Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon D70(s) deel 4

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 6.669 views sinds 30-01-2008

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:01

Zoefff

❤ 

Dat klopt. f/2.8 is f/2.8, of het nou op een Canon, Nikon, Minolta of whatever is. Bij dezelfde ISO en diafragma hoort, in exact dezelfde situatie natuurlijk, hetzelfde diafragma.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
quote:
Zoefff schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:45:
Dat klopt. f/2.8 is f/2.8, of het nou op een Canon, Nikon, Minolta of whatever is. Bij dezelfde ISO en diafragma hoort, in exact dezelfde situatie natuurlijk, hetzelfde diafragma.
Zijn verhaal is, dat in dit voorbeeld 2.8 aangeeft dat de lens lichtsterk is en dat er bij bijvoorbeeld een diafragma van F8 meer licht doorkomt dan bij een lens met een lichtsterkete van 3.5 bij diafragma F8, ik denk dat F8 op elke lens gelijk is? Is daar iets van op het net te vinden?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ohw, op die fiets. De diafragmaopening zal op f/8 inderdaad even groot zijn qua oppervlakte, dus volgens mij komt er dan precies evenveel licht doorheen. Maar om eerlijk te zijn weet ik dit niet precies. Een lens met maximaal diafragma f/2.8 heeft namelijk een (veel) grotere diameter dan een lens met maximaal f/4.5, en dus veel meer licht dat aanvankelijk het objectief binnenkomt. Of dit uiteindelijk invloed heeft op de hoeveelheid licht die uiteindelijk door het diafragma heenkomt zou ik je niet met zekerheid durven zeggen.

Mijn gok is toch dat het geen verschil maakt.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

quote:
Zoefff schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:57:
Ohw, op die fiets. De diafragmaopening zal op f/8 inderdaad even groot zijn qua oppervlakte, dus volgens mij komt er dan precies evenveel licht doorheen. Maar om eerlijk te zijn weet ik dit niet precies. Een lens met maximaal diafragma f/2.8 heeft namelijk een (veel) grotere diameter dan een lens met maximaal f/4.5, en dus veel meer licht dat aanvankelijk het objectief binnenkomt. Of dit uiteindelijk invloed heeft op de hoeveelheid licht die uiteindelijk door het diafragma heenkomt zou ik je niet met zekerheid durven zeggen.

Mijn gok is toch dat het geen verschil maakt.
Dat zou ik ook gokken, maar aan de andere kant zijn sommige lenzen donkerder dan andere. Of dat hierdoor komt of door een een of andere coating weet ik niet.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:28

Abbadon

Mac Powered

Effect is hetzelfde, omdat het een relatief getal is, relatief t.o.v. brandpuntafstand. Althans qua licht (niet qua DOF natuurlijk). Hier simpele uitleg :)

http://www.dpreview.com/l.../Exposure/Aperture_01.htm

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• chippie777
quote:
Abbadon schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:08:
Effect is hetzelfde, omdat het een relatief getal is, relatief t.o.v. brandpuntafstand. Althans qua licht (niet qua DOF natuurlijk). Hier simpele uitleg :)

http://www.dpreview.com/l.../Exposure/Aperture_01.htm
Dat is een duidelijke uitleg, maar hoe zit het met sluitertijden? Hoort bij een bepaald diafragma en bepaalde brandpuntafstand altijd dezelfde sluitertijd? Of is de sluitertijd van een 2.8 lens bij F8 anders dan de sluitertijd van een 3.5 lens bij F8?

• jorisor
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-04-2011
quote:
Arfman schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:01:
Ik zou zelf kiezen voor lagere ISO waardes en langere sluitertijden. NR op off, of je moet na elke foto met bv. 30 seconden je sluiter open nog eens 30 seconden willen wachten op de NR :)
Krijg je dan niet de bekende roze vlekken?. Bij mijn d70s is dit zeker het geval. NR lost dit op, maar idd wordt de sluitertijd 2x zo lang

D300 17-55/F2.8 18-200VR 10-20/4-5.6 SB800 Velbon

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:07
quote:
chippie777 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:20:
[...]

Dat is een duidelijke uitleg, maar hoe zit het met sluitertijden? Hoort bij een bepaald diafragma en bepaalde brandpuntafstand altijd dezelfde sluitertijd? Of is de sluitertijd van een 2.8 lens bij F8 anders dan de sluitertijd van een 3.5 lens bij F8?
De sluitertijd is bij beide hetzelfde. Klaar :).

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:28

Abbadon

Mac Powered

Sluitertijd is naast je camerainstellingen (ISO, diafragma, wel/geen VR) geheel afhankelijk van de omstandigheden; hoeveelheid licht, heb je te maken met een stilstaand of snel bewegend object, sta je zelf stil of beweeg je etc. Er is niet een 'vaste verhouding' sluitertijd/diafragma. Je bepaalt zélf wat voor plaat je wilt schieten, daar pas je de instellingen op aan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MBV
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-10 12:58
Ik mis iets: UTFS :+

Opmerking over NR: als je nou zo'n noise reference plaatje schiet, en de foto in RAW, kan je dan niet veel sneller achteraf NR toepassen? 1x zo'n NR reference schieten kost veel minder tijd dan X keer natuurlijk :)

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-10 15:12

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
MBV schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:12:
Ik mis iets: UTFS :+

Opmerking over NR: als je nou zo'n noise reference plaatje schiet, en de foto in RAW, kan je dan niet veel sneller achteraf NR toepassen? 1x zo'n NR reference schieten kost veel minder tijd dan X keer natuurlijk :)
Noise Reference is wat anders dan Noise Reduction :)

Beetje verwarrend, maar goed. Stof vs Ruis zou de juiste vertaling zijn.

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Garyu
quote:
Abbadon schreef op donderdag 15 september 2005 @ 09:39:
Sluitertijd is naast je camerainstellingen (ISO, diafragma, wel/geen VR) geheel afhankelijk van de omstandigheden; hoeveelheid licht, heb je te maken met een stilstaand of snel bewegend object, sta je zelf stil of beweeg je etc. Er is niet een 'vaste verhouding' sluitertijd/diafragma. Je bepaalt zélf wat voor plaat je wilt schieten, daar pas je de instellingen op aan :)
Ik ging er bij mijn antwoord uiteraard vanuit dat de twee lenzen wel in dezelfde situatie gebruikt zouden worden :).

Bijvoorbeeld, je hebt een 50mm prime (f/1.8) en een 18-70mm zoomlens op 50mm (f/3.5). Je kiest voor beide een diafragma-waarde van f/8.0 bij ISO100 om een foto te maken van een en hetzelfde huis. In dat geval zal je voor beide dezelfde sluitertijd kunnen gebruiken. Immers, de lichtinval zal gelijk zijn. Waarschijnlijk levert de prime wel een scherper & mooier beeld, maar de belichting is hetzelfde (of zou hetzelfde moeten zijn).

• asfaloth_arwen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-10 12:06
Ik heb een offerte (1200 euro) voor d70S, 1 gb sandisk ultra 2, en tas en de volgende lens op zich ben ik hier accoord mee, maar ik wil graag weten of dit een goede lens is. De maat van de lens bevalt me maar ik hoor heel erg wisselende geluiden over deze lens. ( en ik dit best wel een duur grapje vind voor een 17 jarige hio 1ste jaars student :+ ) dus wil het in 1 keer goed hebben, kan wel nog een lens met ander bereik halen tegen de tijd dat ik dat wil.

asfaloth_arwen wijzigde deze reactie 15-09-2005 19:34 (23%)

Specs

• SteAlthmAn
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
quote:
asfaloth_arwen schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:31:
Ik heb een offerte (1200 euro) voor d70S, 1 gb sandisk ultra 2, en tas en de volgende lens op zich ben ik hier accoord mee, maar ik wil graag weten of dit een goede lens is. De maat van de lens bevalt me maar ik hoor heel erg wisselende geluiden over deze lens. ( en ik dit best wel een duur grapje vind voor een 17 jarige hio 1ste jaars student :+ ) dus wil het in 1 keer goed hebben, kan wel nog een lens met ander bereik halen tegen de tijd dat ik dat wil.
over de prijs weet ik niet veel te zeggen, maar ik denk dat je beter kan zoeken naar een KIT (kitlens, 18-70 3.5/4.5), dat is namelijk een goeie kitlens.
misschien kan je ook nog kijken naar een D70 (niet s) KIT, scheelt je wat geld als je de nieuwe features (naja grotendeels kan je die krijgen met firmware upgrade) van de D70s niet nodig hebt.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• asfaloth_arwen
Oke, ik zit alleen met 1 ding qua prijs maakt het niet/nauwelijks uit tussen kit en 18-125, maar ik vind het bereik van de 18-125 fijner, dan hoef ik niet zo snel een 2e lens mee te nemen. Dus wil ik graag weten hoe de sigma 18-125 (zie link vorige post) kwalitatief is. ( van de kit weet ik(is algemeen bekend 8) dat het een goede lens is)

asfaloth_arwen wijzigde deze reactie 15-09-2005 19:48 (12%)

Specs

• MBV
Minder goed dan een kitlens. Als je die 18-125 wilt kopen zou ik even doorsparen voor de 18-200, die is (bij mijn weten) kwalitatief gelijk. Voordeel van die lens is dat het echt alles in 1 is (van circuit-foto's tot verjaardag) zonder wisselen. 125 is toch te beperkt als je vliegtuigen, raceauto's e.d. op de foto wil zetten.
Later kan je dan nog de kitlens of een betere telelens kopen, om in je favoriete bereik betere foto's te maken. Deze kan je dan erbij houden voor op het strand ofzo :+

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
ik heb de Sigma 18-125, en inderdaad wat MBV zegt is waar, 125 is ook vrij kort ;)
Verder bevalt de lens prima, check mijn site maar voor wat familiekiekjes e.d. allemaal gemaakt met die lens. Bij de foto's van de opendag zie je een van de grootste gebreken van de lens, vrij snel last van vignettering.

Mijn bestelling bij Boca is binnen, 2 september besteld en gisteren binnen gekregen (2 weken dus).
Oh en de verzendkosten waren maar 5$, terwijl het ordersysteem het over 10$ had :P

hjs wijzigde deze reactie 16-09-2005 09:55 (26%)

• asfaloth_arwen
Dan denk ik dat ik nu een 18-70 kit erbij neem en dan een zoomlens erbij met kerst ofzo :+

Specs

• kalus
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-02-2007

Nikon D70s, Nikkor 18-70, Sigma 28-300

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat zou ik ook doen ja. Bedenk wel dat je ook veel kunt 'zoomen' met je benen, daar vergissen mensen zich altijd in. Mijn 'regel' is dat je eerst zo dicht mogelijk (of wenselijk) bij je onderwerp komt, en dan pas gaat draaien aan je lens :)

Tenzij je nu al weet dat je voornamelijk vogeltjes wilt spottten in het bos, vliegtuigen in de lucht, en raceauto's op het cirquit wilt schieten, zou ik lekker de kitlens nemen. Enorm veel value-for-money :)

• wimD70
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-04-2007
Inderdaad, de Sigma 18-125 heeft, vooral wide-open, vrij veel last van vinettering (zie http://members.lycos.nl/whaan72/sig18125.htm voor wat voorbeeldshots). 'k Heb op een meeting ook al eens een poosje rondgelopen met de kitlens. Die is inderdaad iets scherper en heeft minder last van vignettering, maar mist ook ook een heel eind bereik.

Al met al ben ik heel tevreden met m'n Sigma 18-125; als ik echter geweten had dat ik al zo snel na aanschaf van m'n camera er een 80-200 f/2.8 erbij zou kopen, had ik liever gekozen voor de kitlens....

De keuze blijft natuurlijk persoonlijk. Denk goed na over welk bereik je NU wilt hebben, maar probeer ook vooruit te denken over wat je er op welke termijn bij aan wil schaffen.

D70 | Sigma 18-125 f/3.5-5.6 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 50 f/1.8 | Sigma 180 f/3.5 MACRO | Sigma 50-500 f/4-6.3 | SB600

• Garyu
quote:
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 10:36:
Dan denk ik dat ik nu een 18-70 kit erbij neem en dan een zoomlens erbij met kerst ofzo :+
Overigens heeft Remy de 18-125 toch wel met succes gebruikt bij deze foto's, Concert - Space Marines reunieconcert in Patronaat Haarlem.

Maarja, dat zijn redelijk uitzonderlijke omstandigheden waarin je misschien liever niet te vaak je lens wisselt :).

• seirgin
  • Laatst online: 04-02-2006
quote:
SteAlthmAn schreef op donderdag 15 september 2005 @ 19:40:
[...]

over de prijs weet ik niet veel te zeggen, maar ik denk dat je beter kan zoeken naar een KIT (kitlens, 18-70 3.5/4.5), dat is namelijk een goeie kitlens.
misschien kan je ook nog kijken naar een D70 (niet s) KIT, scheelt je wat geld als je de nieuwe features (naja grotendeels kan je die krijgen met firmware upgrade) van de D70s niet nodig hebt.
Ik heb het al eerder gevraagd ; Waar zijn is de D70 ( non S) dan nog te koop ?
De enige winkels uit de Pricewatch die de d70 aanbieden voor onder de 900 euro hebben hem nu niet meer. En meer wil ik er eigenlijk niet voor uitgeven ( 850 euro eigenlijk want er moet ook nog een cf kaart bij)

• SteAlthmAn
  • Niet online
quote:
seirgin schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:36:
[...]

Ik heb het al eerder gevraagd ; Waar zijn is de D70 ( non S) dan nog te koop ?
De enige winkels uit de Pricewatch die de d70 aanbieden voor onder de 900 euro hebben hem nu niet meer. En meer wil ik er eigenlijk niet voor uitgeven ( 850 euro eigenlijk want er moet ook nog een cf kaart bij)
ik zou het niet weten, ik denk dat je het van de 'normale' winkels moet hebben die nog een (klein) voorraadje hebben liggen.

• whistleblower
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-01-2015
Onlangs vertelde iemand in het D70 forum op DPreview welke macroinstellingen hij gebruikt met SB800. Zet D70 op Manual; sluiter op 1/500 en diafragma zo klein als wenselijk. Toen mijn dochter vanmiddag een Gehakkelde Aurelia in de tuin signaleerde heb ik het meteen eens geprobeerd.
Ik ben niet ontevreden over het resultaat.

D70 met Sigma 70-210 APO Macro en SB800. Beide 1/500 en F10. Geen nabewerking.

tuut tuut

• MBV
ehhm, zijn dat de enige instellingen? Welke stand voor de flitser, welke iso-waarde, welke witbalans?

Nadeel aan dit soort foto's is dat ze er heel erg geflitst uitzien, omdat je geen omgevingslicht hebt. Eigenlijk zou je je flitser ervan af moeten halen, en wat boven de vlinder houden voor wat schaduwen.

• chippie777
Ik zie hier regelmatig lenzen voorbij komen die speciaal voor macro doeleinden zijn. Is het ook mogelijk om macro foto's te maken zonder zo'n speciale macro lens? Is er bijvoorbeeld iets al een tussenring te krijgen om van je huidige lens een macro lens te maken? Of is dit niet aan te raden (als het al mogelijk is)?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Er zijn filters verkrijgbaar die je voor je lens kan schroeven waardoor de minimale focus-afstand een stuk korter word. Kwalitatief alleen niet (en nooit) te vergelijken met een echt macro-objectief, met filters zal je erg snel last hebben van CA en onscherpte.

• Remy
  • Laatst online: 19-10 12:56

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Niet te hard roepen dat, Zoefff ;) De Canon 500D close-up lens-attachement is een zeer goeie, en kan zich prima meten met allerlei echte macrolenzen :) Zie ook deze pagina:
quote:
It's not shabby at all for an accessory that can fit in a pocket and be screwed on quickly with results that according to others, can rival true macro lenses and with no loss of light, or in the case of many macro lenses, with the loss of focal length.
Niet slecht voor een simpele opschroeflens ;)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• Defectiv
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
quote:
chippie777 schreef op maandag 19 september 2005 @ 11:49:
Ik zie hier regelmatig lenzen voorbij komen die speciaal voor macro doeleinden zijn. Is het ook mogelijk om macro foto's te maken zonder zo'n speciale macro lens? Is er bijvoorbeeld iets al een tussenring te krijgen om van je huidige lens een macro lens te maken? Of is dit niet aan te raden (als het al mogelijk is)?
Yep, bijv de 5T, die ik zelf op me 75-300 schroef voor een erg leuk effect, nieuw kost ie rond de 65 euro geloof ik. Schroef je net als een filter voorop je lens.

• schijndel
  • Laatst online: 18-10 13:19
quote:
whistleblower schreef op zondag 18 september 2005 @ 22:49:
Onlangs vertelde iemand in het D70 forum op DPreview welke macroinstellingen hij gebruikt met SB800. Zet D70 op Manual; sluiter op 1/500 en diafragma zo klein als wenselijk.
Dat is een heel vreemd advies: Het gaat bij flitsen eigenlijk totaal niet om je sluitertijd. De flits is wat je belichting bepaalt en die is, onafhankelijk van de sluitertijd ongelovelijk kort. Het resultaat is dat de enige twee belangrijke bij flitsen de afstand tot het onderwerp en het richtgetal (icm met iso) zijn. Er is dus niet zoiets als een wenselijk diafragma: bij een bepaalde afstand, richtgetal en iso is er maar 1 correct diafragma.

• MBV
Tja, het heeft natuurlijk als 'voordeel' dat je geen andere lichtbronnen benut. Maar ik heb toch de voorkeur voor 'echt' licht :)

• SteAlthmAn
  • Niet online
quote:
MBV schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:12:
Tja, het heeft natuurlijk als 'voordeel' dat je geen andere lichtbronnen benut. Maar ik heb toch de voorkeur voor 'echt' licht :)
of nog beter, een combinatie :) (lichte invulflits dus)

• MBV
quote:
SteAlthmAn schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:30:
[...]

of nog beter, een combinatie :) (lichte invulflits dus)
Komt soms heel ongelukkig uit: stel dat je zachtgeel zonlicht hebt, en heel hard wit (beetje blauw) flitslicht. Kan zorgen voor rare kleurverschillen, heb ik gemerkt. Oh ja, bij een SB800 krijg je dacht ik een filterset. Ik heb een SB600 :(

• schijndel
  • Laatst online: 18-10 13:19
Bij 1/500 en een erg klein diafragma is er, zeker bij macrofotografie, niet echt sprake van het mixen van licht-bronnen of invul-flits, meer. toch?

Vandaar dat ik het zo'n vreemd flits-advies vind.

• whistleblower
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-01-2015
quote:
Grimreaper schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:52:
Bij 1/500 en een erg klein diafragma is er, zeker bij macrofotografie, niet echt sprake van het mixen van licht-bronnen of invul-flits, meer. toch?

Vandaar dat ik het zo'n vreemd flits-advies vind.
Grimreaper: Ik heb het als volgt geïnterpreteerd:
- Sluitertijd 1/500 = max flitssynchronisatie met SB800 en reduceert bewegingsonscherpte a.g.v. mijn Korsakov handjes of het fladderende beestje.
- Klein diafragma (naar keuze) voor optimale scherptediepte.
- SB800 vult (evt.) tekort aan licht mooi in.

En MBV: In deze gevallen waren de instellingen de genoemde sluitertijd van 1/500 met diafragma F10. Iso 200. WB stond nog op bewolkt (niet bewust gekozen moet ik erkennen) en metering op Spot.
SB800, voorzien van bijgeleverde diffusor staat bij mij standaard op TTL.

Het was aardig zonnig op het moment van de opnames en juist het inflitsen zorgt m.i. voor een betere kleurweergave. Met alleen zonlicht vind ik de kleuren minder mooi.

Toevallig (nah...) heb ik twee vergelijkbare opnames, ook gisteren gemaakt, waarvan de eerste zonder en de tweede mét flits.
Helaas (of niet toevallig?) is de eerste niet zo scherp als de tweede, maar afgezien daarvan geef ik vanwege het kleurverschil de voorkeur aan de geflitste foto. Kijk eens naar het wit van de bloem.

