Ralph Smeets schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 23:05:
[...]
Technisch is het momenteel nog niet haalbaar en ik twijfel of dit een dergelijk EVF in de toekomst ook haalbaar is.
[knip]
Stel je maakt een chip die 25x zoveel pipelines heeft, dan gaat deze dus ook 25x zo veel energie verbruiken. Dan zit je meteen met twee problemen. Het eerste is de levensduur van de batterij.
[knip]
Het blijft dus wachten op verbeterde productieprocessen van chips, waarmee zo'n dergelijk monster van een beeldverwerkingschip kan worden gemaakt. Die zie ik echter de komende tien jaar nog niet komen. De revolutie van een EVF als vervanger voor het SLR-systeem zie ik dan ook niet gebeuren.
Goed verhaal. Punt is alleen dat je een heleboel aannames doet die volgens mij gebasseerd zijn op een idee dat je hebt. Ik ben geen chip designer, maar ik weet nog niet zo zeker of het bijvoorbeeld wel logisch is aan te nemen dat 25 pipelines 25x zoveel energie vergen. Maar ik denk dat het meer om de strekking van het verhaal gaat.
Innovatie kan door 2 dingen gedreven worden. De belangrijkste is noodzaak. Necessity is the mother of invention. Als er een noodzaak is voor iets, gaat men ervoor om het mogelijk te maken. Kijk naar batterij ontwikkeling sinds de komst van laptops, pda's en ander portable tuig. De ontwikkeling van LCD schermen en dan nu de ontwikkeling van CCD/CMOS voor digitale camera's.
Een andere driver is de commercie. Het vervelende daarmee is dat die enerzijds gestuurd wordt door een aantal pakken in een bedrijf die (al dan niet onder invloed) bedenken wat wij willen. Aan de andere kant staan consumenten die zo af en toe hun mening kenbaar maken (zouden Canon, Nikon et al ook meelezen hier?). Beiden worden echter op hun beurt weer gestuurd door wat er nu is, wat men gewend is en wat men denkt dat goed is. Toen de eerste digicams kwamen riepen de 'echte' fotografen dat dat nooit wat kon worden, want het moest op een stukje plastic. Idem met de CD. Dat kon nooit zo mooi klinken als een oude vertrouwde LP. Grafici die roepen dat plaatjes tekenen alleen op een Mac kan. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Noem het idee fixes, noem het wetenschap, your call.
Op Dpreview woedt nu eenzelfde discussie als hier en iemand roept dan dat ie het
onmogelijk vind om met een EVF een goede compositie te maken. Hij stelt dat het gewoon niet kan; die dingen zijn daar niet geschikt voor. Het leuke is dat ik dat zo tussen de regels door hier nu ook hoor. Je kunt niet scherpstellen met een EVF, beeld is köt en, en, en... Maar als ik op een ander forum vragen stel over de helderheid en het formaat van optische zoekers en het belang daarvan hoor ik ineens andere dingen. Ik stelde bijvoorbeeld dat de helderheid van een optische zoeker best belangrijk is om goed scherp te kunnen stellen. Dan hoor ik ineens dat ze dat vrijwel nooit doen... Ook het formaat blijkt niet zo heeeel erg belangrijk. En dat had ik al een beetje door toen ik een lijstje zag en merkte dat de D70 de kleinste zoekerd heeft. Die van de 300D is groter. De 350D is fractioneel groter en daar is dus wél commentaar op (de 300D is net een postzegel en bij de 350D is het net een postzegel aan het einde van een tunnel). Over de D70 heb ik dergelijke commentaren niet (of nauwelijks) gehoord.
Komisch... Ik knip nu al een jaartje met een Minolta A1 en ik ben best te spreken over de EVF. Het schermpje gebruik ik nauwelijks (alleen om te chimpen). De EVF is scherp en duidelijk. Ik kan zelfs best redelijk handmatig scherpstellen. De enige reden waarom handmatige focus niet echt helemaal lekker gaat is dat je gevoel mist in de focusring. Verder gaat het prima. Misschien met een echte optische zoeker beter, maar ik kan me absoluut niet vinden in uitspraken dat het absoluut onmogelijk is.
Crux van mijn betoog is dat het vaak vastgeroeste ideeën zijn die bepalen dat we soms
geen vooruitgang maken. We moeten gewoon nog even wachten tot de volgende technologische doorbraak. Maar verwacht niet van Nikon dat ze ineens een Coolpix met verwisselbare lenzen gaan maken. Ik weet ook niet of de markt er werkelijk op zit te wachten, want die dingen worden dan weer groter dan ze nu zijn en duurder. De prijs komt dan gevaarlijk dicht in de buurt van bv een 350D of D50.