GROOT probleem!! met een IBM 30Gb

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 20:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
hey tweakers, ik heb een IBM 30Gb(4 maanden oud) en een 20Gb. maareh sinds vandaag maakt mijn 30Gb (dit keer daarvoor was het die 20Gb(6/7 maand oud) van IBM en btw mijn 6,4Gb Quantum die is al dood(2jaar oud))rare geluiden. hij zegt dat ie bad clusters heeft en zei toen ik de hdd(partitie) wou formatteren van: Unsuvisent memory(ofzo iets). het gaat dus over tot nu toe 1 partitie en dat is mijn windows partitie.

ik dus nu van plan alles wat important is(aan saves voor spellen)aan het backuppen en daarna wil ik alle partities op die hdd verwijderen 1 partitie maken en dan de gehele partitie formatteren en dan hopen of dat probleem met bad clusters weg is.

Nu is dus mijn vraag wie heeft ook zo'n probleem gehad dat de hdd zij in DOS van "unsuvisent memory"(zo iets). of had last van bad clusters en verwijderde die via de hdd in 1 partitie te maken dat dat nog es te formatteren.

andere IDen zijn natuurlijk welkom.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

't is unsuficient memory, en dat betekend dat hij het geheugen vol geschreven heeft.

Verwijderd

Ik heb ook eens bad sectors gehad, en ook rare geluiden. de foutmelding zegt mij niets.

De oplossing was gewoon met fdisk alle partities verwijderen en weer opnieuw aanmaken.

Daarna nooit meer last van gehad.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ok thankx

Verwijderd

Doe een Low Level Format , dan is ALLES opgelost

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
hoe doe je dat LOW level format??

gewoon "format c:"

Verwijderd

Kijk ff bij ibm.com daar staan aantal geluidjes die een HD kan maken. Dan weet je meteen wat er mis is.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
hoelang duurd het ongeveer om in DOS 30Gb te recoveren??

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
ik heb ong. een half jaar geleden ook zoiets gehad met een 20 GB schijfje. 'k heb em even teruggebracht (zat nog garantie op)>:)

Bestuh!!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Op vrijdag 12 januari 2001 21:38 schreef SirCommieBastard het volgende:
't is unsuficient memory, en dat betekend dat hij het geheugen vol geschreven heeft.
Insufficient

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
dit is het geluid dat ik hoor als ik formatteer. dit mp3tje is 122Kb groot. hij is op 96kbps maar de geluid wordt er echt niet beter op als ik hem op 128/160/190/256. maareh ik denk dat ik er maar trug mee ga.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
luister plz. ff en zeg wat je er van denkt. als je het niet goed hoord zet gerust ff geluid wat harder.

Verwijderd

Breng 'm gewoon terug stumperd. Of wil je soms de magische bezweringen leren die kapotte HD's repareren? Dream on.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
nou ik ben al 2uur bezig met het instralen van de hdd maar dat heeft ook niet zo veel zin tot nu toe.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

terug brengen die handel.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
dat wordt dan waarschijnlijk trug brengen via post. of gewoon ff naar de winkel gaan, want ik heb toch OV.

[edit]
ff naar zevenaar heen en weer met de trein is ongeveer 4 uur reizen. laat maar zitten, ik mail ze eerst wel en dan stuur ik het op.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:27
Op vrijdag 12 januari 2001 21:44 schreef real_raichu70 het volgende:
Doe een Low Level Format , dan is ALLES opgelost
Inderdaad. garantie weg, en mischien een schijf die helemaal niet meer te redden is.

NOOIT en ten nimmer low level format op een schijf met garantie.
format c: is geen low level.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Ik heb een 2tal maandan hetzelfde probleem meermaals voorgehad met mijn IBM 30 GB. Vreemde geluiden en mistige bootschappen waren het resultaat. 'k Heb ze gewoon terug ingeleverd bij m'n dealer en een spiksplinternieuwe gekregen. Deze levert geen enkel probleem meer tot nog toe.;)

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/62965

edit:

die topic ging over mijn IBM 30 GB

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Op zondag 14 januari 2001 11:56 schreef cedric het volgende:
Ik heb een 2tal maandan hetzelfde probleem meermaals voorgehad met mijn IBM 30 GB. Vreemde geluiden en mistige bootschappen waren het resultaat. 'k Heb ze gewoon terug ingeleverd bij m'n dealer en een spiksplinternieuwe gekregen. Deze levert geen enkel probleem meer tot nog toe.;)
ben jij terug gegaan naar de winkel of heb je hem terug gestuurd naar IBM en hebbie daar een nieuwe gehad?

Verwijderd

Raam los, hdd eruit, raam dicht.
Probleem opgelost... :)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
neej :( hij is maar 4 maanden oud. dus niet opgelost.

Verwijderd

In mijn geval heb ik gekozen voor de gemakkelijkste en veiligste weg: via de winkel waar ik de HD kocht. 2 dagen later had ik al een nieuw werkend exemplaar. :) Ik kreeg echter geen uitleg of het een gekend probleem zou zijn of niet.
Ik kan je enkel aanraden hetzelfde te doen. *D

Verwijderd

Low Level format doe je in het BIOS , je HDD opdelen in Sectoren en Clusters is dit .

Verwijderd

Ok voordat iemand foute beslissingen gaat maken.
Low level format De complete magnetische disk weer volgens fabrieks standaard magnetiseren. Mocht het fout gaan, oid dan is die schijf NIET te redden door een consument, en het bedrijf geeft geen garantie en zullen dit dus ook niet doen. vrij listig dus.
Format, partitioneren, defragmenteren, scandisken of wat je ook met je disk doet is alleen aan het file allocation table kloten, alles wat hier gebeurt is zo`n beetje ongedaan te maken. zo`n beetje geheel als ongevaarlijk voor je fysieke schijf te gebruiken. Data verlies is niet als gevaar beschouwd, aangezien je met een format toch alle data formateerd.

Low level format is een NOGAL drastische maatregel! Ik raad het aan alleen te doen als je geen garantie meer hebt, de verkoper er ook niets meer mee kan, en je de schijf al als verloren ziet. Op dat moment heb je alleen maar te winnen, niets te verliezen.

• Slein
  • Laatst online: 31-03 15:35

Slein

NERD

GeoCities heeft je MP3 gekilld.
Maar als 'ie dezelfde geluiden maakt als mijn 20 GB IBM maakte voor 'ie overleed zou ik hem als een speer leegbackuppen en terugbrengen.
Succes met het claimen van je garantie, ik wacht al een PAAR MAANDEN op een nieuwe schijf van IBM (gelukkig heb ik een leenschijf).

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Wouter
  • Niet online
ik zou hem in jou geval nu allang terug hebben gebracht

iedere minuut dat je dat ding gebruikt word het risico op een echte crash waarbij je je gegevens kwijt bent groter lijkt me (bij mij werd het steeds erger, heb hem dezelfde dag teruggebracht en nieuwe gekregen (informatique))

breng terug dat ding ! sjeez...

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik heb hem al 2 keer geformateerd ne laten recoveren. maar het geluid bleef. ik heb hem nu los gekoppeld. en ga maandag ff bellen naar IBM. want ik heb net een mailtje gekregen dat ik ze beter kon bellen.

weet iemand waar ik voor weinig geld een hdd kan kopen met een paar gig. max. 6,5Gb.

• Wouter
  • Niet online
Bij mij liep de garantie niet via IBM... werd meteen afgehandeld door informatique (geweldige service).

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik heb deze hdd bij intercom-mailorder gekocht omdat hij toen de tijd het goedkoopst daar was. maar als ik dit kan regelen via IBM scheelt het mij weer verzendkosten want dan ga ik gewoon naar a'dam.

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Ik heb verd#mme hetzelfde probleem met mn IBM :(:( Ben al de hele avond bezig met checken en backuppen en formatteren, isse nie fijn.

Hij maakt schrapende geluiden en het lijkt of ie steeds up en down spint, alsof ie even zonder stroom zit en ook soms na een reset wordt ie niet herkend. Met die IBM Disk test al een bad cluster gefixt, ik kijk het nog even aan hoe het gaat want mn andere IBM (14gig) die had een hele tijd terug van die rare up en down spin kronkels, maar die draait nu weer perfect :?

Heb hem overigens bij Informatique vandaan dus omruilen is hopelijk geen probleem.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 14:42

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zondag 14 januari 2001 18:56 schreef real_raichu70 het volgende:
Low Level format doe je in het BIOS , je HDD opdelen in Sectoren en Clusters is dit .
en je garantie verspelen.
HD's worden tegenwoordig in de fabriek al gelowlevelled en je garantie ben je dus kwijt als je 't zelf opnieuw doet.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 03:45 schreef D³ het volgende:
Ik heb verd#mme hetzelfde probleem met mn IBM :(:( Ben al de hele avond bezig met checken en backuppen en formatteren, isse nie fijn.

Hij maakt schrapende geluiden en het lijkt of ie steeds up en down spint, alsof ie even zonder stroom zit en ook soms na een reset wordt ie niet herkend. Met die IBM Disk test al een bad cluster gefixt, ik kijk het nog even aan hoe het gaat want mn andere IBM (14gig) die had een hele tijd terug van die rare up en down spin kronkels, maar die draait nu weer perfect :?

Heb hem overigens bij Informatique vandaan dus omruilen is hopelijk geen probleem.
oke, ik had dus exact hetzelfd

niet langer aankijken, het word nl alleen maar erger, tot je helemaal geen data meer kan redden

wat ik heb gedaan is, ik ben naar het service center van informatique gereden (in de buurt van rotterdam), daar hebben ze hem gecontroleerd en hij bleek kapot, toen hebben ze op verzoek met ghost de complete inhoud van de schijf overgezet naar een gloednieuwe schijf die ik vervolgens mee naar huis kreeg.

De c: partitie bleek niet meer te redden

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
bij mij was het ook de c:\ partitie. die lawaai maakte. de rest deed het perfect.

[edit]
ik heb net een mailtje ontvangen van intercom:

Je hebt een retourzendingsformulier gehad en daar staat alles op wat je moet
doen.
Als wij de HD hier hebben wordt die geruild tegen een nieuwe.

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/10558

voor mij geen IBM meer..
duurde ook 6 weken voordat ik weer een HD terugkreeg.. een maxtor 20 GB, omdat IBM te lang duurde.. geen last meer gehad.

Verwijderd

Op zondag 14 januari 2001 21:40 schreef ReseTTim het volgende:
ik heb deze hdd bij intercom-mailorder gekocht omdat hij toen de tijd het goedkoopst daar was. maar als ik dit kan regelen via IBM scheelt het mij weer verzendkosten want dan ga ik gewoon naar a'dam.
Mijn IBM 13GB en heb net gebelt naar IBM en je moet hem naar Den Bosch sturen :'(

Verwijderd

Wat een problemen allemaal met die IBM's hier. Echt om te:'(
K heb nu zelf 2 schijfjes van IBM in mijn kast hangen.
1x 13.5G (IBM DJNA) ATA 66
1x 45.9G (IBM DTLA) ATA 100

deze draaien allebij minimaal een maand of 6 NON stop en nog nooit geen problemen mee gehad. Dus mij inziens geen slechte schijfen.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik vind IBM ook goede schijfies.(niet goed nl I weet). maareh helaas begeeft er eentje bij mij. maar goed ik krijg gewoon een nieuwe dus mijn dag is ook weer goed.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik ben toch benieuwd wat er allemaal mee wordt gedaan dat ze zomaa kapot gaan...

• Slein

Slein

NERD

Ik heb echt niks raars gedaan hoor?
Hij ging gewoon... dood. :'(

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik ging es netwerken en dus nam ik mijn pc mee. logisch hé! maar goed toen we klaar waren had ik de kast ff in een gangetje gezet om mijn monitor te halen, dus ik kom trug en dan staat de kast al samen met mijn moeder bij de auto. ik: hoe heb je die kast hier gekregen? moeder: gewoon omdat hij wieltjes heeft ff rollen over de straat tegels, zoals jij ook reed met dat ding. ikke: Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, die hdd's die erin zitten kosten fl 1000,- ennuh dat rollen wat ik deed was in een sport zaal en dus was de vloer kompleet glad.

• Wouter
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 22:15 schreef ReseTTim het volgende:
ik ging es netwerken en dus nam ik mijn pc mee. logisch hé! maar goed toen we klaar waren had ik de kast ff in een gangetje gezet om mijn monitor te halen, dus ik kom trug en dan staat de kast al samen met mijn moeder bij de auto. ik: hoe heb je die kast hier gekregen? moeder: gewoon omdat hij wieltjes heeft ff rollen over de straat tegels, zoals jij ook reed met dat ding. ikke: Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, die hdd's die erin zitten kosten fl 1000,- ennuh dat rollen wat ik deed was in een sport zaal en dus was de vloer kompleet glad.
moeders |:(

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Vroeger.. waren die schijven beter.. Zucht..:)

• Slein

Slein

NERD

Harde schijven zijn sowieso niet zo goed als je eigenlijk zou willen. Van alle schijven die ik heb gehad loopt alleen mijn 30 Mb schijf nog (last time I checked..). 270 Mb Quantum LPS: brak. 3,2 Gb Quantum Fireball: Retour Quantum na 3 jaar. Vervangende IBM 20 Gb: Retour IBM na 6 maanden (nog steeds weg). Seagate 30 Gb leenschijf draait nog steeds.
Kijk ik ga wel eens naar een netwerkfeestje maar verder ben ik volledig paranoide voor alles wat mijn HD schudt als ie draait. (Ik ben nog uit de tijd dat je je harddisks met de hand moest parkeren... those were the times (zie plaatje)).
Is de enig mogelijke conclusie nu dat schijven onherroepelijk stukgaan? Scary. Of zouden schijven bij stilstand veel minder goed tegen schudden kunnen dan de fabrikanten claimen en moet je die dingen gewoon laten staan (ongetwijfeld)?

Al says: Save once, save often.

Verwijderd

Ik had ook wel eens van die rare geluiden uit me gloednieuwe hd (IBM-DTLA-307030). Toen was hij horizontaal gefixt in m'n bigtower. Maar nu zit hij verticaal gefixt in me desktop case en ik heb er nooit meer last van gehad sindsdien...

VAAG!!!

Maar nu ik deze hele thread lees ga ik IBM toch eens om opheldering vragen, want dit is natuurlijk niet normaal meer als zoveel mensen exact hetzelfde probleem hebben.

• Slein

Slein

NERD

Mogelijkheid 1: IBM schijven zuigen de neten.
Mogelijkheid 2: Er komen hier HEEL VEEL tweakers (met vaak een IBM?) en verhoudingsgewijs gaan er net zo veel IBM's als andere schijven kapot.

Ik durf hier geen onderbouwde uitspraak over te doen. Iemand met meer verstand van de cijfers?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Slein> Ik heb het idee... dat tweakers meer IBm harde schiven hebben.. dus mogelijkheid 2 denk ik.....

Verwijderd

Hey ik moet zo mijn IBM 13 GB versturen naar IBM :'( maar moet ik hem dan eerst in "Park" zetten ? zo ja: Hoe doe ik dat ???

Bedankt voor reacties !!! :)

BAZZA

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
gewoon een schreoven draaier door het geheel heen stoppen. wedden dat ie dan niet meer draait.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:27
De hardeschijf is wel low level te formatteren door middel van een programma dat bij IBM zelf te downloaden is.

Het programma kan de HD checked op bijna alle fouten en misschien oplossen, En hij heeft ook een zerofill optie!

zerofill is naar mijn mening ook low level formatten toch? en bij de nieuwst biossen is het meestal onmogelijk om lowlevel format te doen omdat de mogelijkheid er niet in zit...

I heb ook een IBM met een probleem -> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/107040 Iemand?

Het programmatje is te downloaden bij http://www.ibm.com of een directe link voor de luie gasten hier!

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dft32-v200.exe

Low level formatten wordt dus wel toegestaan door IBM

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ja maar als ik een mailtje heb gehad van Intercom dat als ik de hdd opstuur naar ze en het formulier goed invul een nieuwe krijg dan doe ik dat toch liever. logisch hé!

• Wouter
  • Niet online
ja, als er iets mis is met die schijf moeten hun het oplossen, en niet jij

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 13:21 schreef BAZZA het volgende:
Hey ik moet zo mijn IBM 13 GB versturen naar IBM :'( maar moet ik hem dan eerst in "Park" zetten ? zo ja: Hoe doe ik dat ???

Bedankt voor reacties !!! :)

BAZZA
? :)

Verwijderd

In Zevenaar mot je ook geen computerspullen kopen :r

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 15:07 schreef PhoneTechnician het volgende:
zerofill is naar mijn mening ook low level formatten toch?
Nee!
Low level formatten wordt dus wel toegestaan door IBM
Ja! totdat je je schijf om zeep helpt

• Slein

Slein

NERD

> BAZZA:
Harde schijven parkeren is iets uit het XT-tijdperk. Vanaf de 40Mb schijven parkeren alle schijven zich automatisch m.b.v. een veer (oftewel alle schijven die met een 'voice-coil'(luidsprekerspoel)-systeem de koppen verplaatsen. Bij de alleroudste schijven, die werkten met een stappenmotor, werkt een veer niet).
Tot zover de geschiedenisles... (man ik word oud). Trek eens een 20Mb schijf en een 200Mb schijf uit elkaar en je ziet het vanzelf. En het is nog leuk ook. ;)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
Op dinsdag 16 januari 2001 18:06 schreef brambo9000 het volgende:
In Zevenaar mot je ook geen computerspullen kopen :r
ik had de hdd hij intercom-mailorder besteld omdat hij toender tijd het goedkoopst was incl. rembours en verzendtkosten. later kwam ik erachter dat het hoofdkantoor in duitsland is en gelukkig is er dus ook een kantoor in nederland en dat is zevenaar.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-04 00:14
Damn, en ik wilde nog wel een IBM 45 Gb 7200 RPM gaan kopen !! (En wel in Aken bij Computer Cash & Carry, waar ie 399 DM is..)
Hmmmm, zal er nog maar es goed over nadenken.
Maar ik heb hier een IBM DJNA 13,5 Gb 7200 RPM(hebben een aantal mensen hier ook) en die draait echt perfect. Schijf is nu ongeveer 1,5 jaar oud, heeft ongeveer een jaar in een removable bracket gezeten, met koeling, maar ik hoor geen vreemde geluiden.

Tsja, 399 DM voor een 45 Gb 7200 RPM IBM is niet te veel dacht ik zo ?!?!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
zou zeggen check eerst ff de pricewatch van t.net en mail anders ff naar ze en vraag of ze nog een kantoor in nederland hebben staan.

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 23:29 schreef Toewan het volgende:
Damn, en ik wilde nog wel een IBM 45 Gb 7200 RPM gaan kopen !! (En wel in Aken bij Computer Cash & Carry, waar ie 399 DM is..)
Hmmmm, zal er nog maar es goed over nadenken.
Maar ik heb hier een IBM DJNA 13,5 Gb 7200 RPM(hebben een aantal mensen hier ook) en die draait echt perfect. Schijf is nu ongeveer 1,5 jaar oud, heeft ongeveer een jaar in een removable bracket gezeten, met koeling, maar ik hoor geen vreemde geluiden.

Tsja, 399 DM voor een 45 Gb 7200 RPM IBM is niet te veel dacht ik zo ?!?!
Die zelfde schijf heb ik besteld voor fl 533 inc bezorging :'(

Hebben die duitsers ook een web site ?

Verwijderd

low level format NOOIT via de bios doen. dan is idd de garantie weg. maak een bootdisk met het utility op de site van ibm, doe een lowlevel format en kijk maar of t helpt. persoonlijk denk ik dattie echt kapot is alstie rare geluiden maakt.

utility:
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik kom net op school en heeft iemand ook al een kapotte hdd, namelijk een Quantum Fireball Lct 15Gb.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
ik heb ook soortgelijke schrapende geluiden meegemaakt maar die werden veroorzaakt door mijn highpoint HPT366 controller (op mijn oude BE6 mobo).... schijf heb ik omgewisseld voor Seagate Barracuda II, en mobo voor BX133 en het loopt als een speer nu (dit keer met de HPT370 ) :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Pagina: 1