1. Diafragmavoorkeur F16 met 1/125. Verder alles zoals hierboven, maar zonder flits.

2. Manual 1/500 en F16 en verder zoals hierboven genoemd.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en ik hou mij (los van de verschillende smaken - ook leuk) aanbevolen voor tips ter verbetering.

tuut tuut

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-10 09:31
quote:
Defectiv schreef op maandag 19 september 2005 @ 12:23:
[...]

Yep, bijv de 5T, die ik zelf op me 75-300 schroef voor een erg leuk effect, nieuw kost ie rond de 65 euro geloof ik. Schroef je net als een filter voorop je lens.
Vertel eens meer over die 5T, wat is waar koop je het? etc

Bing

• JeanLeGrand
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-08 14:45

JeanLeGrand

Nexus 7 | HTC One

quote:
MBV schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:50:
[...]

Komt soms heel ongelukkig uit: stel dat je zachtgeel zonlicht hebt, en heel hard wit (beetje blauw) flitslicht. Kan zorgen voor rare kleurverschillen, heb ik gemerkt. Oh ja, bij een SB800 krijg je dacht ik een filterset. Ik heb een SB600 :(
Laatst zag ik een goudgele Stofen Omnibounce op de Marktplaats.nl voor €25. Diende om verschil tussen lamplicht en flitslicht te compenseren. Ik weet niet wat ze nieuw kosten maar het zal te betalen zijn. (SB600 + gele Omnibounce goedkoper dan SB800)

Denon AVR-3313

• smallblock
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 13-10 15:00

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

quote:
JeanLeGrand schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:13:
[...]

Laatst zag ik een goudgele Stofen Omnibounce op de Marktplaats.nl voor €25. Diende om verschil tussen lamplicht en flitslicht te compenseren. Ik weet niet wat ze nieuw kosten maar het zal te betalen zijn. (SB600 + gele Omnibounce goedkoper dan SB800)
Volgens mij zijn ze nieuw ook rond de 25 euro.

Leuke lamp, overigens !!

• MBV
@whistleblower: Ik vind de eerste mooier afgezien van verschil in scherpte. De 2e heeft een duidelijke blauwzweem als gevolg van de flitser, je kan dan beter je WB op auto zetten, of op flash.
Wat ik bedoelde was ook niet persé zonder flash, maar met meer omgevingslicht flitsen. Zet hem eens op 1/125 + flash, kan mooie foto's geven :)

zullen we het dan nu maar weer hebben over nikon-specifieke zaken?
Omnibounce is trouwens iets dat ik nog moet kopen. Maar achteraf had ik liever de SB800 gehad: meer wireless instellingen, diverse filters, en een stroboscoop-functie :Y) kan je weleens leuke beeldjes mee maken lijkt mij :)

Hoe heet zo'n ding eigenlijk wat je op je flitser zet onder een hoek van 45 graden voor als je geen wit plafond hebt? Soort van bounce-ding, geen idee hoe het heet. Zie je nog wel eens bij journalisten

• Defectiv
quote:
bing69 schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:25:
[...]

Vertel eens meer over die 5T, wat is waar koop je het? etc
De Nikkor 5T is een close-up lens, je schroeft hem op je gewone lens en maakt het mogenlijk veel dichterbij te focussen als normaal met je telelens. Step-down/up ringen schijnen ook prima te werken ermee mocht je geen 62mm hebben. Er zijn er nog veel meer
Het is een goedkoop alternatief voor een macrolens (mits je een goeie tele hebt), maar zeker niet slecht, zoek maar es op google naar deze lensjes, veel mensen zijn er heel enthousiast over. (wel de twin-diopters (3T,4T,5T,6T) niet degene met een enkel element)

Ik heb hem gekocht bij de QualityCameraShop

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-10 09:31
quote:
Defectiv schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 09:13:
[...]

De Nikkor 5T is een close-up lens, je schroeft hem op je gewone lens en maakt het mogenlijk veel dichterbij te focussen als normaal met je telelens. Step-down/up ringen schijnen ook prima te werken ermee mocht je geen 62mm hebben. Er zijn er nog veel meer
Het is een goedkoop alternatief voor een macrolens (mits je een goeie tele hebt), maar zeker niet slecht, zoek maar es op google naar deze lensjes, veel mensen zijn er heel enthousiast over. (wel de twin-diopters (3T,4T,5T,6T) niet degene met een enkel element)

Ik heb hem gekocht bij de QualityCameraShop
Thanks, ga vanavond gelijk even naar mijn filtermaat kijken.

Bing

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik meen dat Julius zo'n filter heeft, hij had hem meegenomen op de FG-meet in Hilversum, zie een aantal foto's in zijn gallery: http://foto.leend3rs.nl/thumbnails.php?album=42 ,

http://foto.leend3rs.nl/displayimage.php?album=42&pos=14
http://foto.leend3rs.nl/displayimage.php?album=42&pos=15
http://foto.leend3rs.nl/displayimage.php?album=42&pos=16

zijn volgens mij met dat filter genomen :)

• Tweaker.rob
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09-10-2005
Beste forummers, ik heb me een slag in de rondte gelezen hier, maar als newby lijkt er geen einde aan te komen. Ik ben op zoek naar mogelijkheden om mijn digitale fotografieplezier te vergroten. Ik had hierover een topic geopend, maar de moderators zijn genadeloos en hebben deze dichtgetimmerd.

Ik heb nu een Olympus Camedia 5060 camera. Leuk ding met op zich goede foto's. De beperking zit voor mij in de beperking van de lens. Op mijn vorige vakantie zijn alle zoomfoto's (stilliggend wildlife redelijk ver weg) niet zo goed gelukt. Ik ga nu weer op vakantie en wil dergelijke problemen voorkomen. Nu kan ik er een voorzetlens op zetten, maar hier hoor ik toch wel negatieve verhalen over. Ik gebruik mijn camera overigens hoofdzakelijk op vakanties en allerlei trips. Ik vind fotografie heel leuk, maar ben beginner.

Nu ga ik weer op vakantie en wil dus eerder gemeld probleem voorkomen. Dilemma mijnerzijds is. Koop ik de voorzetlenzen voor de Olympus of schaf ik een nieuwe camera aan met de optie om verschillende lenzen te gebruiken? De laatste optie betekent mi een DSLR. Ik heb veel gestruind op het www en ik neig naar de D70(s) als ik een nieuwe zou moeten kopen. De grote concurrent is de 350D. In beide gevallen zit je met welke lenzen je zou moeten gebruiken. De kitlens van Nikon lees ik dik in orde, terwijl die van Canon een stuk minder is.

Al met al een heel verhaal. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Btw ik zag een aanbieding van een D70 (geen s) plus 2 Sigma lenzen 18-50 en 55-200 voor 949 Euro. Dit vind ik eerlijk gezegd voor de eerste aanschaf een mooi bedrag. Uitbreiding kan later nog.

• Garyu
Tsja, de aanbieding is niet zo geweldig eigenlijk. Deze twee sigma-lenzen presteren maar matig, en wat dat betreft kan je dus beter de kitlens gebruiken (18-70mm) in combinatie met de Sigma 70-300 APO Macro lens (240 - 250 euro). Heb je betere lenzen, ben je wel ietsje meer geld kwijt.

Maar eigenlijk staat je vraag hier nog steeds verkeerd ;).

Lees dit topic eens door: Grrrrrene in "Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorial...",
gevolgd door [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2* als je wilt gaan beslissen welke spiegelreflex je wilt.
Of als je toch een prosumer-camera voor ogen hebt, Welke dig. camera tussen de 500 en 1000 euro?.

• Defectiv
Ben het met Garyu eens, ga voor de standaard 18-70 kit en neem voor tele die sigma, of zoek een tweedehands tele erbij, best veel leuk spul te krijgen voor aardige prijsjes.

• Tweaker.rob
quote:
Garyu schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:09:
Tsja, de aanbieding is niet zo geweldig eigenlijk. Deze twee sigma-lenzen presteren maar matig, en wat dat betreft kan je dus beter de kitlens gebruiken (18-70mm) in combinatie met de Sigma 70-300 APO Macro lens (240 - 250 euro). Heb je betere lenzen, ben je wel ietsje meer geld kwijt.

Maar eigenlijk staat je vraag hier nog steeds verkeerd ;).

Lees dit topic eens door: Grrrrrene in "Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorial...",
gevolgd door [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2* als je wilt gaan beslissen welke spiegelreflex je wilt.
Of als je toch een prosumer-camera voor ogen hebt, Welke dig. camera tussen de 500 en 1000 euro?.
Bedankt voor de reacties en het advies. Ik heb mijn post verplaatst naar het Budget/Start dSLR, welke te kiezen forum. Dan kan de discussie daar verder.

• urk_forever
  • Laatst online: 17-10 16:54
Heb net een nieuwe accesoire gekregen voor mijn D70:

http://www.xs4all.nl/~jdbruine/images/remote.jpg

Een infrarood afstandsbediening, kostte de helft van wat de originele nikon uitvoering kostte !!!

Hail to the king baby!

• Silent Thunder
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-08 08:01
Welke cam-functies kun je bedienen met dat remote ding?

• pauluzzz
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-11-2011
zou misschien leuk zijn als je zou kunnen vertellen waar je hem vandaan heb, wat ie koste enz. :Z

Nikon D300, D70, FE2
Tokina 12-24/4, Nikkor 17-55/2.8, 35/2, 50/1.8, 85/1.4, 300/4, Sigma 15/2.8 fish, 70-200/2.8 + wat analoog spul
SB-900, SB-600, SB-24, Manfrotto spul
Website

• EasyJet
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 03-10 15:01

EasyJet

Using a D300s!

Heb zelf ook een dergelijk remote, is uitermate handig! Ik gebruik'm vooral met nachtopnames. Had wel de originele...

Wat kostte deze?

The sky is the limit

• urk_forever
Heb hem hier gekocht. De afstandsbediening kostte € 9,75 + € 6,- verzendkosten. Totaal dus € 15.75. De originele nikon uitvoering kost € 30,- bij foto konijnenberg. En volgens de verkoper heeft deze een bereik van ongeveer 10 meter tegenover 5 meter voor de originele (niet getest trouwens).
Het zakje wat eronder ligt zat er ook bij. Dit kan je bevestigen aan je nekriem van je camera.

urk_forever wijzigde deze reactie 21-09-2005 19:29 (13%)

Hail to the king baby!

• Martijn
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17-10 21:39
Bij V&D start a.s. zaterdag het PrijzenCircus. Hierin is de D70S met 28-80 lens te koop voor 999 euro. Is dit wat? Ik zat eigenlijk te kijken naar de kit met 18-70, maar hoe is de kwaliteit van deze lens? Ik weet dat de 18-70 vrij goed is voor een kitlens namelijk... Ik ben personeel, dus krijg nog een beetje korting ook :P, hij zou voor mij op 949 uitkomen... Is dat een prijs waarvoor ik hem eigenlijk niet moet laten liggen? :P

• SteAlthmAn
  • Niet online
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:30:
Bij V&D start a.s. zaterdag het PrijzenCircus. Hierin is de D70S met 28-80 lens te koop voor 999 euro. Is dit wat? Ik zat eigenlijk te kijken naar de kit met 18-70, maar hoe is de kwaliteit van deze lens? Ik weet dat de 18-70 vrij goed is voor een kitlens namelijk... Ik ben personeel, dus krijg nog een beetje korting ook :P, hij zou voor mij op 949 uitkomen... Is dat een prijs waarvoor ik hem eigenlijk niet moet laten liggen? :P
ga voor de echte kitlens, de 18-70, dit is een goedkoop lensje. bovendien mis je behoorlijk wat groothoek.

overigens, ik zag de afbeelding in het V&D blaadje, en daar klopt geen hol van, een D70 met een schroefdraad in de sluiterknop? :D

SteAlthmAn wijzigde deze reactie 22-09-2005 16:34 (4%)

• wimD70
  • Laatst online: 19-04-2007
quote:
urk_forever schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:34:
Heb net een nieuwe accesoire gekregen voor mijn D70:

[afbeelding]

Een infrarood afstandsbediening, kostte de helft van wat de originele nikon uitvoering kostte !!!
Voor zo'n prijs (€14,95 heb ik ervoor betaald, geloof ik) kun je ook bij de kijkshop terecht voor een echte Philips sbcru 151:

effe de frequenties laten scannen en werkt als een tierelier!

wimD70 wijzigde deze reactie 22-09-2005 16:43 (4%)

D70 | Sigma 18-125 f/3.5-5.6 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 50 f/1.8 | Sigma 180 f/3.5 MACRO | Sigma 50-500 f/4-6.3 | SB600

• Martijn
quote:
SteAlthmAn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:33:
[...]

ga voor de echte kitlens, de 18-70, dit is een goedkoop lensje. bovendien mis je behoorlijk wat groothoek.

overigens, ik zag de afbeelding in het V&D blaadje, en daar klopt geen hol van, een D70 met een schroefdraad in de sluiterknop? :D
Wat bedoel je nou ;) , is de 18-70 'een goedkoop lensje' of de 28-80 :P

BTW, er staat toch echt D70S op het plaatje :?

• SteAlthmAn
  • Niet online
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:48:
[...]

Wat bedoel je nou ;) , is de 18-70 'een goedkoop lensje' of de 28-80 :P

BTW, er staat toch echt D70S op het plaatje :?
sorry als het een beetje onduidelijk was, de echte kitlens, de 18-70, is een goeie lens in eigenlijk alle opzichten, kost los ook bijna 300 (die 28-80 iets van 100 geloof ik).
er staat idd D70S op, maar alleen de D100 heeft schroefdraad in de sluiterknop voor zover ik weet.. fotosoep misschien?

heb nog eens die pic bekeken, en het kan ook een sticker zijn.. blijft vaag.

SteAlthmAn wijzigde deze reactie 22-09-2005 16:52 (8%)

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-10 20:24

Arfman

Drome!

De 28-80 is een duidelijk mindere lens dan de 18-70. Bovendien is 28 mm echt veel te weinig groothoek om er iets zinnigs mee te kunnen doen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Tweaker.rob
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:30:
Check topvision.com. Hier is ie 100 Euro goedkoper met dezelfde lens. Losse body is 699!!!

• Martijn
quote:
Tweaker.rob schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:52:
[...]

Check topvision.com. Hier is ie 100 Euro goedkoper met dezelfde lens. Losse body is 699!!!
Ja, en lekker importkosten afrekenen aan de douane...

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
wimD70 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:43:
[...]

Voor zo'n prijs (€14,95 heb ik ervoor betaald, geloof ik) kun je ook bij de kijkshop terecht voor een echte Philips sbcru 151:
[afbeelding]

Die heb ik ook nog, en werkte idd prima. Voordeel is dat ie tegen een stootje kan en je hem niet zo snel kwijtraakt als zo'n kleine dunne remote. Ligt nu wel ongebruikt in de kast :/

:+

• kieskes
  • Laatst online: 19-10 16:21
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:57:
[...]

nooit gehad, al 3 keer wat besteld bij topvision, waaronder een 350D, spul komt ook met UPS, volgens mij geeft het daardoor geen problemen.

• Martijn
quote:
kieskes schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:03:
[...]

nooit gehad, al 3 keer wat besteld bij topvision, waaronder een 350D, spul komt ook met UPS, volgens mij geeft het daardoor geen problemen.
Ligt het aan mij of staan er maar 10 producten op die site :? :?

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 17-10 11:37
Je hebt toch helemaal geen importkosten binnen de EU?

• Tweaker.rob
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:57:
[...]

Als Topvision binnen de EU gevestigd is dan betaal je alleen in dat EU-land BTW. Dus dan hoef je niet nog een die 19% te lappen in Nederland.

• Martijn
quote:
Tweaker.rob schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:43:
[...]

Als Topvision binnen de EU gevestigd is dan betaal je alleen in dat EU-land BTW. Dus dan hoef je niet nog een die 19% te lappen in Nederland.
Topvision.com zit in zwitserland, en dat hoort niet bij de EU, dus daar moet je wel importkosten voor betalen... Soms gebeurd dat neit, das waar, maar officieel moet het wel... Ik zie echter maar iets van 10 producten op topvision.com...

• mlevd
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:00
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:52:
[...]

Topvision.com zit in zwitserland, en dat hoort niet bij de EU, dus daar moet je wel importkosten voor betalen... Soms gebeurd dat neit, das waar, maar officieel moet het wel... Ik zie echter maar iets van 10 producten op topvision.com...
Ik dacht dat Topvision in Luxemburg zat. En dat zit gewoon bij de EU.

edit:

Die Firma Topvision ist eine luxemburgische Aktiengesellschaft mit Niederlassungen in Deutschland. Eingetragen als "Topvision Luxembourg S.A." beim Amtsgericht Trier Handelsregister-Nr. 14 HRB 4620, 14 HRB 4619.

mlevd wijzigde deze reactie 22-09-2005 18:05 (22%)

• kieskes
  • Laatst online: 19-10 16:21
quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:52:
[...]

het is ook topvisionshop.com, dat had je ook kunnen vinden door even in de pricewatch te kijken bijvoorbeeld.

en ze zitten inderdaad in luxemburg :)

• urk_forever
quote:
wimD70 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:43:
[...]

[afbeelding]

Hij lijkt me wel wat groter als de mijne. Ik zocht een kleine voor in mijn tas.

Hail to the king baby!

• MartijnGizmo
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-10 14:41

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

quote:
AnotherFruitcake schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:29:
Je hebt toch helemaal geen importkosten binnen de EU?
Precies, van Belastingdienst.nl:
quote:
Binnen de Europese Unie
Als u vanuit een EU-land naar Nederland goederen meeneemt voor eigen gebruik, dan hoeft u geen aangifte te doen
Kunnen de paniekzaaiers nu weer stil zijn?

• Binne
  • Laatst online: 24-04 13:24

Binne

Ambtenaar!

Collega van mij moest voor het werk een camera hebben, hij doet opspeurwerk en had een camera nodig :)

D70 gekocht, met UV filters, + 70-300 lens en nog wat gedoe :P

Krijg het morgen binnen, dus even mee spelen..

En die lens past niet op me canon zeker? O-)

Binne-Louw Katsma Fotografie

• MartijnGizmo
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-10 14:41

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

• dylanv
  • Laatst online: 04-01-2013
V&D prijzencircus heeft D70s met 28-80 EN gratis AF G70-300mm lens, totaal voor EUR 999. Dus twee lenzen. Weet niks over de kwaliteit van die 70-300, maar wel een leuke set qua bereik.

• Martijn
quote:
Vyper schreef op donderdag 22 september 2005 @ 22:07:
V&D prijzencircus heeft D70s met 28-80 EN gratis AF G70-300mm lens, totaal voor EUR 999. Dus twee lenzen. Weet niks over de kwaliteit van die 70-300, maar wel een leuke set qua bereik.
Als ik me niet vergis zijn dat prutslenzen... Kan ook niet echt anders he, dat ding kost nog geen 200 euro...

• MBV
70-300 is een tamron lens, en ook voor een tamron lens vrij slecht. Daarom koopt 'iedereen' hier een sigma 70-300 APO :). 28-80 is misschien niet zo slecht, maar een heel raar bereik. Je begint bij 45mm effectief (crop-factor), en eindigt bij 130mm. Je zal dus toch een groothoek erbij moeten kopen.

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-10 15:12

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Martijn schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:05:
[...]

Als ik me niet vergis zijn dat prutslenzen... Kan ook niet echt anders he, dat ding kost nog geen 200 euro...
Je vergist je niet

Ik heb zelf die 70-300 en nou ja... ik kan over veel dingen slechte meningen geven, maar dit slaat bijna alles. Vanaf f10 8)7 wordt ie pas enigzins scherp en op 300mm heb je geen Photoshop blur meer nodig :+

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Johnvh
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-10 16:04
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe pc, en zit nu met een probleem.
Ik heb Photoshop CS2 geïnstalleerd en Pictureproject van Nikon zelf.

