Ha de nieuwe Best Buy Guide komt eraan
Toch maar even tijd om beklag te doen, want met de vorige Best Buy Guide was ik het dus helemaal niet eens. Ik wil er even de nadruk op leggen dat het gaat om een
Best Buy Guide, en niet
Fastest Configuration Guide. Ik interpreteer "Best Buy" als de voordeligste componenten qua prijs/kwaliteit verhouding voor je geld, ervan uitgaande dat je als ingelezen tweaker er her en der nog wat meer voordeel uit kan trekken.
Mijn visie:
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB)
Als er iets is wat ik geleerd heb de laatste jaren, dan is het wel dat er altijd bepaalde processor modellen verkrijgbaar zijn die onder hun kunnen verkocht worden. Op dit moment is dat het 3000+ S939 90 nm model, ter ondersteuning, zie
dit artikel.
Zo logisch als het is dat je je
Duron Applebred minimaal 25% hoger zet, je je 2600+
Barton op een 3200+ rating laat draaien, zo logisch vind ik het dat je in deze tijd een mooie 3000+ winchester koopt om deze vervolgens vrijwel probleemloos op minimaal 2.5 GHz te zetten. En dat voor maar
140 euro.
En dat je misschien het risico loopt om niet de eerste keer raak te schieten, valt te verwerpen, want je geeft wel even 2000 euro uit. Daar mag best wat extra moeite bij komen kijken. Voor de mensen die het teveel moeite vinden om hun gloednieuw systeempje over te klokken: het is wel
tweakers.net waar je deze Guide vind...
-105 euro
Asus A8N-SLi, nForce4 SLi
Een leuk en mooi bordje. Maar ik zou persoonlijk niet voor SLI mogelijkheden betalen indien je geen NVidea kaart hebt..
Zalman CNPS7000B-Cu
De Al-Cu versie koelt nagenoeg evengoed, zowel af te leiden uit een
review op tweakers als uit mijn eigen ervaringen. En geeft behalve een lagere prijs ook nog eens een lager gewicht. Iets wat ik in ieder geval wel wenselijk vind.
-9 euro
Sapphire Radeon X850 XT PE 256MB DDR3
Dit is iets waar ik helemaal niet van hou, het kiezen van een kaart uit het bovenste top-segment. Deze kaarten zijn gemaakt op basis van marketing, en de winst die je in snelheid behaalt staat in schril contrast met met de prijsverhouding van X800 Pro. Met de X850 XP PE haal je een kaart in huis welke 25% van je budget opslokt, tegenover een marginale snelheidswinst. Daar komt bij dat er nog geeneens voor een betere actieve koeling wordt gekozen.
Voor 285 euro heb je een X800 Pro, en meer mag de videokaart ook niet kosten. Zet er een goede koeler op, en wie weet wat de overklok je nog zal brengen.
-140 euro
Maxtor DiamondMax 10 200GB 8MB NCQ
Een goede keus voor je opslag. Maar voor het besturingssysteem zie ik toch liever een Raptor in RAID 0. 2x95 euro is geen geld voor een bloedsnelle opstartpartitie en ook geen luxe met de spellen van tegenwoordig. Ik heb liever een PC die snel reageert dan die 10 extra fps op 4xAA.
+190 euro
Lite-On 16x48x, LTD-166S
Het nut van 2 optische schijven ontgaat mij. Maar dit hangt voornamelijk van je computergebruik af..
-21 euro
Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse
Ik heb hem zelf aangeschaft met het oog op gaming en draadloze-luxe. Maar helaas had ik een "slecht model" met superirrante lag, en daar komt bij dat zelfs de goede modellen slecht reageren op het optillen van de muis.
Een muis is toch wel het láátst ondereel van een computer waar ik mij druk over wil maken. Een MX518 of een Razor is hier toch echt meer op zijn plaats.
Daar komt bij dat het nut van een goede muismat niet onderschat mag worden.
-15 voor de muis
+20 voor de muismat
= +5 euro
Totaalplaatje:
80 euro over na toevoeging van een 2xRaptor RAID 0 configuratie..
Laten we dat bedrag nou eens investeren om onze Full Range Stereo headset te vervangen voor een volledige 5.1 headset. Zo komt de Audigy 2 toch nog een beetje tot zijn recht. Als je 5.1 soundset wil, dan is een 5.1 headset op zijn minst toch ook wel gewenst.
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.