Toon posts:

Is dit een goed high-end gamesysteem?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle huisregels gelezen dus zal overal duidelijk bijzetten waarom ik dat onderdeel heb gekozen en ook duidelijk mijn vragen forumeleren wat ik overigens toch al van plan was, maar eerst wat informatie over de dingen waar ik het systeem voor ga gebruiken.

Doel: 90% Gamen, beetje Gmax, Photoshop en MSN(wie niet?).
Budget: 2200 of 2400, hangt van mijn schoolresultaten af, maar toch een zeer groot budget. Ik hou het liefst een beetje geld over trouwens om F.E.A.R. en/of Battlefield 2 van te kopen.
Extra Opmerkingen: Ik wil ook graag een system met een mooie 'buitenkant', ookal is de binnenkant het belangrijkst.
Datum van aanschaf: Over 2 weken.

Ik heb zelf al behoorlijk wat benchmarks bekeken, voornamelijk op tomshardware, en daaruit heb ik deze lijst samengesteld.

Behuizing:
Thermaltake Armor, Zwart, Window € 110,92
Ik heb voor deze behuizing gekozen, om verschillende redenen. Ten eerste ziet hij er superstrak uit en ten tweede zitten er veel ventilatoren in waardoor andere FANs niet meer nodig zijn, volgens Thermaltake. Uit deze review(link werkt opt moment niet :? ) blijkt dat deze behuizing inderdaad erg goed koelt en dat de rest van deze behuizing ook tip top is. Er zit al waterkoeling in het systeem dat ze testen en vergeleken met een andere kast wordt de CPU temp toch nog 4 graden lager, de systeem temp 7 graden lager en de PSU temp 11 graden lager.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/frankiestyn/45view.jpg
Superstrak, toch?

Voeding:
Coolermaster Real Power, 450 Watt € 65,55
Deze voeding heeft een ingebouwde ventilator(met LEDs :) ) en levert ook uitstekende prestaties volgens deze review. Niet de allerbeste maar een erg goede prijs/kwaliteit verhouding vind ik.

Case Mods:
Sunbeam Case Chassis, Blauw € 11,76
Blauwe lampjes aan de onderkant.
Thermaltake Thunderblade, 120mm, Fan, Blauw € 10,92
Thermaltake Thunderblade, 120mm, Fan, Blauw € 10,92
Deze 2 FANs dragen bij aan een extra 'cool' systeem vanwege de LEDs én de extra koeling.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/frankiestyn/1.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/frankiestyn/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/frankiestyn/3.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/frankiestyn/4.jpg
Dit plaatje dat van de Thermaltake site komt laat zien dat er in totaal 3 FANs in de voorkant kunnen, ookal zit er standaard maar 1 aan de voorkant.

Moederbord:
Asus A8N-SLI € 105,88
Uit de Moederborden-test op Tomshardware bleek dat het niet zo heel veel uitmaakt welk moederbord je hebt. Deze werd door de BBG aangeraden en is niet al te duur. Misschien dat ik over 2 weken beter een Crossfire Moederbord, indien die dan beschikbaar zijn, kan kopen maar daar kom ik zo nog op.

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+, Dual-Core, 2,2 GHz, 2000Mhz, Boxed € 402,52
De Dual-Cores van AMD zijn natuurlijk de beste processors van dit moment voor games. De 4200+ is niet slechter dan de 4000+ in single-core 'dingen' en heeft daarnaast nog een 2e core voor wanneer games deze gaan gebruiken. Met deze processor kan ik in ieder geval een hele tijd vooruit.
Here's the bottom line. If we had to recommend a single core processor, the choice would depend greatly on the type of applications in use. But in the dual core arena, though, there is not much that speaks for Intel: go with the Athlon 64 X2-Tomshardware.

Processorkoeler:
Zalman CNPS7000B-Cu, LED, Koper € 33,61
Er hoeft geen Processorkoeler in dit systeem, maar toch zet ik er eentje op. Dit is namelijk wel een Dual-Core processor en de LED verlicht mijn kast ook weer een beetje extra. Dit is ook de beste Processorkoeler volgens Tomshardware.

Geheugen:
TwinMos Dual-Channel, 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit of 2 € 74,79
Ik heb niet zo heel veel verstand van geheugen dus heb ik gewoon gedaan wat de BBG me aanraadde. 1GB maar, omdat geheugen snel goedkoper wordt. Ook voor de PC die ik nu heb heb ik eerst 256MB gekocht en een half jaar geleden nog eens 256MB voor maar 30 euro. Ik koop over 1 of 2 jaar nog wel 1GB geheugen erbij.

Grafische Kaart
Saphire Radeon X850 XT Platinum Edition, 256 MB € 411,76
Deze grafische kaart is op dit moment duidelijk de beste volgens Tomshardware. In sommige tests zijn 2 Geforce 8600 Ultra kaarten sneller, maar die kosten ook 2X zo veel. Bovendien komt ATI binnenkort met een X850 Crossfire Edition, zodat ik later makkelijk kan upgraden door er zo een bij te zetten. Dan moeten tegen die tijd wel de drivers dit op een SLI moederbord ondersteunen. Iets wat in theorie mogelijk is.

Harde Schijf:
Maxtor Diamond Max 10, 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 € 83,19
Geen 16MB Cache, want dit blijkt niet zo heel veel uit te maken voor games. Volgens de benchmarks bij Tomshardware en de benchmarks van onze geliefde Tweakerssite maakt het niet zo heel veel uit voor games.

DVD-RW:
NEC ND-3540, Zwart € 47,06
Aanbevolen door de BBG en heel veel zal ik hem toch niet gebruik. Behalve voor het branden van wat CDtjes misschien maar dat zal ik ook minder gaan doen door:

MP3, Data Opslag:
Sweex Pacific MP3 Player, 512 MB € 52,94
Ik ben al een tijdje op zoek naar een MP3 speler met minstens 0,5 GB. Dit is een hele goedkope, die ik ook nog eens als data-oplslag kan gebruiken, volgens Sweex.

Geluidskaart:
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS, OEM € 50,42
Ik heb op dit moment al een Terratec 5.1 Fun kaart met 5.1 surround sound. Ik wil toch de stap naar 7.1 maken en naar deze betere geluidskaart. Deze wordt aangeraden in de BBG en er staat ook een goede review van op Tomshardware.

Boxen:
Creative Inspire T7900 € 84,03
Toch de 7.1 boxen van Creative, omdat de 5.1 van logitech net iets te duur zijn en ik de 7.1 kwaliteiten van de kaart graag wil benutten. Dan zijn deze 7.1 boxen van Creative helemaal geen slechte keus volgens Tomshardware.

Monitor:
Samsung 913N, Gratis Splinter Cell: Chaos Theory, Zilver € 284,03
Een geweldige monitor van 8ms, aanbevolen in de BBG, een goede review door Tomshardware en op de site waar ik mijn computer ga bestellen(Salland Automatisering) krijg ik er ook nog eens gratis Splinter Cell: Chaos Theory bij.

Toetsenbord:
Logitech UltraX Flat Keyboard, PS/2 & USB € 19,33
Dit toetsenbord is niet duur en ziet er strak uit. Voor de rest weet ik hier nog niet zoveel over.

Muis:
Razer Diamondback, Plasma, Retail € 45,38
Ik heb verschillende keren gehoord dat de MX1000 vertraging heeft als je hem optilt en weer neerzet. Daarom heb ik voor deze muis gekozen die volgens Tomshardware een echte gamers muis is.

Muismat:
Thermaltake Gaming Pad € 18,49
Geen idee of ik er een nodig heb voor een optische muis, maar deze ziet er wel strak uit dus waarom niet?

Assemblage:
Salland Assemblage Systeem, 1 Jaar Garantie € 29,41
Mijn vader kan best PCs in elkaar zetten en ik zou het waarschijnlijk ook wel kunnen, maar toch laat ik het liever aan hen over.

Totaal: € 1952,91
Vaste verzendkosten: € 8,45
BTW 19%: € 371,05
Te betalen: € 2332,41

Als ik i.p.v. 2400 euro, maar een budget van 2200 euro heb dan neem ik geen Muismat, geen extra Case FANs, geen MP3 Speler en geen betere CPU Cooler. Er zit er standaard toch al 1 op de processor. Dan kom ik uit op € 2181,43.

Nu heb ik nog een paar vragen:
1. Is het inderdaad slimmer om er geen processorkoeler in te doen en het geld ergens anders aan uit te geven of toch deze Zalman koeler erbij te stoppen.
2. Heeft er iemand een betere idee als toetsenbord?
3. Heb ik een muismat nodig bij een optische muis?(jaja domme vraag ik weet het)
4. Wat is het verschil tussen een OEM en Retail geluidskaart en is het de moeite waard om een Retail kaart te kopen?
5. Heeft er iemand nog andere op/aanmerkingen?

Voor de rest ben ik er aardig zeker van dan dit een goed systeem is, maar ik wil het graag toch nog even checken, omdat dit de eerste PC is die ik echt helemaal samenstel.

Alvast bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap niet dat je zegt dat het systeem geen processor koeler nodig heeft. Een CPU kan echt niet zonder enige vorm van koeling hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Cubix schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:26:
Ik snap niet dat je zegt dat het systeem geen processor koeler nodig heeft. Een CPU kan echt niet zonder enige vorm van koeling hoor!
omdat de processor boxed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Smart Einstein schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:28:
[...]

omdat de processor boxed is?
Hij zegt zelf:
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:21:
Er hoeft geen Processorkoeler in dit systeem, maar toch zet ik er eentje op.
Er moet er wel eentje in, desnoods die bij de cpu zit.

Maar bij zo'n systeem hoort wel iets beters dan de standaard koeler.

[ Voor 23% gewijzigd door Cubix op 13-06-2005 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55
1. Is het inderdaad slimmer om er geen processorkoeler in te doen en het geld ergens anders aan uit te geven of toch deze Zalman koeler erbij te stoppen.
Als je niet gaat overclocken zal de standaard koeler ook prima voldoen.
3. Heb ik een muismat nodig bij een optische muis?(jaja domme vraag ik weet het)
Nee. Bij een gewone muis ook niet.
4. Wat is het verschil tussen een OEM en Retail geluidskaart en is het de moeite waard om een Retail kaart te kopen?
Een OEM zit meestal gewoon in niet in een mooie doos met wat extra fancy dingen erbij. Retail zit meestal wat extra software bij etc.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubix schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:26:
Lees is goed... hij bedoelt met ''geen koeling'' een zelf aangeschafte koeling.

Het lijkt me dat je met de standaard koeling gewoon kan werken. Tenzij je graag wil overclocken,.. maar dat lijkt me niet echt nodig met die specs..

Met het geld van je casemods zou je al een game kunnen kopen. Die kast ziet er toch al gelikt uit :)

Verder aardig systeempje,.. misschien als je toch die 2400 hebt een raptor als 1e schijf :)

Persoonlijk.. voor de razer muizen... HS Xtrac Pro.... Geweldig. ik heb er vele gehad... deze is echt super... review: http://www.ascully.com/mo...ws&rop=showcontent&id=226

kopen: http://www.xtracpads.com/prohs.htm

edit: sig zegt dat je geen muismat nodig hebt.. klopt.. maar het maakt een zeer groot verschil!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding mag wat sterker voor High-End sys. (8>
Waarom niet 2x WD Raptor 74G RAID 0 voor een game sys ? O-)
En ik zou bij je speakerset de Creative Decoder DDTS-100 aanschaffen voor beter geluids kwaliteit +DolbyDigital
:9~ Niet nodig maar ik zweer nu bij de Steelpad 4S (i.c.m. MS IntelliExplorer 3.0)... maar das persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.logitech.com/i.../EN,CRID=2,CONTENTID=9486

deze zijn ook vet :)

Ik vind ze beter klinken dan creative.. al dan niet 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang hij niet gaat overklokken zal de boxed koeler het zonder problemen doen! zeker als je kijkt naar hoeveel casefans erin komen en als bij het installeren van de koeler een kwalitatieve thermalpaste gebruikt wordt, en deze dan ook heel goed aangebracht wordt (dit raad ik je echt aan, kost maar 8 euro meer ofzo, maar maakt echt verscheidene graden vershil!!!)

Nog opmerkingen over het systeem:

-Ik zou eigenlijk geen dual core cpu nemen maar een FX-55, dit is dan veel beter voor games, tenzij je echt perse nog andere taken wil laten uitvoeren tijdens het gamen... Probleem is dan natuurlijk de prijs, als er geen andere oplossing is voor die prijs zou ik dan idd wel de dual core nemen :+

-Verder ben ik dan persoonlijk tegen het principe dat Thermaltake het concept van de CM Stacker heeft gestolen, maarja, dat is natuurlijk niet relevant voor jou...

-Een SLI moederbord nemen maar er dan een ATI grafische kaart bij nemen vind ik eigenlijk heel risicovol, toch als je later nog een tweede kaartje wil bijsteken. Er vanuit gaan dat tegen dan de drivers crossfire ook op SLI bordjes gaat ondersteunen, daar heb ik echt wel men twijfels bij!
Dan zou ik eerder een GeForce 6800GT nemen (een GT vanwege de erg goede prijs-kwaliteit verhouding), en er later eentje bijsteken. Hier heb je tenminste de garantie dat het gaat werken!
Ook kan je later eventueel nog opgraden naar Geforce 7 ipv een kaartje bij te steken.

-Verder vind ik het geheugen nogal aan de zwakke kant als je kijkt naar de rest van het systeem. Zeker in functie van die dual core zou ik eerder denken aan een Corsair TwinX met goede strakke timings. Maar als dit weer het budget overschrijdt, best dit geheugen houden, en het later upgraden.

-Verder vind ik het sowieso nogal nutteloos om geld uit te geven aan een muismat van 18 euro. Optische muis kan perfect zonder muismat. Met deze 18 euro kan je beter een spuitje Arctic Silver 5 (of gelijkaardige) kopen en eventueel nog een performance gpu-koeler zoals de Zalman VF700-Cu (akkoord deze laatste gaat iets meer kosten dan 18 euro maar de overklokprestatiewinst die deze koeler levert is het zeker waard, mits je vooral wil gamen)

Verder zou ik nadat je de pc hebt laten samenstellen en in ontvangst hebt gekregen, zelf de CPU-koeler onieuw installeren maar dan hoge kwaliteits thermal paste gebruiken in een heel dun laagje.
(heb dit ook gedaan en heb met men boxed-koeler de cpu-temp nog op geen enkel manier boven de 36° gekregen, ook niet toen het zo warm was een paar weken terug :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Waar laat je je DVD RW met die 3 ventilatoren voorin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyco
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02-2006
Die Thermal Thunderblade fans heten niet voor niets zo, ze maken een pokke herrie dus misschien is iets om het toerental te regelen wat voor je?
Als je ze neemt voor de koeling zou ik eerder een goede processor en/of videokaartkoeler nemen dan die casefans, maar als je ze gewoon mooi vindt prima.

Hopen dat nvidia drivers Crossfire gaan ondersteunen is een beetje gokken denk ik.

Dat Toetsenbord heb ik ook en ben er zeer tevreden mee.

en om je vraag te beantwoorden ik msn niet en ja dit is een goed high-end gamesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 09:48
Paar dingetjes: Waarom een SLI bord als je zo'n dure Ati kaart neemt? Neem dan een Asus A8N-E, zelfde bord maar alleen geen tweede PCI-E sleuf voor SLI. Ik geloof er niet zo in dat Nvidia hun SLI open gooit zodat er Crossfire op kan gaan draaien, maar als je dat wel denk....

TwinMos geheugen schijnt niet lekker te werken met de A64, misschien beter Corsair of Kingston nemen?

[ Voor 21% gewijzigd door LordLynx op 13-06-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
LordLynx schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:22:
Paar dingetjes: Waarom een SLI bord als je zo'n dure Ati kaart neemt? Neem dan een Asus A8N-E, zelfde bord maar alleen geen tweede PCI-E sleuf voor SLI.

TwinMos geheugen schijnt niet lekker te werken met de A64, misschien beter Corsair of Kingston nemen?
Voor ATi's Crossfire? Die zou ook op SLI bordjes werken :)
Oh, en ik heb voor iemand een systeem gebouwd met 2 x TwinMOS 256MB latjes (uit de Value reeks), dit werkte toch perfect. Misschien had ik geluk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-06-2005 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amour021 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:24:
[...]

Die "zou" vind ik voor mezelf persoonlijk toch niet genoeg garantie om er zodanig veel geld aan te geven, aan zowel een SLI-mobo als die ATI kaart.
Volgens mij is het echt beter om een 6800GT te nemen en er later eentje bijsteken.

Die Twinmos zal wel werken, maar de snelheid en de stabiliteit bij lage timings...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

amour021 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:24:
[...]

Het zou technisch wel mogelijk moeten kunnen zijn, maar op dit moment kan het nog niet en het is nog maar zeer de vraag of Ati en nVidia hun produkten onderling uitwisselbaar maken. Zeker voor nVidia heeft het weinig voordeel om Crossfire mogelijk te maken op de SLI moederborden daar Crossfire iets sneller lijkt te zijn dan SLI, maar nVidia met het SLI moederbord al wel een heel grote voorsprong heeft in de markt op Ati en ze daarmee dus veel consumenten kunnen verleiden tot het nemen van 2 SLI kaarten voor hun reeds aangeschafte en aangeprezen SLI moederbord ipv alsnog een Crossfire moederbord te kopen en dán nog eens 2 Crossfire kaarten.
De 4200+ is niet slechter dan de 4000+ in single-core 'dingen'
Dit is dus enom grote onzin: de 4000+ (2.6Ghz) (2.4Ghz, 1MB cache) is in single core dingen (lees: gamen) een stuk sneller dan de X2 4200+ (2.2Ghz). Pas wanneer spellen gebruik gaan maken van dual cores zal de X2 4200+ sneller zijn dan de 4000+. De FX processoren worden op dit moment door AMD dan ook gepositioneerd als de ultieme game processoren...

Overigens is er ook een 'gewone' 4200+ (single core 2.6Ghz, 1MB cache) welke identiek is aan de FX-55

[ Voor 13% gewijzigd door makje op 13-06-2005 19:39 ]

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat is natuurlijk ook weer een punt. Het zou moeten werken maar als hij toch zo veel geld heeft te besteden (is een fortuin voor mij :| ) dan kan dat extraatje er nog wel af. Misschien is het dan wel verstandig om een 6800GT te nemen maar persoonlijk vind ik dat ATi's Crossfire er interessanter uitziet (afgezien van de externe kabel).

En dat zeg ik niet uit fanboyisme :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

makje schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:33:
[...]
Dit is dus enom grote onzin: de 4000+ (2.6Ghz) is in single core dingen (lees: gamen) een stuk sneller dan de 4200+ (2.2Ghz). Pas wanneer spellen gebruik gaan maken van dual cores zal de 4200+ sneller zijn dan de 4000+. De FX processoren worden op dit moment door AMD dan ook gepositioneerd als de ultieme game processoren...
De FX is idd de ultieme game CPU, het zou mooi zijn, maar ik denk dat die iets boven zijn budget zit :(
Als alternatief zou ik dan toch niet de 4000+ single core nemen maar de 4200+ dual core. Als ik me niet vergis is zijn de prijzen van deze CPU vergelijkbaar maar bij de dual core krijg je er dan wel degelijk ook 2 cores voor. En het gaat dan ook niet meer lang duren vooraleer er games uitkomen die 2 cores gaan gebruiken. Dan pas zal je een dikke winst zien van de dual core 4200+ tegenover de 4000+ single core. Ook zal sowieso alles soepeler aanvoelen met een dual core cpu. Ik zou echt voor de dual core gaan hoor (tenzij je natuurlijk voor de FX gaat). in die volgorde zou ik men keus maken: FX > dual core > 4000+ single core
Verder is de prestatie/prijs verhouding van de 4000+ niet zo denderend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Het zou technisch wel mogelijk moeten kunnen zijn, maar op dit moment kan het nog niet en het is nog maar zeer de vraag of Ati en nVidia hun produkten onderling uitwisselbaar maken. Zeker voor nVidia heeft het weinig voordeel om Crossfire mogelijk te maken op de SLI moederborden daar Crossfire iets sneller lijkt te zijn dan SLI, maar nVidia met het SLI moederbord al wel een heel grote voorsprong heeft in de markt op Ati en ze daarmee dus veel consumenten kunnen verleiden tot het nemen van 2 SLI kaarten voor hun reeds aangeschafte en aangeprezen SLI moederbord ipv alsnog een Crossfire moederbord te kopen en dán nog eens 2 Crossfire kaarten.

[...]
Dit is dus enom grote onzin: de 4000+ (2.6Ghz) (2.4Ghz, 1MB cache) is in single core dingen (lees: gamen) een stuk sneller dan de X2 4200+ (2.2Ghz). Pas wanneer spellen gebruik gaan maken van dual cores zal de X2 4200+ sneller zijn dan de 4000+. De FX processoren worden op dit moment door AMD dan ook gepositioneerd als de ultieme game processoren...

Overigens is er ook een 'gewone' 4200+ (single core 2.6Ghz, 1MB cache) welke identiek is aan de FX-55
http://techreport.com/rev.../athlon64-x2/index.x?pg=5
kijk daar maar eens. Bij Doom 3 doet de 4000+ het beter, maar bij Far Cry en UT 2004 is er haast geen verschil of is de 4200+ net iets beter.

Ben de rest van al jullie replies(thx daarvoor!) nog even aan het verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:10

Emiel1984

Made in NL

Gelikt systeempje..en ik denk dat ik je kan feliciteren met je diploma :D..

