Budget € 2000+ en je vraagt waaraan te spenderen? Ergens volgend academiejaar ga ik mijn dikke pc bouwen, de oude glorie keert terug. 4 jaar geleden had ik de snelste CS-computer van heel Vlaanderen, nu zeggen ze eerder, die slak komt weer eens langs. Dus tijd om de oude glorie te herstellen en als opwarming ga ik ff een battlecruiser berekenen, waar ze een tijd op lans naar kunnen gapen/kwijlen.
We beginnen met een grote kast, een kast waar je stapels harde schijven in kan steken zonder zelfgemodde rekjes. Uiteraard kiezen we voor de enige echte CoolerMaster Stacker, andere kleuren zijn wel wat duurder. Deze kost heeft ineens stille ventilators aanboord.
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver) € 124
Deze kast moeten we wel opvullen met:
- een voeding die serieus wat vermogen kan leveren, maar niet overdreven duur is
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 76
- 3 modules (met 12cm casefan) waar je 4 harddisks in 3 cdrom-vakjes kan steken, zodat je totaal 12 harddisks probleemloos kwijt kan. Er blijven nog 2 vakjes voor dvd-writers of floppystations over.
Cooler Master SPB-3T4-E1 4 in 3 Device Module (4x 3.5" in 3x 5.25") 3 * 13 = € 39
SLI klinkt mooi, maar in vele reviews zien wat dat veel games weinig van SLI profiteren of zelfs trager draaien. Tegen dat je een 2de kaart kan betalen, zijn er single kaarten die veel sneller gaan, laat staan stroomverbruik en extra koeling.
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 92
Op het mobo smijten we direct een dualcore processor erop, de MHz van de 2 cores mag je uiteraard niet zomaar optellen. Maar om de leken duidelijk te maken dat je een zware 1337 machine hebt, vertelt je dat het even snel is als een P4 6 à 7 GHz.
Serverapplicaties, zoals databases, webservers en gameservers draaien effectief 2x zo snel, door de taken te verdelen over de processors. Beetje serversoftware moet tijdens zware belasting paar duizend threads kunnen genereren, deze kan je netjes spreiden, ik heb zelfs voor huiswerk een multithreaded multiplay game moeten programmeren.
Ik raad dualcore alleen aan voor tweakers die weten met wat ze bezig zijn. Multithreaded desktopsoftware is zeldzaam, terwijl dat helemaal niet moeilijk te proggen valt. Single threaded software kan je spreiden over de cores, dus bv Photoshop op core 0 en Dreamweaver op core 1. Terwijl je games even snel draait als op een single core.
Door de snelle ondie-geheugencontroller is er weinig performanceverschil tussen 512KB en 1024KB cache. Er is alleen een boxed-versie, de standaard-koeler kunnen we gebruiken zolang we niet overklokken:
AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2,2GHz, 2x512KB, Boxed) € 479
De ram, ineens 2 latjes van 1GB erin steken zodat het lekker op dual channel draait en je heb met 2GB weinig kans op geheugentekort. Dit voelt aan alsof je op een workstation of dual Opteron server zit te werken:
1GB PC3200 DDR (TwinMos) 2 * 92 = € 184
Over de grafische kaart gaan we niet moeilijk doen:
Sapphire Radeon X850 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) € 420
De snelle Raptor om Windows en vooral je games te draaien. RAID 0 gaat hier niet veel helpen, de access time wordt niet verlaagt door RAID 0, dus ook geen winst in kleine-bestandjes-omstandigheden.
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 167
Storage-schijven met goede GB/euro-verhouding, Hitachi is de snelste in hun klasse (hier 7200rpm-achtigen).
Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 118
Backups moeten we ergens weg kunnen schrijven, dus een DVD-brander. Als je het niet veel nodig hebt, dan mogen we ook iets ouder model van Nec pakken.
NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) € 41
Ik pak ineens een USB2.0 Sweex ipv USB1.0:
Sweex Bermuda, 512MB (USB 2.0) € 60
Ik kies eerder voor een goeie geluidskaart, dus geen Creative (die zit te resamplen of zit te liegen over specs):
Terratec Aureon 7.1 Space € 81
Jammer genoeg zie ik geen 7.1 speakers bij Logitech in de pricewatch:
Creative Inspire T7700 (7.1) € 99
Het scherm ga ik gewoon overnemen, alhoewel ik voorkeur blijft hebben voor CRT-beeldbuizen:
Samsung Syncmaster 913N (19", 8ms, D-sub) € 338
Ik heb een voorkeur voor PS/2. Vooral buiten Windows maakt dat veel uit:
Logitech Deluxe Access Keyboard (PS/2) € 9
De boomslang is legendarisch voor prestaties, maar ook voor z'n bouwkwaliteit. Knopjes die piepen, eraf vallen,... En de gamer wilt alleen muizen met staart:
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 45
totaal : € 2372 (pricewatchprijzen, exclusief verzendingskosten)
[
Voor 6% gewijzigd door
rapture op 13-06-2005 21:01
]