2.4 of 2.6 of zelfs 2.8 Ghz kunnen halen? waarom zou dit dan een slecht bord zijn?
Steffy is enigsinds "gekleurd" (lees maar terug in het topic).. ik ben nogsteeds tevree over mij a8v

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Misschien moet je eens kijken naar wat er allemaal mis is met dit bord, het bord opzich is wel goed alleen de BIOS is waardeloos, 95% van alle OC op dit bord komt niet boven de 2,4 Ghz uit, de HTT wil bij bijna niemand over de 270 en zelfs hoger dan 300 kan niet, vraag me af hoe mensen het ding op 2,8 krijgen als het niet verder wil dan 300 maar goed dat terzijde, het is gewoon een ramp, kutbios versies waarin na 5 versies nog steeds dezelfde HTT fout in zit 8)7 sorry hoor dat is al zo vaak op zoveel forums aangekaart en het is ook bekent bij ASUS maar er gebeurt niks mee, tsja dan houd het op voor mij, je moet toch een aardige plank voor je kop hebben wil je na 5 bios |:( versies nog steeds dezelfde fout erin hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Steffy schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:22:
Misschien moet je eens kijken naar wat er allemaal mis is met dit bord, het bord opzich is wel goed alleen de BIOS is waardeloos, 95% van alle OC op dit bord komt niet boven de 2,4 Ghz uit, de HTT wil bij bijna niemand over de 270 en zelfs hoger dan 300 kan niet, vraag me af hoe mensen het ding op 2,8 krijgen als het niet verder wil dan 300 maar goed dat terzijde, het is gewoon een ramp, kutbios versies waarin na 5 versies nog steeds dezelfde HTT fout in zit 8)7 sorry hoor dat is al zo vaak op zoveel forums aangekaart en het is ook bekent bij ASUS maar er gebeurt niks mee, tsja dan houd het op voor mij, je moet toch een aardige plank voor je kop hebben wil je na 5 bios |:( versies nog steeds dezelfde fout erin hebben
HTT kan wel hoger dan 300, gebruik ClockGen maar eens :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
htt fout? Wat voor fout, want ik ken um niet. Dat je geen hoge htt haalt weet ik, maar dat is geen fout.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
Dat is wel erg negatief !
Hier geen problemen met een hoge HTT en hoge OC :9
Winchester 3500+ Pifast stabiel op bijna 2,8 ghz, who needs venice anyway 8) Momenteel draai ik geen hoge HTT, want dan komt mijn geheugen niet goed uit.. 278 was bij mij altijd wel stabiel en om nu te zeggen dat ik een mazzelaar ben.....

Hier nog even wat support voor dit forum :Y)
Afbeeldingslocatie: http://img485.imageshack.us/img485/2903/pifastrecordnoihs8qw.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

PASware schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:55:
[...]

htt fout? Wat voor fout, want ik ken um niet. Dat je geen hoge htt haalt weet ik, maar dat is geen fout.
Dat is zeker wel een fout want ik ben het op veel ander forums tegen gekomen er zijn een heleboel mensen die HTT problemen hebben, eerst zelf wat research doen voordat je wat zeg, maar ondertussen draait hier alles op dik 290 perfect op standaard voltage dus het lag bij mij 100% aan het mobotje want het is nu wel perfect, misschien moet je ook niks zeggen als je het verschil niet zelf geprobeerd hebt, ook een idee om te voorkomen dat je iets zegt wat niet waar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Steffy, aangezien je deze plank niet meer gebruikt heeft het ook weinig zin om als iemand een probleem tegenkomt, op deze plank af te geven. Dus het heeft bij jou niet gewerkt....helaas pindakaas, vervelend, maar je geeft al aan met ander spul verder te gaan. Prima! Voor veel mensen werkt deze plank wel.
Zinloos om dan tegen mensen hier te gaan verkondigen dat de plank niet goed is en dat je hem maar beter in de container kan fleppen.
NOFI, lijkt mij gewoon handiger/netter/etc./etc.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

kan ik gewoon een nieuwe bios downloaden op de asus site?
voor mijn a8v-e deluxe?
ik heb namenlijk ook een programmatje dat asus update heet, die NEEM IK AAN mijn bios via internet update? ik neem ook aan de de laatste update ook de beste is?

nah error:
unable to find the file on remote server :(

[ Voor 11% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-11-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

koekoek2003nl schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:58:
kan ik gewoon een nieuwe bios downloaden op de asus site?
voor mijn a8v-e deluxe?
ik heb namenlijk ook een programmatje dat asus update heet, die NEEM IK AAN mijn bios via internet update? ik neem ook aan de de laatste update ook de beste is?

nah error:
unable to find the file on remote server :(
www.theimon.tk staan ze allemaal op, ook de nieuwste. Klopt dat de nieuwste bios niet via Asus Update te vinden is, werkt bij mij ook niet. Maar vanaf hun FTP gaat het ook, en daarom staat ie nu bij mij op mn webspeesie :)

[ Voor 15% gewijzigd door Theimon op 02-11-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
Jong winchesters gaan al van bij de eerste bios, ik heb namelijk ene :) en heb vandaag updated naar 1015 en mijn proc werkt nog altijd:), en heb men cpu amd 64 3200 + 2000 mhz kunnen overclocken al naar 2500 100% stabiel op 1.525 volt en vandaag heb ik hem op "niet verschieten" 2800 mhz kunnen laten draaien stabiel op 1.6 volt en wel te verstaan standard multiplier nog altijd van 10, maar de deviders van fsb naar geheugen ene optie gaat niet dat is die van juist boven 3:2 dat pakt ie niet bij mij dan zegt ie overclocking failure en dat is normaal onderclocken, dus nu draai ik 2500 mhz en divider 3:2 memory dus nu op 208 fsb en wil de divider zo graag veranderen naar ene lager :( ik kan hem wel op 1:1 zetten bij 280 maar dan heb ik maar 140 fsb memory :( 4000mb/sec sisoft ipv 6200 dan :( )
MrBarBarian schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:56:
[...]

Test eens of de nieuwe 1015 Winchesters support (1014 deed dat nl niet, dan wil de de cpu alleen op standaart speed draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Skoop schreef op donderdag 03 november 2005 @ 00:24:
Jong winchesters gaan al van bij de eerste bios, ik heb namelijk ene :) en heb vandaag updated naar 1015 en mijn proc werkt nog altijd:), en heb men cpu amd 64 3200 + 2000 mhz kunnen overclocken al naar 2500 100% stabiel op 1.525 volt en vandaag heb ik hem op "niet verschieten" 2800 mhz kunnen laten draaien stabiel op 1.6 volt en wel te verstaan standard multiplier nog altijd van 10, maar de deviders van fsb naar geheugen ene optie gaat niet dat is die van juist boven 3:2 dat pakt ie niet bij mij dan zegt ie overclocking failure en dat is normaal onderclocken, dus nu draai ik 2500 mhz en divider 3:2 memory dus nu op 208 fsb en wil de divider zo graag veranderen naar ene lager :( ik kan hem wel op 1:1 zetten bij 280 maar dan heb ik maar 140 fsb memory :( 4000mb/sec sisoft ipv 6200 dan :( )

[...]
Probleem dat ik (en meerdere met mij) hebben/hadden, is dat met versie 1014 de winchesters alleen nog maar op standaart snelheden wilden draaien. Je kon instellen wat je wil, maar vervolgens vertelde CPU-Z keihard dat je cpu nogsteeds @ stockspeed draait (1800mhz in mijn geval dus)...

Werkt 1T trouwens in 1015?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
T1 werkt perfect dus anders zou ik geen 6200 mb/sec halen :p

alleen mis ik iets in deze bios, logo on boot disable staat er niet bij :( nu kan ik dat logo van men mb niet uitzette :p maar is wel mooi om te zien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mensen ik heb al heel wat doorgelezen in dit topic en ik heb een vraag
Ik heb een 3200+ Venice core
en een A8V moederbord (non deluxe)
nou vraag ik me af of ik ook een deluxe flash erover heen kan gooien
want of ik zie het over het hoofd of het is nog niet eerder gepost

heb namelijk het nadeel dat als ik momenteel mn CPU op
2300 MHZ zet dat mn pc bij aangaan al meteen geen beeld meer geeft
en ik zie hier wel wat biostypes voorbij vliegen die goed werken
maar geen zin om mn garantie te claimen om een verkeerde flash
(de winkel waar ik hem gekocht heb is spontaan verdwenen uit Haarlem)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
ik denk dat je een probleem hebt met pci/agp lock, zet deze in bios op 33/66 en niet op auto :p

ik had dat probleem ook als eerste maar ik weet niet of je dat kan doen bij geen deluxe .

gewoon dus ergens in bios:p

heb dit ook zopas gevonden en antwoord gekregen:

PCI lock is al gevonden (zie andere post: 3200+ wil niet ver (ofzoiets))

Onder de naam: PCI Clock Synchronization Mode [33.33Mhz] stond op [Auto]. Prestaties blijven gelijk als je 'm op 33.33 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

http://support.asus.com/d...=en-us&model=A8V%20Deluxe

En de volgende final is uit. Versie 1015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Hmm.....op de site is ie inderdaad als final aangegeven, maar als je m uitpakt krijg je 1015.002. Dus ik wacht nog ff met de het updaten van de BIOS backup.

