Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:21:
Wat ik mij afvraag...
Ik heb daarnet even half life 2 geïnstalleerd op mijn systeem en gespeeld. (x850pro, dus zeker niet laatste generatie) en dat game ziet er heel strak en mooi uit. Nog steeds, ook al is het meer dan een jaar oud. Maar het is toch verbazend licht voor m'n systeem. Zonder problemen 4xAA (ok, wel maar op 1024*768, maar andere games vergelijk ik dan ook in dezelfde resolutie)
En ook op radeon 9800 kaarten draait half life nog meer dan behoorlijk, met 512 Mb ram. Dus echt hoedje af voor deze game (grafisch/performance gezien dan).
Nou totaal geen hoedje af. Je pakt dan effe wel 'n top game uit duizenden
De standaard is dat de publisher vaak het laaste wordt heeft en bepaald waar voor de meeste Dev's het heen gaat, de eisen en binnen wat voor tijd het ding af moet.
John carmack, tim sweeny, HL dudes zijn de Dev's die daar vaak buiten vallen, plus hun kunnen meer afdwingen bij hun publisher staan meer op gelijke voet, kunnen zich ook meer eisen wat voor 'n game ook nodig is aan tijd om het ook heel goed te doen. Hebben meer vrijspel. Plus ruim de tijd een next gen game engine te ontwikkelen en dit met heel voldoende tijd te optimaliseren.
Dan vind ik het eigenlijk juist tegen vallen. Mooi maar kaal. Je praat dan over 4 á 5 jaren.
Van 'n project met meer tijd back up resources en team capaciteiten verwacht ik niet minder.
Dit houd in dat door strakke dealines de meesten zijn genoodzaakt om 'n engine in licentie te nemen of zelf iets brouwen wat meer aan hun eisen voldoet maar dit niet zwaar kunnen uitbouwen en optimaliseren, zoals ene commercieel licenceerbaar produkt.
Je komt dan met het topje van de dev wereld, van kijk hoe hun het kunnen. Ik zou eerder kijken wat het gemiddelde is. de helft van de projecten wordt gecanseld en de rest zijn buggie clones door tijdgebrijk gerushed. in die forest steken de klasse AAA titles dan uit. High profile games.
De klones. Dat zijn de meeste titles.
Als ze al zelf inhous een game engine genereren dan kan er nogal voor ongeveer hetzelfde resultaat optimalistie verschil zijn en dus performance verschil.
Daarnaast zijn de huidige games nogal grafische benadrukt deze game heeft ook veel meer enviorment interactie en dat belast de engine ook.
Die interactie komt niet gratis. Dat belast het systeem ook.
En nu is het zo dat nieuwere games enorm veel zwaarder zijn op je systeem (dat zie je en voel je gewoon) terwijl het grafisch niet in dezelfde mate beter is dan half life 2 (op gevoel dan) meestal ziet het er gewoon hetzelfde uit. Ik denk bvb aan CoD2. Ik kan die wel op dx9 spelen op 1024*768 maar het ziet er niet zichtbaar beter uit dan hl2. En hetzelfde heb je dus met deze game. Voor zover ik kan zien krijg je qua graphics niet terug wat je verwacht als je de belasting op het systeem ziet.
Als je 5 jaar de tijd hebt om wat te bakken heb je 2 jaar de tijd om je game art te optimaliseren voor performance zo ook de engine. Optimizen en polishen. Als je Dev tijd 2 jaar is en je game complexer dan komt het er wat ruwer en slomer er uit.
Is dus een heel normaal fenomeen.
Ligt dat nu aan het feit dat hl2 efficiënter/netter gecodeerd is. (en de andere games dus meer de attitude hebben van, Goh, iedereen heeft toch killer systemen, dus de resource zijn gewoon aanwezig, laten we maar geen tijd steken in het streamlinen van onze code...)
Dus ja er kan 'n ontiegelijk optimalisatie verschil zijn. En nee niet om die reden.
1 er is een verschil aan Optimalisatie capaciteiten en tijd die code team hebben.