Ik zou zelf net als wat andere mensen op dit forum ook geen SLi bord + crossfire videokaart nemen.

mijn idee is dat na alle reviews die ik heb gelezen, dat de geforce beter is met nieuwere spellen op een enkele uitzondering.. Radeon kan wel vaak beter werken bij 'oudere' spellen.

Ik denk dat je liever de nieuwe games beter speelt en daar kan je mijn conclusie denk ik meteen wel uit halen.

Succes met de aanschaf..en vergeet niet alleen de prijzen de vergelijken maar ook de bijgeleverde garantie van de onderdelen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor het eerst een optische muis koopt, dan moet je even controleren of je bureau niet reflecteert! Dan doet-ie t namelijk niet (goed). Als je bureau reflecteert kan je het beste een muismat kopen. (Koop geen glanzende muimat met zo'n foto eronder, want die reflecteert ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Je zou in principe geen muismat nodig moeten hebben, maar op mijn MDF strak gelakte bureau werken ze beide (bal en optisch) niet naar behoren. Bij mij is het dus noodzaak.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 13:43
in dit topic staan ook heel veel van de hier gegeven tips (is de voorbereiding voor de bbg) ik zou die ook eens doornemen want zo te zien gaat dit topic ongeveer dezefde kant op. (sli borden icm ati kaart)

verder zou ik zeker voor een raptor gaan als je die ergens weg kan bezuinigen op je andere onderdelen. ik weet niet hoeveel data je hebt maar anders kun je iig je maxtor laten vallen en hier de raptor zetten. eventueel kun je misschien iets bezuinigen op je videokaart, het topmodel is imho veel te duur, 1 modelletje goedkoper heeft een veel betere prijs/fps verhouding ;)

o en dan nog wat over de fans en ledjes enzo, dat lijkt heel leuk en dat is het ook wel maar fans gaan op een gegeven moment irriteren (geluid) en ledjes worden ook saai het is maar iets om over na te denken

offtopic:
zeer net eerste topic

[ Voor 14% gewijzigd door LinuZZ op 13-06-2005 19:57 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muismat is echt wel aan te raden.
Een bureau is toch wat anders en na een tijdje gaan die 4 stickers onder je muis los laten en dat is kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een ASUS A8N-E bordje met 4x 512MB Twinmos geheugen draaien en het gaat als een speer. Wel moet je flashen naar BIOS 1003, anders werken ze op DDR333 ipv DDR400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:37:
Een OEM zit meestal gewoon in niet in een mooie doos met wat extra fancy dingen erbij. Retail zit meestal wat extra software bij etc.
de OEM is nu maar 41 euro(net goedkoper geworden :) ) en de retail 82 euro. Gewoon voor de OEM gaan toch? Die software kan ik vast ook wel ergens opt web vinden en de handleiding die je erbij krijgt is duits :? , ookal is de site nederlands.
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:37:
Persoonlijk.. voor de razer muizen... HS Xtrac Pro.... Geweldig. ik heb er vele gehad... deze is echt super... review: http://www.ascully.com/mo...ws&rop=showcontent&id=226

kopen: http://www.xtracpads.com/prohs.htm
ga ik doen :)
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:50:
http://www.logitech.com/i.../EN,CRID=2,CONTENTID=9486

deze zijn ook vet :)

Ik vind ze beter klinken dan creative.. al dan niet 7.1
niet te krijgen op die site :? . Alleen duurdere 5.1 boxen van logitech voor over 200 euro :O . Dus ga ik gewoon voor de 7.1 denk ik, want die 5.1 zijn ook 50 euro duurder dan de 7.1 van creative volgens de pricewatch.
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 18:59:
-Verder vind ik het sowieso nogal nutteloos om geld uit te geven aan een muismat van 18 euro. Optische muis kan perfect zonder muismat. Met deze 18 euro kan je beter een spuitje Arctic Silver 5 (of gelijkaardige) kopen en eventueel nog een performance gpu-koeler zoals de Zalman VF700-Cu (akkoord deze laatste gaat iets meer kosten dan 18 euro maar de overklokprestatiewinst die deze koeler levert is het zeker waard, mits je vooral wil gamen)

Verder zou ik nadat je de pc hebt laten samenstellen en in ontvangst hebt gekregen, zelf de CPU-koeler onieuw installeren maar dan hoge kwaliteits thermal paste gebruiken in een heel dun laagje.
(heb dit ook gedaan en heb met men boxed-koeler de cpu-temp nog op geen enkel manier boven de 36° gekregen, ook niet toen het zo warm was een paar weken terug :9 )
14 euro ;) , maar ik ga toch niet overklokken en in de kast zit al een VGA cooler ingebouwd! Zo'n soort plaat. En die pasta ga ik doen :). Toch maar 5 euro.
Edit: srry 24 euro
SayWhatAgain! schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:09:
Waar laat je je DVD RW met die 3 ventilatoren voorin?
tja.
Cyco schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:16:
Die Thermal Thunderblade fans heten niet voor niets zo, ze maken een pokke herrie dus misschien is iets om het toerental te regelen wat voor je?
Als je ze neemt voor de koeling zou ik eerder een goede processor en/of videokaartkoeler nemen dan die casefans, maar als je ze gewoon mooi vindt prima.

Hopen dat nvidia drivers Crossfire gaan ondersteunen is een beetje gokken denk ik.

Dat Toetsenbord heb ik ook en ben er zeer tevreden mee.

en om je vraag te beantwoorden ik msn niet en ja dit is een goed high-end gamesysteem.
wat vind je van de sunbeam controller? 10 euro maar... Maar ga hem toch niet kopen. Als mijn PC aanstaat game ik altijd of draai ik altijd muziek dus hoor die ventilatoren toch niet... hm maybe ook wel
LordLynx schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:22:
Paar dingetjes: Waarom een SLI bord als je zo'n dure Ati kaart neemt? Neem dan een Asus A8N-E, zelfde bord maar alleen geen tweede PCI-E sleuf voor SLI. Ik geloof er niet zo in dat Nvidia hun SLI open gooit zodat er Crossfire op kan gaan draaien, maar als je dat wel denk....

in de hoop dat ze de drivers toch nog gaan veranderen?
Welk geheugen moet ik dan nemen... Ik kan haast geen geheugen benchmarks vinden....
Tomshardware heeft een test gedaan waarin bij ongeveer de helft van de games de X850 XT PE sneller was dan 2 8600 Ultra kaarten. Niet veel sneller, maar wel een beetje. Bij de andere helft waren de 2 Ultras beter idd.
LinuZZ schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:55:
in dit topic staan ook heel veel van de hier gegeven tips (is de voorbereiding voor de bbg) ik zou die ook eens doornemen want zo te zien gaat dit topic ongeveer dezefde kant op. (sli borden icm ati kaart)

verder zou ik zeker voor een raptor gaan als je die ergens weg kan bezuinigen op je andere onderdelen. ik weet niet hoeveel data je hebt maar anders kun je iig je maxtor laten vallen en hier de raptor zetten. eventueel kun je misschien iets bezuinigen op je videokaart, het topmodel is imho veel te duur, 1 modelletje goedkoper heeft een veel betere prijs/fps verhouding ;)

o en dan nog wat over de fans en ledjes enzo, dat lijkt heel leuk en dat is het ook wel maar fans gaan op een gegeven moment irriteren (geluid) en ledjes worden ook saai het is maar iets om over na te denken

offtopic:
zeer net eerste topic
Ik heb even nagedacht en heb nu een paar veranderingen aangebracht. Ik stop er nu een 36GB Raptor in en een Maxtor Diamond Max Plus 9 met 80GB. Ook doe ik er een fan controller bij van maar 10 euro, dat smeersel als koeling voor 5 euro maar, ook dit 'Corsair TWINX 1024-3200C2PT 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Kit Of 2' geheugen i.p.v. de twinmos, ookal weet ik niet of dit een goede keuze is. Tenslotte verwissel ik de X850 XT PE voor een gewone X850 XT die een kopie is van een eventuele X850 Crossfire.
Ik zit nog steeds met het SLI/Crossfire probleem. Ik zit toch veel meer naar de ATI kaarten te neigen want die doen het beter op veel spellen dan de geforce kaarten, soms zelfs beter dan 2 geforce kaarten. Als er binnen 2-3 weken een Crossfire moederbord komt is het probleem opgelost. Tweakers.net zei dat deze nog in juni zouden komen. Als dit niet binnen die tijd komt dan twijfel ik nog tussen een Geforce 6800 Ultra(van welk merk zou ik hem moeten nemen?) en een Saphire Radeon X850 XT.
Met die veranderingen en de X850 XT i.p.v. de X850 XT PE dan zit ik nu aan € 2288,42. Beter geheugen, de Raptor 74GB, de Logitech 5.1 boxen of nog iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mooi systeem, alleen zou ik een ander toetsenbord kopen, de Ultra X heeft "laptop-toetsen". Dus tenzij je dat fijn vindt zou ik een standaard logitech dingetje kopen. Verder hoor ik alleen veel slechts over de nieuwe Maxtor, WD en Barracuda serie. Ik zou dus voor Samsung Spin Points gaan. Ook zou ik een kijkje nemen naar de x850 Pro, deze is op het moment opvallend goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheFrozen schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:28:
Mooi systeem, alleen zou ik een ander toetsenbord kopen, de Ultra X heeft "laptop-toetsen". Dus tenzij je dat fijn vindt zou ik een standaard logitech dingetje kopen. Verder hoor ik alleen veel slechts over de nieuwe Maxtor, WD en Barracuda serie. Ik zou dus voor Samsung Spin Points gaan. Ook zou ik een kijkje nemen naar de x850 Pro, deze is op het moment opvallend goedkoop.
Die 2e harde schijf maakt niet zo veel uit nu ik de raptor als primaire schijf heb. Zoland hij maar een goeie prijs/grootte verhouding heeft.

o nog iets. Als ik die X850 XT dan neem moet ik dan PCI-Express X16 of AGP X8 nemen. Heb geen idee wat het verschil is.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:35:
[...]

o nog iets. Als ik die X850 XT dan neem moet ik dan PCI-Express X16 of AGP X8 nemen. Heb geen idee wat het verschil is.
PCI-Express X16 !!!!!

je hebt trouwens ook geen keus bij dat moederbord denk ik. Kijk dan allenszins eens na, tenzij iemand het hier vanbuiten weet. >EDIT: tuurlijk heb je geen keus, het is een SLI PCI-E moederbord dat je denk te nemen 8)7 )

Wat je ook kan doen is dat SLI moederbord kopen met die ATI kaart erbij. Als je later dan wil upgraden zal het tegen dan wel al bekend zijn ofdat crossfire al dan niet zal werken op jouw systeempje. Als het werkt zoveel te beter, heb je exact wat je wou! Als het niet werkt, kan je dan alvast wel reeds een geforce 7 kopen of de ATI tegenhanger ervan waarmee je dan weeral een tijdje verder zal kunnen (zou ik wel zonde vinden dat je die ATI die je dan nu zou kopen niet meer kunt gebruiken). Ofwel koop je dan gewoon een crossfire moederbord, misschien komt dat goedkoper uit??? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Budget € 2000+ en je vraagt waaraan te spenderen? Ergens volgend academiejaar ga ik mijn dikke pc bouwen, de oude glorie keert terug. 4 jaar geleden had ik de snelste CS-computer van heel Vlaanderen, nu zeggen ze eerder, die slak komt weer eens langs. Dus tijd om de oude glorie te herstellen en als opwarming ga ik ff een battlecruiser berekenen, waar ze een tijd op lans naar kunnen gapen/kwijlen.