Edit: op hun FTP link is ook geen nieuwe te vinden, alleen de 1015.002.

[ Voor 10% gewijzigd door Theimon op 03-11-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ja maar dat is volgens mij wel vaker geweest hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Zeg eens even een vraagje. Ik ben nu bezig om mijn CPU 24/7 op 2400Mhz te laten lopen. Prime95 en memtest hebben beide een perfecte test van 12 uur achter de rug. Dus het zal wel goedzitten.

Maar in het dagelijks gebruik lijkt het net of dat de pc niet meer altijd even happig reageerd. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Apoca schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:36:
Zeg eens even een vraagje. Ik ben nu bezig om mijn CPU 24/7 op 2400Mhz te laten lopen. Prime95 en memtest hebben beide een perfecte test van 12 uur achter de rug. Dus het zal wel goedzitten.

Maar in het dagelijks gebruik lijkt het net of dat de pc niet meer altijd even happig reageerd. Iemand een idee?
verwend geraakt ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Nee ff serieus :)

Soms lijkt net ff de pc ff moet denken als je een knopje indrukt, als hij bv op stock speed loopt dan heeft die daar geheel geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
1015 final kan ik net iets meer uit men CPU persen..!! :D loopt nu stabiel op 2475 Mhz.. 275 HTT en mem op 225 Mhz (1T) en btw... er staat op het schermpje van de bios dat het een BETA is.. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door jimbojansen op 03-11-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

zijn er nog dingen die ik moet weten als ik min bios ga flashen?

je kan altijd weer terug naar je oude bios toch, als er iets verkeerd is gegaan? als je het battery'tje van je moederbord eruit haalt en het jumpertje even verplaatst?

de deluxe achter a8v-e staat toch alleen maar voor de extra wifi ?

oow ongeloveloos :(
Afbeeldingslocatie: http://img93.imageshack.us/img93/8460/plaatjebiosfout2ab.th.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door kaasaanfiets op 03-11-2005 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:23:
Ik je nu even niet 100% de route geven naar je htt bus aangezien mijn mb eergiser dood is gegaan en toen ik hem uit me kast haalde om op te sturen is me processor ook nog eens gevallen(15 pinnetjes omgebogen) lekkere dure grap dus. Maar als het goed is ga je naar memory configuation, en dan krijg je als het goed is hyper transportbus speed en daaronder kan je 1000, 800, 600 enzo instellen.
uh nee niet echt maar ik heb het nu wel gevonden
Advanced
Chipset

LDT Bus Frequency daar kan ik het instellen 1Ghz 800, 600 en 400Mhz

nou kan ik eindenlijk een beetje beginnen
alleen stuit ik alweer tegen het volgende probleem aan
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/3056/overclockcpuengeheugen5we.th.jpg

jah ik vind het zelf ook iritant dat ik zulke domme vragen stel maar, ik kan die diverders niet vinden, ik snap wel dat je dan in kan stellen dat je geheugen dan niet gelijk loopt met je HTT dus moet en "een divider" gebruiken
maar waar kan ik dat vinden, en onder welke naam mag ik dat verwachten?
ik heb mijn bios al doorgespit maar ik kan het echt niet vinden...

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/8752/temps3si.th.jpg
en een constante (surfen) idle temp van 35 is toch best wel hoog?(op het moment heb ik geen case fan's...)
hoe weet ik btw dat die 2e mijn cpu is? als ik game dan is dat wel de enige (muv mijn hd) die omhoog ging..

[ Voor 13% gewijzigd door kaasaanfiets op 04-11-2005 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Bij nader inzien..!!! installeer de bios NIET!! ik heb nu al 3 reboots gehad en ik zie mijn 2e hardeschijf niet meer :( ik flash maar weer terug naar mijn oude .. |:(
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste