Verder wil ik nog opmerken dat het menselijke blikveld ook breedbeeld is. Bij jou is dit vast totaal anders, maar ik vind het 4:3 formaat niet prettig werken
Rustig maar...
Maar je kan mijn punt toch wel inzien?
Twee schermen
(1)1600*1200
(2)~1600*~1000
(2) is deelverzameling van (1)
Ik snap ook wel dat breedbeeld beter is voor film en spelletje en weet ik veel.
Maar er is geen reden om te beweren dat (2) beter is om fotos te bewerken, omdat, als je een 4:3 foto (standaard), of 3:2 foto neemt, je links en rechts (of alleen langs één kant, naar keuze) nog plaats over hebt om toolbars en dergelijk te plaatsen. Als je dat op (2) kunt, en je beeldt de foto op dezelfde manier af op (1), dus met gelijk aantal pixels in lengte en breedte heb je ook zo goed als evenveel plaats over aan de zijkanten maar ook nog eens boven en onder een 200 tal pixels waar je je toolbars in kwijt kunt. Dus in feite kan je op (1) nog meer dingen kwijt naast je foto.
Natuurlijk als je zegt: als ik op een 4:3 scherm een foto bewerk met formaat 4:3 dan is er geen plaats meer over. (ja duh) maar dan maak je een scheve vergelijking, omdat de foto op dan een hoogte heeft van 1000 pixels ongeveer. Doe je dat ook op (1), dan kan je vergelijken. Daarbij een foto op 4:3 fullscreen bewerken lukt meestal toch niet wegens de taakbalken van het programma zelf.
en een breedbeeld film kan je op (1) al evengoed zien, alleen heb je dan meer zwart boven en onder, maar dat merk je dan toch niet. En wat ik bedoelde met games: Hud informatie, scores, aantal laps, snelheidsmeters, da soort dingen... Als die niet zozeer in je gezichtsveld komen hangen vind ik dat positiever. Als je dan de onderste en bovenste strook wegdenkt ben je net zo zeer aan het breedbeeld games, maar met uw game info uit je gezichtsveld...
En bij spelletjes waar ik veel dien te snipen heb ik toch ook wel liever wat meer zicht boven en onder eerlijk gezegd, zelfde met flight sims en race sims... Maar elk zijn mening uiteindelijk.
En als je dan per se wil breedbeeld gamen, verander dan gewoon je resolutie in game naar een breedbeeld resolutie (16:9; dus 1600*900 bvb ) en speel met twee zwarte stroken? Zo belangrijk is het dan toch niet of je scherm nu daar stopt of nog een beetje hoger is. In mijn opinie heb je gewoon nog wat meer aan die extra oppervlakte.
ik denk bvb aan scrollen op webpages (ok ok, zonder je scherm in pivot te draaien), of twee paginas naast elkaar in word, zonder te moeten scrollen.
Punt is gewoon, wat je met het breedbeeld scherm kan kan je in dit geval ook met het gewone scherm. (en als je op je crt films keek stoorde je je toch ook niet aan die zwarte balken?)
En daarbij: de 2005Fp is niet beschikbaar in dual tone
prentje: