Leuk topic ! Mijn Game'o'grafie :
- Gamen julie tegenwoordig meer dan vroeger?
In totale uren minder, aangezien je als kind veel meer tijd er aan kon besteden, maar in verhouding nog steeds genoeg
- Hebben julie meer plezier met gamen dan vroeger?
Als ik aan gamen vroeger denk, denk ik aan houterige gfx doch sfeervolle gameplay.
Het begon allemaal op een C64 met casette deck. Games als Bomberjack, Blue Max, RoadRunner, BatMan, BoulderDash, Choplifter, Hunt for the Red October etc. hebben nog steeds een goed gevoel
in m'n hoofd als ik er aan terug denk.
Toen kwam het PC gamen, op zo'n mooi monochroom schermpje (liefst groen/zwart > geel/zwart was zo lelijk) met de super power van een XT > Digger is een van die games die dus echt zwaar roeleerde, maar Princ of Persia was ook een verslaving die er moch wezen !
Tegelijker tijd in die periode bij een vriend vaak gegamed op een MSX, had je ook leuke spelletjes, geen flauw idee echter meer hoe ze heten; zag er ook niet uit / monochroom, maar toch : Gameplay ten top!
Maar het platform evolueerde > zo ook mijn machine en dus een 286 16 MHz met een heus KLEUREN SCHERM ! Dune, Dune 2, Sim City, Commander Keen serie, Wolf3D & CO de gehele SIERRA collectie die toen ook al gestart was en waarvan de meeste delen tot op de dag van vandaag nog een opvolgertje krijgen.
Toen maar overgegeaan naar een 486-SX 33 MHz met wel 1 MB VRAM !! Doom liep dan wel niet zo mooi als op een DX2-66, maar ach het was speelbaar ! Prince of Persia 2 kwam er bij : het werd allemaal zoveel verslavender en leuker om naar te kijken ! Maar natuurlijk niet Toppers vergeten als Rise of the Triad en Syndicate! Ook fan geweest van LucasArts merchandise (X-Wing , Tie-Fighter, Loom, Monkey Island 1/2, Indiana Jones & the Last Crusade / the Fate of Atlantis etc.)
Toen ENORME vooruitgang geboekt met een geluidskaart! Dat was toen nog overdreven luxe, m.a.w.
niet iedereen had zo'n ding en het was gewoon cool als er es een keer wat anders dan alleen maar
hoog gepiep uit je PC kwam > tijd voor het ADLIB/MIDI tijdperk !
Toen geupgraded naar Pentium 150 met Quake !! Geweldig, het eerste spelletje dat als je iemand
neer schoot, je om hem heen kon lopen en hij draaide niet zo stom mee (ok eerste "echte" 3d fps
was eigenlijk Terminator : Skynet, maar dat spel zoog AARSCH imho).
Ook hier begonnen met het GAMEN via .. jaja de TELEFOON lijn : hoge telefoonkosten, boze ouders, maar wel het beste van PC entertainment wat je kon doen : lekker een potje CnC, Duke3D, Quake, Syndicate Wars, Blood (OH HELL YES DAT SPEL OWNDE ZWAAAR) etc. etc. tegen iemand anders !
Warcraft 2 gaf weer een leuke tendens aan wat CnC een tijdje daarvoor al weer had gekregen van Dune2 > de RTS zou ff helemaal in worden. Daarna ging het maar gestaag, met leuke toppers als Half-Life, Diablo 2, Turok en nog wat andere zut.
Daarna kwam het 3DFX tijdperk; en vanaf daar kennen de meeste het wel, dus dat laat ik voor gezien.
Of het vroeger leuker was dan nu ? Ja en Nee, ik vind gamen tegenwoordig nog steeds heel erg leuk, maar ik vind het nog leuker doordat ik vroeger me al vermaakte met 16 pixels bij wijze van en dat ik die hele "computer-game-industrie" heb opgebouwd zien worden. En daarom boeit het me allemaal nog steeds wel.
- Hoe snel volgen de games elkaar op in je pc/console?
Het gaat de laatste tijd wel een stukje langzamer dan vroeger, vroeger kwam er een leuk spel uit, en dat speelde je dan als je er achter kwam dat het een leuk spel was. Tegenwoordig wordt een spel je al 3 jaar van te voren opgehyped ! Met screens, met filmpjes, je wordt helemaal ermee gek gemaakt !!!! En dan lopen ze ook nog te zeuren dat er een beta uitlekt : Ik vind het niet meer dan
logisch !!! moet je gamers ook maar niet zo gek van die zooi maken, ze willen het uiteindelijk
toch op hun eigen pc gerenderd zien, i.p.v. op een shaky cam. Ik koop dan ook alleen de games die het waard zijn : gemiddeld 2/3 in het jaar hooguit. Afhankelijk of het ook een goed "Games" jaar is de ja of de nee.
Mijn "laatste" (van afgelopen 2 jaar ofzo) aankopen waren in chronologische volgorde van nieuwst naar oud :
Half-Life 2
CnC Generals
Battlefield 1942
HomeWorld
Ik zit nu met smart te wachten op Battlefield 2 : het enige spel dat denk ik in nabije toekomst mij zal weten te boeien tot in de late nachtjes ... tot die tijd een potje CS:Source / SWAT.
Zo nu ff eten.
[
Voor 21% gewijzigd door
BaT op 02-06-2005 19:14
]