Op mijn oude pc laadde ik mijn NEF bestanden altijd in Photoshop CS1, maar nu ik over ben gestapt op CS2 krijg ik de melding: "Could not complete your request because it is not the right kind of document" wanneer ik een NEF wil inlezen.

Ik heb via google al gezocht naar dit probleem, maar helaas zonder resultaat.
Moet ik nu weer teruggaan naar Photoshop CS? Of is er een manier om de NEF bestanden toch gewoon in CS2 te bekijken en bewerken?

Bedankt! :)

• SteAlthmAn
  • Niet online
quote:
Johnvh schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:24:
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe pc, en zit nu met een probleem.
Ik heb Photoshop CS2 geïnstalleerd en Pictureproject van Nikon zelf.

Op mijn oude pc laadde ik mijn NEF bestanden altijd in Photoshop CS1, maar nu ik over ben gestapt op CS2 krijg ik de melding: "Could not complete your request because it is not the right kind of document" wanneer ik een NEF wil inlezen.

Ik heb via google al gezocht naar dit probleem, maar helaas zonder resultaat.
Moet ik nu weer teruggaan naar Photoshop CS? Of is er een manier om de NEF bestanden toch gewoon in CS2 te bekijken en bewerken?

Bedankt! :)
Adobe Camera Raw heb je nodig.
3.1 is de huidige versie, versie 3.2 komt een dezer dagen ook uit als het goed is.

• Garyu
Even een update installeren (plugin?) voor Nikon RAW support :).

Zoals Stealthman hierboven zegt, dus ^^.

Garyu wijzigde deze reactie 23-09-2005 14:29 (26%)

• Johnvh
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-10 16:04
Hartelijk dank!
Werkt echt super :)

• Wobcat
  • Laatst online: 00:16
Ik was/ben van plan een D70(s) aan te schaffen, heb de vakantie achter de rug, en weet nu wat ik nog kan missen (financieel gezien)
Maar als ik in de prijswatch kijk, geen D70 of D70s meer, howcome ?

*edit* oops, subcategory digi spigelreflex, gevonden, sorry :)

Wobcat wijzigde deze reactie 24-09-2005 10:50 (15%)

• chippie777
Heeft iemand hier ervaring mee.
Ook hier staat er wat over.
Ga het straks gelijk maar eens proberen of het op mijn cam ook van toepassing is, hoop het niet :(

EDIT
Ik heb het allemaal nog eens goed gelezen, en inderdaad is het een storm in een glas water. Je merkt vanzelf wel of het ding het doet of niet lijkt mij. Het enige "voordeel" is dat de camera in dit geval altijd gratis wordt gerepareerd ongeacht of de garantie is verlopen.
Gelukkig doet mijn camera het nog prima.

chippie777 wijzigde deze reactie 27-09-2005 09:02 (28%)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
quote:
chippie777 schreef op maandag 26 september 2005 @ 22:31:
Heeft iemand hier ervaring mee.
Ook hier staat er wat over.
Ga het straks gelijk maar eens proberen of het op mijn cam ook van toepassing is, hoop het niet :(
Proberen?
quote:
The D70 error condition isn't the same: "...(1) when a memory card is inserted, your D70's memory card access lamp blinks, locking camera operations and preventing operation, or (2) with no memory card inserted, the camera will not turn on despite the battery indicator showing a fully charged battery..."
Zeg het maar als ik het verkeerd heb hoor... maar mocht je daar last van hebben kun je dus gewoon simpelweg geen foto's maken? :X Dat had je vast al wel gemerkt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MBV
Niet iedereen heeft zijn camera om er foto's mee te maken, sommigen hebben hem alleen om te showen :P
Tja, ik vind het erg raar dat ze zo'n aankondiging op de website zetten. Mocht er een kapot zijn, dan zal de eigenaar wel erg snel met het defecte toestel om garantie vragen, toch?

• smallblock

smallblock

Iemand al eens meegemaakt dat de D70 weigert met een Nikkor AF objectief te werken en de EE fout geeft? Zo ja, wat was er loos?
Het gaat in dit geval om een 2ehands AF35/2.0 die verder mechanisch niets lijkt te mankeren.

( Ja, hij staat op het kleinste diafragma ingesteld en vergrendeld)

Leuke lamp, overigens !!

• Krusher
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
Smallblock schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:59:
Iemand al eens meegemaakt dat de D70 weigert met een Nikkor AF objectief te werken en de EE fout geeft? Zo ja, wat was er loos?
Het gaat in dit geval om een 2ehands AF35/2.0 die verder mechanisch niets lijkt te mankeren.

Maak de contactpunten van zowel je camera als je lens goed schoon.
Indien van toepassing: let erop dat het diafragma palletje van je lens recht is en niet verbogen en hij contact maakt met het schuifschakelaartje op de D70
Als het een CPU lens is (vrijwel alle moderne AF lensen) kan de cpu kapot zijn.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

quote:
Smallblock schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:59:

Mijn 50mm gaf ooit een f/EE fout. Ik kon echter niets vinden, en bij de fotowinkel konden ze ook geen mankementen vinden. Toen even langsgegaan bij INCA (ik woon toch in Haarlem), en daar bleek dat er een klein plastic palletje aan m'n diafragmaring afgebroken was. Als je de diafragmaring bekijkt zit er, vanaf het witte 'puntje' gezien op ongeveer 4 uur een klein palletje. Dit drukt op de camera tegen een ander schuifje, maar als het palletje afgebroken is, gebeurt dat niet, en krijg je dus een f/EE error.

Nieuwe diafragmaring was iets van €25,- euro oid, en hebben ze er terplekke op gezet.

• chippie777
Ik heb mijn camera nu al sinds februari en ben er harstikke blij mee. Nu heb ik dat ding gekocht bij een internet winkel en ik weet/wist dat het geen Nederlands model is. Hoe registreer ik dat ding nu bij Nikon? Of is dat helemaal niet nodig? Iemand daar ervaring mee? Als ik het op de Nederlandse site doe dan lukt het niet omdat het serienummer niet wordt geaccepteerd. Is daar een oplossing voor?

• Tweaker.rob
Goedemorgen, ik heb na lang twijfelen besloten om voor de D70 te gaan. Nu ben ik een startend fotograaf en ik vind het nogal een investering om de camera nieuw aan te schaffen. Zeker met het nodige lensenspul gaat dit snoeihard in de papieren lopen.

Ik zit nu te denken om een D70 2e hands aan te schaffen. Ik heb er nu 1 gezien van dik een jaar oud met de goede kitlens en een Sigma 70-300 APO. Dikke 5000 foto's meegemaakt. Garantie zit er nog op.

Iemand een idee wat een reëele prijs is?

Tweaker.rob wijzigde deze reactie 27-09-2005 10:15 (1%)
Reden: Typo - niet aanschaffen i.p.v. nieuw aanschaffen

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01:35
quote:
Zoefff schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 05:48:
[...]

Mijn 50mm gaf ooit een f/EE fout. Ik kon echter niets vinden, en bij de fotowinkel konden ze ook geen mankementen vinden. Toen even langsgegaan bij INCA (ik woon toch in Haarlem), en daar bleek dat er een klein plastic palletje aan m'n diafragmaring afgebroken was. Als je de diafragmaring bekijkt zit er, vanaf het witte 'puntje' gezien op ongeveer 4 uur een klein palletje. Dit drukt op de camera tegen een ander schuifje, maar als het palletje afgebroken is, gebeurt dat niet, en krijg je dus een f/EE error.

Nieuwe diafragmaring was iets van €25,- euro oid, en hebben ze er terplekke op gezet.
Klopt, als je een lens hebt met een diafragma ring (alle non-G nikkors dacht ik) dan moet je deze locken, op het grootste diafragma (kleinste F/getal) aangezien de D70 een eigen diafragma heeft in de camera.
Door de diafragma ring op de lens te locken, gaat die door een palletje automatisch weid open staan.
Als je de diafragma ring op een ander f/getal insteld geeft hij dus die EE error. :)

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• pauluzzz
quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:08:
[...]

Klopt, als je een lens hebt met een diafragma ring (alle non-G nikkors dacht ik) dan moet je deze locken, op het grootste diafragma (kleinste F/getal) aangezien de D70 een eigen diafragma heeft in de camera.
Door de diafragma ring op de lens te locken, gaat die door een palletje automatisch weid open staan.
Als je de diafragma ring op een ander f/getal insteld geeft hij dus die EE error. :)
Mijn 50mm f/1.8 moet ik locken op f/22 dmv. het palletje onder "1:1.8D"
http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/5018afd.jpg
En volgens mijn heeft de D70 helemaal geen eigen diafragma (welke SLR wel?!), maar gebruikt ie gewoon het diafragma van de lens zelf. Dat gebeurt door een ander palletje aan de kant van de mount.

Nikon D300, D70, FE2
Tokina 12-24/4, Nikkor 17-55/2.8, 35/2, 50/1.8, 85/1.4, 300/4, Sigma 15/2.8 fish, 70-200/2.8 + wat analoog spul
Website

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat bedoelen we ook. Maar als het (plastic) pinnetje aan je diafragmaring afgebroken is, beweegt dat niet meer tegen het (metalen) pinnetje in de mount, en kan de camera daardoor niet 'voelen' dat de lens op f/22 staat :)

• MBV
quote:
Tweaker.rob schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:02:
Goedemorgen, ik heb na lang twijfelen besloten om voor de D70 te gaan. Nu ben ik een startend fotograaf en ik vind het nogal een investering om de camera nieuw aan te schaffen. Zeker met het nodige lensenspul gaat dit snoeihard in de papieren lopen.

Ik zit nu te denken om een D70 2e hands aan te schaffen. Ik heb er nu 1 gezien van dik een jaar oud met de goede kitlens en een Sigma 70-300 APO. Dikke 5000 foto's meegemaakt. Garantie zit er nog op.

Iemand een idee wat een reëele prijs is?
Tja, altijd lastig. Wat wil hij hebben? Denk even aan de nieuwprijs van de set, haal er €100 vanaf en ik denk dat je dan een redelijke prijs hebt. Ik heb de D70 gekocht toen het een uitlopend model was, evt kan ik de exacte prijs wel opzoeken. Sigma APO is nog steeds te koop, tel dat bij elkaar op (UV-filter, tasje etc moet je niet vergeten) en dan weet je wat het nieuw waard is. Hij doet immers niet onder voor de nieuwe modellen :)

• ThunderNet
quote:
pauluzzz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:20:
[...]

Mijn 50mm f/1.8 moet ik locken op f/22 dmv. het palletje onder "1:1.8D"
[afbeelding]
En volgens mijn heeft de D70 helemaal geen eigen diafragma (welke SLR wel?!), maar gebruikt ie gewoon het diafragma van de lens zelf. Dat gebeurt door een ander palletje aan de kant van de mount.
Kijk maar eens naar een lens met een G-letter op de aanduiding
(bijvoorbeeld de D70 kitlens)
Deze heeft geen diafragma ring :)

• pauluzzz
Oke, nu snap ik hem

Nikon D300, D70, FE2
Website

• HAL376
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-08-2006
quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:33:
[...]

Kijk maar eens naar een lens met een G-letter op de aanduiding
(bijvoorbeeld de D70 kitlens)
Deze heeft geen diafragma ring :)
Inderdaad, maar het ontbreken van de diafragma-ring is geen voldoende bewijs voor je aanname dat de D70 een eigen diafragma heeft.

Sterker nog, het diafragma van de G-type lenzen wordt gewoon netjes door de camera via de contactjes op de lens geregeld (dus gewoon diafragma van de lens, alleen electronisch, ipv mechanisch, door de camera geregeld).

In medical context termination is considered to be a liveness property.

• ThunderNet
Dat bedoelde ik ook te zeggen :P nu ik het terug lees leg ik het wel heel ongelukkig uit idd :+

• smallblock

smallblock

quote:
Zoefff schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 05:48:
[...]

Ik begin te vermoeden dat er bij mij wat mis is met de cpu. Mechanisch is alles helemaal in orde.
Ik denk dat ik ook maar eens een bezoekje aan Inca ga brengen, is maar 25 km hier vandaan.
Zal wel een duur grapje worden :(

Leuke lamp, overigens !!

• ThunderNet
quote:
Smallblock schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:11:
[...]

Ik begin te vermoeden dat er bij mij wat mis is met de cpu. Mechanisch is alles helemaal in orde.
Ik denk dat ik ook maar eens een bezoekje aan Inca ga brengen, is maar 25 km hier vandaan.
Zal wel een duur grapje worden :(
Wat ook kan helpen is de contactjes op de lens, en je camera even schoonmaken, wel voorzichtig natuurlijk :)

• Krusher
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:12:
[...]

Wat ook kan helpen is de contactjes op de lens, en je camera even schoonmaken, wel voorzichtig natuurlijk :)
quote:
Krusher schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 03:17:
[...]

Maak de contactpunten van zowel je camera als je lens goed schoon.
Indien van toepassing: let erop dat het diafragma palletje van je lens recht is en niet verbogen en hij contact maakt met het schuifschakelaartje op de D70
Als het een CPU lens is (vrijwel alle moderne AF lensen) kan de cpu kapot zijn.
O-)

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True