Toon posts:

Robotstofzuigers OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.101.374 views sinds 30-01-2008

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15
Matched: schoonmaakmiddel
nou
na veel gezeur en vertraging (douane enzo) is de Scooba nu een paar dagen in ons bezit :)
Maar je moet wat als het hier nergens verkrijgbaar is. Ik heb tot zover één Duitse leverancier gevonden die er 499 euro voor vraagt :|

Het pakket was 4 april ingeklaard volgens de USPS, maar pas de 17e verwerkt. Ik had expres de 'clorox' (schoonmaakmiddel) nog uit de doos laten verwijderen omdat dat illegaal is in Europa en dat zou dus gedonder kunnen opleveren. Ik heb de verzender gevraagd de unit te labelen dat het apparaat beschadigd was, of manco oid en dat had hij ook gedaan. De verzekering op het pakket heb ik hem wel betaald maar staat los van het verzendbiljet, en de waarde van de scooba hebben we vanzwege de 'beschadigingen' op 88 USD geraamd O-) Zo kwam de totale pakket waarde dus op iets van 160 USD
Totale inklaringskosten af te rekenen bij de postbode € 25,22 8)7
Totale kosten inclusief transport + Douanekosten (1,2%) + BTW € 265

nette prijs dacht ik zo

http://www.joy4ever.com/blog/pics/2006/05/scooba.jpg

Dan begint het geklungel, want eerst een omvormer aanschaffen. Aangezien de lader maar 45W trekt volstaat de goedkoopste omvormer (2 tientjes ongeveer).
Laden en na een uur of 2 / 3 is de accu vol (de handleiding geeft langer aan).

Als schoonmaakmiddel gebruik ik iets van een theelepeltje HG vloerreiniger. Deze schuimt niet en is bijna zo dun als water en lost dus prima op. Je moet toch een alternatief verzinnen voor dat Clorox. Schoonmaakazijn komt het dichtst in de buurt, maar die HG prut werkt erg goed moet ik zeggen.
Water erin, tank erop, aanzetten, CLEAN in drukken en daar gaatie dan;

Hij begint (net als een roomba) met rondjes draaien en zijn spiraal groter te maken. De wacht niet op een botsing, maar na zoveel rondjes gaat hij banen maken. Hij rijdt beduidend langzamer dan een Roomba en zeerzeker dan de trilobite. Ook wel logisch. Hij zuigt eerst klein vuil als een kruimeldief een filtertje in. De 'uit'-lucht van die kruimeldief spuit weer lucht richting de zuigmond aan de voorzijde om het efficienter te laten verlopen.
Dan hangt er een dun rijtje vegers, met vlak daarachter twee 'spuitstukjes die de vloeistof verdelen over de vloer. Borstels borstelen dan vervolgens de oplossing over de vloer en een slappe flap zuigt het vieze water weer op. Het 'natte' oppervlak dat de scooba achterlaat is met een kleine minuut ook weer helemaal droog en je ziet best goed resultaat; maar hoevaker de scooba erover rijdt hoe mooier het resultaat wordt.

http://www.irobotstore.nl/images/irobotstore/scooba_tech.jpg

De Scooba is net als de andere irobots en de siemens/kärcher een 'domme' robot die random rondbotst. Ik merk na een keer of 2 proberen dat ik de kamer beter kan opsplitsen met de virtual walls, om zo een beter (maar trager) resultaat te krijgen.
Dankzij het borstelen maakt ie hardnekkige plekjes echter wel vlugger en beter schoon dan dat ik dat met de mop zou doen.

Als de tank van de scooba leeg raakt, gaat het apparaat zichzelf drogen en op den duur stopt ie met de melding 'check tank'.
Tank eruit, borstel eruit klikken (met een knop) en er komt een vieze chocomel uit de opvangtank. Echte goorigheid. Scooba werkt _/-\o_
effe de borstel afspoelen en dan mag hij plaatsnemen op zijn eigen scooba mat :) (die zit samen met 2 virtual walls in model 5910) Je kunt scooba laden door heb rechtstreeks in te pluggen of de batterij op de lader te leggen. Scooba haalt net geen 2e volle run op 1 batterij, dus dat is wel jammer eigenlijk. MAAR dat is een kwestie van even opletten. Want scooba stopt als de tank leeg raakt. Dus minder water in de tank betekend een kortere run. 2 kortere runs haalt hij uit 1 batterij, dus wellicht afdoende voor de hele huiskamer. nog even pielen dus.

Voor de rest een sterk en degelijk apparaat met aluminium onderdelen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Viper® schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:57:
Zag toevallig dat de Philips FC8810 SmartPro via de ING rentepuntenwinkel € 199,95 kost. Kieskeurig geeft als goedkoopste prijs € 263,95
Ziet er best goed uit. Kan alleen nergens vinden of hij nou alleen droog dweilt of ook met water/schoonmaakmiddel!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Ziet er best goed uit. Kan alleen nergens vinden of hij nou alleen droog dweilt of ook met water/schoonmaakmiddel!
http://www.philips.nl/c-p...ofzuiger#see-all-benefits
Denk alleen droog.

Lion accu, ziet er inderdaad niet slecht uit, maar heb al een Roomba.

• WaMeLiNoS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 14:34
JPtjeeNL schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:57:
[...]

Ik heb zelf sindskort de A4 en ben erg tevreden! Ik kijk ook even naar de V5Pro en zie het volgende in de manual:

"The water in the water tank is flow out automatically, so it is prohibited to let water tank be still inside or outside of the robot when there is still water in the tank. This will cause the water logging on the floor."

"Please take out of the water tank when you charge the robot vacuum cleaner"

Dit zijn voor mij toch 2 tegenvallers. ik zou hem het liefste 's avonds vullen en 's ochtends eerst de A4 zijn ronde laten doen om 8:00, om vervolgens om 11:00 de V5Pro z'n werk te laten doen. Bij thuiskomst heb ik dan een schone vloer, maar helaas lijkt dat dus niet te kunnen. Hebben mensen ervaring met de V5Pro en klopt dit ook?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van alle reviews dit niet voorbij heb zien komen, ook niet als een negatief punt. Wel dat je met de nodige schoonmaakmiddelen gecombineerd met water de vloer kunt doen, wat natuurlijk wel een + is. Ben benieuwd waar de huidige gebruikers mee terug komen. De A4 stond overigens eerst op het lijstje, maar was al even niet leverbaar en de V5Pro toevallig wel afgelopen weekend.

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:01
Kan iemand vertellen waar die optionele mopfunctie nou nuttig voor is? In welke gevallen heb ik daar wat aan?
Dat is een droog stoffen doekje dat over de grond wrijft. Ik heb het op laminaat getest; doekje werd zwart; dus de vloer was niet goed schoon ;) Maar ik betwijfel dat het door het doekje verder goed schoon wordt; denk dat toch beter gewoon water & schoonmaakmiddel voor nodig is. Ik zelf betwijfel dus de echt toegevoegde waarde hiervan.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pc01 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 19:17:
[...]

Dat is een droog stoffen doekje dat over de grond wrijft. Ik heb het op laminaat getest; doekje werd zwart; dus de vloer was niet goed schoon ;) Maar ik betwijfel dat het door het doekje verder goed schoon wordt; denk dat toch beter gewoon water & schoonmaakmiddel voor nodig is. Ik zelf betwijfel dus de echt toegevoegde waarde hiervan.
OK, lijkt me dan niet erg nuttig. Hombot wel besteld en ben benieuwd. Blijkbaar is er meer animo want ik zie net dat ie is uitverkocht bij iBood.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:16
chento12 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:01:
Interessant, een echte dweilrobot.
Is het resultaat daarbij wél zoals zelf dweilen?
Ik zou zeggen dat als het een dweilrobot is, er ook een schoonmaakmiddel in kan, en dat je aan het einde van de rit een bakje vies water hebt. Anders is het alleen een beetje nat gemaakt :9 .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
asing schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:04:
[...]

Ik zou zeggen dat als het een dweilrobot is, er ook een schoonmaakmiddel in kan, en dat je aan het einde van de rit een bakje vies water hebt. Anders is het alleen een beetje nat gemaakt :9 .
Najah, dat is de grap. Er mag geen schoonmaakmiddel in, dit zou de robot aantasten. Ze zouden deze wel in ontwikkeling hebben (gerucht). Maar hij maakt wel echt goed schoon, zelfs de vlekken waarbij je zelf normaal flink voor moet boenen haalt die weg. Weet niet of ik hem zelf had gekocht als die er niet bij had gezeten, maar moet zeggen dat het echt goed werkt. Leuke aanvulling voor het schoonmaken.

*Edit, lees net op de site zelf dat de doekjes die eronder zitten het reinigingsmiddel bevatten die geactiveerd worden als dit nat wordt. Dus ja, het wordt inderdaad schoongemaakt :*).

[Voor 11% gewijzigd door Diversity op 05-08-2019 14:23]

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 11:18
GilbertvH schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:37:
[...]

Tijdens het hunten op een totaal andere dweilrobot uitgekomen dan de iRobot. Ik had hem al een tijdje op het oog, maar nu ben ik voor €199 overstag gegaan voor de Medion MD 18379, mede vanwege de lastige tegelvloer die ik heb. Hij heeft nu een aantal keren gereden en wát een fantastisch ding! Reden voor mij om deze te kiezen was de roterende borstel en het direct afzuigen van het vieze water. Onze vloer heeft er sinds tijden niet meer zo goed uitgezien en dat terwijl we toch 2x per week (moesten) dweilen om het er enigszins toonbaar uit te laten zien. Voor mensen met een (lastige) tegelvloer een dikke aanrader qua resultaat!
Ik ben as we speak die Braava aan het retourneren, wat een ergernis de afgelopen dag! Alleen maar vegen en strepen (tire marks). Settings/hoeveelheid water/met en zonder schoonmaakmiddel.. pff. Afijn, nu ook die Medion besteld voor 199, hoop dat die beter resultaat geeft.

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:58
masterant schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:26:
[...]

Ik ben as we speak die Braava aan het retourneren, wat een ergernis de afgelopen dag! Alleen maar vegen en strepen (tire marks). Settings/hoeveelheid water/met en zonder schoonmaakmiddel.. pff. Afijn, nu ook die Medion besteld voor 199, hoop dat die beter resultaat geeft.
Daar was ik al bang voor met die Braava... :F

Welk schoonmaakmiddel gebruik je? Ik gebruik nu nog enkel kraanwater en dat werkt prima.

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 11:18
GilbertvH schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:04:
[...]

Daar was ik al bang voor met die Braava... :F

Welk schoonmaakmiddel gebruik je? Ik gebruik nu nog enkel kraanwater en dat werkt prima.
Ik heb het dus met enkel water geprobeerd en die iRobot Hard Floor cleaner. Precies gehouden aan de afmetingen die erin moeten maar helaas. Inmiddels de retour goedgekeurd door CB en centen worden teruggestort - dit is denk ik een van de eerste producten waar ik me zo aan geërgerd heb dat ik het nodig vond om het persoonlijk direct af te geven :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ondertussen weer 2 keer zijn rondjes gemaakt als stofzuiger en 2 keer met dweil (dit omdat ik ook wil dat ie het kleed zuigt)
Zoals @greg-a eerder aangaf de dweil vochtig gemaakt en het reservoir gevuld met lauw water en gewone allesreiniger (geen idee of dit eigenlijk wel goed is, in de beschrijving zie ik niks over schoonmaakmiddelen t wel zat er een flyer bij van speciale capsules maar geen idee of daar speciale reiniger inzit).
Mijn gevoel is dat de vloer goed schoon is, behalve hier en daar en vlek die ik handmatig ook alleen weg kreeg met hard boenen.
Heb nu steeds na afloop het opvangbakje geleegd (wat kan er trouwens een hoop stof ontstaan in 1 dag 8)7 ) maar denk dat ie hier op zich wel een dag of 5 kan werken zonder leeg te maken (geen huisdieren).
Heb eerder nog overwogen op een robot te nemen met een dock die hem leeg kon maken omdat ik bang was dat je dagelijks nog naar dat ding moest omkijken om hem leeg te maken maar dat valt gelukkig mee

Klein minpuntje dat ik wel ontdekt hebt is dat ie na afloop de kortste weg (hemelsbreed) terug pakt naar zijn dock. Nadeel is dat dit bij ons vaak schuinonder de eettafel door is en dan loopt ie tegen de stoelpoten aan. Uiteindelijk komt ie er wel maar zou makkelijk zijn als ie een soort corridor kan creëren als route naar het dock. Geen idee of dit bijv. wel mogelijk is bij Roborock of andere merken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireball86
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-03 20:32
tvanlaarhoven schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Onze Deebot 950 rijdt sinds halverwege maart om de dag een 'auto clean' rondje door het huis. Had vooraf inderdaad ook wat twijfels vanwege de negatieve beoordelingen van de app maar tot nu toe geen problemen gehad. Verschillende ruimtes op dezelfde verdieping (woonkamer, keuken, hal etc.) worden allemaal automatisch herkend en kunnen via de app afzonderlijk worden schoongemaakt. Multifloor/map functie werkt ook prima maar pas 2x gebruikt want is toch wel wat onhandig om de robotzuiger steeds de trap op en af te dragen :O

Verder ook erg positief over de hoeveelheid rotzooi die de Deebot opruimt. Snelheid is wel wat langzamer dan met de 'ouderwetse' stofzuiger (55 m2 in 50 minuten), maar in die tijd kun je natuurlijk wel andere nuttige dingen doen. De dweilfunctie is hier nog niet gebruikt. Enige nadeel is dat de stofbak snel vol zit en na iedere schoonmaakbeurt moet worden geleegd, maar dit komt waarschijnlijk doordat er hier een grote langharige hond rondloopt :P
Dankjewel voor deze reactie. Stelt me in elk geval een beetje gerust.
Togi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:13:
Ondertussen weer 2 keer zijn rondjes gemaakt als stofzuiger en 2 keer met dweil (dit omdat ik ook wil dat ie het kleed zuigt)
Zoals @greg-a eerder aangaf de dweil vochtig gemaakt en het reservoir gevuld met lauw water en gewone allesreiniger (geen idee of dit eigenlijk wel goed is, in de beschrijving zie ik niks over schoonmaakmiddelen t wel zat er een flyer bij van speciale capsules maar geen idee of daar speciale reiniger inzit).
Mijn gevoel is dat de vloer goed schoon is, behalve hier en daar en vlek die ik handmatig ook alleen weg kreeg met hard boenen.
Heb nu steeds na afloop het opvangbakje geleegd (wat kan er trouwens een hoop stof ontstaan in 1 dag 8)7 ) maar denk dat ie hier op zich wel een dag of 5 kan werken zonder leeg te maken (geen huisdieren).
Heb eerder nog overwogen op een robot te nemen met een dock die hem leeg kon maken omdat ik bang was dat je dagelijks nog naar dat ding moest omkijken om hem leeg te maken maar dat valt gelukkig mee

Klein minpuntje dat ik wel ontdekt hebt is dat ie na afloop de kortste weg (hemelsbreed) terug pakt naar zijn dock. Nadeel is dat dit bij ons vaak schuinonder de eettafel door is en dan loopt ie tegen de stoelpoten aan. Uiteindelijk komt ie er wel maar zou makkelijk zijn als ie een soort corridor kan creëren als route naar het dock. Geen idee of dit bijv. wel mogelijk is bij Roborock of andere merken.
Bij mijn weten kan dat bij Roborock enzo ook niet. Tenminste, mijn Xiaomi Mija 1S kon dat niet. Die is trouwens weggegaan aangezien hij steeds vast liep op het kleed.
Ik twijfel dus echt tussen de 950, en de S5 max. Overigens vind ik de T8 en S6 MaxV ook interessant. Hoewel die een stuk duurder zijn.

Overigens kwam ik ook deze tegen:
https://www.kickstarter.c...-vacuuming-solution/posts

Lijkt ook interessant, mist alleen de dweilfunctie en multi-floor ondersteuning. Zelf neig ik wel meer naar de eerder genoemde trouwens. Dus als jullie verder nog tips of ideeën hebben, dan hoor ik dat graag.

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-03 14:17
Gisteren bij Ali een S5max besteld voor 344,- (EU warehouse). Eerste ervaring met een robotstofzuiger. Ben echt heel benieuwd. Ik zie dat er ook reinigingsvloeistof voor dweilfunctie wordt verkocht.

https://www.amazon.de/dp/...fRID=7CB4D94FCES8D7K83JDC

Iemand ervaring met schoonmaakmiddel toevoegen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Reneger

Wie? IK?

ElGrandoNeuso schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:11:
Gisteren bij Ali een S5max besteld voor 344,- (EU warehouse). Eerste ervaring met een robotstofzuiger. Ben echt heel benieuwd. Ik zie dat er ook reinigingsvloeistof voor dweilfunctie wordt verkocht.

Ik gooi vaak een beetje laminaatreiniger er in, ruikt het huis lekker en de vloer wordt beter schoon.

• ElGrandoNeuso
ElGrandoNeuso schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:11:

Wat een feest dat apparaat zeg. Nu een kleine week in gebruik en iedere avond kijk ik vanaf de bank vol bewondering hoe Jimmy zijn rondje doet. Dweilfuntctie staat iedere dag aan en de vloer ziet er schoon uit. Dat terwijl mijn vrouw gastouder is en de hele week kindjes over de vloer heeft.
Heb meteen wat extra borstels en dweiltjes via Ali besteld (volgens leverancier en klanten wel origineel).

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

@_Marcel_1973 Er staat in jouw quote van @ElGrandoNeuso alleen maar een link naar het schoonmaakmiddel, kan jouw verhaal van die 2 links niet goed volgen. Zet de links waar je over schrijft er anders even bij.

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 14-08-2020 21:39]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• ChrisML
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-01 16:10
coelho schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 00:50:

Dit is met name het geval bij het dweilen. Als de dweil over de volledige breedte had gefunctioneerd was het echt super geweest. Links en rechts zit echter een baan van bijna 10cm waarop de dweil niks doet. Tel daarbij op dat de Roborock niet strak langs de kanten rijdt en je hebt langs elke muur zo'n 15cm die niet door de dweil geraakt wordt. Laat daar nou net het meeste vuil zitten. Daardoor is het dweilen meer een gimmick op een verder slimme stofzuiger.
Mijn ervaring is dat het dweilen beter gaat nadat de mop een aantal keer is gewassen (verbeterde gelijkmatige opname door de mop?). Daarnaast ben ik niet te zuinig met de water instelling, ik gebruik alleen de Medium en High setting. Zonder toevoeging van schoonmaakmiddelen, alleen met kraanwater. Maar het valt niet te vergelijken met 'menselijk' dweilen, ondanks de robot dweil ik het huis nog 1x per maand.

• MeNot2
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-03 09:54
coelho schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:10:
Ik heb vandaag mijn S5 Max mogen ontvangen. Ze is nu haar eerste rondjes aan het maken op zolder. Leuk om te volgen hoe het daar in kaart wordt gebracht.

Ik las in de handleiding dat er niks aan het water toegevoegd mag worden ivm mogelijke schade aan het reservoir. Zouden een paar druppels allesreiniger of dettol echt zoveel schade kunnen doen? Ik vind het net wat frisser om schoon te maken met een reinigingsproduct. Of doen jullie dat wel gewoon?
Ik zie wel eens van mensen dat ze gewoon wat druppels schoonmaakmiddel her en der op de vloer doen. Als hij er overheen gaat neemt hij het vanzelf mee. Zo komt het niet in de systemen terecht en wordt er alsnog mee gedweild.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
MeNot2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:53:
[...]
Ik zie wel eens van mensen dat ze gewoon wat druppels schoonmaakmiddel her en der op de vloer doen. Als hij er overheen gaat neemt hij het vanzelf mee. Zo komt het niet in de systemen terecht en wordt er alsnog mee gedweild.
coelho schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:10:
Ik las in de handleiding dat er niks aan het water toegevoegd mag worden ivm mogelijke schade aan het reservoir. Zouden een paar druppels allesreiniger of dettol echt zoveel schade kunnen doen? Ik vind het net wat frisser om schoon te maken met een reinigingsproduct. Of doen jullie dat wel gewoon?
Ik doe een klein scheutje allesreiniger gewoon in de tank en gaat voorlopig gewoon prima. Op het RoboRock forum las ik namelijk het volgende. Als ie het niet meer doet, meld ik me ;)

https://forum.roborock.co...96/soap-in-the-water-tank

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
Giem schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:10:
[...]

Ik vind het echt minimaal, maar wat ik al eerder aangaf, dat ligt er ook aan hoe vies de vloer was.

Ik zal binnenkort even een foto maken als hij gedweild heeft.
Op verzoek de dweilrobot aangezet op de slaapkamer. Ik gebruik hierbij het schoonmaakmiddel van iRobot zelf en met de uitwisbare pad. De weggooi pads zijn beter en trekken minder strepen.

Dit is halverwege het dweilen.

Hier is hij klaar en duidelijk de schuine streep zo snel mogelijk naar huis te zien, dit is nog nat.

Het eindresultaat na drogen. De schuine streep naar huis is te zien in het strijklicht, als je gewoon de kamer inloopt zie je dat niet. De andere banen zijn niet te zien.

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:21
Nog een vraag voor de Roborock-bezitters. Wij hebben onze S5 Max sinds dinsdag en het stofzuigen gaat prima (alleen jammer dat ie niet op ons hoogpolige vloerkleed komt...) maar we willen 'm nu ook eens laten dweilen.

Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat sommigen (HG) schoonmaakmiddel aan het water toevoegen. In de gebruiksaanwijzing staat dat je geen schoonmaakmiddelen toe moet voegen maar ben wel even benieuwd hoe anderen dit doen. Is wel lekker als het ook gelijk weer een beetje fris ruikt namelijk :)

• ChrisML
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-01 16:10
DesireHD schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:49:
Nog een vraag voor de Roborock-bezitters. Wij hebben onze S5 Max sinds dinsdag en het stofzuigen gaat prima (alleen jammer dat ie niet op ons hoogpolige vloerkleed komt...) maar we willen 'm nu ook eens laten dweilen.

Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat sommigen (HG) schoonmaakmiddel aan het water toevoegen. In de gebruiksaanwijzing staat dat je geen schoonmaakmiddelen toe moet voegen maar ben wel even benieuwd hoe anderen dit doen. Is wel lekker als het ook gelijk weer een beetje fris ruikt namelijk :)
Ik doe het als volgt: voordat je de pad op de mopping attachment doet, de pad vochtig maken en het schoonmaakmiddel erin wrijven. Op die manier komt het schoonmaakmiddel niet in de tank, maar kun je wel de robot met schoonmaakmiddel laten dweilen.

• DesireHD
ChrisML schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:16:
[...]

Ik doe het als volgt: voordat je de pad op de mopping attachment doet, de pad vochtig maken en het schoonmaakmiddel erin wrijven. Op die manier komt het schoonmaakmiddel niet in de tank, maar kun je wel de robot met schoonmaakmiddel laten dweilen.
Ah ja, da's best een goed idee! Thx!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
DesireHD schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:49:
Even een schaamteloze zelfquote, aangezien ik gewoon een scheutje allesreiniger in de tank doe op basis van informatie die ik vond op het RoboRock forum. Doe dit nu zo'n 4 maand (1x per week dweilen) en gaat goed.
VERNederlander schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:06:
Ik doe een klein scheutje allesreiniger gewoon in de tank en gaat voorlopig gewoon prima. Op het RoboRock forum las ik namelijk het volgende. Als ie het niet meer doet, meld ik me ;)

[Afbeelding]

https://forum.roborock.co...96/soap-in-the-water-tank

• SubSense
  • Laatst online: 19-03 13:00

SubSense

Not your keys, not your coins

Hier de mob functie vandaag uitgeprobeerd, werkt super. En aangezien ik toch de hele dag vrij en thuis was heeft hij 3 of 4 keer alle kamers gedaan. Ik doe er wel warm water in (niet heet) en ik maak de dweil tussendoor schoon. Dan laat ik wat schoonmaakmiddel (Dreft) op de dweil zitten en dan is het resultaat nog beter. Doe geen schoonmaakmiddel in de tank. Ik heb het enkel een beetje op de dweil laten zitten.

Deze s5 max blijft me inderdaad verbazen. Ik dacht eerste dat het echt een gadget zou zijn, maar hij doet zijn werk erg goed. Ik denk dat ik nog maar zelden echt hoef te stofzuigen.

• ElGrandoNeuso
Heb een S5Max en ik merkte dat de dweil aan één kant minder vochtig werd. Na wat onderzoek bleek er één nozzle verstopt te zitten. Zie foto waar deze zich bevinden. Uiteindelijk heb ik de nozzle bar losgehaald door de vier schroeven los te draaien. Daarna de strip in warm water geweekt en met een speld de verstopping in de nozzle doorgeprikt. Door er daarna lucht door te blazen met mijn mond was het opgelost. Gelukkig, want verder is de bar een gesloten systeem.
Zelf gebruik ik soms schoonmaakmiddel (Dr Schutz PU cleaner) en het leek ook dat dit de verstopping heeft veroorzaakt.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ElGrandoNeuso schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:03:
Zelf gebruik ik soms schoonmaakmiddel (Dr Schutz PU cleaner) en het leek ook dat dit de verstopping heeft veroorzaakt.
De dat niet doen instructie is er dus niet voor niets?

De tip is begreep ik om 't achterop de dweil te smeren.

En ik zag ook al ergens (in deze draad?) speciaal schoonmaakmiddel. Iemand daar al ervaringen mee?

Mijn gut feeling: wat een ideale manier om geld te kunnen kloppen. Maar da's wellicht erg pessimistisch.. Want ik vraag me ondertussen ook af wanneer er leven merkbaar wordt in zo'n altijd met wat water gevulde tank + de leidingen.

• SubSense

SubSense

Ik maak de dweil nat en doe daar wat schoonmaakmiddel op. Even knijpen en wrijven en dat werkt ook prima. Dit moet je echter wel herhalen voor een groter oppervlak. Ook gebruik ik lauw water. Ik vind het resultaat best aardig.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:11
ElGrandoNeuso schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:03:
Heb een S5Max en ik merkte dat de dweil aan één kant minder vochtig werd. Na wat onderzoek bleek er één nozzle verstopt te zitten. Zie foto waar deze zich bevinden. Uiteindelijk heb ik de nozzle bar losgehaald door de vier schroeven los te draaien. Daarna de strip in warm water geweekt en met een speld de verstopping in de nozzle doorgeprikt. Door er daarna lucht door te blazen met mijn mond was het opgelost. Gelukkig, want verder is de bar een gesloten systeem.
[Afbeelding]
Hoe zou schoonmaakmiddel de boel kunnen verstoppen? Persoonlijk denk ik dat eerder kalk in kraanwater voor verstoppingen zorgt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• ElGrandoNeuso
coelho schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Hoe zou schoonmaakmiddel de boel kunnen verstoppen? Persoonlijk denk ik dat eerder kalk in kraanwater voor verstoppingen zorgt.
Degene die ik gebruik is wat stroperig en geel. Zelfde soort residu zat in de nozzle. Wellicht dat een wat meer vloeibaar middel beter gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSense

SubSense

@EdjeCageman Ik gebruik lauw water en maak de doek nat + Dettol schoonmaakmiddel.
Voor mij werkt dat prima. En kan volgens mij ook geen kwaad. Na elke kamer spoel ik wel de doek uit en doe er nieuw schoonmaak middel op.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik lees overal dat je bij de S5/S7 geen schoonmaakmiddel in het water mag doen? Hoe word een vloer dan schoon met alleen water?

Strava, Twitter

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 16:04

Famous

R 400+

Webgnome schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:12:
Ik lees overal dat je bij de S5/S7 geen schoonmaakmiddel in het water mag doen? Hoe word een vloer dan schoon met alleen water?
Online gelezen dat mensen het wel doen maar het is geen volwaardige vervanger. De s7 is een stuk beter omdat de dweil vibreert.

Moet zeggen dat de vloer echt wel schoon is, maar zoals hierboven aangegeven heb ik geen kinderen of huisdieren :p

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 11:53
Er zijn wel specifieke middeltjes voor robots. Kwam deze tegen. https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07ZTFM4D9

WIl het een keer zelf bestellen en uitproberne.

Daarnaast heb je deze:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08TVP444T
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08545QSX1/

[Voor 12% gewijzigd door karakedi op 21-09-2021 08:28]

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 22:11

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Even een waarschuwing voor overige s5max eigenaren met veel drempels en dus (kras) slijtage onderaan de bot. dit beperkt zich niet tot de bot alleen maar ook de tank kan hierdoor mogelijk uiteindelijk gaan lekken.

Ik heb zelf de tank altijd leeg als er niet gedweild word; maar als je dus niet drempelloos woont is dit wel iets om een oogje op te houden. :)
Bravertal schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:04:
[...]

Ik heb de update ook gehad. Normaal laat ik de S5 de hele kamer (woonkamer en keuken) zuigen en dweilen. Maar als ik het goed begrijp moet ik een aparte map maken zodat er "dubbel" gedweild wordt?
als je selective room cleaning aanzet in de RR app heb je nu een (1X) linksonderin.
Tik erop om er 2X of 3X van te maken en dan gaat elke kamer 2 of meer cycles :)
niet in de tank nee, ik gooi meestal een scheutje allesreiniger op de dweil en wring m dan licht uit. bij mij begint Truus in de smerigste ruimte (die tevens het natst word gedweild) de keuken. met de tijd dat de laminaatruimtes aan de beurt zijn is de allesreiniger er wel uit gespoeld (zeker met de 2 cycles nu).

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• paQ
karakedi schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:27:
[...]

Er zijn wel specifieke middeltjes voor robots. Kwam deze tegen. https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07ZTFM4D9

WIl het een keer zelf bestellen en uitproberne.

Daarnaast heb je deze:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08TVP444T
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08545QSX1/
Ik denk echt dat dat bs is. Een beetje goed schoonmaakmiddel, zo dun als water moet gewoon door dat minipompje kunnen zo lang het zich niet af zet. En in een bakje met zo weinig inhoud zouden een paar druppels ook echt genoeg moeten zijn.
Ik gooi hier af en toe ook een beetje schoonmaakmiddel in de robot, gewoon in de watertank, en tot nu to geen problemen gehad ermee. In het ergste geval even de compressor erop :+

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:33
Schoonmaakazijn werkt perfect.

• coelho
Jeebeekje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:48:
[...]

ik heb inderdaad nog eens nagevraagd bij verschillende experts. Het lijkt inderdaad niet vanuit de leverancier (Woca) een eis te zijn. Daarmee is de Roborock S7 denk ik toch een goede optie. Alleen het toevoegen van de reinigingsvleoistoef in de tank van de S7 is denk ik een slecht idee. Maar dat kan ook prima met de hand.

Nu maar even de Black Friday deals afwachten.
Er staat inderdaad dat je geen reinigingsmiddel in de tank mag doen, maar ik doe hier periodiek gewoon allesreiniger of huishoudazijn in. Meestal water, anders wordt de tegelvloer te vet met bijna elke dag dweilen, maar eens in de 3-4 weken gaat er schoonmaakmiddel in.

• paQ
Gwaihir schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:25:
[...]

Ach, daar ga ik echt niet mee zitten. Wat mij betreft is het hoog tijd voor een goede mopper. Laat 'ze' dat eerst maar 'ns in orde brengen. Dan gaat die hier wel rond een nachtje na de zuiger. Zo veel te zuigen is er dan nog niet.

[...]

Klinkt inderdaad alsof hij even hulp nodig heeft om te ontdekken dat die storing van z'n "cloud" al weer lang voorbij is.
Sja, ik zit voorlopig in kamp Xiaomi. Maar die prijzen moeten echt omlaag.
Daarom is die yeedi zo aantrekkelijk. Alleen dat je dan je tankje ook nog zelf moet vullen .... nah
Van de andere kant, zo kun je wel schoonmaakmiddel gebruiken.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:07
Er staat in alle gebruiksaanwijzingen dat je geen schoonmaakmiddel in de tank van een dweilrobot mag doen, logisch. maar kan het kwaad om wel schoonmaakmiddel op het doekje te doen? er wordt aangeraden om het doekje vooraf nat te maken om beter te dweilen, daar kan dan toch ook een beetje schoonmaakmiddel op?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jannus66 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:37:
Er staat in alle gebruiksaanwijzingen dat je geen schoonmaakmiddel in de tank an een dweilrobot mag doen, logisch. maar kan het kwaad om wel schoonmaakmiddel op het doekje te doen? er wordt aangeraden om het doekje vooraf nat te maken om beter te dweilen, daar kan dan toch ook een beetje schoonmaakmiddel op?
ja hoor, geen probleem.
het gaat om het verstopt raken van het ventiel waar het water door komt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:38

Theo

moederbord

Theo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:40:
Ik zit te kijken naar wat robotstofzuigers. Omdat we meerdere verdiepingen hebben (allemaal harde vloeren) en een robot op de eerste verdieping niet altijd van de ene kamer naar de andere kant gaan (drempels die echt te hoog zijn) wil ik een domme zuiger halen. Ik zet de robot in de ruimte, druk op start en haal 'm later weer van de verdieping/kamer weg om 'm elders neer te zetten. De enige intelligentie die nodig is dat zou dan een obstakeldetectie zijn (botsbumper?) en een trap/valdetectie. Zaken als een plattegrond maken lijkt mij niet echt nuttig als deze in vier verschillende ruimtes gebruikt/geplaatst gaat worden.

Maar wat is hierin een goed (en niet extreem dure) optie? Ik zag bij de Aldi een domme zuiger staan van 120 euro van hun huismerk (Quigg) die al een aantal weken in de schappen ligt. Maar voor datzelfde geld kun je ook V&A aangeboden: Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Essential krijgen, en da lijkt mij de Xiaomi beter in alle opzichten. (plus hij kan ook de vloer een beetje dweilen)

Wat is wijsheid om hierin te doen? In elke ruimte een intelligente robot plaatsen (4x500 euro) zou kunnen, maar (4 x 500 euro) is financieel compleet idioot uiteraard :+. Een zuiger van de Aldi is mogelijk weer de andere kant van het spectrum. Maar weer aan de andere kant; het ding moet zuigen en vooral lekker dom zijn...
Wat is wijsheid?
Mijzelf even quoten. De uitkomst is de Xiaomi Mijia G1 geworden na veel reviews vergelijken die ik voor 120 euro kon vinden als tweedekans. Deze robot begint elke zuigbeurt met een blanke kaart en maakt terwijl deze bezig is een kaart van de ruimte. Hierdoor kan de robot op de boven en de benedenverdieping gebruikt worden door 'm enkel er neer te zetten en op start te drukken. De robot is toch nog behoorlijk intelligent zonder lidar en camera's aan boord; de benedenverdieping (70 m2) gaat consistent in 55 minuten waarbij de G1 (inmiddels heeft vriendin 'm de naam Newton gegeven..) allesbehalve willekeurig te werk gaat. De bovenverdieping (Newton krijgt toegang tot 50 m2, verdeeld over 4 ruimtes) gaat consistent in 40 minuten waarbij Newton allesbehalve willekeurig werkt.

Xiaomi adviseert geen schoonmaakmiddelen aan het dweilwater toe te voegen om de pomp te sparen.Ik gebruik koud kraanwater en maak van de voren de dweil goed nat met water en veel Dreft. Zijn hier nog handigheden voor te doen? Bijvoorbeeld warm, of kalkvrij water gebruiken? Of bepaalde schoonmaakmiddelen aan het water toevoegen?

Het dweilen met de robot is een leuke gimmick, maar gezien de dweil niet tussendoor wordt schoongemaakt kan ik niet voorstellen dat het dweilen ook goed gebeurd (als ik met de hand dweil met een schoon en vuilwater emmer, heet water, schoonmaakmiddel en een dweil welke om de paar vierkante meter wordt schoongemaakt dan eindig ik na 75 m2 met een vuilwateremmer met daarin 3 liter chocomelk. Een schrobmachine die ik vroeger in de supermarkt gebruikte had ook een (50 liter) schoonwater en vuilwater tank; het schone water werd op de grond gesproeid vlak voor de schrobborstels en het vuile water werd daarna opgezogen) Maar het lijkt dat elke dweilrobot gewoon een dweil sleept (of beweegt) en deze nat houdt zonder de dweil tussendoor te reinigen of het vuile water op te zuigen? Hoe kan zo'n robot dan effectief zijn? (niet alleen de 1G, maar zo'n beetje elk dweilrobot lijkt een 'natte doek sleper' te zijn)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Vandaag heb ik eens gekeken naar hoe effectief een robotstofzuiger kan dweilen. Afgelopen dagen heeft Newton dagelijks de bovenverdieping gezogen terwijl de dweil was aangesloten. In het reservoir zat enkel kraanwater, en de dweil zelf had ik van te voren schoongemaakt en met een royale Dreftoplossing goed bevochtigd. Na elke zuigbeurt was de dweil niet echt vies waardoor we het idee hadden dat de vloer best schoon was.
Na z'n rondje vandaag heb ik handmatig de vloer gedweild met een schone dweil om te achterhalen of de vloer ook écht schoon was. (met een emmer voor schoon water en een emmer voor vuil water. Ik gebruik in beide emmers 2 liter bijna kokend water, en als schoonmaakmiddel een beetje Dreft met Spiritus bij het schone water.) Het resultaat was twee liter chocolademelk in de vuilwateremmer.

Conclusie: Zo'n dweil die de robotstofzuiger nat houdt en meesleept die doet niks, naast het geven van valse hoop door de ilusie te geven dat de vloer schoongemopt is. Zelfs als de dweil van de robot schoon eruit ziet na een stofzuig en dweilbeurt is de vloer niet schoon. Of onderstaand water moet schoon zijn :P

Maar wat is het nut van de dweil? Zijn er scenario's waar deze wél nuttig kan zijn, of een toevoeging aan een schoonmaakbeurt kan geven? (bijv vullen met schoonmaakalcohol om de vloer te desinfecteren?)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:55

spaceboy

Op grote hoogte

Theo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:14:
Vandaag heb ik eens gekeken naar hoe effectief een robotstofzuiger kan dweilen. Afgelopen dagen heeft Newton dagelijks de bovenverdieping gezogen terwijl de dweil was aangesloten. In het reservoir zat enkel kraanwater, en de dweil zelf had ik van te voren schoongemaakt en met een royale Dreftoplossing goed bevochtigd. Na elke zuigbeurt was de dweil niet echt vies waardoor we het idee hadden dat de vloer best schoon was.
Na z'n rondje vandaag heb ik handmatig de vloer gedweild met een schone dweil om te achterhalen of de vloer ook écht schoon was. (met een emmer voor schoon water en een emmer voor vuil water. Ik gebruik in beide emmers 2 liter bijna kokend water, en als schoonmaakmiddel een beetje Dreft met Spiritus bij het schone water.) Het resultaat was twee liter chocolademelk in de vuilwateremmer.

Conclusie: Zo'n dweil die de robotstofzuiger nat houdt en meesleept die doet niks, naast het geven van valse hoop door de ilusie te geven dat de vloer schoongemopt is. Zelfs als de dweil van de robot schoon eruit ziet na een stofzuig en dweilbeurt is de vloer niet schoon. Of onderstaand water moet schoon zijn :P

Maar wat is het nut van de dweil? Zijn er scenario's waar deze wél nuttig kan zijn, of een toevoeging aan een schoonmaakbeurt kan geven? (bijv vullen met schoonmaakalcohol om de vloer te desinfecteren?)

[Afbeelding]
Hele interessante test die je daar gedaan hebt. Ik vraag me dat ook altijd af van onze Stoffel. Die heeft dan geen dweil, maar ook het bakje met stof/haren/gruis vind ik niet echt fascinerend vol na elke beurt. Maar met stof is het lastiger vergelijken dan de test die jij met de dweil hebt gedaan. Tenzij je een stofzuiger zonder zak hebt om een eerlijke vergelijking te maken. Heeft iemand op dat vlak ook al eens een oordeel geveld? Ik heb het idee dat onze robot-stofzuiger ook geen echte held is.

Then again: wij zijn zo sloppy dat we dan 1x per 2 maanden zouden stofzuigen. De robot aanzetten is laagdrempeliger. Iets is beter dan niets. :P

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022

[Afbeelding]
Wow goede test! Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een robotstofzuiger en was ook benieuwd of zo'n dweiloptie nou iets zou zijn. Ik denk dat ik dus nog maar even zelf blijf dweilen...

Ik ben nu aan het kijken naar een Xiaomi, maar in mijn hoofd is dat een slechter merk dan bijvoorbeeld Roomba. Zijn julllie het daarmee eens of juist fan van de Xiamoi?

• coelho

[Afbeelding]
Je generaliseert wel. Mijn S7 die met hoogfrequente trillingen dweilt doet wel degelijk iets. Natuurlijk zal dat 'iets' afhankelijk van de vuilheid van je vloer voor een deel ook uitsmeren zijn, maar vlekken zie ik niet meer op mijn zwarte tegels en mijn dweil is donkerbruin na een ronde.

Om bovenstaande wissel ik ook bij een intensieve dweilbeurt halverwege van dweil, meestal 2 of 3 rondes fine mopping en dan elke ronde met een nieuwe. Dat verschil zie je wel degelijk aan de dweil, die per ronde lichter van kleur blijft.

• SolidAW
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-01 10:39
Op aanraden van jullie tweakers (in verband met zwarte PVC vloer) heb ik de S7 aangeschaft. Gister is de nieuwe vloer gelegd en natuurlijk meteen de S7 geïnstalleerd en aan het werk gezet. En we zijn nu al blij 😂 op 2 kleine puntjes na. De droogloop mat is donkerder dan de vloer en daar werd die niet vrolijk van dus dat moet ik nog even verder uitzoeken, heb er nu maar even een no go zone van gemaakt.

Het dweilen heeft echt veel geholpen maar laat ook strepen achter, dit zal ik dus ook verder moeten gaan onderzoeken en wellicht diverse schoonmaakmiddelen gaan testen. Het bedrijf dat de vloer kwam leggen raden ons het merk James aan : VLOERREINIGER SCHOON & SNEL DROOG (A)
https://james.eu/nl/produ...er-schoon-snel-droog.html

Ze gaven aan dat dit product namelijk geen strepen zou achterlaten, maar goed dan hebben ze het natuurlijk wel over dat je het op de hand doet. Maar testen kan geen kwaad denk ik.

Droogloop mat waar de s7 een beetje gek van word:

De zwarte PVC vloer :

Mocht iemand nog een tip hebben voor de mat en wellicht de dweil functie zonder strepen of een andere schoonmaakmiddel dan hoor ik het graag. Zodra ik nog wat testjes heb gedaan zal ik een update plaatsen.

Bedankt voor de tip om voor een Roborock te gaan 👌👍

iRacing Profiel

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21
Als je al iets van schoonmaakmiddel in het reservoir wil doen, hou er dan rekening mee dat het niet mag gaan bubbelen.

Wij doen er een beetje schoonmaakazijn in, maar meer dan dat doen wij niet.
En ik moet ook zeggen, hier geen strepen te zien.

• SolidAW
Theetjuh schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:32:
Als je al iets van schoonmaakmiddel in het reservoir wil doen, hou er dan rekening mee dat het niet mag gaan bubbelen.

Wij doen er een beetje schoonmaakazijn in, maar meer dan dat doen wij niet.
En ik moet ook zeggen, hier geen strepen te zien.
Bedankt voor de tip. Gaan we dat ook gewoon proberen 😎

iRacing Profiel

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21
Je kunt wel elk schoonmaak middel op de dweil zelf doen natuurlijk, maar dat ligt er een beetje aan hoe je schoon maakt.

Wij laten hem om de nacht een rondje doen, dan is het schoonmaakmiddel alweer opgedroogd als hij aan z'n ronde begint.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

SolidAW schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:56:
[...]

Bedankt voor de tip. Gaan we dat ook gewoon proberen 😎
Online heb ik een tip gezien om het schoonmaakmiddel op de pad te doen ipv het reservoir om eventuele schade te voorkomen.
Wat je dan wel hebt is het eerste stuk met meer schoonmaakmiddel tov het laatste deel.

p.s. zelf dit weekend ook een gewone S7 besteld op Amazon(499,-). Komt morgen binnen. :*)
Die nieuwe Maxv is wel echt ultiem als het obstakel herkennen echt werkt. Altijd wel een kabeltje of stukje speelgoed op de route. Alleen de prijs gaat ook meteen x2...

[Voor 16% gewijzigd door AndereKoekoek op 25-04-2022 11:47]

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:31
AndereKoekoek schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:43:
[...]

Online heb ik een tip gezien om het schoonmaakmiddel op de pad te doen ipv het reservoir om eventuele schade te voorkomen.
Wat je dan wel hebt is het eerste stuk met meer schoonmaakmiddel tov het laatste deel.

p.s. zelf dit weekend ook een gewone S7 besteld op Amazon(499,-). Komt morgen binnen. :*)
Die nieuwe Maxv is wel echt ultiem als het obstakel herkennen echt werkt. Altijd wel een kabeltje of stukje speelgoed op de route. Alleen de prijs gaat ook meteen x2...
De maxv op Amazon gezien 1000 euro

• SolidAW
AndereKoekoek schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ja dat las ik ook, ik ga gewoon wat experimenteren :)
De S7 is top en MaxV vond ik ook beetje prijzig :P maar wie weet ooit en dan zet ik de S7 wel op de 1e verdieping

iRacing Profiel

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:09:
[...]

Ik blijf het moeilijk vinden om de dweilfunctie te beoordelen, zelfs na de zovele reviews.
Hoeveel beter is bv een Braava m6/250, en hoeveel slechter is dat nog dan met de hand?
Hier de brava m6. 'Dweilen' wil ik het echt niet noemen. 'Nat doekje over de grond slepen' wel.
Lust ook veel (prijzig) schoonmaakmiddel, dus ik ben overgestapt op karcher, veel minder van nodig.
Kan ook niet over de drempels hier (8mm) heen.
Veel extra doekjes nodig, tenzij je dagelijks wast.

Verwacht dus geen 'roomba stofzuiger kwaliteit' van zo'n ding 😐

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:00
Heb een S5 max. Wie heeft er ervaring met schoonmaakspul in het reservoir?

En wat is het verschil tussen alleen water gebruiken en het schoonmaakmiddel toevoegen.

Graag jullie ervaringen.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Bravertal schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:50:

En wat is het verschil tussen alleen water gebruiken en het schoonmaakmiddel toevoegen.

Graag jullie ervaringen.
Als je iets terug leest, maximaal een week, DNA is dat besproken. Ook wat voor type schoonmaakmiddelen enz.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Graag jullie ervaringen.
is 1 van de meest gestelde vragen in dit topic. Dus even zoekfunctie gebruiken en je hebt een berg aan ervaringen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09

Graag jullie ervaringen.
Las op Reddit dat ze dit erin gooien:
https://www.kruidvat.nl/s...niger-navulling/p/5046693

Besteld, maar nog niet ontvangen dus weet nog niet hoe goed het werkt.
Merk dat de machine met moppen soms wat muf ruikt (deed moppen en zuigen tegelijk). Nu laat ik m 3x per week zuigen en 1x alleen moppen, kijken of dat helpt.
En dan wat van dat swifferspul erbij, is het idee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56
AndereKoekoek schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is inderdaad het spoor van de roborock. Wel vreemd dat het op beide wielen is. Het patroon laat de bot ook altijd eerst langs de muren rijden en dan pas de rest. Zo werkt de s7 in ieder geval hier.

Dacht misschien allesreiniger te lang op de vloer en de toplaag daardoor week geworden. Vervolgens de s7 eroverheen... Maar dan zou je het eerder in het midden verwachten als dat als laatste wordt gepakt.

Ga het hier ook even goed in de gaten houden. Hebben een gietvloer en dat kan al helemaal niet tegen dit soort dingen. Hoe lang heb je de s7 al?

Edit:
Je bent niet de enige volgens mij
https://www.google.com/se...&biw=384&bih=723&dpr=2.81

Edit2: zie ook Reddit soortgelijke strepen. Overigens kregen wij ook van die doffe plekken door het dweilen met allesreiniger.
Er uiteindelijk weer af gekregen door te dweilen met schoonmaakazijn met water.
Dank voor je posts. Blijkbaar zijn er meer mensen met dit probleem. Het vreemde is dat mijn vriendin ook een S7 heeft en zij heeft totaal geen krassen, haar vloer is zelfs van een heel goedkoop type wat de huurbaas erin heeft laten leggen. Als je een schaar laat vallen heb je al een stukje eruit. Dat is bij mij niet zo.

Ik ga denk ik maar eens testen met schoonmaakazijn om het te verwijderen, maar ik vrees dat het krassen zijn. Wat ik zeg het is aan 1 kant van de muur en een stukje in het midden van mijn vloer. Maar niet aan de andere kant waar meubels staan.
Ik heb ook eens gekeken naar die tandjes op de vloer, dan zit de borstelhouder niet goed.
Hier zie je hoe hij moet zitten, anders gaat hij inderdaad over de vloer heen:

Wat betreft het instellen van de zuigkracht, daar zit iets in. Ik laat hem altijd op maximale zuigkracht zijn werk doen, want je denkt dat hij dan alles goed oppakt. Maar hij zuigt zuigt zich dan meer aan de vloer 'vast'. Het is meer bedoeld voor vloerbedekking.

Wat het nog kan zijn is dat schoonmaakmiddel ervoor gezorgd heeft dat de wielen week worden en een soort van afgeven. Eerst maar eens met schoonmaakazijn proberen.

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-03 20:36
Q7Max ondertussen weekje in gebruik, wat werkt dat ding goed en wat een vooruitgang tov de 6 jaar oude roomba :) Mooi om zo op je app te zien hoe ver ie is en het dweilen vind ik toch wel positief, het is meer 'doekje er langs halen' maar het is toch fijn om 's ochtends beneden te komen en het ruikt lekker frist (ja ik doe er stiekem wat schoonmaakmiddel in).

Nog wel een vraag, hebben jullie al ervaring met niet originele dweilen? Origineel zijn ze gauw 8euro per stuk, namaak kost €1,5 per stuk. Maar als dat helemaal niks is dan heb ik liever 2 originele dan 10 wegwerpers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@thekvnz, @ApC_IcE , @Theetjuh Olie en goed mixen, goed vloeibaar, vooral nergens verstoppen.. Klinkt voor mij niet erg aannemelijk. En ik herinner me van eerder in het topic de met schoonmaakmiddel toch al verstopte exemplaren (ja, wel herinnering, en vast kleine sample size).

Een paar druppels op de doek, klinkt voor mij zo simpel en afdoende, waarom zou je het erop wagen?

Als 't je de prijs van reserveonderdelen waard is (incl. het wachten daarop), is 't wellicht een gecalculeerd risico. Maar ik weet echt niet of 't niet de pomp zelf kan / zal zijn. Of hoe je vaststelt dat je elke verstopping gevonden hebt en dus de juiste onderdelen bestelt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:35:
@thekvnz, @ApC_IcE , @Theetjuh Olie en goed mixen, goed vloeibaar, vooral nergens verstoppen.. Klinkt voor mij niet erg aannemelijk. En ik herinner me van eerder in het topic de met schoonmaakmiddel toch al verstopte exemplaren (ja, wel herinnering, en vast kleine sample size).

Een paar druppels op de doek, klinkt voor mij zo simpel en afdoende, waarom zou je het erop wagen?

Als 't je de prijs van reserveonderdelen waard is (incl. het wachten daarop), is 't wellicht een gecalculeerd risico. Maar ik weet echt niet of 't niet de pomp zelf kan / zal zijn. Of hoe je vaststelt dat je elke verstopping gevonden hebt en dus de juiste onderdelen bestelt.
Als je het alleen op de doek doet, is er steeds 1 (en hetzelfde) stuk vloer dat goed geolied is. En neemt de afzet natuurlijk af naarmate je verder komt.
Persoonlijk zou ik het zeer zeker niet in de tank doen. Dat is vragen om problemen. Sowieso omdat je het met water probeert te mengen.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:35:

Ik kan hier een heel verhaal neerzetten maar volgens mij ben je overtuigd dat het niet kan. (of ik lees het compleet verkeerd)
En dat is prima. Dan doe je het niet 8)

overigens had ik het over reinigingsmiddel en niet over olie O-)

[Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 28-06-2022 10:53]

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-03 20:48
paQ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:12:
nou, maandje op weg met de Roidmi Eva, en bevalt echt uitstekend!
Dweilresultaat is echt _/-\o_ en vooral ook snel. (want hoeft geen Y patroon te "moppen")
Je merkt alleen dat drogen serieus lang duurt. Echt uren. Op zich ook niet vreemd. Het geeft alleen een klein beetje achtergrondgeluid (als je er op gaat letten).
Al met al blij dat ik gewacht heb en goeie deal heb kunnen scoren met de ali summersale.
Hoe vaak laat je hem draaien? Gebruik je ook iets van schoonmaakmiddel of dweil je alleen met water?

• paQ
rozuchu schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Hoe vaak laat je hem draaien? Gebruik je ook iets van schoonmaakmiddel of dweil je alleen met water?
Dweilen 1-2 x per week. Als nodig.
Ik doe een heel klein scheutje reinigingsmiddel in de tank. Echt maar een derde dopje ofzo.
Zo bijster veel water is het nou ook weer niet.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Webgnome schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Zit hier niet het probleem dat een keer dweilen geen zin heeft? Bij een 'normale' dweil ga je namelijk als volgt te werk:
  • Vul emmer met water en pak de dweil
  • Maak de dweil nat en dweil een bepaalde oppervlakte en dompel de dweil in het water en knijp een beetje uit om het ergste vuil er uit te halen
  • Herhaal stap 2 tot je helemaal klaar bent en vervang tussendoor water
Dat doe de roborock natuurlijk niet. Die dweilt gewoon tot ie er bij neervalt. Mijn taktiek zou dan zijn om per ruimte te dweilen, tussendoor de cloth schoon te maken en weer verder te gaan. En om heel eerlijk te zijn een keer je vloer dweilen na een lange tijd niet dan kun je er donder op zeggen dat nog niet schoon is. Ik zal straks is testen in de keuken als ik hem een paar keer laat dweilen wat er dan gebeurd.

offtopic:
Weet iemand of er in de omgeving Arnhem ook offline winkels bestaan die die dweilen los verkpen?
Ik doe ook ruimte voor ruimte en dan tussendoor even schoonmaken. Verwacht ik een compleet schoon huis? Nee, maar alle beetjes helpen en het is prettig voor ruimtes waar je nauwelijks komt.