2 De tijd de ze over hebben om te polishen en Q&A, Bugfree
3 Project cyclus.
4 Deadline you shall not pass.
Ofwel zijn we op een punt gekomen waar nog betere graphics exponentieel veel meer rekenkracht vragen voor de marginale verbeteringen die we nauwelijks kunnen waarnemen. Of we nu zo of zo lighting doen en textures en weet ik veel, als je gamet merk je er misschien toch niets van, omdat de kwaliteit zowieso al redelijk goed is, maar de performance zakt dan misschien wel ineen.
Probleem is als tijd een probleem is dan ga je voor de methode waarbij je het snelste resultaat hebt.
Zo kan je 'n game puur in C++ doen. Time to market.
Of de tijd nemen als die er is om time critical routinenes zwaar in C++/ maar nog beter in asm te optimizen. Daarvoor moet je wel 'n C++/ asembler guru in dienst hebben die daar goed in is en redelijk wat rendement in kan stoppen. Maar dat heeft veel tijd nodig. Plus die lui zijn duur en vaak bezet in ander projecten.
Persoonlijk vind ik dat de gamesindustrie zich eens mag gaan beraden over waar ze naartoe willen met gamen, want persoonlijk heb ik het allemaal wel een beetje gezien. Veel investeringen voor nieuwe hardware, nog meer sequels, marginale verbeteringen...
Je hebt van die high profile Lead programmer waar zich een heel dev team en software huis omheen ontwikkeld heeft IDsoft Epic en nog een paar die maken Klass AAA titles volgens ene save en technologisch oogpunt.
Het gross van de Dev's kunnen hier niet aan tippen omdat ze er de backup van een meer welwillende Publisher maar er vooral niet de tijd voor krijken om het beste uit de game vision van zo'n game designer te krijgen zij moeten dus het doen met de tijd die ze beschikbaar krijgen.
Als ze de marketing van de xbox360 en de ps3 serieus kunnen opvoeren denk ik dat pc gamen (behalve voor de typische pc genres) nog een moeilijke tijd kan tegemoet gaan. In de doelgroep 14-18 ken ik weinig mensen die zich een killer systeem kunnen veroorloven, terwijl de 300-400€ voor ps3 en xbox360 niet onoverkomelijk is. Ik zou het ook wel weten hoor.
Games voor de consoles worden gerieviewed door de platform owner en dat zijn dus MS en sony. Er komen dus minder titles uit voor consoles, maar het kaf wordt dan wel van de koren geschoren. minder titles maar dan wel van hogere kwaliteit. Omdat Console zich niet uitleend voor extensive Patchen. Wat bij PC wel mogelijk is. 'n Beperking van conoles die als gevolg kwatiteit waarborged.
Nou nee. De hardware is cheap maar de games niet en voor Mplay moet je ook dokken.
Consoles hebben 'n paar functies Gamen MMC DVD player. Maar PC zijn veel zijdiger.
De toekomst Vista hou in dat je voor 'n wat optimalere Vista bak toch ook al Dx9 SM3.0 Hardware nodig hebt waardoor PC sowie so met 'n beetje 3D kaart worden uitgerust of onboard sm3 capable iets. Om zo'n Multifunctionele ding 'n game rig van te maken ook voor XP.
krijg je ene meer prijse van 100 tot 300 euro eventueel met aftrek van de vorige kaart doorverkopen,
Voor 'n multifunctionel PC heb je al een redleijke CPU en sloot mem nodig.
En dat gaat dan ook 2 jaar mee dus voor twee upgrades a € 200,- ben je ook bij.
Voor het gross van het volk is de PC niet duurder. totdat je serieus gaat gamen wil je wat duurders maar dan koop je ook meer games. Oh dan bigint console sjuist duurder te worden.
Multiplay is ene vereiste in game stegenwoordig. voor console moet je betalen. nou Pc gamer shoeven voor de meeste games niet voor online te betalen.
Op de duur gaan mensen die dure pc gaming aangelegenheid beu worden... Bij mij is het alvast zover, mijn volgende game platform wordt zeker en vast een console.
Als je vooral gamed op je PC. Ik niet.
Super graphics voor betaalbare prijzen. En hoeveel je ook investeert in je pc platform, steeds moet je compromissen maken of steeds ben je ontchoogeld... Spijtige zaak
Nou nee jij zit met verborgen kosten de games en live abbo.
Bij de PC bepaal je zelf hoe duur je het wil maken.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K