De laatste tijd zie ik steeds meer advertenties voor digitale spiegel-reflex camera's. Ik snap hier alleen het nut niet van. Vandaar dat ik even jullie expertise inroep 
Voor zover ik altijd heb geweten is het nut van een analoge spiegel-reflex camera dat je door je 'vizier' precies het beeld ziet wat je zult fotograferen. Bij een niet-spiegelreflex camera wijkt dit beeld altijd wat af, omdat je boven de lens langskijkt.
Maar wat moet je hiermee in een digitale camera? Je ziet op je LCD toch al precies wat je zult gaan fotograferen? Daar is toch geen spiegel-reflex voor nodig? Je ziet toch gewoon het beeld dat de foto-cel ziet? Dus het beeld welke als foto zal worden opgeslagen?
Het lijkt me dat spiegel-reflex een aantal nadelen heeft. Zoals kwetsbaarheid, en prijs. Maar wat zijn dan de voordelen om dit toch te gebruiken?
Met de search kon ik hier eigenlijk niets over vinden, en de FAQ bevestigd alleen mijn gedachtes;
Voor zover ik altijd heb geweten is het nut van een analoge spiegel-reflex camera dat je door je 'vizier' precies het beeld ziet wat je zult fotograferen. Bij een niet-spiegelreflex camera wijkt dit beeld altijd wat af, omdat je boven de lens langskijkt.
Maar wat moet je hiermee in een digitale camera? Je ziet op je LCD toch al precies wat je zult gaan fotograferen? Daar is toch geen spiegel-reflex voor nodig? Je ziet toch gewoon het beeld dat de foto-cel ziet? Dus het beeld welke als foto zal worden opgeslagen?
Het lijkt me dat spiegel-reflex een aantal nadelen heeft. Zoals kwetsbaarheid, en prijs. Maar wat zijn dan de voordelen om dit toch te gebruiken?
Met de search kon ik hier eigenlijk niets over vinden, en de FAQ bevestigd alleen mijn gedachtes;
LR (Single Lens Reflex) is de afkorting die je vaak tegenkomt voor een spiegelreflex camera. Een spiegelreflex camera heeft een spiegel in de behuizing zitten die op kan klappen. Normaal is hij neergeklapt en kijk je gewoon door de lens, pas als je een foto gaat maken gaat de spiegel omhoog en zal de sluiter zich openen om licht op de film of de CCD te laten vallen.
In ruststand valt het licht op de spiegel, op het matglas. Via een pentaprisma of een 2e spiegel kijk je dan op dat matglas en zie je wat je gaat fotograferen. Hieronder is het schematisch weergegeven:
Het licht valt via de lens op de spiegel waarna het recht omhoog (gefocust) op het matglas valt. Via het pentaprisma valt het vervolgens op je oog