Ik ben op zoek naar een High-end laptop waar ik echt van alles mee kan. Ik wil er de nieuwste games op kunnen spelen (op high quality) en wil met krachtige edit programma's gaan werken voor video- en fotobewerking enz. Ik heb begrepen dat hierbij processorkracht een rol speelt.
Mijn keuze is gevallen op een Dell XPS M170... Wat ik belangrijk vind is dat ik met mijn laptop een flinke tijd vooruit kan. Probleem is alleen dat ik nou nie echt een ongeloofelijke kenner ben.
Dus heb een Xps M170 samengesteld op dell.nl met de volgende specs:
Intel® Pentium® M 780 ( 2.26GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)
Windows® XP Home Edition, SP2
17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™
2048MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
256MB DDR 3, NVIDIA GeForce Go 7800 GTX, PCI-Express x16
100GB (5,400rpm) IDE Hard Drive
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive
Al deze keuzes zijn gemaakt met het idee: het beste (en duurste

) zal wel fantastisch moeten zijn. Dus ik zal er wel een flinke tijd mee vooruit kunnen.
Mijn vragen:
Is het verschil te merken tussen een 2.26 ghz en een 2.13 (zoals bij de XPS gen 2)?
Vooralsnog is het verschil voor mij nog altijd te merken wat betreft de prijs.
Wat is het verschil tussen Windows XP Home Edition en XP Professional?
Waar zou mijn keuze vanaf moeten hangen wat betreft het geheugen?
Heb van de week gekozen voor 2048 mb omdat dit op dell.nl een aanbieding was (gratis verdubbeling geheugen). Maar kan iemand me uitleggen waarom ik zou moeten kiezen voor 2048 mb in plaats van 1024 mb. Zou die 2048 mb beter zijn voor programma's waar een behoorlijke rekenkracht voor nodig is? En wat houd dat 533MHz DDR2 SDRAM (2x1024) in? Hoe moet ik dat zien? Dat er twee keer 1024 in zit...
De videokaart? 256MB DDR 3, NVIDIA GeForce Go 7800 GTX, PCI-Express x16
Heb internet en tweakers al afgezocht en dit moet volgens mij wel goed zitten. Schijnt een monster te zijn. Aangezien ik het fijn vind om games met zoveel mogelijk details te spelen en al die visuele pracht zal dat met deze videokaart wel goed zitten.
De harde schijf?
Wil eigenlijk een 100 gb met 7200 rpm. Alleen die kan ik nergens op dell.nl vinden. Is die er en wat is het verschil tussen 5400 rpm en 7200 rpm. Is de een sneller en maakt ie dan ook meer lawaai?
Tot slot, kan ik op zo'n laptop ook een extern keyboard aansluiten, wireless? Makkelijk om te gamen, denk ik... of maakt dat nie zoveel uit?
Verder is mijn keuze voor een laptop puur het gemak dat ik hem overal mee naar toe kan nemen mocht het nodig zijn (zal nie zo vaak zijn, af en toe naar kantoor) Vind het makkelijk als ik hem thuis mobiel kan gebruiken. Zeg maar van de eettafel naar de woonkamer, hahaha
Alvast Bedankt

Verder hoor ik graag ervaringen van jullie? En verder... Brand maar los! Vertel me alles waar ik op zou moeten letten en
is dit nou ook echt een laptop waar je over een jaar alsnog de aldan nieuwste games op high quality kan spelen?

Nu ga ik slapen

hahaha