We beginnen met een grote kast, een kast waar je stapels harde schijven in kan steken zonder zelfgemodde rekjes. Uiteraard kiezen we voor de enige echte CoolerMaster Stacker, andere kleuren zijn wel wat duurder. Deze kost heeft ineens stille ventilators aanboord.
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zilver) € 124

Deze kast moeten we wel opvullen met:
- een voeding die serieus wat vermogen kan leveren, maar niet overdreven duur is
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 76
- 3 modules (met 12cm casefan) waar je 4 harddisks in 3 cdrom-vakjes kan steken, zodat je totaal 12 harddisks probleemloos kwijt kan. Er blijven nog 2 vakjes voor dvd-writers of floppystations over.
Cooler Master SPB-3T4-E1 4 in 3 Device Module (4x 3.5" in 3x 5.25") 3 * 13 = € 39

SLI klinkt mooi, maar in vele reviews zien wat dat veel games weinig van SLI profiteren of zelfs trager draaien. Tegen dat je een 2de kaart kan betalen, zijn er single kaarten die veel sneller gaan, laat staan stroomverbruik en extra koeling.
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 92

Op het mobo smijten we direct een dualcore processor erop, de MHz van de 2 cores mag je uiteraard niet zomaar optellen. Maar om de leken duidelijk te maken dat je een zware 1337 machine hebt, vertelt je dat het even snel is als een P4 6 à 7 GHz.

Serverapplicaties, zoals databases, webservers en gameservers draaien effectief 2x zo snel, door de taken te verdelen over de processors. Beetje serversoftware moet tijdens zware belasting paar duizend threads kunnen genereren, deze kan je netjes spreiden, ik heb zelfs voor huiswerk een multithreaded multiplay game moeten programmeren.

Ik raad dualcore alleen aan voor tweakers die weten met wat ze bezig zijn. Multithreaded desktopsoftware is zeldzaam, terwijl dat helemaal niet moeilijk te proggen valt. Single threaded software kan je spreiden over de cores, dus bv Photoshop op core 0 en Dreamweaver op core 1. Terwijl je games even snel draait als op een single core.

Door de snelle ondie-geheugencontroller is er weinig performanceverschil tussen 512KB en 1024KB cache. Er is alleen een boxed-versie, de standaard-koeler kunnen we gebruiken zolang we niet overklokken:
AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2,2GHz, 2x512KB, Boxed) € 479

De ram, ineens 2 latjes van 1GB erin steken zodat het lekker op dual channel draait en je heb met 2GB weinig kans op geheugentekort. Dit voelt aan alsof je op een workstation of dual Opteron server zit te werken:
1GB PC3200 DDR (TwinMos) 2 * 92 = € 184

Over de grafische kaart gaan we niet moeilijk doen:
Sapphire Radeon X850 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) € 420

De snelle Raptor om Windows en vooral je games te draaien. RAID 0 gaat hier niet veel helpen, de access time wordt niet verlaagt door RAID 0, dus ook geen winst in kleine-bestandjes-omstandigheden.
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 167

Storage-schijven met goede GB/euro-verhouding, Hitachi is de snelste in hun klasse (hier 7200rpm-achtigen).
Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 118

Backups moeten we ergens weg kunnen schrijven, dus een DVD-brander. Als je het niet veel nodig hebt, dan mogen we ook iets ouder model van Nec pakken.
NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zwart) € 41

Ik pak ineens een USB2.0 Sweex ipv USB1.0:
Sweex Bermuda, 512MB (USB 2.0) € 60

Ik kies eerder voor een goeie geluidskaart, dus geen Creative (die zit te resamplen of zit te liegen over specs):
Terratec Aureon 7.1 Space € 81

Jammer genoeg zie ik geen 7.1 speakers bij Logitech in de pricewatch:
Creative Inspire T7700 (7.1) € 99

Het scherm ga ik gewoon overnemen, alhoewel ik voorkeur blijft hebben voor CRT-beeldbuizen:
Samsung Syncmaster 913N (19", 8ms, D-sub) € 338

Ik heb een voorkeur voor PS/2. Vooral buiten Windows maakt dat veel uit:
Logitech Deluxe Access Keyboard (PS/2) € 9

De boomslang is legendarisch voor prestaties, maar ook voor z'n bouwkwaliteit. Knopjes die piepen, eraf vallen,... En de gamer wilt alleen muizen met staart:
Logitech MX518 Optical Mouse (USB) € 45

totaal : € 2372 (pricewatchprijzen, exclusief verzendingskosten)

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 13-06-2005 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Single threaded software kan je spreiden over de cores, dus bv Photoshop op core 0 en Dreamweaver op core 1. Terwijl je games even snel draait als op een single core.
offtopic:
Even muggenziften: ik dacht dat Photoshop ondertussen ook een multithreaded applicatie was?

[ Voor 45% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-06-2005 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens volgend academiejaar ga ik mijn dikke pc bouwen, de oude glorie keert terug. 4 jaar geleden had ik de snelste CS-computer van heel Vlaanderen, nu zeggen ze eerder, die slak komt weer eens langs. Dus tijd om de oude glorie te herstellen en als opwarming ga ik ff een battlecruiser berekenen, waar ze een tijd op lans naar kunnen gapen/kwijlen.
Ja en wat draagt dit stoere geblaat aan het topic bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind er niks stoers aan.
Hij zet zich alleen maar voor lul dat ie zoveel geld daarvoor betaald.
Koop een mid/high systeem en update later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu vergeleken met wat ik eerst had in mijn eerste post:
Maxtor eruit
Maxtor 80GB erin
Raptor 36GB erin
1 FAN minder erin
I.P.V. de X850 XT PE een X850 XT
2X Corsair ValueSelect 1GB400C3 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3 I.P.V. de twinmos. maakt een totaal van 2GB.
Die pasta erbij... toch maar 5 euro wie weet helpt het.
De zalman CPU koeler eruit. ga toch niet overklokken en zit er standaard al 1 bij.
Ik zit nu op € 2361,41 kan ik er ook nog een game bij kopen.
Nog iemand die een belangrijke op/aanmerking heeft of moet ik het zo laten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
ik zou voor een x800 xt gaan omdat deze een betere prijs/fps verhouding heeft en van het overige geld toch een 200 gb maxtor erin gooien ivm prijs / gb als je een extra data schijf wil, of anders een 73 gb raptor

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ziet er goed uit :)

Nou ja, ik vind die kast persoonlijk afschuwelijk, maar over smaak valt niet te twisten. En zo te zien zijn er genoeg koelingsmogelijkheden, dus wat dat betreft zit je goed.

Wat de monitor betreft zou ik je echt aanraden om er één met DVI te nemen. De Iiyama 435-S is goedkoper dan die Samsung, wel 17 inch maar ook 8ms (of was het 10?) en mét DVI. Geeft je gewoon een scherper beeld, analoge aanslutiing op een TFT is gekkenwerk. 17 inch geeft trouwens ook scherper beeld aangezien het beeldoppervlak iets kleiner is bij dezelfde resolutie.

Raptor 74GB lijkt me trouwens ook een prima plan, en dan die 200GB Maxtor als opslagschijf. Raptor is toch weer net een stukje vlotter, dat merk je ook zeker tijdens games. :) Maar géén 36GB Raptor, die maakt meer herrie en is langzamer.

SLI vind ik ook een slecht idee, beter neem je nu gewoon een niet-SLI mobo, over een tijdje komen er weer nieuwe videokaarten uit die net zo goed presteren als 2 aparte videokaarten nu. En hoe groot is nou de kans dat je tegen die tijd weer een verouderde kaart erbij wilt zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door NNF op 13-06-2005 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die pasta er zeker bij! :)
helpt echt wel, nu dat ik weet hoe goed die helpt, zou ik hem zelfs nog kopen voor 20 euro
en gebruik die dan ook ineens voor die vga-koeler die bij die kast zit, er zit toch genoeg in voor zo'n 5 tal beurten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ja en wat draagt dit stoere geblaat aan het topic bij?
Mag dat niet als inleiding? :+

Ik herinner nog goed 4 jaar geleden, toen ik 2 Maxtors 7200rpm harde schijven in RIAD 0 had gestoken. Die laadtijden van CS als men van map veranderd, zalig gewoon. Iedere keer dat ze van map veranderde, toen was ik altijd eerste binnen en stond al in de vijandelijke spawn klaar om te knifen. Na verloop van tijd zie ik dat er ook anderen sneller konden "joinen" in CS. Nu is die Athlon 800 zo traag dat het CS 1.6 niet fatsoenlijk kan trekken. Wat een beetje hardwarekennis en een raid-array configen kon doen.

Het mooie aan tweaken is dat je goed weet waar de bottlenecks kunnen zitten en redelijk hardwarekennis hebt zodat je voor hetzelfde geld systemen kan samenstellen waar de rest naar kan gapen/kwijlen. Terwijl de rijkeluiskindjes met dubbele budget niet goed weten wat te doen met hun geld en een dure slak laten aansmeren.
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:52:
Hij zet zich alleen maar voor lul dat ie zoveel geld daarvoor betaald.
Koop een mid/high systeem en update later.
idd, zoveel geld ga ik met een vakantiejob niet bijeen krijgen, dus een heel stuk besparen op de processor, ram, grafische kaart,... enz. Zeker de dualcore zal pas achteraf erin gestoken worden, eigenlijk worden er zoveel onderdelen pas achteraf ingestoken zodat het beginprijs onder de € 1000 zakt.
Waar koop je die 64 x2 4200 voor dat geld?
EN wanneer komt tie eigenlijk uit?
In ieder geval niet voor dat geld hier bij ons in België: € 551

Vandaar dat ik in de upgrade-topic vraag om duidelijk te vermelden als je Belg bent.

[ Voor 51% gewijzigd door rapture op 14-06-2005 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
had je voordat je dit topic startte niet even kunnen kijken in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1032594
high end gamesysteem BBG

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NNF schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:25:
Wat de monitor betreft zou ik je echt aanraden om er één met DVI te nemen. De Iiyama 435-S is goedkoper dan die Samsung, wel 17 inch maar ook 8ms (of was het 10?) en mét DVI. Geeft je gewoon een scherper beeld, analoge aanslutiing op een TFT is gekkenwerk. 17 inch geeft trouwens ook scherper beeld aangezien het beeldoppervlak iets kleiner is bij dezelfde resolutie.

Raptor 74GB lijkt me trouwens ook een prima plan, en dan die 200GB Maxtor als opslagschijf. Raptor is toch weer net een stukje vlotter, dat merk je ook zeker tijdens games. :) Maar géén 36GB Raptor, die maakt meer herrie en is langzamer.

SLI vind ik ook een slecht idee, beter neem je nu gewoon een niet-SLI mobo, over een tijdje komen er weer nieuwe videokaarten uit die net zo goed presteren als 2 aparte videokaarten nu. En hoe groot is nou de kans dat je tegen die tijd weer een verouderde kaart erbij wilt zetten?
Er zit DVI bij die monitor:
DVI: VGA 15-pin D-Sub

74 GB gaat erin, maar heb geen geld voor grote 2e schijf. 80GB maar en veel meer heb ik toch niet nodig.

ja ik gooi de SLI eruit.
peppie71 schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 06:52:
Is al te bestellen op sommige sites. De site waar ik bestel krijgt hem binnen 2 weken. De prijs is trouwens excl. BTW. Met BTW kost ie 479 euro op www.sallandautomatisering.nl .
djmurcielago schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 11:39:
had je voordat je dit topic startte niet even kunnen kijken in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1032594
high end gamesysteem BBG
Heb ik gedaan, maar mijn budget is wat groter en heb best wel veel andere onderdelen. Omdat dit de 1e echte PC is die ik samenstel wilde ik het graag even checken. Ik heb inderdaad nog veel goeie tips gehad.

Oke als ik het budget van 2400 krijg dan heb ik nu vergeleken met mijn 1e post:
Maxtor eruit
Maxtor 80GB erin
Raptor 74GB erin
Geen extra FANs erin
I.P.V. de X850 XT PE een X850 XT
2X Corsair ValueSelect 1GB400C3 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3 I.P.V. de twinmos. maakt een totaal van 2GB.
Die pasta erbij... toch maar 5 euro wie weet helpt het.
De zalman CPU koeler eruit. ga toch niet overklokken en zit er standaard al 1 bij.
het SLI moederbord eruit en de Asus A8N-E erin.
Logitech UltraX Flat Keyboard eruit
Logitech Internet Pro Keyboard PS/2 erin
Muismat eruit.
XTracPad muismat erin.

Lijkt me goed zo. Bedankt voor alle extra tips hierbij _/-\o_ .

Nu nog als ik het budget van 2200 krijg...
MP3 speler eruit.
Case mods eruit.
1GB Twinmos geheugen I.P.V. de 2GB Corsair.
dan kom ik uit op € 2207,44.

Laatste vraag:
Moet ik als ik 2200 euro krijg:
1. het zo doen als hierboven staat? en dan over 2 jaar ofzo nog 1GB geheugen erbij proppen?
2. een 36GB Raptor en 4X 512MB(past net opt moederbord) A-merk geheugen kopen voor 40 euro per latje bij de locale computerland zodat ik ook op 2210 euro uitkom?
3. 2X een 1GB latje van corsair nemen, de Raptor eruit gooien, de maxtor vervangen voor een 200GB maxtor en toch de blauwe lampjes voor onder mijn kast kopen zodat ik op 2202 euro uitkom?
4.Nog iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 18:45
4.Nog iets anders doen?
Is heel goed nadenken of je alles highend moet kopen terwijl je net onder highend veel minder geld kwijt bent wat je weer aan iets nuttigs kan besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd met een mooie kaart van 300euro, 3200+ (eventueel 3500+)
1gb geheugen en nog wat leuke dingen kan je alles op HIGH spelen.

Tenzij je rijk bent (wat natuurlijk kan) is het echt het domste wat je kan doen.

Maar goed het is jouw geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals? :P
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 12:58:Tenzij je rijk bent (wat natuurlijk kan)
Ik mag niet klagen :P.

Nee ik ga toch mijn volle budget gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bier natuurlijk :9

Ik vind het overigens ook dom om het beste van het beste te kopen vanwege de barslechte prijs/prestatieverhouding maar goed, ik zou het ook doen als ik rijk was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-"Er zit DVI bij die monitor:
DVI: VGA 15-pin D-Sub"

-> dit klopt toch niet hoor, kijk toch maar eens na 15-pin D-Sub is net geen DVI.... :?

-idd goed dat je geen SLI neemt, later gewoon upgraden met een nieuw kaartje en je bent veel goedkoper en beter af

-"Is al te bestellen op sommige sites. De site waar ik bestel krijgt hem binnen 2 weken. De prijs is trouwens excl. BTW. Met BTW kost ie 479 euro op www.sallandautomatisering.nl ."
-> pas hier toch maar goed mee op hoor, het is niet omdat ze zeggen dat ze het binnen 2 weken binnen hebben, dat het daadwerkelijk zo gaat zijn, zeker niet met de eerste lading van pas uitgekomen producten

-wat je uiteindelijk met je geheugen doet zal je zelf moeten beslissen, maar als je wil upgraden, raad ik jet toch aan om situatie waarbij je 1X 1gig + 2X 512MB te vermijden. De ideale situatie zou zijn dat je uiteindelijk 2 latjes van elk 1 gig hebt in dual channel. Misschien overwegen om nu 1 relatief kwalitatief latje van 1 gig te kopen en dan later nog eens exact hetzelfde soort latje bij te steken.
(ik heb nu allenszins spijt dat ik dat niet gedaan heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 04-10 22:45

Stewie!

Keen must die!

Voor 100 euro meer heb je 2 GB, dan ga je toch niet maar 1 GB erin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaMorpheus schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 13:51:
Voor 100 euro meer heb je 2 GB, dan ga je toch niet maar 1 GB erin zetten?
als ik een budget van 2200 krijg moet ik kiezen. Een raptor 36GB met 2GB a-merk geheugen van de locale computerland, een 74GB raptor en 1GB geheugen(en dan later 1GB erbij zetten over 1-2 jaar) of 2GB goed geheugen en geen raptor, maar een 200GB Maxtor schijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:04:
[...]

als ik een budget van 2200 krijg moet ik kiezen. Een raptor 36GB met 2GB a-merk geheugen van de locale computerland, een 74GB raptor en 1GB geheugen(en dan later 1GB erbij zetten over 1-2 jaar) of 2GB goed geheugen en geen raptor, maar een 200GB Maxtor schijf.
Hmja, je zit natuurlijk vast aan je budget. Wat je kiest is aan jou natuurlijk. Wat ik maar wou zeggen dat is als je later waarschijnlijk gaat upgraden naar 2gig (want is dit veel meer dan je momenteel gaat nodig hebben), neem je nu best geen 2 latjes meer van 512, maar 1 latje van 1gig. Binnen 1 à 2 jaar zal je inderdaad wel gebruiken kunnen gaan maken van die 2de gig, zeker de toekomstige games. De ideale situatie qua geheugen voor AMD64-systemen is namelijk 2 latjes in dual ddr, en liever niet meer. Meer kan mogelijk in sommige situaties compatibiliteitsproblemen gaan leveren, zoals een terugval van 400MHz naar 333MHz bij meer dan 2 latjes, of geen dual channel ddr meer mogelijk bij meer dan 2 latjes. Verder is het ook aan te raden om allemaal latjes van de zelfde grote te nemen, dus 2 latjes van 512 en dan later nog 1 van 1gig zou ik ook mijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:42:
[...]

Hmja, je zit natuurlijk vast aan je budget. Wat je kiest is aan jou natuurlijk. Wat ik maar wou zeggen dat is als je later waarschijnlijk gaat upgraden naar 2gig (want is dit veel meer dan je momenteel gaat nodig hebben), neem je nu best geen 2 latjes meer van 512, maar 1 latje van 1gig. Binnen 1 à 2 jaar zal je inderdaad wel gebruiken kunnen gaan maken van die 2de gig, zeker de toekomstige games. De ideale situatie qua geheugen voor AMD64-systemen is namelijk 2 latjes in dual ddr, en liever niet meer. Meer kan mogelijk in sommige situaties compatibiliteitsproblemen gaan leveren, zoals een terugval van 400MHz naar 333MHz bij meer dan 2 latjes, of geen dual channel ddr meer mogelijk bij meer dan 2 latjes. Verder is het ook aan te raden om allemaal latjes van de zelfde grote te nemen, dus 2 latjes van 512 en dan later nog 1 van 1gig zou ik ook mijden...
oke dan ben ik er ook uit over het 2200 euro budget.
gewoon zo houden als de 2400 behalve:
1 reepje 1GB corsair valueram minder. Ik koop er zo snel mogelijk eentje bij. over 1 jaar ofzo.
mp3 eruit
case mods eruit
dan kom ik op +/- 2225 euro. net iets boven mijn 2200 euro budget maar dat is wel op te lossen. En ik hou nu de 74GB raptor schijf.
Als ik besteld heb laat ik nog wel even weten wat het is geworden.

Iedereen bedankt voor zijn hulp _/-\o_ .

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 04-10 22:45

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 14:04:
[...]

Tja, je wilt een goede basis of niet? Je geeft teveel geld aan frutsels uit. Als je zorgt dat de basis goed is heb je een perfect systeem, dus CPU, ram, hdd, mobo en videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
ik zou wat geld besparen op je videokaart,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Tja, mensen hebben natuurlijk wel een beetje gelijk als ze zeggen dat je teveel geld uitgeeft.

Antec SLK3000B - 50 euro
Fortron 400W voeding - 60 euro
Epox EP-9NPA+ Ultra moederbord - 120 euro
Athlon 64 3700+ San Diego - 320 euro
HIS Radeon X800XL - 330 euro
2 x 1GB Corsair ValueSelect - 200 euro
WD Raptor 74GB - 170 euro
Samsung SpinPoint 200GB - 100 euro
2 x Nexus 120mm fan - 20 euro
Arctic Silencer 64 Ultra - 10 euro
NEC ND-3540 16x DVD-RW - 50 euro
Toetsenbord, speakers, muis - 80 euro
Iiyama 435-S 17 inch TFT - 250 euro
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS - 40 euro

Voila, een goed, stil game-systeem, dat weinig onderdoet voor wat je nu hebt, voor ongeveer 1800 euro. Hou je 400 euro over voor bier. Maar het is uiteraard jouw geld. :)

[ Voor 22% gewijzigd door NNF op 14-06-2005 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is echt een beter systeem dan dat de ts neemt.
Eventueel een 19" en 2gb geheugen is nergens voor nodig.

1 lat van een gb en volgend jaar nog 1.

Eventueel nog die rotzooi die je erbij wou :9

En een echte gamer moet natuurlijk een headset ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm ik denk dat ie vrij lang met zijn systeem wil doen

misschien daarmee voor een dual core gaan (zit met hetzelfde dilemma moet profiteren nu mij ouders de pc zullen betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:45:En een echte gamer moet natuurlijk een headset ;)
heb ik al :)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 18:49:
ehm ik denk dat ie vrij lang met zijn systeem wil doen

misschien daarmee voor een dual core gaan (zit met hetzelfde dilemma moet profiteren nu mij ouders de pc zullen betalen)
jij snapt waar ik het over heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah maar het probleem bij mij is dat ik niet weet hoe snel die dual cores zullen evolueren (bv dubbel zo snel volgend jaar ofzo) want ik moet minstens 4 jaar met de pc doen

en mijn config lijkt erg op de jouwe dus volg dit topic met intresse

maar nog iets dat je moet onthouden
de nieuwe graka's zullen niet zolang meer op zich laten wachten

mss nu budget kaartje en dan later ati r520 of nvidea g70 (ikzelf ben ati fan) en dan die kopen

ah en dan een algemen vraag iedereen zegt van dat het dom is een sli bord te kopen met een ati kaart, maar als je 2 pci-e sloten wilt is een sli kaart toch de beste/ goedkoopste oplossing (of heb ik een mobo over het hoofd gezien??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Nog ff over dat geheugen, zowel Corsair als Twinmos zijn echte A-merken. Ik heb met beide goede ervaringen. Op het moment heb ik een TwinMos 1Gb PC3200 DualChannel kit in mn Asus A7N8X-E Deluxe zitten en dat gaat als een speer. De timings heb ik wat strakker gezet en het loopt perfect op 2-2-3-5 (i.p.v. de 2,5-3-3-7 in de SPD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:01:
jah maar het probleem bij mij is dat ik niet weet hoe snel die dual cores zullen evolueren (bv dubbel zo snel volgend jaar ofzo) want ik moet minstens 4 jaar met de pc doen

en mijn config lijkt erg op de jouwe dus volg dit topic met intresse

maar nog iets dat je moet onthouden
de nieuwe graka's zullen niet zolang meer op zich laten wachten

mss nu budget kaartje en dan later ati r520 of nvidea g70 (ikzelf ben ati fan) en dan die kopen

ah en dan een algemen vraag iedereen zegt van dat het dom is een sli bord te kopen met een ati kaart, maar als je 2 pci-e sloten wilt is een sli kaart toch de beste/ goedkoopste oplossing (of heb ik een mobo over het hoofd gezien??)
4 jaar is wel lang voor een PC hé, is het dan niet slimmer om een veel goedkoper systeem te bouwen en dan over 2 jaar ofzo weer één, komt uiteindelijk goedkoper uit omdat je onderdelen met een betere prijs/prestatie ratio gebruikt en je zit op het einde van die 4 jaar niet met een zwaar verouderd systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de PC die ik nu heb(AMD 1400 Ghz/ Geforce 4 MX 64MB/ 512 MB DDR RAM) is 4 jaar redelijk meegegaan, maar moet nu toch echt nodig vervangen worden. Enigste wat nog draait is RA2 :/,. Het ding crasht 3X voordat hij eindelijk stabiel draait en ik heb hem nog maar net geformatteerd :| .
Ik denk dat ik zonder upgraden met deze ook zeker wel 4 jaar vooruit kan. met een paar upgrades wel langer.
Wanneer komen die nieuwe grafische kaarten dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah weet ik wel

maar ben van plan eenmaal erg achterlopend te upgraden dus na 3 jaar min proc
2jaar graka

enzovoort

jah en naar die realease datum is het gissen das het groot probleem bij mij is dat ik een volledig verlof heb en kan wachten maar natuurlijk is het weer leuker hem int begin te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nog t/m vrijdag voor mij en van volgende week vrijdag mijn cijfers waar mijn budget vanaf hangt, maar back on-topic:
misschien hou ik mijn boxen wel 5.1 van Creative en gooi ik er toch 2GB in als ik 2200 euro budget krijg. Goed idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:23:
nog t/m vrijdag voor mij en van volgende week vrijdag mijn cijfers waar mijn budget vanaf hangt, maar back on-topic:
misschien hou ik mijn boxen wel 5.1 van Creative en gooi ik er toch 2GB in als ik 2200 euro budget krijg. Goed idee?
Voor de toekomst wel denk ik. Ik zit nu met 2x256 MB dat er al 3,5 jaar in zit. De volgende upgrade zal geheugen zijn en zal dan 2x1 GB worden. Veel geheugen is altijd een goede manier om je systeem ook onder zware load goed te laten draaien. Als er niet voldoende geheugen beschikbaar is, kan je cpu nog zo snel zijn, dat helpt dan niet veel meer. Ik zag dat er al eerder genoemd is dat voor games die vaak niet multithreaded zijn een single core beter is dan een dual core. Ik kan je desondanks niet kwalijk nemen dat je voor een dual core gaat. Aan de andere kant kan je geld besparen door nu een single core te nemen en als je je pc wat vaker voor andere toepassingen gaat gebruiken er een dual core in te nemen. Ik ben zelf totaal geen die hard gamer, maar ik koop gewoon liever een athlon 64 3000+ voor 130 euro dan een chip die 40% sneller is voor 3 keer die prijs. Dat geld kan maar in m'n zak zitten en die dual core komt later wel. Mijn advies is wat betreft in de afgelopen 10 jaar niet veel gewijzigd. Koop een cpu die iets langzamer is en investeer dat geld in meer geheugen. Geheugen wordt niet veel duurder per GB als je er 2 keer zo veel van wilt, maar een cpu wordt wel veel duurder per flops als je hem 2 keer zo snel wilt. Maar goed, het is jouw geld.

[ Voor 10% gewijzigd door jvo op 14-06-2005 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:29
Ik zou gewoon bij 5.1 blijven. Sterker nog, ik vind eerlijk gezegd dat er niets gaat boven het gamen met een goede koptelefoon.
Daarnaast doe je er toch beter aan denk ik om overal net onder het beste te gaan zitten. Volgens mij kun je voor bijna de helft van je geld een machine klaarstomen die alle huidige games op full draait. De andere helft van je budget zet je op een spaarrekening en gebruik je elk jaar of 0,5 jaar om wat te upgraden. Dus na een 0,5 jaar koop je een 1GB latje erbij, na 1 een jaar update je je videokaart, etc.
Dan moet je voor hetzelfde geld 4 jaar lang een compu hebben die alles draait, maar zit je over 4 jaar met een betere compu, die nog steeds alles op iig medium draait. Als je nu alles zo koopt, ben je er volgens mij van verzekerd dat je compu dan alles maar net kan bijbenen. Wat je jezelf moet afvragen is hoeveel belang je er aan hecht om alles het beste te hebben en om een beetje te kunnen pimpem, of om te weten dat je voor je zelf voordelig bezig bent geweest.
Alles imo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18
Ik zou ook absoluut wachten op danwel de nieuwe kaarten van Nvidia of ATI.

Introductie van Nvidia is volgende week al. Dan heb je gelijk een idee of het de moeite waard is om er op te wachten of niet.

Ik wacht er zelf wel op en ga waarschijnlijk voor een G70 (de nieuwe Nvidia) en een AMD 3500+ (venice) welke met een beetje overklokken ook weer een tijdje meekan.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry dat ik de ts zijn topic een beetje overneem

maar nu wordt alles betaald door mij ouders
over een jaar niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niet alles bij mij, maar wel het grootste deel.
Over die videokaarten. Die komen toch pas 3 maanden na de introductie ofzo? Ik kan in ieder geval pas de 17e bestellen dus de aankondiging moet ik zowiezo afwachten.
Ik heb nog een vraag. Wat is het verschil tussen non-ECC, ECC en ECC-registered geheugen, behalve dat de laatste 2 veel duurder zijn.
Ik heb trouwens het corsair geheugen vervangen door 2 latjes van 1GB van kingston. Een matched-pair. ---> Kingston ValueRam 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3, Kit Of 2

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 19:48:
sorry dat ik de ts zijn topic een beetje overneem

maar nu wordt alles betaald door mij ouders
over een jaar niet meer
Dat is een voorbeeld van een reden waarom er soms met onzinnig veel geld gesmeten word. Het budget moet om een 1 of ander reden op, daarom dat men toch hele dure systemen bouwt, terwijl iedereen weet dat midend + upgrades goedkoper uitkomt. Enkele veel voorkomende redenen:
- IT-afdeling krijgt een bepaald budget en moet deze volledig op doen. Anders gaan de managers de volgende keer minder budget geven, want die IT'ers konden de vorige keer toch met minder? Hierdoor zie je scholen P4 3GHz aan te kopen om alleen IE, Excel & Word te draaien.
- Een KMO-bedrijf met de belastingsaangifte invullen en ziet dat er dit jaar teveel winst is. De fiscus berekent heel graag de aanslagbiljetten op basis van deze winst. Dus men moet met geld smijten, ff een auto & dikke computer kopen, natuurlijk factuurtjes vragen. Deze ff snel in de boekhouding noteren en je bedrijf heeft meer onkosten op papier. Dus minder winst en minder belasting betalen, deze regel is gemaakt om te voorkomen dat men geld in de bank stof laat happen, het houdt de economie draaiend.
- Je ouders gaan eindelijk de beloofde computer betalen en ze gaan maar 1x geld bovenhalen. Dus je kan niet een goedkopere computer kopen en achteraf gaan zagen voor upgrade-geld. Dan moet je wel in 1x het duurste van de computerwinkel gaan kopen?
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:32
Maar zo werkt het wel, ik heb ook een pc van 2300,- gekocht vlak voor de PC privé regeling werd afgeschaft en mijn pa betaalde ook een paar dingen dus dacht ik nu of nooit... (was dec. 2003) maar dat was wel de laatste die mijn vaders baas ging houden en met de bezuinigingen was het toen al zo goed als zeker de laatste.

En zo ook met de aanschaf van mijn laptop, XPS gen2 was een foutje op de site waardoor hij de 2e dag dat hij uit wasn in NL ineens 2000,- koste ipv 3000,- en aangezien die sneller was dan mijn desktop en 17" 1920x1200 scherm had en ik een laptop nodig had en er al één van 1500,- op het oog had dacht ik voor ei 500,- extra heb ik een super ding! dus toen heb ik die ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga volledig akkoord

maar weet jij hoeveel ik krijg van mijn ouders (al sinds mijn 12de alleen maar kleren en eten)
nee
kun jij beslissen of jouw manier in mijn geval het beste is?? NEE

tis de eerste keer in ik denk 4 jaar dat ik ook maar iets van luxe krijg van mijn ouders waar ik neit zelf voor moet werken

denk je echt dat ik dit voorbij ga laten schieten, want naar dat upgrade geld zal ik kunnen fluiten, ofwel zelf betalen, dan is 2000 euro een zeer groot en goed budget waar ik niet zal over klagen

misschien blijf ik eronder, valt allemaal te zien hoe de prijzen evolueren komende maanden, anders ga ik naar een dik systeem, of zal ik juist onder hun "liefst niet boven" budget blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is je (of van je ouders) geld weg gooien!!11

offtopic:
omg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:29
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:07:
ik ga volledig akkoord

maar weet jij hoeveel ik krijg van mijn ouders (al sinds mijn 12de alleen maar kleren en eten)
nee
kun jij beslissen of jouw manier in mijn geval het beste is?? NEE

tis de eerste keer in ik denk 4 jaar dat ik ook maar iets van luxe krijg van mijn ouders waar ik neit zelf voor moet werken

denk je echt dat ik dit voorbij ga laten schieten, want naar dat upgrade geld zal ik kunnen fluiten, ofwel zelf betalen, dan is 2000 euro een zeer groot en goed budget waar ik niet zal over klagen

misschien blijf ik eronder, valt allemaal te zien hoe de prijzen evolueren komende maanden, anders ga ik naar een dik systeem, of zal ik juist onder hun "liefst niet boven" budget blijven
Ik vind het echt raar dat je het geld van je ouders schijnbaar zo achteloos besteed. Heb je het al aan je ouders verteld dat je zelf denkt dat minder spenderen en later upgraden beter is? Misschien vinden ze het wel geweldig dat je vooruit denkt en zorgvuldig met hun geld om gaat?
Je moet het zelf weten, maar ik vind het een slechte reden om te veel geld te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

liberque

Vrijzinnig!

Is al te bestellen op sommige sites. De site waar ik bestel krijgt hem binnen 2 weken. De prijs is trouwens excl. BTW. Met BTW kost ie 479 euro op www.sallandautomatisering.nl .
Ik heb daar ook een X2 systeem in bestelling staan en bij levertijd voor mijn 4400+ staat ook 2 weken. Helaas krijg je te horen dat het tot half juli gaat duren zodra je dat telefonisch verifieerd. Hou daar rekening mee om teleurstellingen te voorkomen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kingmob schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:36:
[...]

Ik vind het echt raar dat je het geld van je ouders schijnbaar zo achteloos besteed. Heb je het al aan je ouders verteld dat je zelf denkt dat minder spenderen en later upgraden beter is? Misschien vinden ze het wel geweldig dat je vooruit denkt en zorgvuldig met hun geld om gaat?
Je moet het zelf weten, maar ik vind het een slechte reden om te veel geld te besteden.
ehm heb ik misschien gezegd, ben niet dom ofzo hoor

probleem is dat zij zeggen koop direct het beste zodat we er later geen miserie meer mee hebben
dit is dus bij mijn ouders, als het niet meer voldoet los het zelf maar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel mooi systeem, maar er kleven een paar haken en ogen aan.

Als je nu eens een iets langzamere processor koopt (3500+) en er nog 512 MB erbij prikt heb je een mooie adem voor de toekomst. Mensen zijn zo verlekkerd op die hoge ratings en ze betalen er ook nog voor ook ;)
Ik heb slechts een AMD64 3500+ en een X800pro, maar wel genoeg RAM voor bijna alles. Als je zo'n snel systeem wilt laat het dan ook snel lopen en geeft het genoeg RAM :+ . Voor zo'n systeem vindt ik 1024 MB te weinig. En dan maar weer een hoop tweaks uitvoeren om die 20 MB extra vrij te krijgen 8)7

Ik beloof je; je gaat het merken.
Liever 1536 MB + X800pro dan 1024 MB + X850XTPE

De computers die ik voor mensen heb gebouwd bevatten allemaal genoeg RAM om lekker te kunnen werken. Ik bezuinig daar nooit op en zeker niet met de prijzen van tegenwoordig. Wil je een nog langere adem hebben, dan kun je er 2048 MB inpluggen. Nu heb je dat niet nodig, maar over een jaartje wel. Voor nu vindt ik 1536 MB mooi voor een high-end systeem, 1024 MB voor een mid-range systeem en 512 MB voor een low-end systeem.

Ik klets echt niet uit mijn nek, want ik heb veel ervaringen op dat gebied en ik weet redelijk goed hoe Windows XP met het geheugen omgaat (niet slecht, maar ook niet al te best, vooral 'Me' is een rampenplan).

On-topic: Het is niet slim om het nieuwste van het nieuwste te kopen. Mijn systeem (zie onderschrift) voldoet prima voor de komende tijd en het is ook niet zo extreem duur. Het nieuwste van het nieuwste is geldverspillerij en we moeten allemaal al zo opletten. Zou je het wel doen?

Succes met je nieuwe systeem :Y) Post even wat je uiteindelijk besteld 8)
Welkom in de wereld van elite-gaming })

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
liberque schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:02:
[...]

Ik heb daar ook een X2 systeem in bestelling staan en bij levertijd voor mijn 4400+ staat ook 2 weken. Helaas krijg je te horen dat het tot half juli gaat duren zodra je dat telefonisch verifieerd. Hou daar rekening mee om teleurstellingen te voorkomen.
Dank je voor de tip ik kijk wel even wat ik ermee doe. Misschien wacht ik er gewoon op.... We gaan toch ergens in het begin van de vakantie weg. Dus dan krijg ik als ik thuiskom meteen mijn nieuwe PC :).
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 00:29:
Heel mooi systeem, maar er kleven een paar haken en ogen aan.

Als je nu eens een iets langzamere processor koopt (3500+) en er nog 512 MB erbij prikt heb je een mooie adem voor de toekomst. Mensen zijn zo verlekkerd op die hoge ratings en ze betalen er ook nog voor ook ;)
Ik heb slechts een AMD64 3500+ en een X800pro, maar wel genoeg RAM voor bijna alles. Als je zo'n snel systeem wilt laat het dan ook snel lopen en geeft het genoeg RAM :+ . Voor zo'n systeem vindt ik 1024 MB te weinig. En dan maar weer een hoop tweaks uitvoeren om die 20 MB extra vrij te krijgen 8)7

Ik beloof je; je gaat het merken.
Liever 1536 MB + X800pro dan 1024 MB + X850XTPE

De computers die ik voor mensen heb gebouwd bevatten allemaal genoeg RAM om lekker te kunnen werken. Ik bezuinig daar nooit op en zeker niet met de prijzen van tegenwoordig. Wil je een nog langere adem hebben, dan kun je er 2048 MB inpluggen. Nu heb je dat niet nodig, maar over een jaartje wel. Voor nu vindt ik 1536 MB mooi voor een high-end systeem, 1024 MB voor een mid-range systeem en 512 MB voor een low-end systeem.

Ik klets echt niet uit mijn nek, want ik heb veel ervaringen op dat gebied en ik weet redelijk goed hoe Windows XP met het geheugen omgaat (niet slecht, maar ook niet al te best, vooral 'Me' is een rampenplan).

On-topic: Het is niet slim om het nieuwste van het nieuwste te kopen. Mijn systeem (zie onderschrift) voldoet prima voor de komende tijd en het is ook niet zo extreem duur. Het nieuwste van het nieuwste is geldverspillerij en we moeten allemaal al zo opletten. Zou je het wel doen?

Succes met je nieuwe systeem :Y) Post even wat je uiteindelijk besteld 8)
Welkom in de wereld van elite-gaming })
Ja al meerdere tweakers hebben gezegd dat ik beter meer geheugen kan nemen. Daarom heb ik er 2GB in gestopt en geen SLI Moederbord, een X850 XT(scheelt 70 euro) en nog op een paar andere dingen bezuinigd zoals je in een van mij replies kan lezen.

Ja ik laat nog wel even weten wat ik heb besteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 gig hebde nix aan tenzij ge vol spyware enzo op u pc wilt gaan zetten 1 gig zal voorlopig genoeg zijn en ik zou het bij een sli-mobo houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:51:
2 gig hebde nix aan tenzij ge vol spyware enzo op u pc wilt gaan zetten 1 gig zal voorlopig genoeg zijn en ik zou het bij een sli-mobo houden
Wacht maar totdat je voor school Java moet programmeren in Netbeans :X , na 2 regels code tokkelen stijgt het geheugenverbruik van Netbeans naar 800MB. Dan nog Photoshop erbij, SQL Server,... en nog een hele waslijst aan programma's die we regelmatig tegelijkertijd moeten draaien.

Er zijn genoeg toepassingen die om een 1 of ander reden ziekelijk veel ram vreet.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 15-06-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 10:51:
inderdaad: voorlopig...
en kan je ook zeggen waarom toch een SLI-moederbord???

je moet je wel een beetje inleven in het budget en de noden en bedoelingen van de Topic Starter en aan de hand daarvan tips geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben niet thuis in de ram

kan iemand me zeggen wat goed ram is (snel en a merk) voor maximum 300 euro dus 2* 1gb zouk zo denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ging voor een matched pair kingston ram 2X 1GB, maar ik zie dat DDR2 ram van kingston ook een matched pair van 2X 1GB maar 15 euro duurder is(215) is dit de moeite waard om te kopen? Ik heb trouwens ook nog geen antwoord gehad op de vraag: Wat is het verschil tussen non-ECC/ECC/ECC-registered geheugen, behalve de verschillen in prijs? Het verschil tussen het 2X 1GB Matched Pair Kingston DDR2 Geheugen en het 2X 1GB Matched Pair Kingston DDR2 ECC Geheugen is ook maar 20-25 euro. Als ik mijn gewone 5.1 boxen van creative houd dan kan ik die er wil inzetten indien het de moeite waard is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
AMD processors kunnen niet omgaan met DDR2 en hebben er ook niets aan. En het verschillen tussen ECC en niet-ECC geheugen is dat de eerste foutcorrectie heeft en de tweede niet. Dit is vooral handig in database omgevingen.

Edit:

uit de RAM FAQ in Processors, Mobo's & Geheugen (via de algemene FAQ daar: PMG FAQ)

ECC
Registered

[ Voor 41% gewijzigd door Dirk op 15-06-2005 13:50 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dirk schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 13:43:
AMD processors kunnen niet omgaan met DDR2 en hebben er ook niets aan. En het verschillen tussen ECC en niet-ECC geheugen is dat de eerste foutcorrectie heeft en de tweede niet. Dit is vooral handig in database omgevingen.
ok bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja al meerdere tweakers hebben gezegd dat ik beter meer geheugen kan nemen. Daarom heb ik er 2GB in gestopt en geen SLI Moederbord, een X850 XT(scheelt 70 euro) en nog op een paar andere dingen bezuinigd zoals je in een van mij replies kan lezen.
Dat is wijs. Daar ga je geen spijt van krijgen, zeker als je de komende tijd niet mag/kan upgraden. Iets te weinig geheugen heeft een grote impact op de prestaties van je systeem. In spellen misschien niet direct merkbaar, maar later in Windows wel.
Met 2048 MB ben je voor heel verlopig klaar met krap zitten, geen zorgen als een drivertje 20 MB wegslurpt en alle nieuwe spellen voluit met 4xAA en je kunt smullen (een hogere AA setting weegt niet op tegen de prestatie/kwaliteit) :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet al te flauw doen maar ik vind dit toch wel een beetje een patser topic.....
Koop nu maar dat high-end systeem, wat je ook koopt, met dit butget (en een beetje opletten) draait alles als een tierelier. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik zie niets wat op patsen lijkt. Dat er nu toevallig iemand langskomt met een groot budget.
Ik heb ook een enorme patsmachine, maar ik schep er niet over op. Ik mag dan toch ook posten?

Patsen en narcisme is een woord denk ik. Ik zie geen aanleiding hiertoe. Dat is niet aan de orde.

@TS: Kijk eens op Goedkope hardware met goede service en snelle levertijden. Daar bestel ik mijn hardware.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 05:29:
Ik wil niet al te flauw doen maar ik vind dit toch wel een beetje een patser topic.....
Koop nu maar dat high-end systeem, wat je ook koopt, met dit butget (en een beetje opletten) draait alles als een tierelier. Veel plezier ermee.
ik heb al verteld dat ik hem pas over 2 weken zou kopen. Nu nog 8 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik rijd heel het land af met de trein/bus om hardware nog iets goedkoper te krijgen, vooral om te controleren of ze wel het juiste meegeven (core's, steppings,... controleren).

Veel ram? Uit ervaring weet ik dat veel ram het swappen voorkomt, niks is erger dan het geswap op harde schijven die 1000x trager zijn dan ram. Veel ram kan dus data aan de processor leveren, maar kan de processor het wel slikken? Ik heb in m'n Athlon 800MHz een tijdje met 1,5GB ram gedraaid, het was ziekelijk veel, zoveel dat het niet benut word. Die geheugenlatjes werden snel verdeeld over de desktops. En als een game echt zoveel ram nodig heeft, dan is de processor toch te traag om te trekken. Dus veel ram insteken is geen "wondermiddel" om je computer heel snel te laten draaien, maar geheugentekort voel je wel.

Hoeveel ram in deze computer steken? Voor office/IE computers voldoet 512MB. Vele toepassingen, niet alleen games, maar ook dingen zoals bv Netbeans (JAVA IDE) hebben 1GB nodig. 2GB geeft een mooie reserve voor de toekomst. Je computer zal nu niet voelbaar sneller doen met 2GB tov 1GB.

Welke latjes kopen? De grootste, snelle en betaalbare latje uitkiezen. Grootste, maar betaalbaar zijn 1GB latjes. Snelle, PC3200 is duidelijk de standaard. Betaalbaar, geen geld smijten voor Corsair-stickertje op je ram, ik steek nog liever Twinmoss in mijn computers. Corsair veegt graag de typenummers op de ramchips weg zodat je bij compartibiliteitsproblemen niet kan opzoeken waaraan het ligt. Corsair levert niet veel meer waarde tov Twinmoss en andere gewone latjes, terwijl het duurder is. Ofwel koop je gewone ram ofwel koop je echte overklokkersram.

Voor de dualcore steek je idd liefst 2 latjes van 1GB erin, dualcore heeft liefst dual channel, want een single core krijgt een single channel net vol. En je houd nog 2 geheugenbankjes vrij voor extra ram. Zo moet je binnenkort niet een hoop ram buitensmijten om plaats te maken voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 12:41:
[...]

Ik rijd heel het land af met de trein/bus om hardware nog iets goedkoper te krijgen, vooral om te controleren of ze wel het juiste meegeven (core's, steppings,... controleren).

Veel ram? Uit ervaring weet ik dat veel ram het swappen voorkomt, niks is erger dan het geswap op harde schijven die 1000x trager zijn dan ram. Veel ram kan dus data aan de processor leveren, maar kan de processor het wel slikken? Ik heb in m'n Athlon 800MHz een tijdje met 1,5GB ram gedraaid, het was ziekelijk veel, zoveel dat het niet benut word. Die geheugenlatjes werden snel verdeeld over de desktops. En als een game echt zoveel ram nodig heeft, dan is de processor toch te traag om te trekken. Dus veel ram insteken is geen "wondermiddel" om je computer heel snel te laten draaien, maar geheugentekort voel je wel.

Hoeveel ram in deze computer steken? Voor office/IE computers voldoet 512MB. Vele toepassingen, niet alleen games, maar ook dingen zoals bv Netbeans (JAVA IDE) hebben 1GB nodig. 2GB geeft een mooie reserve voor de toekomst. Je computer zal nu niet voelbaar sneller doen met 2GB tov 1GB.

Welke latjes kopen? De grootste, snelle en betaalbare latje uitkiezen. Grootste, maar betaalbaar zijn 1GB latjes. Snelle, PC3200 is duidelijk de standaard. Betaalbaar, geen geld smijten voor Corsair-stickertje op je ram, ik steek nog liever Twinmoss in mijn computers. Corsair veegt graag de typenummers op de ramchips weg zodat je bij compartibiliteitsproblemen niet kan opzoeken waaraan het ligt. Corsair levert niet veel meer waarde tov Twinmoss en andere gewone latjes, terwijl het duurder is. Ofwel koop je gewone ram ofwel koop je echte overklokkersram.

Voor de dualcore steek je idd liefst 2 latjes van 1GB erin, dualcore heeft liefst dual channel, want een single core krijgt een single channel net vol. En je houd nog 2 geheugenbankjes vrij voor extra ram. Zo moet je binnenkort niet een hoop ram buitensmijten om plaats te maken voor een upgrade.
Ze hebben geen 1GB latjes van Twinmos op www.sallandautomatisering.nl :/ . Daarom neem ik de goedkoopste van Kingston die helemaal niet zo duur zijn. 200 euro voor een matched pair van 2x 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:28

Aight!

'A toy robot...'

Corsair levert wel levenslange garantie, Twinmos maar 3 jaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:45:
[...]

Ze hebben geen 1GB latjes van Twinmos op www.sallandautomatisering.nl :/ . Daarom neem ik de goedkoopste van Kingston die helemaal niet zo duur zijn. 200 euro voor een matched pair van 2x 1GB.
Dat hele matched pair of dual kit gebeuren is zwaar overrated in mijn ogen. Ik draai hier twee verschillende merken door elkaar in dual channel en dat is al maanden stabiel. Ik ben het eens met de eerdere opmerking van rapture dat je je geheugen gewoon zo goedkoop mogelijk moet kopen, tenzij je wilt overklokken misschien. Wel PC3200, daar is je hele systeem nou eenmaal klaar voor. Oh, na de pricewatch te hebben bekeken zit je dan voor 200,- prima.

[ Voor 6% gewijzigd door jvo op 16-06-2005 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2X 1GB is niet goedkoper te krijgen bij salland automatisering. Nouja 1 euro goedkoper, maar dat is geen matched pair. Dan toch liever 1 euro extra uitgeven aan een matched pair lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Teddybeer, ik zie je topic nu pas, maar hulde voor je hele goede topicstart, wellicht binnenkort een bbg schrijven?

Ik ben overigens wel geintresseerd en wat je nu precies gaat kopen, want tussen alle replies door volg ik het niet helemaal meer, behalve dan dat het een monster wordt!

[ Voor 43% gewijzigd door Hoedje op 16-06-2005 18:54 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoedje schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:53:
Teddybeer, ik zie je topic nu pas, maar hulde voor je hele goede topicstart, wellicht binnenkort een bbg schrijven?

Ik ben overigens wel geintresseerd en wat je nu precies gaat kopen, want tussen alle replies door volg ik het niet helemaal meer, behalve dan dat het een monster wordt!
dank je!
over 8 dagen bestel ik hem en laat ik weten wat het is geworden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aight! schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:56:
Corsair levert wel levenslange garantie, Twinmos maar 3 jaar geloof ik.
real IT-garantie duurt meestal niet langer dan 5 jaar, na 3 jaar zijn al veel mensen hun computer af te schrijven en/of buiten te smijten. Bovendien is fabrieksgarantie != winkelgarantie en vele consumenten vinden het lastig om een pakketje naar het verre buitenland op te sturen. Straks kost het nog meer om het te versturen dan moderne geheugen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een vraag over de videokaarten. Maakt het nog uit van welk merk ik mijn videokaart koop? En zo ja welke zouden jullie mij aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet?? Nou en of er verschil is. Mijn systeem maakt dankbaar gebuik van die 512 MB extra.
We kunnen wel een discussie starten, maar ik merk het zelf.
Laat TS er nu maar mooi 2 GB inprikken. Des te groter je systeemcache kan blijven des te beter het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:39:
Niet?? Nou en of er verschil is. Mijn systeem maakt dankbaar gebuik van die 512 MB extra.
We kunnen wel een discussie starten, maar ik merk het zelf.
Laat TS er nu maar mooi 2 GB inprikken. Des te groter je systeemcache kan blijven des te beter het is.
Lees de hele post eens, ik zit nergens 2GB ram af te kraken. Ik heb die post gezet om duidelijk dat maken dat veel ram interessant is om swapping te voorkomen, maar overvloedig veel ram (toestanden zoals een Athlon 800 + 1,5GB sdram) zal geen wonderen doen op vlak van performance.

Je hebt dit ook gequote.
Je computer zal nu niet voelbaar sneller doen met 2GB tov 1GB.
Let vooral op NU, binnenkort komen games zoals Battlefield 2 uit die volgens de doos al 1GB geheugen vreten, dus het zal nog meer ram nodig hebben. Daarom zit ik latjes van 1GB aan te raden en zulke grote latjes om geheugenbankjes vrij te houden voor toekomstige upgrades (als die nog komen). Liefst 2 zulke latjes in dual channel zodat de TS z'n dualcore op volle kracht kan laten draaien door dual channel en 2GB ram heeft voor de komende geheugenvretende games.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:22:
Ik heb nog wel een vraag over de videokaarten. Maakt het nog uit van welk merk ik mijn videokaart koop? En zo ja welke zouden jullie mij aanbevelen?
Voor 95% niet, want ze volgen gewoon het voorbeeld-ontwerp (reference-design) van nVidia. Sommige fabrikanten wijken af door andere koeler, geheugenchips,... erop te zetten. Dat kan voor een overklokker interessant zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 16-06-2005 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:22:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ligt eraan wat je wil. Bij dure merken heb je meestal meer extra frutsels etc. Als je niet bijzonders hoeft, dan zou ik iets als Club3D kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sommige merken bieden wat extraatjes aan zoals een betere koeler, een kleine standaard overclock, meer software, meer kabels, enz. Gewoon even rondkijken en zien wat je wil, er zijn zoveel merken en zoveel versies met allemaal een andere bundel erbij dat het nogal moeilijk is je één merk aan te raden. In principe zullen alle kaarten goed functioneren :)
Pagina: 1 2 Laatste