Ik doe er een beetje schoonmaakmiddel in. 1 die ik ergens in dit topic vond, voor robotstofzuigers.

• Snotgeit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-03 06:13
PTish schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Ik doe ook ruimte voor ruimte en dan tussendoor even schoonmaken. Verwacht ik een compleet schoon huis? Nee, maar alle beetjes helpen en het is prettig voor ruimtes waar je nauwelijks komt.

Ik doe er een beetje schoonmaakmiddel in. 1 die ik ergens in dit topic vond, voor robotstofzuigers.
Ik gebruik ook het schoonmaakmiddel dat hier eens langskwam. Via Amazon, Woldoclean heet het , speciaal voor robotstofzuigers. Ruikt lekker. Of het echt speciaal is voor robotstofzuigers is de vraag, omdat afgeraden wordt om schoonmaakmiddel te gebruiken.

Ook maar eens de dweil van de 7 serie proberen (hier een S6MaxV). Heb nu namaak dweilen maar die passen toch nét niet goed, die moet je echt goed strak bevestigen. Een klein bobbeltje en je krijgt strepen.

Dweil zelf 2x per week. Heb de waterafgifte op allerhoogst gezet via het schuifje( dat scheelt een hoop, had eerst niet door dat je die nog hoger kon zetten), gebruik heet water en maak halverwege de dweil een keer schoon.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Webgnome schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Iemand nog een aantal mogelijke oplossingen voor bovenstaande?
Wat voor stofzuiger, hoe oud, wat voor dweil, hoe gebruik je hem, wat voor vloer, wat voor strepen, warm of koud water? Schoonmaakmiddel?

Wat heb je zelf al geprobeerd?
We verwachten wel enige inzet dan hier maar een vraag te dumpen en na 2 dagen jezelf te quoten. ;)
Maar dat weet je best. :)

[Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 29-08-2022 08:39]

• Webgnome
  • Nu online
ApC_IcE schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Wat voor stofzuiger, hoe oud, wat voor dweil, hoe gebruik je hem, wat voor vloer, wat voor strepen, warm of koud water? Schoonmaakmiddel?

Wat heb je zelf al geprobeerd?
We verwachten wel enige inzet dan hier maar een vraag te dumpen en na 2 dagen jezelf te quoten. ;)
Maar dat weet je best. :)
Als je een paar posts terug had gelezen had je natuurlijk kunnen zien dat het hier om een Roborock S7 gaat. ;)

maar goed I take the point en je hebt gelijk
  • Roborock S7 White, standaard dweil
  • 1 week oud
  • Laminaat vloer
  • Strepen, gewoon strepen in de rijrichting van de robot..
  • Warm / koud water maakt niet uit
  • Schoonmaakmiddel ja of te nee, maakt niet uit

Strava, Twitter

• ApC_IcE

ApC_IcE

Webgnome schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Als je een paar posts terug had gelezen had je natuurlijk kunnen zien dat het hier om een Roborock S7 gaat. ;)

maar goed I take the point en je hebt gelijk
  • Roborock S7 White, standaard dweil
  • 1 week oud
  • Laminaat vloer
  • Strepen, gewoon strepen in de rijrichting van de robot..
  • Warm / koud water maakt niet uit
  • Schoonmaakmiddel ja of te nee, maakt niet uit
Thanx. Hier kunnen we wat mee.
Heb je bijvoorbeeld een geel schoonmaakdoekje thuis? Als je die dubbelvouwt en dan in de vorm van je dweil knipt. Die tussen de dweil en je plastic reservoir(zodat je dweil dikker wordt en op de grond drukt) merk je dan verschil?
En als je de dweil van te voren nat maakt?
guyver3636 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:21:
[...]
amazon.nl 709 euro voor de s7 maxv plus
Ah shit. Zocht de ultra variant. Thanx

[Voor 10% gewijzigd door ApC_IcE op 29-08-2022 09:24]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:05
Webgnome schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

Iemand nog een aantal mogelijke oplossingen voor bovenstaande?
Heb hier de S7 MaxV Ultra van Roborock en een tegelvloer (als een spiegel, gladde tegels dus) en met wat tweaken en proberen ben ik er BIJNA uit (dat het streeploos is)

Omdat het waterresevoir relatief klein is, moet je ook met schoonmaakmiddelen enorm voorzichtig zijn. Ik gooi er nu een halve dop natuursteenreiniger in (zal dadelijk even kijken thuis als je het merk wil weten Nibo Stone ... misschien dat er een equivalent is voor laminaat?) en 1/3 dop (liefst minder) dettol (blauw) op een volle schoonmaak tank van zijn docking station (dus niet dat kleine bakje in de stofzuiger zelf!).

Ding zelf zijn gang laten gaan, dweil nat/schoonmaken etc. Heb gemerkt dat als ik dat vooraf zelf doe voor hem, het doek dan TE vochtig is, met extra strepen/opdroogkringen als gevolg }:| .

Kan je een keer proberen wat minder water te gebruiken bij het dweilen? Merkte dat dat de grootste boosdoener was op het begin. En soms is een dual pass hier nodig, vooral rond de eettafel als er gemorst is. Dan veegt de dweil het meer uit over de rijrichting dan dat het schoongemaakt wordt. Dual pass is dan een uitkomst (trippel nog nooit gebruikt eigenlijk)

[Voor 25% gewijzigd door LinuX-TUX op 29-08-2022 11:41]

• Webgnome
  • Nu online
LinuX-TUX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Heb hier de S7 MaxV Ultra van Roborock en een tegelvloer (als een spiegel, gladde tegels dus) en met wat tweaken en proberen ben ik er BIJNA uit (dat het streeploos is)

Omdat het waterresevoir relatief klein is, moet je ook met schoonmaakmiddelen enorm voorzichtig zijn. Ik gooi er nu een halve dop natuursteenreiniger in (zal dadelijk even kijken thuis als je het merk wil weten Nibo Stone ... misschien dat er een equivalent is voor laminaat?) en 1/3 dop (liefst minder) dettol (blauw) op een volle schoonmaak tank van zijn docking station (dus niet dat kleine bakje in de stofzuiger zelf!).

Ding zelf zijn gang laten gaan, dweil nat/schoonmaken etc. Heb gemerkt dat als ik dat vooraf zelf doe voor hem, het doek dan TE vochtig is, met extra strepen/opdroogkringen als gevolg }:| .

Kan je een keer proberen wat minder water te gebruiken bij het dweilen? Merkte dat dat de grootste boosdoener was op het begin. En soms is een dual pass hier nodig, vooral rond de eettafel als er gemorst is. Dan veegt de dweil het meer uit over de rijrichting dan dat het schoongemaakt wordt. Dual pass is dan een uitkomst (trippel nog nooit gebruikt eigenlijk)
bedankt voor de tips. Dus als ik het goed begrijp de dweil niet eerst namaken voordat je hem erop monteert?

Strava, Twitter

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35

jOzh

Sweet dude!

Dank voor de tip, was me niet bewust van de bijna identieke Xiaomi. Laat de order voor de Dreame toch staan ivm de volledig rubber borstel en de mogelijkheid om automatisch schoonmaakmiddel te doseren.

Grab shell dude!

• ronald1989
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-01 10:56
Vraag voor de Dreame L10s Ultra bezitters: is het schoonmaakmiddel reservoir te 'hacken' zodat je er een eigen middel in kan doen?

Het lijken op deze video een soort van gesealde verpakkingen maar ze zijn behoorlijk prijzig: €40 voor 3 stuks is mij iets te veel :9

Of zou het ook mogelijk zijn om een eigen middeltje in het schoon water reservoir te gooien? Ik las dat Dreame geen garantie meer geeft als ze zien dat je niet hun middel hebt gebruikt maar ja..

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 10:10
Alles zonder oplosmiddelen en vaste bestanddelen
Wees zuinig, want een teveel aan schoonmaakmiddel gaat aankoeken. (en verstoppen)
Ik gebruik 'Hans RAAB' en een 500 ml flesje is voldoende voor 2 jaar of zo. Je gebruikt maar een paar druppeltjes

Ik heb de Ultra dock, en in de opvangtank voor vuil water doe ik een klein scheutje bleek tegen de nare geurtjes

... Succes en wijsheid gewenst!

If you always do what you always did, you always get what you always got....

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:31
hjsiemer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:50:
Alles zonder oplosmiddelen en vaste bestanddelen
Wees zuinig, want een teveel aan schoonmaakmiddel gaat aankoeken. (en verstoppen)
Ik gebruik 'Hans RAAB' en een 500 ml flesje is voldoende voor 2 jaar of zo. Je gebruikt maar een paar druppeltjes

Ik heb de Ultra dock, en in de opvangtank voor vuil water doe ik een klein scheutje bleek tegen de nare geurtjes

... Succes en wijsheid gewenst!
Heb je een aparte Dock gekocht voor de s7 ?

Ik wist niet dat het ultra sock te gebruiken was met de s7

• taz10
  • Laatst online: 18-03 21:40

taz10

Party Animal

Theo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:20:
[...]

Dát is de reden dat mijn Xiaomi enkel zuigt, en de dweil niet meeneemt. Wanneer ik de vloer dweil dan is dat met twee emmers water; één met schoon en heet water (met Dreft en spiritus) , en één met water om de dweil schoon te maken. Ik begin met drie liter schoon en heet water, en ik eindig met een half litertje schoon water, en twee liter chocolademelk in de vuilwateremmer.. Om de 1-2 vierkante meter wordt de dweil schoongemaakt en voorzien van schoon water (handig zo'n duo schoonmaakemmer met dweilpers). Zo'n proces kan een dweilrobot niet volgen waarmee zelfs een dedicated dweilrobot niet kan tippen aan met de hand dweilen.
Het process van stofzuigen is makkelijk; dat is enkel door een onderdruk een luchtbeweging te krijgen die de stofzuiger ingaat, waarmee los vuil van de vloer in de stofzuiger komt.
Met het dweilen haal je het vaste vuil van de vloer weg. Door de natte dweil komt dit vuil los en gaat het in de dweil zitten. Door de dweil te spoelen gaat het vuil in de emmer. Spoel je de dweil niet dan raakt de dweil verzadigd en kan het geen vuil mee opnemen waarmee losgeweekt vuil op de vloer achterblijft. Het process van dweilen is dus veel complexer dan met stofzuigen, ook omdat je middelen moet hebben om vet van de vloer te krijgen (dus heet water en zeep).
Zolang een robot niet om de 2 vierkante meter een dweil actief kan reinigen en kan voorzien van schoon water, en geen heet water kan gebruiken met zeep , doet 'ie niks anders dan een natte lap meeslepen en vuil verspreiden omdat het proces niet in staat is om vuil los te weken, niet in staat is om vet op te lossen, niet in staat is vuil en vet van de vloer naar de dweil te verplaatsen en niet in staat is het vuil van de dweil naar een vuitwatertank te verplaatsen.
Je hebt wel machines die kunnen dweilen,maar die sproeien (heet)water met zeep op de vloer, gebruiken borstels om vuil en vet los te krijgen, en zuigen daarna het water met losgeweekte vuil en vet, weer op. In de supermarkt waar ik vroeger een bijbaantje had daar hadden we zo'n machine staan. En deze gebruikte zo'n 100 ml aan water per vierkante meter vloer. Maar zelfs als je zo'n ding optimaliseert voor thuis (25 ml/m2) heb je zeker een 2.5 liter schoon en 2.5 liter vuilwatertank nodig.

Mijn Xiaomi kan gelijkwaardig stofzuigen als met de hand, maar dweilen is een vak apart doordat het proces veel complexer is dan met droog stofzuigen.
Lang verhaal, korte reactie.
Daarom heb ik een Roidmi EVA gekocht, heeft 4 liter schoonwater, Vanavond gaat ie het huis rond, elke 6 minuten zijn mop weer laten uitspoelen in de basis, en ik doe er gewoon heet water in met schoonmaakmiddel. We zullen zien ;)
Wordt vervolgt.

• Theo

Theo

moederbord

taz10 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:58:
[...]

Lang verhaal, korte reactie.
Daarom heb ik een Roidmi EVA gekocht, heeft 4 liter schoonwater, Vanavond gaat ie het huis rond, elke 6 minuten zijn mop weer laten uitspoelen in de basis, en ik doe er gewoon heet water in met schoonmaakmiddel. We zullen zien ;)
Wordt vervolgt.
De die-hard engineer in mij vraagt dan gelijk of je, nadat Eva de vloer gedweild heeft, handmatig de vloer ook wil dweilen met twee emmers (schoon en vuil water), zodat je aan het vuile water van Eva en dat in je emmertje kan bepalen hoe effectief Eva dweilt. Dat levert namelijk mooie objectieve data op :)

ik heb hetzelfde namelijk wel gedaan voor mijn Xiaomi voor zuigen en dweilen.

7400 Wp op het dak

• paQ
oh ja die zit nu ook in de nieuwe app natuurlijk.

Ik bedoel met stil, dat je niet op voluit herrie (Wervelwind icoon) laat draaien, maar bijv laagste stand ventilator. Helemaal stil kan ook, maar dan maakt ie ook niks schoon :+

Je kunt bij de EVE ook per partitie instellen hoe hard dat hij moet zuigen en hoe nat dat hij moet dweilen.
Ervaring leert dat water altijd op hoogste stand moet. (En geen schoonmaakmiddel)
En bij de EVE dweilen in Y-patroon voorkomt strepen. Duurt wel serieus lang. Dan is de EVA wel zo'n 3-4 keer sneller.

[Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-12-2022 20:50]

• Megalomania
Geen schoonmaakmiddel ? 😧

• taz10
  • Laatst online: 18-03 21:40

taz10

Party Animal

Theo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:18:
[...]

De die-hard engineer in mij vraagt dan gelijk of je, nadat Eva de vloer gedweild heeft, handmatig de vloer ook wil dweilen met twee emmers (schoon en vuil water), zodat je aan het vuile water van Eva en dat in je emmertje kan bepalen hoe effectief Eva dweilt. Dat levert namelijk mooie objectieve data op :)

ik heb hetzelfde namelijk wel gedaan voor mijn Xiaomi voor zuigen en dweilen.
Ok, dan de vergelijking. Warm water in de 4 lt kan in EVA met schoonmaakmiddel, speciaal spul voor pvc vloer.
We pakken dan de partitie of gedeelte bij de keuken rond het kookeiland. dus Keuken 1.

Peos kijkt of ie het goed doet

Na afloop de schone en vuile water kan naast elkaar.
(Links vuil)

Dit gedeelte hierna gedweilt met 1 emmer schoonwater + middel, hierin de mop natgemaakt, dan de mop in de persemmer en dweilen. Na 2 banen dweilen de mop in het schone water dippen, dan uitwringen in de andere emmer, dit 4 x gedaan.
Dan het water uit de mopemmer even in de EVA kan gegoten voor een vergelijking. (rechts vuil)

En het schone water in de schone kan, alleen dit was niet schoon meer. (links)
Ik vind het reuze meevallen. echt goed gemopt hoor EVA _/-\o_
Hierna even de hele woonkamer gemopt en kantoor

en het resultaat ?

En zo zijn de moppen eruit na 1 x gebruik van 50 M2

En tuurlijk zal ik ook af en toe zelf met de mop rond gaan, maar ik ben super, super SUPER blij met EVA _/-\o_ , (ps ze heet EVA 1, sparen voor EVA 2 ;)

[Voor 4% gewijzigd door taz10 op 07-12-2022 21:41]

• Theo

Theo

moederbord

taz10 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ok, dan de vergelijking. Warm water in de 4 lt kan in EVA met schoonmaakmiddel, speciaal spul voor pvc vloer.
We pakken dan de partitie of gedeelte bij de keuken rond het kookeiland. dus Keuken 1.
[Afbeelding]

Peos kijkt of ie het goed doet
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na afloop de schone en vuile water kan naast elkaar.
[Afbeelding] (Links vuil)

Dit gedeelte hierna gedweilt met 1 emmer schoonwater + middel, hierin de mop natgemaakt, dan de mop in de persemmer en dweilen. [Afbeelding]Na 2 banen dweilen de mop in het schone water dippen, dan uitwringen in de andere emmer, dit 4 x gedaan.
Dan het water uit de mopemmer even in de EVA kan gegoten voor een vergelijking. (rechts vuil)

[Afbeelding]
En het schone water in de schone kan, alleen dit was niet schoon meer. (links)
Ik vind het reuze meevallen. echt goed gemopt hoor EVA _/-\o_
Hierna even de hele woonkamer gemopt en kantoor [Afbeelding]

en het resultaat ?
[Afbeelding]

En zo zijn de moppen eruit na 1 x gebruik van 50 M2
[Afbeelding]

En tuurlijk zal ik ook af en toe zelf met de mop rond gaan, maar ik ben super, super SUPER blij met EVA _/-\o_ , (ps ze heet EVA 1, sparen voor EVA 2 ;)
:D Met warm water voor Eva is het resultaat nog best aardig goed! Hoe lang is Eva bezig met het dweilen van 50 M2?
Het is wellicht niet de design case hoe je Eva gebruikt (handmatig warm water vullen vlak voor gebruik), maar wel één die effectief werkt! Ik ben echt verbaasd over hoeveel chocolademelk Eva maakt, en hoe weinig er handmatig daarna nog van de vloer komt. Je hebt mij iig overtuigd dat een goede robomopper (met warm water en zeep) best aardig een schone vloer kan geven. :D

en met handmatig dweilen, na twee banen de dweil eerst uitspoelen in vuil water, dan persen boven het vuile water, dan tippen in schoon water (of snel onderdompelen erin, en daarna persen boven het vuilwater) en weer twee banen dweilen, dan blijft je schoonwater ook schoon :P

7400 Wp op het dak

• Megalomania
Vooral in deze tijd is de lucht in je huis meestal te droog voor je vloer, dus wat extra dweilen kan geen kwaad denk ik. Ik zou wel zuinig doen met schoonmaakmiddel idd. Je hebt wel spul voor houten vloeren maar weet niet hoe goed dat samen gaat met de robot.

• rozuchu
Zo de Eva is binnen hoor! Test rondje is goed gelukt. Nu nog even kinderslot uitvogelen 😅

Gebruiken de andere Eva bezitters schoonmaakmiddel en zo ja, wat voor en hoeveel? Ik weet dat het bij de Roborock werd afgeraden maar misschien is het met zo’n Dock anders?

• rozuchu
Zo de Eva heeft hier al wat kilometertjes er op zitten, aangezien wij twee kinderen en twee honden hebben kan ze vaak aan het werk hier.

Ervaring tot nu toe, dweilen is top, durf er nog geen schoonmaakmiddel in te doen. Qua geluid maakt de Eva een stuk minder herrie dan de S5Max. (Behalve bij de Dock de stofbak legen)

De app is wel een dingetje, slecht vertaald in het Nederlands begreep ik er helemaal niks van maar in het Engels gaat het wel. Verder veel uitvogelen wat alles precies doet.
Drogen van de mops, ik weet niet maar hij staat 6 uur te drogen, maar ik haalde vanochtend de Eva uit z’n Dock maar de mops waren nog vochtig, dus heb niet het idee dat dat nuttig is.

Zichzelf schoonmaken…. Ik draaide m dus vandaag om en schrok me rot 🤣 het stof bakje is wel netjes en leeg, maar er zit behoorlijk van vuil aan de onderkant van de Eva. En dat na 3-4 rondjes.

Ook zoals de vorige robot, haren om alle borstels heen gedraaid, dus daar heb ik toch nog redelijk wat werk aan.

Ook loopt de Eva hier vast onder de bank, er zitten twee blokjes onder de bank die Eva niet ziet en rijdt zichzelf dan klem hieronder, de S5 is iets lager en had er geen problemen mee. Dus daar moeten we even wat aan doen.
Ik vind het wel jammer dat de Eva verder geen obstacle avoidance heeft, en daar zijn de honden het ook mee eens geloof ik 😅

Al met al wel tevreden, ik heb de Eva vooral aangeschaft voor het dweilen, ik heb bekken instabiliteit en kan niet goed zware schoonmaak klussen doen zoals stofzuigen en dweilen, maar met de beesten en de kids is dat wel noodzakelijk om vaak te doen.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
rozuchu schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:00:
Zo de Eva heeft hier al wat kilometertjes er op zitten, aangezien wij twee kinderen en twee honden hebben kan ze vaak aan het werk hier.

Ervaring tot nu toe, dweilen is top, durf er nog geen schoonmaakmiddel in te doen. Qua geluid maakt de Eva een stuk minder herrie dan de S5Max. (Behalve bij de Dock de stofbak legen)

De app is wel een dingetje, slecht vertaald in het Nederlands begreep ik er helemaal niks van maar in het Engels gaat het wel. Verder veel uitvogelen wat alles precies doet.
Drogen van de mops, ik weet niet maar hij staat 6 uur te drogen, maar ik haalde vanochtend de Eva uit z’n Dock maar de mops waren nog vochtig, dus heb niet het idee dat dat nuttig is.

Zichzelf schoonmaken…. Ik draaide m dus vandaag om en schrok me rot 🤣 het stof bakje is wel netjes en leeg, maar er zit behoorlijk van vuil aan de onderkant van de Eva. En dat na 3-4 rondjes.
[Afbeelding]
Ook zoals de vorige robot, haren om alle borstels heen gedraaid, dus daar heb ik toch nog redelijk wat werk aan.

Ook loopt de Eva hier vast onder de bank, er zitten twee blokjes onder de bank die Eva niet ziet en rijdt zichzelf dan klem hieronder, de S5 is iets lager en had er geen problemen mee. Dus daar moeten we even wat aan doen.
Ik vind het wel jammer dat de Eva verder geen obstacle avoidance heeft, en daar zijn de honden het ook mee eens geloof ik 😅

Al met al wel tevreden, ik heb de Eva vooral aangeschaft voor het dweilen, ik heb bekken instabiliteit en kan niet goed zware schoonmaak klussen doen zoals stofzuigen en dweilen, maar met de beesten en de kids is dat wel noodzakelijk om vaak te doen.
Ik heb deze ook sinds 3 dagen en ben er tot nu toe erg tevreden mee. De app is echt een drama in het Nederlands, ik heb al gezocht hoe ik hem in het Engels krijg maar ik ben er nog niet veel wijzer van geworden, hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Ik wilde er vandaag wat schoonmaakmiddel in doen, maar ik vind dit inderdaad nog spannend haha. Ik kwam bij ome Ali ook een leuk setje tegen voor als het één en ander versleten/vol is:

https://nl.aliexpress.com...90779704445440000741739_1

Op Amazon zag ik een cleaning solution voor deze devices, probeer jij hem eerst even :*) ?

https://www.amazon.nl/Rei...olution%2Caps%2C59&sr=8-2

[Voor 5% gewijzigd door EValentino op 04-01-2023 14:30]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:59

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Webgnome schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:01:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, is de zoekfunctie stuk? Dit is echt al een paar keer voorbij ik gekomen.
Gezocht op schoonmaakmiddel, komt niet vaak voorbij welk type men gebruikt en hoeveel precies in x lt water. Een enkeling ja. Was benieuwd naar de ervaring van nu inplaats een paar jaar geleden. Maar blijkbaar worden deze vragen niet meer gesteld worden of moet je vooraf vermelden dat je de zoekfunctie al gebruikt hebt :)

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Gezocht op schoonmaakmiddel, komt niet vaak voorbij welk type men gebruikt en hoeveel precies in x lt water. Een enkeling ja. Was benieuwd naar de ervaring van nu inplaats een paar jaar geleden. Maar blijkbaar worden deze vragen niet meer gesteld worden of moet je vooraf vermelden dat je de zoekfunctie al gebruikt hebt :)
Als ik zoek op schoonmaakmiddel zie ik toch echt wel een aantal posts waarin verschillende suggesties worden aangedragen. Paar druppels op de pads om te voorkomen dat het in de systemen komt, speciaal schoonmaakmiddel van de fabrikant volgens voorschrift, scheutje azijn, dopje allesreiniger.

Alles is geprobeerd en iedereen is tevreden over zijn eigen oplossing. Anderen zijn kritisch op het gebruik van schoonmaakmiddelen die niet zijn goedgekeurd door de fabrikant omdat dit het apparaat zou kunnen beschadigen.

Dezelfde discussie laait hier om de zoveel maanden weer op en de conclusie is dus dat iedereen gewoon doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Exacte hoeveelheden en/of merk van het middel ga je denk ik niet krijgen.

Dat verklaart ook waarom de 'vaste' volgers van dit topic jouw vraag een beetje beu zijn. ;)

This is absolutely ridiculous

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ridicuul schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Als ik zoek op schoonmaakmiddel zie ik toch echt wel een aantal posts waarin verschillende suggesties worden aangedragen. Paar druppels op de pads om te voorkomen dat het in de systemen komt, speciaal schoonmaakmiddel van de fabrikant volgens voorschrift, scheutje azijn, dopje allesreiniger.

Alles is geprobeerd en iedereen is tevreden over zijn eigen oplossing. Anderen zijn kritisch op het gebruik van schoonmaakmiddelen die niet zijn goedgekeurd door de fabrikant omdat dit het apparaat zou kunnen beschadigen.

Dezelfde discussie laait hier om de zoveel maanden weer op en de conclusie is dus dat iedereen gewoon doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Exacte hoeveelheden en/of merk van het middel ga je denk ik niet krijgen.

Dat verklaart ook waarom de 'vaste' volgers van dit topic jouw vraag een beetje beu zijn. ;)
Bedankt voor je antwoord (y)

Wordt het dan niets een tijd voor een 'Robotstofzuigers deel 2' met een hoofdpost waar het 1 en ander staat en een rode topic warning sectie?. Scheelt ook weer een stuke ergernis denk ik.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ok, schiet er maar op los, comments en kritiek is van harte welkom! Is het niks dan negeren we het gewoon, willen we het als start post oid dan zal ik kijken wat ik kan doen via een mod misschien.

Alle tips en verbeteringen zijn welkom, mijn nederlands is nooit erg goed geweest, dus rare zinsopbouw of mis-spellingen komen wel eens voor :p

@de Peer ;)

Robotstofzuiger - Deel ..

Inleiding: Wat is een robotzuiger?

Bron, Wiki: Een robotstofzuiger is een huisrobot die zelfstandig stof uit een ruimte verwijdert. Sommige typen gebruiken draaiende borstels om tot in smalle hoeken te komen. Andere stofzuigers gebruiken naast het zuigen een combinatie van reinigingsopties (vegen, sterilisatie met uv etc.), waardoor de machine meer wordt dan alleen maar een automatische stofzuiger.

Merken van de meest gangbare robotstofzuigers

De meest populaire merken zijn Ecovacs, iRobot & Roborock, maar er zijn vele andere merken op de markt.

Zie hieronder een lijst met de meest bekende merken;
Ecovacs , Eufy, iRobot , Neato, Roborock, ROIDMI, Rowenta, Xiaomi
Maar ook Blaupunkt, Dyson, Dreame, Lenovo, Medion, Miele, AEG, Samsung en nog vele andere (chinese) merken maken robotstofzuigers.

Verschillende modellen

Voor bijna iedere budget is er wel een robotstofzuiger te vinden, de prijzen lopen uiteen van ~€150 helemaal tot aan ~€1500. De grootste verschillen zitten hem dan vaak in de bouwkwaliteit, functies, eigenschappen, software, etc.

Instap modellen: De basis modellen zullen zich vinden tussen de 150 en 300 euro. Deze modellen bevatten de meest belangrijke basis functies zoals; de kamer / verdieping schoonmaken volgens een algoritme, terug vinden van de basis station, etc.

Midrange modellen: De midrange modellen bevinden zich tussen de 300 en 500 euro. Deze modellen hebben wat geadvanceerdere eigenschappen waaronder zelflerend, navigatie, 'Obstacle avoidance' (obstakels ontwijken), camera, etc.

Flagship modellen: Deze modellen bevinden zich tussen de 500 en 800 euro. Hier zal je de laatste technieken en snufjes in vinden. De laatste ontwikkelingen zitten hem vaak in een luxere basis station maar ook geadvanceerdere software, betere zuigkracht cq schoonmaak methodes, etc.

Basis stations

Alle robotstofzuigers hebben een basis station waarbij de batterij wordt opgeladen maar ook de rustplaats / parkeerplaats is van de robot zelf als hij klaar is met zijn taak of standby staat.

Echter heb je tegenwoordig luxere uitvoeringen van de basis station. Zo heb je tegenwoordig 'auto-emptying' base station (ook wel reinigingsstation genoemd) waarbij de robot na zijn stofzuig ronde automatisch leeg gezogen kan worden. Het is niet noodzakelijk om zo'n station aan te schaffen maar brengt wel gemak met zich mee daar waar je niet na iedere keer of twee het stofbakje van je robotstofzuiger hoeft te ledigen. Hiervan zijn modellen met zak maar ook zakloos (zoals Dyson).

Daarnaast zijn de meest luxe basis stations waarbij je robot wordt leeg gezogen, het water wordt bijgevuld, en zelfs de dweil pads / borstels worden gecleaned (en of gedroogd), maar hier is de prijs ook naar. Overigens lees je af toe dat men last heeft van nare geurtjes uit de vuile waswaterbak, een beetje water met bleek toevoegen kan dit verhelpen.

Functies & Eigenschappen

Batterij: De meeste modellen hebben een batterijduur van een uur of meer, sommige modellen hebben 2 a 3 uur, maar dit is ook van invloed van welke modussen je gebruikt (lage zuig stand, turbo modus, dweilen, etc.).

Donkere vloeren: Tegenwoordig zijn 90% van de robotstofzuiger geschikt voor donkere vloeren.

Huisdieren: Sommige robotstofzuigers focussen meer op huisdieren, en dan met name de haren van honden en katten.

Allergiën: Sommige modellen hebben een HEPA filter om zo het uitblazen van stoffen of pollen die allergien kunnen voorzaken te verminderen. En of een UV lamp voor het steriliseren van micro-bacteriën.

Dweilfunctie: Deze modellen hebben een doekje, pad of rotterende borstels die met behulp van water je vloeren dweilen tijdens het stofzuiger (overigens zijn er ook robotdweilers zonder de mogelijkheid om te kunnen stofzuigen). De wat duurder modellen hebben vibrerende, roterende of schuddende dweil pads / doeken, de instapmodellen hebben vaak enkel een doekje die ze achter zich slepen. Ook is er vershcil in doseren van het water tussen de goedkoperen en duurdere modellen.

Obstacle Avoidance: Obstakel ontwijken, dit gebeurt door middel van lidar en of camera's die objecten kunnen detecteren en hiermee voorkomen dat ze er tegen aan rijden. Sommige modelen leren ook de kamer / ruimte in om zo 'zelflerend' dit op zijn volgende ronde al te voorkomen / onthouden.

Tapijt Detectie: Hierbij detecteer de robotstofzuiger dat hij op tapuit rijdt, vaak gaat hierbij de zuigvermogen in een hogere stand ( en of stoppen van water toevoegen aan de dweil functie). Houdt hier rekening mee dat sommige robots die een dweil functie hebben soms een natte doek over het tapijt mee trekt. Bij Roborock zijn er ook modellen die de dweil-pad 5mm omhoog tzodra deze tapijt detecteren. Zeer hoogpolig tapijt wat je ook soms bij badmatten ziet is de robotstofzuiger niet voor geschikt en zal hierop vastlopen.

Geluidsniveau: Dit verschilt van model tot model, stille modellen zitten tussen de 50 en 60dB (Decibel), normaal; 61 - 70 dB, Luid en zeer luid is alles wat daar boven zit. Houdt hier rekening mee als je bijvoorbeeld snachts de robotstofzuiger zijn werk wil laten doen. Of overdags terwijl je aan tv aan het kijken ben.

Indeling van de kamer en risico's

Vandaag de dag zijn robotstofzuigers steeds slimmer en geadvanceerder, maar toch kunnen bepaalde dingen niet voorkomen worden, zoals bijvoorbeeld het opeten van kabels (en daardoor vastlopen), het vast lopen op lage obstakels, etc.

Denk ook vooraf na wat voor kamer / verdieping je wilt stofzuigen voordat je je robot uitkiest of laat starten. Zorg dat je onzichtbare muren of no-go zones hebt ingesteld naar behoefte. Eventueel kabels die op de vloer liggen opgeruimd hebt, schoenen (denk ook aan schoenveters) en andere objecten die op de vloer liggen aan de kant hebt gezet.

Onderhoud

Onderhoud van je robotstofzuiger is ook van belang daar waar de robotstofzuiger vaak zijn routines ongezien doet en dus TLC (tender loving care) vaak niet gegeven wordt aan het apparaat., De sensoren van je robot worden langzaamerhand vervuild door dat stof blijft plakken en dit kan zorgen voor het incorrect werken van het apparaat zelf (bijvoorbeeld, vallen van de trap, obstacle avoidance werkt niet meer naar behoren, etc). De middrange / flagship robots hebben daar ingebouwde reminders of zelf controles die je attenderen om de sensoren schoon te maken.

Controleer daarom met regelmaat je robot op vervuilingen, maak hem schoon met een (lichte vochtige) doek, controleer de sensoren volgens de geberuikers handleiding, check of de filters nog in ordere zijn, beschadigenen, etc. En eventueel, vervang bepaalde onderdelen tijden voor een juiste werking van de robotstofzuiger zoals, borstels, filters, dweilpads / roters, etc.

Schoonmaakmiddelen

Voor de robots met een dweil functie wordt er meestal aangeraden om enkel de goed gekeurde schoonmaakmiddelen te gebruiken die de fabrikant zelf voorschrijft. Dit zijn vaak erg dure schoonmaakmiddelen en ook slecht te verkrijgen. WoldoClean Floor Cleaner (te verkrijgen bij Amazon bijvoorbeeld) is overigens optie om te gebruiken. Maar zo zijn er ook schoonmaakmiddelen speciaal voor houten of PVC vloeren die worden geadviceerd om te gebruiken voor deze specifieke vloieren waar men over het algemeen geen issues mee ervaart. Belangrijk is dat je de goede verhoudingen aanhoudt voorgeschreven op het etiket zelf. Zie ook schoonmaakmiddelen in dit topic. Heb je nog andere goede merken / types schoonmaakmiddel? Laat het weten!

Waarbij opgelet moet worden is dat je geen middelen gebruikt waarbij je emulsies kan krijgen of veel schuim daar waar de de spray nozzle van de robotstofzuiger kan gaan verstoppen. En vooraal belangrijk gebruik gezond verstand!

WoldoClean Floor Cleaner
Bona Harde vloeren reiniger
iRobot Braava Jet

App / Aansturing

App:
Alle robots kunnen aangestuurd worden met een app, hier is over het algemeen een account voor nodig om de app te kunnen gebruiken. Met de app kan je je robotstofzuiger taken laten uitvoeren naar wens. Hoe geadvenceerder de robot, hoe meer opties je hebt. Ook zal de app je in vele gevallen informatie vertellen of batterij status, levenduur van borstels, schoonmaken van sensoren, etc.
Denk hierbij aan; dag-en tijdschema's, zuigstanden van hoog to laag, dweilen of niet dweilen, Obstacle avoidance, meerdere vloeren / kamers inleren en nog vele andere instellingen.

Smart Home Platform:
Overigens zijn vaak de volgende platformen te gebruiken voor een smart home integratie waaronder; Amazon Alexa, Apple Homekit, Google Assistant, Homey, IFTTT, Samsung SmartThings en 'Works with Nest'.

Home Assistant:
Tegenwoordig is de de ondersteuning van robotstofzuigers in Home assistant steeds beter, merken zoals Roborock (Xiaomi), iRobot, Ecovacs en andere merken hebben integraties in HA waarmee je gegevens kan uitlezen maar ook automations kan instellen buiten de app om. Bij Roborock is helaas momenteel enkel de Xiaomi miio integratie te gebruiken (zie topic posts), dus houdt in dat aansturing ook via de Xiaomi Home app gaat en de Roborock app daarmee niet meer te gebruiken is (Ook heeft Xiaomi Home geen camera modus).

Reserve onderdelen

De fabrikant zal altijd originele onderdelen adviseren, echter de meeste robotstofzuigers zijn van chinese afkomst en gebleken is dat ook van andere merken prima onderdelen aan te schaffen zijn voor een lagere prijs. Amazon en Aliexpress zijn hier vaak een geschikte plaats voor om ze te vinden. Voor de basis onderdelen zoals borstels, filters, zakken, stofbakjes, dweil-pads, etc kan je prima aftermarket spul kopen, lees wel ff de reviews!

Tot Slot

De techniek en ontwikkelingen gaan erg hard. Tegenwoordig zijn de robotstofzuigers vrij sllim en kunnen de meeste basis modellen het werk goed doen. Er zijn ontzettend veel modellen met een breed scala aan diverse eigenschappen waarbij voor ieder wat wils tussen zit.

Voor verdere informatie over specifieke modellen adviseer ik bijvoorbeeld het Youtube kabel Vacuum Wars te bekijken.

[Voor 255% gewijzigd door Xqlus1ve op 16-01-2023 06:44]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:58:
Ok, schiet er maar op los, comments en kritiek is van harte welkom! Is het niks dan negeren we het gewoon, willen we het als start post oid dan zal ik kijken wat ik kan doen via een mod misschien.

Alle tips en verbeteringen zijn welkom, mijn nederlands is nooit erg goed geweest, dus rare zinsopbouw of mis-spellingen komen wel eens voor :p

@de Peer ;)

Robotstofzuiger - Deel x

[Afbeelding]

Bron, Wiki: Een robotstofzuiger is een huisrobot die zelfstandig stof uit een ruimte verwijdert. Sommige typen gebruiken draaiende borstels om tot in smalle hoeken te komen. Andere stofzuigers gebruiken naast het zuigen een combinatie van reinigingsopties (vegen, sterilisatie met uv etc.), waardoor de machine meer wordt dan alleen maar een automatische stofzuiger.

De meest populaire merken zijn Ecovacs, IRobot & Roborock, maar er zijn vele andere merken op de markt.

Ecovacs , Eufy, iRobot , Neato, Roborock, Rowenta
Maar ook Blaupunkt, Dyson, Dreame, Lenovo, Medion, Miele, AEG, Samsung, XIaomi en nog vele andere chinese merken maken robotstofzuigers.

Verschillende modellen

Voor bijna iedere budget is er wel een robotstofzuiger te vinden, de prijzen lopen uiteen van ~€150 helemaal tot aan ~€1500. De grootste verschillen zitten hem dan vaak in de bouwkwaliteit, Functies, eigenschappen, software, etc.

Instap modellen: De basis modellen zullen zich vinden tussen de 150 en 300 euro. Deze modellen bevatten de meest belangrijke basis functies zoals zelflerend, app besturing, navigatie, etc.

Midrange modellen: De midrange modellen bevinden zich tussen de 300 en 500 euro. Deze modellen hebben wat geadvanceerdere eigenschappen waaronder 'Obstacle avoidance' (obstakels ontwijken), voorkomen van vallen van de trap, camera, etc.

Flagship modellen: Deze modellen bevinden zich tussen de 500 en 800 euro. Hier zal je de laatste technieken en snufjes in vinden. De laatste ontwikkelingen zitten hem vaak in een luxere basis station maar ook geadvanceerdere software, betere zuigkracht cq schoonmaak methodes, etc.

Basis stations

Alle robotstofzuigers hebben een basis station waarbij de batterij wordt opgeladen maar ook de rustplaats / parkeerplaats is van de robot zelf als hij klaar is met zijn taak of standby staat.

Echter heb je tegenwoordig luxere uitvoeringen van de basis station. Zo heb je tegenwoordig 'auto-emptying' base station (ook wel reinigingsstation genoemd) waarbij de robot na zijn stofzuig ronde automatisch leeg gezogen kan worden. Het is niet noodzakelijk om zo'n station aan te schaffen maar brengt wel gemak met zich mee daar waar je niet na iedere keer of twee het stofbakje van je robotstofzuiger hoeft te ledigen. Hiervan zijn modellen met zak maar ook zakloos (zoals Dyson).

Daarnaast zijn de meest luxe basis stations waarbij je robot wordt leeg gezogen, het water wordt bijgevuld, en zelfs de dweil pads / borstels worden gecleaned (en of gedroogd), maar hier is de prijs ook naar, houdt er rekening mee dat er een meerprijs van circa €500 euro bijkomt bovenop de prijs van de robotstofzuiger zelf. Overigens lees je af toe dat men last heeft van nare geurtjes uit de vuile waswaterbak, een beetje water met bleek toevoegen kan dit verhelpen.

Functies & Eigenschappen

Batterij: De meeste modellen hebben een batterijduur van een uur of meer, sommige modellen hebben 2 a 3 uur, maar dit is ook van invloed van welke modussen je gebruikt (lage zuig stand, turbo modus, dweilen, etc.).

Donkere vloeren: Tegenwoordig zijn 90% van de robotstofzuiger geschikt voor donnkere vloeren.

Huisdieren: Sommige robotstofzuigers focussen meer op huisdieren, en dan met name de haren van honden en katten.

Allergiën: Sommige modellen hebben een HEPA filter om zo het uitblazen van stoffen of pollen die allergien kunnen voorzaken te verminderen. En of een UV lamp voor het steriliseren van van micro-bacteriën.

Dweilfunctie: Deze modellen hebben een doekje, pad of rotterende borstels die met behulp van water je vloeren dweilen tijdens het stofzuiger (overigens zijn er ook robotdweilers zonder de mogelijkheid om te kunnen stofzuigen). De wat duurder modellen hebben vibrerende, roterende of schuddende dweil pads / doeken, de instapmodellen hebben vaak enkel een doekje die ze achter zich slepen. Ook is er vershcil in doseren van het water tussen de goedkoperen en duurdere modellen.

Obstacle Avoidance: Obstakel ontwijken, dit gebeurt door middel van radar en of camera's die objecten kunnen detecteren en hiermee voorkomen dat ze er tegen aan rijden. Sommige modelen leren ook de kamer / ruimte in om zo 'zelflerend' dit op zijn volgende ronde al te voorkomen / onthouden.

Tapijt Detectie: Hierbij detecteer de robotstofzuiger dat hij op tapuit rijdt, vaak gaat hierbij de zuigvermogen in een hogere stand. Houdt hier rekening mee dat als de robot een dweil functie heeft hij vaak een natte doek over het tapijt mee trekt. Bij Roborock zijn er ook modellen die de dweil-pad 5mm omhoog trekken waarbij het tapijt niet mee gedweild wordt. Zeer hoogpolig tapijt wat je ook soms bij badmatten ziet is de robotstofzuiger niet voor geschikt en zal hierop vastlopen.

Geluidsniveau: Dit verschilt van model tot model, stille modellen zitten tussen de 50 en 60dB (Decibel), normaal; 61 - 70 dB, Luid en zeer luid is alles wat daar boven zit. Houdt hier rekening mee als je bijvoorbeeld snachts de robotstofzuiger zijn werk wil laten doen. Of overdags terwijl je aan tv aan het kijken ben.

Vandaag de dag zijn robotstofzuigers steeds slimmer en geadvanceerder worden maar toch kunnen bepaalde dingen niet voorkomen worden, zoals bijvoorbeeld het opeten van kabels (en daardoor vastlopen), het vast lopen op lage obstakels, het vallen van een trap, etc.

Denk ook vooraf na wat voor kamer / verdieping je wilt stofzuigen voordat je je robot uitkiest of laat starten. Zorg dat je onzichtbare muren of no-go zones hebt ingesteld. Kabels die op de vloer liggen opgeruimd hebt, schoenen (denk ook aan schoenveters) en andere objecten die op de vloer liggen aan de kant hebt gezet.

Schoonmaakmiddelen

Voor de robots met een dweil functie wordt er meestal aangeraden om enkel de goed gekeurde schoonmaakmiddelen te gebruiken die de fabrikant zelf voorschrijft. Dit zijn vaak erg dure schoonmaakmiddelen en ook slecht te verkrijgen. WoldoClean Floor Cleaner (te verkrijgen bij Amazon bijvoorbeeld) is overigens optie om te gebruiken. Maar zo zijn er ook schoonmaakmiddelen speciaal voor houten of PVC vloeren die worden geadviceerd om te gebruiken voor deze specifieke vloierenwaar men over het algemeen geen issues mee ervaart. Belangrijk is dat je de goede verhoudingen aanhoudt voorgeschreven op het etiket zelf. Zie ook schoonmaakmiddelen in dit topic. Heb je nog andere goede merken / types schoonmaakmiddel? Laat het weten!

Waarbij opgelet moet worden is dat je geen middelen gebruikt waarbij je emulsies kan krijgen of veel schuim daar waar de de spray nozzle van de robotstofzuiger kan gaan verstoppen. En vooraal belangrijk gebruik gezond verstand!

App / Aansturing

App:
Alle robots kunnen aangestuurd worden met een app, hier is over het algemeen een account voor nodig om de app te kunnen gebruiken. Met de app kan je je robotstofzuiger taken laten uitvoeren naar wens. Hoe geadvenceerder de robot, hoe meer opties je hebt. Ook zal de app je in vele gevallen informatie vertellen of batterij status, levenduur van borstels, schoonmaken van sensoren, etc.
Denk hierbij aan; dag-en tijdschema's, zuigstanden van hoog to laag, dweilen of niet dweilen, Obstacle avoidance, meerdere vloeren / kamers inleren en nog vele andere instellingen.

Smart Home Platform:
Overigens zijn vaak de volgende platformen te gebruiken voor een smart home integratie waaronder; Amazon Alexa, Apple Homekit, Google Assistant, Homey, IFTTT, Samsung SmartThings en 'Works with Nest'.

Home Assistant:
Tegenwoordig is de de ondersteuning van robotstofzuigers in Home assistant steeds beter, merken zoals Roborock (Xiaomi), iRobot, Ecovacs en andere merken hebben integraties in HA waarmee je gegevens kan uitlezen maar ook automations kan instellen buiten de app om. BIj Roborock is helaas momenteel enkel de Xiaomi miio integratie te gebruiken (zie topic posts), dus houdt in dat aansturing ook via de Xiaomi Home app gaat en de Roborock app daarmee niet meer te gebruiken is.

Reserve onderdelen

De fabrikant zal altijd originele onderdelen adviseren, echter de meeste robotstofzuigers zijn van chinese afkomst en gebleken is dat ook van andere merken prima onderdelen aan te schaffen zijn voor een lagere prijs. Amazon en Aliexpress zijn hier vaak een geschikte plaats voor om ze te vinden. Voor de basis onderdelen zoals borstels, filters, zakken, stofbakjes, dweil-pads, etc kan je prima aftermarket spul kopen, lees wel ff de reviews! Batterijen en Accu zal ik altijd het merk zelf adviseren, daar waar nep of aftermarket soms een risico aan zitten (denk aan kortsluiting of brand).

Tot Slot

De techniek en ontwikkelingen gaan erg hard. Tegenwoordig zijn de robotstofzuigers vrij sllim en kunnen de meeste basis modellen het werk goed doen. Er zijn ontzettend veel modellen met een breed scala aan diverse eigenschappen waarbij voor ieder wat wils tussen zit.

Voor verdere informatie over specifieke modellen adviseer ik bijvoorbeeld het Youtube kabel Vacuum Wars te bekijken.

[YouTube: The Best Robot Vacuums - 2022 Edition - Vacuum Wars!]
Haha die zag ik niet aankomen. Netjes, mijn complimenten!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:45
Xqlus1ve schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:58:

@de Peer ;)

Robotstofzuiger - Deel x

[Afbeelding]

De meest populaire merken zijn Ecovacs, iRobot & Roborock, maar er zijn vele andere merken op de markt.

Ecovacs , Eufy, iRobot , Neato, Roborock, Rowenta
Maar ook Blaupunkt, Dyson, Dreame, Lenovo, Medion, Miele, AEG, Samsung, XIaomi en nog vele andere chinese merken maken robotstofzuigers.

Verschillende modellen

Voor bijna iedere budget is er wel een robotstofzuiger te vinden, de prijzen lopen uiteen van ~€150 helemaal tot aan ~€1500. De grootste verschillen zitten hem dan vaak in de bouwkwaliteit, functies, eigenschappen, software, etc.

Instap modellen: De basis modellen zullen zich vinden tussen de 150 en 300 euro. Deze modellen bevatten de meest belangrijke basis functies zoals zelflerend, app besturing, navigatie, etc.

Midrange modellen: De midrange modellen bevinden zich tussen de 300 en 500 euro. Deze modellen hebben wat geadvanceerdere eigenschappen waaronder 'Obstacle avoidance' (obstakels ontwijken), voorkomen van vallen van de trap, camera, etc.

Basis stations

Daarnaast zijn de meest luxe basis stations waarbij je robot wordt leeg gezogen, het water wordt bijgevuld, en zelfs de dweil pads / borstels worden gecleaned (en of gedroogd), maar hier is de prijs ook naar, houdt er rekening mee dat er een meerprijs van circa €500 euro bijkomt bovenop de prijs van de robotstofzuiger zelf. Overigens lees je af toe dat men last heeft van nare geurtjes uit de vuile waswaterbak, een beetje water met bleek toevoegen kan dit verhelpen.

Functies & Eigenschappen

Donkere vloeren: Tegenwoordig zijn 90% van de robotstofzuiger geschikt voor donkere vloeren.

Allergiën: Sommige modellen hebben een HEPA filter om zo het uitblazen van stoffen of pollen die allergien kunnen voorzaken te verminderen. En of een UV lamp voor het steriliseren van van micro-bacteriën.

Obstacle Avoidance: Obstakel ontwijken, dit gebeurt door middel van radar en of camera's die objecten kunnen detecteren en hiermee voorkomen dat ze er tegen aan rijden. Sommige modelen leren ook de kamer / ruimte in om zo 'zelflerend' dit op zijn volgende ronde al te voorkomen / onthouden.

Tapijt Detectie: Hierbij detecteer de robotstofzuiger dat hij op tapuit rijdt, vaak gaat hierbij de zuigvermogen in een hogere stand. Houdt hier rekening mee dat als de robot een dweil functie heeft hij vaak een natte doek over het tapijt mee trekt. Bij Roborock zijn er ook modellen die de dweil-pad 5mm omhoog trekken waarbij het tapijt niet mee gedweild wordt. Zeer hoogpolig tapijt wat je ook soms bij badmatten ziet is de robotstofzuiger niet voor geschikt en zal hierop vastlopen.

Vandaag de dag zijn robotstofzuigers steeds slimmer en geadvanceerder, maar toch kunnen bepaalde dingen niet voorkomen worden, zoals bijvoorbeeld het opeten van kabels (en daardoor vastlopen), het vast lopen op lage obstakels, het vallen van een trap, etc.

Denk ook vooraf na wat voor kamer / verdieping je wilt stofzuigen voordat je je robot uitkiest of laat starten. Zorg dat je onzichtbare muren of no-go zones hebt ingesteld. Kabels die op de vloer liggen opgeruimd hebt, schoenen (denk ook aan schoenveters) en andere objecten die op de vloer liggen aan de kant hebt gezet.

Schoonmaakmiddelen

Voor de robots met een dweil functie wordt er meestal aangeraden om enkel de goed gekeurde schoonmaakmiddelen te gebruiken die de fabrikant zelf voorschrijft. Dit zijn vaak erg dure schoonmaakmiddelen en ook slecht te verkrijgen. WoldoClean Floor Cleaner (te verkrijgen bij Amazon bijvoorbeeld) is overigens optie om te gebruiken. Maar zo zijn er ook schoonmaakmiddelen speciaal voor houten of PVC vloeren die worden geadviceerd om te gebruiken voor deze specifieke vloierenwaar men over het algemeen geen issues mee ervaart. Belangrijk is dat je de goede verhoudingen aanhoudt voorgeschreven op het etiket zelf. Zie ook schoonmaakmiddelen in dit topic. Heb je nog andere goede merken / types schoonmaakmiddel? Laat het weten!

App / Aansturing

App:

Smart Home Platform:

Home Assistant:
Tegenwoordig is de de ondersteuning van robotstofzuigers in Home assistant steeds beter, merken zoals Roborock (Xiaomi), iRobot, Ecovacs en andere merken hebben integraties in HA waarmee je gegevens kan uitlezen maar ook automations kan instellen buiten de app om. Bij Roborock is helaas momenteel enkel de Xiaomi miio integratie te gebruiken (zie topic posts), dus houdt in dat aansturing ook via de Xiaomi Home app gaat en de Roborock app daarmee niet meer te gebruiken is.

Reserve onderdelen

De fabrikant zal altijd originele onderdelen adviseren, echter de meeste robotstofzuigers zijn van chinese afkomst en gebleken is dat ook van andere merken prima onderdelen aan te schaffen zijn voor een lagere prijs. Amazon en Aliexpress zijn hier vaak een geschikte plaats voor om ze te vinden. Voor de basis onderdelen zoals borstels, filters, zakken, stofbakjes, dweil-pads, etc kan je prima aftermarket spul kopen, lees wel ff de reviews! Batterijen en Accu zal ik altijd het merk zelf adviseren, daar waar nep of aftermarket soms een risico aan zitten (denk aan kortsluiting of brand).

Tot Slot

[YouTube: The Best Robot Vacuums - 2022 Edition - Vacuum Wars!]
Enige commentaar van mij:

Zelflerende dingen en navigatie is toch voor de midrange modellen, terwijl niet van een trap af pleuren zelfs goedkoopste robotstofzuiger niet doet (of iig niet zou moeten doen). Toen ik een jaar of 10 geleden eentje bij de Aldi kocht ging dat al goed iig.

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:15
@Xqlus1ve omdat deze hele exercitie is begonnen met een vraag over schoonmaakmiddel, dit is wat ik gebruik. Een middel dat als enige alternatieve merk door iRobot wordt geadviseerd naast hun eigen dure spul. Bevalt mij prima.

https://www.bona.com/nl/p...yl-pvc/navulling-4-liter/

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

4tune schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:42:
@Xqlus1ve omdat deze hele exercitie is begonnen met een vraag over schoonmaakmiddel, dit is wat ik gebruik. Een middel dat als enige alternatieve merk door iRobot wordt geadviseerd naast hun eigen dure spul. Bevalt mij prima.

https://www.bona.com/nl/p...yl-pvc/navulling-4-liter/
Zet het erbij in het lijstje (y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee