Het grote spoorwegentopic deel 12 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.836 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Overigens vandaag ook weer wat verveelde kleuters gezien: ze zitten met zn drietjes op een hek/geluidswal net voor de fly-over bij Amf aan het spoor van/naar Apd. Trein waar ik in zit stopt, Ali's rennen snel weg. En wat zie ik liggen op het andere spoor: een stapel rommel, een dikke plastic afvoerpijp rond 250 ofzo op de rails met als afsluitertje een stalen pijp rond 50 dwars over de rails.

HC doet hesje aan, neemt rommel mee de trein in, en is weer op tijd binnen voor de stopper naar Barneveld/Ede over het spoor komt.

Hulde voor de mcn van trein 1656 die die zooi heeft zien liggen.

Jammer dat we niet met 200 man uit de trein zijn gesprongen en eventjes door de wijk zijn gelopen om die kereltjes op te sporen. Zo'n kneusje van een jaar of 13/15 met twee meelopertjes van 9 of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Hoi, ik weet niet of dit al ooit aan de orde is geweest, maar ik zie nu dat dit topic bestaat, en ga het daarom toch ff vragen.. Ik probeer namelijk al een aantal jaar om aan een poster met daarop de spoortrajecten in Nederland te komen. Eigenlijk dus zo'n (grote) poster die ook in elk NS-station hangt, zoals (bij benadering) onderstaande:

http://www.train-link.nl/NSkaart.gif

Heeft iemand een idee hoe ik hier aan kan komen, of kan iemand mij aan deze poster helpen? Ik heb het een aantal maal geprobeerd via de NS, maar steeds kreeg ik het antwoord dat ze mij niet konden helpen, wel kreeg ik ter compensatie een klein overzicht van de spoortrajecten, op A4-formaat; maar ik wil dus echt zo'n poster! :9~

[ Voor 2% gewijzigd door SmartDoDo op 02-07-2005 11:23 . Reden: De resize waarschuwing staat er niet voor niets :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Is niemand iets opgevallen gisteren aan de klokken van Hto en Ht?

spoiler:
klokken Hto liepen allemaal een half uur achter, klokken Ht ook en bovendien liep de secondewijzer achteruit

Overigens was de communicatie van ProRail Ehv in Ht weer erg slecht: toen ik met de 4400 aankwam om op sp3 over te stappen op de 800/900 werd niet omgeroepen dat dat ding van sp 6 vertrok. Dankzij mijn eigen nieuwsgierigheid ("waarom staat er een VIRM op sp6?!") heb ik op het allerlaatste moment die trein nog gehaald.
Ook weer matig is dat die trein vervolgens 10 min stilstond op spoor 6a nadat het van 6b was vertrokken...

[ Voor 3% gewijzigd door terabyte op 02-07-2005 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Friebo schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 00:32:
[...]

Hoe moet een normaal iemand dat weten? Die normale iemand gaat naar een kaartjesautomaat, ziet op het scherm dat het ook voor de OV kaart is toegestaan, en koopt dat kaartje. Hoezo, halve informatie...?
Je bent verplicht om je voor gebruik op de hoogte te stellen van de geldende regels. Op het moment dat je je OV-studentenkaart hebt afgehaald, heb je daarbij ook informatie over de geldigheid (ook i.c.m. andere kaarten) gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
mathijsv schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 02:55:Heeft iemand een idee hoe ik hier aan kan komen, of kan iemand mij aan deze poster helpen? Ik heb het een aantal maal geprobeerd via de NS, maar steeds kreeg ik het antwoord dat ze mij niet konden helpen, wel kreeg ik ter compensatie een klein overzicht van de spoortrajecten, op A4-formaat; maar ik wil dus echt zo'n poster! :9~
Probeer het eens bij de infrabeheerder in plaats van een vervoerder, zij zullen zoiets eerder hebben liggen. Er was destijds een grote spoorkaart van Nederland bij hen te bestellen. Dat was dan net zoiets als een wegenkaart (dus niet zo vlak getekend als die wat jij laat zien), maar dan met de spoorlijnen er op. Misschien kun je er daar nog een van bemachtigen.

Edit: gequote i.p.v. in het andere bericht geëdit....

Edit 15.10: volgens mij is het in België ook goed raak als ik zo naar TT 752 kijk....

[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 02-07-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
mathijsv schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 02:55:
Hoi, ik weet niet of dit al ooit aan de orde is geweest, maar ik zie nu dat dit topic bestaat, en ga het daarom toch ff vragen.. Ik probeer namelijk al een aantal jaar om aan een poster met daarop de spoortrajecten in Nederland te komen. Eigenlijk dus zo'n (grote) poster die ook in elk NS-station hangt, zoals (bij benadering) onderstaande:

http://www.train-link.nl/NSkaart.gif

Heeft iemand een idee hoe ik hier aan kan komen, of kan iemand mij aan deze poster helpen? Ik heb het een aantal maal geprobeerd via de NS, maar steeds kreeg ik het antwoord dat ze mij niet konden helpen, wel kreeg ik ter compensatie een klein overzicht van de spoortrajecten, op A4-formaat; maar ik wil dus echt zo'n poster! :9~
Ik weet dat de NS op haar site ergens een PDF je heeft staan... Waarschijnlijk kun je dat bij een copyshop wel op A0 krijgen :)

tadaa

Omdat het dus gevectored is.. kun je zo groot maken als je wil zonder kwaliteitsverlies :)

[ Voor 18% gewijzigd door insan1ty op 03-07-2005 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een 'service' weer van NS vandaag.
Kom in Bd boven om 21:50, dus IC naar Ehv net weg. Jammer, dan maar met de 3600 over Ht, dan ben ik iig onderweg en nog drie minuten eerder in Ehv dan met de IC van een half uur later.

3600 voor Tbw in de ankers, haalt daar tot mijn verbazing de IC in die ik eerder te Bd gemist had, stopt te Tbw, kachelt door naar Tb. Ikke er uit, 3600 direct weg, daarna IC naar Ehv met +10.

En zo met slechts +10 te Ehv ipv +27 of +30 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR vandaag voor 't eerst uit een trein geknikkerd.

Ik ben zo gewend gewoon een trein in te stappen dat ik vergeten was een kaartje te kopen. Dat ik wel met een versgekochte donut in m'n hand zat vond de dienstdoende conductrice ook niet grappig :+

Dus maar even op Hlms een kaartje Hlm-Asd uit de automaat getrokken. (Incidenteel zijn die dus exact even duur als Hlms-Asd...)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Vandaag waren ze in htn het omroepsysteem aan het vervangen. Om het te testen werd er constant een bandje gedraaid met de melding dat dit een testbericht was voor de technici die het systeem aan het vervangen waren.

Het was wel hard nodig moet ik zeggen, op sommige delen van het station waren de berichten totaal niet te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
AtlonXP1800 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:03:
Vandaag waren ze in htn het omroepsysteem aan het vervangen. Om het te testen werd er constant een bandje gedraaid met de melding dat dit een testbericht was voor de technici die het systeem aan het vervangen waren.

Het was wel hard nodig moet ik zeggen, op sommige delen van het station waren de berichten totaal niet te verstaan.
Men heeft iig nieuwe omroepberichten van Tuffie Vos.

Vroeger was het "de stoptrein naar Uitgeest van 16:59 heeft een vertraging van ongeveer 5 minuten". Vandaag hoorde ik "de stoptrein naar Uitgeest van 16:59 komt over ongeveer 5 minuten binnen".

Nieuw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dennis schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:08:
[...]

Vroeger was het "de stoptrein naar Uitgeest van 16:59 heeft een vertraging van ongeveer 5 minuten". Vandaag hoorde ik "de stoptrein naar Uitgeest van 16:59 komt over ongeveer 5 minuten binnen".

Nieuw dus.
Dat viel mij idd vandaag te Dvd en Asd ook op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Dennis schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:08:
[...]

Nieuw dus.
Die zit er toch al lang in? Oh nee dat was " Komt over enkele minuten binnen"..
Nog een wijziging:
De intercity naar Eindhoven en Venlo van 8 uur 34 vertrekt vandaag van spoor 2.
naar
De intercity naar Eindhoven en Venlo van 8 uur 34 vertrekt van spoor 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
insan1ty schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:42:
[...]

Die zit er toch al lang in? Oh nee dat was " Komt over enkele minuten binnen"..
Nog een wijziging:
De intercity naar Eindhoven en Venlo van 8 uur 34 vertrekt vandaag van spoor 2.
naar
De intercity naar Eindhoven en Venlo van 8 uur 34 vertrekt van spoor 2.
Die trein bestaat helemaal niet man :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In het kader van "de media heeft geen verstand van spoorwegen" dit curieuze bericht van nu.nl:
Europese snelheidsbegrenzer op treinen

Uitgegeven: 4 juli 2005 13:19

BRUSSEL - Locomotieven kunnen op den duur gewoon doorrijden op de belangrijkste spoorlijnen bij de grenzen. Ze hoeven niet meer te worden gewisseld voor een locomotief met een andere snelheidsbegrenzer.

Europa heeft nu nog twintig verschillende systemen om de snelheid van treinen te meten en te begrenzen. Die wirwar moet voor 2017 gestaag opgaan in een enkel systeem, zo heeft de Europese Commissie maandag gemeld.

In 2005 en 2006 komt het systeem, de ERTMS, in gebruik in Nederland, Spanje, Italië en Duitsland. Na 2007 worden elders jaarlijks 20.000 kilometer spoorlijn aangepakt, voor 500 miljoen euro per jaar. De Europese Commissie betaalt tot de helft van de investeringen.

Een experiment met dit systeem loopt al met de goederenspoorlijn Rotterdam- Milaan.
Vooral dat gepraat over "snelheidsbegrenzer", alsof het een vrachtwagen is. En "worden gewisseld voor een locomotief met een andere snelheidsbegrenzer". Er zijn al tijden locomotieven met meerdere beveiligingssystemen ingebouwd.
ERTMS mag dan wel in gebruik gaan in Nederland, echter niet daar waar het de bedoeling is. De Betuweroute.
En de "goederenspoorlijn Rotterdam - Milaan" is een soort Betuweroute in het kwadraat?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 08:21:

En de "goederenspoorlijn Rotterdam - Milaan" is een soort Betuweroute in het kwadraat?
Nee, dat is gewoon een veel gebruikte route...niets speciaal gebouwd/gereserveerd voor cargo...muv de betuweroute dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Kan iemand mij vertellen hoeveel reeks 25.5loccen er nog in het land der levenden zijn? En hoelang deze nog mee kunnen gaan?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij zijn er nog 8 7. En hoe lang ze mee kunnen gaan is een heel erg lastige vraag. Ze zijn dat wel van 1960, maar de 1200'den die in Nederland nog rijden tonen aan dat leeftijd niet zo belangrijk is. Het is meer de vraag of er nog emplooi voor is. De 11.8 komt waarschijnlijk binnen enkele jaren vrij (als de benelux wordt opgeheven) en de NMBS heeft ook mooie nieuwe diesellocs reeks 77. Ik denk niet dat ze nog veel langer dan 5 jaar te zien zijn voor reguliere treinen.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 06-07-2005 11:41 . Reden: ;) @wildhagen hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, ik denk dat je die 25.5 (2554? weet niet meer precies) die in Roosendaal verongelukt tegen die V-IRM is alvast kan schrappen, dan zouden er dus 7 overblijven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Waarom zou een 11.8 niet naar Aken mogen rijden bv. en een 25.5 wel?
(overigens denk ik dat de 11.8 eerder zal worden verwezen naar de eeuwige jachtvelden, dan de 25.5, maar dat is speculatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

456 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:14:
Waarom zou een 11.8 niet naar Aken mogen rijden bv. en een 25.5 wel?
(overigens denk ik dat de 11.8 eerder zal worden verwezen naar de eeuwige jachtvelden, dan de 25.5, maar dat is speculatie).
Toelatingseisen? Ik verwacht dat het ook niet een probleem van niet kunnen maar (zoals je zegt) niet mogen is. Nooit toelating aangevraagd = niet toegelaten. Er was ook geen noodzaak voor want de 11.8 is specifiek voor de Benelux dienst bedoeld. Een dure tweespanningsloc (die je vanwege veel uitval hard nodig hebt daar waar ze ingepland zijn) laat je niet naar Aken rijden als je dat ook met een enkelspanningslok kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar de 11.8 is nu niet bepaald betrouwbaar (understatement). Kijk maar eens hoevaak ze defect zijn...

Afaik is de 25.5 dat wel...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Vandaar ook mijn reactie omtrent het eerder zien verdwijnen van de 11.8 (als de HSL af is), dan de 25.5 die haar diensten nog goed bewijst op de goederenlijnen...

Mooie locs, leuke levensloop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Anoniem: 18023 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:47:
[...]

Nee, dat is gewoon een veel gebruikte route...niets speciaal gebouwd/gereserveerd voor cargo...muv de betuweroute dan.
Met "de goederenspoorlijn Rotterdam-Milaan" wordt de Betuweroute bedoeld. De route "onderlangs" is zich van geen ERTMS e.c. bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luccus schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 19:33:
[...]

Met "de goederenspoorlijn Rotterdam-Milaan" wordt de Betuweroute bedoeld. De route "onderlangs" is zich van geen ERTMS e.c. bewust.
Ik bedoelde ook 'het deel betuweroute van die corridor' voor de duidelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Er is nu een 2e oranje koploper:

Afbeeldingslocatie: http://www.bastiaanstreinensite.nl/foto/actueel/2005_26/2005_0701_0003.jpg
(niet mijn eigen foto)

morgen om 8:30 gaat hij officieel gepresenteerd worden in utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AtlonXP1800 schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:15:
Er is nu een 2e oranje koploper:

[afbeelding]
(niet mijn eigen foto)

morgen om 8:30 gaat hij officieel gepresenteerd worden in utrecht.
Ziet er leuk uit, welk nummer heeft deze?
En ik heb van de week gezien dat er een koploper was (ik meen de 4210) die enkele beletteringen heeft met daarop: Alexia Expresse.......

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:41:
[...]

Ziet er leuk uit, welk nummer heeft deze?
Kijk eens op een willekeurige treinensite....
4240 (en 9525)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Luccus schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 16:43:
Kijk eens op een willekeurige treinensite....
wat zijn eigenlijk goede site's om in de gaten te houden voor dit soort treinnieuws? ik ken tot nu toe alleen rolandrail,ovl en hov-railnieuws.

Ik denk dat ik morgen ff een rondje ga rijden, eens kijken of ik die koploper, de treinen van de vsm en jaap op de foto kan zetten. (dienstregelingen, zie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan alsnog Sprinter-treinen bestellen bij de Canadese fabrikant Bombardier. Het gerechtshof in Amsterdam heeft donderdag in hoger beroep de weg daarvoor vrijgemaakt, aldus de NS.

Aanvankelijk had de rechter in Utrecht het spoorbedrijf opgedragen de aanbesteding van de lucratieve order over te doen. Het Franse Alstom had aan de bel getrokken na het verliezen van de gunning, met het argument dat het een beter bod had gedaan en de NS zich niet aan de regels had gehouden. De rechter stelde Alstom in het gelijk. Het hof in Amsterdam heeft de bezwaren ongegrond verklaard.

De NS wil nu snel een contract sluiten met Bombardier. De levering zal wel enkele maanden later beginnen door de door de Fransen afgedwongen procedure. De Sprinters worden in 2008 ingezet voor een soort metro-achtig verkeer in de Randstad en kunnen 13.000 reizigers tegelijk vervoeren. Er zijn daarnaast vijf opties voor vervolgorders voor treinstellen met een capaciteit van elk 12.000 reizigers verbonden aan deze aanbesteding.
Hmm, nieuwe sprinters? :X Hoe zouden die er dan uit komen te zien? :|

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

13000 mensen? Zeker? Is 1300 niet een meer reëel getal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Illegal_Alien schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 01:09:
[...]

Hmm, nieuwe sprinters? :X Hoe zouden die er dan uit komen te zien? :|
De duitse serie 423-425 is ook van Bombardier. Ik denk dat ze er zo ongeveer uit komen te zien. Het is alleen te hopen dat er betere stoelen inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 01:18:
13000 mensen? Zeker? Is 1300 niet een meer reëel getal?
niet per stel; in totaal :+

Gaat om 125 stellen meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26121

Anoniem: 18023 schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 09:36:
[...]

niet per stel; in totaal :+

Gaat om 125 stellen meen ik
Ja, het staat wel erg raar vermeld in dat bericht... Maar als het 125 stellen betreft, zou dat betekenen dat er 104 reizigers per stel worden vervoerd. Is dat dan niet erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Zo, ik heb een leuke rondrit gemaakt.

Als eerste de 4240 in utrecht vastgelegd:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/4240.jpg

daarna was ik van plan om door te gaan naar arnhem, om de vsm locs te zien, ondertussen dat ik daar op stond te wachten kwam deze ineens langs (9525?)
Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/9525.jpg

Ik dacht dat deze pas later in het jaar oranje zou worden, maar kennelijk nu dus al.
De twee oranje treinen zagen er erg netjes uit.

in arnhem kon ik mooi op tijd de vsmlocs langs zien komen. Uiteraard stond ik helemaal op het verkeerde perron, maar gelukkig kwamen ze voor een rood sein te staan, zodat ik er nog naar toen kon:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/vsmlocs.JPG
Het is niet echt een mooie foto, maar ze kwamen langs in de stromende regen, 't ging zo hard dat ik mijn toestel daar toch maar niet aan bloot wilde stellen, dus heb ik van onder een afdakje een foto moeten maken...

Terug kon ik mooi met de ICE, doordat die een half uur vertraging had :)
Die ice zat trouwens wel helemaal vol met duitsers, veel nederlanders zaten er volgens mij niet in (komen die duitsers hier op vakantie ofzo?)
wat wel grappig was, was dat de trein even stil werd gezet bij driebergen, al die duitsers meteen naar de deuren omdat ze dachten dat het utrecht was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20589

Ik heb gisteren in amersfoort een paar foto's gemaakt van oranje treinen. Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://81.206.40.179/Digicam/trein/080705/PICT1819.JPG
Afbeeldingslocatie: http://81.206.40.179/Digicam/trein/080705/PICT1826.JPG
Afbeeldingslocatie: http://81.206.40.179/Digicam/trein/080705/PICT1828.JPG

De koploper had nog iets op hem zitten wat er niet echt op hoort.
Afbeeldingslocatie: http://81.206.40.179/Digicam/trein/080705/PICT1813.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Wete niet of hij al voorbij was gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.bombardier.com/en/1_0/ml/4491/2_RET-ext-LowRes.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bombardier.com/en/1_0/ml/4492/2_RET-int-LowRes.jpg
http://www.bombardier.com...r=2005&id=2872&sCateg=1_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Zelfde kuipstoeltjes & interieur als de nieuwe metro's in Rotterdam, die ik persoonlijk wel een succes vind :)
Die zijn overigens ook van Bombardier. Mooie geluiden uit de tractieinstallatie; gearbox met 6 versnellingen. Trekken heel soepel op, staan dus al wel in de 6 voor ze het station goed & wel hebben verlaten.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ze schijnen trouwens op de Hofpleinlijn een Metro van het type T (Sneltram) aan het testen te zijn; deze schijnen samen met de nieuwe metrostellen te gaan rijden; aldus: http://forum.retmetro.nl/...hp?showtopic=1803&st=220& (Registratie verplicht)

Nieuwsitempje: http://www.retmetro.nl/nl_nieuwsitem441.htm
5264 naar Hofpleinlijn voor testritten...

Vannacht is rijtuig 5264 overgebracht van remise Waalhaven naar de Nedtrain werkplaats Leidschendam als trein 53847. Het doel van de overbrengingsrit is het testen van een Type T-rijtuig op de Hofpleinlijn, het toekomstig Randstadrail-tracé. Vanaf 2006 vervalt de exploitatie van de NS op de Hofpleinlijn en zal de RET dit met andersoortig materieel overnemen. Tot 2008 (dan zal nieuw materieel instromen) zal dit gebeuren met ongeveer tien metronsneltramrijtuigen van het soort Type T/SG2/serie 5200.

De testritten vinden in de nachten van 4 t/m 7 juli plaats op het traject Leidschendam - Rotterdam Hofplein v.v., Leidschendam - Pijnacker v.v. en Leidschendam - Den Haag CS v.v. Hierbij worden o.a. geluidstesten en raillooptesten afgenomen en de stroomafname van de pantograaf wordt geobserveerd. In de nacht van 9 op 10 juli zal het rijtuig weer teruggebracht worden van de NedTrain werkplaats Leidschendam naar remise Waalhaven.

Rijtuig 5264 is voorzien van een downchopper om te kunnen rijden op een spanning van 1500V. Ook is er meet-apparatuur geplaatst in het rijtuig en is het op beide fronten voorzien van een gele markering aan weerszijden van het metro-logo. Dit is een vereiste voor materieel dat nog niet goedgekeurd is voor het Nederlands spoorwegnet, uitzonderingen daargelaten.
Foto`s van de metro met gele neus:

Afbeeldingslocatie: http://www.digitaletram.nl/actueel/MVC-001F.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.digitaletram.nl/actueel/MVC-002F.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.digitaletram.nl/actueel/MVC-003F.jpg

De testritten schijnen tussen 00.00 en 05.00 te gebeuren.

En een fantasie livery van deze tram voor randstadrail (MSTS model): Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.vanarkel1/pics/Randstad/RandstadT0.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Illegal_Alien op 09-07-2005 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Illegal_Alien schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 18:24:
Ze schijnen trouwens op de Hofpleinlijn een Metro van het type T (Sneltram) aan het testen te zijn; deze schijnen samen met de nieuwe metrostellen te gaan rijden; aldus: http://forum.retmetro.nl/...hp?showtopic=1803&st=220& (Registratie verplicht)

Nieuwsitempje: http://www.retmetro.nl/nl_nieuwsitem441.htm

[...]

Foto`s van de metro met gele neus:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De testritten schijnen tussen 00.00 en 05.00 te gebeuren.

En een fantasie livery van deze tram voor randstadrail (MSTS model): [afbeelding]
2 vragen:
Hebben zij een pantograaf?
Op welk voltage rijdt een metro normaliter, als een downchopper nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

456 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 01:00:
[...]

2 vragen:
Ja, sneltram-stellen hebben inderdaad een pantograaf. Die hebben ze nodig zodra ze bovengronds gaan en normaal verkeer kruisen; geeft rommel als er een auto in de third rail blijft hangen.
Even uit m'n hoofd gaat de pantograaf op net na Kralingse Zoom, je kunt het in de oudere stellen duidelijk merken. Of je gaat rechtsaf richting Capelle met third rail, of je gaat rechtsdoor langs de remise, en daar gaat de panto op. (In een ouder stel wil het licht nog wel eens even knipperen)
Voor de nieuwe stem in de metro's werd geinstalleerd was het verschil tussen metro & sneltram ook veel duidelijker, een sneltram heeft halte's, en een metro heeft stations.
Blijkbaar was dat voor de gewone mens een onnodig en niet interessant verschil, want de nieuwe stem zegt er niets meer over. (Ik vind het overigens geen verbetering, maar goed, hier in het verre Dublin heb ik er geen last meer van :+ )

Metrostellen rijden trouwens op 750VDC, precies de helft van de 1500VDC waar de NS op rijdt. Komt mooi uit dat het precies 50% is, dat chopt lekker makkelijk ;)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

2 vragen:
Met een beetje vermogenselektronica kan je alle spanningen die je wilt tevoorschijn toveren.

Gelijkspanning nodig? ff gelijkrichten
Wisselspanning nodig? PulsWidthModulation toepassen en zodanig de pulswijdte veranderen dat je een sinusachtig resultaat krijgt

Meer spanning nodig, ff wisselspanning maken en door een transfo jagen, daarna kan je nog gelijkrichten als het nodig is.
Minder spanning nodig, PulsWidthModulation met korte pulsen geeft een lagere spanning als resultaat.

De tractie van een trein kan je perfect regelen met de vermogenelectronica, de tijd van die dikke aanloopweerstanden en stoten tijdens het optrekken is voorbij.

* rapture heeft met een frequentieregelaar gewerkt in de Elektronica-labo's. Dat toestel pakt monofase uit de stopcontact, intern wordt het gelijkgericht en met PulsWidthModulation wordt er een 3-fase-spanning gegenereerd met spanning en frequentie die je met drukknopjes kan instellen. Zalig ding, vooral om elektrische motoren die normaal op 1500rpm (50Hz) draaien te overklokken naar 3000rpm (100Hz), als scholieren konden we toen het niet laten om uit te proberen wat het geeft op 6000rpm (200Hz).

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 10-07-2005 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[...]

2 vragen:
Pantograaf was al beantwoord :)

Ze hebben een downchopper om van 1500V naar 750V te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Nog maar een vraag dan:
kan zon metro stel wel de oude drgl rijden? maw: haalt hij de 120km/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

456 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:49:
Nog maar een vraag dan:
100 max. Maar het word volgens mij een soort Metro achtig iets, de infra blijft bestaan; de sneltrams/metro`s worden daarop aangepast. Deze oude bakken blijven nog wel even rijden (2012 ofzo dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

456 schreef op zondag 10 juli 2005 @ 12:49:
Nog maar een vraag dan:
Zoals Illegal_Alien al opmerkte, al het metro-materieel van de RET is begrenst op 100km/h. Of het harder zou kunnen weet ik niet, maar als zo'n sneltram 100 gaat dan voelt dat al aan als *erg* hard hoor. Een echte Mat64-achtige sensatie }) waar alles vibreert, en je aan de tractie-installatie ook kunt horen dat het echt niet harder kan.
Maar als ze bombardier stellen op die lijnen willen plaatsen, dan kun je in de handen wrijven. Goed spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Nope de Bommetjes gaan niet op die lijn; alleen de nieuwe 3 delige bommetjes komen er en de oude rammelbakken ter opvulling :)

Ik gok dat de T`s (Oude sneltramstellen) op de Hofplijnlein gaan; en de nieuwe naar Den Haag CS (Heb geen flauw idee hoe het er echt komt uit te zien eigenlijk.)

Ah station Hofplein verdwijnt;
Wat gebeurt er met het stukje viaduct van de Hofpleinlijn (van Hofplein tot en met de A20) als het straks niet meer voor RandstadRail gebruikt wordt?

Wat er met het viaduct gebeurt, is nog niet duidelijk. Er zijn mensen die graag een fietsverbinding willen tussen noord en centrum. Anderen zien graag dat er stadstuinen worden aangelegd. De dS+V is op dit moment bezig met de planvorming voor het viaduct.
dus het wordt een mix van oud en nieuw :) :(

[ Voor 89% gewijzigd door Illegal_Alien op 10-07-2005 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Illegal_Alien schreef op zondag 10 juli 2005 @ 23:47:
Nope de Bommetjes gaan niet op die lijn; alleen de nieuwe 3 delige bommetjes komen er en de oude rammelbakken ter opvulling

...
Vink nu op dit moment ff geen leuke bijnaam voor een metrostel... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

456 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 08:23:
[...]

Sorry. maar zo worden ze nou eenmaal genoemd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

456 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 08:23:
[...]

Oh kom op. Ik weet dat 't een treffend toeval is omdat 't metrostellen betreft, maar om nou alles met 'bom' er in te shunnen omdat een stel idioten het nodig vindt die dingen te gebruiken om ons te beinvloeden gaat me wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb even geinformeerd via enkele bronnen of er inmiddels al wat bekend in over de ICM 4044, die een middenbak verloor door relsupporters, en een middebkawisseling moest ondergaan met een ICM-0. De nieuwe middenbak schijnt opgeleverd te zijn, en de ICM 4044 is nu richting Onnen gegaan voor de ontbrekende onderhouds-reparaties en inspecties.

Binnenkort kunnen we de 4044 weer op de baan verwachten. En aangezien de midden-bakindeling van de ICM-0 er afwijkt van een ICM-I ben ik toch benieuwd of er grote verschillen zijn :), en wat voor beschildering er op de wanden binnenin zit. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 17:58:
... niet het hele gebied, vooralsnog alleen deze drie, uitbreiding op korte termijn naar Hilversum (Noord), Amersfoort (Schothorst), Naarden-Bussum, Bussum Zuid en Baarn :)

Putten:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sr78/DSC_4943.jpg
Ik ben er niet helemaal enthousiast over. Het voordeel is dat er veel efficienter gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte waardoor je dus ook de info over het andere spoor kunt lezen. Nadeel is de afleesbaarheid, vooral als je wat verderaf staat.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Jazzy schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:45:
[...]
Ik ben er niet helemaal enthousiast over. Het voordeel is dat er veel efficienter gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte waardoor je dus ook de info over het andere spoor kunt lezen. Nadeel is de afleesbaarheid, vooral als je wat verderaf staat.
Daarom is het ook een test. Er zijn op de andere plaatsen andere type CTA's die misschien weer duidelijker zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor alle ProRail liefhebbers hier; ze zijn zelfs schuldig aan supportersrellen:
Binnenland

Stopzetten trein leidde tot rellen

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 13 JULI. De voetbalrellen tussen supporters van Ajax en Feyenoord op 17 april in Rotterdam, zijn terug te voeren op het stoppen van een supporterstrein die volgens de verkeersleiding te lang was voor het voorziene perron.

Omdat de politie dacht dat de trein werd stopgezet wegens wangedrag van de supporters, en de supporters in de stopgezette trein zich vanaf dat moment ook daadwerkelijk gingen misdragen, werd besloten de trein terug te sturen. Vervolgens ontstonden rellen waarbij twee treinen werden vernield, het treinverkeer voor de rest van de dag ontregeld raakte en de politie uiteindelijk meer dan veertig relschoppers arresteerde.

Dat concludeert het Auditteam Voetbalvandalisme in het rapport 'Een wissel met grote gevolgen', dat is gemaakt op verzoek van burgemeester Opstelten van Rotterdam. Voorzitter Margo Vliegenthart van het auditteam zegt dat de 'complexe situatie rond de rellen' begon met 'iets triviaals'.

Vliegenthart: ,,Een verkeersleider ziet dat er een te lange trein binnenrijdt en belt in een flits de machinist op: hoeveel bakken heb jij. Acht bakken waren het. Dus vroeg hij de machinist te stoppen, zodat hij een wissel kon omzetten en de trein toch in zijn geheel langs het perron zou passen.''

Volgens het auditteam deed zich vanaf dat moment een aantal 'cruciale problemen' voor. Die problemen hadden te maken met onduidelijke definities en gebrekkige communicatie. Zo mogen combitreinen (met daarin supporters die een verplicht gecombineerd vervoerbewijs en toegangskaartje hebben) onderweg niet stoppen, behalve op verzoek van de spoorwegpolitie of omdat de veiligheid in het geding is.

Vliegenthart: ,,Maar de verschillende partijen definieerden veiligheid anders. De verkeersleiding dacht aan de veiligheid op het station, waar een te lange trein langs een te kort perron dreigde aan te komen. Maar de politie dacht: die combitrein stopt, dan moet er wat aan de hand zijn.'' Een belangrijke aanbeveling van het auditteam is dan ook 'het met spoed verhelderen van de veiligheidsinstructies voor het zonder stoppen laten rijden van combitreinen'.

Het communicatieprobleem ontstond doordat er wel contact mogelijk was tussen de verkeersleiding (ProRail) en de spoorwegpolitie (onderdeel van de KLPD), maar niet tussen deze partijen en het regionale politiekorps (Rotterdam Rijnmond). Dit komt doordat de eersten gebruik maken van het communicatiesysteem C2000, maar de Rotterdamse (en Amsterdamse) politie nog niet. Daar kwam bij dat toen de spoorwegpolitie de bevelpost van de KLPD in Driebergen probeerde te bereiken, deze in gesprek bleek. Daardoor kon deze centrale bevelpost niet aan de regionale politie doorgeven dat sprake was van het omzetten van een wissel.

Door dit communicatieprobleem ,,had de regionale politie een verkeerd beeld van de situatie in de treinen''. Voorzitter Margot Vliegenthart van het auditteam: ,,Ze dachten: het is daar foute boel. Dus concludeerden ze: die treinen moeten we terugsturen.''

Vanaf dat moment ontwikkelden de gebeurtenissen zich in sneltreinvaart, aldus het auditteam. De trein die na het omzetten van de wissel in principe na drie minuten weer door had kunnen rijden, bleef staan. De supporters openden treindeuren en gingen op het spoor lopen. De politie greep in, maar daarna werden deuren aan de andere kant van de trein geopend en gingen supporters met stenen gooien. De supporters van een tweede, bij het Rotterdamse station Noord teruggestuurde combitrein richtten vernielingen aan bij Nieuwerkerk aan den IJssel.

Volgens het Auditteam Voetbalvandalisme heeft de regionale politie in deze ongelukkigerwijze ontstane situatie uitstekend gehandeld. Vliegenthart: ,,Op mogelijke rellen waren ze goed voorbereid. De politie greep snel in.''

Wat volgens het auditteam wel ontbrak was een scenario voor het geval treinen terug zouden moeten worden gestuurd. ,,Een dergelijk scenario was er niet. Dus werd er geïmproviseerd. De trein kon niet meer rijden. Toen moesten er bussen komen.'' Al met al 'was bij de politie niet bekend wat er komt kijken bij het terugsturen van een trein', aldus het auditteam.
bron: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1121234120890.html

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 13-07-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

AW_Bos schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:10:
[...]

Daarom is het ook een test. Er zijn op de andere plaatsen andere type CTA's die misschien weer duidelijker zijn......
Dat begrijp ik, daarom geef ik ook mijn mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens, de mat. sms in de 800/900 is ook weer om te janken.

Ik vond het zaterdag al krap toen het ding met 10 bakken Ut binnen kwam zetten (rg. zuiden), maar dinsdagavond telde ik zelfs een stam met slechts ACHT bakken. Dan is het ook bidden dat je die niet treft in de spits. Zat zelf in een stammetje van 12 bakken, met een Bvf ergens halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik tref die serie meestal in de spits. Gelukkig van Asd naar Hlm, nadat 90% van de passagiers dus al uitgestapt is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-07-2005 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 01:30:
Ik tref die serie meestal in de spits. Gelukkig van Asd naar Hlm, nadat 90% van de passagiers dus al uitgestapt is ;)
Om die reden sta ik in Ut ook altijd achter aan het perron (moet meestal van Ut naar Ehv dan), omdat in Eindhoven de trappen achteraan zitten en iedereen in Amsterdam voorin stapt.

Als er dan minder dan 12 bakken binnen komen, kan ik weer 50 of 100 meter terug gaan lopen, waardoor met grote kans de fijnste plaatsen weer bezet zijn.

Net nu ik van mn 'altijd 1e klas reizen' afwijking af probeer te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 18023 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 02:46:
[...]

Om die reden sta ik in Ut ook altijd achter aan het perron (moet meestal van Ut naar Ehv dan), omdat in Eindhoven de trappen achteraan zitten en iedereen in Amsterdam voorin stapt.
Dat is op dit moment niet zo. Beter ga je nue helemaal vooraan staan. Tijdens de gewone dienstregeling namelijk stopt 'ie in Asd namelijk op spoort 2a. Dus staat de voorkant idd midden in het station waar dus veel mensen staan. Tijdens de zomerdienstregeling echter gebruikt 'ie ook spoor 2b. De voorkant van de trein steekt dus zo'n beetje door het station heen. En daar helemaal vooraan staan nooit al te veel mensen. (Ik zit daar namelijk altijd omdat ik in Hlm helemaal voorin instap ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Anoniem: 18023 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 00:58:
Trouwens, de mat. sms in de 800/900 is ook weer om te janken.

Ik vond het zaterdag al krap toen het ding met 10 bakken Ut binnen kwam zetten (rg. zuiden), maar dinsdagavond telde ik zelfs een stam met slechts ACHT bakken. Dan is het ook bidden dat je die niet treft in de spits. Zat zelf in een stammetje van 12 bakken, met een Bvf ergens halverwege.
Dat ding met acht bakken is de stam van de 3528/3557, dat is capaciteit zat. De stam met Bvf/Bv die jij bedoelt, heeft die als tweede of als derde, dat is namelijk een stam met setjes rtg..

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 14-07-2005 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luccus schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 09:37:
[...]

Dat ding met acht bakken is de stam van de 3528/3557, dat is capaciteit zat.
In theorie dan toch, want ik zag 'em dinsdag in de 877

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

CyBeR schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 09:36:
[...]
Tijdens de gewone dienstregeling namelijk stopt 'ie in Asd namelijk op spoort 2a. Dus staat de voorkant idd midden in het station waar dus veel mensen staan. Tijdens de zomerdienstregeling echter gebruikt 'ie ook spoor 2b. De voorkant van de trein steekt dus zo'n beetje door het station heen.
Heeft niet zoveel met zomerdienstregeling te maken: op spoor 1 vertrekken als het goed is ook geen treinen meer, dat komt omdat aan de westzijde van Asd over spoor 1 t/m 4 (incl 2a) een hotel wordt uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

terabyte schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:12:
[...]

Heeft niet zoveel met zomerdienstregeling te maken: op spoor 1 vertrekken als het goed is ook geen treinen meer, dat komt omdat aan de westzijde van Asd over spoor 1 t/m 4 (incl 2a) een hotel wordt uitgebreid.
Spoor 1 rijdt elk half uur een sneltrein (weliswaar met sprinter-materieel) naar Zandvoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:06
Jazzy schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:45:
[...]
Kan... daarom hangt op Ermelo en Nijkerk een ander type:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sr78/Ermelo2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sr78/Ermelo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sr78/Nijkerk.jpg

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Bizar: 1800+BDs+NT700+ICRm als ledig mat Mt-Hrl....

[ Voor 184% gewijzigd door Luke! op 14-07-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Is de ATB-NG al in gebruik tussen Groningen en Nieuwe-Schans? Of zijn ze nog bezig met aanleggen.
Ik zie daar overal langs het spoor allemaal gele kastjes op paaltjes staan enzo...
zeker iets met de ATB-NG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
AW_Bos schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 19:23:
Is de ATB-NG al in gebruik tussen Groningen en Nieuwe-Schans? Of zijn ze nog bezig met aanleggen.
Ik zie daar overal langs het spoor allemaal gele kastjes op paaltjes staan enzo...
zeker iets met de ATB-NG?
nee, dat is waarschijnlijk voor de assentellers
deze rechts op de foto ?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rob.heijnen/a73swalmen/spoor/43.jpg
(foto is uit een project in Limburg waar ook ATBNG en assentellers zijn neergelegd)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
^ Zuidzijde Swalmen?
CyBeR schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:23:
[...]
Spoor 1 rijdt elk half uur een sneltrein (weliswaar met sprinter-materieel) naar Zandvoort.
De 2200 die tot voor ingang zomerdienstregeling heer en meester op dat spoor was, is daar weggehaald. Met de zomerdienstregeling is het de sprinter naar Zandvoort die van dat spoor gebruik maakt, daarna wordt het niet meer opgenomen in de spoorbezetting.

Vanaf komende week geen dia's maar digitale plaatjes en dus ook meer opnames on-line. Ook on-line en digitaal zijn enkele scans van dia's: treinen.limburglos.nl

[ Voor 64% gewijzigd door Luke! op 16-07-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Luccus: Ah. Gaan ze tegen die tijd ook ophouden steeds om te roepen dat die sneltrein vanaf spoor 4 vertrekt? ;)

* CyBeR zag trouwens vandaag (pas?) dat ze over het 1984-plein bij Hlm-wpl heengeasfalteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
UTRECHT - De NS stopt met het omroepen van treinvertraging. Voortaan meldt het spoorbedrijf alleen nog wanneer treinen binnenkomen.

Volgens de NS wil de reiziger alleen maar weten wanneer een vertraagde trein wel komt en is de vraag hoeveel de vertraging is, minder relevant. Bovendien hoopt de NS positiever te gaan klinken door de vertragingsinformatie op een andere manier te brengen.

De vertragingsberichten in de nieuwe vorm worden omgeroepen door een geheel automatisch functionerende computer. De complete dienstregeling is gekoppeld aan het omroepsysteem
Even het feit dat ProRail feitelijk de omroep doet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

Ik mag aannemen dat het wel in de cta bakken blijft staan. Anders zoeken speld in hooiberg of je trein ja dan nee vertraging heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
^ tuurlijk. Eind juli overigens weer een Lourdes-tr., 456.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

a casema user schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 19:58:
[...]

nee, dat is waarschijnlijk voor de assentellers
deze rechts op de foto ?
[afbeelding]
(foto is uit een project in Limburg waar ook ATBNG en assentellers zijn neergelegd)
Jep, die dingen inderdaad. Waarom tellen ze de assen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Luccus schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:35:
Bizar: 1800+BDs+NT700+ICRm als ledig mat Mt-Hrl....
Ik zag gisteren VIRM (4+4) in de 800/900. Is dat altijd in het weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Dennis schreef op zondag 17 juli 2005 @ 15:38:
[...]

Ik zag gisteren VIRM (4+4) in de 800/900. Is dat altijd in het weekend?
Nee, om e.o.a. reden rijdt er dit weekend IRM in die series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
AW_Bos schreef op zondag 17 juli 2005 @ 14:44:
[...]

Jep, die dingen inderdaad. Waarom tellen ze de assen dan?
als detectie voor de treinen.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

a casema user schreef op zondag 17 juli 2005 @ 17:57:
[...]

als detectie voor de treinen.
De noordelijke nevenlijnen hebben een lange historie van detectieproblemen. De laatste tijd hoor ik er weinig van, maar midden jaren 90 was het kommer en kwel. Er hoefde maar een onweersbuitje over te trekken of de hele beveiliging inclusief overwegen lag in storing.
Hopelijk is dat afgelopen met assentellers. In Duitsland bewijzen assentellers zich al tientallen jaren, alleen is RIB/prorail ze pas met de invoering van ATB-NG in Nederland gaan gebruiken. Allemaal te wijten aan het hokjesdenken: "detectie gaat met spoorstroomlopen dus gaat detectie alleen maar met spoorstroomlopen". Op plaatsen waar geen ATB lag was dat dan prikstroom (lees: kleine spoorstroomloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Op 10 augustus is er voor de treinliefhebbers een aflevering van KlokHuis op TV en het gaat over de bovenleiding.

Btw: Is VinnieNerd hier nog aanwezig :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:31:
[...]

Kan... daarom hangt op Ermelo en Nijkerk een ander type:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb je ze zelf al gezien? Hoe is de afleesbaarheid van die modellen dan? Volgens mij is het contrast van die schermen een stuk lager dan het klassieke wit met blauwe opdruk en verlichting. Vooral de onderste regel van die in Ermelo is vast niet lekker leesbaar als je op een meter of tien afstand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik weet niet of er nog tweaker zijn die MS Train Simulator doen :P?

http://www.oldtimerklubben.dk/details.php?fid=176

Grappig ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 09:36
NS heeft nieuwe sprinters gekocht :)
NS heeft een contract getekend met Bombardier Transportation voor de levering van nieuwe sprinters. De moderne treinen geven vanaf 2008 een nieuwe dimensie aan het reizen over kortere afstanden. De belangrijkste kenmerken van de nieuwe treinen zijn: veel deuren en ruime balkons met een gelijkvloerse instap; comfortabele stoelen, airconditioning en een geavanceerd reisinformatiesysteem; doorzicht door de gehele trein en camera's; zuinig met energie en geluidsarm. De sprinters kunnen snel optrekken en afremmen zodat de gemiddelde snelheid hoger wordt. Na investeringen in hogesnelheidstreinen en intercity's wordt nu ook het fijnmazige netwerk van sprinters van het hoogste kwaliteitsniveau. Hiermee geeft NS inhoud aan drie treinformules die zijn gebaseerd op de wensen van klanten en kan NS ook in de toekomst meegroeien met het aantal reizigers.
Afbeeldingslocatie: http://www.bombardier.com/en/1_0/ml/4570/2_NS_Sprinter-LowRes.jpg

Volledige bericht via www.ns.nl

[ Voor 12% gewijzigd door Floppie op 21-07-2005 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Na investeringen in hogesnelheidstreinen en intercity's wordt nu ook het fijnmazige netwerk van sprinters van het hoogste kwaliteitsniveau.
Barf. Mag ik een teiltje? Alstom heeft ook geboden op deze order. Ze hadden veel mooiere treinen, luxer, comfortabeler. Nee, het werd Bombardier (na een rechterlijke uitspraak omdat de aanbestedingsprocedure toch niet helemaal zuiver verlopen is).

Dus hoogste kwaliteitsniveau? Echt niet. Voor een dubbeltje op de eerste rang? Ja hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 12:17:
[...]
Barf. Mag ik een teiltje? Alstom heeft ook geboden op deze order. Ze hadden veel mooiere treinen, luxer, comfortabeler. Nee, het werd Bombardier (na een rechterlijke uitspraak omdat de aanbestedingsprocedure toch niet helemaal zuiver verlopen is).

Dus hoogste kwaliteitsniveau? Echt niet. Voor een dubbeltje op de eerste rang? Ja hoor.
Als het een standaard BR425 wordt, hou ik mn hart vast. De rij-eigenschappen zijn wel ok voor die dingen, maar de stoelen zijn ronduit waardeloos.

En dat open gedoe dat je van voor tot achter de trein door kan kijken, vind ik ook maar niets, ik heb liever wat privacy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Zover ik het allemaal heb gezien heeft de NS nog nooit standaard treinen gekocht? (Dus geen al bestaand ontwerp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Illegal_Alien schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:15:
Zover ik het allemaal heb gezien heeft de NS nog nooit standaard treinen gekocht? (Dus geen al bestaand ontwerp).
De locs zijn zo'n beetje allemaal standaard. Treinstellen zijn wel allemaal hier ontworpen, of custom-made. Maar ja, of-the-shelf is meestal wat goedkoper. Wel zonde dat straks zo'n beetje half Europa met de zelfde treinen zou rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Niet online

456

En daar zijn ze dan ook vanaf gestapt. Scheelt ze weer een hoop ontwikkelingskosten, en kinderziekten.
Ik meen dat die afdeling, een onderdeel van NSMaterieel toendertijdm nu nedtrain, van 80 naar een paar man is terug gebracht.
Pin me hier aub niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Dat is jammer, maakte de NS treinen een stuk specialer dan die "dozenschuiver"- treinen, alhoewel ik denk dat ze toch nog wat te vertellen hebben over het ontwerp gok ik :)

[ Voor 37% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-07-2005 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IRM is het laatste zelf-ontworpen materieel en de recent afgeleverde vier mBvk's zijn dus het laatste zelf-ontworpen materieel dat werd afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Trouwens zo schijnt hij er aan de zijkant uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.tt-forums.net//files/nieuwere_sprinter_622.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik neem aan dat er dan wel acht deuren per zijkant in komen: dat is een stuk beter in- en uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klein (hopelijk volledig, maar vul me gerust aan) overzichtje van het E en D materieel:
Eigen ontwerp (of voor NS ontworpen):
200, 1200, 2200, Blokkendozen, stroomlijnmaterieel (35, 36, 40, 46, D en E), Hondekop, Plan U, Plan V/T, Sprinter, Koploper, SM-90, DM-90, DD-IRM.

Bestaand ontwerp (of afgeleid van):
600, 1000, 1100, 1300, 1500 (2e hands) 16/17/1800, 2400, 6400, Wadloper
DD-AR is afgeleid van Franse dubbeldekkers, maar in hoeverre weet ik niet.

Nu betekent het kopen van een bestaand ontwerp nog niet dat het standaard materieel is. Een Wadloper is alleen in de basis te vergelijken met zijn broertjes, BR 627 en 628.0. De inrichting is kompleet anders (stuurstand, deuren, passagiersruimte, zelfs een andere motor).

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 22-07-2005 09:31 . Reden: @wildhagen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De 2400 was volgens mij geen eigen ontwerp, maar een 'off the shelf'-produkt van Alsthom. Is ook verkocht aan een aantal Afrikaanse en Aziatische landen.

De 1000 was ook geen volledig NS-ontwerp, maar gebaseerd op de Zwitserse Ae4/6-loc. Wel zijn er een hoop aanpassingen op dat ontwerp verricht (op verzoek van de NS).

De 1200 was geen Nederlands ontwerp, maar een Amerikaans (Baldwin). Wel is hij volledig in Nederland gebouwd (Werkspoor en Heemaf).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zal het even aanpassen, maar wat betreft de 1200: het gaat erom of het een standaard produkt is of niet, en dan hoort de 1200 in het lijstje "eigen ontwerp of voor NS ontworpen", of zie ik dat verkeerd? De 1200 is toch uniek voor de NS?
En ik zet de 11.8 en 25.5 er ook even bij, zijn toch speciale gevallen.

[ Voor 78% gewijzigd door Maasluip op 22-07-2005 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maasluip schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:25:
Ik zal het even aanpassen, maar wat betreft de 1200: het gaat erom of het een standaard produkt is of niet, en dan hoort de 1200 in het lijstje "eigen ontwerp of voor NS ontworpen", of zie ik dat verkeerd? De 1200 is toch uniek voor de NS?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of de het 1200-model alleen bij de NS in dienst is geweest (en dus idd uniek is voor NS), of dat hij ook in andere landen of de VS heeft gereden.
En ik zet de 11.8 en 25.5 er ook even bij, zijn toch speciale gevallen.
Dat zijn beide Belgische locs, geen Nederlandse. Van de benelux-treinen zijn de locs eigendom van de NMBS, en de rijtuigen van NS.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 22-07-2005 09:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:28:
[...]

Dat zijn beide Belgische locs, geen Nederlandse. Van de benelux-treinen zijn de locs eigendom van de NMBS, en de rijtuigen van NS.
Okee. zet ik ze er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: http://www.trafficlinq.nl/findpictures/data/media/18/w_030111_028.jpg
Welke trein is dit? Lijkt me eruit zien op een SGM. Maar daar ziet het er te nieuw voor uit. Verder is er meen ik geen stoptreinmaterieel (Plan V/T, SGM, DM'90, SM'90, DD-AR etc..) die een lichte kleur tussen-schuifdeur heeft met een rechthoekig lang raam erin, zoals hier op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 07:36
AW_Bos schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 12:58:
[afbeelding]
Welke trein is dit? Lijkt me eruit zien op een SGM. Maar daar ziet het er te nieuw voor uit. Verder is er meen ik geen stoptreinmaterieel (Plan V/T, SGM, DM'90, SM'90, DD-AR etc..) die een lichte kleur tussen-schuifdeur heeft met een rechthoekig lang raam erin, zoals hier op de foto.
DD-AR valt af das een dubbeldekker. Plan V/T lijkt me niet kleuren zijn te vlets maar het plafond is wel weer met een boog, waardoor het weer meer op een plan V/U/T lijkt. SM'90 / DM'90 lijkt me niet, ander design.

Vind de huidige stoptreinen goed ingedeeld, alleen zijn er te weinig deuren, en comfortable is nou ja wat anders geloof ik. Hoop toch wel wat ze dezelfde stoelen als de dubbeldekkers geven, die zitten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 12:58:
[afbeelding]
Eerste serie verbouwingen van de Sprinters? Uit de strandpendel en statrein periode?

[edit]Van nedrail1435.nl: De 1e klas niet roken afdeling van een CityPendel. Nee, is het niet, maar heeft wel erg veel overeenkomsten. Ik hou het op een SGM variant.
Afbeeldingslocatie: http://www.nedrail1435.nl/fotos/Interieur/sgm/20.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 22-07-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 13:20
Volgens mij gaan veel mensen hier last van krijgen ;)
Grote gevolgen werkzaamheden Elst. Ik werk nu bij Philips in Nijmegen en moet elke dag van Veenendaal-de Klomp naar mijn werk (vakantiewerk, verlenging stage hoe je het noemen wilt :) ). Ze zijn nu al een poos aan het prutsen bij Elst maar blijkbaar hebben ze nog niet alles voor elkaar.

Weet iemand de precieze aard van de werkzaamheden :? Want alleen het waterprobleem lijkt me niet de oorzaak. Volgens mij gaan ze dan ook gelijk dat nieuwe station tussen elst en arnhem gereed maken en een viaduct over het spoor bij elst plaatsen (denk ik iig). Wie weet er meer van :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:09:
[...]
Eerste serie verbouwingen van de Sprinters? Uit de strandpendel en statrein periode?
En om mezelf aan te vullen, volgens mij is het treinstel 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IJnte schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 13:12:
Weet iemand de precieze aard van de werkzaamheden :? Want alleen het waterprobleem lijkt me niet de oorzaak. Volgens mij gaan ze dan ook gelijk dat nieuwe station tussen elst en arnhem gereed maken en een viaduct over het spoor bij elst plaatsen (denk ik iig). Wie weet er meer van :?
Verzakking baanlichaam. Dat baanlichaam wordt nu weer hersteld, zodat de snelheidsbeperkingen daar eindelijk kunnen verdwijnen.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alles wat niet met treinen en de daarbij aanverwante zaken te maken heeft, gaat linea recta de TrashCan in. Flames en Trolls kunnen rekenen op een OW.